Kivaa!
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Kivaa!
Sain haasteellisesta sijainnista ympäryskunnasta keväällä ostamani asunnon vuokrattua, ja vieläpä asiallisen oloisille asukeille. Välillä meinas jo vähän kylmätä kun oli niin monta kämppää tyhjillään tässä, vaan nyt vähän valo pilkistää kun tuolta korkeimman kuukausikulun (vastike) kohteista toisen sai menemään. Jospa ne loputkin tässä ajan kanssa menis.
Ja huomenna lähtö aurinkorannikolle, saa nähä tuleeko ees ketään tatuointinaamaisia suomalaisia liikemiehiä vastaan.
Ja huomenna lähtö aurinkorannikolle, saa nähä tuleeko ees ketään tatuointinaamaisia suomalaisia liikemiehiä vastaan.
Re: Kivaa!
Onnittelut vuokralaisen löytämisestä, varsinkin jos juoksevat kulut korkeahkot ja kohde hieman haastavampi. Nyt on ilmeisesti markkina hieman kääntynyt jopa ns. paremmin vuokrattavilla paikoilla.
Sopii sinällään minulle, tytär sai tänään varmistuksen opiskelupaikasta Kumpulan kuplan suunnalta ja kustannustehokas asuminen ei ole huono asia.
Sopii sinällään minulle, tytär sai tänään varmistuksen opiskelupaikasta Kumpulan kuplan suunnalta ja kustannustehokas asuminen ei ole huono asia.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Kivaa!
Kiitokset, vuokralorditoveri. Oli se tosiaan odottamaani takkuisempaa taannoin täysin remontoituun saunalliseen keskustayksiöönkin. Tai kiinnostuneita kyllä riitti, mutta ensimmäinen kiinnostunut katsoja osoittaitui luottotiedottomaksi joka tuli päissään paikalle. Toistakymmentä kiinnostunutta siitä kuitenkin oli ja ihan hyvän vuokralaisen siihenkin sain mutta tyhjänä piti pitää pidempään kuin halusin... Tähän kehyskunnan kämppään nämä oli oikeastaan ekat kiinnostuneet niin sinällään erityisen hyvä että samantien tärppäskin.FinPat kirjoitti: ↑23 Touko 2022, 22:11Onnittelut vuokralaisen löytämisestä, varsinkin jos juoksevat kulut korkeahkot ja kohde hieman haastavampi. Nyt on ilmeisesti markkina hieman kääntynyt jopa ns. paremmin vuokrattavilla paikoilla.
Sopii sinällään minulle, tytär sai tänään varmistuksen opiskelupaikasta Kumpulan kuplan suunnalta ja kustannustehokas asuminen ei ole huono asia.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Oho. Käsittääkseni tuo (110->90?) ei ole mikään ihan pieni pudotus.
No, turha murehtia kun tuollaiset paperit ovat näpeissä ja opiskelupaikka valmiina.
Onnea koko perheelle!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Kivaa!
Ylioppilas lakitettu, juhlat pidetty ja ruokaa ja kuohujuomaa oli riittävästi. Ehkä jopa hieman yli oman tarpeen.
Ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiökijn muisti päivänsankaria.
https://techfinland100.fi/stipendit-kevat-2022/
Ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiökijn muisti päivänsankaria.
https://techfinland100.fi/stipendit-kevat-2022/
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Kivaa!
Onnea koko perheelle, pitkän matematiikan täydet pisteet on kunnioitettava suoritus.FinPat kirjoitti: ↑04 Kesä 2022, 23:03Ylioppilas lakitettu, juhlat pidetty ja ruokaa ja kuohujuomaa oli riittävästi. Ehkä jopa hieman yli oman tarpeen.
Ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiökijn muisti päivänsankaria.
https://techfinland100.fi/stipendit-kevat-2022/
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Kivaa!
On kyllä kova suoritus. L:n aikoinaan itsekin kirjoitin mutta kyllä se kaukana täysistä pisteistä taisi olla. Onnittelut!
Itselle kun se kouluun saatu kannustus oli aikoinaan enemmänkin toisiin vertailua tai painostusta, niin omille lapsilleni olen koittanut opettaa rentoa lähestymistä; tosissaan yrittäminen riittää ja "iskän mielestä paras numero on ysi, kun silloin tietää että osaa mut ei oo menny pingotukseksi". Esikoisen keskiarvo olikin tänä keväänä tasan 9.0.
Itselle kun se kouluun saatu kannustus oli aikoinaan enemmänkin toisiin vertailua tai painostusta, niin omille lapsilleni olen koittanut opettaa rentoa lähestymistä; tosissaan yrittäminen riittää ja "iskän mielestä paras numero on ysi, kun silloin tietää että osaa mut ei oo menny pingotukseksi". Esikoisen keskiarvo olikin tänä keväänä tasan 9.0.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Onnittelut kaikille koulunsa päättäneille!
Stipendejä tai keskiarvoja en kerro.
Stipendejä tai keskiarvoja en kerro.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Löysin Rosso Velocen pienen kävelyharhailun jälkeen . Juu, en harrasta suunnistusta.
- Kari
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Vierumäelle! Otin oma ja rouvan golfbägin esiin 9 vuoden pölyn alta. Kengätkin löytyi! Vaistoni sanoo että jatko kirjoitetaan avautumisketjuun…
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
Lööpissä oli jotta aletaan sanktioimaan ja kunnolla tupaöljyjen päästösysteemeiden nysväykset/poistot. Iso peukku.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Kivaa!
Kerrottiinko siinä keinot päästä jäljille?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Ei, samaa intohypetystä kuin on luukutettu jo muutama vuosi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 249
- Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
- Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998
Re: Kivaa!
Tuli tänään lähdettyä liikenteeseen 6.20 ja perille päästiin 20.00. Varsinaissuomesta Leville siis.
- TeroV.
- Viestit: 539
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kivaa!
Täältä löytyy ko. asiaan liittyvä valmisteluasiakirja:
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Propo ... ntId=17895
Nopeasti silmäillen pääpaino taitaisi olla ammattiliikenteen päästömanipulaatioiden valvonnassa. Pumaskan sivulla 33 todetaan näin:
"Haasteita päästömanipulaatioihin puuttumiseen katsastuksen avulla aiheuttaa samanaikainen
EU-kehitys. Jos kansallisesti lähdettäisiin säätämään partikkelien lukumäärien mittauksista en-
nen komission suositusta tai katsastusdirektiivin uudistusehdotusta, katsastuksessa käytettävät
laitteet eivät välttämättä enää myöhemmin vastaisi uusia EU-vaatimuksia. Katsastusala joutuisi
investoimaan laitteisiin epätietoisena siitä, mitä tulevaisuuden EU-sääntely tulee sisältämään.
Uusien laitevaatimusten asettaminen kansallisessa lainsäädännössä ennen EU:n katsastukseen
liittyvää säädösuudistusta voisi mahdollisesti johtaa turhiin ja lyhytaikaiseksi jääviin lisäkus-
tannuksiin. Siten tässä esityksessä ei tarkastella katsastusta päästömanipulaatioiden kitke-
miseksi."
Jos katsastukseen ei ole tulossa muutoksia, niin tienvarsitarkastuksilla (josta esityksessä puhutaan paljonkin) tuskin aletaan seuloa normikansalaisten dieselautoja. Tuon EU-tason katsastusalan säädösuudistuksen jälkeen voi tietysti tulla jotain uutta katsastuksiinkin.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kivaa!
Minäkin löydän välillä "tuoreita" uutisia kesämökille unohtuneista lehdistä. Tuota päästömittausta luvattiin "ensi syksyksi" kuin dieselgate oli ihan tuore juttu.
Mökiltä löytyneestä lehdestä löytyi jonkin Euro6 auton 60 tkm käyttötesti parin vuoden takaa. Testin lopussa mittasivat päästöt ja päästörajoista paukutettiin julmalla marginaalilla yli ilman ranetuksiakin, ihan ehjällä autolla. Minkä ei tietenkään pitäisi olla mahdollista, koska Euro6 kuulemma laittoi nämä asiat kuntoon. Paperilla.
Kiva maksaa bensakoneen kanssa veroja CO2 päästöistä, mitä pakokaasujen puhdistustekniikkakin tuppaa kasvattamaan kulutusta & päästöjä ja samaan aikaan jaellaan "puhtaille" dieseleille alennuksia eikä niissä tavitse saastelaitteiden toimia kuin paperilla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Bnii, ne todennuskeinot on tosiaan vielä vähissä. Tosiaan vakioauto ei välttämättä mene päästöjen kuormituksella suoritettavasta, laajemmasta testauksesta, ns. pussitestistä läpi sellaisenaan. Toisaalta kuormittamattomana useimmat virityssoftatkin päästävät putkeen aika lähelle vastaavan suorituksen kuin vakioautot saastelaitteineen, niin toimintojen tunnistaminen on hilppasen hankalaa.
Siksi tätä lööpitetään n. kerran vuodessa pelotehenkisesti "kyllä kohta tutkitaan!", että koetetaan pitää touhua kurissa, kun samaan aikaan on todella vaikea oikeasti todeta hyvin piilotettuja muutoksia. Toki jos ruvetaan vaikka mittaamaan typen oksideja niin moni vanha virisofta saattaa jäädä kiinni, mutta ei kai se uuteen softaan ole muuta kuin pitää toiminnan noiden osien osalta tarpeeksi lähellä vakioautoa ja taas mennään.
Siksi tätä lööpitetään n. kerran vuodessa pelotehenkisesti "kyllä kohta tutkitaan!", että koetetaan pitää touhua kurissa, kun samaan aikaan on todella vaikea oikeasti todeta hyvin piilotettuja muutoksia. Toki jos ruvetaan vaikka mittaamaan typen oksideja niin moni vanha virisofta saattaa jäädä kiinni, mutta ei kai se uuteen softaan ole muuta kuin pitää toiminnan noiden osien osalta tarpeeksi lähellä vakioautoa ja taas mennään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kivaa!
^ Periaatteessa hyvin piilotetut modaukset löytyisi päästömittauksella. Jos ei löydy, niin sittenhän ei asialla ole väliä - kaikki kunnossa.
Todellinen syy testien puutteeseen on tasan tarkkaan se, että iso osa modaamattomistakin autoista tupruttelee sallittua enemmän. Kuten TM käyttötestiautokin onnistuneesti demosi. Tämä tuli dieselgaten aikana ilmi, kun testailtiin autoja tien päällä. Jos päästötesti olisi kuin bensakoneilla eli hylsy pienestäkin ylityksestä, voisi enemmistö dieseleistä reputtaa testin ja siitähän parku syntyisi. Toisaalta ei kovin hyvältä näyttäisi sekään, että nostettasiin rimaa silleen pikkuisen, esim hylsy vasta 200 % ylityksestä. Kuuma peruna, mihin ei kukaan halunnut koskea -> mitään ei tapahdu.
Edit: niin, tarkoititkin, että pitäisi ajaa dynossa testisykli. Se menee jo vähän yliampuvaksi - ei bensakoneitakaan testata kuormitettuina. Kun nyt saataisiin edes samalla viivalle testit eli mitataan röörin päästä muutakin kuin näkyvyyttä savupilvessä (nokuluku on näkyvyyden käänteisluku eli 0,5 vastaa 2 m näkyvyyttä jne.)
Todellinen syy testien puutteeseen on tasan tarkkaan se, että iso osa modaamattomistakin autoista tupruttelee sallittua enemmän. Kuten TM käyttötestiautokin onnistuneesti demosi. Tämä tuli dieselgaten aikana ilmi, kun testailtiin autoja tien päällä. Jos päästötesti olisi kuin bensakoneilla eli hylsy pienestäkin ylityksestä, voisi enemmistö dieseleistä reputtaa testin ja siitähän parku syntyisi. Toisaalta ei kovin hyvältä näyttäisi sekään, että nostettasiin rimaa silleen pikkuisen, esim hylsy vasta 200 % ylityksestä. Kuuma peruna, mihin ei kukaan halunnut koskea -> mitään ei tapahdu.
Edit: niin, tarkoititkin, että pitäisi ajaa dynossa testisykli. Se menee jo vähän yliampuvaksi - ei bensakoneitakaan testata kuormitettuina. Kun nyt saataisiin edes samalla viivalle testit eli mitataan röörin päästä muutakin kuin näkyvyyttä savupilvessä (nokuluku on näkyvyyden käänteisluku eli 0,5 vastaa 2 m näkyvyyttä jne.)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Kivaa!
Puhutaanko tässä nyt hiilidioksidista vai pienhiukkasista? Olen ollut siinä uskossa, että TM:n talvitesteissä bensakoneet tupruttelee mittauksissa enemmän pienhiukkasia kuin dieselit.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Kyllä, kunhan se on kuormituksellinen testi. Kuormittamattomassa testissä modaus ei löydy, koska on varsin triviaalia ohjata kuormatonta moottoria vaikka täysin samoilla parametreillä kuin vakiona.insinörtti kirjoitti: ↑08 Kesä 2022, 18:08^ Periaatteessa hyvin piilotetut modaukset löytyisi päästömittauksella. Jos ei löydy, niin sittenhän ei asialla ole väliä - kaikki kunnossa.
Tällä ei siis sinänsä ole tekemistä sen kanssa, että pääseekö vakioauto päästötestistä läpi vai ei, vaan nimenomaan sen osalta, miten hyvin auton modifiointi on havaittavissa järkevästi suoritettavissa olevilla testeillä. Mekaanisesti tyhjennetyn DPF:n voi periaatteessa havaita koputtamalla pönttöä ja kuuntelemalla vastetta, mutta sekin olisi kohtuullisella vaivalla taklattavissa pönttöä modatessa.
Tasapuolisuuden nimissä mainittakoon, että bensakone, josta on EGR ja kattivalvonta lamautettu, tehoja nostettu ja lämpiävyyttä parannettu hyötysuhteen ja päästöjen kustannuksella pitämällä kylmänä sytkää vähän sivussa ei myöskään jää leimalla nalkkiin, ellei fyysiset muutokset paista inssin silmään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Vähän tylsiä päästöjuttuja ny höpistään, joten laitetaas vähän kivaa joukkoon:
Rosso Velocen Tanskan turnee on edennyt mallikkaasti ja ilman kommelluksia, Ruotsista posotettiiin Öresundin sillan/tunnelin kautta juutinmaalle. Siltamaksu meni tyylikkäästi kun oli maksettu etukäteen ja portti nousi rekkari-tunnistuksella.
Ison-Beltin siltamaksu maksettiin lähimaksulla ( ainoa kerta kun toiminut Tanskassa Nordean Goldcardin lähimaksu). Ruotsissa ja Tanskassa ihan yhtä pöljiä kuskeja kuin kotimaassa: ohitetaan hölmösti ja motarilla ohituksen jälkeen palataan ihan keulan eteen hölmöilemään. Tanskassa ja Ruotsissa joissain paikoissa 120 km rajoitus, mutta yleisin motarilla 110.
Kelit vähän sateiset, Deltassa laitetut uudet sulat kitisi vähän, joten laitoin hieman Carbalan käsivoisetta sulkiin, niin loppui kitinät, pyyhkii silti kirkkaaksi. Saa kokeilla muutkin omalla vastuulla .
Alfan suuntavakavuus loistava, selvästi parempi kuin g30 tai f10 bemun. Nyt on n.1000 km ajeltu, keskikulutus 7.6 l/100 km. Android auton kautta tomtom navi näytössä, toimii hyvin. Tanskassa nähty 1 kpl 159 ja 1 Stelvio. Niin, Velocen istuin on todella hyvä pitkilläkin ajopätkillä .Turnee jatkuu...
Rosso Velocen Tanskan turnee on edennyt mallikkaasti ja ilman kommelluksia, Ruotsista posotettiiin Öresundin sillan/tunnelin kautta juutinmaalle. Siltamaksu meni tyylikkäästi kun oli maksettu etukäteen ja portti nousi rekkari-tunnistuksella.
Ison-Beltin siltamaksu maksettiin lähimaksulla ( ainoa kerta kun toiminut Tanskassa Nordean Goldcardin lähimaksu). Ruotsissa ja Tanskassa ihan yhtä pöljiä kuskeja kuin kotimaassa: ohitetaan hölmösti ja motarilla ohituksen jälkeen palataan ihan keulan eteen hölmöilemään. Tanskassa ja Ruotsissa joissain paikoissa 120 km rajoitus, mutta yleisin motarilla 110.
Kelit vähän sateiset, Deltassa laitetut uudet sulat kitisi vähän, joten laitoin hieman Carbalan käsivoisetta sulkiin, niin loppui kitinät, pyyhkii silti kirkkaaksi. Saa kokeilla muutkin omalla vastuulla .
Alfan suuntavakavuus loistava, selvästi parempi kuin g30 tai f10 bemun. Nyt on n.1000 km ajeltu, keskikulutus 7.6 l/100 km. Android auton kautta tomtom navi näytössä, toimii hyvin. Tanskassa nähty 1 kpl 159 ja 1 Stelvio. Niin, Velocen istuin on todella hyvä pitkilläkin ajopätkillä .Turnee jatkuu...
- Kari
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kivaa!
^ onnea, iloa ja mukavia kilometrejä sinne Keski-Eurooppaan, itsekin halajan pandemia-paussin jälkeen , josko tekisi taas Baijerin keikan vaimon kanssa.Viime reissun vuokra-auto Stelviohan johti sitten aika pian Juulian hankintaan, joten reissun loppusaldo oli tyyris
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Kivaa!
Turha viesti
Viimeksi muokannut Werneri, 08 Kesä 2022, 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kivaa!
--^^^^jne. Kaikkihan lienee suhteellista. "Autojen rengaspöly on jopa yli 1 000 kertaa terveydelle haitallisempaa kuin parjatut pakokaasut" KL 8.6.2022.
"Tutkijoiden mukaan 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa." Vähän vanha uutinen mutta mittaluokka lienee aika oikea.
Juttelin yhden autonmyyjän kanssa viime syksynä ja keskustelu kääntyi päästöihin. Myyjä sanoi, että jos hallissa käy tyhjäkäyntiä bensiinimoottorinen auto, muutaman minuutin kuluttua ei toimisto pöydän ääressä (hallissa) voi olla, on mentävä ulos haukkaamaan happea. Nyky diesel saa ruksuttaa eikä aiheuta samoja ongelmia.
Tiedä häntä, mutta ammutaankohan taas tykillä kärpästä. Urea laitteistahan tämä taisi lähteä liikkeelle, saishan ne toimia kun on autoon laitettu.
"Tutkijoiden mukaan 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa." Vähän vanha uutinen mutta mittaluokka lienee aika oikea.
Juttelin yhden autonmyyjän kanssa viime syksynä ja keskustelu kääntyi päästöihin. Myyjä sanoi, että jos hallissa käy tyhjäkäyntiä bensiinimoottorinen auto, muutaman minuutin kuluttua ei toimisto pöydän ääressä (hallissa) voi olla, on mentävä ulos haukkaamaan happea. Nyky diesel saa ruksuttaa eikä aiheuta samoja ongelmia.
Tiedä häntä, mutta ammutaankohan taas tykillä kärpästä. Urea laitteistahan tämä taisi lähteä liikkeelle, saishan ne toimia kun on autoon laitettu.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kivaa!
^ TM käyttötestissä kompastellussa autossa ei ollut urealeitteita. Pelkän ERG:n (mikä huoltotoimenpiteenä pitää tulpata) ja varastoivan NOx-katalysaattorin varaan rakennettu auto ja silti Euro6 luokitus. Lisäbonuksena saastelaitteiden toimimattomuudesta (valmistajan ratkaisu) tai ranetuksesta on pienempi kulutus. Vailla riskiä kiinnijäämisestä, kun testejä ei edelleenkään ole.
https://tekniikanmaailma.fi/dieselautoj ... bcbaef-999
Tuo heitto rahtilaivoista on ihan perinteinen feikkiuutinen. Renkaista puolestaan näkyy olevan syntymässä ihan oikea ongelma, mutta uutisointi epämääräistä - taidetaan tylysti verrata grammamääriä, vaikka haitallisuuten vaikuttaa partikkelien koko (pienet paljon haitallimpia) sekä koostumus. Kivaa sentään on, että ongelmaan on herätty ja Suomessakin on kait tehty jo ensimmäisiä viritelmiä, missä ajoratojen valumavesiä suodatellaan niin, ettei kaikki mikromuovit lurahda suoraan lähimpään jokeen tai mereen.
https://tekniikanmaailma.fi/dieselautoj ... bcbaef-999
Tuo heitto rahtilaivoista on ihan perinteinen feikkiuutinen. Renkaista puolestaan näkyy olevan syntymässä ihan oikea ongelma, mutta uutisointi epämääräistä - taidetaan tylysti verrata grammamääriä, vaikka haitallisuuten vaikuttaa partikkelien koko (pienet paljon haitallimpia) sekä koostumus. Kivaa sentään on, että ongelmaan on herätty ja Suomessakin on kait tehty jo ensimmäisiä viritelmiä, missä ajoratojen valumavesiä suodatellaan niin, ettei kaikki mikromuovit lurahda suoraan lähimpään jokeen tai mereen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Päästöistä poiketen: Kävin eilen matka-auton tankkaamassa. En ehtinyt edes autosta ulos kun kaveri tuli kysymään että paljonko laitetaan? Antoi lapun jossa tankkaaja ja mittarinumero. Sitten kassalle jossa maksutoimenpide ( ). Vapaaehtoisen 1€ palvelumaksun suoritin mielelläni.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Kivaa!
Pesikö tuulilasin ,niinkuin ennen kun kaikki oli huonommin ?nipaka kirjoitti: ↑09 Kesä 2022, 11:08Päästöistä poiketen: Kävin eilen matka-auton tankkaamassa. En ehtinyt edes autosta ulos kun kaveri tuli kysymään että paljonko laitetaan? Antoi lapun jossa tankkaaja ja mittarinumero. Sitten kassalle jossa maksutoimenpide ( ). Vapaaehtoisen 1€ palvelumaksun suoritin mielelläni.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Enpäs huomannut likaisesta lasista huomauttaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Huomenna ensin 166:lla Helsinkiin, mistä Dallasin kautta Portlandiin tämän vuosikymmenen ekalle työturneelle Tyynenmeren rantamille .
Onkohan muuttunut mikään sitten joulukuun 2019?
Cotzy
Onkohan muuttunut mikään sitten joulukuun 2019?
Cotzy
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Kivaa!
Ruohonleikkuu jäi pikkuisen kesken kun vanha päältä ajettava leikkurini lakkasi toimimasta.
No, mulla on kylmässä tallissa ollut nelisen vuotta koskemattomana työnnettävä Hyundain leikkuri.
Öljytaso oli matala joten lisäsin vähän. Bensatankin olin tajunnut käyttää tyhjäksi, ja siellä ei ollut kun likaa jotka puhalsin paineilmalla pois.
Mulla on tallissa jotain 5 vuotta vanhaa 2T bensaa jota sitten kippasin vähän tähän leikkuriin vaikka se on 4T.
Painelin ryyppyä muutamia kertoja ja nykäisin. Ekalla vedolla käyntiin
Sitten tuli mieleen että kannattaisi varmaan tulpanreiästä laittaa vähän öljyä sylinteriin, mutta sininen savu oli sitä luokkaa että leikkurin ollessa aika pystyssä säilytyksessä on tainnut sylinterillä olla automaattinen öljyäminen
Ja leikkuri myös toimi koko ajan paremmin kun kuvittelin tälläisen leikkurin toimivan edes uutena..
No, mulla on kylmässä tallissa ollut nelisen vuotta koskemattomana työnnettävä Hyundain leikkuri.
Öljytaso oli matala joten lisäsin vähän. Bensatankin olin tajunnut käyttää tyhjäksi, ja siellä ei ollut kun likaa jotka puhalsin paineilmalla pois.
Mulla on tallissa jotain 5 vuotta vanhaa 2T bensaa jota sitten kippasin vähän tähän leikkuriin vaikka se on 4T.
Painelin ryyppyä muutamia kertoja ja nykäisin. Ekalla vedolla käyntiin
Sitten tuli mieleen että kannattaisi varmaan tulpanreiästä laittaa vähän öljyä sylinteriin, mutta sininen savu oli sitä luokkaa että leikkurin ollessa aika pystyssä säilytyksessä on tainnut sylinterillä olla automaattinen öljyäminen
Ja leikkuri myös toimi koko ajan paremmin kun kuvittelin tälläisen leikkurin toimivan edes uutena..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Kraaterinen kynnöspelto eli tie 55 saa uuden asfaltin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
Kyllä tässä jotain "tuoreutta" nyt on. Poliiseilla on jokin mittalaite käytössä. Toki nyt seurannassa ovat vain kuorma-autot. On tapauksia, joissa kilvet on viety ja takaisin saaminen vaatii rekisteröintikatsastuksen tasoisen katsastuksen. Eli vaaditaan todistus laitteiston ennallistuksesta vaikkapa merkkiliikkeeltä. Lausuntokierroksella on käsittääkseni se että, sanktioidaan selvällä maksulla tälläiset tapaukset sekä muutosten tekeminen.insinörtti kirjoitti: ↑08 Kesä 2022, 17:05Minäkin löydän välillä "tuoreita" uutisia kesämökille unohtuneista lehdistä. Tuota päästömittausta luvattiin "ensi syksyksi" kuin dieselgate oli ihan tuore juttu.
Mökiltä löytyneestä lehdestä löytyi jonkin Euro6 auton 60 tkm käyttötesti parin vuoden takaa. Testin lopussa mittasivat päästöt ja päästörajoista paukutettiin julmalla marginaalilla yli ilman ranetuksiakin, ihan ehjällä autolla. Minkä ei tietenkään pitäisi olla mahdollista, koska Euro6 kuulemma laittoi nämä asiat kuntoon. Paperilla.
Kiva maksaa bensakoneen kanssa veroja CO2 päästöistä, mitä pakokaasujen puhdistustekniikkakin tuppaa kasvattamaan kulutusta & päästöjä ja samaan aikaan jaellaan "puhtaille" dieseleille alennuksia eikä niissä tavitse saastelaitteiden toimia kuin paperilla.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Kivaa!
Kieltämättä
https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarBgaB8KlVEWxPuEGhZow
Kappas, upotus ei toiminutkaan : (
EDIT:Korjattu linkki.
Viimeksi muokannut A Bart, 23 Kesä 2022, 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Jassoo, poika menossa elokuussa vihille Hyvinkäällä, josta morsian kotoisin. Tänään keskustelimme mahdollisuudesta käyttää Rosso Velocea hääparin kulkuneuvona. Suostuin .
- Kari
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Kivaa: kun olin yhdeksän-vuotias, suurin sankarini oli Pete Mitchell. Kävin vilkaisemassa mitä miehelle kuuluu - ja täytyy todeta 45-vuotiaana että ei tarvitse 36 vuotta sitten tehtyä päätöstä muuttaa.
Miksikö odotin näin pitkään elokuviin menoa? Noh, jatko-osaa lapsuuteni kovimpaan elokuvaelämykseen tehtiin verkkaisesti, joten ei minullakaan ollut kiire. Lisäksi olin huolissani käykö Maverickille kuten kävi Lukelle, Hanille - helkkari - jopa Bondille, jotka kaikki häpäistiin ja murhattiin ”Viestin” alttarilla (Indy oli tarkoitus viedä samaa reittiä, mutta meinasivat kuvauksissa oikeasti tappaa Harrisonin, joten se proggis on kesken).
Sieluni itkee ilosta voidessani kertoa että Top Gun Maverick on elokuvana kuin sokaisevan kirkas valo taivaasta! Aikuis-ikäni helposti hienoin kokemus elokuvateatterissa. Hiukan meinasi roskaa mennä silmiin kun Icemania laitettiin multiin. (Oikeesti pillitin kuin pieni tyttö heti ensimmäisestä rumpukaiusta mitä teatterin kaiuttimista kuului…)
Miksikö odotin näin pitkään elokuviin menoa? Noh, jatko-osaa lapsuuteni kovimpaan elokuvaelämykseen tehtiin verkkaisesti, joten ei minullakaan ollut kiire. Lisäksi olin huolissani käykö Maverickille kuten kävi Lukelle, Hanille - helkkari - jopa Bondille, jotka kaikki häpäistiin ja murhattiin ”Viestin” alttarilla (Indy oli tarkoitus viedä samaa reittiä, mutta meinasivat kuvauksissa oikeasti tappaa Harrisonin, joten se proggis on kesken).
Sieluni itkee ilosta voidessani kertoa että Top Gun Maverick on elokuvana kuin sokaisevan kirkas valo taivaasta! Aikuis-ikäni helposti hienoin kokemus elokuvateatterissa. Hiukan meinasi roskaa mennä silmiin kun Icemania laitettiin multiin. (Oikeesti pillitin kuin pieni tyttö heti ensimmäisestä rumpukaiusta mitä teatterin kaiuttimista kuului…)
Re: Kivaa!
Myös kivaa että en ole enää perheen pisin 175cm hujoppina vaan 14 -vuotias on nyt virallisessa mittauksessa ohittanut. Lupauksen mukaan nyt pääsee myös Isin mukaan oikealle punttisalille ettei tarvitse enää tyytyä kotisaliin.
Näin ne kasvaa.
Näin ne kasvaa.
Re: Kivaa!
Arvostan tätä arvostelua. Keskimäärin kun lehdissä tekotaiteelliset kroonisesta testosteronivajeesta kärsivät runopojat kirjoittavat elokuva-arvostelut niin niitä sepustuksia pitää käyttää kontraindikaattoreina.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Giulia 1600 oli webereiden säädöissä muutaman päivän. Vauhtia ja vääntöä tuli lisää.
Nyt tehtiin se mitä säädöillä ja uusilla suuttimilla pystyi.
Korjaamo Lipposet Turussa hoiti hyvin homman. Giulia pääsee sinne uudestaankin talvilevolla, niin auton parantelu jatkuu. Nyt ajellaan kesäkausi.
Nyt tehtiin se mitä säädöillä ja uusilla suuttimilla pystyi.
Korjaamo Lipposet Turussa hoiti hyvin homman. Giulia pääsee sinne uudestaankin talvilevolla, niin auton parantelu jatkuu. Nyt ajellaan kesäkausi.
- Kari
- jargon
- Viestit: 601
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Kivaa!
33 näytti tänään kerrankin uudemmalta kuin vieressä ollut auto, tuli pysäköityä Lada 1200 perään
Yleensä erottuu parkkipaikalta hieman vanhahtavalla olemuksellaan
Yleensä erottuu parkkipaikalta hieman vanhahtavalla olemuksellaan
-
- Viestit: 233
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Jee, Spideriin tuli matkamittariin pelkkiä viitosia.
Sattuipa sopivasti liikennevaloissa.
Sattuipa sopivasti liikennevaloissa.
- Liitteet
-
- C7B07E63-7BB3-41BB-8B76-317E7D315CBE.jpeg (94.46 KiB) Katsottu 2515 kertaa
Re: Kivaa!
Huomenna mennään ihmettelemään Schlumpf-veljesten kokoelmaa. Luulenpa ettei yksi päivä riitä, mutta nyt ei ole enempään aikaa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- tritonus
- Viestit: 231
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Kivaa!
Kesälomareissua miltei 2tkm verran. Eka vajaa tonni Suomessa ja toinen samanmoinen pitkin Viroa. Tämä oli myös allekirjoittaneen eka kerta omalla autolla Suomen ulkopuolella. Vois sanoa että oli jo aikakin, ehkei aiemmilla kulkineilla ole vaan uskaltanu.
Giulietta vei luotettavasti paikasta toiseen. Eestissä vastaantulleet alfistit (2kpl) eivät vastanneet morjestuksiin
Ei tuo konkurssiinkaan vienyt. Kotimaassa keskikulutus 5,8 ja vaikuttais sille että Eestin hieman maltillisemmat nopeusrajoitukset olisivat painaneet kulutuksen vieläkin pienemmäksi. En pidä huonona 12 vuotta vanhalta, 240tkm ajetulta.
Giulietta vei luotettavasti paikasta toiseen. Eestissä vastaantulleet alfistit (2kpl) eivät vastanneet morjestuksiin
Ei tuo konkurssiinkaan vienyt. Kotimaassa keskikulutus 5,8 ja vaikuttais sille että Eestin hieman maltillisemmat nopeusrajoitukset olisivat painaneet kulutuksen vieläkin pienemmäksi. En pidä huonona 12 vuotta vanhalta, 240tkm ajetulta.
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Kivaa!
Huomenna aamulla lento Kreetalle, josta Fiat Panda alle ja sitten pitäisi pari viikkoa lomailla sillä saarella ennen kuin siirrytään saari hyppelyn kautta Zakynthosille kolmanneksi viikoksi