Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Aikamoiset kalkatukset alkoivat kuulua omasta 159:stä kesken pitkän matkan, mutta ajelin kotiin kuitenkin. Mietin monenlaisia fataaleja vaihtoehtoja äänen aiheuttajaksi, mutta sitten kaveri huomasi moniurahihnaa katsellessaan elämää. Onko tuo nyt kampiakselin hihnapyörä? Ilmeisesti "aika" ikävä vaihtaa, jakohihnajumppa on tulossa eteen puolen vuoden sisään, niin kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?

Tässä vähän tylyjä ääninäytteitä. Alemmassa näkyy rullan heiluminen päältä päin:
https://youtu.be/jy6DdqcNQiI
https://youtu.be/BIsUCA98Ja4
Veikkaisin käsivaralla kuunneltuna, että yksi suuttimistakin olisi vaihtokunnossa. Remppaa teettää.
Viimeksi muokannut urhoilija, 20 Heinä 2020, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Hupsista, taisi jäädä yksityisyysasetukset päälle. Nyt pitäisi näkyä.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja arv »

urhoilija kirjoitti:Aikamoiset kalkatukset ...Onko tuo nyt kampiakselin hihnapyörä? Ilmeisesti "aika" ikävä vaihtaa, jakohihnajumppa on tulossa eteen puolen vuoden sisään, niin kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
Eipä tuon pyörän vaihtaminen kovin iso homma ole; oikea etupyörä pois, alamuovi ja oikea sivumuovi pyöräkotelosta pois, apulaitehihna pois ja sen jälkeen pääseekin jo ruuvaamaan hihnapyörän pultteja. Toki nämä joutuu myös tekemään jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Tuossa jakohihnan vaihto-ohje, jota voi soveltaa: http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939010461

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

arv kirjoitti:
urhoilija kirjoitti:Aikamoiset kalkatukset ...Onko tuo nyt kampiakselin hihnapyörä? Ilmeisesti "aika" ikävä vaihtaa, jakohihnajumppa on tulossa eteen puolen vuoden sisään, niin kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
Eipä tuon pyörän vaihtaminen kovin iso homma ole; oikea etupyörä pois, alamuovi ja oikea sivumuovi pyöräkotelosta pois, apulaitehihna pois ja sen jälkeen pääseekin jo ruuvaamaan hihnapyörän pultteja. Toki nämä joutuu myös tekemään jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Tuossa jakohihnan vaihto-ohje, jota voi soveltaa: http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939010461
Mulla on nuo jakopään hilppeet valmiiksi hankittuna, eli varmaan aikaa/rahaa säästyy jos kaikki hoitaa kerralla. Jakopäällä elinikää 4 vuoden vaihtovälillä enää 7kk.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

arv kirjoitti:
urhoilija kirjoitti:Aikamoiset kalkatukset ...Onko tuo nyt kampiakselin hihnapyörä? Ilmeisesti "aika" ikävä vaihtaa, jakohihnajumppa on tulossa eteen puolen vuoden sisään, niin kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
Eipä tuon pyörän vaihtaminen kovin iso homma ole; oikea etupyörä pois, alamuovi ja oikea sivumuovi pyöräkotelosta pois, apulaitehihna pois ja sen jälkeen pääseekin jo ruuvaamaan hihnapyörän pultteja. Toki nämä joutuu myös tekemään jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Tuossa jakohihnan vaihto-ohje, jota voi soveltaa: http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939010461
Mulla on nuo jakopään hilppeet valmiiksi hankittuna, eli varmaan aikaa/rahaa säästyy jos kaikki hoitaa kerralla. Jakopäällä elinikää 4 vuoden vaihtovälillä enää 7kk.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja arv »

urhoilija kirjoitti:kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
urhoilija kirjoitti:Mulla on nuo jakopään hilppeet valmiiksi hankittuna, eli varmaan aikaa/rahaa säästyy jos kaikki hoitaa kerralla. Jakopäällä elinikää 4 vuoden vaihtovälillä enää 7kk.
Varmaan näin on parasta.
Tunti säästyy aikaa jos itse tekee.
Omassa autossa käyttänyt 5 vuotta/120 tkm vaihtoväliä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuo jakopää on niin halpa, helppo ja nopea tehdä, ettei kannata 7kk takia lykätä hihnapyörän vaihtoa eteenpäin.
Jos hihnapyörä alkaa tarpeeksi heittämään katkeaa moniurahihna ja luultavasti laturinkin hihna.
Tämä menee sitten jakopään hihnan ympärille ja sitten vaihdetaan ainakin venttiilien keinutkin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Maunu kirjoitti:Tuo jakopää on niin halpa, helppo ja nopea tehdä, ettei kannata 7kk takia lykätä hihnapyörän vaihtoa eteenpäin.
Jos hihnapyörä alkaa tarpeeksi heittämään katkeaa moniurahihna ja luultavasti laturinkin hihna.
Tämä menee sitten jakopään hihnan ympärille ja sitten vaihdetaan ainakin venttiilien keinutkin.
Jep, missään nimessä en tuota hihnapyörän vaihtoa lykkää, juuri ja juuri uskalsin kotiin ajaa loput 100km :lol: Lähinnä tuota jakohihnasarjan vaihdon aikaistamista mietin. Löydäpä nyt sitten Oulun seudulta joku, joka on näitä joskus jumpannut niin se on sitten vaikeampaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eipä siellä mitään ihmeellistä ole, etteikö sitä joku normipaja tekisi. Moottorin tuessa yksi pultti vähän ahdas, mutta sen jälkeen on tilaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Alfissimo kirjoitti:Eipä siellä mitään ihmeellistä ole, etteikö sitä joku normipaja tekisi. Moottorin tuessa yksi pultti vähän ahdas, mutta sen jälkeen on tilaa.
Lähinnä nuo hintatarjoukset ovat olleet toistaiseksi järjettömiä. "2 päivää, 2000€" yms.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mitä helvettiä... :lol:

Siinä on pakko olla jakopään lisäksi kaikki apulaitehilutkin kirraa ja rullaa myöten ja ihan helvetisti työtunteja. Mikähän Alfa-lisä tohon on taas lyöty päälle :shock:

Edit: pikavakoilu netistä antaa jakopään ja apulaiteremmin osille alahihnapyörää myöten hintaa ~300€ Saksasta/Virosta tilattuna. Eikä Suomi-lisät mitään ihan mahdottomia ole, vaikka paikallisesta Motonetista tai AD:sta hakisi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siinä on se lisä, että tiettävästi tosiaan firmojen saatavilla oleva (valmistajalta? autodatasta?) ohje sanoo "irroita moottori" ja siinähän niitä tunteja kertyy. Jos ei automalli ole pajalle tuttu ja tiedossa, miten homma tehdään helpommin ja nopeammin, tulee tarjoukset taatusti tuon ohjeen pohjalta.

No, noilla hinnoilla alkaa olla taloudellisesti kannattavaa kelkkoa se auto vaikka kuitillisella kyydillä vähän etäämmällekin hoitoon. Tampereella ET-Autotechin hinnastossa lukee 590e, siitä voi ottaa vertailukohtaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Niin, mitähän siinä ohjeessa muutes oikeasti lukee, kun ohjeen pohjalta tuollaisia tarjoillaan. ”Irrota moottori” on kovin jyrkkä sanamuoto, kuin todellinen ”irrota moottorin tuki” ja tue kone alta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Siellä tosiaan kirjaimellisesti lukee, että "irroita moottori." - näillä sanoin tai niiden variaatiolla "poista moottori".

Kuvaohje myös viittaa tähän, minkä yksi korjaamo vilautti mulle - siinä moottori nostettu kuvan mukaan hittoihin kopasta ja moottoripukilla tehty työ.
Sanoin nille, että oikea eturengas helvettihin ja lokarin kautta tekemään - olivat ihan että "O_o, voiko muka niinkin tehdä?" ja totesin, että helposti.

Eivät silti halunneet tehdä.

Vastaa Viestiin