156 tyyppiviat

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

156 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Alfa 156 tyyppivikoja, tiedot on kerätty käyttäjiltä ja toiminee hyvänä tsekkauslistana jos on esimerkiksi ostamassa autoa. Lista ei tarkoita että kaikkia vikoja olisi joka autossa esiintynyt :-D

Jos on kysyttävää näistä, kokeile ensin hakua ja jos ei löydy sopivaa ketjua niin aloita uusi kaikkea alfasta osiossa.


- Sähköikkunoiden moottorit (taka) väsyvät käyttämättömyydestä
- Sivupeilien alumiiniset varret hapettuvat
- Tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka vaihtokunnossa +/- 100tkm
- Etutukivarsien puslat narskuvat kuivina (injektioruiskulla öljyäminen auttaa ainakin hetkeksi)
- Ilmamäärämittari (mahd. myös lambda-anturi / happitunnistin ei ota kunnolla kierroksia yli 5000rpm)
- Ajoituksenmuunnin (TS koneissa, kuulostaa dieselmoottorilta käynnistettäessä)
- Kojetaulun erilaiset nitinät (tilanne parempi vm.2000+ autoissa)
- Tyhjäkäyntiongelmat (kaasuläppä likaantunut, V6)
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot. maali kulunut katosta - ruostetta)
- Alahelman sauman maalipinta hakkautuu kiveniskuista
- Lämmittimen moottorin jumiutuminen
- Jakopään hihnan mahdollisen katkeamisen aiheuttamat vauriot (vaihtoväli: 60tkm/3v)
- Airbagin merkkivalo syttyy aiheettomasti (apukuskin penkin alla oleva liitos?)
- Keskuslukitus saattaa hyytyä (korjaantuu käyttämällä virtoja päällä)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan myötä ja roikkuu matalalla
- Takaovenkahvan murtuminen (ei kannata repiä jäisenä)
- Käsijarruvaijerin kuoret rikkoutuvat (aiheuttaen käsijarrun jumittumista päälle pakkasella jos sitä käytetään)
- Etupyörän laakerien kuluminen 100tkm>
- Ajoneston ongelmat (yleensä seurausta akun tyhjenemisestä?)
- Termostaatti jumiutuu (lämmöt eivät nouse talvella ajossa, 55-65C)
- Parkkipolttimot palavat herkästi (varsinkin jos ei käytetä alkuperäisiä kalliimpia halogeenipolttimoita)
- HC-päästöarvot korkeita
- Lasinpyyhkijöiden tihkukytkimen ongelmat (rele naksuu)
- Kytkimen kuluminen 100tkm> (V6. tulee olla jäykähkö muttei liian jäykkä)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta/vaihda paremmat klemmarit. kannattaa vaihtaa alkuperäiset nesteet notkeampiin vaikka mobil Mobil ATF SHC)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi. kiilaa avausvipu ylös/tai käytä takaluukusta löytyvää avausnarua ja avaa luukku käsin, voitele)
Viimeksi muokannut Rolle, 16 Huhti 2007, 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tommi_80
Viestit: 127
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Tommi_80 »

Rolle kirjoitti:- Sähköikkunoiden moottorit (taka) väsyvät käyttämättömyydestä
Omalla kohdallani moottorit toimivat moitteettomasti, mutta lasinnostimen vaijeri oli rispaantunut ja täten aiheutti "tukoksen" moottorin sisällä. Deltalta ei pelkkää vaijeria saa (yllätys!) vaan koko nostinkoneiston. Varaosaliikkeestä 30cm 1,2mm vaijeria ja pultit vaijerin päihin kustantaa n. 3 euroa. Vaijerin vaihtoon menee n. tunti, jos osaa asiansa (mulla taisi mennä 3 tuntia kun en tajunnu) Oma 156 on vuosimallia 98.

Vastaa Viestiin