Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Elo 2014, 13:44



Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
159 2.4 JTDm ohut vääntö pintakaasulla 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 10 Heinä 2009, 09:29
Viestit: 26
Paikkakunta: Helsinki
Auto: ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Viesti 159 2.4 JTDm ohut vääntö pintakaasulla
Voimaa ja vääntöä tässä moottorissa kyllä riittää kunhan kierrokset nousevat päälle 1600 rpm ja turbon paineeet nousevat. Itse olen kuitenkin hieman pettynyt vääntöön pintakaasulla eli 1000-1500 rpm välillä.

Onko joku keksinyt keinoa parantaa tätä?

Auto 2006 mallinen. Mahtaisiko ohjelmiston päivitys auttaa, onko jollain kokemuksia (siis tehdas softa, ei viritys)?

Entä jos ilman saanti parantaa sport suodattimella?

Onko jollain hyviä kokemuksia jostain tietystä tuning boxista tai virityssoftasta? Haen nimenomaan parannusta tuohon ohueen alavääntöön, en niinkään maksimitehojen tai väännön nostoa (kai tuohon saa lähes 240hv/480nm jos haluaa..).

Muita vinkkejä?


14 Syys 2009, 21:01
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Viestit: 3834
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Spider & E46
Viesti 
Ei kai dieselin hentoon alavääntöön oikein lääkettä ole. "Ominaisuus josta ei tarvitse maksaa ekstraa"

Kaipa tuohon voisi joku osaava lastupaja jotain yrittää tehdä, millään ilmansuodattimilla en lähtisi leikkimään?

_________________
VMP


14 Syys 2009, 21:16
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Viestit: 2605
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti 
Alfan/Fiatin dieseleillä on tapana sotkea ja jumittaa pakokaasun takaisin kierrätysventtiilin (=EGR). Jumittava venttiili oirehtii juuri noin, eli kone on voimaton pintakaasulla alhaisilla kierroksilla, koska venttiili vuotaa pakokaasua takaisin koneeseen. Oikein toimiessaan se pitäisi olla vedossa kiinni. Kun kaasua runttaa enemmän, venttiili yleensä rapsahtaa kiinni ja veto alkaa.

Delta "korjaili" näitä käyttämällä jotain deasel treatmentiä (korjaajalta kuultua), joka puhdisti paikkoja.

Omaani olen vaihtanut tuon paska-osan jo kaksi kertaa!


15 Syys 2009, 08:34
Profiili

Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Viestit: 152
Paikkakunta: Seinäjoki
Auto: GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Viesti 
Itsellä tuo lastu löytyy omasta autosta, ja vähäistä on vääntö täälläkin tuolla alueella. EGR venttilikin vaihdettu eikä tuossa suurta muutosta tapahtunut tuohon alavääntöön. Lastu on siis (kuulemma) digituningin valmistama, sen tarkemmin en tiedä kun oli jo ostettaessa asennettu. En tiedä sitten onko noissa kuinka eroa kun en ole perehtynyt.


15 Syys 2009, 08:42
Profiili
Avatar

Liittynyt: 11 Kesä 2003, 16:08
Viestit: 1138
Paikkakunta: Jyväskylä
Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
Viesti 
Kun koeajoin tuliterän manuaali 159 2.4 dieselin, sain sen sammumaan risteyksissä kahdesti. Pienillä kierroksilla olematon vääntö, vaikka ei voinut olla nokiluukku (tms.) vielä likainenkaan.

Dieselistä jäi automaattivaihteistolla perempi fiilis. Ei kuitenkaan ole minulle nuo dieselit.


Viimeksi muokannut 155156 päivämäärä 15 Syys 2009, 13:21, muokattu yhteensä 1 kerran



15 Syys 2009, 09:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2008, 17:09
Viestit: 922
Paikkakunta: Tampere
Auto: Marchionnen visioiden toteutumista odottaessa - Ei Alfaa juuri nyt.
Viesti 
^Sekä manuaali-, että automaattivaihteisen omistaneena, voin allekirjoittaa yllä olevan tuntuman. Automaattivaihteisena 2.4 JTDm-kone tuntuu puhdikkaammalta, varsinkin sport-asennossa, koska kone on paremmin "alueella", eikä tarvitse hämmentää hieman epämääräisellä vaihteensiirtimellä sopivampaa pykälää koko ajan. Lisäksi ei ole pelkoa risteyksiin sammumisesta ole. Kaiken kaikkiaan joustavamman tuntuista ajamista.

Perusongelmaa, eli huonoa vääntöä alle 1600r/min automaattikaan ei poista. Täyskaasukiihdytys nollavauhdista sisältää edelleen sen puoli sekuntia miettimistä ellei pidätä jarrulla ja samalla nosta kierroksia.


15 Syys 2009, 10:05
Profiili

Liittynyt: 06 Elo 2009, 17:21
Viestit: 86
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti 
Voisiko uusimmat ohjelmat helpottaa tuota ongelmaa. _Minusta tuntuu_, että päivityksen jälkeen auto on aivan hyvä myös alakierroksilla.


15 Syys 2009, 15:46
Profiili

Liittynyt: 10 Heinä 2009, 09:29
Viestit: 26
Paikkakunta: Helsinki
Auto: ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Viesti EGR hinta?
Mitä muuten maksaa tuo EGR uusiminen?

Kyselin ohjelmapäivityksen hintaa Deltasta ja se kuulemma 78 Eur.


15 Syys 2009, 19:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Viestit: 2605
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti Re: EGR hinta?
jnok kirjoitti:
Mitä muuten maksaa tuo EGR uusiminen?

Kyselin ohjelmapäivityksen hintaa Deltasta ja se kuulemma 78 Eur.


EGR Deltalla 240.- työt päälle

nimimerkki. kokemusta on


15 Syys 2009, 20:39
Profiili

Liittynyt: 04 Huhti 2007, 13:46
Viestit: 957
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti 
Billie kirjoitti:
Voisiko uusimmat ohjelmat helpottaa tuota ongelmaa. _Minusta tuntuu_, että päivityksen jälkeen auto on aivan hyvä myös alakierroksilla.


Voihan se paremmaksi tulla, mutta hyväksi ei silloinkaan. Itselläni on 200-heppasen uusin päivitys eikä se vaikuttanut mitään asiaan. Auto on kertakaikkisen puhditon peli ennen kuin kierrokset ylittävät 1500 ja ahtopaine nousee 0,8:aan. Sitten se onkin menoa eikä meinaamista. Tekniikan Maailman koeajossa tätä moottoria kehuttiin kovasti, mutta itselleni se on Alfan upeiden bensamoottoreiden jälkeen ollut pettymys. Kovaääninen, janoinen ja unelias alakierroksilla. Tiedä sitten, paljonko parempi se 210 hv:n versio olisi. Siinähän suurin vääntö on jo 1500 kierroksella.


15 Syys 2009, 21:59
Profiili

Liittynyt: 06 Elo 2009, 17:21
Viestit: 86
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti 
"Jönsson: Voihan se paremmaksi tulla, mutta hyväksi ei silloinkaan."

Ei kai tuo nyt niin janoinen sentään ole 200-210 hv ja kulutus setsemän molemmin ja puolin, ja autohan ei ole mikään pieni.

Tuo "210" päivitys ei ole tod.näk ihan kosmetiikkaa?


16 Syys 2009, 18:06
Profiili

Liittynyt: 04 Huhti 2007, 13:46
Viestit: 957
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti 
Billie kirjoitti:
"Jönsson: Voihan se paremmaksi tulla, mutta hyväksi ei silloinkaan."

Ei kai tuo nyt niin janoinen sentään ole 200-210 hv ja kulutus setsemän molemmin ja puolin, ja autohan ei ole mikään pieni.

Tuo "210" päivitys ei ole tod.näk ihan kosmetiikkaa?


Saksalaiset saman suorituskyvyn ja kokoluokan autot kuluttavat vähintään litran satasella vähemmän.

Ja se 210 hv ei ole vain päivitys. Siinä on mm. erilainen turbo.


19 Syys 2009, 00:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Viestit: 3974
Paikkakunta: Helsinki
Auto: 156 2.5 V6 "Boselift" Rosso Proteo
Viesti 
niissä sakslaisissa on varmaan neloskone?

_________________
Mediocrity is a sin
Kuvat -carpix.1g.fi
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02


19 Syys 2009, 08:44
Profiili WWW

Liittynyt: 06 Elo 2009, 17:21
Viestit: 86
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti 
Jönsson kirjoitti:
Ja se 210 hv ei ole vain päivitys. Siinä on mm. erilainen turbo.


Jep, sanoin tuon ihan yleisellä tasolla. Eikä muutokset jää pelkkään turboon kuten tuolla toisessa topi kissa jo todettin.

Ei nuo BMWt ainakaan ole pieniruokaisempia kuin Alfat?


19 Syys 2009, 12:40
Profiili

Liittynyt: 04 Huhti 2007, 13:46
Viestit: 957
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti 
Ainakin Bemareiden, Mersujen ja VW-Audien ilmoitetut kulutukset ovat litraa pienempiä kuin 159:n ja 159 vie toista litraa enemmän kuin tehtaan ilmoittama keskikulutus. Mutta voihan se olla, että noilla toisilla se poikkeama on vielä suurempi.


19 Syys 2009, 14:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Viestit: 3974
Paikkakunta: Helsinki
Auto: 156 2.5 V6 "Boselift" Rosso Proteo
Viesti 
Audi A4 Sedan 2,7 TDI DPF 140 kW
6,0 L/100 km
2,0 TDI DPF 125 kW
5,1 L/100 km

Alfa 159
2.4 JTDM 154 kW
6.8 L/100 km
2.0 JTDM 16V 125 kW
5.4 L/100 km

_________________
Mediocrity is a sin
Kuvat -carpix.1g.fi
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02


19 Syys 2009, 14:10
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Viestit: 780
Paikkakunta: Oulu
Auto: 325d farkku e91. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
Viesti 
Meidän Sitikan EU-kulutus on 4,5 l/100 km. Mulla menee jotain 5,7 suunnilleen normiajossa. Ei erityisen taloudellinen ajotyyli - työmatka-ajoa. Aika paljon poikkeaa ilmoitetusta minusta.

_________________
MP


19 Syys 2009, 15:10
Profiili
Spiderman
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Viestit: 10916
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Scénic 2005, 407 SW 2006
Viesti 
^ Onkohan se ihan kuosissaan? Työkaverin BöMPpi menee neljällä litralla. Toisaalta toisen työkaverin Epica diesel vie kuulemma kuus litraa sadalla, oma diesel-Epilaattori rohmusi edellisellä, kevyellä varpaalla ajetulla tankillisella 8,5 l/100 km.

Mikähän siinä on että kaverin auto on aina pihimpi? Vai onko kaverilla vaan erilainen laskupää?

_________________
- Epäkelpokeräilijä -


19 Syys 2009, 19:49
Profiili

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 4370
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: 156 2.0 TS -98 *käyttöprojekti*
164 QV -92 *kunnostusprojekti*
Viesti 
Kyllä nuo ilmoitetut lukemat alakanttiin taitaa nykyisin olla. Valmistajat kuitenkin tietävät, miten normin mukainen testi tehdään. Helppohan se auto siihen on säätää. Arkiajossa poka päällä ylämäkeen ja valoissa seisten voi vaan olla hieman haasteellista päästä eu-arvoihin. Oma pösilö menee ns. Normaaliajossa karvan päälle viidellä, mutta heti kun tulee poikkeavaa, hieman raskaanpaa ajoa kuorman kanssa, niin keskikulutuskin kiipeää yli kuuden. Autolle sentään ilmoitetaan 4,8l/100km, ei siihen normaaliajolla voi päästä, tai vaatii ainakin pirukseen maltillisen kuskin. Eiköhän se ole sama Alfoissa siinä kuin Bemareillakin?

_________________
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.


20 Syys 2009, 14:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Viestit: 3834
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Spider & E46
Viesti 
Alfissimo kirjoitti:
Valmistajat kuitenkin tietävät, miten normin mukainen testi tehdään.


Testin tarkoitushan on tarjota vertailupohja eri autojen välille, eikä välttämättä kuvata normaaliajoa vaihtelevissa olosuhteissa. Tyhmähän se autonvalmistaja olisi, jos ei pyrkisi optimoimaan autoaan testiä varten.

Ymmärtääkseni autotehtaat eivät edes itse suorita testiä.

_________________
VMP


20 Syys 2009, 16:13
Profiili

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 4370
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: 156 2.0 TS -98 *käyttöprojekti*
164 QV -92 *kunnostusprojekti*
Viesti 
^Aivan oikein, siinähän se juju olikin. Sillä testillä, kun ei ole mitään tekemistä arkiajon kanssa.
"Ennen wanhaan" moottorit/vaihteistot säädettiin, niin että se oli toimiva paketti, jolloin kulutuksetkin olivat lähempänä "totuutta".

Tämä taas ei enää liity dieselin hengettömyyteen alakierroksilla, se kai on ominaisuus, josta vaan on hankala päästä eroon...

kuitti.

_________________
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.


21 Syys 2009, 08:28
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Viestit: 439
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Auto: Giulietta 1.4 TB MultiAir
Viesti 
Samaa täällä, alavääntö on aika olematonta. Mutta se taitaa vaivata vissiin kaikkia dieseleitä.

Itse olen "korjannut" ominaisuuden siten, että annan autolle huolella kenkää, kun liikkeelle lähdetään. Ja lähteehän se. :lol:


21 Syys 2009, 09:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2004, 13:54
Viestit: 1468
Paikkakunta: Hki
Auto: GT 3,2
Viesti 
Jäsen Hanulla oli aikoinaan Steinbauer:n lastulla varustettu 159 2,4 jtdm. Onkohan kukaan muu raatilainen lastuttanut 159 2,4 jtdm:ää? Steinbauer:n antamien tietojen mukaan myös alavääntö kasvaisi jonkin verran. :roll:

http://www.steinbauer.cc/index.php?select_engine=16001

_________________
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!


21 Syys 2009, 09:47
Profiili

Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Viestit: 156
Paikkakunta: Oulu
Viesti 
Pakko nyt kyllä ihmetellä väliin, kuinka onneton tuo 2.4JTDm oikein on, jos sen alavääntö on heikompi kuin Alfan bensakoneiden, joissa ei alle kahden tonnin voi puhua edes väännöstä, koska sitä ei käytännössä ole. :shock:

(poislukien ilmeisesti V6, siitä ei kokemusta.)

_________________
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....


21 Syys 2009, 11:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Viestit: 3834
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Spider & E46
Viesti 
mazza kirjoitti:
Pakko nyt kyllä ihmetellä väliin, kuinka onneton tuo 2.4JTDm oikein on, jos sen alavääntö on heikompi kuin Alfan bensakoneiden, joissa ei alle kahden tonnin voi puhua edes väännöstä, koska sitä ei käytännössä ole. :shock:

(poislukien ilmeisesti V6, siitä ei kokemusta.)


Ei sitä kannata määräänsä enempää ihmetellä. Melkeinpä voinee väittää, että merkistä riippumatta nykyaikainen dieselauto on "täysin" hengetön alakierroksilla. Turbodieselin vahvuudet tulee sitten muualla.

_________________
VMP


21 Syys 2009, 11:53
Profiili
Spiderman
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Viestit: 10916
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Scénic 2005, 407 SW 2006
Viesti 
Minusta 10v JTD ei ollut mitenkään hengetön, sillä oli jopa kiva lähteä valoista. Se tosin on ikänsä puolesta kiikun kaakun voiko sitä nimittää nykydieseliksi.

Ja kyllä ehjässä 2.0 TS 16v:ssäkin on kokoisekseen ihan mukava alavääntö. Harmi vaan että läheskään kaikki yksilöt eivät ole ehjiä.

_________________
- Epäkelpokeräilijä -


21 Syys 2009, 12:07
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Kesä 2005, 18:02
Viestit: 650
Paikkakunta: kotka
Viesti 
kyllä ohjelma muutoksellakin saa aika paljon aikaan tonne "alapäähän"

eikä noi tupla-ahdetut ainakaan tunnu olevan alhaalta hengettömiä, nykydieseleitä :mrgreen:

_________________
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4


21 Syys 2009, 13:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Viestit: 552
Paikkakunta: Espoo
Viesti 
Mielestäni 1.9 JTD (115 heppanen) ei myöskään ole kovinkaan hengettömän oloinen. Vääntöä löytyy heti 1250 kierroksesta ylöspäin, enkä mielestäni koskaan ole onnistunut sammuttamaan sitä liikkeellelähtiessä. Perstuntumalta sanoisin, että paras vääntö alkaa jo 1500 jälkeen ja jatkuu aina jonnekin karvan verran alle 3000. Niin ja tätä peliä ei ole lastutettu!

_________________
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!


21 Syys 2009, 15:53
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Kesä 2004, 20:33
Viestit: 950
Paikkakunta: Hämeenlinna
Auto: 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 164 TB
Viesti 
Itse olen koeajanut 159 2.4 JTDm:n automaattina ja siinä oli kyllä mukava paketti. Hienosti lähti alhaalta, mutta kone kuoli mielestäni liian aikaisin. Omistushaluja se ei itsessäni herättänyt, tykkään paljon enemmän 10V:n kierroskoneen luonteesta = kohtuulisen iso pakopesä ja ahtimen herääminen kestää :wink:

Mielestäni nykydieseleiden kohdalla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että kone herää hieman yli tonnissa ja kuolee sitten 3000 jälkeen. Hyvä herääminen saadaan helposti aikaan pienellä ahtimella, mutta kierroksilla tämä pieni ahdin jää sitten auttamattomasti pieneksi :evil: Klonkswaaggeeneiden modernit koneet ovat tästä loistava esimerkki...

Alhaalla olevalla väännöllä voimansiirto joutuu todella koville ja näin ollen maksimi vääntöjä joudutaan ohjelmallisesti rajoittamaan. Myös kannen lämpötilat (pakolämmöt ja -paineet) kasvavat huimasti korkeilla kierroksilla, kun ahdin rupeaa ahdistamaan...

Kyllähän isollakin ahtimella varustetun dieselin saa heräämään, mutta se vaatii polttoainetta ja siitähän syntyy sitten "voimasavua" ja tällä ei päästä vähän kuluttavien listalle...

Tässä vaan hieman pohdintaa dieselkoneen heräämiseen heräämättömyyteen...

No, toinen tykkää äidistä ja toinen äidin äidistä :wink:

_________________
"No smoke => no power => no hope"


21 Syys 2009, 20:45
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Kesä 2005, 18:02
Viestit: 650
Paikkakunta: kotka
Viesti 
159 alfassahan oli alunperin ( 200hv mallit+autom )

kkk-ahdin, muistaakseni kv50 tai vastaava.

sittemmin siirryttiin 210hv versioon, johon tuli gtb2056v

eli pakopuolelta pienempi, kuin vanhemmissa malleissa on, mutta luulempa, jotta tässä tapauksessa tekniikka on mennyt eteenpäin, ja ahdin on kokonaisuutena huomattavasti parempi, kuin vanhan mallin 2256v
esimerkiksi Audin 2.7v6 190hv kone käyttää gtb1756v ahdinta...
alfassa pienempi kone ja suurempi pakopuoli :wink:
200hv versiosta ei ole kokemuksia, mutta vähemmän niistä tehoja otetaan, kuin 210 malleista...
polttoainepuoli kenties akilleen kantapää ?
sori ot..

_________________
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4


22 Syys 2009, 01:21
Profiili

Liittynyt: 06 Elo 2009, 17:21
Viestit: 86
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti 
Nyt täytyy sanoa tuosta vääntöhommasta, että minun koslassa, 2.4 JTDm 210, väännöt on suht kohdillaan.
Valoista voi lähteä pintakaasulla mm. kakkosella. Ylämäessä voi vedättää ihan hyvin kolmosella ja nelosella kierrosten ollessa 1100-1250.


22 Syys 2009, 18:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Kesä 2005, 18:02
Viestit: 650
Paikkakunta: kotka
Viesti 
- Gewijzigde turbo van het merk Garrett in plaats van KKK met nieuw ontwerp voor compressor- en turbinewiel.
- Aangepast inlaatsysteem met gewijzigde SWIRL kleppen actuator.
- Een nieuw specifiek uitlaatsysteem met gewijzigd roetfilter.
- Uiteraard een andere ECU met gewijzigde software.
- Andere injectoren en een iets gewijzigde hoge druk inspuitpomp.

tossa tota muutos listaa..

gtb2056v, suuttimet, ecu, painetta nostettu polttoainepuolella ?,
sitten tommoottisia läppäohjureita.. :mrgreen:

200hv mallissa 1500rpm : 45hv / 220nm
210hv mallissa 1500rpm : 85hv / 400nm
voihan se toinen noista tuntua tukkosemmalta 8)

_________________
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4


23 Syys 2009, 03:39
Profiili

Liittynyt: 06 Elo 2009, 17:21
Viestit: 86
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti 
gfj-365 kirjoitti:
-
200hv mallissa 1500rpm : 45hv / 220nm
210hv mallissa 1500rpm : 85hv / 400nm
voihan se toinen noista tuntua tukkosemmalta 8)


Tuo kyllä selittää jo aika paljon. Ei ihme että olen mutuna ollut niin vastahankaan "heikko alavääntö".


24 Syys 2009, 09:11
Profiili

Liittynyt: 20 Joulu 2006, 16:49
Viestit: 49
Viesti Re: 159 2.4 JTDm ohut vääntö pintakaasulla
jnok kirjoitti:
Voimaa ja vääntöä tässä moottorissa kyllä riittää kunhan kierrokset nousevat päälle 1600 rpm ja turbon paineeet nousevat. Itse olen kuitenkin hieman pettynyt vääntöön pintakaasulla eli 1000-1500 rpm välillä.

Onko joku keksinyt keinoa parantaa tätä?

Auto 2006 mallinen. Mahtaisiko ohjelmiston päivitys auttaa, onko jollain kokemuksia (siis tehdas softa, ei viritys)?

Entä jos ilman saanti parantaa sport suodattimella?

Onko jollain hyviä kokemuksia jostain tietystä tuning boxista tai virityssoftasta? Haen nimenomaan parannusta tuohon ohueen alavääntöön, en niinkään maksimitehojen tai väännön nostoa (kai tuohon saa lähes 240hv/480nm jos haluaa..).

Muita vinkkejä?


Laitoin 1.9 JTDmjet koneeseen ASA ECO CR palikan ja vääntö lilsääntyi huomattavasti alakierroksilla. Boksi on säädettävä, joten sillä saa lisätehojakin tarvittaessa.


01 Loka 2009, 14:38
Profiili

Liittynyt: 10 Heinä 2009, 09:29
Viestit: 26
Paikkakunta: Helsinki
Auto: ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Viesti 
mazza kirjoitti:
Pakko nyt kyllä ihmetellä väliin, kuinka onneton tuo 2.4JTDm oikein on, jos sen alavääntö on heikompi kuin Alfan bensakoneiden, joissa ei alle kahden tonnin voi puhua edes väännöstä, koska sitä ei käytännössä ole. :shock:

(poislukien ilmeisesti V6, siitä ei kokemusta.)



Kaikki on toki hyvin suhteellista. Odotukset vaan nousevat kun ilmoitetut lukemat ovat 200hv/400nm - ei siis todellakaan mikään "onneton". Onhan tämä sitten todella makea kun kierrokset nousevat 1500 rpm päälle. Jokainen auto vaatii oikean ajotyylin oppimisen, eikä asia oikeastaan minua enää edes häiritse.


26 Marras 2009, 21:02
Profiili

Liittynyt: 04 Huhti 2007, 13:46
Viestit: 957
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti 
EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä autooni laitettiin peltilaippa, jossa on neljä lyijykynän mentävää reikää, osittain tukkimaan pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Alfa 159 2,4 JTD 200 hv muuttui tällä toimenpiteellä 1000 kierroksesta alkaen vääntäväksi voimanpesäksi, joka vetää kolmosvaihteella tyhjäkäynnistä alkaen kakomatta ja reippaasti, kun kaasupoljinta vähän näyttää. Nähtävästi pakokaasu ei ole parasta mahdollista polttoainetta, kun sen kierrätyksen osittainenkin estäminen tekee onnettomasta ja ponnettomasta unikeosta virkeän voimanpesän.

Asennuksen jälkeen en nollannut keskikulutusmittausta. Viikon päästä oli keskikulutus laskenut desilitralla, nyt jo kolmella.

Lisää aiheesta...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8096&start=400


27 Marras 2009, 12:37
Profiili

Liittynyt: 10 Heinä 2009, 09:29
Viestit: 26
Paikkakunta: Helsinki
Auto: ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Viesti PSI boxi
Tuli vaihdettua 2.4 JTDm Qtroniciin (ennen sama 2.4 JTDm manuaalina).

Koska tuo automaatti syö aika reilusti suorituskykyä niin selailin hieman tuningboxi vaihtoehtoja... jos tämä PSI:n boxi antaa todella nuo tehot ja väännöt niin tuosta olisi takuuvarmasti alavääntöön apua!

http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1337&lg=en

Käppyröiden perusteella esim. 1500 rpm kohdalla vääntö näyttäisi kasvavan +40-50 nm ja tuo on kyllä merkittävä kasvu!

Mahtaisiko jollain olla kokemuksia tästä boxista? Valitettavan kallis kyllä on (n. 650 € listahinta Suomessa, mistähän saisi edullisesti?).

Tämä Novitec aika paljon edullisempi (399 €).. mutta käppyrän perusteella tuosta ei apua alavääntöön?

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :3416.html

(hassu URL mutta menee kyllä ihan oikealle sivulle..)


18 Huhti 2010, 11:49
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Viestit: 2605
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti 
Jönsson kirjoitti:
EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä autooni laitettiin peltilaippa, jossa on neljä lyijykynän mentävää reikää, osittain tukkimaan pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Alfa 159 2,4 JTD 200 hv muuttui tällä toimenpiteellä 1000 kierroksesta alkaen vääntäväksi voimanpesäksi, joka vetää kolmosvaihteella tyhjäkäynnistä alkaen kakomatta ja reippaasti, kun kaasupoljinta vähän näyttää. Nähtävästi pakokaasu ei ole parasta mahdollista polttoainetta, kun sen kierrätyksen osittainenkin estäminen tekee onnettomasta ja ponnettomasta unikeosta virkeän voimanpesän.

Asennuksen jälkeen en nollannut keskikulutusmittausta. Viikon päästä oli keskikulutus laskenut desilitralla, nyt jo kolmella.

Lisää aiheesta...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8096&start=400


Jep, juuri noin. Edellisessä 1.9JTDssä oli tulppa jonkin aikaa ja eron huomasi selvästi. Alakierrosten toiminta muuttui huimasti. Nykyiseen 2.4JTD asennetaan EGR:n toiminnan poistava ohjelma.


18 Huhti 2010, 18:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Huhti 2006, 15:14
Viestit: 702
Paikkakunta: Tampere
Auto: BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Viesti Re: PSI boxi
jnok kirjoitti:
Tuli vaihdettua 2.4 JTDm Qtroniciin (ennen sama 2.4 JTDm manuaalina).

Koska tuo automaatti syö aika reilusti suorituskykyä niin selailin hieman tuningboxi vaihtoehtoja... jos tämä PSI:n boxi antaa todella nuo tehot ja väännöt niin tuosta olisi takuuvarmasti alavääntöön apua!

http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1337&lg=en

Käppyröiden perusteella esim. 1500 rpm kohdalla vääntö näyttäisi kasvavan +40-50 nm ja tuo on kyllä merkittävä kasvu!

Mahtaisiko jollain olla kokemuksia tästä boxista? Valitettavan kallis kyllä on (n. 650 € listahinta Suomessa, mistähän saisi edullisesti?).

Tämä Novitec aika paljon edullisempi (399 €).. mutta käppyrän perusteella tuosta ei apua alavääntöön?

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :3416.html

(hassu URL mutta menee kyllä ihan oikealle sivulle..)


Itse noista tietoa olen tässä kk kaks etsinyt ja Steinbauerin Boxi on tulossa kunhan tuhkat on taivaalta kadonnut. Kallis se hieman on mutta itse löysin Ebaysta kohtuu hintaan. Se tosin ei tuohon alavääntöön hirveästi käppyrän mukaan auta mutta itse en pelkästään sitä varten boxia ostanutkaan. Tuosta Novitecin boxista en kyllä löytänyt tietoja muilta foorumeilta juuri ollenkaan joten jätin sen pois laskuista vaikka hinnaltaan kiinnostava olikin.


18 Huhti 2010, 20:17
Profiili

Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Viestit: 294
Paikkakunta: Jämsä
Auto: Spider 2.0 TS -99, 156 2.0 JTS SW -04, Fiat Freemont AWD
Viesti 
Eipä mennyt katsastuksesta läpi Steinbauerin kanssa, liikaa savutusta. Voipi olla ilmanputsarissakin sanomista. Vaihdetaan ja katsotaan vaikutus savutukseen.


19 Huhti 2010, 12:07
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Huhti 2006, 15:14
Viestit: 702
Paikkakunta: Tampere
Auto: BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Viesti 
heme kirjoitti:
Eipä mennyt katsastuksesta läpi Steinbauerin kanssa, liikaa savutusta. Voipi olla ilmanputsarissakin sanomista. Vaihdetaan ja katsotaan vaikutus savutukseen.


Just Just, no itse katsastutin tossa kk sitten (vm 2007) joten on tässä taas melkein pari vuotta aikaa. Laitoin muuten PM koskien tota sinun boxia.


19 Huhti 2010, 15:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Viestit: 36
Paikkakunta: Helsinki
Auto: ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Viesti 
Vaihtui 159 bensasta dieseliin. Kumpikin auto on manuaalilaatikolla, joten ensivaikutelmat alaväännöstä vielä kun tuo bensakoneen ajotyyli on selkäytimessä.

2.2:lla totuin lähdöissä nostattamaan kierrokset tuonne 2000 hujakoille, silloin lähti nätisti. Pienemmillä kierroksilla saattoi kone kyykähtää, ellei ollut kytkimen kanssa tarkkana.

2.4:lla lähdöt huomattavasti helpompia; normilähtö ruuhka-ajossa pelkällä kytkimellä. En ole onnistunut vielä sammuttamaan kertaakaan.

Kaiken kaikkiaan tuo 2.4 on vaivattomampi ajella. Suurin yllätys on ollut kohtuullinen hämmentäminen manuaalilaatikolla, mulla oli pieniä duubioita yhdistelmästä diesel+manuaali. Oon noita VAGgineita moisella yhdistelmällä ajanut ja hämmentely on aikamoista.

Pauhua koneessa piisaa. Tosin vaihtaa ennen 4000... Diesel...


24 Huhti 2010, 11:01
Profiili

Liittynyt: 10 Heinä 2009, 09:29
Viestit: 26
Paikkakunta: Helsinki
Auto: ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Viesti 
Billie kirjoitti:
200hv mallissa 1500rpm : 45hv / 220nm
210hv mallissa 1500rpm : 85hv / 400nm


Mistä tuollaiset tiedot sait? Ainakin tämän PSI:n mukaan vääntökäyrä on ihan täsmälleen sama 200/210 hv koneessa.

http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1337&lg=en
http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1950&lg=en


26 Huhti 2010, 15:18
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Viestit: 230
Auto: 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Viesti 
jnok kirjoitti:

Mistä tuollaiset tiedot sait? Ainakin tämän PSI:n mukaan vääntökäyrä on ihan täsmälleen sama 200/210 hv koneessa.

http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1337&lg=en
http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1950&lg=en


Joku noissa kuvissa mättää, on matemaattinen mahdottomuus, että vain teho kasvaisi. Pistää epäilemään, että kuvat ja lupaukset on muutenkin huuhaata. Eikös 209hv versiosta luvata max. vääntö jo 1500rpm:llä?

_________________
vesku


01 Touko 2010, 20:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Viestit: 766
Paikkakunta: Muurame
Auto: Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4
Viesti 
Heitin takaisin pboxin eilen vuoden tauon jälkeen. Vastaa kaasun ihan mielettömästi heti alusta, lisäksi tulöee 3000-4000 välillä terävä nnyppäys.

Tuntiuu aivan uiudelta autolta...

Niin ennenkuin joku kysyy miksi ollut vuoden hyllyssä niin johtuu siitä että noin kuukauden jälkeen tuli ekan kerran tuo have engine checked-ilmoitus ja luiulin sen johtuvan boxista.


05 Touko 2010, 15:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Huhti 2006, 15:14
Viestit: 702
Paikkakunta: Tampere
Auto: BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Viesti 
rim kirjoitti:
Heitin takaisin pboxin eilen vuoden tauon jälkeen. Vastaa kaasun ihan mielettömästi heti alusta, lisäksi tulöee 3000-4000 välillä terävä nnyppäys.

Tuntiuu aivan uiudelta autolta...

Niin ennenkuin joku kysyy miksi ollut vuoden hyllyssä niin johtuu siitä että noin kuukauden jälkeen tuli ekan kerran tuo have engine checked-ilmoitus ja luiulin sen johtuvan boxista.


Mistäs se engine check ilmoitus johtu?`Kun minulla sama tilanne nyt.


14 Touko 2010, 14:03
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Loka 2003, 17:56
Viestit: 260
Paikkakunta: Oulu
Viesti 
Itselläkin alkoi epäilyttämään, josko EGR:ssä olisi jotain häikkää kun mittailin race chronolla 80-120 aikoja. Omasta mielestä 159 2.4 JTDM Q4:n pitäisi kulkea nopeampaa kuin 7.1s? Niin vähän aikaa ollut tuo peli, ettei alaväännöstä ole oikein kokemuksia, mutta ehkä hiukkasen ohuelta tuntuu.

_________________
AR 156 2.0 TS


14 Touko 2010, 15:33
Profiili

Liittynyt: 06 Elo 2009, 17:21
Viestit: 86
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti 
No nyt taas alkoi ongelmat 159 2.4 JTDm 210. Pientä nuukahtelua, teho katoaa hetkeksi, tasakaasulla ja kiihdytyksen alussa mutta sitten lähtee normaalisti.

Lämmin ilma tuntuu tuovan esiin noita ongelmia.

Onko kenelläkään kokemuksia uuden maahantuojan huoltotoiminnasta pääkaupunkiseudulla, vai vienkö kuitenkin Deltaan?
Molempiin olisi takuuta jäljellä. (No tuolla toisaallahan oli aloitettu keskustelu juuri tästä aiheesta, sorry!)


18 Touko 2010, 14:49
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Viestit: 766
Paikkakunta: Muurame
Auto: Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4
Viesti 
tumbe kirjoitti:
Mistäs se engine check ilmoitus johtu?`Kun minulla sama tilanne nyt.


Mulla johtui EGR:stä.


19 Touko 2010, 10:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Huhti 2006, 15:14
Viestit: 702
Paikkakunta: Tampere
Auto: BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Viesti 
Ja tosiaan se moottorin vika valo sammui heti kun seuraavan kerran käynnistin auton tänne kirjottamisen jälkeen. :-D Eikä mitään muita ongelmia ole ilmaantunut tuon P-boxin asennuksesta.


19 Touko 2010, 11:40
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Dirty-Larry ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com