Fartpilot Cruice SCS 4342 asennusongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Fartpilot Cruice SCS 4342 asennusongelma

Viesti Kirjoittaja Java »

Iltaa

Revin tuosta mällätystä romuautosta tuon vakionopeudensäätimen irti, joka on mallia http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00000018 .

Manuaalihan tuolta löytyy tanskaksi, joka ei itseltä suju. Mutta laitoin kuitenkin säätimen kiinni tismalleen samoihin paikkoihin ja johtoihin käyttöautossa kun tuossa varaosa-autossa. Säädin ei kuitenkaan pelitä?? :evil:

Tuo ilmeisesti ottaa virtansa jarruvalon kytkimestä? Virtaa pitäisi mittausten mukaan tulla.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

saako 156seen jäkiasennettua tollasen kruisen ihan vaan laittamalla palikat kiinni vai pitääkö olla esim. ohjelmointia vai onko valmius kruiselle?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Merkki on ihan oikeasti FartPilot? :-D

Näyttää kovasti samalta kuin Frigetten viiksi, mahtaisikohan siihen löytyä asennusohjeita?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Itekki repeilin tota merkkiä kun se on manuaalissa ihan Fartpilot Cruise :D Mutta joo tossa boksissa vaan on tuo SCS 4342 merkintä, sen perusteella googlasin ja sauvakin näytti sitten pierupilotissa samanlaiselta.

eklund:
En usko että mitään ohjelmointeja tarvii kun ei tuo ole mitenkään yhteydessä ajotietokoneeseen. kaikki otetaan rosvoliittimillä ja vaijeri vetelee vaan kaasupoljinta. Kierroslukumittaristakin rosvotaan signaali.

Kierrosmittarista tulikin mieleen, niin kierrossignaali oli otettu mälliautossa valkoruskeelta piuhalta isommasta liittimestä kierroslukumittarin takaa, otin samanvärisestä piuhasta käyttöautossaki. Onkohan jotain kaaviota jossain mitä kulkee missäkin puhassa alfan kierrosmittarin persiissä?
Viimeksi muokannut Java, 15 Huhti 2010, 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Käyttövirtaa ei yleensä oteta jarruvaloilta vaan jostain virtalukon takana olevasta muusta johdosta. Jarrua painettaessa pitää säätimen tippua pois päältä. Ainakin VDO:n säätimessä on testausmahdollisuus kaikille kytkennöille, mahdollista on myös että servo on saanut kosteutta ja tullut kontaktihäiriö.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

ite oon kans ajatellu kruisea, mutta taitanee jäädä jos tulee maksamaan yli 2000e :D aika suolasta...¨

sori OT

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

VMTD kirjoitti:Käyttövirtaa ei yleensä oteta jarruvaloilta vaan jostain virtalukon takana olevasta muusta johdosta. Jarrua painettaessa pitää säätimen tippua pois päältä. Ainakin VDO:n säätimessä on testausmahdollisuus kaikille kytkennöille, mahdollista on myös että servo on saanut kosteutta ja tullut kontaktihäiriö.
Virtaahan jarrupolkimen kytkimelle tulee jatkuvasti, virtapiiri vaan on suljettu kunnes jarrua painetaan. Cruise rosvos molemmista piuhoista jarrupolkimesta. Toinen ilmeisesti juurikin virtaa varten (tuleekin +12v) ja toinen sitten kun jarrua painetaan niin tajuaa ottaa säätimen pois käytöstä..

eklund:

Eihän se nyt noin kallis oo, toi mikä mulla on niin noiden sivujen mukaan 400 euroa.. Onhan se rahaa sekin reilusti.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olethan tarkastanut liitokset, että on varmasti kontakti. Servon käyttövirtaa ei kyllä oteta niiden johtojen kautta mitkä kuuluvat tiputtaa säätimen pois päältä kun jarrua painetaan.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Rasvis kirjoitti:Merkki on ihan oikeasti FartPilot? :-D
Fart Skandinaviassa tarkoittaa ihan eri asiaa kuin esim. Englannissa tai USA:ssa...,markkinoinnista vastaavan olisi kannattanut vilkaista sanakirjaa.
Voi olla ettei laite ole hirveä myyntimenestys englanninkielisissä maissa :lol:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

VMTD kirjoitti:Olethan tarkastanut liitokset, että on varmasti kontakti. Servon käyttövirtaa ei kyllä oteta niiden johtojen kautta mitkä kuuluvat tiputtaa säätimen pois päältä kun jarrua painetaan.
Siis eihän käyttövirtaa niin ole otettukkaan, ainoastaan signaali milloin kytkeä säädin pois kun jarrua painetaan. Käyttövirta otetaan ENNEN kuin tulee se jarruvalon kytkin. Sinnehän tottakai tulee 12v virtaa polkimelle asti kokoajan, joka sitten pääsee jarruvaloille kun poljinta painetaan.

Eli säädin käyttää hyväksi jarrupolkimen jatkuvaa virtaa, sekä virtaa joka tulee kun jarrua painetaan.

Liitokset on kyllä tarkasteltu jo :( Toi kierroslukumittarin oikea johto nyt vaan kummastuttaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos tuo nimi on tosiaan fartpilot niin jättäisin ehkä asentamatta :lol:

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikö nopeuden tunnistukseen kannata käyttää nopeusmittarille tuleva singnaalia eikä kierroslukusingnaalia.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

VMTD kirjoitti:Eikö nopeuden tunnistukseen kannata käyttää nopeusmittarille tuleva singnaalia eikä kierroslukusingnaalia.
Itekki sieltä rupesin repimään johtoja mutta kierroslukumittarin takaa se loppujen lopuksi oli.

Itseasiassa eihän mulla ole tietoa onko tuo säädin toiminut edes siinä mälliautossa. Tarttis nyt vaan jonkun kaavion mikä on mikäkin johto mittareiden takana.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

yritin ottaa kaaviosta kuvaa, katso albumi.
On kyllä niin surkee kuva, johtojen väristä ei tietoa, vaan mistä mihin.

Eikä monesta ees mihin, turha kuva...
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

koitin tosta beeta julian kuvasta muokata parempaa, ja ehkä onnistuinkin mutta en onnistu lataamaan sitä tonne albumiin. too large or corrupted file. tiedostokoko 842kt...

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

niinpä, siksi noin huono.
No ei alkuperänenkään hyvä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Rostran cruisesta löytyy suomenkieliset asennusohjeet 156 V6 malliin. En tosin enää löytänyt niitä netistä, mutta pistä pm:llä emailisi niin lähetän ne.

Ohjeissa kuitenkin seuraavaa tietoa:

Nopeusmittarin signaali otetaan mustan 16pin liitimen pinnistä nro 11 (vihreä johto). Signaali on VSS 5000 signaalia eli 5000 pulssia/kilometri.

Kierrosluvun tunnistus otetaan kierroslukumittarin mustan 16 pin liittimen pinnistä nro 3 (ruskea/valkoinen)

Sytytysvirta ja käyttösähkö otetaan jarruvalokatkaisijan violetista johtimesta, tosin johtimet saman värisiä eli tarkista tuleva virta mitttarilla. Toiseen violettiin johtimeen tietysti cruisen jarrupoljin tunnistus.

Tuota kiekkamittarin signaalia tarvitaan tunnistamaan kytkimen painaminen, mikäli tätä ei kytketä niin cruise kierrättää koneen rajoittimelle asti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Beetta: kiitos kuvasta, mutta pakko kyllä sanoa etten saa tosta mitään selvää :D

kuvia voi upata vaikka www.imageshack.us

Tuosta mun säätimestä ei lähde ku yks johto joka menee mittareille (sininen). Ja tämä jotho menee juurikin tuhon valkoruskeeseen kierrosmittarin piuhaan. Oon kyllä nyt vähän kusessa ton kanssa prkl. Katotaan mitä mailiin tupsahtaa (kiitokset maunulle!).
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Löysin vanhan Frigeten säätimen asennusohjeen ja siinäkin on vain sininen johdin, joka kytketään nopeusmittarille menevään piuhaan. Moottorin kierroslukua ei oteta ollenkaan, vaan se korvataan kytkinpolkimen katkaisimella. Nämä säätöyksiköt ovat melko samankaltaisia merkistä riippumatta ja useimmiten valmistettu Jenkeissä.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Toi SCS 4342 on Frigeten tekele. Itselläkin on 2.0:ssa joku Frigette SCS xxxx.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

OT/

Tanskassa nökyy myös hissejä joissa tilatessa syttyy valo palamaan "i fart" (=tulossa,matkalla)

Kuulostaa vaan hauskalta, että siellä se piereskelee :mrgreen:

/OT
Ayrton Senna da Silva forever

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Wile E. Coyote kirjoitti:OT/

Tanskassa nökyy myös hissejä joissa tilatessa syttyy valo palamaan "i fart" (=tulossa,matkalla)

Kuulostaa vaan hauskalta, että siellä se piereskelee :mrgreen:

/OT
Joo ja vantaan jumbossa (ja varmaan jossain muuallakin) on kylttejä
joissa lukee "UTFART" kertaalleen suomensin tämän käskyksi päästää kaasua, kanssa-autoilijoitten riemuksi. Kyllä siinä ikkunoita availtiin...

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

VMTD kirjoitti:Löysin vanhan Frigeten säätimen asennusohjeen ja siinäkin on vain sininen johdin, joka kytketään nopeusmittarille menevään piuhaan. Moottorin kierroslukua ei oteta ollenkaan, vaan se korvataan kytkinpolkimen katkaisimella. Nämä säätöyksiköt ovat melko samankaltaisia merkistä riippumatta ja useimmiten valmistettu Jenkeissä.
No perkele kun ei kytkimelle omassa oo mitään katkasijaa tms :S Ainoat piuhat on :

-Sininen kierroslukupiuha
-Virtajohto jarrukytkimelle
-Jarrutunnistin jarrukytkimelle
-Maa johto sinne jonnekkin piuhaan vänkääjän jalkatilaan

prkl..
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Luulisi että jostain otettaisiin nopeus signaali. Eihän tuo muuten kunnolla voi toimia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko näistä apua?
Liitteet
P1030394.JPG
P1030394.JPG (110.41 KiB) Katsottu 7664 kertaa

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vianetsintä.
Liitteet
P1030395.JPG
P1030395.JPG (132.89 KiB) Katsottu 7662 kertaa

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Säätöä.
Liitteet
P1030396.JPG
P1030396.JPG (134.98 KiB) Katsottu 7661 kertaa

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Hep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Kiitti VMTD kuvista!

Itelläkin Frigette ollut pimeenä kohta pari vuotta varmaan ja nyt taas innostui etsimään vikaa :)

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt skulaa edellisessä 155:ssa ollut VDO:n säädin, vaikka väärin kytkinkin ensin ne jarruvalojen piuhat.
Keskikonsoli on kyllä ahtaampi kun on ilmastointi, joten tuuppasin säätöyksikön sinne väliin irrallisena. Hyvin pysyy paikoillaan.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Revin taas auki tuon säätimen. Liitin irti ja paljastuukin että kastanjanruskeaa(?) johtoa on vain millin pätkä tuolla liittimessä ja liittimen toisella puolella ei ole "connectoria" ollenkaan, eli sitä ei ole ikinä käytettykkään. Sininen johto menee kierroslukumittarille niinkuin se oli romuautossakin. Minkä johdon nyt vedän tonne nopeusmittarille? Johdot täsmää muuten tuon yllä olevan kaavion mukaan, paitsi ruskeaa ei ole ollenkaan. Kytkinpolkimellehan ei ole mitään tunnistinta myöskään.

Editetääs, eli johdon väri meni pieleen..
Viimeksi muokannut Java, 26 Huhti 2010, 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

En ole yhtään cruisea asentanut, mutta maalaisjärjellä ajateltuna kytkinpolkimelle ei tarvitse katkaisijaa jos nopeus pidetään kierrosluvun perusteella.

Pitäisi tietää paljonko tulee pulsseja/km, jonka mukaan säätää raja-arvot millä cruise toimii?

Jos 3000rpm = 100km/h => 180000rph eli 1800kierrosta/km
Montako pulssia tulee kierroslukumittarille kierrosta kohden?

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Kierrosmittarille tai kytkimelle pitäis ilmeisesti tulla johto, josta boksi saa tiedon ettei kierrätä loputtomiin kun kytkintä painetaan.

Pulsseja muistaakseni oli 5000 per jotain :D Mutta boksi toimivana otettu vastaavasta autosta pois enkä ole säätöihin koskenu.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Java kirjoitti:Kierrosmittarille tai kytkimelle pitäis ilmeisesti tulla johto, josta boksi saa tiedon ettei kierrätä loputtomiin kun kytkintä painetaan.
Jos cruise on asetettu pitämään 100km/h (3000rpm) ja cruise seuraa kierroslukusignaalia niin kytkimen painaminen ei vaikuta kierroslukuun, se pysyy 3000rpm.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

mutta sitten jostain boksi luulee että pitää antaa lisää mehua kun vauhti hidastuu kun ei oo veto päällä. Toi sunkin juttu no kyllä täysin totta
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Vastaa Viestiin