Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Hoplaa.


Auto on 156 2.0 jts.

Sattuneista syistä (Jakopää poks - hämärä ja halpa korjaus myyjän toimesta - kone imi öljyä ja kävi kuumana ja veti vähän laiskasti ja piti kummallisia ääniä, jotka eivät kai tule kuitenkaan alapäästä) ajattelin alkaa harrastelemaan öljynvaihtoja isompia remontteja,tilasin ajoitustyökalut ja ajattelin tarkistaa ajoituksen.

Kaikki meni kivasti kunnes purkamisesta innostuneena nykäisin myös jakopään hihnan irti ja sitten aloin kääntelemään kampiakselia kunnes muistin, että ohjeissa nimenomaan luki että älä käännä kampiakselia hihna irti. No nokkelana poikana ajattelin, että jos nuo nokat kääntyvät käsin niin pyöritellään niitä siinä sitten mukana yksi kierros hissun kissun. Hieman kokeilin ja pakopää kääntyi hieman ja sitten muistin, että ohjeissa nimenomaan luki että älä käännä nokka-akseleita hihnan irti ollessa. Sen muistin, että ohjeissa luki, että älä käännä konetta vastapäivään. Siksi en käännellyt alun alkaenkaan kampiakselia takaisin siihen kohtaan mistä lähdin liikkeelle. Jotakin sentään muistin :-D

No nyt sitten on koko homma sekaisin. Tilanne on sama kuin jos hihna olisi hajonnut poislukien se, että hentoisesti kääntelemällä tuskin olen tehnyt mitään vahinkoa venttiileille. Jos olen niin sitten ne on kyllä tehty sinitarrasta.

Mutta mitä nyt? Ilmeisesti jos saisin koneen 90 astetta yläkuolokohdasta niin, mitään kontakteja venttiileihin ei tule ja voisin käännellä nokat omiin yläkuolokohtiinsa, jotka löytyy asennuspalikoiden avulla. Onko näin? Haluaisin tietää:

1) voiko nokkia käännellä ylipäätään käsin? Onko nokissa jotakin ajoitusmerkkejä? Tällä hetkellä ykkösssylinterin nokat osoittavat suurin piirtein alaspäin. Ilmeisesti pitäisi imupuoli osoitella moottorin takaseinää kohti ja pakopuoli etuseinää kohti, että olisivat lähellä yläkuolokohtaa. Voiko nokkia käännellä vastapäivään?

2) voiko konetta kääntää vähän varovasti vastapäivään (tämänhetkinen vaihe on se, että ykkössylinterin vaihe on lähellä yläkuolokohtaa. Kampiakselin hihnapyörässä on keltainen merkki joka osoittaa noin kello 22-23 suuntaan. Onko tällä merkillä jotakin merkitystä (kyse on todellakin kampiakselin hihnapyörästä ei apulaitten hihnapyörästä, jossa on ilmeisesti myös jotakin merkkejä.

3) Pitääkö tässä nyt nykiä nokat irti ja asetella ne paikoilleen sitten kun ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa? Jos niin, niin miten ne irrotetaan?

4) Mikä olisi järkevintä? (poislukien osaavan ja huolellisen ammatti-ihmisen käyttö, ajan kääntäminen takaisinpäin ja auton paalaus).

Lukkopalat eivät siis ole kiinni. Kaikki tulpat ovat auki. Kone kääntyi helposti ja heti kun tuli jumia niin en runnonut. Ottaako minua päähän? Vähintäänkin, mutta sellaista elämä on. Oma moka. Seuraavaksi osaan. Auto maksoi muutaman satasen ja onelämänsä loppusuoralla, joten siksi ajattelin ottaa tämän harjoituskappaleeksi. Mahtavaa olisi jos sen saisi vielä vuodeksi ajokuntoon.

Asiallinen apu ilman moralisointia on tervetullutta.

Ai niin. Tasapainohihna lähti irti ilman, että koskin kiristimeen. Onko tämä normaalia vai onko kiristäminen jäänyt Repalta tekemättä?

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nokka-akselit irti, ykkönen työtahdin yläkuolokohtaan, nokat paikoilleen, lukituspalat paikoilleen, hihnapyörät löysälle ja hihna paikoilleen, hihnapyörien kiristys, koekierto 2 kertaa kampuran kierros.
Purat nokka-akselin pukit irti, jolloin nokat irtoaa, imupuolelta myös ajoituksenmuuntimen päällä oleva kaari irti. Ajoituspalat imupuolelle toisen pukin tilalle ja pakopuolella kolmannen pukin tilalle. Kuvassa on Lancian kone.
Liitteet
lukkopalat ja heittokello.jpg
lukkopalat ja heittokello.jpg (432.11 KiB) Katsottu 5543 kertaa

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Onko näin helppoa? Ihanaa!

Eikö tarvitse edes nykiä noita nokkarullia irti? Eikä pakopuolen, onko se nyt korkeapainepumppusysteemiä mitenkään purkaa?

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

En tosiaan tunne tuota jts konetta sen kummemmin, joten korkeapainepumpun irroituksesta en osaa sanoa, mut kait tuo näyttää suunnilleen samalta kuin jts? Joku muu voi kertoa tarkemmin, nuo nokkapyörät löysätään akseleista, kun uutta hihnaa laitetaan paikalleen.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tapoja on monia.
Kokeilemisen arvoista voisi olla pyörittää männät ½ väliin silläkin uhalla että joutuu pyörittämään väärinpäin konetta.
Kun männät ovat niin kaukana venttiileistä etteivät siis voi osua toisiinsa, pyöräyttää lukituspalat paikoilleen nokkiin.
Sitten hakee ykkösen männän ykk.hon ja hihna kiinni ja jatkaa normaalilla prosedyyrillä.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^näin minäkin tekisin. Siinä kun lähtee siitä puolivälistä pyörittämään, niin kattoo vain, että ykkönen lähtee ylöspäin, eli voi joutua väärinpäin pyörittämään.
"puhun niin totta kuin osaan"

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Näin minäkin olisin tehnyt. Nokkien irrotus otti aikansa. Opetti tosin enkä ehkä saanut mitään rikki.

Nyt on kone kohdillaan ja palat paikallaan.

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Oppi menee kaaliin kantapään kautta.

Tänään nypläsin nokat irti. Päänvaivaa tuotti nokkapyörien vieressä oleva palanen, joka on neljällä pultilla PLUS yhdellä sivusta kiinni.T Korkeapainepumpun puoli pähkäilytti, mutta jahka sain kaiken muun purettua (myös sen palikan, joka on pumpun vieressä ja sen sivuttaisen pultin), niin sehän pyöri ihan kivasti.

Eli nokat kohdalleen ajoituspalojen mukana tulleen ohjeen mukaan....


Ja siinäpä se isoin pulma. Ohjeen mukaan imupuolen pala tuli neljänteen (eli kolmanteen jos sitä variaattorin öljyäjää ei lasketa ) ja pakopuolen toiseen väliin. Eli päinvastoin kuin kaikissa muissa ohjeissa. Palikoissa luki myös hämmentävän hilpeästi A-2-CIL (imupuolen palikka) ja S-3-CIL (pakopuolen palikka). Eli tavallaan noista olisi voinut vetää johtopäätöksen, että ohje oli väärin.

En vetänyt, vaan tein ohjeen mukaan. Kone pyöri käsin hyvin. Ei osumia. Toisin aseteltuna nokat olisivat olleet selkeästi 180 astetta toisinpäin.

Ei muuta kuin tulille.

Ei käynnistynyt. Hörähti kerran ja siinä se.

En tullut kokeilleeksi tulpanjohtojen vaihtoa kakkosen ja kolmosen välillä ja ykkösen johto neloseen. Sillähän se olisi varmaan selvinnyt onko tämä se vika vai jokin muu. Toinen vaihtoehto on hieman haperon näköinen nokan asennontunnistin.

Toinen vähemmän miellyttävä yllätys näissä ajoitustyökaluissa oli se, että jakohihnan kiristäjä on väärän kokoinen. Sillä ei saa hihnaa tarpeeksi kireälle. Piti tunkea sorkkarauta työkalun ja sen rullan korvakkeen väliin, että sai sen kangerrettua kohdilleen. Muutama yritys meni. Tämä ongelma oli tullut myös vastaan muuallakin.

BGS-merkkinen setti on kyseessä.

Huomenna tai lähipäivinä koko jumppa uudestaan. Menee ehkä vähän nopeammin toisella kertaa :)

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kait ne nyt on vähän edes tännepäin?

https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarB1nWTsL9Ex1_1Z8TJ

Tuossa on ykkönen ylhäällä.

Kiristimen säätötyökalun kuva lisätty.
Ja tietenkin kuva kiristimestä.

https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarB1wmyDUqUcJ2n3bQd

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turre »

Pukumies kirjoitti: Ja siinäpä se isoin pulma. Ohjeen mukaan imupuolen pala tuli neljänteen (eli kolmanteen jos sitä variaattorin öljyäjää ei lasketa ) ja pakopuolen toiseen väliin. Eli päinvastoin kuin kaikissa muissa ohjeissa. Palikoissa luki myös hämmentävän hilpeästi A-2-CIL (imupuolen palikka) ja S-3-CIL (pakopuolen palikka). Eli tavallaan noista olisi voinut vetää johtopäätöksen, että ohje oli väärin.

En vetänyt, vaan tein ohjeen mukaan. Kone pyöri käsin hyvin. Ei osumia. Toisin aseteltuna nokat olisivat olleet selkeästi 180 astetta toisinpäin.
eLearnin JTS-ohje on tosiaan ristiriitainen ja suorastaan virheellinen, ainakin vapaasta kaupasta saatavien lukituspalojen suhteen. Ks http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=552158#p552158

Ja joo, niitä kiristintyökaluja on tosiaan kahta eri mallia, ainakin itsellä kaikki kolme vastaantullutta (2002 -> JTS ja TS) olis tarvinnut uudemman mallisen, eli tämmöisen: https://www.totallyalfa.com/shop/tools/ ... ater-type/ Sen vanhemman mallin jota tyypillisemmin tuntuu myynnissä olevan kanssa tarttee ylimääräistä kiilaa väliin jotta saa riittävän kireälle.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Nokkapyörien pultteja ei sitten kannata availla ja kiristellä ajoituspaloja vasten, vaan pitää vastaan erillisellä työkalulla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

En kiristellyt paloja vasten, vaan improvisoin jonkinmoisen työkalun. Sain jopa sen pakopään momenttiin. Edellinen räplääjä oli myös improvisoinut, koska asentotunnistimen metallisuikale siinä pakonokkapyörän takapuolella oli ottanut runtua. Kääntelin nätimmäksi. Osasyy epäatasaiseen käyntiin voi olla tuossa anturissa. Se kun on hieman haljennut muoviosastaan.

Tietäänkö kukaan onko JTS ns. "wasted spark" systeemi? Wikipedian mukaan Ts oli, mutta CF3 systeemiset (eli 2001) jälkeen ei. Internet ei tunnut kumma kyllä tietävän aiheesta yhtään mitään yksimielistä. JTS:ssästä on muutenkin yllättävän vähän tietoa.

Hieman tuo jokaiselle tulpalle oma puola -systeemi voisi viitata siihen, että kone ei lyö hukkakipinöitä vaan jokaiselle pytylle tulee kipinä tarkalleen sytytystahdin alussa. Näin ainakin toivon, koska sitten ongelma olisi helppo ratkoa eli kääntämällä kampiakselia 180 astetta samalla kun pitää nokat nykyisessä asennossaan. Jonkun foorumin mukaan tämä olisi mahdollista eli venttiilit eivät osu mäntiin kun nokat ovat yläkuolokohdassa. Tietty jos varman päälle haluaa mennä, niin sitten ehkä kone puoleenväliin ja nokkien kierittely käsin 180 astetta. Hämmentävää vain on se, että mistä ihmeestä tietää onko YKK sitten ykkös vai nelospytyn sytytysvuorossa...tai minähän nyt tiedän tässä tapauksessa, jos vikadiagnoosini on oikeassa.

Toinen mahdollisuus on tosiaan hajonnut anturi.

Illalla kokeilen vaihtaa vähän puolien järjestystä. Kakkonen kolmoseen ja ykkönen neloseen. Nelonen ei yllä ykköseen, mutta kai tuo kolmellakin pytyllä käynnistyy jos tämä teoria pitää paikkansa.


Jäsen Bartille: Oli sinne päin, mutta 180 astetta päin sanonko mitä. Ykkösen nokat osoittivat sisään päin ja nelosen ulkoreunoja kohti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei se varsinainen hukkakipinä ole kun on neljällä puolalla, mutta onhan se mahdollista pakotahdillekin sillai räkiä. Toisaalta, jos räkisi pakotahdille, sytyttäisi pytty joka kierroksella ja silloin tuolla 180° heitolla ei olisi about mitään merkitystä.

Kun kokeilet vaihdella puolien mestoja ja ykkönen jää pimeäksi, nyppää myös ykkösen suuttimen piuha irti. Et kuitenkaan halua holvata bensaa pyttyyn ja kattiin.

MES varmaan kertois starttiyrityksenkin yhteydessä niiden antureiden arvoja livedatalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja palkus »

nyt onkin tieteellistä ajoittamista :-D Toi noin niin, jos nyt jostain syystä lyötäis mulle tommonen eteen niin: ensin pyöritys myötäpäivään (oikeaan suuntaan) kampura puoleenväliin odottamaan seuraavia toimenpiteitä (sitten myöhemmin, kun kierretään lisää oikeaan suuntaan myötäpäivään, ykkönen lähtee nousemaan ylös). Sitten pellinkliisun ehjäys jämtilles tai ehjä hihnapyörä + varmasti ehjä toinen nokan hall-anturi paikallensa, vaikka uusi. Sitten ne palat oikeisiin nokkiin, eli imu kakkoseen ja pako kolmoseen, kuten niissä paloissa lukee ja pari kuvaakin on tässä ketjussa. Sitten vain ykkönen yläkuoloon ja loppukoonti/ajotus normaalisti. Kyllä se jakopäänpuoleinen on se ykköspytty ja se pakonokan hihnapyörän pelti kertoo sen anturin välityksellä eculle. Niinja sitten ajoittaessa hihnapyörät ensin löysällä, kierrettynä löysät pois myötäpäivään, jolloin kiristintä kiristettäessä pääsevät hieman pyörähtämään mukana vastapäivään.
"puhun niin totta kuin osaan"

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Noviisina monimutkaistan asioita :)

Tänään kävin kokeilemassa uudemman kerran tulille lyöntiä ja kas! Sehän lähti käyntiin. Ehkä bensansyötössä oli ilmaa. Olin avannut korkeapaineletkun hetkeksi kun räpelsin nokkia irti.

Eli on ihan sama laittaako palat niinkuin pitää, vai niinkuin palojen mukana tullut ohje sanoi. Kone toimii oli nokat sitten oikein tai 180 astetta väärin.

Huono juttu oli se, että yhtä diisseliltä tuo kone kuulosti kuin ennen kaikkea tätä. Eiköhän ongelma ole jossakin muualla jakopään hihnan hajoamisen jäljiltä.

Eli purkuun tämä menee jahka ajoaika loppuu. En viitsi enää yrittää mitään, vaikka toki tuo anturi olisi nyt helppo vaihtaa. Tuskin se massiivista öljynkulutusta selitää.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olisko siinä ajoituksenmuunnin korjauksen/vaihdon tarpeessa.

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Voi olla sekin. Ehkä sen tiiviste on se joka vuotaa. Tai yksi niistä. Tuntuu, että koneessa on kuumana niin paljon painetta ja lämpöä, että öljyä tihkuu vähän joka välistä.

Mutta on tuosssa muutakin. Se kuumenee hyvin nopeasti 95 asteeseen (messillä mitattuna). Olen ajanut lähinnä matkaa niin nesteet ovat pysyneet sisällä. Vähän se saattaa kiehauttaa auton sammuttamisen jälkeen.

Kai tuo ylikuumeneminen voisi periaatteessa aiheuttaa paineen koneessa ja öljyn katoamisen ajon aikana (suurimmaksi osaksi se menee poltettavaksi. Huohotinsysteemi on ehjä. Rakensin jopa öljysiepparin, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä eli kai se öljy tulee venttiilien liepeiltä.), mutta epäilen jotakin suurempaa. Nyt olisi hyvä aika laittaa tuo anturi kuntoon ja purkaa vaikka koko kone harjoittelumielessä, mutta työt alkavat ja toinen lapsi on tuloillaan niin ei tässä oikein jouda enää roplaamaan, kun ei omaa tallia ole. Ilmaan kuitenkin jäähdyttimen jahka saan tuon koneen posken kiinni. Jos se tekee ihmeitä niin saa tuon vielä uudestaan auki ja tällä kertaa osaavampana :)

Yksi vika ainakin selvisi tänään. Evap systeemin purkusolenoidin piuha ei ollut kiinni.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pukumies kirjoitti:Se kuumenee hyvin nopeasti 95 asteeseen (messillä mitattuna).

Kai tuo ylikuumeneminen voisi periaatteessa aiheuttaa paineen koneessa ja öljyn katoamisen ajon aikana
95 astetta ei ole polttomoottorille ylikuumeneminen, vaan normaalia käyttölämpötila-aluetta. Voi toki olla enemmän kuin termostaatin nimellinen avautumislämpötila, mutta mitään ongelmia tai oireita ei 95 astetta aiheuta moottorille. "Ylikuumeneminen" tapahtuu vasta reilusti sadan asteen yläpuolella.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Pukumies kirjoitti:Noviisina monimutkaistan asioita :)

Tänään kävin kokeilemassa uudemman kerran tulille lyöntiä ja kas! Sehän lähti käyntiin. Ehkä bensansyötössä oli ilmaa. Olin avannut korkeapaineletkun hetkeksi kun räpelsin nokkia irti.

Eli on ihan sama laittaako palat niinkuin pitää, vai niinkuin palojen mukana tullut ohje sanoi. Kone toimii oli nokat sitten oikein tai 180 astetta väärin.

Huono juttu oli se, että yhtä diisseliltä tuo kone kuulosti kuin ennen kaikkea tätä. Eiköhän ongelma ole jossakin muualla jakopään hihnan hajoamisen jäljiltä.

Eli purkuun tämä menee jahka ajoaika loppuu. En viitsi enää yrittää mitään, vaikka toki tuo anturi olisi nyt helppo vaihtaa. Tuskin se massiivista öljynkulutusta selitää.
Niin siis nokat pyörii koneessa puolet hitaampaa kuin männät, joten 180 on oikein.
Mutta jos olisit pyörittänyt kampiakselista yhden kierroksen olisi ajoituspalat näyttäneet oikein?
Pakopuolen hihnapyörän tunnistinhan se taisi kertoa lastuaivolle missä pytyssä tarvitaan kipinää.

Ajoituksenmuunnin pitää kyllä rumaa ääntä, varsinkin jollain 5W öljyillä kuumana jos se on kulunut. (eikai kukaan käytä tuossa JTS koneessa muuta kuin 10w-60 öljyä? )
Mistä se sitten johtuu, jäi tutkimatta kun ostettiin tuo JTS pois, mutta epäilen niitä kahta prikkaa jotka väsyvät ja eivät jaksa poistaa enää klappia.

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

En käytä enää 10w-60, koska öljyä menee 1litra/200km. Pari pönikkää sitä tuolla polttelin. Ei vaikutusta. Turhan kallista bensanjatkeeksi (Bauhaussista saa muuten halvimmalla) . Kaikenlaisia vaihtoehtoja olen kokeillut sen jälkeen. Ei vaikutusta ääneen eikä kulutukseen.

Paitsi että mineraalilitkut katoavat vielä nopeammin koneesta.


Naputtelu on kovimmillaan pintakaasulla noin 2500rpm. Voi toki olla alapään ongelmiakin. Tai nakutusta.
Viimeksi muokannut Pukumies, 29 Heinä 2020, 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Tämä siis kuumenee tuohon 95 asteeseen todella nopeasti ja laskee alleen ajon jälkeen eli keittää yli moottorin (flektin) sammuttamisen jälkeen. Ei lie normaalia?

Tämä käyttäytyminen alkoi jakopään ja vesipumpun vaihtamisen jälkeen. Ilmaa systeemissä? Pumpussa jotakin? Huonot letkut? Seos pielessä? Evappi on ilmeisen mykkä eli kiinni tai auki. Sieltähän tulee kaimittaamatonta ilmaa seokseen jos se on auki.

Ennen remonttia vedet olivat sellaiset 88 asteiset eikä yökastelua esiintynyt. Mielestäni ei vuoda mistään vaan nimenomaan kiehauttaa jälkilämmöillä vedet yli. Melko kuuma on koko kone pakosarjoineen. Ajaessa viima ja flekti pitävät lämmöt suurinpiirtein kurissa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja karila »

Pukumies kirjoitti:Tämä siis kuumenee tuohon 95 asteeseen todella nopeasti ja laskee alleen ajon jälkeen eli keittää yli moottorin (flektin) sammuttamisen jälkeen. Ei lie normaalia?

Tämä käyttäytyminen alkoi jakopään ja vesipumpun vaihtamisen jälkeen. Ilmaa systeemissä? Pumpussa jotakin? Huonot letkut? Seos pielessä? Evappi on ilmeisen mykkä eli kiinni tai auki. Sieltähän tulee kaimittaamatonta ilmaa seokseen jos se on auki.

Ennen remonttia vedet olivat sellaiset 88 asteiset eikä yökastelua esiintynyt. Mielestäni ei vuoda mistään vaan nimenomaan kiehauttaa jälkilämmöillä vedet yli. Melko kuuma on koko kone pakosarjoineen. Ajaessa viima ja flekti pitävät lämmöt suurinpiirtein kurissa.
Kokeile vaihtaa termostaatti.
- Kari

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tai avata syylärin ilmaruuvi ja katsoo paljoko ilmaa tulee.

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Nämä teen tässä jahka jaksan. Kiitos paljon vinkeistä! Muutenkin kiitos kaikille kommenteista.

Sain tänään auton liikenteeseen. Jätin tasapainohihnan toistaiseksi pois, koska sormissani ei ollut tarpeeksi niveliä sen kiristysruuvin kanssa touhuamisen. Puuhastelin maan tasalla. Ei enää ikinä tuota hommaa parkkipaikalla. Muuten oli aivan mielenkiintoinen jumppa. Oppia ja kokemusta tuli roppakaupalla.

Nakutus tulee variaattorista. Se selvisi nyt. Remontin jälkeen nakutus oli valtaisaa kunnes se sai kunnolla öljyä ja tasaantui. Auto toimii muuten aivan hyvin ja kiihtyy ketterästi, mutta tyhjäkäynti on epävakaata. Veikkaisin nokka-anturia. Vaihtaisin sen jos tuo ei menisi varaosiksi.

Virhekoodeja ei ole kuin hitaan flektin rele koodi. Toki nokka-akselin koodi sieltä varmaan napsahtaa kohta tauluun.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Pukumies kirjoitti:mutta tyhjäkäynti on epävakaata. Veikkaisin nokka-anturia.
Eikös toi oo JTS:sän ominaisuus tuo tyhjäkäynnin epätasaisuus? Nokka-akselin anturi jos olisi sökö niin vikavalo syttyisi, ja moottorin käynnistäminen vaatisi hivenen tavallista pidemmän sahauksen

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

JTS käy tyhjäkäyntiä rumasti ja ajoittain pätkivästi, ”prööt prööt prööt”, vaikka olisi näennäisesti ihan ehjäkin.
Pukumies kirjoitti:Virhekoodeja ei ole kuin hitaan flektin rele koodi.
Tämähän on sitten hylkykoodi katsastuksessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Alfissimo kirjoitti: Tämähän on sitten hylkykoodi katsastuksessa.
Ja vikana luultavasti releen kannasta irtihapettuneet johdot. Saattaa näyttää ehjältä päällepäin mutta kupari on muuttunut sähköäjohtamattomaksi jauhoksi

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Onkohan tuo syynä mullakin, kun ykkösnopeus puuttuu ja kertoo releviasta, tosin diesel niin ei aiheuta hylkyä katsastuksessa.

Pukumies
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2020, 15:40
Car(s): 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.9 sw -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pukumies »

Hylkykoodi? No jopas. Miten tuo liittyy päästöihin tai muuhun.

Varmaankin rele. Irrotin tuulettimen vastuksen ja se mureni käsiin. Löin sen sitten suoraan kiinni. Eipä merkitystä vikakoodiin. Käy tietty vain täysillä.

Pitääpä testailla.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ajoituksen mestarit! Apuanne kaivataan.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Pukumies kirjoitti:Hylkykoodi? No jopas. Miten tuo liittyy päästöihin tai muuhun.
Ei mitenkään. Koodi on vaan valittu semmoisesta numerojoukosta jonka Trafi (tms) on määritellyt hylkyperusteeksi.

Vastaa Viestiin