Kytkin naksuu 156:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Kytkin naksuu 156:ssa

Viesti Kirjoittaja Have »

Huomasin, että autosta kuuluu taas uusi riitasointu. Nimittäin kytkin on alkanut naksumaan aika kovaäänisesti aina vapautettaessa. Kuulostaa kuin naksuminen tulisi polkimen tienoilta, mutta en ole onnistunut paikallistamaan vielä syytä.
Kellään mitään ideoita mistä tuo voisi johtua ja mitä lääkkeeksi?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jos kysymyksessä olisi 33 niin tietäisin mistä johtuu... 156 kanssa en :(
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kokeile aluksi vaikka rasvata/öljytä ne nivelet ym sieltä polkimen luota
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

luultavastikin tuo nivel, tai sitten jousi, tjms.
jos ei mikään näistä niin sitten pääsylinteri, mutta siitä tuskinpa kuuluisi naksunaa, enemmänkin kitinää.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Selvisi mikä tuon naksunnan aiheutti.
Sieltä polkimelta oli murtunut jokin vastinjousi ja sen kiinnike sitten klopsui. Olinkin ihmetellyt, kun kytkinpoljin on jotenkin veltto ja heilui lepoasennossa.
Deltasta sai uuden jousen 25e hintaan ja asennus oli "helppoa" pienen ähkimisen ja sadattelun kera.
Jousi näkyy tuolla numerolla 13.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jatkampa tähän aiheeseen kun tuntuu sama vika olevan täälläkin.

Kun poljinta painaa noin 5cm niin mitään ei tapahdu. Polkimessa on ikäänkuin tyhjää jonkin verran jonka jälkeen siinä tuntuu vastetta. Poljin on ajossa tavallisesti tuon tyhjän verran alempana kuin jarru- ja kaasupoljin.
Katsoin kyllä ko. palautusjousta mutta en hoksannut olisiko se ollut poikki - näkyykö se edes.

Ihmettelin n. viikko takaperin kun auton sai liikkeelle ja ajoi hetken samalla vaihteella niin polkimen luota kuului klops. Poljin ilmeisesti nousi samalla tasolle muiden kanssa?

Elikkä sitten vissiin jousikauppaan käy tie?

Toinenkin asia on mikä tuossa kytkimessä vaivaa. Se irroittaa vasta kun linttaa polkimen ihan lattiaan kiinni. Vaihtaminen on suht takkuista kun välillä tuntuu ettei vaihde mene päälle kuin pienellä hakemisella ja kytkimen uudelleen painamisella. Mahtaako tämäkin ominaisuus johtua palautusjousesta?
Onko kytkimelle mitään säätöä, että sen saisi irroittamaan aiemmin?

edit. Nyt kun tutkin asiaa 156.netin ohjeilla niin tuo jousihan se taitaa vikana olla. En vaan tajua hevon....kaan :wink: Tai ainakin korjausohjeet tuntuu astetta vaikeammilta. Löytyy letkua josta tihkuu jarrunestettä, sokkaa, ruuvia, sylinteriä jos jonkinlaista. Tuleekohan hajotettua jotain jos ite alkaa tuohon hommaan. Deltaan ei tee mieli viedä autoa kun seuraava aika olis kuulemma vasta kuun loppupuolella :twisted: Jousen saavat sentäs päivän varoajalla hommattua.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Janne kirjoitti: Onko kytkimelle mitään säätöä, että sen saisi irroittamaan aiemmin?
ei ole se on automaattisäätöinen
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jees, tälläisen käsityksen sain kun mietin asiaa. Hydraulinen kun on. Jarrunestesäiliö on maksimissa. Eikös tuo kytkin käytä samaa litkua? Kytkin ei siis luista ollenkaan vaikka kuin isolla vaihteella koittais luistattaa. Laatikkoöljyissä vika tuskin on, kun ovatten juuri vaihdettu ja ylärajalla nekin.
Ehkä tuon nihkeän vaihtamisen syy onkin itessä :wink:
M.E.V.O.
Hommasin uuden jousen jolla koitan tuon tyhjän liikkeen eliminoida.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kokeilitko ilmata kytkimen? Ei siitä varmasti haittaakaan olisi. Kytkinkotelon päällä on se letku, joka menee kytkimen työsylinteriin. Sokka irti ja nosta liitintä noin 1 cm ylöspäin. Kun jarrunestettä tulee tasaisesti ulos siitä aukosta, jossa pieni korkki (irrota ensin), niin paina liitin takaisin kiinni. pitäisi riittää, kun ilmaa ei tod.näk. ole itse sylinterissä kuitenkaan.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mahtaisiko polkimen jousi olla poikki?

Tässä linkki korjaus ohjeisiin http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... lutch.html
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

No tänä aamuna autoa ei saanut enää ollenkaan liikkeelle. En kyllä viitsinyt runtata pykälää päälle, kun tuntui sen verran hankalalta.

En siis pääse parkkiruudusta ollenkaan liikkeelle. Pakkia kun yrittää laittaa niin hannaa vastaan aika pahasti. Keppi menee lähes pakille mutta ei "pesään" asti. Ykköstä on turha edes koittaa. Kun yrittää laittaa keppiä ykköselle niin koko auto nytkyy.

Kytkin poljin elää aivan omaa elämäänsä, nyt se toimii ihan muutaman sentin lattian rajassa, yläpuolella on tyhjää - ei mitään vastetta siis.

Uusi jousi tulee tänään Deltaan ja haen sen. Pitänee yrittää ilmata kytkintä myös. Josko tuo edes onnistuu meikäläiseltä. Ajamalla autoa ei saa mihkään pajalle.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Varmaan ilmaamalla pääset liikkeelle mutta jos tilanne pahenee koko ajan niin jostain sinne sitä ilmaa pääsee.
VMP

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Työpaikalla koneen ääressä on vaikea ilmailla :-D

Kyllä se nyt jostain hörppii ilmaa. Kytkin oli jo ostaessa semi-outo, mutta laitoin sen ominaisuuden piikkiin. Nyt on sitten pahentunut päivä päivältä.

Pitää tänään ottaa kaveri avuksi ja koittaa ilmata. Onnistunee kotikonstein? Kiitos BSTR ohjeista!
Onko jollain kuvaa ko. operaatiosta tai löytyykö jostain netistä linkkiä, niin ei mene ihan arpomiseksi noiden sokkien, aukkojen, liittimien ja korkkien kanssa.
En ole vielä edes ehtinyt sen vertaa autoon tutustumaan että muistaisin missä ko. nippelit sijaitsee. Muutenkin konehuoneessa on pikkasen enemmän roinaa kuin edellisessä autossani, vuoden 88 Fire Unossa.

EDIT. alfa156.netistä löytyi kaivamalla kahden sivun pdf ko. operaatiosta. Saa nähdä onnistuuko. Tarvinnee alkaa hankkimaan ilmausvehkeet ja jarrunestettä. Voi helvettiläinen :evil:

EDITIN EDIT
Deltaan sais ajan vasta 1,5 viikon päästä. Ei osannut huoltopäällikkö siellä neuvoa millään tavalla....avuliasta :roll:
Raition Markun kans juttelin myös. Ilmaahan siellä systeemissä on, se on selvä juttu. Pitäisi vain tutkia, että mistä se pääsee järjestelmään. Epäili työsylinterin tiivistettä. Ihanaa. Pitää kattella jos sais auton siirrettyä V & R:lle ja saavat siellä tutkia rauhassa.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

En minä ainakaan ole ilmaukseen mitään vehkeitä tarvinnut. Nestettä alkaa kyllä tulla ulos ihan itsestään. Ilma pyrkii itsestään ylös työsylinteristä. Voihan se olla, että oikeasti tarvitsisi pistää painettakin sisään, mutta hyvin tuntui onnistuvan ilmankin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nyt on vehettä käytetty Virho & Raition diagnoosissa ja vaihdoin tuon palautusjousenki varmuuden vuoksi (Haven räjäytyskuvassa nro. 13). Se oli ehjä, joten nyt on yksi varaosajousi.
Vaihteet menee nyt päälle auton ollessa käynnissä - jopa pakki. Poljin on kuitenkin edelleen puoliksi mitätön. Pelivaraa on hieman enemmän kuin aamulla.

M.R. veikkasi sylinterin jousta syyksi. Ei hänen mukaan ole edes ilmaa järjestelmässä ja kaikki muukin vaikuttaa olevan ok.
Sylinterissähän on jousi, jota ei saa irto-osana ainakaan Deltasta. Ainut jousi mikä varaosa cd:ltä löytyi oli vain tuo nro. 13. Sylinteriähän ne kernaasti myy koko pötkönä.
Minkähän näköinen tuo jousi mahtaa olla? Varmastihan semmonen löytys jousikaupasta kun ois malli mukana.

Kun nyt tutkin tuota alfa156.netin ohjetta ajatuksella niin voi olla että mennee sormi suuhun muutenkin. Oli meinaan tuo palautusjousenki askartelu niin saatanallista touhua. Siellä jalkatilassa ei ole hirveästi ylimääräistä tilaa. Pitäs olla yhtä aikaa gynekologin kädet ja nummiston ilen voimat :-D

Noooh, homma jatkuu.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Vissiin 99 Saabin pääsylinterin jousi passannee Alfaanki. Esson baarista tiesivät tällästä kertoa :roll:

Pari viikkoa menis että sais kiesin oikealle pajalle ja sitähän ei jaksa odotella. Tänäänkin ajaminen oli melkoisen hankalaa. Pitänee siis hommata jostain tarviketorilta jousi ja koittaa ite vaihtaa.
Tässä tämä alfa156.netin ohje.

How to change the clutch spring :.

Symptom:
Clutch pedal are lose and only works close to the floor. It is
hard to engage and disengage gears. Though it seems as a leak
in the clutch fluid system, The level of brake fluid remains the same.

Problem:
The push spring inside the clutch cylinder which is connected directly
to the clutch pedal are probably broken. If you use stomp like clutch
motion while shifting gears fast, the spring has worn tired and eventually
broken.

Solution:
Push the seat all the way back and lie down on your back to get close to
the clutch - be sure that your neighbors see you - They will probably ask
themselves: 'What is the nut doing now?'

First use a small screwdriver to remove the split holding the connection
to the plastic clutch cylinder housing. Pull it off the pedal. Now loosen
the screw holding the small hose connected to the stud on the clutch
cylinder located on top of the cylinder. This hose are connected directly
to the brake fluid container. This hose are full of brake fluid. Be sure
to stop the fluid from running out of the hose when you pry it off. Do this
with your thumb and then put a proper sized drill into the hose to stop the
fluid from coming out.

Next remove the two nuts holding the clutch cylinder to the floor of the car.
Now carefully with restricted force pull the cylinder inside the car so you
can remove the split holding the hose connected to the bottom of the
cylinder. Then pull that hose out, it takes a bit of force. On this side
of the cylinder, the fluid aren't under pressure, so you don't have to block
it. Keep the end hose inside the car with a screwdriver put between the
metal stud and the floor.

Now if everything went right you got the cylinder in your hand. On the
end closest to the pedal, where the piston rod is connected you can see
a small plastic split thing that keeps the rod in place, or at least keeps
it from coming out. Push it out without destroying it. Now pull out the rod.
Then with a long thin thing push out the piston, then look into the cylinder
for the spring that probably wont come out. Now push out the spring with your
long thin thing, it takes a bit of work, try not to rip the inside of the
cylinder.

When you get it out, you will most probably look at a broken spring.
Put in a new spring and put the whole thing together again. Be sure to
connect the hose from the brake fluid container first, so that the cylinder
will be filled with fluid before connecting the end hose. This will
prevent the need for bleeding the system. Connect the end hose and
remember to put the split back in place. Assemble the rest and you're
finished.

Now the clutch works again.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nonnii auto pelailee taas ja pykälät menee paikalleen. Jousihan siellä oli poikki puolesta välistä.
Saa nähädä kuin jousen rippeet on sitten jyrkiny sylinterinseinämät naarmuille ja alkaako mäntä falskaamaan. nyt kuitenki toimii hienosti ja poljinta saa jopa nostaa että auto lähtee liikkeelle :wink:
Rempan kustannukset: Saab 90/900 kytkimen pääsylinterin jousi 3,5e, pullo jarrunestettä 4e. Kerrankin näin.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Saitko itse vaihdettua jousen vai tekivätkö sen Virho&Raitiolla?

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tein ite kun ois joutunu jonottaan huoltoaikaa niin pirun kauan.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Näinhän siinä mullekin kävi. Viikon piti naksuntaa, kunnes eilen lopetti ääntelyn ja tänään oli kuvan osat auton lattialla :( Täytyy vissiin hakea Motonetistä se Saabin pääsylinterin jousi... Nuo alfa156.netin ohjeet on kyllä ihan käsittämättömät.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Köh köh...siis tuo jousihan oli polkimen palautintapista, eikä pääsylinteristä :oops: Mitenkähän se oliskaan voinu löytyä lattialta... Saatana, ettekä ees oikaissut idioottia! Onneks en alkanut sanaharkkaan Motonetissä kun hain uutta jousta. :mrgreen:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kaalipata kirjoitti:Köh köh...siis tuo jousihan oli polkimen palautintapista, eikä pääsylinteristä :oops: Mitenkähän se oliskaan voinu löytyä lattialta... Saatana, ettekä ees oikaissut idioottia! Onneks en alkanut sanaharkkaan Motonetissä kun hain uutta jousta. :mrgreen:
Minkäslainen homma tuon palautinjousen vaihto on? Osan saa Motonetistäkin?

Itselläni taitaa myös ajoittain naksua nimenomaan tuo palautinjousi (tai joku muu siinä systeemissä). Yleensä naksahdus kuuluu (jos kuuluu) juuri kun kytkin on palaamassa aivan yläasentoonsa. Taidanpa ensiavuksi koittaa ruiskia jotain rasvantynkää.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Sori kaalipata...en huomannut tätä aihetta :wink:

Pablo...
Kovin homma tuossa on irroittaa se sokka vivustosta. Sen kans minä ainakin kiroilin eniten. Muuten tuo on kyllä yksi helpoimpia hommia mitä tiedän. Penkki vaan taka-asentoon ja makaamaan jalkatilaan selälleen niin näet millanen homma se on. Lamppu kannattaa varata avuksi.

Minullahan varsinainen vika oli se sylinterinpalautusjousi, mutta vaihdoin myös tuon palautusjousen vaikkei siinä ollut mitään vikaa. Nyt se vanha lojuu tuolla romulaatikossa jouten. Jos joku kaipailee edullista varaosaa niin voin postittaa ok-hintaan.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Oireina on tosiaan tuo naksahtaminen polkimen yläasentoon palatessa. Mulla naksui pari kuukautta sitten parin päivän ajan, sit hiljeni, palasi taas pari viikkoa sitten ja napsahti paskaksi reilu viikko sitten. Eli kuulostaa Pablo siltä et sullakin menee justiinsa... Anyway, tuota nimenomaista jousta ei saa Motonetistä (tai ehkä saakin, muttei sillä nimellä ja alfan varaosana), vaan sen sain tilata tänään edulliseen 25 euron hintaan Deltasta. Ja kyllä, haeskelin vastaavaa jousta kissojen ja koirien kanssa varaosaputkista ja rautakaupoista. No dice.

Janne, tuo olikin mun sisälukutaidottomuuden vika. :mrgreen: Onpahan jousi valmiina jos joskus ihan oikeesti korkkaa sieltä pääsylinteristä. 8)
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Heh, mulla on naksunut ajoittain viimeiset puoli vuotta. :mrgreen: Pitänee tutkia tuon jousen tilanne ennen, kuin se tosiaan menee poikki.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kantsii muuten tsekata onko kyseistä jousta sulla enää paikallaan ollenkaan, pitää mulla nytkin pientä naksuntaa välillä kun se jousen ympäröimä holkki kolisee polkimen runkoa vasten. :lol:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kaalipata kirjoitti:Kantsii muuten tsekata onko kyseistä jousta sulla enää paikallaan ollenkaan, pitää mulla nytkin pientä naksuntaa välillä kun se jousen ympäröimä holkki kolisee polkimen runkoa vasten. :lol:
Heh! Näinhän se oli, ettei mulla ollut siellä koko jousta! Polkimen pään holkki se siellä heilui valtoimenaan ja aiheutti kuvaamani napsunnan. Kumman räväkästi se kytkin tuntuu palauttavan ilmankin...

Eli tarvinnen siis jousen lisäksi räjäytyskuvasta löytyvän vastakappaleen nro 12. Onko sen tarkoitus olla jossain kiinni, vai onko se vain "juntattu" takaseinään? En oikein äkkiseltään löytänyt sieltä mitään kiinnityspaikkaa, vaan vain eräänlaisen kuopan, jonka perältä oli maali hieman kulunut.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Se on vain juntattu takaseinään. Siellä on semmoinen pieni kolo sille, minkä ilmeisesti löysitkin jo.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Have kirjoitti:Se on vain juntattu takaseinään. Siellä on semmoinen pieni kolo sille, minkä ilmeisesti löysitkin jo.
Näin on. Ei siellä mitään sen ihmeellisempää paikkaa ole :wink:

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Pablo Honey kirjoitti:Eli tarvinnen siis jousen lisäksi räjäytyskuvasta löytyvän vastakappaleen nro 12.
Jeps, kuvatus molemmista mun albumissa. Älä sitten paskanna housuun kun kuulet tuon tapin hinnan :-D Ei mulla faktaa oo, mut jos jousi on itsessään "vain" 25 euroa, niin...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Janne kirjoitti:Oli meinaan tuo palautusjousenki askartelu niin saatanallista touhua. Siellä jalkatilassa ei ole hirveästi ylimääräistä tilaa. Pitäs olla yhtä aikaa gynekologin kädet ja nummiston ilen voimat :-D
Amen, brother! 1h 15min meni yhden vaivaisen jousen kanssa painiessa. :-D Meinas loppua usko jo kesken, mut meni kuin menikin paikalleen. Eikä paskaksi operaatiossa mennyt kuin yksi ruuvitaltta.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Tämä menisi jo melkein avautumisketjuun, mutta kohta 3kk on tuota surkeaa vastatappia odoteltu Italiasta! Miten käsittämättömän vaikeaa voi tuollaisen pienen varaosan toimittaminen olla! :crazyeyes: Varsinainen jousi tuli jo melkein kahdessa kuukaudessa...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Menihän se kuuluisa palautinjousi minultakin pätki. Naksumisellahan se alkoi. Sain naapurilta ns. yleisjousen, joka on mitoiltaan suunnilleen alkuperäisen kaltainen. En todellakaan tiedä, mistä se on peräisin, mutta hienosti toimii. Niin kuin kaalipata jo kertoi, asennusähellykseen kuluu aikaa runsaasti. Perin v-mäisessä paikassa tuo härpäke.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ei nyt ihan sama oire, mutta jos sopii tähän ketjuun. Tuossa aiemmin mainittiin, että 156 kytkin on automaattisäätöinen. Voiko siihen vaikuttaa mitenkään? Tässä vehkeessä se tarttuu liian ylhäältä Ooppelimaisesti ja tarvitsisi säätöä lähemmäs lattiaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei mulla kestä mursunnahkainen persekkään :twisted:

Taas on kait tuo pikkujousi poikki. Polkimessa on muutaman sentin tyhjä liike. Rutinaa ei kuulu mutta kun polkasee poljinta se menee vähän matkaa eikä ole mitään vastetta. Irrottaa vielä mutta tuskin kauaa. Ei se Saabin jousi siellä kovin kauaa kestänyt. Perkele.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tänä aamuna poljin toimi taas täydellisesti. Pumppailin aikani parkkipaikalla ja se vielä parani mitä pidemmälle ajoin. Oisko tuolla systeemissä nyt sitten ilmaa. Vuotoja en eilisellä tutkailulla huomannut pää- enkä työsylinterissä ja ei nestepintakaan ole vajonnut milliäkään vaan tapittaa max kohdassa.

Pistää miettimään, että uskaltaako tuolla lähtä huitaseen 3000km:n kesälomarundin :wink:

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Minä sain tänä aamuna jousen ja sen vastatapin Heikalta postissa ja kävinkin laittamassa ne heti paikoilleen. Suhteellisen helppo hommahan tuo oli, kun painoi toisella kädellä kytkintä pohjaan ja toisella väänsi jousen ohjaimineen oikeaan paikkaan.

Nyt ei kytkin enää naksu eikä tunnu veltolta yläasennossa. Uusi kytkin tuntuu muutenkin erinomaiselta! 8)

Heikalla on muuten nyt pari tuollaista jousta kuulemma hyllyssäkin, joten jos jollain on tarvetta, niin ei kuin sieltä kyselemään.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kerroppa vielä hinta, oma maksoi vaatimattomat 25 euroa Deltassa :-D
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kaalipata kirjoitti:Kerroppa vielä hinta, oma maksoi vaatimattomat 25 euroa Deltassa :-D
Jousi + ohjain yhteensä 23€ toimitettuna. Pelkän jousen hintaa en nyt heti muista.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Eli karkeasti Heikan hinta oli puolet Deltan hinnasta. Yllätys.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ilmasin kytkimen ohimennen ja ilmaa tuli niin maan perkeleesti. Pikaisella testilenkillä vaikutti ok:lta mutta eihän sitä koskaan tiedä mille neitonen alkaa. On muuten harvinaisen helppoa tuo ilmaus.

Aika mustilta näytti muuten DOT joka liru ilmausreijästä. Oisko aika vaihtaa litkut vai minkä väriset niiden kuuluu olla?
Työsylinterin päässä oli siis tummaa, mutta jarrunestesäiliössä nesteet on kuitenkin semipuhtaat, ei mustat.

Pitää kattella jos alkais pikkuhiljaa tuo poljin wörkkimään. Ellei niin laitan vaihtoon koko pääsylinterin.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Jes, nyt sitten tuli mullekin tämä sama vika.... :(

Naksuu vaan kun polkasee, huomenna tarvis varmaan alkaa tekemään sille jotain...

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

On tuo poljin vaan edelleen hiton ihmeellinen. En ole tehnyt sille mitään sitten viime postauksen tähän aiheeseen. Välillä tuntuu sama tyhjä liike ja välistä taas toimii pitkään ihan kuten pitääkin.

Ilmeisesti se jostain hörsii ilmaa, mutta ilma kulkeutuu ajankuluessa ylöspäin ja ei täten aiheuta ongelmia. Lisäksi se miten poljinta polkee vaikuttaa hitosti. Jos polkimen junttaa lattiaan, niin pian on taas tyhjää liikettä. Jos kytkintä käsittelee hellästi, niin ei ongelmia.

Eukolle piti muun muassa pitää oppitunti miten poljetaan kytkintä oikein :wink:

Jousi siellä ei taida tällä kertaa olla paskana, en oo tosin jaksanu alkaa purkamaan ja kattomaan. Viimeksi kun jousi oli poikki, jousi rutisi ja narisi, nyt toiminta on äänetöntä.
Pitää siis kattella miten homma etenee.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

No joo. Tänään paloi päreet polkimen kanssa. Poljin on kenkkuillut kesästä saakka ja siinä on ollut tyhjä liike yläasennossa jo pitkään.

Mietin että alanko taas värkkäämään uuden saabin jousen vai tilaanko kokonaan uuden pääsylinterin. Poikkinaisen jousen jämät lienee kairannu sylinterin seinämät jo niin naarmuille että lienee turha enää tuon entisen paskan kans pyristellä.
Tilasin uuden ja perjantaina lyödään syltty paikalleen. Jospa sillä taas vuoden ajelis.

Joggeri
Viestit: 82
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Joo mulla ilmeni sama ongelma... naksuu pirusti eikä kytkin oikein palaudu alhaalta... muutaman kerran kun pumppaa käynnistyksen jälkeen niin pelaa ihan hyvin... varmaan ilmaa systeemissä ja polkimen jousi poikki!! palautin jousen vaihdoin pari viikkoa sitten eli sen luulis olevan vielä kunnossa! motonetistä kävin tuon 900 saabin jousen ja pitää huomenna ruveta asentelemaan! :lol:

Joggeri
Viestit: 82
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Noniin. Nyt jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta niin voi kertoa vinkkejä.... Kuuluuko tuon kytkimen pääsylinterin sisällä olla jousta?? :crazyeyes: Tänään aukasin sen mutta sieltä ei löytyny kun mäntä joka tyrkkii nestettä... Työsylinterin sisällä on jousi mutta se oli ehjä...Tiivisteet kyllä vaihdoin siihen!

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

omituiselta kuulostaapi

Viesti Kirjoittaja Janne »

Enpä tiedä diisselin systeemeistä, mutta kyllä siellä ainakin 1.8 tessussa jousi oli.
Tuo jousi on männän palautusta varten.
Tuo rikkoutunut jousi oli omassa jälkimmäisessä tilanteessa kairannut myös sylinteriin urat, jota kautta se ei ollut enää tiivis.

8.9 kirjoittamassani viestissä (ylempänä!) on ohjeet, joiden avulla vaihdoin jousen aikoinaan. Samat ohjeet löytyy alfa156.netistä Tips -osiosta.

Joggeri
Viestit: 82
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Joo kiitti vinkistä....Luin ne jo ennen koko hommaan ryhtymistä! nyt vaan ihmetyttää miks siellä ei ollut ollenkaan koko jousta! kun vois kuvitella ettei noissa eri malleissa niin paljoa eroa kytkin systeemissä ole... :crazyeyes: pitänee käydä deltasta kyselemässä pitäskö siellä olla jousta! järki l
kyllä sanoo että siellä jonkinlainen jousi pitäisi olla mikä polkimen takaisin tyrkkää... :) Eniten nyt ihmetyttää se kun vaihdoin työsylinteriin ne tiivisteet ja aukasin pääsylinterin vaihtaakseni sen jousen (mitä ei ollu ollenkaan sisällä) niin kytkin ei palaudu yläasentoon kunnolla....muutaman sekunnin jälkeen vapautuksesta se nousee ylös asti! tiivisteiden vaihdon ym jälkeen ilmasin kytkimen mutta silti tekee noin...liekkö koko pääsylinteri menossa vaihtoon...?

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ihme homma :shock:

Katsoppa tuolta ePeristä tarkemmin autosi vuosimallilla pääsyltyn numero...onko niissä eroa?
Tässä linkki: 156 ePer

Pikaisella vilkaisulla eroa noissa ei pitäisi olla.

edit. Deltassa tuskin osaavat auttaa, sillä ainakaan Oulun deltasta ei herunut apuja ko. jousen vaihtoon. Sanoivat, että vaihtavat koko paketin jos jousi on mennyt.
Kyselisin Muukkoselta ennemmin apuja, sillä he varmaan ovat kamppailleet samojen asioiden kanssa.

Joggeri
Viestit: 82
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Nyt tuli muukkoselta vastaus...kyllä siellä se jousi pitäs olla!!!minkähän virityksen entinen omistaja on tehny kun on sen pois ottanu... :lol: asettuuko se saabin jousi hyvin sinne? mulla se jousi on mutta se ei ainakaan kunnolla käyny siihen männän päähän, vaan jäi muljuamaan siihen...

Vastaa Viestiin