Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko tietoa tuleeko 159ssä hankaamis yms. ongelmia jos laittaa 225/55/R17 renkaat 225/50/R17 tilalle kun tarjottiin kumit hyvään hintaan
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vakiovanteilla ja vakioalustalla ei pitäsi tulla, meillä on ollut ko. kokoa pyörimässä 2.4:n ja 3.2:n alla jossain vaiheessa. Mittarivirhe menee käytännössä aika tarkkaan nollille eli neula sohii melko tarkkaan sitä vauhtia mitä auto oikeasti kulkee ja vähän isommalla pyöräkoolla saat vähän lisää maavaraa.
-> kättä taskuun ja 55-sarjaa alle kun kerran sopivasti tarjolla on, vinkkaan minä.
-> kättä taskuun ja 55-sarjaa alle kun kerran sopivasti tarjolla on, vinkkaan minä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Asia kunnossa, vakiota kaikki nuo joten laitetaan alle
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juu meillä pyörinyt pari kesää. Kaikki muu plussaa mutta yllävän paljon muuttaa ulkonäköä. Mittari näyttää ihan just GPS nopeutta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 14 Touko 2017, 22:44
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Terve! Onko muilla ilmennyt ölynpaineen valon syttymistä. Ja sammutuksen jälkeen kadonnut? Kone ollut lämmin, kun tämän on tehnyt. Mistä voisi johtua. Englannin kielisellä foorumilla oli jotain infoa tästä. Kiinostaa suomestakin saada jotain tietoa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 14 Touko 2017, 22:44
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin ja kone on 2.4 jtd
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On ilmennyt, syylliseksi tosin paljastui löysä liitos koneen takana olevassa öljyputkessa, josta myös vuoti reippaasti ulospäin joten jos ei moista vuotoa ole niin samasta asiasta ei ole kyse.
Kannattaa kuitennii mitata öljynpaineet, niin saa tietää onko vika anturissa vai paineissa. Jos anturissa, niin anturi vaihtoon ja pääsi helpolla, jos taas paineissa niin samantien ajo seis ja tutkimaan että mistä johtuu.
Kannattaa kuitennii mitata öljynpaineet, niin saa tietää onko vika anturissa vai paineissa. Jos anturissa, niin anturi vaihtoon ja pääsi helpolla, jos taas paineissa niin samantien ajo seis ja tutkimaan että mistä johtuu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 14 Touko 2017, 22:44
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Noihin paineisiin liittyen, sattuukohan joku tietämämään, että mitä paineiden pitäisi olla?
-
- Viestit: 594
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... 0JTD%2020Vmikaeliiiii kirjoitti: ↑07 Marras 2023, 21:04Noihin paineisiin liittyen, sattuukohan joku tietämämään, että mitä paineiden pitäisi olla?
2.4 JTD 20v
Engine oil delivery pressure (idle speed) 1.0 bar
Engine oil supply pressure (4000 rpm) 4.0 - 4.5 bar
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eikös ihan standardi 3.2 Brera ole matalampi kuin vastaava 159? Ainakin tämmänen muistikuva olisi.
Edit. Siis jousitukseltaan.
Edit. Siis jousitukseltaan.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oikeanpuoleinen etujarrusatula jumittaa 159 2.4 JTDM Q4:ssä.
Paja ei löydä varaosaa vakiotoimittajiltaan (ilmeisesti vähän harvinaisempi nelimäntäinen versio).
VIN ZAR93900007134607, osanumero ilmeisesti 77364509 tai 735447913.
Mistä osa mahtaisi löytyä?
Ilmeisesti korjaussarja on jostain saatavilla, mutta viekö sen asennus tunteja pajalla?
Itsellä ei osaaminen riitä.
Paja ei löydä varaosaa vakiotoimittajiltaan (ilmeisesti vähän harvinaisempi nelimäntäinen versio).
VIN ZAR93900007134607, osanumero ilmeisesti 77364509 tai 735447913.
Mistä osa mahtaisi löytyä?
Ilmeisesti korjaussarja on jostain saatavilla, mutta viekö sen asennus tunteja pajalla?
Itsellä ei osaaminen riitä.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Osanumero(t):
735447913, 77364509
Periaatteessa ensimmäinen on "jarrupalojen kanssa" (älä kysy.).
Tuo 4-mäntäinen ei ole mitenkään harvinainen tai erikoinen 159:ssä. On itseasiassa enemmänkin se yleinen versio
Noiden satuloiden löytäminen on ihan hitonmoinen homma, mutta kysyppäs paikalliselta Fixus-liikkeeltä.
Heillä pitäisi olla toimittajana joku hollantilainen pulju, jossa noita pitäisi olla olemassa vielä
Jujuhan on siinä, että 159:n kaikki 330mm jarrut edessä on samoilla satuloilla. Sitten on pikkuisen pienemmät jarrut, jotka on myöskin 4-mäntäisillä Bremboilla, mutta vaan pienemmillä.
Itse nimittäin ostin pari vuotta (vai 4?) viimeisen kuskin puolen etusatulan, mutta toimitin oman vanhan heille huollettavaksi sitten siinä samalla. Tuolloin pelkääjän puolen satuloita kyllä löytyi...
https://spareto.com/products/frenkit-re ... per/242921
Tuo näyttäisi olevan oikea korjaussarja etusatulalle (en mene takuuseen, noita kun on kahta kokoa ja minä en niitä muista ulkoa, mutta tuo sarja on nimenomaa 2.4, 2.4Q4 ja 3.2 sekä 3.2 Q4-malleille väitetty sopivan, eli isoille Bremboille).
Mutta pikkuisen googlettelua ja sain ELStockin osanumeron, joten uusi/kunnostettu Aditalta, väittävät suoraan saatavilla olevan!
El-stockin osanumero on siis 83-1388.
Tuohon hintaan jos on saatavilla, kannattaa ostaa hylly täyteen
https://www.adita.fi/varaosat/jarrusatu ... -1388-000/
Käytettynä:
https://www.varaosahaku.fi/fi-en/Search ... 735447913/
https://www.ebay.com/itm/325531990119 (ei lupaa, että toimittaa Suomeen)
https://www.ebay.com/itm/145433856889 tässä sitten vähän huoltoa vaativa setti (ainakin ilmausruuvit tuon kuvauksen perusteella, voi olla muutakin).
Ja toki, tältä foorumilta voi kanssa ostopuolella laittaa kyselyn, jos joltakulta sattuisi löytymään...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aquatica,
suurkiitokset. Pajalle meni jo tästä tieto ja tilaavat Aditalta.
Oikeanpuoleista näyttäisi olevan myös Autosähkötalolla Kuopiossa.
https://auton.fi/tuote/jarrusatula-etu- ... 831388000/
suurkiitokset. Pajalle meni jo tästä tieto ja tilaavat Aditalta.
Oikeanpuoleista näyttäisi olevan myös Autosähkötalolla Kuopiossa.
https://auton.fi/tuote/jarrusatula-etu- ... 831388000/
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Ollos hyvä!
Laitan myös tänne oman parviälyihmettelykysymyksen, kun oma järki ei riitä.
Vaihdoin polttoaineen vuotaneen paineanturin uuteen. Nyt ei vuoda.
Muut oireet pysyi.
Samalla huomasin hauskasti sellaisen, että kun termostaatti aukeaa ja nesteet lähtee täyskierrolle (tai arvioitu tämä mittarin lämpötilanäyttämästä), koneen käyntin paranee ja tehoja tulee huomattavasti enempi käytettäväksi heti.
Sitten kun laittaa sisäpuhaltimen lämmittämään ja neula laskee -> oireet palaa.
Oireena siis tasakaasulla humppaava käynti. On siis todella selkeä efekti, aivan kuin sytytyskatkos bensakoneessa. Heti kun neula nousee takasin 90 viivoille, identtisellä polkimen asennolla käynti tasaantuu, humppaus poistuu ja kierrokset nousee n. 2300rpm:stä suoraan 2900-3200rpm nurkille ja pysyy siellä kuin nakutettu. Ja koneen käyntiääni matalammillakin kierroksilla muuttuu aivan erilaiseksi ja tasaantuu.
Miksi termostaatin aukeneminen aiheuttaa tuollaisen efektin?
2.4JTDm kyseessää, 210hepokattinen versio.
Ollos hyvä!
Laitan myös tänne oman parviälyihmettelykysymyksen, kun oma järki ei riitä.
Vaihdoin polttoaineen vuotaneen paineanturin uuteen. Nyt ei vuoda.
Muut oireet pysyi.
Samalla huomasin hauskasti sellaisen, että kun termostaatti aukeaa ja nesteet lähtee täyskierrolle (tai arvioitu tämä mittarin lämpötilanäyttämästä), koneen käyntin paranee ja tehoja tulee huomattavasti enempi käytettäväksi heti.
Sitten kun laittaa sisäpuhaltimen lämmittämään ja neula laskee -> oireet palaa.
Oireena siis tasakaasulla humppaava käynti. On siis todella selkeä efekti, aivan kuin sytytyskatkos bensakoneessa. Heti kun neula nousee takasin 90 viivoille, identtisellä polkimen asennolla käynti tasaantuu, humppaus poistuu ja kierrokset nousee n. 2300rpm:stä suoraan 2900-3200rpm nurkille ja pysyy siellä kuin nakutettu. Ja koneen käyntiääni matalammillakin kierroksilla muuttuu aivan erilaiseksi ja tasaantuu.
Miksi termostaatin aukeneminen aiheuttaa tuollaisen efektin?
2.4JTDm kyseessää, 210hepokattinen versio.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moottorinohjauksen lämpöanturi olisi ensimmäinen epäilty. Jos se toimii OK enää ainoastaan erittäin kapeassa lämpötilahaarukassa, ja sen haarukan alapuolella alkaa lähettää väärää dataa moottorinohjaukselle, niin se selittäisi tämän. Nythän sekä termarin aukeaminen että sisälämppärikennon käyttäminen ovat tapahtumia, jotka laskevat ainakin hetkellisesti jäähdytysnesteen lämpötilaa moottorin sisällä. Anturi jos sekoaa heti kun juuri siinä sijainnissa pistelämpötila muuttuu niin siitä voisi tällainen oirekuva kertoa. Jopa sellaistakin on joskus nähty, että pelkkä nesteen virtausnopeuden muutos lämpöanturin ympärillä saa viallisen anturin reagoimaan, vaikka olevinaan nesteen lämpötila olisikin vakio.Aquatica kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 15:04^
Ollos hyvä!
Laitan myös tänne oman parviälyihmettelykysymyksen, kun oma järki ei riitä.
Vaihdoin polttoaineen vuotaneen paineanturin uuteen. Nyt ei vuoda.
Muut oireet pysyi.
Samalla huomasin hauskasti sellaisen, että kun termostaatti aukeaa ja nesteet lähtee täyskierrolle (tai arvioitu tämä mittarin lämpötilanäyttämästä), koneen käyntin paranee ja tehoja tulee huomattavasti enempi käytettäväksi heti.
Sitten kun laittaa sisäpuhaltimen lämmittämään ja neula laskee -> oireet palaa.
Oireena siis tasakaasulla humppaava käynti. On siis todella selkeä efekti, aivan kuin sytytyskatkos bensakoneessa. Heti kun neula nousee takasin 90 viivoille, identtisellä polkimen asennolla käynti tasaantuu, humppaus poistuu ja kierrokset nousee n. 2300rpm:stä suoraan 2900-3200rpm nurkille ja pysyy siellä kuin nakutettu. Ja koneen käyntiääni matalammillakin kierroksilla muuttuu aivan erilaiseksi ja tasaantuu.
Miksi termostaatin aukeneminen aiheuttaa tuollaisen efektin?
2.4JTDm kyseessää, 210hepokattinen versio.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei kysymys, mutta tiedotus: Tästä eteenpäin on sitten aihetta ottaa jokainen millään tuurilla tai vahingolla ehjänä irtoava takapenkin istuinosan etuklipsi talteen. Sen verran vahvasti on out-of-stockia maailmalla ja jostain bongasin myös maininnan, että valmistus olisi lopetettu, että vanhoja alkaa olla aihetta vaalia, jos mahdollista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- hjpp
- Viestit: 1931
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jätetään siis hyllyyn sijoituskohteeksi. Tilasin joskus kaksi kappaletta, mutta en käyttänytkään niitä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kuinka vaikea kappale kolmannen osapuolen uustuotantoon?Polforea kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 09:55Ei kysymys, mutta tiedotus: Tästä eteenpäin on sitten aihetta ottaa jokainen millään tuurilla tai vahingolla ehjänä irtoava takapenkin istuinosan etuklipsi talteen. Sen verran vahvasti on out-of-stockia maailmalla ja jostain bongasin myös maininnan, että valmistus olisi lopetettu, että vanhoja alkaa olla aihetta vaalia, jos mahdollista.
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiinasta saa useampaan eri autoon vastaavia klipsejä.
Joku niistä voisi sopia 159:siinkin. Sen verran tutkein, ettei Stelvion klipsi käy.
Esimerkki
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 7sjKsabilo
Muutaman kerran olen korjannut klipsin muovihitsaamalla sen. Nyt ollaan menty useampi vuosi rikkinäisillä klipseillä kun ei ole tuntunut vaikuttavan mihinkään. Uudet on edelleen hyllyssä odottamassa asennus päivää
Joku niistä voisi sopia 159:siinkin. Sen verran tutkein, ettei Stelvion klipsi käy.
Esimerkki
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 7sjKsabilo
Muutaman kerran olen korjannut klipsin muovihitsaamalla sen. Nyt ollaan menty useampi vuosi rikkinäisillä klipseillä kun ei ole tuntunut vaikuttavan mihinkään. Uudet on edelleen hyllyssä odottamassa asennus päivää
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei millään tasoa mahdoton. Varmasti tuotettavissa, kunhan joku jaksaa mallintaa tuotteen, iteroida materiaalit yms. Orggis kuitenkin on orggis ja niitäkin vielä saa, mutta tosiaan saatavuus on heikentynyt rankasti.
Löysästi kiinni oleva penkkiosa saattaa vikistä. Jos ei vikise eikä muuten häiritsevästi heilu, niin sinänsä ongelma on aika olematon.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En nyt satavarma ole, mutta taitaa sopia Giulian klipsi.Polforea kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 09:55Ei kysymys, mutta tiedotus: Tästä eteenpäin on sitten aihetta ottaa jokainen millään tuurilla tai vahingolla ehjänä irtoava takapenkin istuinosan etuklipsi talteen. Sen verran vahvasti on out-of-stockia maailmalla ja jostain bongasin myös maininnan, että valmistus olisi lopetettu, että vanhoja alkaa olla aihetta vaalia, jos mahdollista.
Sivumennen todettuna, niin hajosi tai vaan paskastu pesurin säiliön tunnistin. Sama pesuaineen loppumisesta varoittava "koho" on Giulia QVeessä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5375
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
- kovan onnen soturi
- Viestit: 406
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko muista osista hajua mitä 159:iin ei enää niin vaan saa?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Jarrusatulat (isot Brembot),
pakoputket (jos haluaa muutakin kuin spessukamaa)
Apurungot.
Jarrusatulat (isot Brembot),
pakoputket (jos haluaa muutakin kuin spessukamaa)
Apurungot.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
- kovan onnen soturi
- Viestit: 406
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
https://nokianautotalo.fi/tuote-osasto/alfa-romeo/159/
Tuolla oli joitain orkkis osia ihan kohtuu hinnalla.
Tuolla oli joitain orkkis osia ihan kohtuu hinnalla.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sama ongelma jatkuu edelleen. Foorumilaisen kanssa autoa ihmeteltiin Multiecuscanilla ja ei anna vikakoodeja. DPF sen antamien lukemien mukaan ilmeisesti tyhjennetty ja näin ollen EGR:kin lienee ohitettu. Polttoaineen paineensäädin vaihdettiin eilen mutta tänään taas sama ongelma että autoa saa sahata kylmänä käyntiin jotain puolen ja kahden minuutin välillä. Mittaristo vilkkuu, pakokaasu haisee voimakkaalta ja viimeksi lähti lopulta "röpöttäen" käyntiin, mikä lopulta tasoittui kun kone lämpesi. Lämpimänä lähtee kuin palmun alta.Ranttall kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 12:27Ja taas alkoi 159 temppuilemaan. Aiemmin tuli ongelma, että starttaus kesti silloin tällöin noin viisi sekuntia. Useimmiten käynnistyi kuitenkin normaalisti. Tänään sitten startti sahasi noin kymmenen sekuntia ennen kuin auto hörähti käyntiin ja mittaristossa kävi ilmoitus "anti pollution filter clogged". Nopealla Googlauksella dpf olisi tukossa, mutta toisaalta vaikea uskoa, kun autolla ajetaan viikottain 130 km suuntaansa maantietä.
Vaatiikohan ihan dpf:n irroituksen ja putsauksen vai jotain vielä isompaa ja kalliimpaa remppaa?
Auto siis 2.4 JTDm.
Onko tuossa enää muuta vaihtoehtoa kuin hehkut? Tai oikeastaan oli tai ei, oma huumori ja rahat alkaa olemaan aivan finaalissa. Hehkut vaihdan ja sen jälkeen saa esittää tarjouksia ulkoa siististä (maalattu keväällä ammattilaisella) punaisesta 159:stä, joka myydään korjattavaksi/varaosiksi.
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^En ole seurannut koko saagaa, mutta kai olet jo lukaissut ketjun JTD:n pitkästä startista? Tässäkin oireilua oli ensin vain pakkasella, sitten nollakelillä, kunnes alkoi elokuun lämpimilläkin käyntiinlähtö olla sattuman kauppaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lukaisin joo ja tuon ketjun perusteella tuo polttoaineen paineensäädin eilen vaihdettiinkin, mutta ei selkeästi tässä yksilössä johtunut siitä.
Hehkujen vaihdosta sain tarjouksen hiukan reilu 200€. Sitten alkaakin olla aika lailla ostohinta upotettu korjauksiin 4kk aikana. Jonkinlainen saavutus varmaan sekin.
Hehkujen vaihdosta sain tarjouksen hiukan reilu 200€. Sitten alkaakin olla aika lailla ostohinta upotettu korjauksiin 4kk aikana. Jonkinlainen saavutus varmaan sekin.
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos hehkuista ei tule vikailmoitusta, niin uskoisin niiden olevan kunnossa. Yksikin palanut hehku nimittäin lyö vian tauluun. Ehjä JTD(m) käynnistyy pikkupakkasella hehkuttamattakin, tosin tietysti pidemmällä vieterillä kuin hehkun kanssa.
Ennen 200 e investoimista niihin kokeilisin vaikka starttikaapelilla tai muutaman euron punoskaapelilla moottorin lisämaadoitusta.
Ennen 200 e investoimista niihin kokeilisin vaikka starttikaapelilla tai muutaman euron punoskaapelilla moottorin lisämaadoitusta.
Viimeksi muokannut Isola, 12 Joulu 2023, 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
200euroa hehkuista, jotka maksaa kaiken kymmenen euroa kipale (50eur)?
Nää nimittäin kuulostaa pitkälti täysin samalta ongelmalta, mitä mulla oli yli 2v ajan ja *VIIMEIN* nyt korjaantunut, *kopkop*
Vaihdoin itsenäisyyspäivänä railipaineanturin. Eli polttoainetukin päässä olevan paineanturin, joka mittaa tukissa olevaa polttoaineen painetta.
Tässä rikkinäisellä anturilla pari starttia.
Ecumappauksen jälkeen hyvä startti, joita kävi muutaman kerran (mentiin uusimmalle ehdassoftalle)
https://www.youtube.com/watch?v=eIJpylV3rsY
Vaikuttaako tällaiset startit tutulta? Koska tämä (ennen ecumappausta) oli se, mihin lämpötilan laskiessa alle -5c palattiin hyvin pian.
https://youtu.be/XxAw8K0yK9w
Ja sitten nyt, uudella paineanturilla:
https://youtube.com/shorts/wAeUcwBeqfI
https://youtube.com/shorts/isH29j_tIQ4
Lisäksi pysyy paremmin käynnissä, kuluttaa arvausluulokoneen mielestä vähemmän ja nyt kun on tullut enemmän metrejä, on suuttimien korjausarvotkin alkaneet mennä parempaan/parantuneet, eikä ihan kaikkea voi laittaa polttoaineen piikkiinkään (kesällä oli välilaatua, nyt kevyttä talvilaatua).
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pa-paineen vialtahan tuo kuulostaisi ja siten Aqun arvaus on ihan hyvä. Se on kuitenkin helppo testata MESillä ilman anturin uusimista: katso mihin asti pa-paine nousee startissa. Tarkkaa raja-arvoa en osaa antaa, mutta 50 bar ei riitä, 100 riittää. Ehkä joku 70 on hyväksyttävän alarajoilla.
Toki ihan ensin kannattaa kurkata näkyykö missään pa-vuotoja tai haiseeko moottoritilassa nafta. Erityisesti kaikki korkeapainepuolella eli pumpulta suutintukille, suuttimet, niiden paluuletkut ja se paineanturi suutintukin päässä.
Startin pyörittämänä kp-pumppu ei tuota kovin hulppeaa painetta, joten pienikin vuoto jossain päästää painetta karkuun liikaa ja käynnistyminen alkaa olla hankalaa.
Toki ihan ensin kannattaa kurkata näkyykö missään pa-vuotoja tai haiseeko moottoritilassa nafta. Erityisesti kaikki korkeapainepuolella eli pumpulta suutintukille, suuttimet, niiden paluuletkut ja se paineanturi suutintukin päässä.
Startin pyörittämänä kp-pumppu ei tuota kovin hulppeaa painetta, joten pienikin vuoto jossain päästää painetta karkuun liikaa ja käynnistyminen alkaa olla hankalaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Paitsi anturin mekaaninen vika. Sellainen, kuin mulla oli.Isola kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 11:56Pa-paineen vialtahan tuo kuulostaisi ja siten Aqun arvaus on ihan hyvä. Se on kuitenkin helppo testata MESillä ilman anturin uusimista: katso mihin asti pa-paine nousee startissa. Tarkkaa raja-arvoa en osaa antaa, mutta 50 bar ei riitä, 100 riittää. Ehkä joku 70 on hyväksyttävän alarajoilla.
Se näytti skoopattuna tehtaan speksien mukaiset arvot eri kierrosalueilla.
Todellisuudessa se vaan kertoi väärää painetta ECU:lle.
Mulla siis anturi näytti aina vaan oikeaa tasoa pyydetyn/toteutuneen välillä, mutta todellisuudessa se tunnisti mahdollisesti 70-80% paineesta jota järjestelmässä oikeasti oli (tai sitten 120-140% esim, tätähän on vaikea sanoa. Savutusherkkyys viittaa siihen, että mittasi todellisuutta alhaisempaa painetta).
Tämän seurauksena on vedelly menemään mahd.ylipaineella aika pitkän aikaa, eikä se varmaankaan ihan kauheen hyvää oo tehnyt mm. suuttimille.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hitto kun ei näistä mitään itse ymmärrä. Mutta siis ilmeisesti eilen vaihdettiin juurikin tuo polttoainetukin päässä oleva paineensäädin. Kuitissa lukee "jakotukin paineensäädin" niin eikö tämä ole juuri tuo? Älkää nyt vaan sanoko että noista kahdesta säätimestä meni juuri se väärä vaihtoon.Nää nimittäin kuulostaa pitkälti täysin samalta ongelmalta, mitä mulla oli yli 2v ajan ja *VIIMEIN* nyt korjaantunut, *kopkop*
Vaihdoin itsenäisyyspäivänä railipaineanturin. Eli polttoainetukin päässä olevan paineanturin, joka mittaa tukissa olevaa polttoaineen painetta.
Vaikuttaako tällaiset startit tutulta? Koska tämä (ennen ecumappausta) oli se, mihin lämpötilan laskiessa alle -5c palattiin hyvin pian.
https://youtu.be/XxAw8K0yK9w
Ja siis omat startit kuulostavat aika identtiseltä kuin tässä videolla.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Polttoainetukin paineensäädintä sun autossa melko varmasti ei ole.
Paineanturi kyllä löytyy.
Ja tuossakin on sitten sellainen hauskuus, että minkähän merkkistä kuraa sinne on laitettu? Facet (ei toimi, takaan sen)? Tällaiseen paikkaan uskaltaisin käyttää vain Boschia tai Magneti Marellia (itse ostin MM:n).
Korkeapainepumpussa on paineensäädin, josta Isola on puhunut. Se on fyysisesti pumpussa kiinni, kahdella tai kolmella ruuvilla ja siinä on O-rengas, joka todellakin voi antautua kuten Isolan tapauksessa.
**
Varaosakatalogit ja ePer näyttää nää hassusti. Tässä kuva, osat #15 ja 16.
Osa 16 näyttää olevan akun päädyssä. Tämä osanumero 55185570 on todellakin polttoainetukissa oleva regulaattori, mitä en ole nähnyt yhdessäkään 939:ssä, mutta tarpeeksi kaivaneena löysin viitteitä, että tuo kyseinen regu löytyy ainoastaan 939-Spiderista/Brerasta 2.4JTDm:n kaverina. Syytä en tiedä.
Sen sijaan osa numero 15 on se paineanturi 55207677, jonka minä itselleni vaihdoin. Ja tämä on AKUN PÄÄDYSSÄ, toisin kuin kuvasta voisi päätellä.
Korkeapainepumpussa olevan osanumero (oma autoni, käsittääkseni sama KP-pumppu ainakin kaikissa 2.4:ssä)
71754573.
Paineanturi kyllä löytyy.
Ja tuossakin on sitten sellainen hauskuus, että minkähän merkkistä kuraa sinne on laitettu? Facet (ei toimi, takaan sen)? Tällaiseen paikkaan uskaltaisin käyttää vain Boschia tai Magneti Marellia (itse ostin MM:n).
Korkeapainepumpussa on paineensäädin, josta Isola on puhunut. Se on fyysisesti pumpussa kiinni, kahdella tai kolmella ruuvilla ja siinä on O-rengas, joka todellakin voi antautua kuten Isolan tapauksessa.
**
Varaosakatalogit ja ePer näyttää nää hassusti. Tässä kuva, osat #15 ja 16.
Osa 16 näyttää olevan akun päädyssä. Tämä osanumero 55185570 on todellakin polttoainetukissa oleva regulaattori, mitä en ole nähnyt yhdessäkään 939:ssä, mutta tarpeeksi kaivaneena löysin viitteitä, että tuo kyseinen regu löytyy ainoastaan 939-Spiderista/Brerasta 2.4JTDm:n kaverina. Syytä en tiedä.
Sen sijaan osa numero 15 on se paineanturi 55207677, jonka minä itselleni vaihdoin. Ja tämä on AKUN PÄÄDYSSÄ, toisin kuin kuvasta voisi päätellä.
Korkeapainepumpussa olevan osanumero (oma autoni, käsittääkseni sama KP-pumppu ainakin kaikissa 2.4:ssä)
71754573.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Korjaamolle lähetin sähköpostilla juurikin täältä foorumilta kuvan siitä säätimestä, missä se o-rengas oli murtunut, jotta varmasti vaihdetaan oikea osa. Kyseessä kuitenkin Tampereen seudulla ihan maineikas Alfapaja ja hintaakin koko operaatiolle tuli töineen 300€, josta osan osuus 200€, joten tuskin mitään ihan halvinta kuraa on laitettu.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Noilla osanumeroilla saanee varmistettua sen, että mitä sinne nyt ihan oikeesti on vaihdettu.
Tuolle anturille vaihtoehtoinen numero on 504247741
Jos sinun autossa sattuu olemaan tukissa myös paineregulaattori (haluaisin kuvan konehuoneesta, koska kiinnostaa. Siis ilman moottorin suojamuovia ), sen osanumero on tuo listassa #16 oleva PRESSURE REGULATOR 55185570
Tuolle anturille vaihtoehtoinen numero on 504247741
Jos sinun autossa sattuu olemaan tukissa myös paineregulaattori (haluaisin kuvan konehuoneesta, koska kiinnostaa. Siis ilman moottorin suojamuovia ), sen osanumero on tuo listassa #16 oleva PRESSURE REGULATOR 55185570
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voin vielä kysellä tuota osanumeroa illemmalla. Tällaisen vastauksen sain tuohon lähettämääni kuvaan korjaamolta: "tämä on paineensäädin joka on paineputken päässä osa maksaa 199e vaihto 100e"
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On muuten aika kova taksa parin minuutin työstä, toki jos minimiveloitus on 1h, ihan ymmärrettävää.
Tosiaan toinen pääty voi sisältää paineensäätimen, mutta kuten yllä sanoin, ei yleensä sellaista sisällä - itsellänikin on siinä vain pultti tukkeena.
Toinen on sitten pelkkä anturi, yhtälailla parin minuutin homma vaihtaa.
Tosiaan toinen pääty voi sisältää paineensäätimen, mutta kuten yllä sanoin, ei yleensä sellaista sisällä - itsellänikin on siinä vain pultti tukkeena.
Toinen on sitten pelkkä anturi, yhtälailla parin minuutin homma vaihtaa.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kysyin korjaamolta osanumeron joka eilen vaihdettiin ja on tällainen kuin 0281002507
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Näyttää olevan Boschin osanumero. Sillä löytyy tuo jakotukin päässä elelevä paineesäädin. Samaa toimintoa ajava ja olennaisesti samalla tavoin toimiva
osa kuin omassani, mutta eri paikassa.
osa kuin omassani, mutta eri paikassa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eli paineensäädin jakotukista, mutta edelleen anturiin ei ole koskettu - tai pumpussa olevaan säätimeen.
Saisitkos konehuoneesta kuvan, koska itseäni kovasti kiinnostaa tuo jakotukki? Eli suojamuovi päältä pois ja ylläältä päin kuvaa.
Onkos sulla 200hp malli?
Saisitkos konehuoneesta kuvan, koska itseäni kovasti kiinnostaa tuo jakotukki? Eli suojamuovi päältä pois ja ylläältä päin kuvaa.
Onkos sulla 200hp malli?
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mutta ilmeisesti kuitenkin tuo osa vaihdettu, mistä Isolalla oli tuo O-rengas murtunut ja aiheuttanut kyseisen ongelman?
Auto on tällä hetkellä hiukan kauempana kotoa säilössä mutta voin kyllä joku päivä käydä nappaamassa konehuoneesta kuvan
Edit: Ja joo, 200 heppanen malli kyseessä.
Auto on tällä hetkellä hiukan kauempana kotoa säilössä mutta voin kyllä joku päivä käydä nappaamassa konehuoneesta kuvan
Edit: Ja joo, 200 heppanen malli kyseessä.
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En usko siellä olevan kahta säädintä, koska siinä ei olisi oikein järkeä. Jostain syystä joissain malleissa se säädin sitten on jakotukin päässä, kuten tässä potilaassa. Valitettavasti noissa Aquatican postaamissa ePer-kuvissa ei näy varianttitietoa - kiinnostaisi kyllä tietää missä malleissa se on siinä ja miksi!
Mutta mutta, sen paineanturin vika on aivan mahdollinen. Hyvä olisi tarkistaa näkyykö starttiyrityksen jälkeen yhtään naftapisaraa siinä anturissa tai missään muuallakaan. Paine ei saa päästä karkuun. Ja helppona kikkana, kokeile se lisämaadoitus moottorista (vaikka venttiilikopan pultin kannasta) akun miinukseen. Jos startti pyörittää yhtään laiskasti, niin paine ei nouse tarpeeksi. Moottorin maadoituksen hapantuminen on yleinen vika, joka voi oireilla hyvin moninaisilla tavoilla.
Mutta mutta, sen paineanturin vika on aivan mahdollinen. Hyvä olisi tarkistaa näkyykö starttiyrityksen jälkeen yhtään naftapisaraa siinä anturissa tai missään muuallakaan. Paine ei saa päästä karkuun. Ja helppona kikkana, kokeile se lisämaadoitus moottorista (vaikka venttiilikopan pultin kannasta) akun miinukseen. Jos startti pyörittää yhtään laiskasti, niin paine ei nouse tarpeeksi. Moottorin maadoituksen hapantuminen on yleinen vika, joka voi oireilla hyvin moninaisilla tavoilla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuo minun oli omaani, kunhan kotia pääsen katson vapaasti versiot.
Hauskuus on siinä, että tosiaan tuo oli minun auton VIN:llä ja sen mukaan mullakin on 2 regua, tukissa ja pumpussa, vaikka oikeasti on vain pumpussa.
Pumppu on rakenteeltaan sellainen, että käsittääkseni siinä on aina oma regulaattorinsa.
Ja tosiaan jos paineanturi vuotaa missään muotoa, se on entinen. Se voi olla entinen jo kauan ennen kuin se alkaa vuotamaan - kuten itselläni, 2v4kk ja 65tkm ajoa ennen kuin alkoi vuotamaan läpi asti.
Hauskuus on siinä, että tosiaan tuo oli minun auton VIN:llä ja sen mukaan mullakin on 2 regua, tukissa ja pumpussa, vaikka oikeasti on vain pumpussa.
Pumppu on rakenteeltaan sellainen, että käsittääkseni siinä on aina oma regulaattorinsa.
Ja tosiaan jos paineanturi vuotaa missään muotoa, se on entinen. Se voi olla entinen jo kauan ennen kuin se alkaa vuotamaan - kuten itselläni, 2v4kk ja 65tkm ajoa ennen kuin alkoi vuotamaan läpi asti.
-
- Viestit: 594
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kaveri osti "optimoidun" 159:n (2.4 jtdm) josta ei tullut mistään vikailmoitusta vaikka minkä anturin johdon otti irti.
Oli myös tyhjennetty dpf ainakin pakokaasun hajusta päätellen.
Ecusta oli kaiketi osaamaton koodaaja poistanut kaikki vikakoodeihin liittyvät jutut sekä lisännyt polttoaineensyöttömäärää niin että tuntuu. Ja tuntuikin kyllä kunnes ahdot karkasivat ja moottori lakkasi vetämästä hetkeksi, joku korkeamman tason suojaus ecussa tjsp.
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voi elämä näitä "optimointeja" Ok, sitten on hehkuvikakin täysin mahdollinen. Korjaamo voisi mitata hehkut yksinkertaisesti yleismittarilla. Ehjä hehkutulppa näyttää moottorin runkoa vasten hyvin pientä resistanssia, palanut vähintäänkin kilo-ohmeja ellei täysin avointa silmukkaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuolla tavalla "optimoidut" tupaöljyt ovat hirveitä. Kurkussa pistelee ja meinaa taju lähteä ja linnut tippuu seljälleen. Noi pitäis kyllä saada tuolta kaduilta ja teiltä *ittuun.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alfan tapauksessa...
Voi hyvinkin olla kaksi!
X3 159, 2005-2008:
M88 JTD 1.9 8V-kone. Eli tuota aikaisemmissa se on tässä versiossa.
C10935 - ELIMINATION OF PRESSURE REGULATOR ON RAIL (MOT 5025288)
M92:ssa ei mainintaa (1.9JTD 16v)
M95, 105, 110 ei mainintaa (2.4JTD 20v)
X9 159, 2008-2010:
M65, ei ollenkaan regua (2.0JTD)
M88 JTD 1.9 8V-kone
C10935 - ELIMINATION OF PRESSURE REGULATOR ON RAIL (Dat 15/05/2006)
M92 ei mainintaa (1.9JTD 16v)
M95 ei mainintaa (2.4JTD 20v)
X8 MY2011 - ei mitään mainintoja.
Tästä voisi siis päätellä, että tuo regulaattori *pitäisi* löytyä kaikista muista JTD-koneista, paitsi uudemmista 8v:stä.
Toki kaapelisetti päivittynyt esim 2.4 kohdalla 15/09/2008, sitten koko jakotukki 15/10/2009, eikä ePerissä kerrota mitä muutoksia nuo on konkreettisesti aiheuttanut, joten voi olla tuossa kohtaa regu jäänyt pois jakotukista.
Omassa autossa on uudempi kaapelisarja vanhemmalla jakotukilla, ilman jakotukissa olevaa regulaattoria (joka ePerin mielestä sinne kuuluu)