Bensaluukku kouraan..
Valvoja: Moderators
Bensaluukku kouraan..
Helvetin helvetti.. :o
Bensatankin luukku on ollut koko talven ilman sitä lukitsimen vastinpalaa (tappi).. Se lähti kuin maajussi jäiseltä navetan katolta kun piti saada bensaa tankkiin jäätyneestä lukituksesta piittaamatta. Tänään sain inspiraation väkertää sitä takaisin paikalleen, Biltemasta teräsepoksia ja hommiin. Juuri kun olin saamassa nastaa paikoilleen, luukun pidike murtuu saranan juuresta ja koko paska jää käteen..
Bensatankin luukku on ollut koko talven ilman sitä lukitsimen vastinpalaa (tappi).. Se lähti kuin maajussi jäiseltä navetan katolta kun piti saada bensaa tankkiin jäätyneestä lukituksesta piittaamatta. Tänään sain inspiraation väkertää sitä takaisin paikalleen, Biltemasta teräsepoksia ja hommiin. Juuri kun olin saamassa nastaa paikoilleen, luukun pidike murtuu saranan juuresta ja koko paska jää käteen..
156 2.0 TS ['98]
- AlfaTom
- Viestit: 2856
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Murtui minunkin Alfasta tuo muovinen tappi, mielestäni suunnitteluvika, mutta kestää se niin kauan kunnes menee rikki. No, eipä hätää, pieni tuumaustauko ja eikun hommiin. Lukkolaitteen purku oli työlästä kun piti ensin irroitella sisäverhoilua, kunnes selvisi ettei se purku ole välttämätöntä, jos vaan olisi uskaltanut vetää lukkoa ulos sieltä kyljen uumenista. Ilmeisesti se olisi tullut tai sitten olisi irrottanut muutaman liittimen samalla ja verhoilun purku olisi ollut pakko tehdä kuitenkin. Itse lukkohan lähtee irti vaijerista kun avaa kotelon ja kampeaa vaijerin kuoren irti kotelosta ja irrottaa vaijerin pään lukon "kielestä" eli siitä luistista minkä päässä on se tappi joka lukitsee luukun.
No itse korjaus oli seuraavanlainen: porasin reiän tapin läpi ja sovitin siihen popniitin siten, että niitin pyöreä pää jäi saman mittaiseksi kuin muovitappi oli ollut. Tuo muovihan on tietysti sellaista materiaalia että liimaaminen esim pikaliimalla ei onnistu enkä usko että millään liimalla saa noita liukkaita ja rasvaisia muoveja liitettyä.
Katkaisin niitin vetopäästä ylimääräisen pois ja vot! homma alkoi vaikuttaa lupaavalta. Vielä kontaktiliimaa niitin ja lukon liukukappaleen väliin ja osan saikin jo kasata kotelon sisään. Luistin jousikin oli vielä tallella ja lukko toimi toivotulla tavalla.
Tuossa alkuperäisessä muovitapissa oli pehmeämpi kuori estämässä luukun kulumista, mutta niin montaa tankkausta tuskin kukaan ehtii tehdä että se niitin pää söisi luukussa olevan vastakappaleen puhki.
Vaihtoehto tuolle korjaukselle olisi ollut Delta-autosta ostettu merkkivaraosa hintaan 45 Euroa. Nyt hinta korjaukselle oli periaatteessa 0 Euroa jos omaa työtä ei lasketa, ja asennettuna tuo olisi maksanut varmasti ainakin 100 Euroa.
No itse korjaus oli seuraavanlainen: porasin reiän tapin läpi ja sovitin siihen popniitin siten, että niitin pyöreä pää jäi saman mittaiseksi kuin muovitappi oli ollut. Tuo muovihan on tietysti sellaista materiaalia että liimaaminen esim pikaliimalla ei onnistu enkä usko että millään liimalla saa noita liukkaita ja rasvaisia muoveja liitettyä.
Katkaisin niitin vetopäästä ylimääräisen pois ja vot! homma alkoi vaikuttaa lupaavalta. Vielä kontaktiliimaa niitin ja lukon liukukappaleen väliin ja osan saikin jo kasata kotelon sisään. Luistin jousikin oli vielä tallella ja lukko toimi toivotulla tavalla.
Tuossa alkuperäisessä muovitapissa oli pehmeämpi kuori estämässä luukun kulumista, mutta niin montaa tankkausta tuskin kukaan ehtii tehdä että se niitin pää söisi luukussa olevan vastakappaleen puhki.
Vaihtoehto tuolle korjaukselle olisi ollut Delta-autosta ostettu merkkivaraosa hintaan 45 Euroa. Nyt hinta korjaukselle oli periaatteessa 0 Euroa jos omaa työtä ei lasketa, ja asennettuna tuo olisi maksanut varmasti ainakin 100 Euroa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50
La vita è
La vita è
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4138
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- AlfaTom
- Viestit: 2856
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
En tunnusta, se oli jo rikki kun huomasin sen.
Voihan se olla vahvistettu malli se paksumpi tappi. Tosin se ohuempi pää menee sen paksumman osan sisään. Mutta kehitys kehittyy...
Ja huomenna Alfamiitti iltapäiväkahvien merkeissä klo 1300 Kuusankoskella, Telatorin, tai siis sen uuden kauppakeskuksen viereisessä talossa kahvilassa.
Ette kai te kuvitelleet jotakin muuta iltapäiväkahveilla?
Voihan se olla vahvistettu malli se paksumpi tappi. Tosin se ohuempi pää menee sen paksumman osan sisään. Mutta kehitys kehittyy...
Ja huomenna Alfamiitti iltapäiväkahvien merkeissä klo 1300 Kuusankoskella, Telatorin, tai siis sen uuden kauppakeskuksen viereisessä talossa kahvilassa.
Ette kai te kuvitelleet jotakin muuta iltapäiväkahveilla?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2856
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tässähän tuli tehtyä kestotesti tuon bensaluukun lukon korjauksen osalta.
Kesti vähän yli vuoden, oli popniitti hävinnyt kokonaan...liima ei pitänyt.
Onneksi oli jo "resepti" vaivaan olemassa ja puolessa tunnissa uusi niitti paikallaan ja lukko taas iskussa. Tällä kertaa tosin tein kierteen niitin vetovarteen, jotta se kestäisi paremmin muovisessa lukon luistissa kiinni.
Kivaa tässä oli taas se, ettei korjaukselle tullut juuri mitään hintaa
Kesti vähän yli vuoden, oli popniitti hävinnyt kokonaan...liima ei pitänyt.
Onneksi oli jo "resepti" vaivaan olemassa ja puolessa tunnissa uusi niitti paikallaan ja lukko taas iskussa. Tällä kertaa tosin tein kierteen niitin vetovarteen, jotta se kestäisi paremmin muovisessa lukon luistissa kiinni.
Kivaa tässä oli taas se, ettei korjaukselle tullut juuri mitään hintaa
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50
La vita è
La vita è
- 155156
- Viestit: 2086
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Ajankohtainen aihe: vaihdoin viime viikonloppuna polttoaineluukun avausmekanismin kokonaan uuteen (Delta-auto, 45 euroa). Minun tapauksessa katkesi se muovinen "lippa" jossa takakontissa näkyvä avausnaru on kiinni. Pikaliimaus kesti yhden avauskerran.
Talvisin 156:n polttoainesäiliön luukku avataan föönillä luukun ympäristöä lämmittämällä ja silloin tälloin avausnarusta nykimällä, kunnes aukeaa. Autotallin omistajilla/vuokraajilla ei liene tätä ongelmaa.
Talvisin 156:n polttoainesäiliön luukku avataan föönillä luukun ympäristöä lämmittämällä ja silloin tälloin avausnarusta nykimällä, kunnes aukeaa. Autotallin omistajilla/vuokraajilla ei liene tätä ongelmaa.
- AlfaTom
- Viestit: 2856
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Jäätyyhän se luukku kun sataa vettä/räntää/lunta ja sitten pamahtaa pakkanen ja muuraa koko värkin umpeen...ei muuta kuin lämpimään parkkihalliin pariksi tunniksi
Halvempaa kuin ostaa uusi luukku/mekanismi
Se luisti mikä avaa luukun, kannattaa voidella se jollakin vettä hylkivällä aineella, itse laitoin hyvälaatuista vaseliinia ohuelti sinne, nähtäväksi jää auttaako mitään talvikelissä.
Halvempaa kuin ostaa uusi luukku/mekanismi
Se luisti mikä avaa luukun, kannattaa voidella se jollakin vettä hylkivällä aineella, itse laitoin hyvälaatuista vaseliinia ohuelti sinne, nähtäväksi jää auttaako mitään talvikelissä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50
La vita è
La vita è