JiiTeeÄssä kirjoitti: ↑01 Kesä 2023, 14:54
Tuo rattiakselille vedetty johtosarja oli joskus aikoinaan, olikohan 156 JTS tai eräs Opel Astra.
Ah, minä aattelin että pari erilaista sarjaan samaan automalliin, jolloin niissä on pakostikin jotain eroa - siksi kysyin.
JiiTeeÄssä kirjoitti: ↑01 Kesä 2023, 14:54
Kyllä nuo nykyiset mallikohtaiset johtosarjat juttelee auton kanssa niin hyvin kuin mahdollista,
Hyvä niin jos Alfoissa näin, toisaalla (BMW ja Jaguar) ilo ei ole ollut ihan yhtä ylimmillään niissä tarvikesarjoissa, mitä mulle on osunut. Bemarin orggissatsi hoiti kyllä hommat täysin oikein, tarvikesatsissa jäi ajonvakautus kärrystä tietämättömäksi ja polttimovalvonta toimi vajavaisesti. Jaguarilla puolestaan ei ollut
mitään hajua kärryn olemassaolosta, kun orggissatsilla olisi ollut.
Kaikki tarvikesatsit ovat olleet Koukkupajan myymiä ja asentamia settejä, joten en tiedä tarkemmin kenen valmistamia ne ovat olleet. Itse koukut ovat olleet 3*Westfalia ja 1*Terwa, mutta sehän ei välttämättä kulje käsi kädessä johtosarjan kanssa.
JiiTeeÄssä kirjoitti: ↑01 Kesä 2023, 14:54
mutta veikkaampa että ainakaan Alfoista ei löydy niin ovelaa ajonvakautusta että se osaisi kaikenkokoiset perävaunut ottaa ajonvakautuksessa ottaa huomioon.
Eihän se oletusarvoisesti kärryn painoa ja kokoa tiedä, se on totta, mutta ylipäätään kärryn ottaminen huomioon on ollut peruskauraa jo vuosia, sekä siinä että kärryn aiheuttama heilahtelu (sekä normaali että vaarallinen) osataan tunnistaa ja joko reagoida tai olla reagoimatta.
JiiTeeÄssä kirjoitti: ↑01 Kesä 2023, 14:54
Itsellä ainakaan ei parkkitutka myöskään mene peruuttaessa hiljaiseksi automaattisesti vaan pitää painaa summeri hiljaiseksi napista.
Oliko se johtosarja siis tarvike vai orggis? Minun korvaan tuo ei kuulosta siltä, että johtosarja juttelee auton kanssa niin hyvin kuin mahdollista, vaan on juuri niitä ärsyttävyyksiä, mitä itse olen tarvikesarjoista kokenut.
JiiTeeÄssä kirjoitti: ↑01 Kesä 2023, 14:54
Edit: valot toki tottelevat ajovaloautomatiikka, valitettavasti niin hyvin että jos automaatti on päällä niin muistaakseni kärryssäkään ei pala valot, niin kuin ei autossakaan takana valoisalla. Eli kun kärry on perässä niin valitaan joko 0-asento, tai valot päälle asento, jolloin kärrynkin valot pelaavat.
Olikohan Bemari tai Audi, jolla menee jossain mallissa niin hauskasti, että jos takavalot on koodattu palamaan päiväajovalojen kanssa, niin se ei koske kärryä. Eli saadaan aikaan tilanne jossa vetoauton takaparkit palaa, mutta kärryn ei. Minusta tuo auton takavalojen 1:1 seuraaminen kuulostaa paljon järkevämmältä.
Valonvalvonnalla meinasin siis kuitenkin polttimovahtia - osaako auto ilmoittaa kärrystä rikkinäistä polttimoa ajotieturiin, osaako se tihentää vilkkua jos kärryn vilkku on pimeänä jne. Näissä on toki myös se vastahasardi, että jos kärryssä on ledivalot, saattaa pre-led -aikakauden polttimovahti olla niistä ihmeissään, kun ei virtamäärät vastaa odotettua, jolloin toimimattomuus voi olla jopa eduksi laskettavissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.