Menipähän taas taikomiseksi.... Se hyvä puoli brittiläisen urheiluauton omistamisessa on, että välillä saa harrastaa. Se huono puoli brittiläisen urheiluauton omistamisessa on, että välillä saa harrastaa.
Tutkailin moottoripakettia eilen ja tulin siihen tulokseen, että jos ala-asennon rajakytkimen kontaktipinnat ovat hapettuneet (kytkin on auki ala-asennossa, joten seistessä se on aina auki ja sillonhan nää paremmin hapettuu), ei sähkö kulje. Noo, hioin kontaktipinnat puhtaaksi ja mittailin, että toimii. Kasasin paketin ja vein sen autoon todetakseni, että ei muuten toimi. Ilta pimeni ja taikomisinto loppui, joten päätin jatkaa seuraavana päivänä, eli tänään.
Koska nyt tiesin että mitä moottoripaketti pitää sisällään ja että sen voi rajakytkinten osalta avata paikallaan, avasin sen paikallaan. Totesin, että eipä se ihme ole ettei toimi - mekaniikka on sellainen, että iso ratas painaa rajakytkimen liuskan auki ja rajakytkimen pitäisi osittain omalla jousivoimallaan, osittain vastapuolella olevan joustavan aineen toimesta painua takaisin kiinni kun ratas ei enää paina sitä. Tässä vaiheessa saa vapaasti yllättyä siitä, että näin ei siis käynyt.
No, ei houkuttanut parantaa jousivoimaa kupariliuskaa taittelemalla ja löijaamalla, kun se olisi pitänyt porata irti ja sittemmin niitata takaisin kiinni, eikä mulla edes ole kupariniittejä, joten päädyin toiseen vaihtoehtoon ja päätin parantaa kansipuolen vastavoimaa lisäämällä elastisen pinnan taakse pienet korokepalat, joka saisi tarvittaessa itsekin kyetä vähän joustamaan. Mietin kotvan että mistä löytäisin sopivaa materiaalia ja lopulta löysin vastauksen vanhasta puutarhaletkusta, josta sai leikeltyä juuri sopivat palat ja liimattua hetipitiliimalla paikoilleen. Setti kasaan, enste mittarin kanssa ihastelemaan löytyneitä yhteyksiä ja sitten sähköt kiinni ja kokeilemaan.
Toimihan se! Kun pisti valot päälle, nousi vasen lamppu ylös ja oikea meni alas, sammuttaessa päinvastoin. No, lamppuyksikön nostoakselihan oli vaan väärässä asennossa moottoriin nähden, kun moottoria tuli aiemmin pöydällä pyöriteltyä, joten ei muuta kuin akseli irti, ajamaan valot yläasentoon ja akseli takaisin paikoilleen. Toimii - ja oikein päin.
Seuraavaksi valaisin paikoilleen, piuhat kiinni ja sähköä sisään, jolloin voi todeta että lähivalo ei pala oikealla. Pitkät päälle niin kaukovalo palaa kyllä oikealla, muttei vasemmalla. Upeeta. Vasen kaukovalo heräsi itsekseen ja oikea lähivalokin ihan vaan liitintä rassaamalla. Taidan vaihtaa tuoreemman mallin liittimet vanhojen ja hieman hapettuneiden tilalle.
Dodi, keula on siis kuosissaan. Seuraavaksi työn alle valokatkaisija, joka otti ja hajosi fyysisesti kappaleiksi aiemmin ihmetellessä. Ei siinä muuten mitään, voisi saada vielä liimattua kasaan, mutta itse kytkentäliipotin karkasi jonnekin tallin uumeniin, joten ei se enää mitään kytke vaikka saisikin kasattua, joten ei muuta kuin uutta kehiin. Mutunetistä ensihätään halpaeikallis 1-0-1 vipukatkaisija siksi aikaa, että etsii uuden tai edes ehjän orggiksen tai edes tyyliin sopivan.
No, bulkkivipuhan ei sovi autoon suoraan sen enempää sähköisesti kuin fyysisestikään, joten pitää tehdä pientä adapterointia. Auton liitin on mallia, jota en tunnista mistään (pyöräet kuparitapit vuorottelevissa riveissä), ehkä halua sitä poistaa siltä varalta, että löydän orggiskytkimen, joten valmistin adapterin eteisen vanhalta kattolampulta käytöstä poistuneesta MPLM-johdosta muotoilemalla kuparijohtimia niin, että sopivat tiukasti ja timmisti auton liittimeen, toisen pään kytkin abikoilla bulkkivipuun, toimii.
Joten nyt mulla oli jo toimivat valot ja niille toimiva kytkin, joka ei kuitenkaan sovi auton neliskanttiseen, isoon reikään vaan tarvii 12mm reiän. Ajattelin leikata pellistä palat, joihin poraan keskelle 12mm reiät, jotta saan noilla paloilla puristettua kytkimen alkuperäisen paikalle auton rakenteita muokkaamatta. Tätä pohtiessa silmään osui vanha rännikourun kiinnike, joka oli ehkä hivenen paksu, mutta juuri sopivan levyinen, joten ei muuta kuin pyörivät ystäväni Porakone&Rälläkkä hetkeksi töihin ja voilá, mulla on fyysinenkin adapteri tehtynä, jotta saan bulkkivivun kiinni autoon. Toimii.
No, se bulkkivipu tarttee vielä vaihtaa vähän erilaiseen, jotta saa parkit palamaan teknisesti kauniisti ajovalojen kanssa samaan aikaan, mutta se on aika nakinpala tässä kohtaa maailmaa.
Näin siis tällä kertaa. Aina ei kannata ihan heti heittää pois vanhoja puutarhaletkuja, rännikiinnikkeitä ja eteisen sähköjohtoja; niillä voi vaikka rakentaa autoon toimivat valot
Taidan mennä kohta laittaan saunan lämpeemään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.