Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 20 Syys 2020, 02:35



Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ] 
Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Viestit: 6766
Paikkakunta: Loviisa
Auto: :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Vastaa lainaamalla
Viesti Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Aloin miettimään, että mitä vaikutusta noilla väljillä varsilla yms. alustanosilla todellisuudessa on? Siis niillä kaikilla pikku kikkareilla, joita katsastusmiehet tuntuvat alfoissa vääntelevän melkein väkisin sijoiltaan, jotta löytäisivät syyn hylkyyn.....

Minulla oli 156 ihan totaalisen elämänsä päässä ylätukivarret, jotka sitten piti vaihtaa katsastukseen... ja tämä vähän ihmetyttää, koska auto oli kuitenkin TODELLA paljon parempi ajaa, kuin moni muu auto, jossa alustan osat ovat katsastusmiehen mielestä kelvolliset!

Eli siis jos esim. ylätukivarsi on liian väljä, niin ajanko autolla kolarin samantien vai mitä ihmettä?

_________________
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4


13 Maalis 2012, 12:07
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13765
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Eikös ylätukivarsi käytännössä vaikuta poikittais? Eli jos siellä on välystä, rengas on väärässä kulmassa jolloinka toinen reuna on korkeammalla kuin toinen... Tästä taas aiheutuu pidollisia ongelmia ja renkaan kulumista. Alatukivarsi jos on väljä, niin ainakin meidä ntapauksessa, nyksähti (kuulu jopa hiljanen kolahdus) liikkeellelähdössä ja jarrutuksessa aina. Eli pitkittäistä väljyyttä, mikä sitten sotkee aurauskulmatkin siinä ohessa...

Se, että Alfa on hyvä ajaa tällaisenakin, kertoo mun mielestä vaan alustan erinomaisuudesta. Ainakin täällä oikeen ees huomannut noita "pikkuvikoja", jos narinoita ja natinoita ja kolinoita ei lasketa.

Ja ainakin ylätukivarsissa Alfoissa on tämä hieno systeemi, varsinkin 15-sarjalaisissa (korjatkoon ne ketkä tietävät faktana, ircissä joltakulta foorumistilta kuultua), tukivarren asento on "käsittämätön", minkä takia pienen pienikin välys huomataan heti. Toisin kuin 75:ssa, jossa rengas vetää tukivarren "tiukaksi" ylösnostettuna -> välystä ei huomaa, vaikka olis senttikaupalla klappia oikeasti.
Voisko peräti olla niin, että seiskafemman perintönä inssit oppivat repimään ja riuhtomaan noita varsia ihan olan takaa?

Täällä huomattiin myös se, että ylätukivarren vaihdon jälkeen inssi vetäs pitkällä jatkovarrella tuliterää tukivartta. Kisko ja riuhto ja repi. Aivan tosissaan. Silmin näki, että osa on suoraan pakasta vedetty ja silti jumalatonta väkivaltaa. Mutta läpi meni! Pelotti ihan jo, että se onnistuu rikkomaan sieltä jotain kun niin riuhto... Asiallinen inssi kyllä muuten, mutta "rajansa kaikella" :)

Vielä kun tuon saisi tuon rotjakkeen leimaan kesällä niin ois asiat jo hyvin...


13 Maalis 2012, 12:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Touko 2003, 12:45
Viestit: 3336
Paikkakunta: Kuopio
Auto: 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Kun tukivarsi tai tarkemmin ottaen esim. pallonivel kuluu tarpeeksi, se irtoaa "kupistaan" ja sen jälkeen kyyti on kylmää. Muutaman tapauksen nähnyt muiden merkkisten kohdalla, kun rengas on taittunut alle. Kyllä ne on syytä kunnossa pitää.

_________________
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO


13 Maalis 2012, 12:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Viestit: 6766
Paikkakunta: Loviisa
Auto: :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Jakke kirjoitti:
Kun tukivarsi tai tarkemmin ottaen esim. pallonivel kuluu tarpeeksi, se irtoaa "kupistaan" ja sen jälkeen kyyti on kylmää. Muutaman tapauksen nähnyt muiden merkkisten kohdalla, kun rengas on taittunut alle. Kyllä ne on syytä kunnossa pitää.


No tässä tapauksessa tämä on täysin ymmärrettävää... Mutta tuntuu että tästä tilanteesta ollaan vielä aika kaukana jos nivelellä on ikää vasta pari vuotta ja se on vähän väljä.

_________________
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4


13 Maalis 2012, 12:43
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 03 Huhti 2007, 21:07
Viestit: 520
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Auto: 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Hieman [ot], mutta kyllä itseä raivostuttaa kun pakoputken e-hyväksymisestä tai puslien narahtelusta jaksetaan avautua ja viereisellä nostimella on postipaten uusi kahvilaraaseri joka on tarkoitettu vasemmanpuoleiselle liikenteelle. :roll:

_________________
"Too much ain't enough"


13 Maalis 2012, 12:57
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 8593
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
^RHD on just bueno, repsikka voi puhua puhelimeen ja kitata kaljaa rennosti, kun takana on poliisiauto.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


13 Maalis 2012, 13:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Loka 2006, 16:04
Viestit: 5230
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Auto: Bmw 330xia
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
ärsyttävää mennä hesen luukulle perse edellä :lol:


13 Maalis 2012, 16:48
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Viestit: 4527
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
^Touché! Heti tuli mieleen kaikki ne ketkä on raahannu sen puolikuntoisen skylinen ja ruuvvaneet siihen ensitöikseen pilteman ilmajarruttimen :mrgreen:

Jos alusta komponentissa on vähän väljää, niin se on pikapuoliin selvästi väljä ja vähän ajan päästä aivan puuroa, esim laakeri, aluksi vähän väljä, lopulta leikkaa kiinni ja sitten mennaan niin kuin Jakke tuossa jo totesikin.
Ja pitää sanoa, kun noita työpaikan vaihdokkeja käy katsastelemassa, niin jos hylsy tulee puslista tms. niin kyllä siellä on aina ihan oikeasti löytynnyt väljää - ei katsastusmiehet ainakaan Lahdessa hylkää tuolla mun konttorilla jollei ole selvästi vikaa.

_________________
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean


13 Maalis 2012, 17:14
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Kesä 2003, 06:24
Viestit: 4101
Paikkakunta: Kuusankoski
Auto: GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
En tiedä onko ollut tuuria, mutta kyllä mulla on mennyt niin päin että inssin mielestä kunnossa, mutta omasta mielestä on jo väljää. No-joo, on ollut toisinkin päin. Gtv:n kuntotarkastaja meinas että yksi takatukivarsi on vähän väljä ja tilasin uuden. Korjaamolla sitä ei kuitenkaan vaihdettu kun sanoivat että ei täällä mitään väljää ole (Esa Häkkinen tietää mistä puhuu). Mutta ei mitään ylilyöntejä omalle kohdalle ole sattunut.

Eikö tuo pallonivel täydy olla jo melkoinen kolkotin jos kupistaan lähtee? Kyllä kai sellaisen selväjärkinen vaihtaa ilman inssiäkin. Mistä tulikin mieleen että 156 on alatukivarsissa/varressa ilmeisesti väljää :oops:

_________________
Ayrton Senna da Silva forever


13 Maalis 2012, 18:17
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Viestit: 7464
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Auto: 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Sillon tällön tulee leimalla hylättyjä autoja korjattavaks joissa ei ihan oikeasti ole ollut mitään vikaa. Olen näitä sitten asiakkaan toivomuksista riippuen joko korjannut tai jättänyt korjaamatta. Aina ole pyytänyt asiakasta viemään katsastusmiehelle terveiset että kiitos kun pitävät korjaamot leivässä.

Jotkut hylätyt väljät on kyllä turvallisuus huomioiden aika turhia, mutta eiköhän nuo leimamiehet ihan vaan noudata heille trafin antamia määräyksiä.


13 Maalis 2012, 20:44
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Viestit: 4674
Paikkakunta: varsinais-suomi
Auto: 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
suuri maa, suuret toleranssit
kliks


19 Maalis 2012, 20:48
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Viestit: 7464
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Auto: 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
^Hah, haluaisin nähdä sen katsastusmiehen joka irroittelee pyöriä ja rupee kiinnittämään heittokelloja alustaan :lol:

Käytännössä jos väljää löytävät niin hylky tulee.


21 Maalis 2012, 21:50
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 01 Elo 2006, 16:47
Viestit: 659
Paikkakunta: Nuovo capitale
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
...paitsi jos asiakas tietää tuon ohjeen ja että hylkyä ei voi tulla ilman että välys mitataan ohjeen mukaan. :wink: Siksi autoharrastaja juokin sen kahvikupin hallin puolella...


21 Maalis 2012, 22:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Viestit: 4674
Paikkakunta: varsinais-suomi
Auto: 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
noissahan on osassa rasvanipat, tulee vain korjauskehoitus rasvauksesta :mrgreen:
ja loppuu ne meidänkin murheet sitten kun nuo tulee konsernin kaikkiin autoihin tuuman tarkkuuden ja ohjauskulmien +/- 1° toleranssin lisäksi :shock:


22 Maalis 2012, 18:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Viestit: 3150
Paikkakunta: Hausjärvi
Auto: Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
No eikös niissä 159 ohjausvaihteissa ollut väljää jo tehtaalta tullessa vai oliko kyseessä 156 hammastanko? Piti uutena säätää välyksettömäksi.


22 Maalis 2012, 19:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Viestit: 883
Paikkakunta: Tampere
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Kerran muinoin katsuri totesi että Tempran alatukivarren puslat on väljät. Sanoin siihen että kumma juttu kun ne on 2kk sitten vaihdettu. Kokeili sitten uudestaan ja katsoi että aika uusiltahan nuo kyllä näyttää. Läpi meni.


23 Maalis 2012, 07:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Viestit: 4674
Paikkakunta: varsinais-suomi
Auto: 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
^tarpeeksi "tarvike" ja noinkin uudet morjens :(


23 Maalis 2012, 20:58
Profiili

Liittynyt: 11 Huhti 2008, 22:36
Viestit: 92
Paikkakunta: Turku, Suomi
Auto: Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Taisinkin jo jossain vaiheessa vinetä et katsastuksessa tuli hylsy puslien osalta, johon taas mekanikko kysyi että miksi nämä pitäis vaihtaa kun ovat kunnossa ja haukku perään katsastajan. Liekkö malli kohtaisia eroavaisuuksia sen verran heillä aina ole todellisuudessa käryä mikä on ok ja mikä ei. Varmuuden vuoksi hylätään?

_________________
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear


18 Huhti 2012, 21:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Kesä 2005, 16:21
Viestit: 817
Paikkakunta: Forssa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Omalla kohdalla katsuri on aina näyttänyt hyvinkin tarkkaan missä on väljää, ei ole mitään asiattomia tuomioita tullut. Esim 75 atualatukivarsien puslat oli ihan selkeesti lopussa, ja paranihan se ajettavuuskin aika roimasti vaihdon jälkeen..

_________________
Joona Karimaa
____________


20 Huhti 2012, 11:49
Profiili

Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
Viestit: 56
Auto: Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Varttikutonen jäi nyt talliin pukeille vitutuskäyrän noustessa yli marginaalin.

Eli siis ylätukivarren vaihto jäi kesken..
Alfaworkshopissa oli tähän hyvät ohjeet mutta, vaihe jossa ylätukivarsi otetaan pois kiinnitysosan kanssa vie järjen. Eikö tuo tukivarren kiinnike ole jousien alla? Otin 4 pulttia iskarien ympäriltä veke mut tukivarsi ei vaan lähde vaikka kuinka riuhtoo? Pitääkö tuossa puristaa jousta kasaan vai miten sen saa pois? Onko jollain saman ongelman kanssa painineella antaa jotain tipsiä?


24 Marras 2012, 17:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Viestit: 7464
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Auto: 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
Iskarin alapää pitää irroittaa että pääset laskemaan iskaritolppaa ja joustintukea alaspäin ja pois.


24 Marras 2012, 18:36
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 25 Kesä 2010, 04:32
Viestit: 3238
Paikkakunta: Hämeenlinna
Auto: Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus
viewtopic.php?f=7&t=10755
Tässä ihan hyvät ohjeet foorumilaiselta.
Mutta joo, haarukan pultti pois.


24 Marras 2012, 19:20
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 22 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 43 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com