ABS valo palaa -> vian etsintä kotikonstein.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

ABS valo palaa -> vian etsintä kotikonstein.

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Tuo ABS valo pilkotti mittaristossa lähes puoli vuotta, ja nyt jaksoin ottaa asiakseni etsiä missä vika piilee. Testereihin en jaksanut mennä koska niistä saa maksaa yleensä 30€-80€ paikasta riippuen.

Rikkoontuneen ABS anturin löytää yleismittarin vastus (Ω) mittaus puolella vertaamalla vastus arvoja toisiinsa. Etu- ja Taka- Oikean ja vasemman puolen anturien resistanssilukemat täytyvät olla kutakuinkin saman arvoiset. Kaikki testit mitataan anturin pistokepäästään.

1.Esim. Jos takaoikean ja takavasemman anturin lukemat poikkeavat toisistaan paljonkin. Jompi kumpi antureista on sökö.
Jonka saat selville mittaamalla etupään ABS anturien luvut ja vertaamalla niitä takapään anturien lukemiin, jolloin yksi muista poikkeava lukema = sökö anturi.

2. Esim. Jos joku ABS antureista ei anna lukemaa ollenkaan, niin anturi on sökö. Tai johto poikki.

3. Esim. Jos joku ABS antureista antaa lukeman 0, niin johdot poikki ja oikosulussa tai anturi on sökö.

Jos kaikki lukemat täsmäävät keskenään anturit ja johdot ovat OK kunnossa. Jonka jälkeen testataan navan magneettikehän ja anturin välinen toiminta.

EDIT: Jännitteen mittauksen toimivuudesta ei ole tietoa Alfan tapauksessa, mutta homma ainakin toimii Bemareissa, joten laitan tämän nyt varmuuden vuoksi tänne jos joku haluaa kokeilla:

Tämä onnistuu yleismittarin jännitemittaus puolella (V). Ja pyörittämällä rengasta jolloin syntyy pieni jäniite muistaakseni n. 1V vai 0.1V.
Jos jännitettä ei jossain neljästä anturista mitatessa synny, niin yleensä mangeettikehä / abs anturin pää on ruostunut / paskainen, ettei singaalia synny. Tämän jälkeen irroitetaan ko. mittauspaikan jarrulevy pois edestä ja putsataan kaikki mahdollinen paska magneettikehän ja anturin kärjen päältä pois.

Jos ei vieläkään jännitettä synny, voi vika olla anturin etäisyydestä kehään tai kehässä jotain vikaa.

Jos taas kaikki anturit antavat samat vastus ja jännitearvot, vika piilee jossakin muualla kuin renkaiden päissä.

Yleismittarin mittauskärkien navat täytyy olla anturin pistokkeissa oikein päin, muuten anturi ei anna mittarilukemaa ollenkaan.


Tällätavalla itse mittasin ja löysin vian. Takavasen anturi antoi vastus arvoksi 0 ohmia joten vian etsintä oli suht helppo nakki. No vanhaa anturia irrottaessa huomasin että anturin johdot olivat nirhaantuneet poikki ja kytkeytyneet oikosulkuun. Samalla tuli todettua, että ei ole kovinkaan mahdollista saada anturia ehjänä tulemaan sieltä ulos. Että jos napa tarvii saada autosta irti, niin suosittelen irroittamaan anturin pistokepäästään, jos haluaa jatkossakin ABS valottoman mittariston.♦
Viimeksi muokannut dimmu, 17 Marras 2007, 21:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Kiitos selkeistä neuvoista. GTVssä on toi valo palanut jo pidemmän aikaa, jospa tästä sais inspriraation korjaamiseen :wink:
- Alfaholic -

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ollos hyvä vaan.
Jäi eräs seikka tuosta ohjeesta eilen kesken jonka lisäsin tummensin.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
tonba
Viestit: 152
Liittynyt: 07 Heinä 2007, 09:15
Paikkakunta: Luvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonba »

Tän voisi siirtää vaikka tuonne "Tekninen osio/FAQ" osastolle.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Hyvä yleisohje.

Se, onko yleismittarit riittävän herkkiä/tarkkoja havaitsemaan 0.1v jännitteen muutoksen on asia erikseen. Oma mittari ainakin vilkuttaa 0-0,1v lukemia jo pelkästään silloin kun ottaa johdot käteen. Liian halpa malli?

Senverran täsmentäisin että ABS-anturi ei ruostu. Ja syy on siinä että se on muovia. Sisälle on upotettuna mikrosiru.
Anturin ehjänä poissaaminen kolostaan on melko mahdotonta. Vuosien mittaan jämppää kiinni ja kartiomuoto edesauttaa kiinnipysymistä.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

puuha kirjoitti:Hyvä yleisohje.
Senverran täsmentäisin että ABS-anturi ei ruostu. Ja syy on siinä että se on muovia.
Joo ei se muovi ruostu jos täsmennetään, vaan ne muovin päälle kertyneet kaikki mahdollinen paska mikä siellä pyörii. Mulla se oli ihan kovan ruskean paskan peitossa joka lähte teräsharjalla hienosti raaputtamalla.

Ja tuohon voltinmittaus hommaan en ota kantaa, kun en ole sitä itse kokeillut. Eräs tuttu tiesi, kun oli omasta autostaan noita mittaillut ja kertoi muistaakseni olevan sen yhden voltin luokkaa. Toki voi olla myös automerkkikohjtaisia eroja.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Mikrosiru? Eikös se ole pelkkä kela jossa rautasydän...

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

del
Viimeksi muokannut zarre, 28 Helmi 2008, 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Snake kirjoitti:Mikrosiru? Eikös se ole pelkkä kela jossa rautasydän...
Tässä uskossa minäkin olen ollut. Eikös anturilta mene vain kaksi johtoakin?

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Pelkkä kela sen on pakko olla, vai miksi muuten kaikki metallisirut on kiinni siinä anturissa kuin siilissä piikit konsanaan?
Näin siis ainakin omassa koslassa...

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Kela on joo ja vastus noin 1500 ohmia.
Mulla vasen etu oli rikki. Tilasin paikalliseen AD-varaosamaailmaan seuraavaksi päiväksi Boschin numerolla (sama anturi on fiateissa ja lancioissa).
Taas toimii :-D
Se anturin hinta oli 71.50.
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin