Koneen vaihto 156:een

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tossavainen
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
Paikkakunta: Akaa

Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Tossavainen »

Moron!

Nyt kun on noita sataviiskutosia tullut haalittua nurkkiin, niin tulipa mieleeni jotta miten mahtaa onnistua koneen vaihto yksilöstä toiseen. Emäntäkin natkuttaa tasaisesti, ettei pihassa mahdu enää edes kääntymään... :lol: Joten joku vehje joutaisi nurkista pois tai sitten voisi yrittää koneen vaihtoa huonompikoppaisesta terveempään koriin. Pari vaihtoehtoa on pyörinyt mielessä: 2.0 T.S. -02 vaihto 1.8 T.S. -06 tilalle ja 2.5 V6 -03 vaihto 2.0 T.S -02 tilalle.

Seuraavat asiat ainakin mietityttää:
- Onnistuuko vaihto suoraan päikseen, jos sama moottorityyppi vaikkakin eri moottoritilavuus?
- Riittääkö pelkän mekaniikan vaihto vai täytyykö vaihtaa ohjauselektroniikka samalla?
- Entäpä ajonesto / ajoneuvon tunnistetiedot? Vaatinee muutoskatsastuksen ainakin jos kutosen vaihtaa nelarin tilalle?
- Moottorin kiinnityskorvakkeet / kiinnityspisteet, eroaako kuinka paljon eri moottorityypeissä / vuosimalleissa?
- Johtosarjat / anturointi, kuinka paljon eroaa eri malleissa?

Kertokaahan näiden kanssa enemmän touhunneet, kuinka paljon tässä on komplikaatioita odotettavissa ja kannattaako amatöörin tällaiseen edes ryhtyä? Ja tarvitaanko jotain erikoistyökaluja, jotta homman saa ylipäätään tehtyä? Ajatus olisi tehdä vaihtotyö velipojan hallilla, mistä löytyy autonosturi ja kattava valikoima perustyökaluja. Mutta mitään Alfan merkkityökaluja ei löydy.

Niin ja hopun kanssa tätä ei ole tarkoitus tehdä. Taloudesta löytyy riittävästi ajokuntoisiakin Alfoja persiin alle, joten pikkuhiljaa on tarkoitus edetä…

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Nämä tuli ensimmäisenä mieleen:

-Vanhemman päästöluokan konetta ei pysty vaihtamaan uudempaan, esim cf2 ei saa laitettua cf3
-Vaatii koneen lisäksi johtosarjat, moottoriohjauksen, virtalukon ja ovien lukon (tai no ajonestosirun vaihtodon avaimesta toiseen).

-Onko 1.8 ts muuttuvapituuksinen imusarja ja nokassa ajoituksenmuunnin, jos on niin voisi päästä vaan moottorinojauksen vaihdolla ja vanhalla johtosarjalla.

Jos eroa jarruissa/alustassa (vanhemmissa pienemmät levyt takana), pitää ne myös vaihtaa.¨

Ja vaatii muutoskatsastuksen.

Mutua:

En tiedä vaatisiko muidenkin boxien kuin moottorinohjauksen vaihtoa, esim. ajonvakautus ja airbag? Samoin vaikkei vaadi, niin jos on ajonvakautus, ehkä kannattaisi se vaihtaa (jos se nyt oli omana yksikkönään) jos vaihtaa tuossa 2.0 -> 2,5. Ymmärtääkseni ajonvakautuksessa on merkitystä auton painojakaumalla, ja ehkäpä tehollakin.(En muista kunnolla, tai kaikkea tiedäkään). Muistelisin että abs toimintaan vaikuttaisi myös auton akseli/rengaskohtaiset massat, mutta voi olla että pelkkä renkaiden pyörintänopeustietokin riittää. (varsinkin ton ikäisiin.)
Suoraan vaan suoraa

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Itse vaihdoin cf2 pelkän moottorin cf3 tilalle ja taitaa toimia vielä tänäkin päivänä. Oli ensinmäinen ja viimonen operaatio, senkin ajan voi käyttää paljon hyödyllisemmin ja ostaa valmiin.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Garmund kirjoitti:Nämä tuli ensimmäisenä mieleen:

-Vaatii koneen lisäksi johtosarjat, moottoriohjauksen, virtalukon ja ovien lukon (tai no ajonestosirun vaihtodon avaimesta toiseen).
Miksi?
Jos pelkkä kone vaihdetaan ja tunnistimille sekä suuttimille on piuhat.
Eikös joku vaihtanut hiljan 1.8 ts:n 2.0 ts lohkoon ihan onnistuneesti, vai kumminpäin se oli.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Yllämainituista vaihtoehdoista -02 vuotisen 2.0:n vaihtaminen -06 1.8:n tilalle olisi helpoin ja vähiten työläs vaihtoehto.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tossavainen kirjoitti:Nyt kun on noita sataviiskutosia tullut haalittua nurkkiin, niin tulipa mieleeni jotta miten mahtaa onnistua koneen vaihto yksilöstä toiseen. Emäntäkin natkuttaa tasaisesti, ettei pihassa mahdu enää edes kääntymään... :lol:
Tuttu vaiva, vaatii ison pihan että 156:lla mahtuu kääntymään, vaikka niitä olisi vaan yksi :silly:

Edit: jos törkkää 1.8 koneen 2.0 koneen tilalle muuttamatta moottorinohjausta, niin todennäköisesti moottorinohjaus ei ikinä saavuta pyytämäänsä ilmamassaa ja saattaa nalkuttaa että nää ei korreloi. Muuten luulisi toimivan, jos anturit ja toimilaitteet (esim. ajoituksenmuunnin solenoideineen) on samoja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Eipäs kun 2.0 1.8:n tilalle :wink:

Ecu siirtyy imusarjan mukana ja kaikki muutkin johdotukset on moottorin osalta samaa. Ainoa, mikä tuossa pohdituttaa, että kiusaako tuon -06 vuotisen ajohaitat yms. jotakin, vaikka raudan ja muiden hilujen osalta keskenään sopivatkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Garmund »

A Bart kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Nämä tuli ensimmäisenä mieleen:

-Vaatii koneen lisäksi johtosarjat, moottoriohjauksen, virtalukon ja ovien lukon (tai no ajonestosirun vaihtodon avaimesta toiseen).
Miksi?
Jos pelkkä kone vaihdetaan ja tunnistimille sekä suuttimille on piuhat.
Eikös joku vaihtanut hiljan 1.8 ts:n 2.0 ts lohkoon ihan onnistuneesti, vai kumminpäin se oli.

Seuraava lause:
"-Onko 1.8 ts muuttuvapituuksinen imusarja ja nokassa ajoituksenmuunnin, jos on niin voisi päästä vaan moottorinojauksen vaihdolla ja vanhalla johtosarjalla."

Juuri moottorinohjaukseen juuri tuo mitä Polforea kirjoitti, että pyynnit voivat olla eri. Molemmat taitavat olla sähkökaasulla? Edit: Menikin vanhemmasta uudempaan. (Sinänsä uskoakseni uudemmasta vanhempaan ei tarvitse siirtää uudemman päästöluokan saastelaitteita, jos vain kone ja moottorinohjaus toimii ilman niitä.)
Viimeksi muokannut Garmund, 09 Syys 2020, 09:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:^Eipäs kun 2.0 1.8:n tilalle :wink:
Joo, aloittaja tosiaan pohtii noin päin. Siinä kuitenkaan ei ole tuota samaa ongelmaa, koska 2.0 varmasti tavoittaa 1.8 ecun tavoittelemat ilmamassat, eikä ne lisääntyvät toimilaitteetkaan (imusarja, ajoituksenmuunnin) haittaa, kunhan ne jotenkin lukitsee sopivaan asentoon.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Itse muistin kirjoittaessa vuosiluvut väärin päin, nyt tuossa tosiaan haasteena Euro 3 Euro 4 tilalle. Tietenkin varmaan riippuu vähän katsurista kun ei nuo koneet taida ulkoisesti pahemmin erota.

Mutta kaikkien sääntöjen mukaan, pitäisi tosiaan tilalle vaihdettavan koneen täyttää tuo Euro 4 vaatimus. Hmm tosin mitä noissa on lisänä, pakosarjakatit? Kun ei ainakaan nopeasti löytynyt netissä olevista epereistä kuin M.Y 2002 mitkä kai kattaa vuosien 2001-2005 mallit, eli siis Euro 3 mallit. Olisi kiva nähdä löytyykö mitä eroja Euro 4 malleista ja kai niitä on, kun taitaa kuitenkin vielä 2007 asti olla myyty 156sia uutena. Vuoden 2006 alusta on pitänyt vanhojen mallien olla Euro 4 ja uusien 2005 (tyyppihyväksyntä).

Edit: En itseasiassa nopeasti löytänyt että onko noi bensat edes euro 4 malleja... Saattaa olla tuo 06 1.8ts myös euro 3, mikä vähän hämmentävää. En tiedä sitten saisiko päättyvän mallin myyntiä jatkaa hetken vielä vanhalla päästöluokalla.



Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta (779/1998 )

2 § "Auton rakenneosaa, varustetta tai ominaisuutta, jonka on auton käyttöönottoajankohtana edellytetty olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukainen, ei saa auton käytössä vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut käyttöönottoajankohdan mukaiset tai niitä uudemmat vaatimukset eivät täyty. Tarvittaessa vaatimuksenmukaisuudesta on esitettävä selvitys."

7 § "Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Polforea kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:^Eipäs kun 2.0 1.8:n tilalle :wink:
Joo, aloittaja tosiaan pohtii noin päin. Siinä kuitenkaan ei ole tuota samaa ongelmaa, koska 2.0 varmasti tavoittaa 1.8 ecun tavoittelemat ilmamassat, eikä ne lisääntyvät toimilaitteetkaan (imusarja, ajoituksenmuunnin) haittaa, kunhan ne jotenkin lukitsee sopivaan asentoon.
Ei siellä mitään lisäänny, kun samat hilut on myös 1.8:ssa.

Homma on puhdas bolt on, jos vain korista tuleva johto sopii ecun vastaavaan liittimeen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Alfissimo kirjoitti:Ei siellä mitään lisäänny, kun samat hilut on myös 1.8:ssa.

Homma on puhdas bolt on, jos vain korista tuleva johto sopii ecun vastaavaan liittimeen.
Eipä se sitten ihan mahdottomalta hommalta kuulosta, vaikka taitaa siinäkin saada hetken menemään purkaesa ja kasatessa. :) Taitaa mottorin ja ecun lisäksi siis vaatia vain ajoneston boksin ja avaimista ajoneston sirut, tai lukot jos se ajoneston siru on hankala saada avaimesta toiseen.

2,5 -> ts taitaa vaatia sitten johtosarjankin.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tottakai ajonestokin pitää ottaa samasta 2.0 korista, josta moottorikin.

Ainahan voi kokeilla, miten 2.0 lohko toimii 1.8:n eculla, niin ei tarvisi ecu-immo-avain jumppaa tehdä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:Ainahan voi kokeilla, miten 2.0 lohko toimii 1.8:n eculla, niin ei tarvisi ecu-immo-avain jumppaa tehdä.
Todennäköisesti hienosti, se vaan ei avaa läppää ihan auki asti kun ilmamassa tavoitetaan vajaallakin kulmalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tossavainen
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
Paikkakunta: Akaa

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Tossavainen »

JVTL kirjoitti:Itse vaihdoin cf2 pelkän moottorin cf3 tilalle ja taitaa toimia vielä tänäkin päivänä. Oli ensinmäinen ja viimonen operaatio, senkin ajan voi käyttää paljon hyödyllisemmin ja ostaa valmiin.
Eli onnistuu mutta työlästä... Ja vaihdoitko nimenomaan 2-litraisen 1,8 tilalle? Ja ilmeisesti ei ole päästöistäkään narahtanut?

Avatar
Tossavainen
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
Paikkakunta: Akaa

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Tossavainen »

Löytyykö muita operaation onnistuneesti - tai miksei epäonnistuneestikin - suorittaneita? Omakohtaisia kokemuksia eritoten kaipailen. Ja konkreettisia ongelmatilanteita, joihin voi vaihtotyössä törmätä. Toki kaikki kannanotot ja mielipiteet auttaa haarukoimaan onnistumisen todennäköisyyttä ja homman mielekkyyttä...

Alfissimo tuossa epäili että voisi olla melko suoraviivainenkin homma. Vielä jos selviäisi ilman ECUn vaihtoa. T.Sparkin CF2 ja CF3 moottoriversiot ei ilmeisesti sitten eroa niin paljon toisistaan? Peruskatsurihan ei varmaan päälle päin erota, onko siinä pellin alla 2-litrainen vai 1,8-litrainen kone. Kun ei sitä tilavuutta missään lue. Eikös CF2 ja CF3 koneissa ole samanlainen muovihässäkkäkin siinä päällä... CF1 käsittääkseni eroaa päälle päinkin sen verran, että sen saattaa jo huomata. Lain kirjaimen mukaan pitäisi varmaan muutoskatsastaa joo, mutta kyllä Suomen valtio on minulta hyvinkin omansa kupannut "väliaikaisen" ajoneuvoveron muodossa (näinhän se 90-luvun laman jälkimainingeissa meille kaupattiin)... Joten kovin suuria tunnontuskia en kärsi, jos 2-litraisella ajelen mutta maksan ajoneuvoveroa 1,8-litraisesta...

Veekutosen vaihtaminen tuohon pikku-TS:n tilalle taitaakin sitten käytännössä tarkoittaa moottorin vaihdon sijaan "korin vaihtoa". Jos nyt rivien välistä oikein luin. Onkohan kukaan palstalaisista sitä edes yrittänyt...?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä tuo TS vaihto-operaatio on tehty juttu pariinkin kertaan. 2.0 TS menee lähtöoletuksena 1.8 TS:n tilalle ihan sellaisenaan. Oletuksesta poikkeuksen tekee autojen ikäero, koska vastaanottaja on FL -06, joten siellä voi olla esim. erilaiset vaihdevaijerit, jolloin vaihteiston päällä oleva mekanismi pitää tietysti vaihtaa vaijereita vastaavaksi. Mahdollisten eroavaisuuksien osalta selviää kuitenkin vaihtamalla luovuttajan ja vastaanottajan kesken oikeat osat päikseen, sitä mukaa jos vastaan tulee.

ECU-ongelman välttää pitämällä 1.8:n oman ECU:n. Kyllä se 2.0 sillä toimii, mutta kuten Polforea totesi, viimeinen prosentti kaasuläpästä saattaa jäädä avautumatta. Tai sitten ei ja arkiajelussa sitä tuskin edes huomaa.

Itse vaihto-operaatio alkaa tilan tekemisellä ja mitä enemmän purkaa, sen parempi, mutta yläkautta moottori mahtuu norsun kanssa pois kokonaisena vaihdelaatikoineen ja imusarjoineen, vaikkei koko keulaa purkaisikaan. Esim. ilmastoinnin hiluja ei tarvi tyhjätä, kun kompuran irrottaa lohkosta ja vetää remmillä sivuun ja nosto- ja laskuvaiheissa on neljä kättä ja neljä silmää katsomassa ja ohjaamassa tiellä olevia hilppeitä.

Eikun tekemään vaan, jos houkuttelee. Onko siinä järkeä, siihen en ota kantaa, mutta eipä järki ennenkään näissä hommissa ole päälimmäisenä perusteena ollut :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:joten siellä voi olla esim. erilaiset vaihdevaijerit, jolloin vaihteiston päällä oleva mekanismi pitää tietysti vaihtaa vaijereita vastaavaksi.
Jos askeissa ylipäätään on eroa, ei sitä välttämättä kannata vaihtaa ellei nimenomaan halua. Vähätehoisemmalla ECUlla se kaasuläppä tosiaan todennäköisesti aukeaa vähemmän niin että vääntökäyrä seuraa alkuperäistä, jolloin alkuperäiset välitykset on todennäköisesti sovitettu sille paremmin sopiviksi.

Toki jos välitykset alunperin tuntuu turhan tiuhalta, niin pidempivälitteisen askin voi heittää paikalleen (edelleen sillä olettamalla, että niissä askeissa edes on eroja).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

On eri askit. Kaksilitraisen kakkonen vetää sataan asti, kun 1.8 tyssää jo kahdeksankympin nurkilla.

Itse tekisin niin, että kaksilitraisen eculla loppuun asti, jos vain korin johto siihen sopii. Tässä tekee kiusan, jos uudemman johdossa on jotain ESP/ASR-eroja. Tosin, onko -06 1.8:ssa edes moisia ajohaittoja. Ecun kanssa juttelevan immo-boksin saa siirrettyä kivuttomasti, eikä lukkoja ole pakko vaihtaa, kunhan 2.0 alkup. avain juttelee immon kanssa.

E: askeista mieleen OT. Jos olisi ajatuksena, että olisi 2.0TS rataleluna, niin kuinkaha ripeämmän siitä saisi, jos laittaisi ”isolohkon” kaveriksi pikkuveljensä tiheämmän laatikon. Olennaisin taitaa olla 3.- ja 4.-vaihteiden välitys, mutta liekö noista missään mitään numeroita.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Laatikon välitykset:

Pre FL 2.0 ts (2.0 ts ei taida olla kuin pre fl?)

1st gear:3,55:1
2nd gear:2,24:1
3rd gear:1,52:1
4th gear:1,16:1
5th gear:0,92:1
final transmission:3,56:1
RPM at 120 km/h:3.450 rpm

FL 1.8 ts
1st gear:3,91:1
2nd gear:2,24:1
3rd gear:1,52:1
4th gear:1,16:1
5th gear:0,92:1
reverse gear:3,91:1
final transmission:3,73:1
RPM at 120 km/h:3.500 rpm

Pre fl ts:
Ajonvakautus= EI (stability control)
Sutimisenesto= EI (traction control)

Fl ts:
Ajonvakatutus= Lisävaruste (n. 1000e impression, progression ja vakiona distinctive varustelussa. En tiedä onko nämä maakohtaisia)
Sutimisenesto= On

Lähde:
https://www.cars-data.com/en/alfa-romeo ... -specs/298
https://www.cars-data.com/en/alfa-romeo ... 68/options


Edit: Lisäksi tuossa 2.0 ts taitaa olla takana "pikkujarrut", eli 251 mm levyllä, kun uudemmassa on 276 mm levyllä. En tiedä onko eroa muussa kuin jarrusatulan kiinnitysraudassa, esim käsijarruvaijereissa.(Levyn ja palojen lisäksi siis)
Suoraan vaan suoraa

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Tossavainen kirjoitti:
JVTL kirjoitti:Itse vaihdoin cf2 pelkän moottorin cf3 tilalle ja taitaa toimia vielä tänäkin päivänä. Oli ensinmäinen ja viimonen operaatio, senkin ajan voi käyttää paljon hyödyllisemmin ja ostaa valmiin.
Eli onnistuu mutta työlästä... Ja vaihdoitko nimenomaan 2-litraisen 1,8 tilalle? Ja ilmeisesti ei ole päästöistäkään narahtanut?[/quote

Vaihtu ihan samaan 2 litraseen, viikon päivät siinä operaatiossa meni, ei ihan täys päiväisesti sentään. Alfafoorumin piiriin jäi, alkuperäinen moottori oli hajotettu liian vähillä öljyillä.

Avatar
Tossavainen
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
Paikkakunta: Akaa

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Tossavainen »

Jaa-a, taidanpa sittenkin kuunnella järjen ääntä ja karsia kalustoa nurkista muulla tavoin. Äkkipäätä tuo koneen vaihto tuntui hyvältä ajatukselta. Mutta onhan siinä aina se vaara, että operaation lopputulemana on sitten kaksi ajoneuvoa, jotka ei omin voimin liiku mihinkään. Nyt on kuitenkin kaikki pihassa makoilevat vehkeet ajokuntoisia ja leimattuja, vaikkeivat kaikilta osin ihan priimakuntoisia olekaan. Yksi kulkine myynnissä jo onkin, täytyy katsoa laitanko jonkun toisen vielä myyntiin...

Kiitokset kaikille kuitenkin kommenteista!

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Koneen vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Tossavainen kirjoitti:
JVTL kirjoitti:Itse vaihdoin cf2 pelkän moottorin cf3 tilalle ja taitaa toimia vielä tänäkin päivänä. Oli ensinmäinen ja viimonen operaatio, senkin ajan voi käyttää paljon hyödyllisemmin ja ostaa valmiin.
Eli onnistuu mutta työlästä... Ja vaihdoitko nimenomaan 2-litraisen 1,8 tilalle? Ja ilmeisesti ei ole päästöistäkään narahtanut?
Tuossahan se kyseinen yksilö seisoo pihalla ja hyvin on toiminut. Itse moottorissa ei ilmeisesti ole mitään eroa, vaan erot on lähinnä oheislaitteissa ja moottorinohjauksessa. CF3 kaksi kattia yms, mutta kun oheislaitteet ja moottorinohjaus on uudemmasta, niin ei ole ongelmia ollut. Olen katsastanut tuon nyt kaksi kertaa ja se on mennyt kummallakin kerralla heittämällä päästöistä läpi.

Vastaa Viestiin