Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

OK, kiitos vinkistä. Redlinen öljyistä onkin positiivisia kokemuksia, ex-bemarin laatikossa nuo olivat n. 80tkm. Siinä oli ongelmia saada kylmällä kelillä kakkonen päälle. Redlinen litkujen oltua hetken laatikossa vaihdot kevenivät.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Kannattaa opetella välikaasulla vaihto näitten kanssa. Säästää laatikkoo ja toisaalta ennaltaehkäisee myös kulumista. Mua oikeen huvittaa, kun teen nykyään sen tempun niin takaraivosta kaikkien kanssa, vaikkei tarviskaan.

Valfa
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 11:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Valfa »

Hei, Onkohan täällä kellään tietoa alfan 2.0 TS kiertokangen tarkkoja mittoja pitäis hommata 156mm kiertokanki, mutta mittoja ei löydy oikein mistään.?
jotain löysin pituus olis tuo 156.03mm, mutta mikä on leveys ja alasilmän halkaisija ilman laakeria ja männätapin vahvuus?

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Tietääkö ketään mitä muovia 75:n etupuskuri on (siis se "tavallinen" puskuri, ei America)? Ostin talvella kolhimani tilalle toisen puskurin jossa on pieni halkeama. Onko kukaan käyttänyt tätä tavaraa menestyksellä?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/602325/ ... tsaus-25ml

(tuossa lukee että ei toimi PP ja PE muovien kanssa, puskurista en löytänyt materiaalimerkintää?)

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Olisi tarkoitus vaihtaa 75:seen (1,6 koneiseen) moottorin takatuki, uusi on tulossa Muukkoselta. Kysymys: Onko joku täällä vahvistanut noita puslia? Ulkomaan foorumeilta löysin juttua, että ovat tunkeneet jotain massaa tms. noihin "tyhjiin" kohtiin puslan kumirungossa, jotta puslat kestäisivät vähän pidempään. Nykyään niin monen varaosan kumiosien laatu on täysin ala-arvoista (kestää max vuoden), eikä tuota jatkuvasti viitsisi vaihdella...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^ eiköhän tuo ole ihan ABS muovia. Kolvilla ainakin itse ihan menestyksekkäästi sulatellut kasaan.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Lanccu kirjoitti:Olisi tarkoitus vaihtaa 75:seen (1,6 koneiseen) moottorin takatuki, uusi on tulossa Muukkoselta. Kysymys: Onko joku täällä vahvistanut noita puslia? Ulkomaan foorumeilta löysin juttua, että ovat tunkeneet jotain massaa tms. noihin "tyhjiin" kohtiin puslan kumirungossa, jotta puslat kestäisivät vähän pidempään. Nykyään niin monen varaosan kumiosien laatu on täysin ala-arvoista (kestää max vuoden), eikä tuota jatkuvasti viitsisi vaihdella...
Lasiliimaa laitoin aikanaan TS:n takatukeen. Jämäkkä tuli, mutta äänet ja värinät tuli tietty paremmin läpi.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Yritin nyt tuota takatukea / puslaa vaihtaa, mutta heikolla menestyksellä...sahasin sen keskiosan pois, oli vielä muutamalla rippeellä kiinni. Ongelmana vain on se, että tuota moottorin häntää ei saa kammettua oikein riittävästi alas. Tarkoituksena oli halkaista puslan metallirunko parista kohtaa rautasahalla sahaamalla, ja sitten napauttaa rinkula pois sopivalla putken pätkällä. Mutta kun tuolla ei mahdu tekemään yhtään mitään, koska häntä jää vielä liian syvälle kardaanitunneliin. Tämän takia puslaa ei pääse lyömään vasaralla, ja sahaaminen on tuskallista. Miten olette näitä tehneet?

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Lanccu kirjoitti:Yritin nyt tuota takatukea / puslaa vaihtaa, mutta heikolla menestyksellä...sahasin sen keskiosan pois, oli vielä muutamalla rippeellä kiinni. Ongelmana vain on se, että tuota moottorin häntää ei saa kammettua oikein riittävästi alas. Tarkoituksena oli halkaista puslan metallirunko parista kohtaa rautasahalla sahaamalla, ja sitten napauttaa rinkula pois sopivalla putken pätkällä. Mutta kun tuolla ei mahdu tekemään yhtään mitään, koska häntä jää vielä liian syvälle kardaanitunneliin. Tämän takia puslaa ei pääse lyömään vasaralla, ja sahaaminen on tuskallista. Miten olette näitä tehneet?
Sain omastani puslan pois niin, että sahasin ensin puslan melkein halki yhdestä kohdasta (nimenomaan melkein, ettei tule vahingoitettua sitä moottorin peräosaa). Sen jälkeen hyödynsin niitä kolmea kierteytettyä reikää niin että ruuvasin pulteilla poikki sahatun puslan "kasaan". Sen jälkeen holkki irtosikin pikkuhiljaa naputtamalla. Toivottavasti kuva selkeyttää sekavaa selitystäni :) . Mutta en tiedä onko 1,6:ssa näitä kierteytettyjä reikiä perässä?
Moottorin häntää sain tarpeeksi alas niin että tunkilla nostin moottoria etuosasta, jolloin peräosa tietty laski alas just sopivasti.

Sellainen huomio kans, että omassa yksilössäni alkuperäinen pusla oli ilmeisesti ollut reikään jämpti, koska alumiini oli toiselta puolelta mennyt kasaan. Onneksi ihan tuurilla lähdin irroittamaan puslaa oikeaan (eli apukuskin) suuntaan.
Liitteet
pusla.JPG
pusla.JPG (47.73 KiB) Katsottu 22777 kertaa

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Jalamari kirjoitti:^^ eiköhän tuo ole ihan ABS muovia. Kolvilla ainakin itse ihan menestyksekkäästi sulatellut kasaan.
Hyvä tietää, kiitokset vastauksesta :)

Vaan eipä tässä puskurin korjaus ole ensimmäisenä mielessä, kun mystinen tärinäongelma pitää auton poissa liikenteestä. Meinasin ensin, että en kehtaa kysellä asiaa täältä vaan selvitän ongelman itse. Mutta nyt alkaa jo omat ideat loppumaan kesken.

Eli tarina menee näin. Vaihdelaatikon apukuskin puoleinen kiinnike hajosi talvella lopullisesti ja muka näppärästi korjasin asian teräsvanteella, että autolla voisi ajella entiseen malliin sillä välin kun uudet osat matkaavat kohti Suomea. No, eihän se mun viritys pitänyt vaan vähän vauhdikkaammassa tilanteessa vanne lipsahti irti ja kardaanin "takadonitsi" osui kardaanitunneliin oikein huolella. Sen jälkeen auto alkoi tärisemään 2500r/min ylittyessä, sama tärinä sekä kytkin ylhäällä että alhaalla.

Luonnollisesti ensimmäisenä vaihdoin vaihdelaatikon puslat. Ei muutosta. Sen jälkeen vaihdoin kardaanin "takadonitsin" uuteen, kun arvelin, että sehän sen osumankin otti niin ehkä siinä on vikakin. Samalla tarkistin vaihdelaatikon akselin ja sakaroiden suoruuden sekä pyörittelin akselia sen verran että laakeritkin vaikuttivat olevan ehjät.

No, tärinä ei muuttunut ollenkaan uuden takadonitsin myötä.

Seuraavaksi kardaani lähti tasapainotukseen. Samalla vaihtui kardaanin keskikannatinkumi ja laakeri uusiin, varsinkin vanha kannatinkumi oli sen näköinen ettei pitkään enää kestä. Tasapainottaja totesi, että varsinkin kardaanin takaosassa oli epätasapainoa, joten heitin akselin paikalleen vauhdilla siinä uskossa että "problem solved".

Ja taas, sama tärinä. Tosin ehkä hieman vaimeampana, mutta ilmenee yhtä kaikki siinä 2500 kierroksen kohdalla.

Tarkistin vielä kiristysmomentit, linjasin kardaanin suoraan ja katsoin ettei missään ole "pänniä". Ajoin autolla vähän matkaa niin että kardaanin keskituki ja vaihdelaatikko olivat löysällä jotta kaikki palikat menisivät kohdalleen.

Mutta ei vaikutusta ja nyt alkavat ideat olla vähissä kuten alkuun totesinkin. Onko kellään muulla tullut vastaan tällaista tärinää joka alkaa n.2500 kierroksen kohdalta ja lisääntyy vaan kierrosten myötä? Ja tärinä on samanlainen niin kytkin ylhäällä kuin alhaalla.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Jos tärinä alkoi vaihteiston kannakkeen hajoamisen jälkeen, tarkista seuraavat asiat kardaanista; se on kasattu oikein, ja että kekitysholkit ovat paikoillaan. Jos kardaani ei ole tärissyt ennen, tasapainotus on ehkä ollut turha toimenpide. On kokemusta sellaisestakin tapauksesta että tärisevä kardaani korjattiin poistamalla siitä jälkeenpäin laitetut tasapainotuspainot ja kasattiin se oikein.

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Kiitokset vinkeistä puslan irrotukseen! Ei kyllä käynyt mielessäkään, että noi kierteet on läpi asti. Ainakin 1,6:ssa noissa kierteissä on kiinni pakoputken kannake. Kampesin myös tuota häntää vain alaspäin, tuleekohan alemmas, jos moottorin etupäästä myös nostaa. Jäi myös pieni epäilys noista puslan kiinnityspulteissa olevista korokeprikoista. Huomasin ne vasta jälkeenpäin, kun ne putosivat "jostain ylhäältä". Tulevat ilmeisesti puslan tapin yläpuolelle molemmin puolin?

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Lanccu kirjoitti:Kiitokset vinkeistä puslan irrotukseen! Ei kyllä käynyt mielessäkään, että noi kierteet on läpi asti. Ainakin 1,6:ssa noissa kierteissä on kiinni pakoputken kannake. Kampesin myös tuota häntää vain alaspäin, tuleekohan alemmas, jos moottorin etupäästä myös nostaa. Jäi myös pieni epäilys noista puslan kiinnityspulteissa olevista korokeprikoista. Huomasin ne vasta jälkeenpäin, kun ne putosivat "jostain ylhäältä". Tulevat ilmeisesti puslan tapin yläpuolelle molemmin puolin?
Tehtaan korjausoppaasta kaapattu ohje, eli kardaanin ja hännän väli säädetään noilla prikoilla.
Liitteet
Kardaani.JPG
Kardaani.JPG (77.27 KiB) Katsottu 22707 kertaa

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

ristojärvelä kirjoitti:Jos tärinä alkoi vaihteiston kannakkeen hajoamisen jälkeen, tarkista seuraavat asiat kardaanista; se on kasattu oikein, ja että kekitysholkit ovat paikoillaan. Jos kardaani ei ole tärissyt ennen, tasapainotus on ehkä ollut turha toimenpide. On kokemusta sellaisestakin tapauksesta että tärisevä kardaani korjattiin poistamalla siitä jälkeenpäin laitetut tasapainotuspainot ja kasattiin se oikein.
Mikä näissä kardaanien korjauksissa on yleensä käytäntö, tasapainoitetaanko kardaani aina "donitsien" vaihdon jälkeen vai pitäisikö "donitsin" vaihdon onnistua ihan ilman tasapainoitustakin?

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kahdeksan transakseli-Alfan kokemuksella: jos kardaani ei ole tärissyt ennen kumien, laakerin tai kannakkeen vaihtoa, tasapainotus ei ole tarpeen. En ole 40-vuotisen transakselitaipaleen aikana joutunut tasapainottamaan ainoatakaan kardaania. Jokaiseen omistamaani autoon on kardaanin osia kuitenkin joutunut vaihtelemaan, koska kilometrejäkin on tullut aika paljon.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

ristojärvelä kirjoitti:Jos tärinä alkoi vaihteiston kannakkeen hajoamisen jälkeen, tarkista seuraavat asiat kardaanista; se on kasattu oikein, ja että kekitysholkit ovat paikoillaan. Jos kardaani ei ole tärissyt ennen, tasapainotus on ehkä ollut turha toimenpide. On kokemusta sellaisestakin tapauksesta että tärisevä kardaani korjattiin poistamalla siitä jälkeenpäin laitetut tasapainotuspainot ja kasattiin se oikein.
No niin, otin sitten kardaanin irti ja tarkistin keskitysholkit. Taaimmainen holkki oli karannut paikaltaan ja kun vedin sen ulosvetimellä takaisin oikealle paikalleen niin se tuntui edelleen löysältä verrattuna keskimmäiseen holkkiin. Tärinä väheni kummasti, ja häviää nyt ylemmillä kierroksilla. Mutta vaihdettavahan se holkki on. Ei vissiin ihan huono päätelmä että nyt tasapainoituksen jälkeen akseli on sitten epätasapainossa :oops:

Kyl taas tuntee itsensä TYHMÄKSI... mutta kai tämä tästä suttaantuu kun saa uuden holkin ja repii tasapainotuspalat mäkeen. Leuka rintaan ja kohti uusia epäonnistumisia...

Sikäli mikäli jollakulla epäonnisella tulee samat oireet vastaan niin toivottavasti lukee tämän ketjun ettei tule tehtyä vääriä asioita.
Liitteet
Pusla.JPG
Pusla.JPG (48.15 KiB) Katsottu 22616 kertaa

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Tarvitseeko 2.0 twin Cam kaasareilla vuodelta 87 lyijynkorviketta bensan joukkoon? Riittääkö 95 vai pitääkö olla 98 oktaanista?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Molempien nokkien ajoitus osuu 2 mm myöhäiselle. Eli nokan asteina tuo on noin 6. Vissiin tuo pitää korjata? Pakonokan säätö lienee helppo, mutta ilmeisesti pitää uusia se 22 mm:n mutterin "sokka".
Joutuukohan imunokan ottamaan vielä penkkiin ruuvattavaksi? 55 mm mutteri saattaa olla tiukassa, eikä ole lukitustyökaluakaan nokan puolelle.

Ketju ei omien mittausten mukaan ollut juurikaan venynyt, joten en tiedä maksaako vaivaa vaihtaa se ajoituksen aikaistamisen toivossa. Hyvällä tuurilla voisi silläkin sattua kohdilleen.



Ketjun jakohan on 3/8 tuumaa = 9,525 mm. Sama D67ZN-17 kuin vanhoissa Mersuissa (M104, M108, M114 ja M130).

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

nonzero kirjoitti:Tarvitseeko 2.0 twin Cam kaasareilla vuodelta 87 lyijynkorviketta bensan joukkoon? Riittääkö 95 vai pitääkö olla 98 oktaanista?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Eikö näitten seetit ole aika kovaa matskua. Veikkaan ettei tarvi.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mitenkäs tuo roikkuva kattoverhoilu kannattaisi korjata? Ja miten se yleensä kannattaa purkaa; mahtuuko tulemaan oviaukosta?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mahtuu tulemaan oviaukosta. Taitaa kaikki kattoverhoilua kiinni pitävät ruuvit on loogisissa paikoissa (tyyliin kauhukahvojen tai sisävalojen alla). Yksi hankala oli sisäpelin alla. Se lähtee irti voimalla, jota tarvitaan Paljon ihan isolla P:llä.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ok, liimasitko verhoilun vai jouduitko muusta syystä purkamaan verhoilun? Mikähän olisi paras liima kankaan kiinnitykseen?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Harjoiteltiin purkuautolla kattoverhoilun irrotus. :)

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

En tunne 75 kattoverhoilua :silent: mutta roikkuva katto on kuitenkin tyypillinen ongelma vanhojen Saabien harrastajille ja sitä kautta tuttu. Tiedän oikein hyvällä menestyksellä käytetyn laadukkaita (esim. 3M) spray-liimoja, vastaavasti mm. Bilteman spray on kantanut verhoilua vajaan ajokauden. Tölkki/tuubiliimojen ongelma on se että ne pyrkii tunkeutumaan väkisin verhoilukankaan läpi näkyviin ja lopputulos on helposti karu.

Kuten totesin, en tunne sjuttifemman kattoverhoilua tarkemmin, mutta aikakauden autoissa on yleisesti varsinaisen pahvin ja verhoilun välissä sellainen tosiohut superloni joka on ajan kuluessa hapristunut ja muuttunut jauheeksi ja samalla verhoilu on lähes kokonaan irtonainen. Jos kangas on päässyt jo kunnolla venähtämään ja hyvän haluaa, sen joutuu verhoilemaan orkkiksen kaltaisella kankaalla uusiksi. Jos roikkuminen on vain paikallista laatua, sitä voi koittaa fiksata injektoimalla ruiskulla ja paksulla neulalla liimaa kankaan ja pahvin väliin, lisäksi apuna voi käyttää nuppineuloja joilla verhoilua kannatellaan kunnes liima on kuivunut.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tulipahan laitettua jako kuntoon. Ketju ei tosiaan ollut kulunut, joten annoin sen olla. Imunokka ruuvipenkissä auki 55 mm hylsyllä.
Ehkä on liioittelua vetää tuo siihen 100 Nm momenttiin, mutta tulipahan tehtyä.

Sitten se pakollinen kysymys: Ajoitusmuuntimen solenoidi pitää ohjeen mukaan käsittääkseni jättää hiukan irti nokassa olevasta kytkimestä / venttiilistä. Vai miten se oli? Jätin raoksi jotain 0,3 mm. Ohjeessa puhuttiin 0,4 millistä, mutta mainittiin ensin 0,15 - 0,40 mm.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Oli kysymys startin + kaapelista. Moottorin takaa ripustinlenkkien kautta akulta solenoidin napaan. Löytyihän se alkuperäinen kaapeli. noin 140 cm ja aika ohkainen, olisko 16 - 20 mm2. Se oli hämäyksen vuoksi musta. Ja käsittääkseni startilta lähtee eteenpäin oikeaan kulmaan punainen ~ 6 mm2 kaapeli 30 A sulakkeella (valot).

Vesipumpussa oli valmiiksi reikä (läpimitta noin 5 mm) pumpun akselin yläpuolella ulkomaailmaan ylöspäin? Taitaapi olla vuodon paljastusta varten...

Startin ohjauksesta: Avainta vääntelin virtalukossa ja tuohon herätekarvaan tulee jo "virrat päällä" tilassa ääretöntä pienempi resistanssi. Sitten starttiasennossa vastus vähän vielä pienenee. Jätän karvan vielä roikkumaan... Ei kai tuo nyt noin voi olla. :?

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Minkä tyyppistä jäähdytinnestettä saa pistää, vai onko väliä? Lähinnähän tää muistuttaa jotain raskaan kaluston dieseliä märkine sylinteriputkineen. Muutenhan nää on aika tavallisia. :)

Eli IAT- tai OAT-lisäaineistettu etyyliglykoli vai kolmantena vaihtoehtona propyleeniglykoli?
Onko joku kokeillut viimeksimainittua?

OAT:tä olis volkkarin jäljiltä jääny 5 L. :mrgreen:

Varmaan ihan sama. Sieltä putkien alapäästä se kuitenkin lorisee.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Punainen neste sopii värinsä puolesta tällaiseen rosso 130:iin. Sitä siis laitoin. Pitääkö ilmata jotenkin, vai tärskäytetäänkö tulille? Mitään ilmausruuveja en ole TS:ssa havainnut.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Omissa remonteissa ilmaaminen ei ole ollut mikään ongelma, järjestelmä niin täyteen kuin menee, kone käyntiin ja lisää nestettä sitämukaa kun ilma poistuu.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jarno kirjoitti:Punainen neste sopii värinsä puolesta tällaiseen rosso 130:iin. Sitä siis laitoin. Pitääkö ilmata jotenkin, vai tärskäytetäänkö tulille? Mitään ilmausruuveja en ole TS:ssa havainnut.
Mulla on kulmamoottorissa punaista, mutta se tahtoo tunkea sieltä pihalle erinäisistä liitoksista. Paljonko lienee nesteen tyypillä merkitystä, mutta näin joku kertoi, että punainen on herkempää vuotamaan.

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Moro,

Onko minkälainen operaatio ottaa 75 alfasta kytkimen pääsylinteri irti? Joutuuko ottamaan pultit sisäpuolelta irti vaikka mutterit oli päissä, ei ainakaa lähde pelkillä muttereiden irrottamisella tai sitte on jämähtäny todella kiinni.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kojelaudan takaa lähtevät. Etupenkki irti ja selälleen jalkatilaan makaamaan. Tyttömäisistä käsistä on hyötyä tässä operaatiossa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Penkkiä en irroittanut, mutta ratin otin pois akseleineen. Se kun lähtee kohtuu helposti irti.

Pääsylinterissä on kierteet, joten ruuvit on avattava ohjaamon puolelta. Ahdasta on, mutta muutamalla jatkovarrella homma hoituu. Mielellään joku nivel saisi olla.

Avatar
TeeJii
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

Sopiiko redlinen 75W-90NS lukolliseen perään, vai tarviiko alkaa tekemään jotain cocktaileja? Kyseessä siis 2.0 TS..

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ainakin lukolle tarkoitettu (NS). Tuossa on vissiin jotkut EP-lisäaineet jätetty pois, jotta ei ole ihan niin liukasta kuin jotkut muut GL5 nesteet. Väitetään siis sopivan myös hitaille synkroille...

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Eikös se paras öljy lukolliseen 75 lootaan ollut 50/50 suhteella redlinen gl5 öljyjä. Puolet lukon vaatimaa lisäaineistetua öljyä ja puolet ilman lisäainetta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
sgeust
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja sgeust »

TeeJii kirjoitti:Sopiiko redlinen 75W-90NS lukolliseen perään, vai tarviiko alkaa tekemään jotain cocktaileja? Kyseessä siis 2.0 TS..
Käytin ite se Redlinen 75W-90NS GTV6:sen laatikossa, ja oli hyvää tavaraa. Laitoin ihan purkista laatikkoon, ei mitään lisäainetta.
Assumptions are the mother of all fuck ups.

Avatar
TeeJii
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

Mitäs osaa noista tessun peristä yleensä on porsinut? Jollottaa ja aika julmasti, öljyt oli aika lailla mustan tummanruskean välillä kun ne vaihdoin, ei mitään vaikutusta ollut öljynvaihdolla ääntelyyn.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Joku shimmilevy siellä ainakin kuluu ja menee hammaskosketus pieleen, olisko pinjonilla. Se ei kyllä selitä mustia öljyjä.

Avatar
TeeJii
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

Tästä taitaa tulla mielenkiintoinen projekti... :drinking:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Oli seiskafemma laskenut alleen, eli pitää vähän tilkitä.

Vasemman takapyörän edessä on suodatin, ja sille tulevaa letkua pitkin on bensa vuotanut. Letku ja suodatin siis menee vaihtoon, mutta sattuuko joku muistamaan ulkoa minkä vahvuista letkua se tankilta tuleva on? Ja mikä on sopiva bensansuodatin? Motonetin luettelo tarjoaa ruiskumalleihin kahta mallia, ei-TS ja TS, sopiiko se ei-TS-versio 3.0 bussoon?

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Onko 75:sen "bendix" ja "ate" jarrupääsylintereissä jotain käytännön eroa? Omassa näyttäisi olevan bendix, mutta tätä on näköjään jostain syystä heikommin saatavissa ja hinnat ovat melko suolaisia...

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Mitäs jos vaikka on hukannut virtalukon avaimen? Mistä voisi löytää infoa uuden teettämiseksi? Vai saako näitä edes mistään? Uusi virtalukko avaimineen jostain?

Sillä välin, etsintä jatkuu...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Noin ainakin periaatteessa runkonumerolla pitäisi löytyä avaimen numero jolla voisi teettää uuden. Merkkiliikkeestä voisi käydä kyselemässä palveluhalukkuutta.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Uusia virtalukkoja on satunnaisesti myynnissä mm. ebayssä. 33:n lukko käy myös.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nipaka »

nonzero kirjoitti:Mitäs jos vaikka on hukannut virtalukon avaimen? Mistä voisi löytää infoa uuden teettämiseksi? Vai saako näitä edes mistään? Uusi virtalukko avaimineen jostain?

Sillä välin, etsintä jatkuu...
Taisi olla tämä firma mikä pystyy avaimen valmistamaan. Ainakin niin lupaavat.
https://www.mikkelinlukkosepat.fi/cars.html
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Vetareita olin kokoamassa, mutta miten päin nuo "rattaat" kuuluvat? Eli onko tuo tuossa kuvassa oikein päin? Rattaassahan on toisella puolella tuollainen tasainen kohta, ennen kuin varsinainen rattaan hammas alkaa.

Kuva

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Haynesin korjausoppaassa on kuva vetoakselin nivelestä, siinä tuo osa on juuri noin asennettuna. Akselin nivelien tulee myös olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden. Väärässä asennossa olevat nivelet saavat aikaan sen, että akseli alkaa liikkua akselin suuntaisesti ja ravistaa lopulta kiinnityspultit irti.

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

OK, kiitos vahvistuksesta - löysin myös lopulta jostain netin syövereistä huonohkon kuvan jossa se oli noin päin.

Mutta että niveletkin täytyy olla oikeassa suhteessa toisiinsa, mistäs tuon sitten tietää, miten päin ne kuuluvat?

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Lanccu kirjoitti:Olisi tarkoitus vaihtaa 75:seen (1,6 koneiseen) moottorin takatuki, uusi on tulossa Muukkoselta. Kysymys: Onko joku täällä vahvistanut noita puslia?
Minä en ainakaan täyttäisi niitä koloja millään jos autolla meinaa ajella ilman kuulosuojaimia, sen verran hyvin sellainen "vahvistettu" kannake kantaa moottorin ja voimansiirron jyrinöitä sisään. Ei niitä uusia kannakeita joudu kuitenkaan ihan jokavuosi, eikä kait joka vuosikymmenkään, sinne vaihtamaan.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Vastaa Viestiin