Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

siis kynnet tulee vastakkain "samalle puolen veiviä" ja yläpuolinen sekä alapuolinen liuska on täysin sama... Ei niissä eroa ole.[/quote]

Jos kangen kolo on oikealla ja laakerin kynsi vasemmalla ni ei se siihen paikalleen kyllä mene kun lekalla hakkaamalla. kyllä nuo vanhatkin laakerit vaan on erillaiset ja eri numeroillakin vielä.
@lfat...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Wolffis kirjoitti:
Alfa 156 v6 kirjoitti: siis kynnet tulee vastakkain "samalle puolen veiviä" ja yläpuolinen sekä alapuolinen liuska on täysin sama... Ei niissä eroa ole.
Jos kangen kolo on oikealla ja laakerin kynsi vasemmalla ni ei se siihen paikalleen kyllä mene kun lekalla hakkaamalla. kyllä nuo vanhatkin laakerit vaan on erillaiset ja eri numeroillakin vielä.
Ajatusvirhe, eri puolillehan ne yleensä tulee, niinkuin alla kuvassa:
Kuva

Oikeastiko JTD:ssä ylä- ja alalaakeri erilaisia? Ei ole JTD:tä tarvinnu purkaa eikä toivottavasti tarvitsekaan mutta varalta yhet laakerit kyllä hyllyssä ja ne on kaikki kanssa samanlaisia, lienee väärä setti sekin. Onko öljyruiskutus männän alle sitten kangen läpi ja reikä ylemmässä liuskassa vai onko tuohon joku muu taika miksi erilaisia?

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Oikeastiko JTD:ssä ylä- ja alalaakeri erilaisia? Ei ole JTD:tä tarvinnu purkaa eikä toivottavasti tarvitsekaan mutta varalta yhet laakerit kyllä hyllyssä ja ne on kaikki kanssa samanlaisia, lienee väärä setti sekin. Onko öljyruiskutus männän alle sitten kangen läpi ja reikä ylemmässä liuskassa vai onko tuohon joku muu taika miksi erilaisia?[/quote]

Eihän siinä muuta eroa varmaan ole, kun juurikin tuo kynnen kohta. kyllä se pakkausvirhe nuissa laakereissa on oltava. mutta, kun ei oikeen tahdo löytyä oikeen minkäänlaista sarjaa. :x
@lfat...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

https://youtu.be/i30Oj6LzztE?t=733

Tuossa näyttäisi kynnet olevan molemmissa liuskoissa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:https://youtu.be/i30Oj6LzztE?t=733

Tuossa näyttäisi kynnet olevan molemmissa liuskoissa.
Tuon videon mukaan tosiaan on peilikuvat nuo alemmat liuskat ylempien kanssa :? Väärä setti siis itselläkin hyllyssä, hyvä tieto sinänsä niin ei laske sen varaan mitään...

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuollaiset murretut laakerisilmät ovat aina niin nätit :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Tuon videon mukaan tosiaan on peilikuvat nuo alemmat liuskat ylempien kanssa :? Väärä setti siis itselläkin hyllyssä, hyvä tieto sinänsä niin ei laske sen varaan mitään...[/quote]

Löytyi oikeanlaista laakerisarjaa italiasta ja laitan tilaukseen 120€/sarja+rahti
jos joku halunnee samaan tilaukseen niin voin tilata samalla.
@lfat...

Hiihtäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Elo 2018, 18:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Hiihtäjä »

Noniin, ostin 159 2.4 eileen!
Muutama havainnot koeajossa ja kun ajoin kotiin:
-Lämpö ei nouse, mittari heilu. Onko näissä muutama eri versioita termarit? Letkun kokoja?

-kiihdytyksessä 1 ja 2 vaihdessa etupää jotenkin tärise, tuntu löysältä. Puslat on varmaan loppuunajettu.

-jakopää pitäis vaihtaa, ei tietoja milloin viimeksi vaihdettu. Tähän moottoriin ei vissiin tarvi lukkopaloja ja erikoistyökaluja?

-kuskin puolella pyyhkijä ei paina kunnolla ikkuna vastaan. Vaihdoin sulka mutta ei auttanut. Mistä saa uusi varsi? Jousi on varmaan löysä.

On se kova kyyti, hymyili koko matka kotiin!

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tärinästä en osaa sanoa mitään.

Jakopäähän olen käyttänyt tuollaisesta sarjasta yhtä lukkoa ja kampiakselin asento työkalua. Helppo on vaihtaa 2.4:seen jakopään osat.
https://www.ebay.com/itm/Diesel-Timing- ... SwYGFUx4nz

Pyyhkijän mekanismi voi olla rikki. Näitä on mennyt useammasta autosta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kai tämä tyhmiin kysymyksiin kuuluu... Kun meillä on tuo 159 2.2JTS Berlina jäämässä ylimääräiseksi tuossa Marraskuun alussa, rouva meinasi että ajelee mieluummin pieniruokaisella ranskiksella kun se on helpompi pysäköidäkin, ja itselle tulee ympärivuotiseksi käyttikseksi se jättimersu. Niin mitä kautta tuota olisi viisain kaupata ja mitä siitä voisi pyytää?

163tkm ajettu manuaali, täydellinen huoltokirja löytyy ja ei kolarihistoriaa tiedossa, '06 mallinen, tummanharmaalla metallivärillä ja tummanharmaalla kangassisustalla. Bose-audio, monitoimiratti, automaatti-ilmastointi, sähkölasit, vetokoukku. Peruutuskameran ja Android-soittimen olen siihen itse asentanut, ja alkuperäinenkin soitin löytyy mukaan. TT-thermon ja sisätilahaarankin laitoin viime talveksi kun säteilylämmitin oli pimennyt, ei ole kuin pari kertaa käytetty noita. Sekä jakopää että vaihdelaatikko laitettu jossain ~100tkm tienoilla (täytyy huoltokirjasta tsekata tarkat lukemat), eli pitäisi niiden osalta olla vielä paljon huolettomia kilsoja edessä. 16" ja 17" alkuperäisvanteet, talvirenkaat hyvät ja kesärenkaat kohtuulliset. Millaisella rahalla voisi liikkua, vai liikkuuko Marraskuulla ylipäänsä, pitääkö odotella kevään autokuumeita?

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja harde »

Netissä näyttää olevan muutamia myynissä, oisko 3-4 t€. Vois mennä keväällä helpommin, toisaalta taas sillon vuotta vanhempi..

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

harde kirjoitti:Netissä näyttää olevan muutamia myynissä, oisko 3-4 t€. Vois mennä keväällä helpommin, toisaalta taas sillon vuotta vanhempi..
Kiitos, joo nettiauto tietysti se pääasiallinen kanava, mutta mietin että löytääkö tällaiset ostajaansa sitä kautta vai tavoittaako kaikki potentiaaliset ostajat parhaimmin esimerkiksi täällä myyntiosiolla. :) Nettiautossa halvin 2.2 JTS näkyi olevan 200tkm ajettuna pikkuvikaisena 3700€, mutta alle 200tkm ajetut päälle 5k€. Kuinkahan olennaista tällaisten ostajille lienee että nuo jakopää ja laatikko on jo laitettu? Ne lienee kalleimmat yksittäiset remonttikohteet näissä?

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja harde »

Niin ja tuon ikäisessä pohjan kunto voi olla mitä tahansa, harvathan näitä on suojannu..

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Beta Julion 159 voisi vaikka kiinnostaa, kun 2-litraisia facelift-mallin satakuuskutosia ei tahdo löytyä.
Pitäisi saada 156 SW JTS vuodelta 2005 samoilla kilometreillä menemään ensin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

dnapekko kirjoitti:Beta Julion 159 voisi vaikka kiinnostaa, kun 2-litraisia facelift-mallin satakuuskutosia ei tahdo löytyä.
Pitäisi saada 156 SW JTS vuodelta 2005 samoilla kilometreillä menemään ensin.
Ei muuta ku 156 myyntiin niin hierastaan tuosta 159:stä Marraskuulle kaupat!

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Muistin vilkaista huoltokirjasta, niin laatikko oli vaihdettu tehdaskunnostettuun 129tkm:ssä, eli vasta reilut 30tkm ajettu loota, sillä kyllä luulis pääsevän tuon pelin paaliin asti, olettaen että siinä on päivitetyt komponentit sisällä. Akunkinhan mää vaihdoin pari kuukautta sitten, kun se oli seisonnan jälkeen antautunut. Eilen tuli postissa uudet sumuvalot, kun olivatkin jo himmeät ja kuskinpuoleinen vielä otti jostain osumaakin hiljattain, niin pitäisi ne alkaa tässä vaihtamaan. Noh, pitänee rustata tosiaan myynti-ilmoa tässä jossain vaiheessa, mutta ehkei ihan vielä kun jättimersu lienee alla vasta silloin Marraskuun alulla, alko jo hirvittään että ku tuo on niin hyvä 159 että se viedään käsistä jos ennenaikaisesti ilmoittelee. :D

Siitä päästäänkin tähän seuraavaan tyhmään kysymykseen; miten nuo sumarit helpoiten vaihdetaan? Lähteekö se kehysmuovi vetämällä irti ja sieltä sitten ruuvit etupuolelta auki ja vaihtelee? Tarviiko muuta purkaa?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Irtoaa juurikin noin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Beta Julio kirjoitti:Siitä päästäänkin tähän seuraavaan tyhmään kysymykseen; miten nuo sumarit helpoiten vaihdetaan? Lähteekö se kehysmuovi vetämällä irti ja sieltä sitten ruuvit etupuolelta auki ja vaihtelee? Tarviiko muuta purkaa?
Iteltä irtos kehys ku tömäytin kiveen ja puskuri halkes. :silly:

...kuuluis varmaan offtopic-vitjaan...

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Irtoaa juurikin noin.
Hyvä, kiitos, sittenhän tuo ei ole pahan kuuloinen homma, ehtii hyvin tehdä viikonloppuna siinä sivussa kun savustelee 3-2-1 ribsejä. :drinking:

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Beta Julio kirjoitti:Siitä päästäänkin tähän seuraavaan tyhmään kysymykseen; miten nuo sumarit helpoiten vaihdetaan? Lähteekö se kehysmuovi vetämällä irti ja sieltä sitten ruuvit etupuolelta auki ja vaihtelee? Tarviiko muuta purkaa?
Varautuisin uusilla kehysmuoveilla, ovat halpoja ja tarvike istuu hyvin. vm 2011 oli jo hapertuneet klipsut niin, ettei ehjänä lähtenyt.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfa tietäjille tyhmä kysymys, eli sopiiko etupotkun takaiskarit Q4;een? Kyseessä 159, netin syövereistä koittanut selvittää mutta aika sekavia sopivuuksia antaa, osa tarvikevalmistajista tarjoaa samaa kaikkiin malleihin kun taas osalla valmistajista omansa qnelkkuun.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

ePeristähän tuon äkkiä tarkistaa...

... tai sitten ei. Omalle alustanumerolle listaa tasan 0 komponenttia jousituksesta tai iskareista sopivaksi :lol: :lol:

Sen perusteella kuitenkin X3 (2005-2008) menisi niin, että Q4:llä on omansa ja muilla omansa (M61 ja M110 antaa saman osanumeron)
Ja jos oikein tulkitsen, niin farkulle ja sedanille omansa.

Berlina: 1.8, 1.9JTS, 1.9JTD, 2.4JTDm 50708744
SW: 1.8, 1.9JTS, 1.9JTD, 2.2JTS, 2.4JTDm 50708747
Berlina Q4: 50708748
SW Q4: 50708750

X9:n kohdalla menee vielä sekavammaksi, koska 3.2Q4 berlinalla on sama takaiskari sport ja eisport, mutta SW:ssä on sitten omansa ja niissä taas on eroa. Ja noita on paljon, joten en jaksanut enempiä käydä läpi.

Kuitenkin X3 ja X9 perusteella etuvedon takaiskarit EI käy nelikkoon...

Hiihtäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Elo 2018, 18:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Hiihtäjä »

Helmat tulee varmaan lähivouna Korjata, pintaruostetta ja aika paljon hiekka sisällä.

Mitä olis hyvä keino jarruta ruoste pikkusen? Helman sisäpesu ja suojaus tai onko muita miraakeliainet jotta kannata laita?

Ja uusia helmoja en olen löytänyt mistään, onko kukaan muu löytänyt?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

en tiedä saako sitä hiekkaa sieltä kovin helpolla pois.
Ite yritin kuivattaa ne ja sitte paimeilmalla ja kotelosuoja perään
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

^^Ruoste-estoliikkeessä pystyvät huuhtelemaan kotelon kunnolla.

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Tietääkö kukaan mistä vois löytyä uusi ohjaustehostimen putki 2006 159 2,4jtdm manuaaliin joka menee tehostimelta lauhduttimelle/jäähdyttimelle (mikä nyt onkaan) kun oma vuotaa samaa tahtia ulos kun kaataa nestettä sisään käydessä. Toinen pää menee banjopultilla tehostimeen ja toisessa päässä on jonkinlainen pikakiinnike jolla yhistyy siihen lauhduttimen/jäähdyttimen putkeen.
Yritin uutta osaa kysellä mutta kuulemma ei enään manuaali askiseen tehdä tota pätkää enää. Eli voiko tollasen korjata (vuotaa siis keskeltä metallia) vai purku osana tai löytyykö jostain uus kokonaan (mikä olisi omasta mielestä paras vaihtoehto)?
Liitteet
Tollanen
Tollanen
ohjaustehostin.jpg (202.57 KiB) Katsottu 7373 kertaa

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jos keskeltä putkea vuotaa, niin nopein tapa taitaa olla korjaus, jos uuttakaan ei ole tarjolla. Vuotokohdasta poikki ja jatkoliitin tilalle tmv.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Jatkoliittimen nimi on leikkuurengasliitin. Semmoisella itse korvaisin metalliputkesta pätkän. Tuossa asennusohje: http://www.hydroscand.fi/storage/ma/195 ... usohje.pdf

Asiallinen hydrauliliike osaa kyllä tehdä uudenkin kokoonpanon, mutta öljynjäähdyttimen pikaliitin voi olla hankala hommata. Vanhaa pikaliitintä voi kyllä käyttää kunhan purkaa letkun päällä olevan puristusholkin siten, ettei sisäosa vaurioidu. Putkessa ei painetta ei ole kuin 60-80 bar.

Edit: Löytyyhän niitä toki ebaysta: https://www.ebay.it/itm/50502958-TUBO-S ... 3036271586

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

arv kirjoitti:Edit: Löytyyhän niitä toki ebaysta: https://www.ebay.it/itm/50502958-TUBO-S ... 3036271586
Kiitos kiitos paljon toi eBay linkki sano että loppu varastosta mutta tolla osanumerolla mikä siinä ilmoituksessa oli niin löysin puolasta uuden putken tilalle. Kyllä ton uuden osan ostaminen väärti on kun saa mielenrauhan ettei korjattu osa petä :happy:

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Eilen laitettiin vaihdelaatikkoon 100 ml X-1R ainetta, Tribodyn 75W-140 LS sekaan. Ensin laskettiin n. 110ml pois vaihdelaatikosta, laitettiin 100 ml X-1R ainetta vaihteistoon, täytettiin ihan täyteen Tribodyn öljyllä.
Ajoin noin 20 km, käyttäen kaikkia vaihteita, kuormittaen ja löysäten kaasua.Keskityin eritoten 4, 5 ja 6 vaihteisiin. Äänet vaihteistossa vähenivät, lähes loppuivat, seurataan tilannetta.
Aiemmat kokeilut RVS ja STP eivät antaneet hyvää tulosta.
Tribodyn öljy on väriltään turkoosi, Asentaja näki täyttöaukosta että rattaiden päällä oli turkoosia Tribodyn öljyä.
Uskon jo tällä kokemuksella, että vaihdelaatikko kestää. Autolla/vaihdelaatikolla on ajettu 218000 km
Nyt myös vaihteistossa on myös STP n. 150 ml ja myös RVS pinnoitusta voi olla, kun aikaisemmaassa öljynvaihdossa 140000 km:ssa laitettiin RVS. Vaihteisto Tribodyn öljy vaihdettiin 210000 km:ssa.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Turpokiisseli kirjoitti:
arv kirjoitti:Edit: Löytyyhän niitä toki ebaysta: https://www.ebay.it/itm/50502958-TUBO-S ... 3036271586
Kiitos kiitos paljon toi eBay linkki sano että loppu varastosta mutta tolla osanumerolla mikä siinä ilmoituksessa oli niin löysin puolasta uuden putken tilalle. Kyllä ton uuden osan ostaminen väärti on kun saa mielenrauhan ettei korjattu osa petä :happy:
Osanumerot löytyvät esim. täältä: https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=7& ... INDOW_ID=1

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kryptinen kolina vaivaa vasenta etukulmaa, soittaisikohan kenenkään kelloja mistä tämä voisi johtua.

Oireet ovat jatkuneet vuoden verran ja aavistuksen lisääntyen. Aluksi kuvittelin että pohjamuovi kolisee runkoa vasten mutta sen korjaustoimenpiteet eivät muuttaneet ääntä. Ääni kuuluu lähinnä pienissä terävissä kuopissa, helpoiten soratiellä. Vähän samankaltainen ääni kuin väljästä ylätukivarresta mutta ne ovat lähes uudet. Kolina tuntuu ohjauspyörässä joten pyöräntuentaan se liittynee. Kun ohjausta kääntää vasemmalle niin kolina kuuluu paljon helpommin kuin jos kaartaa oikealle jolloin ääni saattaa jopa kadota kokonaan. Kaksi korjaamoa ja yksi katsastuspaikka ovat äänen todenneet mutta ei sen lähdettä. Ei vaikka katsastusmies voitonriemuisena tuli koeajolta että vasen etukulma kolisee ja minä esitin toiveen että jos onnistuisi vian paikallistamaan. Uudet alatukivarret eivät myöskään vaikuttaneet ääneen mitenkään.

Kellään ollut samaa probleemaa?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Isojötsittelijöille kysymys: Onko taipumusta sammua lähdöissä, kun lähtee nätisti? Voi olla,että olen vain tottunut pikkujtässän julmaan tyhjäkäyntivoimaan, mutta mutta...
Jos vaikka jotain vikaa saisi etsiä :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

MKT kirjoitti:Kryptinen kolina vaivaa vasenta etukulmaa, soittaisikohan kenenkään kelloja mistä tämä voisi johtua.

Oireet ovat jatkuneet vuoden verran ja aavistuksen lisääntyen. Aluksi kuvittelin että pohjamuovi kolisee runkoa vasten mutta sen korjaustoimenpiteet eivät muuttaneet ääntä. Ääni kuuluu lähinnä pienissä terävissä kuopissa, helpoiten soratiellä. Vähän samankaltainen ääni kuin väljästä ylätukivarresta mutta ne ovat lähes uudet. Kolina tuntuu ohjauspyörässä joten pyöräntuentaan se liittynee. Kun ohjausta kääntää vasemmalle niin kolina kuuluu paljon helpommin kuin jos kaartaa oikealle jolloin ääni saattaa jopa kadota kokonaan. Kaksi korjaamoa ja yksi katsastuspaikka ovat äänen todenneet mutta ei sen lähdettä. Ei vaikka katsastusmies voitonriemuisena tuli koeajolta että vasen etukulma kolisee ja minä esitin toiveen että jos onnistuisi vian paikallistamaan. Uudet alatukivarret eivät myöskään vaikuttaneet ääneen mitenkään.

Kellään ollut samaa probleemaa?
Koiranluu? Näissä ilmeisen hankala katsastuskonttorilla havaita ongelma. Nimimerkillä inssi näytti miten pitää keventää, että osuu kohdilleen jos haluaa tuosta todentaa koiranluuvälyksen. Mulla ei siitä kokemuksia ole, koska mun koiranluut EI olleet väljät :lol:
Ja mikä vuosimalli? Nimittäin ylätukivartta on kahdella eri kartiolla, joista toinen jää sopivasti väljäksi ja kolisee, kun osuu väärän vuosimallin olkavarteen - tosin tarinan mukaan erittäin kovaäänisesti - kun mutterin kireys ei enää riitä.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

palkus kirjoitti:Isojötsittelijöille kysymys: Onko taipumusta sammua lähdöissä, kun lähtee nätisti? Voi olla,että olen vain tottunut pikkujtässän julmaan tyhjäkäyntivoimaan, mutta mutta...
Jos vaikka jotain vikaa saisi etsiä :-D
Riippuu vähän mihin vertaa, mutta joo. On taipumusta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Aquatica kirjoitti:
MKT kirjoitti:Kryptinen kolina vaivaa vasenta etukulmaa, soittaisikohan kenenkään kelloja mistä tämä voisi johtua.
Koiranluu? Näissä ilmeisen hankala katsastuskonttorilla havaita ongelma. Nimimerkillä inssi näytti miten pitää keventää, että osuu kohdilleen jos haluaa tuosta todentaa koiranluuvälyksen. Mulla ei siitä kokemuksia ole, koska mun koiranluut EI olleet väljät :lol:
Ja mikä vuosimalli? Nimittäin ylätukivartta on kahdella eri kartiolla, joista toinen jää sopivasti väljäksi ja kolisee, kun osuu väärän vuosimallin olkavarteen - tosin tarinan mukaan erittäin kovaäänisesti - kun mutterin kireys ei enää riitä.
Molempia potentiaalisimpia syitä on etsitty nyt kahdesti korjaamolla ja kerran melkein puolituntia katsastuskonttorilla. Tukivarren kartiokulma on tiedossa. Tässä on varmaan jo viidennet etutukivarret menossa ja olen ne alustanrolla aina germaaniasta samasta paikasta tilannut. Ihmettelisin jos olisi väärä ja jos sen aiheuttama kolina ei katsastuksessa olisi tullut esiin. Mutta kaikki on tietty mahdollista. Koiranluuthan voisi kokeilla vaihtaa seuraavaksi kun ne eivät kovin kalliit ole. Sitä jo esitin korjaamolle mutta sanoivat olevan turhaa kun niissä ei ole mitään vikaa.

Onko kellään viallisesta hammastangosta tullut samanlaisia oireita?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kaverilla kolisi alatukivarsi ja inssikin sieltä sai väljän kaivettua, mutta itse etsimällä siitä ei väljää saatu nosturilla esiin, vaikka mihin asentoon yritti keventää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Minun autossa oli kolina etuoikealla. Syy oli, puuttuva jousi joka pitää jarrupalaa paikoillaan. Eivät merkkiliikkeessä löytäneet syytä.
Kokeiltavissa, jos jarrua painaa kevyesti, kolina loppuu, myös vertaamalla kummaltakin puolelta, onko jousi paikoillaan.
Viimeksi muokannut Rema, 10 Loka 2020, 07:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Alatukivarret vaihdettu kertaalleen potentiaalisena aiheuttajana. Ei vaikutusta.

Sattumalta myös jarruremppa on tehty lähiaikoina eli uudet palat ja levyt. Ei silläkään vaikutusta.

Tässä tosiaan merkitsevänä on se että kolina lähes katoaa kun kaartaa oikealle. Tai oikeammin ohjauksessa on pientäkään kääntöä oikealle. Siksi pohdin tuota hammastankoa. Sekin kertaalleen vaihdettu (turhaan kun kolina ja välys tuli tuolloin ylätukivarsista) - tosin jo 230 tkm sitten. Ääni kuuluu kun vasen etupyörä osuu kuoppiin ja myös ääni kuuluu vasemmalta.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Hammastangon kiinnityspultit ovat alunperin venyviä. Kiristysmomentti on aikas iso, 120 Nm + 180°. Jos on vaihdettu kovat pultit tilalle, niin ne tykkäävät kyllä löystyä itsestään.
Tämän tiedän siksi, kun rattia käännettäessä paikallaan kuului napsahdus. Jos kaikki muu on jo katsottu, niin tuossa yksi vaihtoehto lisää.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tämmönen kolina??
http://youtu.be/DrlSVlL48SU

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Vainio kirjoitti:Tämmönen kolina??
http://youtu.be/DrlSVlL48SU
Mulla kuuluu juuri tuollanen... Ja uudet TRW ylätukivarret :lol:

Onko tuohon korjausta?

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Tämmönen kolina??
http://youtu.be/DrlSVlL48SU
Mulla kuuluu juuri tuollanen... Ja uudet TRW ylätukivarret :lol:

Onko tuohon korjausta?
Sisäpään helojen purkaminen, rasvaus ja kokoaminen. Olikohan Lesfjörs tai TRW jonka narina loppui ainoastaan tuolla konstilla. Mikään suihkittava rasva ei tuonne halunnut mennä vaan purkaa piti.
Puslat ovat nylonia joten siihen sopivaa rasvaa pitää olla, tavallinen öljy/rasva saattaa paisuttaa nylonia ja ongelma pahenee.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itseasiassa unohdin yhden kolinapaikan: pyöränlaakeri.

Jaa, että mistäkö tiedän :roll:
Omassa väljää oli paljon, mutta lievä välys laakerissa voi hyvinkin olla niin, että kun sinne tulee kuormaa (käänny oikealle -> vasen etukulma ottaa suurimman osan kuormasta) se on ääneti, mutta kevyemmällä kuormalla laakeri pääsee lonksumaan renkaan tahdon mukaisesti...

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Moro

Jakun omat konstit loppuu pitää kysyä viisaammilta. Mistä vois hakee vikaa, kun takalasin eikä huurteenpoistonapit ei toimi keskikonsolissa?Peilien lämmityskään ei toimi. Sulakkeita ja releita olen tutkinut, eikä MESkään kerro vikaa

Hannu
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Vainio kirjoitti:Tämmönen kolina??
http://youtu.be/DrlSVlL48SU
Njoo, voisi tietty ollakin. Tosin tuota ääntä ei saa samalla tavalla aiheutettua. Itse asiassa sitä ei saa mitenkään esiin nosturilla. Oliko sinulla tuossa pyörä kokonaan ilmassa?

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Aquatica kirjoitti:Itseasiassa unohdin yhden kolinapaikan: pyöränlaakeri.

Jaa, että mistäkö tiedän :roll:
Omassa väljää oli paljon, mutta lievä välys laakerissa voi hyvinkin olla niin, että kun sinne tulee kuormaa (käänny oikealle -> vasen etukulma ottaa suurimman osan kuormasta) se on ääneti, mutta kevyemmällä kuormalla laakeri pääsee lonksumaan renkaan tahdon mukaisesti...
Laakerivikaa ei ole. Tai ainakaan mitään siihen viittaavia oireita.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

MKT kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Tämmönen kolina??
http://youtu.be/DrlSVlL48SU
Njoo, voisi tietty ollakin. Tosin tuota ääntä ei saa samalla tavalla aiheutettua. Itse asiassa sitä ei saa mitenkään esiin nosturilla. Oliko sinulla tuossa pyörä kokonaan ilmassa?
Auto oli maassa, mutta auton piti olla parkissa alamäkeen käyttöjarrua vasten ennen kuin toi ääni kuului.
Kaippa se ylätukivarsi piti olla jotenkin sopivalla pingotuksella ennen kuin alkoi ääntelemään :-D

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Vainio kirjoitti:
MKT kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Tämmönen kolina??
http://youtu.be/DrlSVlL48SU
Njoo, voisi tietty ollakin. Tosin tuota ääntä ei saa samalla tavalla aiheutettua. Itse asiassa sitä ei saa mitenkään esiin nosturilla. Oliko sinulla tuossa pyörä kokonaan ilmassa?
Auto oli maassa, mutta auton piti olla parkissa alamäkeen käyttöjarrua vasten ennen kuin toi ääni kuului.
Kaippa se ylätukivarsi piti olla jotenkin sopivalla pingotuksella ennen kuin alkoi ääntelemään :-D
Tuollaista ei ole vielä tullut testattuakaan. Pitääpä ihmetellä. Vaihdoitko uudet tukivarret vai teitkö kuten jäsen arv? Tallissa olisi säädettävät uretaanipuslatkin mutta en aikoinaan saanut niitä millään äänettömiksi niin vaihdoin pois. Sitä hirvittävää narinaa kun ei saanut pois edes rasvanipoilla. Ajettavuuden suhteen nuo olivat kyllä loistavat palikat ja eturenkaatkin kuluivat tasaisesti.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Rasvaus auttoi.

Vastaa Viestiin