Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Mä latasin sukolla alkuun viimetalvena ennenkuin sain lataustolpan. Sen möhkälejohdon kanssa pelaaminen on enemmän pallikipua kuin kuvittelisi. Pimeällä, kylmällä ja liukkaalla pihalla kanniskelet johdonpäässä sellasta pienen tiilen kokoista mönttiä, jonka heiluriliike on harvinaisen sopivasti herkkiin kohteisiin osuva.
Edit: sivu vaihtui taas lainaamatta tekstiä. Pahoittelen moukkamaisuuttani.
Edit: sivu vaihtui taas lainaamatta tekstiä. Pahoittelen moukkamaisuuttani.
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Noin kuukauden kokemuksella totean ihan saman kuin jäsen lerppu. Matkalaturin kanssa pelautuminen on syöpää ja vaikka suko teoriassa antaisikin 16A, niin nuo matkalaturit on rajattu tyypillisesti 8A tasoon. Se käytännössä tuplaa latausajan ja tunnissa saa luokkaa 1,8kWh virtaa joka on lataushybridillä vajaan 10km matka.Cloverleaf kirjoitti: ↑09 Elo 2021, 14:29^ Kiitos.
Yksi vaihtoehto on eTolppa eli hommataan 16 A kestävä lämmitystolppa, jossa on mahdollista käyttää myös suko-laturia. Euron kuukausimaksulla per paikka saa etäohjauksen, mittaroinnin sekä kuormanohjauksen. Toinen asia on sitten kuinka hanurista suko-laturin käyttö on päivittäisessä käytössä. Saahan niillekin telineitä, että ne on sopivasti puolikiinteästi odottamassa käyttöä.
Jotta lataaminen olisi lataushybridilläkin mielekästä, näiden kahden ehdon olisi syytä toteutua:
- latausteho on niin suuri kuin auto vain antaa myöden
- latauskaapelin toinen pää on jatkuvasti kiinni latausasemassa.
Ensimmäisestä voi toki ajoprofiilin niin salliessa tinkiä, mutta esim. auton esilämmitys hoidetaan tuossa meidän espanjansaksalaisessa sähköllä ja olikohan niin, että jos piuhasta ei saa virtaa niin paljon mitä esilämmitys vie, käytetään pelkästään ajoakun sähköä. Tämä tietysti vähentää nopeasti sähköajokilsoja.
Kiinteä piuha taas saa vähän laiskemmankin kuskin tökkäämään kaapelin kiinni autoon ~aina kun auto tulee pihaan. Voisin hyvin kuvitella että meidän auton ns. pääkäyttäjä (joka en ole minä), ei todellakaan jaksaisi kaivaa matkalaturia kontista ja laittaa sitä kiinni aina kun ajo päättyy. Ja tuskin muistaisi / jaksaisi käydä laittamassa töpseliä kiinni myöhemminkään. Sen sijaan kiinteän piuhan ottamisen telineestään ja tökkääminen auton liittimeen on niin nopeaa, että sen tekee varmaankin lähes joka kerta kun tulee kotiin. Teoriassa kai matkalaturin voisi laittaa puolikiinteästi siihen tolppaan, mutta sitten se olisi siellä tolpassa silloin kun sitä tarvitsisi muualla.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Gentlemen, there is a solution for this problem. It is called "autotalli ja omakotitalo".
Joo, omasta amatöörin näkökulmasta 2H2021 sähköautot alkavat olemaan aika lähellä tarpeeksi hyviä jotta niitä voisi käyttää mutta latausmahdollisuus pitää kyllä löytyä kotoa ja riittävän laajasti omilla ajoreiteillä.
On muuten ketjun aiheeseen liittyen tuo "Mustang" Mach-e mukavan oloinen vehje ajella maantiellä. Voisi jopa harkita. Nyt on ID3, ID4, Tesla 3, Tesla S ja "Mustang" ajettu sähkövispilöistä. Pitää vielä käydä katsomassa Hyundai Ioniq5:stakin.
Joo, omasta amatöörin näkökulmasta 2H2021 sähköautot alkavat olemaan aika lähellä tarpeeksi hyviä jotta niitä voisi käyttää mutta latausmahdollisuus pitää kyllä löytyä kotoa ja riittävän laajasti omilla ajoreiteillä.
On muuten ketjun aiheeseen liittyen tuo "Mustang" Mach-e mukavan oloinen vehje ajella maantiellä. Voisi jopa harkita. Nyt on ID3, ID4, Tesla 3, Tesla S ja "Mustang" ajettu sähkövispilöistä. Pitää vielä käydä katsomassa Hyundai Ioniq5:stakin.
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Patteri-”Stang”stä on kuulunut hyvää muualtakin ja se raapii neljästä kulmasta. Jotenkin vain häpäisy on liian vahvana läsnä, without respect - I reject.
Olen mahdottoman tyytyväinen käyttöauto-ominaisuuksiin tässä X1:ssä. Bensaa ei kulu käytännössä lainkaan. Kotitolppa toki must. Tuon toisen pnv:n kanssa ajattelin odotella täyssähkö-Brenneroa, kun moisesta vahvasti huhuillaan. (Samaan hengenvetoon on myönnettävä että kesän mökkireissut on tehty F31:llä ja annettu plugarin lepäillä…)
- Mutta bensalaitteet taitaa kohta olla vain harrastekulkineita ja liikkuminen tehdään sähköllä. Vähän kuin katsoisi telkkua mute:lla…
Olen mahdottoman tyytyväinen käyttöauto-ominaisuuksiin tässä X1:ssä. Bensaa ei kulu käytännössä lainkaan. Kotitolppa toki must. Tuon toisen pnv:n kanssa ajattelin odotella täyssähkö-Brenneroa, kun moisesta vahvasti huhuillaan. (Samaan hengenvetoon on myönnettävä että kesän mökkireissut on tehty F31:llä ja annettu plugarin lepäillä…)
- Mutta bensalaitteet taitaa kohta olla vain harrastekulkineita ja liikkuminen tehdään sähköllä. Vähän kuin katsoisi telkkua mute:lla…
- Romeo y Julieta
- Viestit: 549
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11 - Paikkakunta: Heinola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Mach-E löytyy lähipiiristä ja olen sillä muutaman kerran päässyt ajamaankin. Ajettavuus tuntuu olevan kohdallaan eikä autoa voi rumaksikaan haukkua, erottuu myös kivasti massasta. Kosketusnäyttöön ja ovenkahvojen puuttumiseen tottuu yllättävän helposti ja onneksi ratin edestä löytyy matala näyttö josta näkee tärkeimmät tiedot (nopeus, range, navin reittiohjeet jne.). Teslastahan tuollainen puuttuu ja täytyy vilkuilla sivulle... Äänenvoimakkuuden säätö on onneksi fyysinen namiska, mutta toisaalta ilmankin pärjäisi koska voluumia tulee kuitenkin aina säädettyä ratista. Sen sijaan lämpötilansäätö saisi olla näytön sijaan fyysisillä painikkeilla. Joka tapauksessa ihan mielenkiintoinen laite ja omasta mielestäni paljon kiinnostavampi kuin ID ja kumppanit.
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Täyssähköt alkaa olla jo riittävän hyviä autoina, mutta latausinfran puutteellisuus esti meitä hankkimasta täyssähköä. Nytkin lähdetään Helsingistä itäreittiä Ilomantsiin. Lappeenrannan-Imatran tienoilla tulee pysähdys, mutta sielläpä ei olekaan tarjolla kuin 50kW latureita. Kolmen vartin pysähdyksellä teoriassa 37,5kWh sähköä, käytännössä vähemmän, ja sillä pääsee nätissä kelissä nätisti ajettuna 150km. Joo, se riittäisi perille asti jos olisi lähtenyt täydellä akulla, mutta saattaisi mennä turhan tarkalle ja ehkä joutuisi ottamaan lisää virtaa Parikkalassa ja pahimmassa tapauksessa ajamaan Joensuun kautta perille.
Ei varsinaisesti houkutteleva skenaario parin viisveen kanssa.
Ei varsinaisesti houkutteleva skenaario parin viisveen kanssa.
Viimeksi muokannut TeroPee, 09 Elo 2021, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Bingo.
Täyssähkö olisi hyvä kakkosauto, kauppakassi ja työmatkakulkine. Se arjen puurtaja. Kotimaista kaiken käytön autoa vauhdittamaan tarvitaan fossiilista polttoainetta. Mutta vain silloin tällöin. Plugari on ihan validi ratkaisu, toivottavasti markkina ei ole liian niche ja muuallakin ratkaisu on toimiva, jotta näitä saa jatkossakin. Nyt kannattaa pitää hyvästä ja sopivasta yksilöstä kiinni, kun autoileva maailma hieman kipuilee…
Edelleen haaveissa olisi täysharraste jollain elähdyttävällä yksityiskohdalla. Olkoon sitten Busso tai luukkulamput tai jykevä kasi tai baijerin vaparikutonen. Hitto, miksei vaikka litteä kutonen takakoslassa! Mutta tämänkaltainen auto on nykyelämään selkeä kolmosauto, eikä talous oikein anna tähän periksi ilman käyttökulkineiden kompromissia. Äh. Tullos Brennero EV, ainakin saisi katsella Il Biscionea ratin keskellä!
Täyssähkö olisi hyvä kakkosauto, kauppakassi ja työmatkakulkine. Se arjen puurtaja. Kotimaista kaiken käytön autoa vauhdittamaan tarvitaan fossiilista polttoainetta. Mutta vain silloin tällöin. Plugari on ihan validi ratkaisu, toivottavasti markkina ei ole liian niche ja muuallakin ratkaisu on toimiva, jotta näitä saa jatkossakin. Nyt kannattaa pitää hyvästä ja sopivasta yksilöstä kiinni, kun autoileva maailma hieman kipuilee…
Edelleen haaveissa olisi täysharraste jollain elähdyttävällä yksityiskohdalla. Olkoon sitten Busso tai luukkulamput tai jykevä kasi tai baijerin vaparikutonen. Hitto, miksei vaikka litteä kutonen takakoslassa! Mutta tämänkaltainen auto on nykyelämään selkeä kolmosauto, eikä talous oikein anna tähän periksi ilman käyttökulkineiden kompromissia. Äh. Tullos Brennero EV, ainakin saisi katsella Il Biscionea ratin keskellä!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Plaid ihan kulkee. Ajassa 32:00 painetaan ekan kerran "kaasua".
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- glideslope
- Viestit: 1477
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
On todella järkyttävän nopea, ja ominaisuuksiin nähden edullinen jopa Suomessa.Vittorio Jano kirjoitti: ↑18 Elo 2021, 16:14Plaid ihan kulkee. Ajassa 32:00 painetaan ekan kerran "kaasua".
Toki n.150 Keur on paljon rahaa, mutta mikään muu valmistaja ei tarjoa vastaavaa. Jonottaisin tätä heti, jos pinkka olisi kunnossa.
Rimac Nevera oli juuri TM:n "ajettua"-jutussa. Sekin on omassa sektorissa ylivoimainen peli, mutta maksaa yli 10 x enemmän kuin Tesla.
Suorituskyky 0 - 150 km/h on kuitenkin miltei sama, -toki Rimac vetää tämän jälkeen 2000 hevoisvoiman turvin kaulaa.
https://www.youtube.com/watch?v=tJKLJltnPQA&t=3s
Edit:
Ja kuin tilauksesta tänään olikin julkaistu näiden painiottelu:
https://www.youtube.com/watch?v=GUB1z5wr5p8
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mutta pääseekö viisi kertaa viikossa Leville ja takaisin ilman kusitaukoja asuntovaunu perässä viidenkymmenen asteen pakkasella?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- glideslope
- Viestit: 1477
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ai niin. Jätän kyllä ostamatta.Vittorio Jano kirjoitti: ↑18 Elo 2021, 20:21Mutta pääseekö viisi kertaa viikossa Leville ja takaisin ilman kusitaukoja asuntovaunu perässä viidenkymmenen asteen pakkasella?
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Pääsee, kunhan valitsee lähtöpisteen oikein.Vittorio Jano kirjoitti: ↑18 Elo 2021, 20:21Mutta pääseekö viisi kertaa viikossa Leville ja takaisin ilman kusitaukoja asuntovaunu perässä viidenkymmenen asteen pakkasella?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"Polforeahan sen ässän sitten vetäisi hihasta..."
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Käyttikseksi tuo hyper-tesla on ihan liian tehokas, odotan kiinalaisten vastaavia noin 150 -180 kw:ia ja noin 500 km:n rangella.glideslope kirjoitti: ↑18 Elo 2021, 20:02On todella järkyttävän nopea, ja ominaisuuksiin nähden edullinen jopa Suomessa.Vittorio Jano kirjoitti: ↑18 Elo 2021, 16:14Plaid ihan kulkee. Ajassa 32:00 painetaan ekan kerran "kaasua".
Toki n.150 Keur on paljon rahaa, mutta mikään muu valmistaja ei tarjoa vastaavaa. Jonottaisin tätä heti, jos pinkka olisi kunnossa.
Rimac Nevera oli juuri TM:n "ajettua"-jutussa. Sekin on omassa sektorissa ylivoimainen peli, mutta maksaa yli 10 x enemmän kuin Tesla.
Suorituskyky 0 - 150 km/h on kuitenkin miltei sama, -toki Rimac vetää tämän jälkeen 2000 hevoisvoiman turvin kaulaa.
https://www.youtube.com/watch?v=tJKLJltnPQA&t=3s
Edit:
Ja kuin tilauksesta tänään olikin julkaistu näiden painiottelu:
https://www.youtube.com/watch?v=GUB1z5wr5p8
Ja kun hinnat alkaen on noin 30 kEur. Ei kiirettä, juuri ajoin vävyn harraste-240:lla noin 9 litraa sadalla nostalgisissa tunnelmissa
400 km:n siivun E-P:ltä farmille Sulkavalle.
Harrasteeksi tuo sitten , no... se on Tesla Harrastaahan toki joku myös Applen tuotteita...
Pelkkä tautinen kiihtyvyys ei minulle riitä hyvän ajonautinnon tuojaksi, vaan siihen tarvitaan sopivasti
kaikkea kivaa mutkatielle , ääni fossiilisesta mukana, mielellään turbon tai tuplakaasareiden imuäänillä höystettynä.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- glideslope
- Viestit: 1477
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kuskin jalkatilan oikeassa reunassa on semmoinen jalalla käytettävä poljin, jolla tuota voi helposti säätää. Alle voi tunkea vaikka palan vaahtomuovipatjaa, niin ei vahingossa säädä liian isolle, mutta jos joskus ihan pakosti tarviaa kuitenkin niitä tehoja, niin kovasti polkemalla niitä myös saa.
Viimeisestä kappaleesta samaa mieltä. Kulkuneuvonahan patterisuristin on epäilemättä ihan pätevä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Insinöörilogiikalla Suomeen soveltuisi ideaalisti kombinaatio sähkövispilä + Ducati. Tällä yhdistelmällä saisi varmaankin katettua miellyttävästi sen ajoajan mitä tällaisella jo 50v täyttäneellä on jäljellä.
Nuoremmat tulevat 99.999% näkemään ajan jolloin yksityisomisteinen liikkuminen jopa omalla Jopolla tulee sosiaalisesti täysin hyväksymättömäksi tiheämmin asutuilla alueilla joissa ainoastaan julkinen liikenne ja kävely ovat ainoat viherkommunaalisen nomenklatuuran hyväksymät tavat liikkua. Yksityisomisteisten sähköautojen verotus ja vaino alkavat näillä alueilla kyllä jo ihan muutaman vuoden sisään.
Mutta ketjun aiheeseen liittyen, Stelvion asema on vaarassa pääkonttorin taas nähtyä muutama matkalasku ajalta touko-elokuu jotka sain nyt lopulta kirjoitettua. Työsuhde hyrbidi-täysvispilä uhka leijuu ilmassa vahvana...
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Minkäs teet, jos korporaatio ottaa kilometrikorvausvihamielisen asenteen .
Mutta toivottavasti ennen väistämättömyyttä pääset vielä kysymään Tonale PHEVin työsuhdesopimusten tarjonnasta...
Tai ainakin tarkastamaan ennen valintaa, onko maineikas saksalainen autonvalmistus tekemässä hyvää peltY-Teslan korityön laadulle?
Voimia!
Cotzy
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
On nuo sähkövipiltä vaan vikkeliä.
https://www.youtube.com/watch?v=o97egwPfPrg
Dodge Demonilla ei mitään jakoa 1/4 maililla 4-ovista perheautoa vastaan. Polkupyörän eturenkaista ja slicksien burn-outista huolimatta.
Näin se maailma muuttuu.
https://www.youtube.com/watch?v=o97egwPfPrg
Dodge Demonilla ei mitään jakoa 1/4 maililla 4-ovista perheautoa vastaan. Polkupyörän eturenkaista ja slicksien burn-outista huolimatta.
Näin se maailma muuttuu.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Alkavat olla jo vaarallisen vikkeliä.
Tuollainen toisesta maailmasta oleva kiihtyvyys on normiliikenteessä osaamattomissa käsissä iso riskitekijä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Melkein 3 viikkoa odotellut kontaktia verkkosivujen kautta tehdyn tarjouskyselyni pohjalta. Ei jatkoon.TeroPee kirjoitti:
Palveluntarjoajia on paljonkin, mutta ainakin tämä hoiti meidän asuma-alueelle järjestelmän erittäin hyvin. https://plugit.fi/kenelle/taloyhtiot/
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Siksi pyöräpuolella ajokorttiluokat on tehoporrastettu. Ehkä autoille pitäisi miettiä samaa, ei joku Zoe mitenkään ihmeesti ammu, vaikka pakoputken paino puuttuukin.Vittorio Jano kirjoitti: ↑27 Elo 2021, 17:24Tuollainen toisesta maailmasta oleva kiihtyvyys on normiliikenteessä osaamattomissa käsissä iso riskitekijä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Joo ei perus model kolmonenkaan mikään raketti ole. Plaidia olisi mukava päästä joskus kokeilemaan. Hurja laite.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Katoksessa roikkuvalle latausjohdolle & muuntajalle jotain passelia varkaudenestojärjestelmää, jos ei huvita investoida tonnia seinäboksiin?
Huvittaisi aina pakata mukaankaan.
Huvittaisi aina pakata mukaankaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Seinään sopiva lenkura, joka sopii justiinsa pienehkön munalukon välistä piuhan kanssa? Siinä piuhassa on kuitenkin päissä möykyt, jotka ei sovi siitä munalukosta lukkoa aukomatta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tollanen lienee helpoin toteutettava.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Helppo ja halpa toteuttaa, sekä inhimillinen poistaa siististi sitten, kun jossain vaiheessa sen tonnin laturin haluaa seinäänsä panostaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tämmöseen saisi lukon ja ihan siistin näköinen. Harkitaan näitä taloyhtiöön samalla kun laitetaan latauksen kestävät lämmitystolpat.Vittorio Jano kirjoitti: ↑04 Syys 2021, 16:00Katoksessa roikkuvalle latausjohdolle & muuntajalle jotain passelia varkaudenestojärjestelmää, jos ei huvita investoida tonnia seinäboksiin?
Huvittaisi aina pakata mukaankaan.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jos minä tähän väliin ennustan, että Teslan myynti USA:ssa loppuu aiemmin kuin polttomoottoriautojen myynti Euroopassa, niin onpahan ennuste näkyvillä. Tämä siis nimenomaan uusien kuluttajakaupassa, käytettyjä ei lasketa kummassakaan maanosassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Taas yksi askel ostamisen verottamisesta omistamisen verottamiseen.Täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöön otettuja täyssähköautoja.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Allekirjoittaneelle varsin mielenkiintoinen testi:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toim ... e7b4571946
Rouva käyttää termiä "pesukoneminuutti" kun tarkoittaa indikoitua 5 min aikaa joka todellisuudessa kestää 20 min. Tähän samaan sarjaan voinee siis laittaa "sähköautokilometrin".
Onneksi toimistorakennuksen parkkihalliin on tullut latausmahdollisuus.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toim ... e7b4571946
Rouva käyttää termiä "pesukoneminuutti" kun tarkoittaa indikoitua 5 min aikaa joka todellisuudessa kestää 20 min. Tähän samaan sarjaan voinee siis laittaa "sähköautokilometrin".
Onneksi toimistorakennuksen parkkihalliin on tullut latausmahdollisuus.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"Suuret ja raskaat vanteet, näyttävä rengaskoko ja kaupunkimaasturin korkea korimalli ovat uusien sähköautojen paradoksi, mutta tätä asiakkaat haluavat. Molemmat optimoimalla päästäisiin paljon pidemmälle."
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toimittaja lienee käyttänyt artistin vapautta. Renkaiden kokovalintaan ja varsinkin paineisiin vaikuttavat paitsi kantavuus vaatimus ja vierintävastus. Korkea korimalli johtuu taas yleismaailmallisesta tienpidon kunnosta. Kun omassa ajossa on sekä Stelvio ja Spider niin tänäänkin tuli avolla ajettua sinne minne tiesi pääsevänsä ilman että pohja ottaa kiinni mutta yksi junnu piti hakea treeneistä möhköllä kun koska teiden kunto.Vittorio Jano kirjoitti: ↑09 Syys 2021, 20:15"Suuret ja raskaat vanteet, näyttävä rengaskoko ja kaupunkimaasturin korkea korimalli ovat uusien sähköautojen paradoksi, mutta tätä asiakkaat haluavat. Molemmat optimoimalla päästäisiin paljon pidemmälle."
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Polttomoottorisella voi lähteä koska vain ja minne vain, eikä tilanne muuttuisi mihinkään, vaikka esim. puolet tankkauspaikoista lopettetaisiin. Patterivehkeillä ei tälläinen onnistu, järkevillä aikatauluilla. Luin jonkun patterilööpin keskustelua ja siellä joku oikein kiukuissaan haukkus, kun tähän viitattiin. Haukkuja syytti huonosta elämänhallinnasta. Elikäs se pitäisi siis vapaa-aikakin olla täysin suunniteltua ja minuutti aikataulutettua, eikä yllätyksille olisi varaa
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Käsitit väärin. Viittaus huonoon elämänhallintaan ei tarkoita aikatauluja, vaan sitä, että olet valinnut väärin asuin- ja työpaikkasi sekä harrastuksesi.
Hyväksyttäviin harrastuksiin kuuluu 1x vuodessa laskettelureissu Lappiin - tiukasti valtateitä pitkin. Hyväksyttävä elämäntapa on asunto, jonka pihalla on latauspiste. Toki tämä rajaa pois yli puolet kansalaisista, mutta sehän on heidän oma vikansa - itse ovat väärät valintansa tehneet. Kesämökkikin on aika nou nou, ellei satu sijaitsemaan ihan valtaväylän kupeessa.
Ylipäätään liikuskelu Kehä III ulkopuolella muutoin kuin valtaväyliä pitkin on täysin tarpeetonta. Sähköautolla ajellaan kaupungissa ja sitä varten pitäisi saada ilmaiset latauspaikat ja pysäköinti. HS yleisönosastolla yksi sähköautoilija jopa ehdotti, että sähköauto tulisi saada pysäköidä vapaasti minkä tahansa asuintalon pihalle, jossa on latauspiste. Sehän on vain järkevää kaikkien kannalta - voisi etäämmältä tulevat jättää auton päiväksi parkkiin paikalle, jota asukas ei selvästikään tarvitse.
Viimeistään tästä paljastuu, että hyväksyttävään elämäntapaan kuuluu säännöllinen klo 8-16 työ, jonne matkataan omalla autolla.
Hyväksyttäviin harrastuksiin kuuluu 1x vuodessa laskettelureissu Lappiin - tiukasti valtateitä pitkin. Hyväksyttävä elämäntapa on asunto, jonka pihalla on latauspiste. Toki tämä rajaa pois yli puolet kansalaisista, mutta sehän on heidän oma vikansa - itse ovat väärät valintansa tehneet. Kesämökkikin on aika nou nou, ellei satu sijaitsemaan ihan valtaväylän kupeessa.
Ylipäätään liikuskelu Kehä III ulkopuolella muutoin kuin valtaväyliä pitkin on täysin tarpeetonta. Sähköautolla ajellaan kaupungissa ja sitä varten pitäisi saada ilmaiset latauspaikat ja pysäköinti. HS yleisönosastolla yksi sähköautoilija jopa ehdotti, että sähköauto tulisi saada pysäköidä vapaasti minkä tahansa asuintalon pihalle, jossa on latauspiste. Sehän on vain järkevää kaikkien kannalta - voisi etäämmältä tulevat jättää auton päiväksi parkkiin paikalle, jota asukas ei selvästikään tarvitse.
Viimeistään tästä paljastuu, että hyväksyttävään elämäntapaan kuuluu säännöllinen klo 8-16 työ, jonne matkataan omalla autolla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11246
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jaamitähä? Kukas noita hyväksyy tai on hyväksymättä, ja millä tavalla se sinun tai minun venettä keikuttaa?
Maanantaina myin Amperan pois ja pistin patteriauton tilaukseen. Katsotaan mitä tästä tulee. Onhan noita tärpättimoottoreitakin nurkissa jos nyt niin käy että elektronielo alkaa puristaa rintaa, mutta 5+ vuoden plugariharjoittelun pohjalta en oikein usko että niin pääsee käymään.
Maanantaina myin Amperan pois ja pistin patteriauton tilaukseen. Katsotaan mitä tästä tulee. Onhan noita tärpättimoottoreitakin nurkissa jos nyt niin käy että elektronielo alkaa puristaa rintaa, mutta 5+ vuoden plugariharjoittelun pohjalta en oikein usko että niin pääsee käymään.
- Epäkelpokeräilijä -
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Haa! Kysymys on hyvä!
Olemme siirtyneet tovi sitten yksilöistä yhteisöihin. Et ole enää vapaa tekemään valintoja ja kantamaan niistä vastuusi yksilönä. Valintasi viestivät ympäristölle sekä viitekehyksesi että kyseisen klaanin oikeat mielipiteet. Tämä on modernin aikamme syöpä.
Aihetta onkin syytä käsitellä siitä tulokulmasta - ja taistella kyseistä tuulimyllyä vastaan neuvokkaan Manchalaisen ritarin maanisuudella!
Onnittelut siis uudesta Rosinantesta. Toivottavasti se sopii mainiosti yksilöllisiin tarpeisiisi ja kattaa liikkumisesi ilman edustusvelvoitteita!
Olemme siirtyneet tovi sitten yksilöistä yhteisöihin. Et ole enää vapaa tekemään valintoja ja kantamaan niistä vastuusi yksilönä. Valintasi viestivät ympäristölle sekä viitekehyksesi että kyseisen klaanin oikeat mielipiteet. Tämä on modernin aikamme syöpä.
Aihetta onkin syytä käsitellä siitä tulokulmasta - ja taistella kyseistä tuulimyllyä vastaan neuvokkaan Manchalaisen ritarin maanisuudella!
Onnittelut siis uudesta Rosinantesta. Toivottavasti se sopii mainiosti yksilöllisiin tarpeisiisi ja kattaa liikkumisesi ilman edustusvelvoitteita!
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Näin on ollut ammoisista ajoista saakka. Ja oikeasti vapaa on ihminen joka aidosti pystyy olemaan välittämättä muiden tuputtamasta "ainoasta oikeasta tavasta elää".
Se minkä koen ristiriitaiseksi on että vapaamielisiksi ja suvaitsevaisiksi itsensä tuntevat ihmiset ovat yleensä niitä eniten omaa ainoaa oikeaa elämäntapaansa tuputtavia.
Mutta tämä on patteriautoketju joten todetaan että kiitos leasing byrokratian Stelvion tankki täyttyy taas kerran tänään kilometrikorvausbensalla ja patteriauton tunkeutuminen elinpiiriin siirtyy kauemmas. Päivä kerrallaan.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mää kyllä rohkenen väittää, että kyllä se on joka päivä vähän lähempänä. Vähän niinkuin kuolemakin.
(Ymmärsin tuon viimeisen virkkeen tahallani sillä toisella tavalla.)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tämä on muuten aika huikea muutos. Paljonkos se Teslan hinta tipahtaakaan, jos otetaan autovero pois?
Päätös nojannee siihen, etteivät ihmiset osaa laskea, ja saattaa siten osua kohdalleenkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tämä johtaa myös siihen, että pienemmällä ajoneuvoverolla olevia täyssähköjä koitetaan pitää liikenteessä niin pitkään kuin mahdollista (ja kustannuksista välittämättä). Sillä suomalainen maksaa mielellään satasen ettei verottaja (tai naapuri) saa viisikymppistä.
- mattijus
- Viestit: 5264
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Melkoinen autoveromatopurkkihan tuossa aukeaa. Suomalainen pystyykin ostamaan autonsa rautaesiripun vapaalta puolelta ilman, että suomimyyjä pystyy päättämään paljonko siitä joutuu maksamaan veroa.
Edit:
10.9.2021 fiat.fi
500 Action HB 95hv 23,8kWh => Autoveroton hinta (alv 24%) 24 358,21
10.9.2021 apl.de
Fiat 500e Action Neuwagen 23,8kWh => Endpreis (lienee alv 19%) 16.628,43
Edit:
10.9.2021 fiat.fi
500 Action HB 95hv 23,8kWh => Autoveroton hinta (alv 24%) 24 358,21
10.9.2021 apl.de
Fiat 500e Action Neuwagen 23,8kWh => Endpreis (lienee alv 19%) 16.628,43
VMP
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ joo, tää on hyvä , vaatii torxin että saa noi 2 ruuvia auki ja lukon kaupan päälle
- Kari
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toisaalta, jos haluaa tehdä sellaisen, joka ei lähde kohtuuvaivalla kohtuutyökaluilla (eli sellaisen matkaan, joka suunnitellusti tulee varkaisiin), niin se tietää käytännössä murtopultteja, paikalleenhitsattua telinettä tahi vastaavaa. Tuokaan ei kuitenkaan (olettaen, että ne ruuvit ei ole ihan tynkiä ja on kiinni muussakin kuin 20mm paneelissa) lähde ihan vasurilla repäisemällä hetken mielijohteesta.
Asioiden kiinnityksessä/suojaamisessahan menee käytännössä näin:
Step 1: Estä hetken mielijohteet ja varmista, että jää murtojäljet.
Step 2: Estä perustyökaluilla (ruuvari, räikkä) irroittaminen esim. kiinnittämällä seinän läpi sisäpuolelta
Step 3: Estä järeillä työkaluilla (voimapihdit, akkurälläkkä) murtaminen vaikkapa lisäämällä tarpeeksi paljon tarpeeksi kovaa materiaalia.
Asioiden kiinnityksessä/suojaamisessahan menee käytännössä näin:
Step 1: Estä hetken mielijohteet ja varmista, että jää murtojäljet.
Step 2: Estä perustyökaluilla (ruuvari, räikkä) irroittaminen esim. kiinnittämällä seinän läpi sisäpuolelta
Step 3: Estä järeillä työkaluilla (voimapihdit, akkurälläkkä) murtaminen vaikkapa lisäämällä tarpeeksi paljon tarpeeksi kovaa materiaalia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- tsav
- Viestit: 674
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ja lisäksi mummoni vanha viisaus. Lukot on rehellisiä varten
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hö, heti joku huomas. Ei kerrota rosvoille.
@Polforea asian tuossa ilmaisikin. Ja kiinteistöltä löytyy myös muuta torjuntamenetelmää.
Hirveästi ei ainakaan itsellä ole tietoa siitä, kuinka paljon noita letkuja lähtee varkaiden matkaan. Ongelma ei ainakaan tällä hetkellä liene järin suuri?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- fahlsjy
- Viestit: 1731
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
On tää sähköautoilu ihmeellistä. Tänään tuli komento Ikeaan ja koska oli melkoisen kostea ilma ja sunnuntai niin olihan parkkihalli melko täysi, kukas sitä nyt ulos pysäköisi ja kastuisi... toiveikkaana kuitenkin ajoin halliin ja olihan siellä melkein paalupaikoilla sisäänkäynnin lähellä sellaisia vihreällä merkattuja paikkoja.
Hetken mietin onko tässä mitään järkeä, Ikea tarjoaa ilmaiset sähköt ja vapaat ruudut läheltä sisäänkäyntiä ja samaan aikaan hallissa kiertää jatkuva autojono hakien vapaita paikkoja... kukaan ei kuitenkaan polttisautoa noille paikoille tyrkännyt eli aikas kuuliaista jengiä Suomalaiset näyttäs olevan. Mut ei kait "VIP" kohtelua kannata valittaa, tuskinpa tilanne ikuisesti näin jatkuu? Ja vaikka akku oli hyvässä hapessa niin pakkohan se kaapeli oli tyrkätä kiinni ettei vaan kukaan pääse valittamaan että vie latauspaikan vaikka ei lataa... Ja bonuksena latauspaikat on normipaikkoja isompia ruutuja, Mini sopis vaikka poikttain
Hetken mietin onko tässä mitään järkeä, Ikea tarjoaa ilmaiset sähköt ja vapaat ruudut läheltä sisäänkäyntiä ja samaan aikaan hallissa kiertää jatkuva autojono hakien vapaita paikkoja... kukaan ei kuitenkaan polttisautoa noille paikoille tyrkännyt eli aikas kuuliaista jengiä Suomalaiset näyttäs olevan. Mut ei kait "VIP" kohtelua kannata valittaa, tuskinpa tilanne ikuisesti näin jatkuu? Ja vaikka akku oli hyvässä hapessa niin pakkohan se kaapeli oli tyrkätä kiinni ettei vaan kukaan pääse valittamaan että vie latauspaikan vaikka ei lataa... Ja bonuksena latauspaikat on normipaikkoja isompia ruutuja, Mini sopis vaikka poikttain