Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja marred »

Kysymys bensan kulutuksesta kyseessä Alfa 156 2.0 jts (2004), talvi matka-ajossa (nopeudet 80-100km/h) kulutus on 11-12L/100km, mielestäni se on paljon, autolla ajettu n.100 000km. Onko kellään ajatusta mistä voipi johtua vaiko kyseessä ominaisuus??????

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Koneen lämmöt, termostaatti hajalla ?, "ryyppy" päällä koko ajan. Lambda tai ilmamassamittari rikki ?.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Kannattaa käydä luetuttamassa vikakoodit korjaamolla.

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja marred »

UupunutRomeo kirjoitti:Koneen lämmöt, termostaatti hajalla ?, "ryyppy" päällä koko ajan. Lambda tai ilmamassamittari rikki ?.
Kiitos vastauksestasi. Kun mittasin tämän runsaan kulutuksen viime lauantaina (ulkolämpötila -7-0) ajoin yhtämittaisesti n. 400km ja koko aikana ei koneen lämmöt mittarin mukaan nousseet käytännössä ollenkaan (lämmöt nippanappa riittivät mukavaan matkustamiseen auto sisällä), ainoastaan tankkauksen aikana kun annoin auton käydä tyhjäkäyntiä lämpömittarin viisari nousi n.5mm, ja laski takaisin alkuun kun oltiin ajossa..... Onko termostaatti viat yleisiä JTS koneessa? näkyykö termari vika, vikakoodeja luettaessa? mikä on oikea termari meidän ympärivuotiseen käyttöön? josko näistä johonkin saisi tietoja??

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Selkeä termarivika, sikäli kun jäähdytysnestettä on koneessa... :roll:

Mittarin pitäisi näyttää siinä "70" ja 90-välimaastossa tilanteesta riippumatta, kun kone on lämmin. Mieluiten niin, että kun se kerran nousee, heittely on ~mittarin viisarin paksuus, ei enempää. Näissä on yksilöllisiä ongelmia, joka voi muutella tilannetta. Termostaatti on 88asteessa aukeavaa mallia ja yleisin vika on se, että jämähtää auki = lämmöt ei nouse, tai laskee heti kun auto liikkeessä.

Alkuperäisosaa, jos haluaa toimivaa. Koteloineen päivineen, koko roska. Helppo tosin vaihtaa ja ilmata (ainakin TS:ssä), osa ei ilmainen tietenkään. www.heikka.fi jos haluaa varmasti toimivaa, tietenkin marmorilta voinee hakea myös. Fixus myy Behriä ~70eurolla (sisältää lämpötila-anturin), joka on liki alkuperäinen - Heikalta taitaa samaan hintaan saada alkuperäisen lämpöantureineen päivineen.
Soitto sinne kannattaa.

Onhan koneessa öljyä? JTS:t kun ovat surullisenkuuluisat öljynkulutuksestaan, kun edes kerran sorruttu väärään (ei 10W60) öljyyn. Ja tuo vikakoodien luettaminen kannattaisi, siellä voi olla piileviä vikakodoeja joista ei näkyvää ilmoitusta tule. Ja termarista ei tule vikakoodia.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Mulla kulutus nousi viallisen termarin takia, mutta ei lähellekkaan noin kovaksi. Nyt on toki vähän viileämpää, kun joulukuussa, jolloin vaihdoin osan. Onko motor control failure huudellut? Suosittelen vaihtamaan termarin ja oikean merkkisen esim just behr saa motonetistä tilaamalla 49e. Ps. Jts termari aina kotelolla varustettu. Osan vaihto kestää 30 min, kun tarvittavat uudet letkuklemmarit ja työkalut on saatavilla. Lämmöt kuuluu seilata, kuten aqu kertoi. Ilmauksessa ei ole mitään ihmeellistä, paisari täyteen ja puristelee ylä vesiletkua. Välillä paisarinkorkki kiinni ja auki. Pitää muistaa lämppäri pitää täysillä, jotta vesi kiertää kennossa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja privana annettu lisätieto kitisevistä takajarruista: jos jarrut laahaa, kulutus nousee tähtitieteelliseksi aivan taatusti.

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja marred »

NO NIIN

Nyt on termari vaihdettu ja JTS kone lämpenee kuten kuuluu.....
Aquatica kirjoitti:^
Selkeä termarivika, sikäli kun jäähdytysnestettä on koneessa... :roll:

Mittarin pitäisi näyttää siinä "70" ja 90-välimaastossa tilanteesta riippumatta, kun kone on lämmin. Mieluiten niin, että kun se kerran nousee, heittely on ~mittarin viisarin paksuus, ei enempää. Näissä on yksilöllisiä ongelmia, joka voi muutella tilannetta. Termostaatti on 88asteessa aukeavaa mallia ja yleisin vika on se, että jämähtää auki = lämmöt ei nouse, tai laskee heti kun auto liikkeessä.

Alkuperäisosaa, jos haluaa toimivaa. Koteloineen päivineen, koko roska. Helppo tosin vaihtaa ja ilmata (ainakin TS:ssä), osa ei ilmainen tietenkään. http://www.heikka.fi jos haluaa varmasti toimivaa, tietenkin marmorilta voinee hakea myös. Fixus myy Behriä ~70eurolla (sisältää lämpötila-anturin), joka on liki alkuperäinen - Heikalta taitaa samaan hintaan saada alkuperäisen lämpöantureineen päivineen.
Soitto sinne kannattaa.

Onhan koneessa öljyä? JTS:t kun ovat surullisenkuuluisat öljynkulutuksestaan, kun edes kerran sorruttu väärään (ei 10W60) öljyyn. Ja tuo vikakoodien luettaminen kannattaisi, siellä voi olla piileviä vikakodoeja joista ei näkyvää ilmoitusta tule. Ja termarista ei tule vikakoodia.

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja marred »

Ja myös vika koodit tsekattu ja se valitti lambdan toiminnasta ja toisen katalysaattorin (samaan lambdaan liittyvän) toiminnasta, nollasin koodit ja täytyy kai jonkin ajan kuluttua katsoa uudestaan???
marred kirjoitti:NO NIIN

Nyt on termari vaihdettu ja JTS kone lämpenee kuten kuuluu.....
Aquatica kirjoitti:^
Selkeä termarivika, sikäli kun jäähdytysnestettä on koneessa... :roll:

Mittarin pitäisi näyttää siinä "70" ja 90-välimaastossa tilanteesta riippumatta, kun kone on lämmin. Mieluiten niin, että kun se kerran nousee, heittely on ~mittarin viisarin paksuus, ei enempää. Näissä on yksilöllisiä ongelmia, joka voi muutella tilannetta. Termostaatti on 88asteessa aukeavaa mallia ja yleisin vika on se, että jämähtää auki = lämmöt ei nouse, tai laskee heti kun auto liikkeessä.

Alkuperäisosaa, jos haluaa toimivaa. Koteloineen päivineen, koko roska. Helppo tosin vaihtaa ja ilmata (ainakin TS:ssä), osa ei ilmainen tietenkään. http://www.heikka.fi jos haluaa varmasti toimivaa, tietenkin marmorilta voinee hakea myös. Fixus myy Behriä ~70eurolla (sisältää lämpötila-anturin), joka on liki alkuperäinen - Heikalta taitaa samaan hintaan saada alkuperäisen lämpöantureineen päivineen.
Soitto sinne kannattaa.

Onhan koneessa öljyä? JTS:t kun ovat surullisenkuuluisat öljynkulutuksestaan, kun edes kerran sorruttu väärään (ei 10W60) öljyyn. Ja tuo vikakoodien luettaminen kannattaisi, siellä voi olla piileviä vikakodoeja joista ei näkyvää ilmoitusta tule. Ja termarista ei tule vikakoodia.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Ei termostaatti ja laahaavat jarrut samaan aikaankaan noin paljon kulutusta nostaneet (omakohtainen kokemus valitettavasti tästäkin :mrgreen:). Luultavasti lambda sekoilee urakalla, mutta rikkinäinen polttaa 1.8:ssa moottorin vikavaloa koko ajan. Seuraan itse kulutusta mukamas siksi, että siitä näkisi jos jotain on hajalla. Yksikään noista ongelmista ei ole minulla selkeästi erottunut tankkaustiedoista, ei edes väsähtänyt ilmi. Tai sitten se johtuu siitä kun aina on joku paikka rikki :silly:

Toivottavasti uusi kulutusmittaus antaa nyt paremman tuloksen. Ehkä nuo kaikki tekijät yhdessä ja vielä se kuollut ilmamassamittari tuplaavat kulutuksen? Sekin voi lisätä näennäisesti kulutusta, että tankki ei ole tullut aivan täyteen ekan tankkauksen jälkeen ja toisella tankkauskerralla on mittari antanut piripintaan. Jotkut pumputhan räkii vastaan vaikka vielä saa lirutettua litratolkulla.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja marred »

Kiitos viestistäsi. Mittasin tuon kulutukseni tankkaamalla täyteen ja siiten kun olin ajanut 300km, niin taas täyteen, ja siitä sitten lukemat ovat peräisin. Voi toki olla että jokin muukin on hajalla....ainoa mitä muuten ihmettelen on että moottori kyllä vääntää nätisti normaali ajossa, MUTTA kun haluaa ottaa irti ne ns. yli 160hv....niin aika laiskasti se menee.....voi olla että en osaa verrata tehoja kunnolla, tai repiä niitä oikealla konstilla esille.... mutta yli 150hv:tä pitäisi mielestäni kiikutta tuon kokoista auto ihan iloisesti????
maybetomorrow kirjoitti:Ei termostaatti ja laahaavat jarrut samaan aikaankaan noin paljon kulutusta nostaneet (omakohtainen kokemus valitettavasti tästäkin :mrgreen:). Luultavasti lambda sekoilee urakalla, mutta rikkinäinen polttaa 1.8:ssa moottorin vikavaloa koko ajan. Seuraan itse kulutusta mukamas siksi, että siitä näkisi jos jotain on hajalla. Yksikään noista ongelmista ei ole minulla selkeästi erottunut tankkaustiedoista, ei edes väsähtänyt ilmi. Tai sitten se johtuu siitä kun aina on joku paikka rikki :silly:

Toivottavasti uusi kulutusmittaus antaa nyt paremman tuloksen. Ehkä nuo kaikki tekijät yhdessä ja vielä se kuollut ilmamassamittari tuplaavat kulutuksen? Sekin voi lisätä näennäisesti kulutusta, että tankki ei ole tullut aivan täyteen ekan tankkauksen jälkeen ja toisella tankkauskerralla on mittari antanut piripintaan. Jotkut pumputhan räkii vastaan vaikka vielä saa lirutettua litratolkulla.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Olisiko se MAF-anturi kuitenkin sökö jos tuntuu laiskalta?
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Omassa jtssä bensan kulutus kanssa 10-12 litran hujakoilla ja savutus pedaalia polkemalla. Lambda -häiriö koodit seoksesta ja hitaasta toiminnasta. Jonka pähkäilin tyypistä lukiessani johtuvan noin 115tkm käytössä olevasta maf -tunnistimesta, imuilmalämpö? Mafin vaihto (120tkm) ja lisäksi uudet kynäsytytyspuolat (60tkm) toimii. Ja polttoaineen kulutus palautui entiselleen(4.5-6.8 matka ja 7.7 yhdistetty) ja lämmöt asettuivat hitaassakin ajossa normaaliin alle 90.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja marred »

Kiinnostavaa en ole nyt mitannut kulutusta termarin vaihdon jälkeen, mutta kun luin vika koodit valitti se toisen katalysaattorin toiminnasta ja kai lampdasta.... mutta se kyllä välillä siis varsikin kylmänä savuttaa paljon, en kyllä tiedä onko osa ns. höryä, ja nyt se ärsyttävästi välillä sytyttää myös moottorin varoitus valoa ja pyytää ajotietokoneen näytöllä ottamaan yhteyttä dealeriin, ja välillä kaikki o.k, jotenkin ainakin sama näyttö väittää keskikulutuksen olevan 10l tietämillä ajo miten ajo....ja jotenkin tuntuu veto kovemmilla kierroksilla välillä flunssaiselta, muuta normi vääntö on hyvä...voisko viitata noihin vikoihin mitä sinulla??
Jarkki kirjoitti:Omassa jtssä bensan kulutus kanssa 10-12 litran hujakoilla ja savutus pedaalia polkemalla. Lambda -häiriö koodit seoksesta ja hitaasta toiminnasta. Jonka pähkäilin tyypistä lukiessani johtuvan noin 115tkm käytössä olevasta maf -tunnistimesta, imuilmalämpö? Mafin vaihto (120tkm) ja lisäksi uudet kynäsytytyspuolat (60tkm) toimii. Ja polttoaineen kulutus palautui entiselleen(4.5-6.8 matka ja 7.7 yhdistetty) ja lämmöt asettuivat hitaassakin ajossa normaaliin alle 90.

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja marred »

Kiinnostavaa en ole nyt mitannut kulutusta termarin vaihdon jälkeen, mutta kun luin vika koodit valitti se toisen katalysaattorin toiminnasta ja kai lampdasta.... mutta se kyllä välillä siis varsikin kylmänä savuttaa paljon, en kyllä tiedä onko osa ns. höryä, ja nyt se ärsyttävästi välillä sytyttää myös moottorin varoitus valoa ja pyytää ajotietokoneen näytöllä ottamaan yhteyttä dealeriin, ja välillä kaikki o.k, jotenkin ainakin sama näyttö väittää keskikulutuksen olevan 10l tietämillä ajo miten ajo....ja jotenkin tuntuu veto kovemmilla kierroksilla välillä flunssaiselta, muuta normi vääntö on hyvä...voisko viitata noihin vikoihin mitä sinulla??
Jarkki kirjoitti:Omassa jtssä bensan kulutus kanssa 10-12 litran hujakoilla ja savutus pedaalia polkemalla. Lambda -häiriö koodit seoksesta ja hitaasta toiminnasta. Jonka pähkäilin tyypistä lukiessani johtuvan noin 115tkm käytössä olevasta maf -tunnistimesta, imuilmalämpö? Mafin vaihto (120tkm) ja lisäksi uudet kynäsytytyspuolat (60tkm) toimii. Ja polttoaineen kulutus palautui entiselleen(4.5-6.8 matka ja 7.7 yhdistetty) ja lämmöt asettuivat hitaassakin ajossa normaaliin alle 90.

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

JackFry kirjoitti:Kannattaa käydä luetuttamassa vikakoodit korjaamolla.
Siitä pinnat. Hyvä mekaanikko varmaan hoksaa kaikki suorasta viasta ja epäsuorasti johtuvat vikakohteet.

Itse luetteloin vikakoodit 50€ perus OBD -lukijalla aina vikavalon näyttäydyttyä. Mukana tuli vikakoodilista. Ja joita ei löydy vihkosta niin netistä löytyy, jotain suuntaa antavaa samalla koodilla. Taisi olla jollain nettisivulla Ferrarin vikakoodi listalla suoraan, tuo koodi jota nyt en muista, maf -vika? Saa tietoa erikieliseltäkin alfa sivulta. Oli 9 eri vikakoodia lambdoista ja sytytyksestä, mutta ei katalysaattorista. Ainoat katalysaattorin vikakoodit oli, kun 1 kenno oli jo palanut ja haihtunut. :mrgreen:
maybetomorrow kirjoitti:Olisiko se MAF-anturi kuitenkin sökö jos tuntuu laiskalta?
Laiskuutta en havainnut juuri muuten kuin raskaampi tyhjäkäynti ja jonkin asteinen tumma savupilvi kiihdyttäessä raskaasti. Kulkine tuntui paremminkin heränneen eloon. :!:
marred kirjoitti:Kiinnostavaa en ole nyt mitannut kulutusta termarin vaihdon jälkeen, mutta kun luin vika koodit valitti se toisen katalysaattorin toiminnasta ja kai lampdasta.... mutta se kyllä välillä siis varsikin kylmänä savuttaa paljon, en kyllä tiedä onko osa ns. höryä, ja nyt se ärsyttävästi välillä sytyttää myös moottorin varoitus valoa ja pyytää ajotietokoneen näytöllä ottamaan yhteyttä dealeriin, ja välillä kaikki o.k, jotenkin ainakin sama näyttö väittää keskikulutuksen olevan 10l tietämillä ajo miten ajo....ja jotenkin tuntuu veto kovemmilla kierroksilla välillä flunssaiselta, muuta normi vääntö on hyvä...voisko viitata noihin vikoihin mitä sinulla??
Uskalsin tarkistaa vain ajotietokoneen ilmoittaman kulutuksen, joka siis palautui matka ja yhdistetty osalta. Kylmänä näyttää ajotietokone tiputtavan kulutuksen suuremmasta luvusta? (tarvike Pierburg(n.120€ mister-autolta) maf, entinen Bosch)??

JTS moottoreissa on imusarjan karstaantumisesta ollut juttua. Kuten kaikissa egrllä, suorasuihkulla ja/tai muuttuva geometrisellä turbolla varustetuissa. Voi aiheuttaa flunssaisuutta ja polttoaineen kulutuksen nousua sekä epätasaista vetoa, joka rasittaa voimansiirtoa(jakopää, vauhtipyörä, kytkin, vaihteisto sekä turbon ylipaineita yms.)? :silent:
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja marred »

Narisin tässä alkujaan 156 JTS.n kovasta kulutuksesta ym. tehottomuudesta, uutena satkun ajetun alfan omistajana. Jotkut täällä jopa kehuivat JTS pannun alavääntöä...ja mietin että joko minä en tiedä väännöstä mitään, tai muut valhtelee. Nyt etupään öljyvuodon korjauksen yhteydessä jakoremmi ennen aikojaan uusittiin, ja korjaamo kehoituksestani lainasi alfaliikeestä nokkien lukitus systeemit ja muut vermeet, ja kaikki tehtiin juuri kuten kuuluu (olivat aikaisemman vaihdon yhteydessä laittaneet samaan kohtaan kuin missä oli ollut).
Ja uskomatonta mutta totta, tuli ylikiva alavääntö (tosin jos kunnon tehoja haluaa pitää kierrättää kaikki mitä lähtee) kulutus tipahti kahdella litralla, aivan kertakaikkisen uskomaton juttu...

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 156 2.0 JTS kova polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei se remmi ole sitten ollut samalla hampaalla tai on ollut pielessä jo ennen vaihtoa. Itse tein myös "opiskelíja" vaihdon, eli ei ollut venttiilikoppa auki. Yläkuolon toki hain ja merkkasin tosi tarkkaan hammaspyörien kohdan. Samalle hampaalle on toki helppo laittaa, lähinnä kiinnosti mahdollinen muutos. Ja tulihan siihen pieni muutos. Ei nyt puhuta hampaista tai puolikkaista, vaan pienestä siirtymästä. Voisi kuvitella, että olisi nokkapyörät aikaistuneet ministi, uudella remmillä+ kilkkeillä, mutta kävikin toisinpäin. Laitoin orig. annoksen jakopäähän, mutta esim ohjurirullan pultissa on pieni välys, joten luulen tuon heiton tulevan siitä+ muista toleranssieroista.

Vastaa Viestiin