Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

centro style kirjoitti:Onko 156:sessa käsijarruvaijerille säätöä, jos on niin missäkohtaa vaijerin säätö sijaitsee?...Auto on -99 2.5 V6 sedan.

Käsijarrukahvan alla on kiristys millä saa vaijerista löysät pois, muistaakseni 13mm avain sopii jos ei käsin pyöri. Sielä suoraan kahvan alla ja säädetään autosta sisältä. Pussin saa irti muistaakseni puristamalla kehyksen reunoista ja työntämällä sitä taaksepäin.

(Takasatuloissa automaattisäätö)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja jos käsijarru ei pidä kunnolla, niin tuo kiristäminen tappaa melkein varmasti satulan.

Kolmessa 156:ssa ollut ongelma, ettei käsijarru pidä kunnolla ja jokaisessa vaatinut uudet käsijarruvaijerit + satuloiden herkistelyn takana.
Yhdessä hieman kiristin tuosta 13mm mutterista ja ainoa, mitä se aiheutti oli laahaava käsijarru -> satula suli. Satulan päässä on automaagisäätö, kuten tuossa yllä mainittiinkin.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Ja tuo käsijarrukahvan alla oleva säätö säädetään sitten käsin, ei avaimella. Vaijerit vaihtoon, sitten mutterista käsin pyörittämällä löysät pois. Avaimella tuo menee liian kireälle ja vaijerit venyvät :)
Kahva alhaalla kun pyörittää niin pitäisi pyöriä kyllä ilman työkaluja.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Avaimella saa ihan yhtälailla löysät pois, se onnistuu hyvin kunhan muistaa kokeilla kahvasta, ettei väännä :P

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Laittaa sinne linkun väliin pellinpalan ja lattialle toisen. Kun kuuluu kilahdus, ottaa vähän taaksepäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Aquatica kirjoitti:^
Avaimella saa ihan yhtälailla löysät pois, se onnistuu hyvin kunhan muistaa kokeilla kahvasta, ettei väännä :P
Saa toki, mutta niin monessa 156/147 mallissa on tullut vastaan niin jeesus tiukkaan kiristettyjä vaijereita, että olisi parempi unohtaa se avaimella kiristäminen :lol:

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Kiitoksia neuvoista 8) ...Mulla on tuossa käsijarruvaijereiden vaihto edessä, niin siksi kysyin sitä säätöjuttua...eli, että osaan ottaa ensin säädöt löysälle, ennenkuin alan vaihtamaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

centro style kirjoitti:Kiitoksia neuvoista 8) ...Mulla on tuossa käsijarruvaijereiden vaihto edessä, niin siksi kysyin sitä säätöjuttua...eli, että osaan ottaa ensin säädöt löysälle, ennenkuin alan vaihtamaan.
Joo, juuri näin.

Kahvan alta löysälle ruuvi -> vaijerit vaihtaen. Tässä vaiheessa VAHVA SUOSITUS: herkistele takapalat ja liukupinnat yms samalla, voitele liukutapit.
Sitten ensin polkimella palat levyihin kiinni, löysät pois käsijarrusta (itse jätän 156:ssa ja 159:ssä *aina* väljää sillein, ettei ennen ekaa napsua vaijeri kiristy käytännössä yhtään. Löytänyt ns. hyvän sweetspotin) ja kahvalla vetelemään useita useita kertoja, jotta automaagisäätö saa itsensä sopivaan asentoon.

Omissa 156:ssa ollut ilmeisesti jo aika kuolleet automaagisäädöt, että on helposti kaivannut sen 20 kiskasua kahvasta, mutta jälkikäteen ovat aina toimineet pirun hyvin - myös katsastussetien mielestä.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja sen takasatulan/männän voi myös huoltaa.
Ja kannattaakin, turha riuhtoa.

Mäntä irti ja purkaa/putsata se. Siellä se taika tehdään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tietysti. Mulla ei vaan ole kertaakaan ollut työkaluja, joilla voisi a) irrottaa sen sotkematta koko tonttia b) kasata sitä rikkomatta pölysuojia tai tiivareita. Ja sit viimeiseksi, yleisesti ottaen ollut 2h aikarajalla kaikki rempat ajoautolle niin ei voi ihan kaikkea tehdä :(

Mutta kyllä, satulan huolto olisi parempi vaihtoehto, siitä olen täysin samaa mieltä 8)

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Meni äsken akku paskaksi Alfasta, tilanne seuraavanlainen...Aioin laittaa auton käyntiin, mutta virta-avaimesta käännettäessä mittaristossa valot vaan vilahtivat, ja auto ei inahtanutkaan....Mittasin yleismittarilla akun navoista, niin reilut 8V näytti......Otin akun irti ja kokeilin laturilla, niin ei ota virtaa vastaan yhtään....Eli akku tuli tiensä päähän.......
Kysymystä sen verran, että eikait tuossa akun vaihdossa ole mitään ihmeellistä,eli vanha pois, ja uusi tilalle.?. (ettei tarvitse autoa viedä mihinkään testereihin sen jälkeen kun uusi akku on vaihdettu)
Kyseessä -99 mallinen 2.5 V6 Sedan.

PS:Jostain täältä foorumilta olen joskus lukenut, että ilmamäärämittari voi jotenkin hajota, jos akku hajoaa :roll: ....Pitääkö paikkansa, ja jos pitää....niin miten oireilee?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei tarvi mitään erikoista. Uusi akku kiinni ja kello aikaansa.

Eipä ole ilmamäärämittarin ongelmia tiedossa virran puutteesta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Alfissimo kirjoitti:Ei tarvi mitään erikoista. Uusi akku kiinni ja kello aikaansa.

Eipä ole ilmamäärämittarin ongelmia tiedossa virran puutteesta.
OK...Hyvä homma!....Minkälainen akku kannattaa hommata, eli lähinnä paljonko ampeeritunteja pitäs olla, että riittää?...Tai minkälainen näissä on alkujaan ollut?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Akkukauppa osaa tarjota sulle sinne vaihtoehtoja. Kapasiteettia ja kylmäkäynnistysvirtaa lompakon mukaan. Ympärivuotiseen käyttöön kannattanee vähän satsata siihen kylmäkäynnistysvirtaan, mutta jos on kesäajossa niin ei taida niin pientä patteria kaupasta saada ettei se piisaa. Eipä tosin meikäläiset talvetkaan nykyään kovin paljoa akulta vaadi :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

V6:n kanssa korkeus määrää mahtumista jonkin verran, vaikka pituutta isompikin mahtuisi
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

EBD Fault virheilmoitus bose liftissä. Viittaa etu- ja takajarrubalanssin säätöyksikön häiriöön.
Mistähän tuon säätimen löytää, seurasin kahta putkea edestä, jotka menee taakse, mutta peittyivät pakoputken lämpöpeltien ja tankin sekä taka akselin keskipalkin taakse niin ettei kyllä mistään välistä onnistunut moiseen kapineeseen viittaavan näköistä osaa löytämään.
Mitä pitää purkaa että siihen pääsee käsiksi?
En kyllä löytänyt kyseistä varaosaakaan eli onko kyseessä täysin mekaaninen laite vai täysin elektroninen joka on integroitu ABS boxiin?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pelkkä ebd? Jos VDC ja ABS samaan aikaan, niin ABS-anturille vahva syytös.

Toimiiko jarruvalot normaalisti. EBD tod.näk. käyttää jarruvaloanturia apunaan ja jos jarruvaloanturi on rikki, niin varmaan putoaa pelistä. Ohjaus ja äly oletettavasti ABS/ESP-ecun yhteydessä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

ABS virhe näkyy myös keskipaneelissa ja VDC nappi ei ole käytössä.
Pyöräanturia alkuun epäilin mutta sitten sekosin tuhon jarrubalanssijuttuun jostakin nettijutusta ja konttasin auton alla sitä säädintä etsien...
Vissiin pitää Boschin ammattilukijaan kytkeä, että näkee missä nurkassa vika, perus OBD lukija ei tuosta tiedä mitään.

Välillä ilmenee ja myös vika osaa kadotakin päiviksi, joten pitääpä tarkistaa tuo jarruvalojen toiminta seuraavalla kerralla kun jälleen tulee esille. Eka kertaa vika tuli kun oli ajamatta 3 päivää viime viikolla. Ilmasin takajarrut varmuuden vuoksi kun en oikein muutakaan keksinyt millä voisi herkistellä "balanssia" ja sen olematonta säädintä :mrgreen:

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ei siellä erillistä säädintä taida olla vaan kaikki hoidetaan abs-yksiköllä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Myös akunkenkien huono kontakti heittä noi abs, vdc ja jne valot taululle.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kuinkas paha homma oli vaihtaa kampiakselin asentotunnistin? Oliko niin että vaatii pakosarjat irti?
CARF0869

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Jos V6 kyse niin ei tarvitse. Pohjalevy irti ja siinä se on öljypohjassa kiinni. Lukee vauhtipyörältä hammastusta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Joo, veekutosesta kyse. Tänx!
CARF0869

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

4.kerta kun EBD/ABS virheilmoitus ilmaantui. Katsoin että jarruvalot toimii normaalisti ja kokeilin että Absit ei myöskään toimi.
Pitää vielä akun kengät ja se iso sulake tarkistella. Kesällä oli hieman ongelmia kun kenkien kiinnitykset jostain käsittämättömästä systä löysty mutta silloin ei ollut noita ongelmia. Olisiko sitten siitä seurausta että ABS yksikkö otti kipeää pätkivistä sähköistä ja nyt pienellä viiveellä päätti alkaa hankalaksi.

ABS yksikkö lienee bose liftissä omansa eli ei ole vaihtokelpoinen vanhemman mallin kanssa?
Mikäli näin onko vielä boselifteissä eroja Tessun ja Busson välillä boxeissa?

Otin sulakkeen irti ja mittasin - kaputt. Uusi paikalleen ja katsotaan miten kestää, virheilmoitukset ainakin katosi. :lol:

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atra »

Hellou,
156V6 2004 airbagin valo palonnayt jo jonkin aikaa. Vian löytämiseksi tuli hankittua iCarsoftin EU Pro OBD purkki. Näppärän oloinen laite vaan ei löydä koko veen airbagi compuutteria autosta. Haluaisikos joku testata ko purkkia niin saataisiin selville onko ongelma autossa vai juuri ostetussa testerissä.
Asustelen Klaukkalassa ja parhaiten tavoittaa tekstarilla tai WAlla numerosta nol 4 nol 7 nol 8 1287. Tuntemattomiin numeroihin tulee harvoin vastattua.

Toki jos aiheeseen liittyen jotakin valaisevaa tietoa on tarjolla niin kiitos jo etukäteen.

edit: http://www.diagnostic-world.com/pages/l ... item_79911
Viimeksi muokannut atra, 20 Elo 2020, 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
: 156 V6 -04, mopot Ducati 999 ja ST4S

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Merkki ja malli ei ilman googlea sano mitään, mutta mikäli kyse tavan vikakoodilukijasta, pääsee ne pääosin käsiksi vain moottorin vikakoodeihin.

Multiecuscan, tutummin MES, varmasti löytyy joltain lähialueelta ja sillä pääsee penkomaan syvemmältä :-D
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Toi icarsoft on vähän parempi lukija, ainakin sen tuotekuvauksen perusteella se pitäisi pääst kiinni muuallekin kuin moottoriin.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sehän selviää kun koittaa MESsittää auton. Joko paljastuu että iCarSoft ei hanskaa Alfan ilmapalloja tai paljastuu että ilmapallo-ohjain ei vastaa ollenkaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Käytin tänään tuon Alfa 156 V6:n katsastuksessa....Hylky tuli, kun vetää liikaa happea kierroksilla, eli tyhjäkäynnillä arvot olivat Ok, mutta kierroksilla liikaa happea :? ....Tilasin jo uuden takaäänenvaimentajan, kun vanhaa on hitsailtu :drinking: .......Mutta... onko näissä esim.Imupuolella jotain vakiokohtaa, josta voi vetää liikaa happea sekaan?....Auto on 2.5 V6 -99.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä tuo jäännöshappi pakoputken vuodosta tulee. Yleinen vuotokohta on pakoputken joustohaitari ja itsellä osunut kohdalle myös etummaisen kannakkeen kohdalta puhki ruostunut putki. Eikä olisi ensimmäinen kerta, jos madalletun auton etuputki on hieraissut asfalttia pari kertaa liikaa ja kulunut puhki.

Parhaiten vuodon(/t) löytää, jos saa auton ylös. Auto käyntiin ja kuuntelemaan ja kädellä tunnustelemaan, mistä puhaltaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Alfissimo kirjoitti:Kyllä tuo jäännöshappi pakoputken vuodosta tulee. Yleinen vuotokohta on pakoputken joustohaitari ja itsellä osunut kohdalle myös etummaisen kannakkeen kohdalta puhki ruostunut putki. Eikä olisi ensimmäinen kerta, jos madalletun auton etuputki on hieraissut asfalttia pari kertaa liikaa ja kulunut puhki.

Parhaiten vuodon(/t) löytää, jos saa auton ylös. Auto käyntiin ja kuuntelemaan ja kädellä tunnustelemaan, mistä puhaltaa.
Sitä on nyt ainakin pariin kertaan montulla tunnusteltu,ja eilen katsastuksessa nosturilla, mutta kun ei missään kohtaa kädellä tuntunut vuotokohtaa, eikä edes auton äänistäkään pysty sanomaan, että putkisto vuotaisi....No uusi takaäänenvaimennin on jo tulossa, vaihdan sen, ja sitten käytän pakokaasumittareissa uudestaan..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mites imuvuodot vaikuttaa? Haitariputkethan näissä tykkää alkaa repeilemään.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Aquatica kirjoitti:Mites imuvuodot vaikuttaa? Haitariputkethan näissä tykkää alkaa repeilemään.
Haitariputki vaihdettu Elokuussa ehjään....Ja olen kokeillut auton käynnissä ollessa suihkutella Brackleeniä imupuolen osiin....=Ei vaikutusta moottorin käytökseen

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Pakoputkiston tiivisteistä kysymystä...Kuuluuko V6-Koneisissa olla tiiviste katalysaattorin/keskiputken liitoskohdassa?...Kävin äsken varaosaliikkeestä kysymässä, niin väittivät, että ei kuulu mitään tiivistettä siihen liitokseen :roll: ......Vaikka kyseessä on laippaliitos :shock:

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Mulla siel oli ainaski tiiviste.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Mulla oli sama homma joskus muinoin tessussa, varaosa liikkeen tietojen mukaan ei tiivistettä sinne kuulu mutta netistä semmoisen sai tilattua ja siellä välissä myös tehtaalta tiiviste oli.
Kutosessa pitäis myös olla.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Vaihdoin äsken takaäänenvaimentin tuohon 156 V6:seen, ja irroitin samalla keskiputken katalysaattorista.....Siinä välissä EI ole irtotiivistettä, vaan katalysaattorin putkenpää on puolipallon muotoinen, ja vastaavasti keskiputken etupää on sellanen, joka sopii vasten sitä puolipallon muotoa......Siksi näköjään ei ollut autotarvikeliikkeen kuvastossa tuohon kohtaan tiivistettä :?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Se ”puolipallo” saattaa hyvinkin olla se tiivisterengas, mutta on vaan palanut ja muotoutunut niin tiukasti kiinni, että vaikuttaisi olevan yhtä puuta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Alfissimo kirjoitti:Se ”puolipallo” saattaa hyvinkin olla se tiivisterengas, mutta on vaan palanut ja muotoutunut niin tiukasti kiinni, että vaikuttaisi olevan yhtä puuta.
OK...No sitten :oops: .....Siinä tapauksessa tuossa mun Alfassa se tiivisterengas on tosiaan yhtäpuuta, koska niin näytti, että ei olis mitään tiivistettä siinä....Laitoin kasausvaiheessa siihen pakoputkitahnaa, ja ei vuotanut kasauksen jälkeen.....Käytin auton myös tänään pakokaasutestissä, ja nyt tuli sellaset arvot, että voi ensi viikolla käydä sitten leiman hakemassa 8) (Jäi nimittäin viime viikolla leiman saanti päästöistä kiinni).

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Olen vastaavaan törmännyt itsekin :-D . En siis tiedä varmaksi, onko se yhtäpuuta oleva tiiviste, mutta siihen tulokseen itse päädyin. Annoin olla ja kasasin myös tahnalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Liekkö kyseessä ns. trumpettiliitos, ei tiivistettä.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Siellä ei tosiaan ole tiivistettä. Liitos on mallia "pösö".

Samper
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

156 2.0 JTS 2004, yksilö on ollut 3-4vuotta ilman akkua. Ajosta sammutettu. Nyt on nokat, hihnat yms tarpeellista vaihdettu. Päällimmäisin ongelmana on kun ei käynnisty.
Starttaa, kipinää tulee, bensaa tulee koneelle asti (tankkipumppu piti käyttää valohoidossa), polttaa pyttyihin kaadetun bensan. Suuttimia ei avaa?
Takapenkit on pesty, etupenkit on pesemättä (ei luulis vaikuttavan :roll: )
Mitäs sitten kokeilisi?

Tätä kokeilin kerran.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=656

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Inertiakytkin kuskin penkin alla tarkistettu? Katkaisee onnettomuustilanteessa bensansyötön ja siihen voi tökätä vahingossakin penkin alla sohiessa.

E: Ja tietysti kaikki konehuoneen liittimet ja maat yms. kunnolla kiinni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tankkiin jonkun verran tuoretta bensaa sekaan, jos sielä vaan sitä vanhaa. (Ymmärtääkseni ne bensa herkiten syttyvät ainesosat ovat myös herkiten haihtuvat.)
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Koitin löytää haulla muistelemaani kertomusta 156 lämmityslaitteen läppämoottoreista, mutta en löytänyt.

Ongelma siis että auton seistyä nyt pari vuotta, ei puhallus tuulilasille toimi enää ollenkaan. Liekö askelmoottori kaputt vai läppä jumissa vai mikähän näissä yleensä reistaa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Akun kytkemisen jälkeen pitää odottaa jonkun aikaa pelkät virrat päällä, että läpät hakee ääriasentonsa ja jos on liian nopeasti vaan startannut, niin voip olla suunnat hukassa. Itse hätäilin kerran 147:n kanssa ja puhalsi vain kasvoille. Akun irrotus ja rauhallisempi odottelu korjasi ongelman.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Muutamaankin otteeseen tein tuon läppien sopeutuksen, mutta ei auttanut.

Jos ei tartte 10 minuuttia odottaa? Ainakin minuutin oottelin että kaikki surinat oli jo aikaa sitten loppuneet. Aiemmin on toiminut. Nyt voi olla jotain oikeesti rikki/jumissa.

Samper
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Tulpista yksi oli mykkä, korvattu jollain vanhalla fyysisesti saman mittaisella ens alkuun, oliskohan Peugeotista. (ostoslistalla uudet)
Kun tulpat oli irti niin tulpan rei'istä todettu että bensaa ei tuu startatessa sylintereihin.
Inertia nappi purettu ja todettu mittarilla toimivaksi.
Tankkiin kipattu punpun hoidon yhteydessä 5litraa tuoretta, liekö olis nyt 10-15litraa.
Mistä löydän maadoitukset? Voisi ne nyt käydä läpi ja pois sulkea.

Mikä anturi on pakonokassa? Ainut mikä oli irti ja sellaisenaan laitettu takas. Mihin se toinen pää menee?
Jos ajonesto vinoilisi, palaisiko mittaristossa joku valo? Miten sen toimimattomuus ilmenisi?

Radio toimii koodin jälkeen, sähkölasit, keskuslukitus ja takarontin avaus kaukosäätimestä.

Ideat vähissä. Jos sais käyntiin ja kuulisi/näkisi käynnin niin voisi jatkaa laajempaa vuosikymmen huoltoa. :drinking:

Edit: Pitääkin käydä nuo perus ignition/injection sulakkeet ja releet läpi. Konehuoneessa on rele mihin on kohdistettava huomiota. Electronic injection relay. https://www.autogenius.info/alfa-romeo- ... x-diagram/

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Pitäisi keltainen avaimen(tai vastaavaa) kuva "code"- valo palaa mittarissa, jos ei ajonesto poistu.

Pystyisiköhän polttoainepumpun käynnistymisen kuulemaan virrat kytkiessä?

Toimimaton kampiakselin asentotunnistin estää käynnistymisen.

Ajoitus kohdillaan? (kerran kun just vaihettu hihna, onko käynnitynyt hihnanvaihdon jälkeen?)
Suoraan vaan suoraa

Vastaa Viestiin