Sirinä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Sirinä

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Alfa 75:sessa (1.6 kaasutinmoottorilla) kuuluu moottorista ääni, joka on jotain sirittävän ja naputtavan väliltä. Tämä ääni kuitenkin alkaa kuulua vasta kun moottori on lämmennyt. Voiko tästä tehdä semmoisen diagnoosin, että nokkaketju on liian löysällä? Jos kyseessä olisi väärät venttiilinvälykset tai kulunut nokka-akseli, niin eikö äänen pitäisi olla pahimmillaan moottorin ollessa kylmä?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Nokkaketjun kiristystä kannattaisi ensiksi kokeilla,on helppo ja nopea homma.

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Jos jollain toisella amatöörialfistilla on samantyyppinen ongelma kuin minulla, niin voin kertoa että päättelyni oli väärä. Vasta lämpimänä alkava nakutussirinä ei tule löysästä jakoketjusta, vaan ainakin tässä tapauksessa se oli venttiilien ääni. Tai ainakin Nokian Autotalon mekaanikkojen mukaan. (Onko jollain muuten kokemuksia tuosta huoltopaikasta, tekevät ilmoituksensa mukaan italialaisiin takuuhuoltoja? Aikaisempaa 164:sta huollatin Kangasalan Alfa-Autossa hyvin kokemuksin, mutta nyt sen omistaja on ollut pitkään sairaslomalla.)

Mekaanikkojen mukaan ääni ei myöskään ole paha, sille ei tarvitse tehdä mitään. Minä vain olen tullut yliherkäksi kaikille ylimääräisille äänille, koska 164:seen piti vaihtaa pakonokka-akseli, vaikka olin käyttänyt sitä autotohtorilla ennes ostoa. Venttiilit ne vain on, sanoi tohtori silloin. Mutta kyllä kuluneen nokka-akselin nakutus toki oli paljon kovempaa kuin nyt akuutti ääni.

Kun kerroin, että autoon on tehty kansiremontti, niin mekaanikko sanoi että siinä tapauksessa venttiilit on jätetty tarkoituksella vähän väljiksi. Parempi väljä kuin palanut, kaveri sanoi.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Vastaa Viestiin