Rengaspaineet
Valvoja: Moderators
Rengaspaineet
Mitäköhän mahtaisi olla oikeat rengaspaineet Giulian 18 tuumasiin pyöriin, Vianorin jäljiltä auton rengaspainenäyttö kertoo että kaikissa pyörissä 3.0 bar. Käyttöohjekirja ohjeistaa 2.2 bar eteen ja taakse 2.4 bar.
Re: Rengaspaineet
Edellinen auto oli Vianorin nosturilla oli Tesla Model 3? Siihen nuo paineet olisivat sopivat. Ja sitten tietysti pyöränpultit Teslan tyyliin 175 Nm momenttissa myös?
Onko jotain syytä miksi käyttöohjekirjan ohjeistus ei olisi kohdallaan? Jotkut super-hyper renkaat?
Onko jotain syytä miksi käyttöohjekirjan ohjeistus ei olisi kohdallaan? Jotkut super-hyper renkaat?
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Rengaspaineet
^^Vianorilla on laitettu kunnolla ilmaa, ei paha.
Kiulu on kumminkin kohtuu köykänen, joten joku 2.4- 2.5 bar eteen ja 0.2 bar enempi taakse. Onko tuossa siis 225/45 edessä ja 255/40 takana?
Kiulu on kumminkin kohtuu köykänen, joten joku 2.4- 2.5 bar eteen ja 0.2 bar enempi taakse. Onko tuossa siis 225/45 edessä ja 255/40 takana?
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 621
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Rengaspaineet
Taitaa olla maan tapa laittaa ilmaa ainakin "tarpeeksi", niin ei ainakaan tule sanomista alipaineesta...
Itse laitatin eräässä rengasliikkeessä 75:seen viime kesänä uudet renkaat alle, niin tuntui aika kovalta, kun lähdin ajelemaan. Tallilla mittasin paineet, niin olihan niitä...3.0-3.1 ja valmistajan antamat lukemat ovat 2,0 kaikkiin, jos on kuormaa tai nopeaa ajoa; muuten 2,0 ja 1,8.
Itse laitatin eräässä rengasliikkeessä 75:seen viime kesänä uudet renkaat alle, niin tuntui aika kovalta, kun lähdin ajelemaan. Tallilla mittasin paineet, niin olihan niitä...3.0-3.1 ja valmistajan antamat lukemat ovat 2,0 kaikkiin, jos on kuormaa tai nopeaa ajoa; muuten 2,0 ja 1,8.
- Aquatica
- Viestit: 15037
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Rengaspaineet
Pitää myös muistaa, että renkaat vaikuttaa siihen "oiekaan" paineeseen.
Halvat kiinalaiset (made by continental @ eurooppa) kaipaa 2.8ia 159:n alla ihan vähimmillään. Oikeat renkaat sitten menis samassa koossa 2.5:llä helposti.
Jos on tosi sportmaxx-halpis-rengulat niin korkeet paineet tekee niistä siedettävämmät (paitsi melun ja vesiominaisuuksien osalta), mutta mukavuudessa menettää. Liian pienet paineet etenkin matalaprofiilisilla on sit kans vähän huono, nimimerkillä mulla hajos tuossa keväällä just yks. Tosin se oli vaan halpa kiinalainen (made by continental @ euroopan ihmemaailma), mut emt.
Giulietassa oli 2.4-2.5bar ja 159 on ollu 2.5-3.0bar, renkaista riippuen.
Halvat kiinalaiset (made by continental @ eurooppa) kaipaa 2.8ia 159:n alla ihan vähimmillään. Oikeat renkaat sitten menis samassa koossa 2.5:llä helposti.
Jos on tosi sportmaxx-halpis-rengulat niin korkeet paineet tekee niistä siedettävämmät (paitsi melun ja vesiominaisuuksien osalta), mutta mukavuudessa menettää. Liian pienet paineet etenkin matalaprofiilisilla on sit kans vähän huono, nimimerkillä mulla hajos tuossa keväällä just yks. Tosin se oli vaan halpa kiinalainen (made by continental @ euroopan ihmemaailma), mut emt.
Giulietassa oli 2.4-2.5bar ja 159 on ollu 2.5-3.0bar, renkaista riippuen.
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Rengaspaineet
Joo, liiottelemalla saa aika kovaa kyytiä. Paras mitä muistan, oli nappisilmä ladan paineet. Kuski valitteli, että jotain on hämminkiä tasapainoituksessa tai jossain. Alkuperäiset venäläiset renkaat alla. Oli sitten painetta tasaisesti kaikissa 6.8 bar. Oli ihan itse käynyt tarkistamassa paineet huoltiksella kesäpyörien vaihdon jälkeen. Oli luullut, että kuuluu laittaa se mitä sieltä tulee
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11215
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Rengaspaineet
^Mutta venäläinen gummi kesti tuon!
Minä oon yleensä viskonut kevyempään autoon jonnekin 2-2,2bar nurkille ja raskaampaan 2,5bar nurkille ja nostanut kunnes tuntuu liian kovalta (joko ajotuntuma kovenee, pito vähenee tai molempia), siitä vähän takaisinpäin. Kovemmalla paineella ainakin teoriassa kumi kuluu tasaisemmin ja rullaa paremmin, mutta kuten todettu, liika on liikaa.
Minä oon yleensä viskonut kevyempään autoon jonnekin 2-2,2bar nurkille ja raskaampaan 2,5bar nurkille ja nostanut kunnes tuntuu liian kovalta (joko ajotuntuma kovenee, pito vähenee tai molempia), siitä vähän takaisinpäin. Kovemmalla paineella ainakin teoriassa kumi kuluu tasaisemmin ja rullaa paremmin, mutta kuten todettu, liika on liikaa.
Sportmaxx on muuten Dunlopin rengasmalli, eikä ainakaan ökybemarin alla ollut huono laisinkaan. Todennäköisesti sellaiset olisi tullut 159:n alle, ellei Potenza-kierros olisi kävellyt kohtuuhinnalla vastaan, niin hyvä fiilis Sportmaxx -renkaista jäi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Rengaspaineet
Muijan corsan painetaulukosta: normi 1-3 matkustajan kuormalla 2.3bar, täysin kuormattuna 2.6bar ja sitte eco 2.7bar.
Tuollaiset korkeat eco-paineet ovat yleistyneet pikku polttiksissakin ja hybrideissä
Tuollaiset korkeat eco-paineet ovat yleistyneet pikku polttiksissakin ja hybrideissä
"puhun niin totta kuin osaan"
- Sape
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Rengaspaineet
Papan Polossa oli kans aikoinaan tehtaan jäljiltä 7bar painetta renkaissa. Ihmetteli kun jokaisen varjonkin kohdalla tärähti auto.palkus kirjoitti: ↑31 Heinä 2023, 19:49Joo, liiottelemalla saa aika kovaa kyytiä. Paras mitä muistan, oli nappisilmä ladan paineet. Kuski valitteli, että jotain on hämminkiä tasapainoituksessa tai jossain. Alkuperäiset venäläiset renkaat alla. Oli sitten painetta tasaisesti kaikissa 6.8 bar. Oli ihan itse käynyt tarkistamassa paineet huoltiksella kesäpyörien vaihdon jälkeen. Oli luullut, että kuuluu laittaa se mitä sieltä tulee
Oon vissiin erilainen nuori, kun pidän aina 3.0-3.2bar renkaissa painetta. Nytkin ökybemarin uusissa kiinalaisissa oli 2.6bar rengasliikkeen jäljiltä painetta, niin oli mennä kalsarit vaihtoon ensimmäisessä Cuore Sportivo-tyyliin ajetussa rampissa, kun rengas taittui sen verran alle. 3.2bar kun nosti paineet, niin huomattavasti parempi, eikä ole normiajossakaan mielestäni liian kova.
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Rengaspaineet
^Oli vähä jääny luovutushuolto puolitiehen
Penareissa onkin syytä käyttää kunnon paineita. Monessa mallissa se virallinenkin painesuositus on kolmen baarin luokkaa.
Säilyy ne vanteetkin paremmin, kun on se 25 sarjan kumi siinä päällä.
Uusi ha- rengas kesti testissä n. 21bar. Reunavaijeri oli heikoin lenkki.
Penareissa onkin syytä käyttää kunnon paineita. Monessa mallissa se virallinenkin painesuositus on kolmen baarin luokkaa.
Säilyy ne vanteetkin paremmin, kun on se 25 sarjan kumi siinä päällä.
Uusi ha- rengas kesti testissä n. 21bar. Reunavaijeri oli heikoin lenkki.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Rengaspaineet
^ siviilikäytössä paineet laitetaan kylmänä. Jos tuo painenäyttö näyttää tienpäällä 3 niin sinne on laitettu n.2.7bar. Mun suositus on edelleen 2.4-2.5 eteen ja 0.2 enempi taakse. Hieman kohotettu paine myös tosiaan suojelee näillä saakelin maukkailla teillä vannetta. Takapotkuissa on hyvä pitää hieman korkeampaa painetta takana, mikä ohjearvovoistakin ilmenee. Tarve on kohtuu pieni, koska takana on leveämpi ja matala profiilisempi rengas. Jos olisi takana sama 225/45 niin joku 0.4 enempi. Takapää ei saa mennä vetelämmäksi etupäähan nähden, koska alkaa loiraamaan ja heittelehtimää kuin joku japsi. Eli tuossa tasapaineessa on vianorilla tehty pieni virhe.
"puhun niin totta kuin osaan"
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Rengaspaineet
Mulla näyttää kylmänä tämmöstä painetta, 225/40 19" kaikki renkaat.
Lämpimänä nousee pari pykälää.
Lämpimänä nousee pari pykälää.
- Kari
- Aquatica
- Viestit: 15037
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Rengaspaineet
Itseasiassa tuo yritti olla puolisarkastinen kommentti halvoista kiinalaista sporttigummeista. Mutta joo, paljojn asioita vaikuttaa moniin asioihin eikä 159:n kevyt (hih) keho helpota.
- Polforea
- Viestit: 11215
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Rengaspaineet
Joo, niin päättelin, osui vaan niin sopivasti kohdalleen että oli pakko muistuttaa, että tuo on ihan oikea rengasmalli
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.