Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kun MES:llä lukee vikakoodeja (AR 156 2.0 JTS vm.2005), onko vikakoodit tapahtumajärjestyksessä vai sattumanvaraisessa järjestyksessä.
Meinaan vaan, kun joskus kiihdytettäessä alkaa "rötäämään", helpottaa, kun vähän nostaa kaasua, moottorin kuva syttyy ja toimii taas suht.normaalisti.
Aivankuin ensiksi tulisi sytytyshäiriöitä ja sen jälkeen on lambda ja katti-koodeja. Vai kiukutteleeko suutin ja sitäkautta heittelee sytytyshäiriötä.
Meinaan vaan, kun joskus kiihdytettäessä alkaa "rötäämään", helpottaa, kun vähän nostaa kaasua, moottorin kuva syttyy ja toimii taas suht.normaalisti.
Aivankuin ensiksi tulisi sytytyshäiriöitä ja sen jälkeen on lambda ja katti-koodeja. Vai kiukutteleeko suutin ja sitäkautta heittelee sytytyshäiriötä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noniin, laitetaas nyt sit eka tyhmä kysymys tänne...
Yritin leikkiä tänään ritaria ja käydä antaa Alfasta (156 Busso) virtaa eräälle Toyotalle, mutta menikin sormi suuhun, kun tossa akun plusnavassa on kiinni tollanen boxi missä on jotain sulakkeita. Eihän siihen napaan mahtunut mitenkään kiinni normaali käynnistyskaapeli, koska se boxi oli tiellä ja ilmeisesti kiinteä osa akkukenkää(?) Noh, Toyotaan saatiin virtaa toisesta autosta tällä kertaa, mutta mitenkäs vastaisuuden varalle jos tarvii antaa virtaa tai jos itse tarviin, niin miten pitäisi toimia? Missasinko jotain oleellista vai tarviiko ettiä sirommat käynnistyskaapelit?
Ja onko tossa joku syvällisempi syy miksi se boxi on just siinä? Oon monenlaista autoa omistanut, mutta ikinä ei oo tommosta ratkaisua ollut.
Yritin leikkiä tänään ritaria ja käydä antaa Alfasta (156 Busso) virtaa eräälle Toyotalle, mutta menikin sormi suuhun, kun tossa akun plusnavassa on kiinni tollanen boxi missä on jotain sulakkeita. Eihän siihen napaan mahtunut mitenkään kiinni normaali käynnistyskaapeli, koska se boxi oli tiellä ja ilmeisesti kiinteä osa akkukenkää(?) Noh, Toyotaan saatiin virtaa toisesta autosta tällä kertaa, mutta mitenkäs vastaisuuden varalle jos tarvii antaa virtaa tai jos itse tarviin, niin miten pitäisi toimia? Missasinko jotain oleellista vai tarviiko ettiä sirommat käynnistyskaapelit?
Ja onko tossa joku syvällisempi syy miksi se boxi on just siinä? Oon monenlaista autoa omistanut, mutta ikinä ei oo tommosta ratkaisua ollut.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Paras paikka pääsulakerasialle, suojaamaton syöttö jää niin lyhyeksi kuin mahdollista.
Muistaakseni 156:ssakin apukaapelin saa akunkenkään kiinni vaakatasossa sen boksin alta, ellei ihan kauhean leveä leuka ole.
Muistaakseni 156:ssakin apukaapelin saa akunkenkään kiinni vaakatasossa sen boksin alta, ellei ihan kauhean leveä leuka ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Turre
- Viestit: 331
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lisäetuna se boksi ehkäisee vahinko-oikosulkuja varsin tehokkaasti.
Kyllä siihen apukaapelin kiinni saa kunhan ei kovin isot leuat ole, mutta ei kyllä niin tukevasti kuin vapaana olevaan napaan. Tuon sommittelu on tietysti mukampi harjoitella omissa oloissaan kuin siinä tilanne päällä vieraan ihmisen kanssa
Kyllä siihen apukaapelin kiinni saa kunhan ei kovin isot leuat ole, mutta ei kyllä niin tukevasti kuin vapaana olevaan napaan. Tuon sommittelu on tietysti mukampi harjoitella omissa oloissaan kuin siinä tilanne päällä vieraan ihmisen kanssa
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Siinä rasiassa on kyllä apuvirtaominaisuus ihan huomioitunakin. Kansi auki rasian etureunassa n. 45 asteen kulmassa on lirpake, johon leuan saa ilman mitään tuskaa, kunhan vaan on kiinni asti purevat leuat kaapelissa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Turre
- Viestit: 331
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Aina sitä uutta oppii. Olen sen lirpakkeen toki siinä nähnyt mutta ei koskaan ole tullut mieleen että sillä joku käyttötarkoituskin olisi
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noni, tommonen lirpake siinä tosiaan on. Kiitoksia avusta!
- Liitteet
-
- apuvirtalirpake.jpg (59.46 KiB) Katsottu 7325 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaimo käynnisteli Alfaa (2,0 JTS) kolmen viikon seisomisen jälkeen. Kuului kova mekaaninen ääni, jyrinä tai paukahdus tms. Tuli mieleen minulle jakohihnan katkeaminen. Auto ei ole sen jälkeen käynnistynyt. Miten selvitän helpoiten onko syy jakohihna? Ei ole kykyjä purkaa konetta sen enempää. Eikä huvita hinauttaa korjaamolle jos oikea osoite on ehkä romuttamo.
- mattijus
- Viestit: 5263
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Öljykorkki auki ja katsoo siitä pyöriikö nokat startatessa. "Rikkihän se on jo valmiiksi"Timbal kirjoitti: ↑15 Elo 2023, 16:49Vaimo käynnisteli Alfaa (2,0 JTS) kolmen viikon seisomisen jälkeen. Kuului kova mekaaninen ääni, jyrinä tai paukahdus tms. Tuli mieleen minulle jakohihnan katkeaminen. Auto ei ole sen jälkeen käynnistynyt. Miten selvitän helpoiten onko syy jakohihna? Ei ole kykyjä purkaa konetta sen enempää. Eikä huvita hinauttaa korjaamolle jos oikea osoite on ehkä romuttamo.
Edit: Katsoo siis siitä öljyn täyttöaukosta, ei korkista
VMP
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tänks, tsekkaamme kaverin kanssa heti huomenissa. Eli siis meneekö Alfa korjaamolle vai paaliin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Missä lienee vika kun ABS ja käsijarrun merkkivalo palaa yhtäaikaa, abs-anturiko lienee hajonnut?
- Turre
- Viestit: 331
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Vikakoodit ulos vaan ABS-modulista niin sitten on viisaampi.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Käsijarrun valohan on lähtöisesti huomiovalo, joka syttyy kaikkien jarruhäiriöiden yhteydessä, mutta toimii kätevästi myös käsijarrun ilmoittajana . Esim. syttyessään ”ilman syytä” ja muita varoituksia, on vahvin ehdokas tyhjä jarrunestesäiliö.
Kuten Turre totesi, töpselillä kysymään, niin tietää mikä ABS-anturioletettu haluaa itsensä uusittavan.
Kuten Turre totesi, töpselillä kysymään, niin tietää mikä ABS-anturioletettu haluaa itsensä uusittavan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- 155156
- Viestit: 2094
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos tilaa autoon jarrupalat nettikaupasta, niin tuleeko ne yleensä 4 kpl paketissa, eli 1 kpl tilaus riittää, kun tilaa vain takajarruille?
- Cloverleaf
- Viestit: 1570
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ainakin shop.alfisti.net toimittaa 4 jarrupalaa tilaamalla yhden setin. Lukee kyllä tuotteen kuvauksessa tuossa kaupassa.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jarrupalat tulevat aina neljän sarjoina, eli yhdelle akselille kaikki palat.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juu ja levyt myydään yksittäin. Kuinkakohan usein muuten vaihdetaan vain toinen jarrulevy? Aika usein ovat myös pakattu pareittain.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vihdoin sain se kauan odotettu 156 2.0 TS!
projekti auto missä on paljon pienvikat, pohjaruostetta ynm. mutta tyytyäinen on, maalipinta erittäin hyvässä kunnossa ja ajettu vain 170tkm.
Ensinmäinen oire mitä tulee korjatavaa, ei otaa kieroksia yli 1500rpm ja nykii kun huluuna.
kytkin MAF pois, ei autanut.
MES antaa vikakoodit mikä liityy MAF, lamda ja ilmalämpötilaan anturi.
Imusarjan molemat kumiputket on murtuneet, eli ne on pakko uusia.
Voiko tuo hirveä nykimisen ja kierokksen häiriö liityä MAFin ja ilmavuodot?
projekti auto missä on paljon pienvikat, pohjaruostetta ynm. mutta tyytyäinen on, maalipinta erittäin hyvässä kunnossa ja ajettu vain 170tkm.
Ensinmäinen oire mitä tulee korjatavaa, ei otaa kieroksia yli 1500rpm ja nykii kun huluuna.
kytkin MAF pois, ei autanut.
MES antaa vikakoodit mikä liityy MAF, lamda ja ilmalämpötilaan anturi.
Imusarjan molemat kumiputket on murtuneet, eli ne on pakko uusia.
Voiko tuo hirveä nykimisen ja kierokksen häiriö liityä MAFin ja ilmavuodot?
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^No vikakoodien perusteellahan siellä temppuilee melkein kaikki moottorinohjaukseen vaikuttavat anturit, että väkisinkinhän moottori käy silloin huonosti. Luultavasti korjaamalla nuo neljä vikaa paranee käytös jo ihan oleellisesti ja sitten on helpompaa selvittää mahdolliset loput ongelmat.
- Isola
- Viestit: 1976
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos ja kun moottori horii ilmaa MAFin ohi, on seos väistämättä poskellaan. Laihalla, ellei sitten lambdasäätö kampea sitä tarpeekso toiseen suuntaan. Se taas ei ole käytössä kylmällä moottorilla, ja lambdan vikakoodi kertoo ettei se syystä tai toisesta luultavasti toimi muutenkaan oikein. Antureita ei ole kovin mielekästä ihmetellä niin kauan kuin oikea mekaaninen vika estää niitä mittaamasta oikeaa asiaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- TonninAlfa
- Viestit: 473
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kun kävin viime vuonna Rata-JTS:llä Apparalla hiekoilla, niin kotiin ajellessa ei millään tahtonut ottaa kierroksia kuin vaivoin "kolmeen tonniin" max. Ennen tätä ulkoilua kiersi normaalisti. Ilmeisesti MAF sai siipeensä hiekoilla käynnistä. Kotona MAFfin vaihto toiseen (ehjä käytetty) palautti tehopuolen normaaliksi, joten oma ääni ilmamassamittarin vaihdolle (toki reiätkin kannattaa tilkitä kuten yllä neuvottu).
Money well spent? Well, money spent...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kytkin setti hakusessa:
2.0 JTS (932BXA)
ZAR93200001368786
05/08/2004
937 A1.000
VALEO 834002 vai VALEO 834034, onko näissä mitä käytännön eroa?
Muita hyviä ja edullisia ja päteviä settejä vaihtoehtoina?
Paikallaan ollut kytkin irroitettu, jos vaihtaisi pääsylinterin samoilla vaivoin.
Erään toimijan kommentti:
"Hey!
I didn't find the difference. Both will work for your car.
Best Regards
Igor"
2.0 JTS (932BXA)
ZAR93200001368786
05/08/2004
937 A1.000
VALEO 834002 vai VALEO 834034, onko näissä mitä käytännön eroa?
Muita hyviä ja edullisia ja päteviä settejä vaihtoehtoina?
Paikallaan ollut kytkin irroitettu, jos vaihtaisi pääsylinterin samoilla vaivoin.
Erään toimijan kommentti:
"Hey!
I didn't find the difference. Both will work for your car.
Best Regards
Igor"
- Liitteet
-
- Screenshot_20231029-231731~2.png (63.05 KiB) Katsottu 4524 kertaa
-
- Screenshot_20231029-231852~2.png (55.66 KiB) Katsottu 4524 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
834034 on oikea sun autoon. Ero on kytkimen työsylinterin letkuliitoksessa.Samper kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:01Kytkin setti hakusessa:
2.0 JTS (932BXA)
ZAR93200001368786
05/08/2004
937 A1.000
VALEO 834002 vai VALEO 834034, onko näissä mitä käytännön eroa?
Muita hyviä ja edullisia ja päteviä settejä vaihtoehtoina?
Paikallaan ollut kytkin irroitettu, jos vaihtaisi pääsylinterin samoilla vaivoin.
Erään toimijan kommentti:
"Hey!
I didn't find the difference. Both will work for your car.
Best Regards
Igor"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
AR 156 vm. 2005, onko paha rasti vaihtaa raidetanko vasen, sisempi nivel väljä? Saako vaihdettua kelkkaa irroittamatta?
- mattijus
- Viestit: 5263
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Potilas 147 1.6 T.S.
Onko noissa käytetty mahdollisesti useampaa erilaista kiristysrullaa?
Kyseessä siis tämän näköinen osa: https://www.autodoc.fi/stark/8039528
Uudella kiristimellä huutaa kuin pieni eläin, auto on nipussa ja ajokuntoinen, kun vanha kiristin paikallaan ja sillä toimii (vielä) hyvin. Ainoa silminnäkyvä ero oli vanhan ja uuden välillä jousen pituudessa. Vanhassa oli merkinnät Litens 1.4L ja uusi Dolz. Onko Dolz vaan paska ja uusi tilaukseen vai pitäisikö osata huomioida jotain muutakin? P.S. Näitä valmiiksi rikkinäisiä uusia osia on tullut vastaan muunmerkkisissä
Onko noissa käytetty mahdollisesti useampaa erilaista kiristysrullaa?
Kyseessä siis tämän näköinen osa: https://www.autodoc.fi/stark/8039528
Uudella kiristimellä huutaa kuin pieni eläin, auto on nipussa ja ajokuntoinen, kun vanha kiristin paikallaan ja sillä toimii (vielä) hyvin. Ainoa silminnäkyvä ero oli vanhan ja uuden välillä jousen pituudessa. Vanhassa oli merkinnät Litens 1.4L ja uusi Dolz. Onko Dolz vaan paska ja uusi tilaukseen vai pitäisikö osata huomioida jotain muutakin? P.S. Näitä valmiiksi rikkinäisiä uusia osia on tullut vastaan muunmerkkisissä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Potilas 147 1.6 T.S.
Onko noissa käytetty mahdollisesti useampaa erilaista kiristysrullaa?
Kyseessä siis tämän näköinen osa: https://www.autodoc.fi/stark/8039528
Uudella kiristimellä huutaa kuin pieni eläin, auto on nipussa ja ajokuntoinen, kun vanha kiristin paikallaan ja sillä toimii (vielä) hyvin. Ainoa silminnäkyvä ero oli vanhan ja uuden välillä jousen pituudessa. Vanhassa oli merkinnät Litens 1.4L ja uusi Dolz. Onko Dolz vaan paska ja uusi tilaukseen vai pitäisikö osata huomioida jotain muutakin? P.S. Näitä valmiiksi rikkinäisiä uusia osia on tullut vastaan muunmerkkisissä
Onko noissa käytetty mahdollisesti useampaa erilaista kiristysrullaa?
Kyseessä siis tämän näköinen osa: https://www.autodoc.fi/stark/8039528
Uudella kiristimellä huutaa kuin pieni eläin, auto on nipussa ja ajokuntoinen, kun vanha kiristin paikallaan ja sillä toimii (vielä) hyvin. Ainoa silminnäkyvä ero oli vanhan ja uuden välillä jousen pituudessa. Vanhassa oli merkinnät Litens 1.4L ja uusi Dolz. Onko Dolz vaan paska ja uusi tilaukseen vai pitäisikö osata huomioida jotain muutakin? P.S. Näitä valmiiksi rikkinäisiä uusia osia on tullut vastaan muunmerkkisissä
- Aquatica
- Viestit: 15043
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eiköhän nuo kaikki halpispaskeet (Doltsit, Starkit, Fortunelinet) ole just sitä itseään.
Jakopään rojuihin en kyllä menis mitään kuraa laittamaan ylipäänsä, jos tarjolla on oikeita valmistajia. Sama toki koskee apulaitepäätä.
Siihen en osaa vastata, että onko noita erilaisia kirroja.
Jakopään rojuihin en kyllä menis mitään kuraa laittamaan ylipäänsä, jos tarjolla on oikeita valmistajia. Sama toki koskee apulaitepäätä.
Siihen en osaa vastata, että onko noita erilaisia kirroja.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Niin jos siinä lukee stark, niin ihmettelen että sulla on vielä toimiva kone
Mutta juu, tuohon kiristimeen en kyllä myöskään ole itse laittanut sitä halvinta koskaan, varsinkin kun on muutama pakkasaste niin pruukaavat huutamaan hetken.
Yleensä kertoo että laakeri on kuiva tai väljä mikä ei ole hyvä.
Mutta juu, tuohon kiristimeen en kyllä myöskään ole itse laittanut sitä halvinta koskaan, varsinkin kun on muutama pakkasaste niin pruukaavat huutamaan hetken.
Yleensä kertoo että laakeri on kuiva tai väljä mikä ei ole hyvä.
- mattijus
- Viestit: 5263
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiristimiä taitaa olla (ainakin) kolmea erilaista. Mustalla muovisella hammaspyörällä, valkoisella muovisella hammaspyörällä sekä metallisella hammaspyörällä.
VMP
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jaahas, Alfa tarjos "Motor control system failure"-valoa. Mun vikakoodin lukija sanoo:
"P1153
State: None
Lambda 2 signal above Catalyst (deviated)"
Nollasin ton koodin ja heitin muutaman kilometrin lenkin. Ei syttynyt sen aikana uudestaan. Moottori käy nätisti ja aina kun tuolta jäisten teiden seasta sattuu löytämään sulaa asfalttia, niin auto tuntus kiihtyvänkin normaalisti.
Joten olisiko tässä kohtaa lääkkenä vaan kovaa ajoa ja kattelee sitten tilannetta uudestaan jos alkaa vikavalo syttyä useamminkin? Vai pitääkö heti kiikuttaa huoltoon?
"P1153
State: None
Lambda 2 signal above Catalyst (deviated)"
Nollasin ton koodin ja heitin muutaman kilometrin lenkin. Ei syttynyt sen aikana uudestaan. Moottori käy nätisti ja aina kun tuolta jäisten teiden seasta sattuu löytämään sulaa asfalttia, niin auto tuntus kiihtyvänkin normaalisti.
Joten olisiko tässä kohtaa lääkkenä vaan kovaa ajoa ja kattelee sitten tilannetta uudestaan jos alkaa vikavalo syttyä useamminkin? Vai pitääkö heti kiikuttaa huoltoon?
- Turre
- Viestit: 331
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Satunnaiset lambda-herjat on tyypillisesti ongelmia sähkönkulussa ja tyypillisesti liittimissä, liitokset väsyy ja sinne kertyy kosteutta näillä keleillä.
Jos alkaa tiheämmin oireilla niin ota liitin auki, kuivaa vaikka tukankuivaajalla ja putsaa varovasti mekaanisesti, kiinni/auki-liikuttelukin voi auttaa. Mitään CRC/WD-40 mömmöjä ei lambdan liittimiin saa laittaa.
Jos alkaa tiheämmin oireilla niin ota liitin auki, kuivaa vaikka tukankuivaajalla ja putsaa varovasti mekaanisesti, kiinni/auki-liikuttelukin voi auttaa. Mitään CRC/WD-40 mömmöjä ei lambdan liittimiin saa laittaa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nonni, uskalsin lähtee näillä vinkeillä 600 km:n joulureissuun Alfalla! Hyvinhän tuo toimi tämänkin reissun, eikä vikavalo syttynyt kertaakaan.
Mutta nyt ku vauhtiin pääsin kyselemisessä, niin mistäköhän mahtas johtua, että auton peräpää tuntus liukkaalla tiellä vaeltavan puolelta toiselle tosi herkästi yli 80 km/h vauhdissa ainakin tuulisella kelillä lumipyryssä. Farkku Busso on siis kyseessä. Moottoritiellä perä vaelteli sen verran paljon, että en ees uskaltanu ajaa 100 km/h, vaan köröttelin nolona 80 km/h kun porukka paineli ohi pitkin lumista ohituskaistaa. Alla on Pirellin kitkat (jotkut Ice Zerot, tommoset 195/65 R15 ilmapallot), mutta nehän pitäis kai olla ihan hyvät renkaat Suomenkin olosuhteisiin(?) Autossa on ilmeisesti jotkut madallusjouset asennettu, että voisko ne vaikuttaa noin talviajo-ominaisuuksiin? Tai olisko sitten tukivarsien ja/tai puslien vaihto tarpeen taakse? Toiselle puolelle tossa olikin tukivarsia hiljattain vaihdettu, niin ehkä nyt sitten olis toisen puolen vuoro.
Mutta nyt ku vauhtiin pääsin kyselemisessä, niin mistäköhän mahtas johtua, että auton peräpää tuntus liukkaalla tiellä vaeltavan puolelta toiselle tosi herkästi yli 80 km/h vauhdissa ainakin tuulisella kelillä lumipyryssä. Farkku Busso on siis kyseessä. Moottoritiellä perä vaelteli sen verran paljon, että en ees uskaltanu ajaa 100 km/h, vaan köröttelin nolona 80 km/h kun porukka paineli ohi pitkin lumista ohituskaistaa. Alla on Pirellin kitkat (jotkut Ice Zerot, tommoset 195/65 R15 ilmapallot), mutta nehän pitäis kai olla ihan hyvät renkaat Suomenkin olosuhteisiin(?) Autossa on ilmeisesti jotkut madallusjouset asennettu, että voisko ne vaikuttaa noin talviajo-ominaisuuksiin? Tai olisko sitten tukivarsien ja/tai puslien vaihto tarpeen taakse? Toiselle puolelle tossa olikin tukivarsia hiljattain vaihdettu, niin ehkä nyt sitten olis toisen puolen vuoro.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Semmonen perinteinen vaihe voi olla kohdalla, että ensin kannattaa ravistella kaikki väljät puslat esiin ja uusiksi, jonka jälkeen auto nelipyöräsuuntaukseen. Väljää on vähän turhauttavaa suunnata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Turre
- Viestit: 331
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nelipyöräsuuntauksella alottaisin. Madallussarja vaikuttaa geometriaan muutenkin, ja jos siellä vielä on toispuoleisesti tukivarsia vaihdeltu niin tuntuu että siihen yhtälöön aika usein "säästetty" myös niin että on jätetty suuntaus tekemättä. Siinä yhteydessä katsovat kyllä onko väljää.
Laahaava käsijarru voi tehdä myös takapään liukkaalla levottomaksi, tosin tuntuu sitten tod.näk. muussakin menossa.
Laahaava käsijarru voi tehdä myös takapään liukkaalla levottomaksi, tosin tuntuu sitten tod.näk. muussakin menossa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Katsovat kyllä ja todennäköisesti kieltäytyvät säätämästä väljän takia jos sitä on. Itse tykkään penkoa väljiä pois mahdollisimman hyvin ennen suuntausta, että siinä pääsisi sitten itse asiaan.
Jaa niin, näistä on kai saatu tukivarsia taiteltua nostamalla niistä tms, kannattaa siis nekin katsoa että ovat oikeassa muodossaan. Joka tapauksessa väärässä asennossa oleva tai liikkumaan väljästä pääsevä pyörä aiheuttaa jänniä ohjausefektejä.
Jaa niin, näistä on kai saatu tukivarsia taiteltua nostamalla niistä tms, kannattaa siis nekin katsoa että ovat oikeassa muodossaan. Joka tapauksessa väärässä asennossa oleva tai liikkumaan väljästä pääsevä pyörä aiheuttaa jänniä ohjausefektejä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156 takapään väljät on suht helppo etsiä. Joo, takapään pielessä oleva auraus tekee juurikin tuollaista. Camberiin ei ole säätöä, eikä silmämääräisesti symmetrisesti pystykulmiltaan olevat takapyörät tuollaista tee.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Turre
- Viestit: 331
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tnii, toki ne väljät kannattaa selvittää ja korjata etukäteen jos itse pystyy tekemään. Jos pajalle joutuu joka tapauksessa niin siinähän ne sitten selviää korjaustarpeetkin.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ai että kun tulikin kaipuu 156 herkkyydelle, isojötsi kun on kuitenkin verrattuna vähän panssarivaunu Jos tukivarsien puslien vulkanoinnit ovat kiinni (pieni repsotus puslan reunassa ei haittaa mitään) ja kulmat asianmukaiset, niin 156 sallii liiankin kovat liukkaan kelin nopeudet. Madallus ei tätä ominaisuutta pilaa mitenkään. Koska madallettuna camberit ovat siellä luokkaa 2-2.5 astetta negatiivisella, tehden pyörävoimia, niin aurauksissa ei kannata liioitella. Takapäähän sporttialustan ohjearvoilla auraus lähelle minimiä ja eteen minimi haritus. Jotkut säätöpajat laittavat liikaa aurausta, kompeisoidakseen camperia, mutta tällöin syntyy voimia, jotka liukkaalla heikentävät pyöräpitoa.Dario kirjoitti: ↑27 Joulu 2023, 14:39Mutta nyt ku vauhtiin pääsin kyselemisessä, niin mistäköhän mahtas johtua, että auton peräpää tuntus liukkaalla tiellä vaeltavan puolelta toiselle tosi herkästi yli 80 km/h vauhdissa ainakin tuulisella kelillä lumipyryssä. Farkku Busso on siis kyseessä. Moottoritiellä perä vaelteli sen verran paljon, että en ees uskaltanu ajaa 100 km/h, vaan köröttelin nolona 80 km/h kun porukka paineli ohi pitkin lumista ohituskaistaa. Alla on Pirellin kitkat (jotkut Ice Zerot, tommoset 195/65 R15 ilmapallot), mutta nehän pitäis kai olla ihan hyvät renkaat Suomenkin olosuhteisiin(?) Autossa on ilmeisesti jotkut madallusjouset asennettu, että voisko ne vaikuttaa noin talviajo-ominaisuuksiin? Tai olisko sitten tukivarsien ja/tai puslien vaihto tarpeen taakse? Toiselle puolelle tossa olikin tukivarsia hiljattain vaihdettu, niin ehkä nyt sitten olis toisen puolen vuoro.
Edit: tuo 195/65 15 renkastus on kuvottava ja löysä. Ei tee tuota vaeltamista kylläkään, mutta tekee väistöliikkeistä yms. rasittavia. 205/55r16 on maukas talvikoko. 156 ei ole ikinä myyty koolla 195/65r15
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yritän etsiä muistamaani juttua 156-lämmittimen venttiilimoottorista, mutta en löydä sitä.
Ongelma on siis se, että kun auto on ollut muutaman vuoden parkissa, tuulilasin puhallus ei enää toimi. Onko steppermotor vioittunut tai läppäventtiili jumissa vai mikä siinä yleensä on vikana?
Ongelma on siis se, että kun auto on ollut muutaman vuoden parkissa, tuulilasin puhallus ei enää toimi. Onko steppermotor vioittunut tai läppäventtiili jumissa vai mikä siinä yleensä on vikana?
STEPPERMOTOR.FR on laaja valikoima moottoreita, nyt saatavilla Nema 11 askelmoottori.
- 155156
- Viestit: 2094
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ensimmäistä kertaa koskaan JIX eli 156 2.5 V6 tiputtaa öljyä. Öljy on punertavaa ja päättelin että se on kotoisin ohjaustehostimesta, joka on viime viikkoina ollut kovilla. Kunnon pakkasilla pitkä valittava ääni startin jälkeen, kunnes tilanne rauhoittuu minuutin-parin tyhjäkäynnin myötä.
Mikä on todennäköisin hitaan vuodon paikka ohjaustehostimen öljylle?
Mikä on todennäköisin hitaan vuodon paikka ohjaustehostimen öljylle?
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mistä päin keulaa valuu alas?
-Kaikki liitokset, jossa letku muuttuu metalliputkeksi
-Puskurin alla poikittain menevä putki voi olla hankautunut puhki kannakke(id)en kohdalta. Myös muut putket voi olla hankautunu puhki kannakkeen kohdalta
-Hammastangon suojakumien sisältä voi tulla hitaasti ja silloin tanko vuotaa kumin sisään.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Alfa 156 2.0 JTS, välimallin facelift. Onko tuossa moottorilla vielä kaasuvaijeri vai joko on sähköohjattu kaasuläppä? Ajoin tuollaisella äskettäin ja tuntui vastaavan kaasuun tosi terhakasti. Olikos näissä moottoreissa mitä murheita? Kyseessä on kuitenkin kai ihan eri konstruktio kuin 939-sarjan JTS-moottorit?
- Aquatica
- Viestit: 15043
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pahamaineisia syömään nokkia, etenkin väärillä öljyillä. Ja tykkää myös syödä yleisesti vähän öl jyä, toki oon kuullut täällä foorumilla tarinaa sellaisitakin yksilöistä, jotka ei öljyä syö.
Ja ei, koneella ei ole oikeastaan mitään yhteistä 939:n koneiden kanssa - juuri ja juuri tuo JTS-merkintä. Ja se nyt tarkoittaa melkosen lailla laihaseoskonetta, eli onhan ne saman moottorityypin koneita.
Lisäksi remminvaihdon aikatauluista en uskaltaisi luistaa (yhtään) ja vesipumppu joka kerta. Suuremmat ongelmat 156:n kohdalla tulee kuitenkin jo siitä, ettei ne ole ruosteettomia. Erään foorumilaisen sanoin: ruosteetonta 156:sta ei ole olemassakaan
Ja ei, koneella ei ole oikeastaan mitään yhteistä 939:n koneiden kanssa - juuri ja juuri tuo JTS-merkintä. Ja se nyt tarkoittaa melkosen lailla laihaseoskonetta, eli onhan ne saman moottorityypin koneita.
Lisäksi remminvaihdon aikatauluista en uskaltaisi luistaa (yhtään) ja vesipumppu joka kerta. Suuremmat ongelmat 156:n kohdalla tulee kuitenkin jo siitä, ettei ne ole ruosteettomia. Erään foorumilaisen sanoin: ruosteetonta 156:sta ei ole olemassakaan
- TonninAlfa
- Viestit: 473
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yllä kerrottuun asiaan voisi vielä "muutaman" JTS 2.0:n kokemuksella lisätä seuraavat:
- öljyhistorian tosiaan olisi syytä olla 10W-60, kohtuu hurjan näköisiä nokkia jo alle 150tkm ajetuistakin JTS:stä bongannut
- öljyä kuluu ja tikkua saa seurata rutiininomaisesti. Paljonko kuluu on monen asian summa, esim. kuinka karstoittuneet ovat öljymännänrenkaat ja millaista ajoa on. Pari konetta olen remontoinut männänrenkaisiin asti ja niilläkin sitten puolta litraa tonnilla tahtoi kadota. Vähäruokaisempiakin yksilöitä todistetusti on ja RVS-käsittelyllä tuota käyttis-farkkuani sain ihan kohtuullisesti vähäruokaisemmaksi (1,3l /1tkm -> 0,7 /1tkm)
- sytytyspuolia silloin tällöin kyykähtää -> kone alkaa "rykimään" kiihdyttäessä tai kokonaan ja vikavalo vilkkuu. Orkkis Bosch ja myös NGK puolat havaittu toimiviksi, muut tekeleet ei niinkään.
- toinen huonoa käyntiä aiheuttavat ovat suuttimet, ikävän syvällä imusarjan alla vaihtaa ja uudet melkein ~200e/kpl
- imupuoli karstoittuu ajan mittaan, mutta tämähän on suorasuihkukoneiden ominaisuus, ei JTS-spesifinen
Jos sinulla on kiikarissa koeajonkin perusteella pirteän tuntuinen yksilö, niin se on jo oikein hyvä lähtökohta. Toimiessaan tosi kiva kone ajaa ja toimivaksi saattamisesta saa myös kivan harrastuksen näin halutessaan. Vielä jos koneen ympärillä kori ja alusta siedettävässä kunnossa, niin ei muuta kuin kättä taskuun ja kaupoille Jos kiikarissa olevan yksilön hintataso yhtään nykytrendiä seuraa, niin korkealta ei pääse putoamaan.
- öljyhistorian tosiaan olisi syytä olla 10W-60, kohtuu hurjan näköisiä nokkia jo alle 150tkm ajetuistakin JTS:stä bongannut
- öljyä kuluu ja tikkua saa seurata rutiininomaisesti. Paljonko kuluu on monen asian summa, esim. kuinka karstoittuneet ovat öljymännänrenkaat ja millaista ajoa on. Pari konetta olen remontoinut männänrenkaisiin asti ja niilläkin sitten puolta litraa tonnilla tahtoi kadota. Vähäruokaisempiakin yksilöitä todistetusti on ja RVS-käsittelyllä tuota käyttis-farkkuani sain ihan kohtuullisesti vähäruokaisemmaksi (1,3l /1tkm -> 0,7 /1tkm)
- sytytyspuolia silloin tällöin kyykähtää -> kone alkaa "rykimään" kiihdyttäessä tai kokonaan ja vikavalo vilkkuu. Orkkis Bosch ja myös NGK puolat havaittu toimiviksi, muut tekeleet ei niinkään.
- toinen huonoa käyntiä aiheuttavat ovat suuttimet, ikävän syvällä imusarjan alla vaihtaa ja uudet melkein ~200e/kpl
- imupuoli karstoittuu ajan mittaan, mutta tämähän on suorasuihkukoneiden ominaisuus, ei JTS-spesifinen
Jos sinulla on kiikarissa koeajonkin perusteella pirteän tuntuinen yksilö, niin se on jo oikein hyvä lähtökohta. Toimiessaan tosi kiva kone ajaa ja toimivaksi saattamisesta saa myös kivan harrastuksen näin halutessaan. Vielä jos koneen ympärillä kori ja alusta siedettävässä kunnossa, niin ei muuta kuin kättä taskuun ja kaupoille Jos kiikarissa olevan yksilön hintataso yhtään nykytrendiä seuraa, niin korkealta ei pääse putoamaan.
Money well spent? Well, money spent...
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
^^
Kiitos tiedoista, opittiin taas lisää. Mut mites se kaasuläpän ohjaus noissa, onko se sähköllä vai vaijerilla toteutettu?
^^
Kiitos tiedoista, opittiin taas lisää. Mut mites se kaasuläpän ohjaus noissa, onko se sähköllä vai vaijerilla toteutettu?
- TonninAlfa
- Viestit: 473
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sähköllä komennettava läppä näissä.
Money well spent? Well, money spent...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkohan tuon jötsin öljynkulutus ollut suurta ihan uudesta lähtien?
30 tkm öljynvaihtoväli on aika pitkä merkille kuin merkille ja se saattaa edesauttaa nopeempaa koneenn kulumista.
Ylitarkalla pidolla olleesta JTS jossa suositettu vaihtoväli puolitettu olisi mukava kuulla kommenttia - meneekö ölppää samalla mitalla
30 tkm öljynvaihtoväli on aika pitkä merkille kuin merkille ja se saattaa edesauttaa nopeempaa koneenn kulumista.
Ylitarkalla pidolla olleesta JTS jossa suositettu vaihtoväli puolitettu olisi mukava kuulla kommenttia - meneekö ölppää samalla mitalla