Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Noissa pitää muistaa että ModelS ja Model3 on aivan eri asioita. Kukaa vaan avaa ässän akun ja vaihtaa yhden kennoston (oliko niitä kymmenen?), tai vaikka korjaa sieltä yhden kennon. Model3:ssa on kai neljä iiisoa kennostoa, eli alkaa tulla hintoihinsa joka tapauksessa vaihtaa yksi. Kennon vaihtaminenkin on mahdollista, kyllä niitä tehdään mutta se valutöhkä millä se on kuorrutettu tekee siitä ihan eri luokan haasteen ja tietty aikaa palaa. Suomessa erikoistyönä ei tuollaisen korjaaminen enää olekaan niin kauhean halpaa. Ja olen käsittänyt, mutta en ole tätä päässyt todentamaan, että uusimmissa sitä valulientä olisi käytetty taas enemmän, toisaalta suojaamaan kosteudelta mutta kyllähän se mukavasti hidastaa korjaamistakin. Kai ne kohta valaa nuo ihan umpeen.
Vaikka kai noita kohta auotaan lähiöiden kylppäreissä ja vaihdellaan kennoja. Onnistuneesti ja vähemmän onnistuneesti.
Vaikka kai noita kohta auotaan lähiöiden kylppäreissä ja vaihdellaan kennoja. Onnistuneesti ja vähemmän onnistuneesti.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eikö uusimmissa malleissa (lausutaan Y) koko akku ole valettu täyteen jotain liimamassaa juuri tämän ehkäisemiseksi? Eikä ole Tesla ainoa lajissaan tässä.
https://www.businessinsider.com/tesla-m ... ?r=US&IR=T
Syy ja seuraus
https://www.hs.fi/talous/art-2000010117039.html
https://www.autoblog.com/2024/01/12/her ... ice-an-ev/
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tällä hetkellä Suomeen tuotavien Tesla Y mallien akkupaketit ovat vielä perinteisempiä ja ilman sitä vaaleanpunaista mönjää.insinörtti kirjoitti: ↑21 Tammi 2024, 16:46Eikö uusimmissa malleissa (lausutaan Y) koko akku ole valettu täyteen jotain liimamassaa juuri tämän ehkäisemiseksi? Eikä ole Tesla ainoa lajissaan tässä.
https://www.businessinsider.com/tesla-m ... ?r=US&IR=T
Syy ja seuraus
https://www.hs.fi/talous/art-2000010117039.html
https://www.autoblog.com/2024/01/12/her ... ice-an-ev/
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ jotenkin tuntuisi helpommalla korjata 350 kg painava akkupaketti, jossain muualla kuin kerrostalon 2 kerroksessa.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Elä epäröi Speedyn ja Sakun viitseliäisyyttä. Sitäpaitsi ulkona on kylmä.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Nyt kun 2021 Tesla Model 3 LR kanssa yhteinen taival päättyy syksymmällä olen jo aloittanut koeajamaan erilaisia laitteita jotta saisi tuntumaa kuinka toimivat liukkaalla ja kylmässä. Aikanaan Teslaa tuli ajettua ainoastaan kesäkeleillä jolloin vempele toimii aivan loistavasti käyttöauton tehtävissä. Ensimmäisillä liukkailla sitten takapyöräpainotteisen aggressiivisen regenin ja paranoidin stability controllin yhdistelmä puri persuksiin. Kaupunkinopeuksilla OK kun tottuu mutta liukkaalla ja uraisella maantiellä todella ärsyttävä vielä kolmen talven kokemuksellakin.
Koeajoja tajunnanvirtana:
MG4 Std - hintaluokka alle 30k€
Yllättävän hyvän oloinen laitos hintaisekseen. Alle 80 km/h nopeuksissa hiljaisempi kuin Tesla, isommilla nopeuksilla ikkunan tai oven tiivisteet alkavat suhisemaan. Pehmeä jousitus, mukavan oloinen mutta ei tule merisairaaksi a'la Citroën Cactus. Halpa hinta näkyy sisustusmateriaaleissa ja pienessä ja hitaahkossa kosketusnäytössä. Ainakin suurin osa normaalisti käytettävistä toiminnoista löytyy myös nappuloina. Liikkuu riittäväsi käyttökipoksi mutta Std version range (WLTP 350km, 51 kWh) on turhan pieni omaan käyttöön ja siinä on vain yksivaihe AC lataus. Pitää käydä katsomassa Luxury (WLTP 435km, 64kWh) ja Extended (WLTP 520, 77 kWh) versiot sitten kun ovat koeajettavissa, niissä myös 3-vaihe AC lataus. Takavetoisia. On myös olemassa XPOWER versio kelivetona joka pesee mm. Audi e-Tron GT:n ja perus Taycanin liikennevalolähdössä mutta tulee keskikokoisella akulla ja ei ole enää varsinaisesti halpis (43 k€). Posiivisena seikkana mainittakoon että saa myös värillisenä. Koeajopäivänä moottoritiellä oli liika pitoa että olisi saanut hyvää kuvaa mitä tapahtuu kun kaistaa tai nopeutta vaihtaa liukkaalla. 7 vuotta / 150tkm takuu.
BMW i4 M50 - hintaluokka noin 75k€
Niin paljon konfiguroitavia tingeltangeleita että menee varmaan 2-3 man days kaikkinensa jos haluaa tutkia optiot läpi. Nykymuodin mukainen ylipaksu wannabe sport ohjauspyörä. Paremmat jakkarat kuin Teslassa vaikka ei siinäkään mitkä totaali katastrofit ole (Stelvio telttatuolit!). Saa myös värillisenä. Munuaiset hirveän näköiset, muutekin hieman liikaa kaikenlaista muovista design elementtiä ripoteltu sinne tänne pitkin sinällään linjakasta koria. Hiljainen vielä 100 km/h vauhdissa ja kohtuullisen vakaa kulkija kunhan ei laita yksipoljin ajomoodin (B), sitten tulee Teslamaista regen fish tailing efektiä kun maantie on liukas. Toisin kuin non-track mode Teslan kanssa ramppeja ja liikenneympyröitä voi ajaa pienessä luistossa ilman että stability control saa aivohalvausta. Muutenkin helpompi hallita liukkaalla kuin Tesla mutta 300kg isompi paino tuntuu kyllä myös monessa kohtaa. Äänettömyydessä ja tankkimaisessa vakaudessa maantiellä positiivisesti ja tiukemmissa kurveissa liukkaalla pienemmässä nopeudessa taas pitää olla tarkempana. BMW:ssä kova kulutus joka johtaa melko pieneen toimintamatkaan.
Skoda Enyaq Coupe RS - hintaluokka noin 70k€
Mukavan "sporttisen" oloinen sisustus ja tankkimainen eteneminen eivät oikein kohtaa. Ja muutenkaan ei puhuttele allekirjoittanutta.
Porsche Taycan 4S Cross Turismo - Hintaluokka noin 110k€ (tarjouksessa -20k€, ovh jotain 130k€)
Keula on ruma mutta farmarina isot linjat OK. "18-suuntaiset" jakkarat hyvät ja kabiini muutenkin asiallinen. Ajettavuudeltaan liukkaalla tähän saakka paras. Jopa kaltaiseni kohtuullisen keskinkertainen kuski voi driftailla apilarampin läpi ilman isompaa kämmenpohjien hikoilua ja tulee jotenkin tuntuma että tietää missä auto menee. Parempi kuin BMW vaikka vielä painavampi. Vauhdissa melko stabiili, uskaltaa ohitella vaikka olisi jäätä tiellä ja loskavalli kaistojen välissä. Sähkökulutus todella korkea, 93 kWh brutto / 84 kWh netto akku imaistaan nopeasti 25+ kWh/100km kulutuksella kun samalla pätkällä Tesla vei noin 18 kWh/100km/h. Saa myös värillisenä. Näiden hinnat ovat pudonneet nopeasti ja nyt kun eMacan on esitelty niin Possukauppiaan mukaan erittäin vähän ajettuja Taycaneita on tulossa heille vaihdossa runsaasti kesäksi. Possun korjaushinnat tuntien käytetyn pitäisi siis olla "Porsche Approved" ja jatkotakuulla.
=======
Tässä kohtaa tosiaan vasta alustava ihmettely käynnissä mutta syksyksi pitää jotain keksiä. Kaikki tosielämän kokemukset vispilöistä kuunnellaan mielenkiinnolla. Rouva on sulkenut MB, Volvo ja Polestar brandit pois. Tarkka syy miksi eivät käy ei ole selvillä ja olen ollut riittävän kauan naimisissa että tiedän koska kannattaa kysellä perusteluita ja koska ei...
Reilut kolme vuotta sitten tuli koeajettua ID4, I-Pace ja XC40. Ovat luonnollisesti kehittyneet vuosien saatossa mutta 2021 eivät vakuuttaneet riittävästi.
Kuten ylläolevasta näkyy hintahaarukka on laaja ja oma käyttötapaus on ympärivuotinen ajo pääsääntöisesti yksi tai kaksinumeroisilla teillä luokkaa 45tkm - 50tkm/a. Vispilällä yhden Turku-Espoo-Turku keikan energiakulut ovat luokkaa 12€±2€, bensalla taas 60€±5€ noin karkeasti arvioiden ja olettaen että ei tule isompaa kähinää maailmalla tai vihreää hallitusta Suomeen.
Koeajoja tajunnanvirtana:
MG4 Std - hintaluokka alle 30k€
Yllättävän hyvän oloinen laitos hintaisekseen. Alle 80 km/h nopeuksissa hiljaisempi kuin Tesla, isommilla nopeuksilla ikkunan tai oven tiivisteet alkavat suhisemaan. Pehmeä jousitus, mukavan oloinen mutta ei tule merisairaaksi a'la Citroën Cactus. Halpa hinta näkyy sisustusmateriaaleissa ja pienessä ja hitaahkossa kosketusnäytössä. Ainakin suurin osa normaalisti käytettävistä toiminnoista löytyy myös nappuloina. Liikkuu riittäväsi käyttökipoksi mutta Std version range (WLTP 350km, 51 kWh) on turhan pieni omaan käyttöön ja siinä on vain yksivaihe AC lataus. Pitää käydä katsomassa Luxury (WLTP 435km, 64kWh) ja Extended (WLTP 520, 77 kWh) versiot sitten kun ovat koeajettavissa, niissä myös 3-vaihe AC lataus. Takavetoisia. On myös olemassa XPOWER versio kelivetona joka pesee mm. Audi e-Tron GT:n ja perus Taycanin liikennevalolähdössä mutta tulee keskikokoisella akulla ja ei ole enää varsinaisesti halpis (43 k€). Posiivisena seikkana mainittakoon että saa myös värillisenä. Koeajopäivänä moottoritiellä oli liika pitoa että olisi saanut hyvää kuvaa mitä tapahtuu kun kaistaa tai nopeutta vaihtaa liukkaalla. 7 vuotta / 150tkm takuu.
BMW i4 M50 - hintaluokka noin 75k€
Niin paljon konfiguroitavia tingeltangeleita että menee varmaan 2-3 man days kaikkinensa jos haluaa tutkia optiot läpi. Nykymuodin mukainen ylipaksu wannabe sport ohjauspyörä. Paremmat jakkarat kuin Teslassa vaikka ei siinäkään mitkä totaali katastrofit ole (Stelvio telttatuolit!). Saa myös värillisenä. Munuaiset hirveän näköiset, muutekin hieman liikaa kaikenlaista muovista design elementtiä ripoteltu sinne tänne pitkin sinällään linjakasta koria. Hiljainen vielä 100 km/h vauhdissa ja kohtuullisen vakaa kulkija kunhan ei laita yksipoljin ajomoodin (B), sitten tulee Teslamaista regen fish tailing efektiä kun maantie on liukas. Toisin kuin non-track mode Teslan kanssa ramppeja ja liikenneympyröitä voi ajaa pienessä luistossa ilman että stability control saa aivohalvausta. Muutenkin helpompi hallita liukkaalla kuin Tesla mutta 300kg isompi paino tuntuu kyllä myös monessa kohtaa. Äänettömyydessä ja tankkimaisessa vakaudessa maantiellä positiivisesti ja tiukemmissa kurveissa liukkaalla pienemmässä nopeudessa taas pitää olla tarkempana. BMW:ssä kova kulutus joka johtaa melko pieneen toimintamatkaan.
Skoda Enyaq Coupe RS - hintaluokka noin 70k€
Mukavan "sporttisen" oloinen sisustus ja tankkimainen eteneminen eivät oikein kohtaa. Ja muutenkaan ei puhuttele allekirjoittanutta.
Porsche Taycan 4S Cross Turismo - Hintaluokka noin 110k€ (tarjouksessa -20k€, ovh jotain 130k€)
Keula on ruma mutta farmarina isot linjat OK. "18-suuntaiset" jakkarat hyvät ja kabiini muutenkin asiallinen. Ajettavuudeltaan liukkaalla tähän saakka paras. Jopa kaltaiseni kohtuullisen keskinkertainen kuski voi driftailla apilarampin läpi ilman isompaa kämmenpohjien hikoilua ja tulee jotenkin tuntuma että tietää missä auto menee. Parempi kuin BMW vaikka vielä painavampi. Vauhdissa melko stabiili, uskaltaa ohitella vaikka olisi jäätä tiellä ja loskavalli kaistojen välissä. Sähkökulutus todella korkea, 93 kWh brutto / 84 kWh netto akku imaistaan nopeasti 25+ kWh/100km kulutuksella kun samalla pätkällä Tesla vei noin 18 kWh/100km/h. Saa myös värillisenä. Näiden hinnat ovat pudonneet nopeasti ja nyt kun eMacan on esitelty niin Possukauppiaan mukaan erittäin vähän ajettuja Taycaneita on tulossa heille vaihdossa runsaasti kesäksi. Possun korjaushinnat tuntien käytetyn pitäisi siis olla "Porsche Approved" ja jatkotakuulla.
=======
Tässä kohtaa tosiaan vasta alustava ihmettely käynnissä mutta syksyksi pitää jotain keksiä. Kaikki tosielämän kokemukset vispilöistä kuunnellaan mielenkiinnolla. Rouva on sulkenut MB, Volvo ja Polestar brandit pois. Tarkka syy miksi eivät käy ei ole selvillä ja olen ollut riittävän kauan naimisissa että tiedän koska kannattaa kysellä perusteluita ja koska ei...
Reilut kolme vuotta sitten tuli koeajettua ID4, I-Pace ja XC40. Ovat luonnollisesti kehittyneet vuosien saatossa mutta 2021 eivät vakuuttaneet riittävästi.
Kuten ylläolevasta näkyy hintahaarukka on laaja ja oma käyttötapaus on ympärivuotinen ajo pääsääntöisesti yksi tai kaksinumeroisilla teillä luokkaa 45tkm - 50tkm/a. Vispilällä yhden Turku-Espoo-Turku keikan energiakulut ovat luokkaa 12€±2€, bensalla taas 60€±5€ noin karkeasti arvioiden ja olettaen että ei tule isompaa kähinää maailmalla tai vihreää hallitusta Suomeen.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Työkaverin miehen i4M50 vietti juuri puolitoista kuukautta pajalla lajitovereidensa seurassa. Joku jäähdytykseen liittyvä liitinongelma ilmeisesti?
Omalla shortlistilla Smartin Hashtagit ja sähköinen Countryman. Noita Smarteja voi jo tilata, mutta MINI:llä näyttää kestävän. #1 ja CM suvimaisia ja #3 sitten linjakkaampi.
Omalla shortlistilla Smartin Hashtagit ja sähköinen Countryman. Noita Smarteja voi jo tilata, mutta MINI:llä näyttää kestävän. #1 ja CM suvimaisia ja #3 sitten linjakkaampi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jos ei macanin korimalli häritse niin:
Macan 4 613km WLTP varustepaketilla hintaan 93 480€
Ilmajousitus
Bose Surround Sound System
Automaattisesti himmentyvät peilit
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Lämmitettävä ohjauspyörä
Penkin lämmitys eteen
Lasinen panoraamakatto
LED Matrix-ajovalot
14-suuntaiset muistipenkit
Lämpöpumppu
20”【51 cm】 Macan Vanteet
Kaistanvaihtoavustin
Peruutuskamera sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse
Apple Carplay
Tuohon paketin päälle vielä itse laittaisin sopivat värit sekä 4-pyöräohjauksen. Varmaankin n. 100 ja ehkä talvipyörät tingattuna mukaan.
Macan 4 613km WLTP varustepaketilla hintaan 93 480€
Ilmajousitus
Bose Surround Sound System
Automaattisesti himmentyvät peilit
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Lämmitettävä ohjauspyörä
Penkin lämmitys eteen
Lasinen panoraamakatto
LED Matrix-ajovalot
14-suuntaiset muistipenkit
Lämpöpumppu
20”【51 cm】 Macan Vanteet
Kaistanvaihtoavustin
Peruutuskamera sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse
Apple Carplay
Tuohon paketin päälle vielä itse laittaisin sopivat värit sekä 4-pyöräohjauksen. Varmaankin n. 100 ja ehkä talvipyörät tingattuna mukaan.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Finpatille ehdotuksena BMW i5 tai EV6 GT. Vittorio Janon tavoin odotan Countryman electriciä, vaikka sähköspeksit onkin pettymys (i1X:n ja i2X:n tavoin).
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kappas, BMW ei kestä kylmää näköjään. Jenkkilässä ilmeisesti "Stop Sale" kunnes saavat jäähdytyksen venttiilin korvattua?Vittorio Jano kirjoitti: ↑28 Tammi 2024, 19:57Työkaverin miehen i4M50 vietti juuri puolitoista kuukautta pajalla lajitovereidensa seurassa. Joku jäähdytykseen liittyvä liitinongelma ilmeisesti?
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/show ... p=30848263
"We have become aware that the sealing capacity of your model’s coolant changeover valve may be impaired while outside temperatures are low (below approximately -7 degrees Celsius / 19 degrees Fahrenheit) and the vehicle has cooled to very cold temperatures. As a result, coolant leakage may occur under certain circumstances."
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Stelvio ja Macan ovat aika lähellä toisiaan koreiltaan joten eiköhän senkin kanssa pärjäisi. Macan vaikuttaa kyllä muuten näppärältä mutta voi tulla ajoituksellisia haasteita kun asiakastoimitukset nyt tilatuille alkavat joskus elokuussa.
Speksien ja ulkonäön pohjalta Macan on paremmin minulle sopiva laite kuin Taycan. Normi Tku-Espoo-Tku (330 km) menisi Macanilla suurimman osan päivistä ilman välilatausta 600+ km WLTP:llä kuten nyt Teslallakin jolla suunnilleen sama WLTP. Taycanilla pitäisi olla +18C pilvinen päivä jolloin ei tarvitse ilmastointia tai lämmitystä juurikaan ja silti moottoritiellä 100 km/h rajoitus.
Lisäksi Macan ei satu silmään niin pahasti kuin Taycanin nokka.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Siihen on kai korvaava osa tullut saataville vuoden alusta, alkuperäisessä pääsee tiiviste kääntymään. Ilmeisesti kaikki -23 malliset autot vuotavat ennemmin tai myöhemmin ja siinä voi hajota lisälämmitin ennenkuin nestemäärän varoitusvalo syttyy..FinPat kirjoitti: ↑29 Tammi 2024, 08:20Kappas, BMW ei kestä kylmää näköjään. Jenkkilässä ilmeisesti "Stop Sale" kunnes saavat jäähdytyksen venttiilin korvattua?Vittorio Jano kirjoitti: ↑28 Tammi 2024, 19:57Työkaverin miehen i4M50 vietti juuri puolitoista kuukautta pajalla lajitovereidensa seurassa. Joku jäähdytykseen liittyvä liitinongelma ilmeisesti?
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/show ... p=30848263
"We have become aware that the sealing capacity of your model’s coolant changeover valve may be impaired while outside temperatures are low (below approximately -7 degrees Celsius / 19 degrees Fahrenheit) and the vehicle has cooled to very cold temperatures. As a result, coolant leakage may occur under certain circumstances."
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Smart #3 olisi kivannäköinen kuvissa mutta 430km WLTP on omaan käyttööni ehkä sen 150km - 200km vajaat.Vittorio Jano kirjoitti: ↑28 Tammi 2024, 19:57Työkaverin miehen i4M50 vietti juuri puolitoista kuukautta pajalla lajitovereidensa seurassa. Joku jäähdytykseen liittyvä liitinongelma ilmeisesti?
Omalla shortlistilla Smartin Hashtagit ja sähköinen Countryman. Noita Smarteja voi jo tilata, mutta MINI:llä näyttää kestävän. #1 ja CM suvimaisia ja #3 sitten linjakkaampi.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Olikos tesla liisarifirmalta? Kysy vähän pidennystä soppariin Macania odotellessa?FinPat kirjoitti: ↑29 Tammi 2024, 08:31Stelvio ja Macan ovat aika lähellä toisiaan koreiltaan joten eiköhän senkin kanssa pärjäisi. Macan vaikuttaa kyllä muuten näppärältä mutta voi tulla ajoituksellisia haasteita kun asiakastoimitukset nyt tilatuille alkavat joskus elokuussa.
Speksien ja ulkonäön pohjalta Macan on paremmin minulle sopiva laite kuin Taycan. Normi Tku-Espoo-Tku (330 km) menisi Macanilla suurimman osan päivistä ilman välilatausta 600+ km WLTP:llä kuten nyt Teslallakin jolla suunnilleen sama WLTP. Taycanilla pitäisi olla +18C pilvinen päivä jolloin ei tarvitse ilmastointia tai lämmitystä juurikaan ja silti moottoritiellä 100 km/h rajoitus.
Lisäksi Macan ei satu silmään niin pahasti kuin Taycanin nokka.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tesla on työsuhdeauto mutta firma tuli myytyä toiseen kertaan ja uudella ostajalla ei ole autoetua listalla eli hard stop edessä. Tosin kun viimeksi uuden Possun tilasin niin silloin tarjosivat sijaisautoa kun toimitus venyi.
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hullupösössä ei ole takamatkustajille lainkaan sisävaloja. Siis kyseessä pirkka malli, josta kaikkea on karsittu.
No facebookin keskusteluryhmässä joku oli huomannut, että johdotuksen ovat kuitenkin paikoillaan, joten valot voi lisätä taakse.
Olin jo aikaisemmin hankkinut alkuperäiset valot, joten ajattelin eilen asentaa ne sitten paikoilleen.
Otin takaa pelkurikahvan irti katosta ja yritin löytää kyseiset johdot. No ei löytynyt, joten ajattelin että puretaan vähän enemmän, jotta näkee katto verhoilun taakse. Samalla voisi sitten vaihtaa takaluukun johtosarjan (hankittu myös aikaisemmin) sellaiseen, jossa on liitäntä peruutuskameralle.
No purkutyöt etenivät ja huomasin ettei kyseisiä johtoja autossa ole. Kamerankin osalta sain todeta, että ranskalainen on säästänyt tässäkin eli on jättänyt taakse tulevasta pääjohtosarjastakin neljä johdinta pois. Ei siis mene minun järkeeni tuo säästö. Onko tosiaan halvempaa pitää erilaisia johtosarjoja varastossa. Alfassa sentään on aina ollut kaikki mahdollinen johdotus paikoillaan lisävarusteita varten.
No kattoverhoilu irti ja ulos autosta. Asentelin uutta johtoa valoille etupenkin valoilta asti. Samalla tuli ihmeteltyä ranskalaista laatua katon ääni eristyksessä. Olivat liimanneet kattoon pahvia. Liimauskin oli sen verran huono, että kaikki pahvit roikkuivat jostain reunasta. Katto oli myös aivan märkä kondenssivedestä. Tuo kondenssivesi taitaa silti aina tulla peltiosiin, joten kaipa tuo jotenkin poistuu peltejä pitkin autosta ulos. Jos ei niin ruostuu varmasti IRMa ajan myötä.
Katto verhoiluun sain tehtyä reiät valoille. Tänään täytyisi laittaa auto takaisin kasaan. Tuulee vaan kohtalaisen paljon, joten täytyy odottaa apujoukkoja verhoilun kantamiseen.
Kesällä sitten täytyy tutkia tuo kameran johdotuksen lisäys. Täytyisi jostain saada kytkentä kaaviot hankittua.
Jotenkin hullu tässä täytyy olla kun alle 4000km ajettua autoa repii auki.
No facebookin keskusteluryhmässä joku oli huomannut, että johdotuksen ovat kuitenkin paikoillaan, joten valot voi lisätä taakse.
Olin jo aikaisemmin hankkinut alkuperäiset valot, joten ajattelin eilen asentaa ne sitten paikoilleen.
Otin takaa pelkurikahvan irti katosta ja yritin löytää kyseiset johdot. No ei löytynyt, joten ajattelin että puretaan vähän enemmän, jotta näkee katto verhoilun taakse. Samalla voisi sitten vaihtaa takaluukun johtosarjan (hankittu myös aikaisemmin) sellaiseen, jossa on liitäntä peruutuskameralle.
No purkutyöt etenivät ja huomasin ettei kyseisiä johtoja autossa ole. Kamerankin osalta sain todeta, että ranskalainen on säästänyt tässäkin eli on jättänyt taakse tulevasta pääjohtosarjastakin neljä johdinta pois. Ei siis mene minun järkeeni tuo säästö. Onko tosiaan halvempaa pitää erilaisia johtosarjoja varastossa. Alfassa sentään on aina ollut kaikki mahdollinen johdotus paikoillaan lisävarusteita varten.
No kattoverhoilu irti ja ulos autosta. Asentelin uutta johtoa valoille etupenkin valoilta asti. Samalla tuli ihmeteltyä ranskalaista laatua katon ääni eristyksessä. Olivat liimanneet kattoon pahvia. Liimauskin oli sen verran huono, että kaikki pahvit roikkuivat jostain reunasta. Katto oli myös aivan märkä kondenssivedestä. Tuo kondenssivesi taitaa silti aina tulla peltiosiin, joten kaipa tuo jotenkin poistuu peltejä pitkin autosta ulos. Jos ei niin ruostuu varmasti IRMa ajan myötä.
Katto verhoiluun sain tehtyä reiät valoille. Tänään täytyisi laittaa auto takaisin kasaan. Tuulee vaan kohtalaisen paljon, joten täytyy odottaa apujoukkoja verhoilun kantamiseen.
Kesällä sitten täytyy tutkia tuo kameran johdotuksen lisäys. Täytyisi jostain saada kytkentä kaaviot hankittua.
Jotenkin hullu tässä täytyy olla kun alle 4000km ajettua autoa repii auki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
BMW i5 tuli koeistuttua. Voisi ehkä olla hyväkin maantielaiva. Pitää tutkia.
EV6 on muotoilullisesti pirteä sisältä ja ulkoa. Laitetaan koeajolistalle tämäkin.
i2X range tosiaan pieni. Koeistuin ja totesin että tässä vasta paksu ratti. Siis oikeasti. Vielä paksumpi kuin i4:ssä. Punttisalin Fat Bar tasoa.
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mä kun luulin että vanhan 2-sarjalaisen M-ratti on PAKSU. Ilmeisesti PNV kokee että ympärysmitalla on väliä. Tästä kuvauksesta päättelen ettei ainakaan ole ohentunut ohjausrinkula…FinPat kirjoitti: ↑29 Tammi 2024, 10:32BMW i5 tuli koeistuttua. Voisi ehkä olla hyväkin maantielaiva. Pitää tutkia.
EV6 on muotoilullisesti pirteä sisältä ja ulkoa. Laitetaan koeajolistalle tämäkin.
i2X range tosiaan pieni. Koeistuin ja totesin että tässä vasta paksu ratti. Siis oikeasti. Vielä paksumpi kuin i4:ssä. Punttisalin Fat Bar tasoa.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jatkossa jos/kun siirrytään mummin kanssa yhden käyttiksen taktiikkaan niin nuo 800V - järjestelmän autot itsellä ensisijainen kohde.FinPat kirjoitti: ↑29 Tammi 2024, 10:32BMW i5 tuli koeistuttua. Voisi ehkä olla hyväkin maantielaiva. Pitää tutkia.
EV6 on muotoilullisesti pirteä sisältä ja ulkoa. Laitetaan koeajolistalle tämäkin.
i2X range tosiaan pieni. Koeistuin ja totesin että tässä vasta paksu ratti. Siis oikeasti. Vielä paksumpi kuin i4:ssä. Punttisalin Fat Bar tasoa.
Esim. isoakkuisempi EV6 ottaa energiaa kivasti pikalaturilla, reilu puoli tuntia ja n. 500 km lisää. Ja GT-mallikin löytyy ...
Ei Finpattia kuitenkaan Model Y kiinnosta ? Jos olisi parempi kuin Teslan perusmalli 3 ?
Ps. Jännä juttu, että Stellantiksen reilun 20 kEuron sähkö-fiatti toimii ilman isoja kommervenkkejä -30 asteen keleissä paremmin kuin 3- 4 kertaa kalliimpi penari ...
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aloitetaan tutusta eli Model Y on sama kuin 3 mutta korkeampi. Eli tavaraa kulkee enemmän mutta ajo-ominaisuudet eivät ainakaan paremmat. Toki koeajan 2024 face liftin heti kun tulee vastaan.Jiitee kirjoitti: ↑29 Tammi 2024, 10:46Jatkossa jos/kun siirrytään mummin kanssa yhden käyttiksen taktiikkaan niin nuo 800V - järjestelmän autot itsellä ensisijainen kohde.
Esim. isoakkuisempi EV6 ottaa energiaa kivasti pikalaturilla, reilu puoli tuntia ja n. 500 km lisää. Ja GT-mallikin löytyy ...
Ei Finpattia kuitenkaan Model Y kiinnosta ? Jos olisi parempi kuin Teslan perusmalli 3 ?
Sitten taas DC latureiden nopeus on itselleni kohtuullisen merkityksetön kunhan vähintään 50kW teholla pääsee lataamaan koska omat reissuni pääsääntöisesti menevät koti- ja toimisto AC-latauksella. Ehkä 3-4 kertaa vuodessa isoon piuhaan on pitänyt mennä. Eihän se luonnollisesti haittaisi että akkua saisi ladattua 200kW teholla mutta kyllä Teslan 400V systeemikin on ollut ihan riittävän nopea.
Muuten pitää kyllä EV6 katsastaa. Ja mikä ettei Ioniq 5 myöskin.
Paikalla
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Model Y:n paras puoli on se, että sitä ei näe, kun on itse ratin takana. Varsinkin valkoisena kun semmoinen tulee vastaan, niin aina tuntuu siltä, että pitäisi harjata näky pois silmien verkkokalvoilta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kannattaa ehkä Ioniq 6 kin, siinä kai parempi alusta ja matriisivalot. Jos kai selvästi pienemmällä kontilla ei ole väliä.
Suoraan vaan suoraa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tesla 3 pienellä kontilla pärjätty joten tuskin ongelma. Vinkeän näköinen kyllä. Vähän BYD Seal lookkia. Byte Blue onkin sopiva väri ufoon.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Suoraan vaan suoraa
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?Garmund kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 14:21Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Stelvio - neliapilana tulee jotenkin mieleen filmistä - racing e-SUV ?Garmund kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 14:21Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Cloverleaf kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 17:47Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?Garmund kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 14:21Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.
Toivottavasti ei
Suoraan vaan suoraa
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Älä ny.Garmund kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 20:09Cloverleaf kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 17:47Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?Garmund kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 14:21Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.
Toivottavasti ei
Abarth 500e:ssäkin on vastaavat äänet…kyllä noita pappakin joskus voisi pitää päällä.
Oli mulla 70- luvulla pitkäsatulaisessakin räpättimet renkaissa….
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kun i4:ssä laittoi "Sport" moden päälle niin sekin alkoi mölisemään jotain keinotekoisen kuuloista onnetonta surina-pörinää ainakin sisälle. (Missä on oksennus-emoji kun sitä tarvitsisi)Cloverleaf kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 17:47Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?Garmund kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 14:21Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.
Paikalla
-
- Viestit: 912
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onhan tuollainen turhake myös mach-e:ssäFinPat kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 20:20Kun i4:ssä laittoi "Sport" moden päälle niin sekin alkoi mölisemään jotain keinotekoisen kuuloista onnetonta surina-pörinää ainakin sisälle. (Missä on oksennus-emoji kun sitä tarvitsisi)Cloverleaf kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 17:47Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?Garmund kirjoitti: ↑30 Tammi 2024, 14:21Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Pitäisi saada generoitua myös starttimoottorin ääni käynnistettäessä. Ja seuraavaksi sitten force feedback -toiminto, jossa pienillä sähkömoottoreilla matkittaisiin polttomoottorin värinää ja tärinää ajossa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Peruutuspiipitys on OK mutta muuten nämä keinotekoiset ufo-äänet ovat kyllä sitten jotain mikä ei allekirjoittanutta kiehdo.
Toki onhan polttomoottoreissakin ollut kaikenlaista teeskentelyä, muunmuassa F22 BMW 228i oli joku tekoääni kabiinin puolelle kaiuttimista jotta nelonen kuullostaisi paremmalta ja Porschella on ollut erilaisia kabiinikaikukammioita. Ja sitten nämä teinien pop&bang polttoaineensyötön sotkemiset.
Toki onhan polttomoottoreissakin ollut kaikenlaista teeskentelyä, muunmuassa F22 BMW 228i oli joku tekoääni kabiinin puolelle kaiuttimista jotta nelonen kuullostaisi paremmalta ja Porschella on ollut erilaisia kabiinikaikukammioita. Ja sitten nämä teinien pop&bang polttoaineensyötön sotkemiset.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kukaan ei ole vielä esitellyt vesihöyrylaitteistoa pakokaasujen tilalle
Ioniq 5 N saa Suomen hintansa helmikuun aikana.
Ioniq 5 N saa Suomen hintansa helmikuun aikana.
Paikalla
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Menee samaan sarjaan, kuin tämä:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- 155156
- Viestit: 2099
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Siinä tähän ketjuun sopiva artikkeli: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moo ... 000-euroa/
”Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa!”
”Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa!”
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kappas, Volvo Y. Ainakin edestä, en katsonut alkua pidemmälle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- atti
- Viestit: 618
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ennen on saanut rohkean maineen kun ajelee Alfalla. Nyt Kia vie voiton.155156 kirjoitti: ↑31 Tammi 2024, 20:48Siinä tähän ketjuun sopiva artikkeli: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moo ... 000-euroa/
”Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa!”
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei nuo paha nakki ole, jos nyt ei huonolla metsätiellä/ metsikössä ajouralla ajele.atti kirjoitti: ↑01 Helmi 2024, 15:51Ennen on saanut rohkean maineen kun ajelee Alfalla. Nyt Kia vie voiton.155156 kirjoitti: ↑31 Tammi 2024, 20:48Siinä tähän ketjuun sopiva artikkeli: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moo ... 000-euroa/
”Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa!”
Kasko kuntoon niin ei tarvitse huolehtia moisesta.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- atti
- Viestit: 618
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ En tiedä millaisessa maastossa toimittajat olivat kyntäneet, mutta jos noita tapahtuu useammille, voi kaskon saanti olla haastavaa, tai hinta hyvin suolainen.
Tuossahan ei kaiketi edes vaihdettu akkuja. Mielestäni nähtävissä tuotteen elinkaaren varhaisuus, jolloin ei ole vielä ehditty ottamaan huomioon kaikkia asioita. Tulevina vuosina varmasti julkaistaan versioita, jossa tuollaisten kolhujen korjaukset ovat edullisia. Ollaan kuitenkin sähköautoissa alkumetreillä.
Edit: ainakin kuvan perusteella akkupatterin kotelo on laskettu helmojen alapuolelle
Tuossahan ei kaiketi edes vaihdettu akkuja. Mielestäni nähtävissä tuotteen elinkaaren varhaisuus, jolloin ei ole vielä ehditty ottamaan huomioon kaikkia asioita. Tulevina vuosina varmasti julkaistaan versioita, jossa tuollaisten kolhujen korjaukset ovat edullisia. Ollaan kuitenkin sähköautoissa alkumetreillä.
Edit: ainakin kuvan perusteella akkupatterin kotelo on laskettu helmojen alapuolelle
Paikalla
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Köyhtyvän Ihmisen Auto.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Olen alkanut tämän takia vähän peruuttamaan ajatuksesta, että 500e voisi joskus lähitulevaisuudessa liittyä rivistöön. Kun ajattelee tuota kotitietä, jossa olen ajanut Alfasta öljypohjan paskaksi pohjalevystä huolimatta. Kahdesti. Sekä Dangelista. Siinäkin pohjapanssarista huolimatta.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tesla Cybertruck?sämpy kirjoitti: ↑03 Helmi 2024, 08:48Olen alkanut tämän takia vähän peruuttamaan ajatuksesta, että 500e voisi joskus lähitulevaisuudessa liittyä rivistöön. Kun ajattelee tuota kotitietä, jossa olen ajanut Alfasta öljypohjan paskaksi pohjalevystä huolimatta. Kahdesti. Sekä Dangelista. Siinäkin pohjapanssarista huolimatta.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onhan tuo aikamoinen viidakko vielä.
Toisaalta esim. Polestar ja Skoda ovat männäviikolla laskeneet autojensa hintoja kansanedustajan kuukausipalkan verran. Toivottavasti ovat katteet kohdillaan, pudotuspeli on käynnissä.
Toisaalta esim. Polestar ja Skoda ovat männäviikolla laskeneet autojensa hintoja kansanedustajan kuukausipalkan verran. Toivottavasti ovat katteet kohdillaan, pudotuspeli on käynnissä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Skoda laski aika vähän auton hintaa ja keskittyi pudottamaan lisävarusteiden hintaa. Siis niiden himmeleiden joissa katteet ovat kohdallaan.Vittorio Jano kirjoitti: ↑03 Helmi 2024, 09:00Onhan tuo aikamoinen viidakko vielä.
Toisaalta esim. Polestar ja Skoda ovat männäviikolla laskeneet autojensa hintoja kansanedustajan kuukausipalkan verran. Toivottavasti ovat katteet kohdillaan, pudotuspeli on käynnissä.
Auton myyntihinnan lisäksi pitää muistaa TCO ja sähkövispilöiden kohdalla se näyttää muodostuvan perinteiselle liiketoimintamallille hankalaksi. Ennenhän katetta revittiin kunnolla pakollisista takuuajan marmorihuolloista mutta Tesla on kääntänyt mallin sellaiseksi että ne TCO:n kannalta parhaat alkuvuodet mennään ilman marmoria ja huollot lykkääntyvät sinne toisen tai kolmannen omistajan ajalle jolloin mennään mielummin halvempaan monimerkkihuoltoon tai nyrkkipajaan.