Offtopic

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Missä Suomen kaupungissa on vaikea löytää parkkipaikkaa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:Missä Suomen kaupungissa on vaikea löytää parkkipaikkaa?
Mikrosijainteja löytyy varmaankin melkein jokaisesta kylästä?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuli pieni haava oikean käden etusormeen. Eipä siinä hätää kun laastari on keksitty mutta sitten huomasi mitä kaikkea sillä sormella tökkiikään. Tietokoneen sormenjälkitunnistus ei toiminut eikä kännykkä auennut. Kaupan itsepalvelukassallakin oli hankalaa tökkiä "väärällä" sormella. Pienestä on kiinni.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja GTJu »

<-- tätä on nyt hauska seurata kun viruskammoset kauhistelee kun pitää sormella allekirjoittaa mm. postissa ruutuja. No, onhan siinä teoreettinen mahdollisuus että jos tunkee sormensa heti nenään /silmään niin sieltä jotain tarttuu.

Mistä tuli mieleen, että tänä keväänä on oikeasti kutittanut nenää, silmiä, korvia, tiesmitä aukkoja jotenkin koko ajan. Tai se on varmaan kun siihen nyt kiinnittää huomiota enemmän että mihin sitä sormea haluais tunkeakaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
Mikrosijainteja löytyy varmaankin melkein jokaisesta kylästä?
Tottakai, mutta varsinaista pysäköintiongelmaa ei ole missään.

Silti tässäkin kylässä runnotaan jotain hemmetin toriparkkia läpi vaalikaudesta toiseen, kun keskustaa pitää kehittää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

GTJu kirjoitti:<-- tätä on nyt hauska seurata kun viruskammoset kauhistelee kun pitää sormella allekirjoittaa mm. postissa ruutuja. No, onhan siinä teoreettinen mahdollisuus että jos tunkee sormensa heti nenään /silmään niin sieltä jotain tarttuu.

Mistä tuli mieleen, että tänä keväänä on oikeasti kutittanut nenää, silmiä, korvia, tiesmitä aukkoja jotenkin koko ajan. Tai se on varmaan kun siihen nyt kiinnittää huomiota enemmän että mihin sitä sormea haluais tunkeakaan.
Olen arvuutellut että kuinka päteviä juridisesti ovat ruutukirjoitukset. Tuntilaput meillä allekirjoitetaan ruututöherryksellä.
Itellan toimitus kuitataan kapineen ruutuun. Kysynkin aina kuskilta: "kirkkovene vai kukkanen?"
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
FinPat kirjoitti:
Mikrosijainteja löytyy varmaankin melkein jokaisesta kylästä?
Tottakai, mutta varsinaista pysäköintiongelmaa ei ole missään.

Silti tässäkin kylässä runnotaan jotain hemmetin toriparkkia läpi vaalikaudesta toiseen, kun keskustaa pitää kehittää.
Tulkaa katsomaan Turkuun maailman turhinta kuoppaa kaupungin keskellä. Ja naapurissa maailman ainoa kaupunginoikeudet saanut risteys eli Raisio haaveilee "keskustan" alittamista megatunnelilla. Ymmärrän Metron Helsingissä mutta Raision "keskustan" tunnelointi on kyllä käsittämättömimmästä päästä.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja GTJu »

<--- noita autohautomoja ei vaan ymmärrä. Oulun kallioparkki on toinen. Siinä pilattiin jo ennestään ankea keskusta vielä pahemmin, minkä ei ajatellut olevan edes mahdollista. Oulussa ajetaan auto kaupan eteen perkl. Niikuin yli 90%:ssa Suomen "cityjä".
Ja mää sentään oon itse viherpiipertäjäksi luokiteltava otus. Lapset nauraa mun "ekoautolle", mutta ei se luonnonvaroja näillä kilometreilä kuluta...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Aloitin eilen julkisivurempan talon matalammasta osasta eli siivestä. Tänään jatkoin työtä, niin ihmettelin muutamaa maija mehiläistä, jotka pitivät mulle vähän epämiellyttävää seuraan. Katselin niitä hetken ja huomasin yhden käyvän varaston oven sisällä. Ovessa on vanha pystypanelointi, jonka harvoista ponteista ylä- ja alapäästä tuollainen pörriäinen mönkii helposti sisään. Nyt on kortteeri heillä väärässä paikassa :x . No, teippasin ilmastointiteipillä menoaukot. Pari maijaa on käynyt pitämässä metakkaa korvanjuuressa, mutta väänsin kuulokkeiden volaa vähän kovemmalle. Jos pistävät, sitten kostan ja otan myrkyt käyttöön. Siihen asti nämä hyötypistiäiset elelkööt seurana. :-D

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Tänään kävin pikkusen pidemmän lenkin vaunulla. Pysähdyin kierrätyspisteelle. Samalla kuulostelin ja kattelin maskin
tarjontaa - ja siellähän oli sälekaihtimet auki ja flekti puhalteli aika iisisti, kaverilla taisi olla vähän lämpöstä.
Huoh sakuja. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Oikea asenne, ettei mehiläisiä heti teilata. Mutta eikai siellä jossain ole jo pesää ja kuningatar nyt yksin jumissa?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Katsohan, eipä tullut mieleen. Kävinpä repäisemässä kulkureitit auki kun en tuossa muutamaan päivään työskentele. Hyvä kun otit asian puheeksi. :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^asiallista toimintaa!

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Päästörajat ovat ilmeisesti ampumassa hieman itseään jalkaan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Autontasaus päivä tänään.

2018 ensirekisteröidyssä Steviossa ja 1999 ensirekisteröidyssä Spiderissä on matkamittarissa sama lukema.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Possujen legendaarinen moottoriguru Hans Mezger nukkui pois muutama päivä sitten.

https://www.elferspot.com/en/magazin/en ... ns-mezger/

Paljon ehtii yhden elämän aikana saamaan aikaan kun vain tekee.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tazio »

FinPat kirjoitti:Possujen legendaarinen moottoriguru Hans Mezger nukkui pois muutama päivä sitten.

https://www.elferspot.com/en/magazin/en ... ns-mezger/

Paljon ehtii yhden elämän aikana saamaan aikaan kun vain tekee.
RIP

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

On aivan selvää että verotus tulee kiristymään ikääntyvässä tulonsiirto-Suomessa ja sitä kautta yhteiskunnan osuus taloudesta kasvaa yhä.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9 ... c4ecbf4deb

COVID 19 kriisi on sinällään vain trendiä kiihdyttävä tekijä. Olen yrittänyt pohtia missä kohdin tulee sosialismin saturaatio Suomessa mutta vastaus on vielä löytymättä.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tazio »

FinPat kirjoitti:On aivan selvää että verotus tulee kiristymään ikääntyvässä tulonsiirto-Suomessa ja sitä kautta yhteiskunnan osuus taloudesta kasvaa yhä.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9 ... c4ecbf4deb

COVID 19 kriisi on sinällään vain trendiä kiihdyttävä tekijä. Olen yrittänyt pohtia missä kohdin tulee sosialismin saturaatio Suomessa mutta vastaus on vielä löytymättä.
Jos kovasti vauhdissa olevaa kehitystä ei pystytä nopeasti pysäyttämään homma ei oikea ennen totaalista romahdusta.
Vallitseva ’minun tunteet merkitsevät’ menee tällä hetkellä ’faktat merkitsevät’ ajattelun ohi ja yli.
Jälki on sen mukaista

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se mitä tuostakin jutusta sain irti, oli lähinnä kaikkea sellaista joka ei duunariin vaikuta.

Miksi täällä ei tiputeta ALVia? Saataisiin ostovoimaa.
Ja joku voisi noille päättäville idiooteille mennä myös opettamaan sen, että ei pelkästään se vähenevä laskennallinen verokertymä, vaan myös vähenevä työttömyys ja sitämyöden reilusti vähentynyt tukitarve.

Tyhmäkin sen tajuaa, että valtaosa ihmisistä ostaa enemmän jos on enemmän rahaa ostaa. Ostoksille tarvitaan myyjiä = työpaikkoja. Myyjät kun myy, tarvitaan logistiikkaa. Kun tulee logistiikkaa, tarvii maahantuontia / valmistusta lisätä.
Ja yllättäen se, että 10 ihmistä kulutti hieman enemmän rahaa palveluihin tai tuotteisiin onkin työllistänyt 15 ihmistä, joka työllistää taas 17,5 ihmistä ja niin edelleen.

Joo, todella karkea kärjistys, mutta noin se on muissa kehitysmaissa toiminut. Kekkoslovakiassa tosin ei mennä muun maailman järjestyksen mallilla, ainakin jos Demareilta kysytään.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Meillä mennään sen ainoan oikean totuuden mukaisesti.
Oikeauskoiset kutsuvat tätä hopealuotia ’vihreäksi kasvuksi’

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aquatica kirjoitti:Miksi täällä ei tiputeta ALVia? Saataisiin ostovoimaa.
ALV on vero jopa on vaikea paeta. En laskenut tarkemin mutta jos karkeasti arvioi niin kaikkien ALV kantojen korotus yhdellä prosenttiyksiköllä toisi noin 1 mrdEUR lisää Valtion kassaan. Siis jos oletetaan että kulutus pysyy samana. Voimme siis odottaa pikemmin ALV korotuksia kuin laskuja.

Kiinteistövero, yksityisautoilu, etc. ovat myös tulilinjalla.

Mutta siitä viis. Nyt alkaa Juhannus!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suomalaisen keskipalkka lie n. 3400e/kk eli 42840e/v (*12,6 eli sisältäen lomarahat). Helsingin kunnallisveroprosentti on tietääkseni kohtuu alhainen, joten laskin sillä veroprosentiksi 19,5, lisäksi menee veroluonteisia maksuja 8,4% eli yhteensä 27,9%. Käteen siis jää verojen jälkeen 72,1% tuloista eli 2451e/kk. Tästä lie realistista laskea vaikka 700e/v asumiskulua (vuokraa tai lainanlyhennystä), jäljellä on 1851e/kk. Tästäkin osa lähtee muualle kuin alvillisiin ostoihin joten luku on rankasti yläkanttiin, mutta oikaistaan silti, tästä 24% ALV:tä on 444,24e.

Jos ALV pudotettaisiin Saksan normitasolle (19%) olisi se 351,69e/kk tai todella alhaiseksi, aina 10% asti, olisi se 185,10e/kk. Näillä alv-kannoilla siis kuluttajalle jäisi kuukaudessa 92,55e (19%) tai 259,14e/kk (10%).

Käytännössä ALV-summat ovat selvästi alempana kuin tässä laskelmassa, koska tässä ei ole huomioitu muita alvikantoja kuin 24% ja kaikki raha tuhlataan ko. kannalla oleviin, muuten verottomiin tuotteisiin.

Minun, kuten poliitikonkin, on todella vaikea rakentaa päässä se alihankintaketju, jossa Suomessa 259,14e kuukausisummalla järjestyisi 1,5 työpaikkaa. Kyllä, kulutuksen lisääntyminen lisää töitä ja tukitarpeen vähenemä alentaa valtion kustannuksia, mutta väitän suhdeluvun olevan toisinpäin - ne 10 enemmän kuluttavaa saavat aikaan käytännössä ehkä yhden työpaikan verran rahavirtaa, eivät viidentoista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Aquatica kirjoitti: Tyhmäkin sen tajuaa, että valtaosa ihmisistä ostaa enemmän jos on enemmän rahaa ostaa.
Toisaalta jos ei ole mitään ostettavaa, niin sitten ei osteta. Kestävän kehityksen kannalta myös "turha" ostelu ei ole kovinkaan järkevää, vaikka sitä yritetäänkin joka tuutista toitottaa, että ostaostaosta...
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Muistaakseni Tanska tiputti prosenttiyksiköllä ja verotulot lisääntyi kerrannaisefektien kanssa. Ei tietenkään päivässä.

Jos 10 ihmistä käyttäisi tämän kuvitteelisen 245€ kuukaudessa enemmän, olisi se 2,5k€. Sillä maksaisi jo puolikkaan ihmisen palkan itsessään (tietysti firmojen sivukulut vievät osansa jne).
Mutta ensin se firma 1 saa lisää myyntiä ja palkkaa mahdollisesti osa-aikaiseksi ihmisen, jonka tukisumma puolittuu palkan takia. Tämä ihminen saanee hieman enemmän rahaa ja käyttää sitä hieman enemmän kuin ennen;
Firma 2 saa joitakin asiakkaita enempi kuukaudessa ja tilaa tavarantoimittajalta enemmän tavaraa. Joudutaan kuljettamaan enemmän, joten koko logistiikkaketju saa lisää kuormaa -> kutsutaan joku 0-40 sopparillinen hommiin. Taas väheni tukitarve.

Tästä saa positiivisen lumipallon, joka pyörii X-ajan verran ja eskaloituu tasoon Y.

Valtiohoidollisesti kaikki muu on jo kokeiltu, moneen kertaan: nostetaan veroja N-prosenttiyksikköä ja todetaan, kuinka meidän verokertymä jää silti pienemmäksi kuin laskettu.
Veronalennuksia ei tietääkseni ole tässä maassa kokeiltu vissiin kertaakaan?
Tuloveroa on rukattu, mutta ALV on pyhä lehmä ja siihen ei saa koskea. Kaikki muu kun on kokeiltu, pitäisikö kerrankin kokeilla sitä käänteistä politiikkaa? Ei mennä aina vaan "nostetaan veroprosenttia n-yksiköllä, saadaan Y-euroa lisää vuodessa verotuloa" vaan mietittäisiin sen kokonaisvaikutus ostovoimaan ja sen ostovoiman vaikutus työllisyyteen ja työllisyyden vaikutus sosiaalimenoihin ja tarpeeseen.

Tällaista ei tässä kommunistimaassa vaan ikimaailmassa voida hyväksyä. Ei ole mahdollista, että tuloeroja vähennettäisiin veroja alentamalla. Kepu ja Kokoomus menettäisi eliittiasemaansa ainakin teoriassa, kun tavan tallaajallakin saattaisi olla varaa elää.

Tässä maassa on tilastokeskuksen mukaan muistaakseni 44,70% kokonaisveroaste, joka on maailman korkeimpien joukossa.
Ihmekös tuo, ettei ole varaa mihinkään. Valitettavasti tässä kapitalistisessa maailmassa rahaa tehdään kuluttamalla - oli se sitten turhaa tai ei.
Ei se kestä ikuisuuksia, kuten kapitalismi itsessään ei kestä, mutta se ei nyt lähivuosikymmeninä todennäköisesti mihinkään katoa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Facebookissa kaverinkaveri ehdotti, että lasketaan julkisen sektorin palkkoja.

+4000€ -5%
+6000€ -10%

Tuo olisi siinäkin mielessä jees, että saataisiin yksityisille lääkärifirmoille keikkoja ja nuorisotyöttömyyttä pienemmäksi, kun edellisen kevään ylioppilaat hoitaisivat opetushommat yläkouluissa ja lukioissa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:Facebookissa kaverinkaveri ehdotti, että lasketaan julkisen sektorin palkkoja.

+4000€ -5%
+6000€ -10%

Tuo olisi siinäkin mielessä jees, että saataisiin yksityisille lääkärifirmoille keikkoja ja nuorisotyöttömyyttä pienemmäksi, kun edellisen kevään ylioppilaat hoitaisivat opetushommat yläkouluissa ja lukioissa.
Palkkojen leikkaus ei ole oikeudenmukaista, tasa-arvoista ja suvaitsevaista mutta sen kohdennettu verotus on, varsinkin joidenkin tahojen ansiottomaksi katsoman tulon verotus, tyyppiä asumistulovero omistusasujille. Samantyyppisesti voitaisiin laskea turbulentissa nykymaailmassa korkea DCF ns. varmalle työpaikalle kuten virka. Eli ehdotankin siis virkaveroa, joka laskettaisiin normaalin tuloveron päälle tasoittamaan ei-virassa olevien tulovirran epävarmuutta vs virkavarma ansiotulo..

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pyh, autotulo sen olla pitää. Jos ajaa omalla autolla, niin säästää taksiin verrattuna. Tästä tulosta pitää maksaa vero!
VMP

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

mattijus kirjoitti:Pyh, autotulo sen olla pitää. Jos ajaa omalla autolla, niin säästää taksiin verrattuna. Tästä tulosta pitää maksaa vero!
Ja siihen lisä, jos ajaa vanhalla autolla, ja säästää näin arvonalenemassa ja rahoituskuluissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Poijjaat ovatkin aitoja veroinnovaattoreita! Tätä voisi jo kutsua aggressiiviseksi verosuunnitteluksi.

Yksityisautotulovero. Tätä kautta saisi sitten polttoaineveroista luistavia sähköautoilija veropohjan laajennuksen piiriin.

Ja jos lukitsee polkupyöränsä niin että se ei ole kommunaalisessa käytössä niin siitäkin sitten polkuvero.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja jkk »

Samaan syssyyn voidaan lätkäistä päästövero ihmisille, veron perusteena on hengityksessä tuotettu hiilidioksidin määrä vuorokaudessa. Läskit maksaa vähän enemmän kun puuskuttavat enemmän.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti:^^
Tästä saa positiivisen lumipallon, joka pyörii X-ajan verran ja eskaloituu tasoon Y.
Kyllä, mutta väitän, että taso Y on lähempänä suhdetta 10:1 kuin suhdetta 10:15. Jos siitä parista tonnista kuussa saa kumuloitua edes ajan mittaan 15 työpaikkaa, niin laske ihmeessä tuo minulle auki, kun minä en sitä osaa tehdä.

Hyvissä ideoissa ja ajatuksissa on usein sama vika - lopputulos on lonkkaheitto. Jos asioita laskee auki, niin vaikka tulos olisi pienempi mutta silti positiivinen, on se laskettu, perusteltavissa, argumentoitavissa ja haastettavissa. Sellaisella on paljon parempi lähteä haastamaan kuin heitolla, jolle ei ole laskenut perusteita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Eteläpohojammaalla ovvähä isoompaa, ja paatitki Maserateja:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006545904.html

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^^
Tästä saa positiivisen lumipallon, joka pyörii X-ajan verran ja eskaloituu tasoon Y.
Kyllä, mutta väitän, että taso Y on lähempänä suhdetta 10:1 kuin suhdetta 10:15. Jos siitä parista tonnista kuussa saa kumuloitua edes ajan mittaan 15 työpaikkaa, niin laske ihmeessä tuo minulle auki, kun minä en sitä osaa tehdä.

Hyvissä ideoissa ja ajatuksissa on usein sama vika - lopputulos on lonkkaheitto. Jos asioita laskee auki, niin vaikka tulos olisi pienempi mutta silti positiivinen, on se laskettu, perusteltavissa, argumentoitavissa ja haastettavissa. Sellaisella on paljon parempi lähteä haastamaan kuin heitolla, jolle ei ole laskenut perusteita.
Yritin kaivaa uutista siitä Tanskan (*jostain syystä varma, että Tanska. Voisi olla myös Alankomaat) keissistä, missä käsitykseni mukaan ALV:ta laskettiin jo useita vuosia sitten ja hämmästeltiin, kun valtion kassa näytitkin paremmalta. Selvisi tosiaan se, että tukirahoja maksettiin suhteessa vähemmän kuin vero"tappio" jätti tuloja saamatta - koska työllisyys parani enemmän, kuin ajateltiin.

Mä veikkaan että syynä ei ole puhtaasti se, että "olisi enemmän rahaa", vaan myös se että ne kenellä on sitä rahaa enemmän, myös käyttää sitä höllemmin. Empiiristä pohjaa, mutta ihmisluontoa tuntien ja käytänössä koko tuttavapiirini on n. 95%:ti sellaista, että kuluttaisivat enemmän jos ALV olisi vähemmän - koska olisi varaa ostaa enemmän.
Riskihän tässä toki on se, että Kepuvetoinen kapitalismi korjaisi hintojaan veroalennuksen verran ylöspäin, jolloin reaalihinta ei muuttuisi ja kokonaistaso pysyisi kaupan taseeseen positiivisena, eikä näkyisikään missään muutoin.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Beta Julio kirjoitti:Eteläpohojammaalla ovvähä isoompaa, ja paatitki Maserateja:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006545904.html
Kommenteista poimittua: "Se ainut hyvä asia tuossa autossa, V8, otettiin pois ja laitettiin joku vibraattori tilalle. Anna mun kaikki kestää."

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Beta Julio kirjoitti:Eteläpohojammaalla ovvähä isoompaa, ja paatitki Maserateja:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006545904.html
Jep, tuossa lähivesistössä ( 300 meetriä Kyrön- jojelle ) saa -väistellä kaikenlaasia mereneläviä, Maseratejakin :wink:
Ps. Atrain venheesä aina .
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti: Yritin kaivaa uutista siitä Tanskan (*jostain syystä varma, että Tanska. Voisi olla myös Alankomaat) keissistä, missä käsitykseni mukaan ALV:ta laskettiin jo useita vuosia sitten ja hämmästeltiin, kun valtion kassa näytitkin paremmalta. Selvisi tosiaan se, että tukirahoja maksettiin suhteessa vähemmän kuin vero"tappio" jätti tuloja saamatta - koska työllisyys parani enemmän, kuin ajateltiin.
Joo, en minä väitä etteikö niin voisi käydä ja jopa todennäköisesti kävisi. Toisena efektinä hintojen laskiessa riittää ehkä alempi palkka mikä houkuttaa työllistymään ja työllistämään.

Vuonna 2016 Suomessa on ollut 24% yleinen ALV-aste. Työvoimaa oli 2636703 ja työttömiä työnhakijoita keskimäärin (tästä on kuukausitilastot) 348767 eli työssäkäyviä on 2287936. Antamallasi 10:15 -työllistymissuhteella työvoiman tarve olisi siis 3431904 henkeä eli lähes kymmenkertainen täkäläisiin työttömiin työnhakijoihin nähden, alkaisi työperäinen maahanmuutto olla melko avainkysymys. Jo sillä minun heittämälläni realistisemmalla 10:1 -suhteella työvoiman tarve olisi 228793 henkeä, mikä on lähes 66% työttömistä työnhakijoista ja melkoinen lottovoitto. Alkaisi vihdoin löytyä vappusatasille maksajia.

Luvut tuolta:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bits ... sequence=1

Edelleen: en väitä etteikö alv:n - tai muun veron - pudotus voisi päätyä valtiontaloudessa plussalle, mutta väitän että näitä ehdotellessa olisi lukujen hyvä olla realistisia ja mielellään setin laskettu auki edes jollain tasolla. Jos ehdotus on suoraan aivan väärässä sfäärissä, ammutaan se automaattisesti alas asiaa sen enempää pohtimatta.
Aquatica kirjoitti: Riskihän tässä toki on se, että Kepuvetoinen kapitalismi korjaisi hintojaan veroalennuksen verran ylöspäin, jolloin reaalihinta ei muuttuisi ja kokonaistaso pysyisi kaupan taseeseen positiivisena, eikä näkyisikään missään muutoin.
Kepuvetoisuudella ei sinällään ole mitään merkitystä. Kapitalismissa hinta asettuu automaattisesti oikealle tasolle, joka varsin yksiselitteisesti on hinta, jolla kappalekohtainen voitto kerrottuna myydyllä määrällä antaa suurimman mahdollisen tuloksen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja legza »

Suomen korkean ALV:n kierto on tehty onneksi helpoksi esim. ebayn kautta. Näkisin että Suomen ALVin nosto korjaisi kätevästi muiden EU maiden alijäämää. :lol:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:Kapitalismissa hinta asettuu automaattisesti oikealle tasolle, joka varsin yksiselitteisesti on hinta, jolla kappalekohtainen voitto kerrottuna myydyllä määrällä antaa suurimman mahdollisen tuloksen.
Näin ehkä ihanneolosuhteissa, mutta käytäntö on usein toinen juttu. Kapitalismi ei takaa kilpailtuja markkinoita.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti: Kapitalismissa hinta asettuu automaattisesti oikealle tasolle, joka varsin yksiselitteisesti on hinta, jolla kappalekohtainen voitto kerrottuna myydyllä määrällä antaa suurimman mahdollisen tuloksen.
Tämän voi oikopäätä ampua alas. Paperinmakuinen teoria, joka toimii ainoastaan maailmankaikkeudessa, missä hevoset ovat pallonmuotoisia kappaleita, jotka liikkuvat tyhjiössä.

Tuottaja saa tietysti määritellä pyyntihintaansa miten huvittaa, mutta myynti voi olla hiukka nihkeää, jos kuluttajat/asiakkaat eivät ao. hintaa ole valmiita maksamaan. Eli asiakkaat aika pitkälti määrittävät hinnan, jonka tuotteesta voi saada. Sekä kilpailjat, jotka pyrkivät samoille apajille.

Valmistajan/palveluntarjoajan päänvaiva on sitten keksiä, miten tuote/palvelu valmistetaan niin, myyntihinta >> tuotantokustannus. Valmistus/myyntimäärien kasvaessa kappalekohtainen tuotantokustannus laskee, joten käteen voi jäädä enemmän voittoa, vaikka kappalehinta laskisi. Tosin tuotatolinjan rakentaminen on kallista ja niistä ja/tai henkilöstöstä halutaan siksi pitää kiinni - voi syntyä tilanteita, missä tuotteita myydään tappiolla. Sekin voi olla parempi kuin pistää tuotanto kokonaan seis.

Ja sitten kun kyseessä on tarpeeksi merkittävä työnantaja, kuvioihin tulevat mukaan kaikenlaiset tuet, millä saadaan tappiollisen tuotannon pyörittämisestä pysyvä olotila.

Tesla oli oiva esimerkki näistä. Alkuun autojen tuotantokustannus > myyntihinta, mutta homma oli laskettu sen varaan, että valmistusmäärien kasvaessa tuo väkänen kiepsahtaa toisinpäin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:Ja sitten kun kyseessä on tarpeeksi merkittävä työnantaja, kuvioihin tulevat mukaan kaikenlaiset tuet, millä saadaan tappiollisen tuotannon pyörittämisestä pysyvä olotila.

Tesla oli oiva esimerkki näistä. Alkuun autojen tuotantokustannus > myyntihinta, mutta homma oli laskettu sen varaan, että valmistusmäärien kasvaessa tuo väkänen kiepsahtaa toisinpäin.
Itse rinnastaisin Teslan kuitenkin enemmän start-up / venture tyyppiseksi tapaukseksi kuin kroonisesti tuetuksi teollisuudeksi (telakat, lentoyhtiöt, maanviljelys, etc.)

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti: Näin ehkä ihanneolosuhteissa, mutta käytäntö on usein toinen juttu. Kapitalismi ei takaa kilpailtuja markkinoita.
Kilpailutilanteettomassa kapitalismissa hinta päätyy tasolle, jossa kilpailijan tuotteen ostamisen sijasta vaihtoehto on olla ostamatta eli "kilpailija" on olla ilman. Tasolle, joka on mahdollisimman korkea tuoton maksimoimiseksi, mutta tarpeeksi matala, että myyntiäkin on.
insinörtti kirjoitti:Tuottaja saa tietysti määritellä pyyntihintaansa miten huvittaa, mutta myynti voi olla hiukka nihkeää, jos kuluttajat/asiakkaat eivät ao. hintaa ole valmiita maksamaan. Eli asiakkaat aika pitkälti määrittävät hinnan, jonka tuotteesta voi saada. Sekä kilpailjat, jotka pyrkivät samoille apajille.

Valmistajan/palveluntarjoajan päänvaiva on sitten keksiä, miten tuote/palvelu valmistetaan niin, myyntihinta >> tuotantokustannus. Valmistus/myyntimäärien kasvaessa kappalekohtainen tuotantokustannus laskee, joten käteen voi jäädä enemmän voittoa, vaikka kappalehinta laskisi.
Levitit juuri paperinmakuisena alas ampumasi teorian pidemmäksi tekstiksi. Myyjän päänvaiva on keksiä hinta, jolla asiakkaat eivät mene kilpailijalle tai jätä ostamatta, mutta jolla kuitenkin voittomarginaali on mahdollisimman iso, jotta mainitsemani yhtälön tulos on mahdollisimman korkea. Se tulos ei yksiselitteisesti nouse hintaa (kappalekohtaista voittoa) nostamalla, koska silloin myyntimäärä helposti laskee. Se ei myöskään yksiselitteisesti nouse hintaa laskemalla, koska myyntimäärä ei välttämättä nouse tarpeeksi peittääkseen menetettyä kappalekohtaista voittoa. Tässä täytyy tosiaan muistaa, että hintamuutoksen myyntivaikutuksen pitää olla suhteessa omaan marginaaliin. Jos sisäänosto- tai tuotantohinta oheiskuluineen on 5e ja myyntihinnan laskee 10 eurosta 7,5 euroon, pitää myynnin kaksinkertaistua lopputuloksen pysymiseksi, koska se oma marginaali (eli mainittu kappalekohtainen voitto) tippuu 5 eurosta 2,5 euroon. Toisaalta, jos myyntihinnan nostaa 15 euroon, saa myyntimäärä puolittua ja lopputulos pysyy, koska kappalekohtainen voitto nousee 5 eurosta 10 euroon.

Voitto siis on se, mitä oikeasti jää viivan alle oheiskulujen ja -kustannusten jälkeen. Tuotanto-, logistiikka-, varastointi- jne kulut ovat kuitenkin astetta syvällisempi laskettava ja riippuu monesta asiasta, mutta tuohon yksinkertaiseen yhtälöön kapitalismi kokonaisuutena pyrkii.
insinörtti kirjoitti:Tosin tuotatolinjan rakentaminen on kallista ja niistä ja/tai henkilöstöstä halutaan siksi pitää kiinni - voi syntyä tilanteita, missä tuotteita myydään tappiolla. Sekin voi olla parempi kuin pistää tuotanto kokonaan seis.
Kyllä, on tilanteita joissa tuoton maksimoinnin sijaan pitää minimoida tappio. Toisaalta siinäkin on kyse samasta asiasta, vaikkakin eri puolella nollapistettä. Molemmissa pyritään löytämään ko. yhtälölle tulontekijät, joilla saadaan mahdollisimman korkea lopputulos.
insinörtti kirjoitti: Ja sitten kun kyseessä on tarpeeksi merkittävä työnantaja, kuvioihin tulevat mukaan kaikenlaiset tuet, millä saadaan tappiollisen tuotannon pyörittämisestä pysyvä olotila.
Ovatko nämä kaikenlaiset tuet mielestäsi kapitalismia? Ne ovat helposti yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeitä, mutta ovatko ne kapitalismia?
insinörtti kirjoitti: Tesla oli oiva esimerkki näistä. Alkuun autojen tuotantokustannus > myyntihinta, mutta homma oli laskettu sen varaan, että valmistusmäärien kasvaessa tuo väkänen kiepsahtaa toisinpäin.
On strateginen valinta, minkä mittaisella tähtäimellä voitto pyritään maksimoimaan. Tesla on tehnyt sitä pitkällä tähtäimellä, mutta ei suinkaan tehdäkseen hyväntekeväisyyttä vaan maksimoidakseen oman voittonsa pyrkimällä (ja pääsemällä) markkinajohtajaksi olemalla muita edellä. Esim. Tokmanni taasen pyrkii maksimoimaan voittonsa myymällä jatkuvasti paljon ja halpaa olematta otsikoissa edelläkävijänä. Kaksi täysin erilaista strategiaa, jotka pyrkivät kuitenkin molemmat samaan asiaan eli tekemään voittoa omistajilleen...

...maksimoimalla lopulta tuloksen yhtälössä $myyntimäärä*$kappalekohtainen_voitto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Levitit juuri paperinmakuisena alas ampumasi teorian pidemmäksi tekstiksi.
Paperinmakuinen se edelleen on, koska on liian yksinkertaistettu. Yritin välttää kirjan kirjoittamista. Todellisessa elämässä vaan on niitä sekoittavia tekijöitä. Kuten vaikka kilpailijat, jotka syystä X saavat valtion tukea ja pystyvät siksi myymään tuotettaan halvemmalla. Tai eivät ainakaan kuole pois, vaikka markkinoilla olisi liikaa tuotantokapasiteettia ja hinnat & tuotannon kannattavuus sen vuoksi painuneet liian alas.

On myös päinvastaisia tilanteita, joissa tuotteelle olisi kysyntää, mutta kukaan ei ota asiakseen tuotantoa aloittaa. Tuotekehitys saattaa olla liian iso pala yritysten haukattavaksi eli alkuun pääsyyn tarvittaisiin valtiollista rahoitusta. Eipä ole markkinatalous kehittänyt lääkkeitä kehitysmaissa raivoaviin tauteihin ja kovin pieni into on myös kehittää lääkkeitä hieman harvinasempiin tautehin. Etenkään lääkkeitä, jotka parantavat sairauden. Paljon tuottoisampaa on kehittää lääkkeitä, joilla vain hillitään oireitä. Saa sitä samaa lääkettä sitten myydä hintaan 50 000 €/potilas/vuosi jopa vuosikymmenien ajan...

Paha sekoittaja on myös ns. kvartaalitalous. Loppujen lopuksi sillä ei ole merkitystä, onko toiminta kannattavaa vai ei, kunhan se näyttää kannattavalta sijoittajien silmissä. Tyyliin anna fudut 500 työntekijälle kustannusten karsimisen nimissä -> osakekurssi nousee. Palkkaa 500 laajentumisen nimissä -> osakekurssi nousee.

Jos rahaa on, voi kannattavuuttaan parantaa myös ostamalla halvemmalla tuotteitaan myyvät kilpailijat pois markkinoita häiritsemästä. Kapitalismi toimii, muttei tässä kohtaa johda tuotannon tehostumiseen ja hintojen laskuun.

Laajentuminenkaan ei ole mikään tae hintojen laskulle. No, liukuhihnatuotannossa kappalehinta tuppaa laskemaan valmistusmäärien kasvaessa - ellei sitten tule jostain raaka-aineesta pula. Mutta muunlaisten yritysten tapauksessa henkiöstökin kasvaa ja hallintoon tulee lisää portaita -> yleiskulut kasvavat. Kilpailojoiden osto tai laajentuminen ihan uusille liiketoiminta-aluelle ei aina olekaan ollut tie menestykseen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Super-osaajien ammattiryhmä eli autokauppiaat ja ilmoitukset. Kun selaa riippumatolla sähköautojen myynti-ilmoituksia niin mielenkiintoisesti näyttää rahoituskorko ja hintapyyntö olevan ainoat konsistentisti kuvatut asiat. Varsinki sellainen turha tieto kuin ajomatka / range puuttuu useammasta kuin joka toisesta ilmoituksesta. Aivan saman tason tavaraa kuin nykyisin muotia olevat "digitaalisesti stailatut" asunnonmyynti-ilmoitukset joissa myyntiorganisaation ainoa kontribuutio on taiteellista turhaketta.

Anyway, aurinko paistaa ja ahvenet halstrattu. Eikä edes kukaan onkijoista saanut ongenkoukkua nahkaansa hyvistä yrityksistä huolimatta. (Ref. kaupunkilaisnuoret.)

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Baijerin ihme on mitä on. Bmw harrastajien sivuilla ja piireissä ei puhuta Alfasta juurikaan, ei kyllä
monista muistakaan merkeistä. Hyvää noissakin piireissä on, että monipuolista apua saa helposti.
Ja osat tietty edullisesti Saksasta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Billie kirjoitti:Baijerin ihme on mitä on. Bmw harrastajien sivuilla ja piireissä ei puhuta Alfasta juurikaan, ei kyllä
monista muistakaan merkeistä. Hyvää noissakin piireissä on, että monipuolista apua saa helposti.
Ja osat tietty edullisesti Saksasta.
Niin saa apua klubeista ja osia Saksasta Mersu ja VW-harrastajatkin , omat kokemukset
ilmajäähdytteisistä VW:sta harrasteautona vuodesta 1990 vuoteen 2012 ainakin puhuivat samaa kieltä.
Myös Alfoihin saa Saksasta helposti osia tilattua, which is nice :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Setäavautumisvaara..

Oli eilen vaimon sukulaispoika käymässä. Lopetti nyt keväällä ala-asteen, niin tuli kysäistyä millaisen todistuksen sai. Oli kuulemma keskiarvo 6,6 - mummo oli laskenut. Kysyin sitten että mikä noin huonosti on mennyt, niin ruotsi, uskonto ja historia oli vitoset. Juteltiin siinä ja kun nyt on ollut itsenäisyyden juhlavuosia jne, niin kysyin sitten että minä vuonna Suomi itsenäistyi, ei tarkasti, mutta edes suurinpiirtein. Kuulemma -94. Kysyin sitten että milloin toinen maailmansota oli. Sehän oli 80-luvulla. Piti sitten kysyä että kun itse olen 80-luvun alussa syntynyt, niin missähän maassa tuolloin olen syntynyt. Ruotsissa tietenkin. Kysyin sitten vielä että olenko siis sota-ajan lapsi. No en kun WW2 oli jossain afrikassa. Neuvostoliitosta ei ollut kuullutkaan, Venäjä oli sentään tuttu. Tuli kyllä sellainen fiilis, että ehkä se vitonenkin saattaa olla vähän yläkanttiin :roll: En toki edes odota, että ala-asteella kaikki olisi hallussa vuoden tarkkuudella, mutta edes jonkinlainen haju ja aikajana. Vaihdoin kuramopoon jarrupaloja niin tuossa oli kyllä sälli innolla auttamassa ja oli pohtinut että voisi isona olla auto-/pienkonekorjaaja. Ihmetteli vaan miten osaan tuollaisia tehdä kun sanoin etten ole koskaan mitään varsinaista koulua käynyt moisiin hommiin. Onko maailma sitten niin kovin muuttunut siitä kun itse oli muksu :roll: Kyllähän sitä jo ala-asteella rassattiin fillareita ja tehtiin ties mitä ihme virityksiä eri kokoisilla renkailla jne.

Jotain tubettajia katsoivat omien muksujen kanssa. Tein noista nykyjulkkiksistä pika-arvion. Suosituimpia on ne jotka esittää olevansa kaikkein hölmöimpiä ja eniten pihalla kaikesta. Yhdelläkään ei ole mitään, omasta mielestä, fiksua sisältöä. Se joka eniten ja koviten hokee WHAAAT!? ja OMG! niin on kova juttu.

Vaimo käski minun olla hiljaa ja olen kuulemma vaan vanha. Niin se kai sitten on :roll:

Viime syksynä olin reissussa meidän nuorehkon myynti-inssin kanssa. Vallan pätevä kaveri ja on nyt kuitenkin jo jokusen vuoden ollut työelämässä. Matkalla juteltiin musiikista jotain ja tuli levyistä puhetta. Ei tällä ollut mitään hajua mistään levyistä kun on nämä spotifait jne. Tunsin taas itseni vanhaksi ja eläväni ihan eri maailmassa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tunnistan molemmat.

Peruskoulussa ei näkemykseni mukaan tarvitse enää osata muuta kuin laskea n. 1+1=3. Ei haluta jättää luokalle tai ehdollistaa ketään, koska hitonmoinen paperisota ja sitten koulu joutunee silmätikuksi "kun ei osaa opettaa".
Ala-asteella itse ainakin muistan toisen maailmansodan käyneen läpi, rankemman kaavan mukaan - 6. luokalla oltiin historiassa lähinnä Euroopassa ja sen sodissa.

Ruotsilla nyt ei mitään tee pääosin, vaikka loistavaa jos jossakin ala-asteella sitä opetetaan. Voi kiinnostusta olla edes hieman enempi vs. yläaste... Uskonnostakin näkemykseni mukaan riittää "on uskontoja, ei tarvi tuputtaa", toki joku vahvasti uskovainen näkee tämän asian ankarasti eri tavalla.

Mutta säälihän se, kun ei kiinnosta - oli se syy sille sitten mikä tahansa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Meillä on kersat kastamattomia pakanoita, mutta olen silti eri mieltä tuosta uskonnon merkityksestä, tai siis paremminkin sen puutteesta.

Tämmöinen pohjoismainen maallistunut yhteiskunta on kuitenkin maailman mittakaavassa poikkeus. Aika vaikea on ymmärtää miten maailma pyörii ja miksi ihmiset tekevät mitä tekevät jos ei tiedä mitään uskonnon roolista eri kulttuureissa ajattelun ja päätöksenteon suhteen. Tarpeeksi vaikeaa se tuntuu olevan vaikka vähän tietääkin...

Historian opetuksen suhteen sama juttu. Pitää ymmärää se viitekehys jossa nykyään touhutaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Suomen itsenäistyminen ja maailmansodat käydään läpi vasta yläkoulussa.

Olisit @Gasket kysellyt roomalaisista, keskiajasta ja renessanssista.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin