Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tavis
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Espoo / Munchen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tavis »

hjpp kirjoitti:
Tavis kirjoitti:En, ei oikein osaaminen riitä turbokoneiden osalta. Onko helppo rasti tarkistaa? Konehuoneen puolelta kuului myös vinkunaa ennen ongelmaa, joten oletan, että laakeri meni. Vinkunan lähde selvisi vasta kun turbo lopetti toiminnan.
Ensimmäisenä vinkunasta tulisi itselleni mieleen pieni ilmavuoto, joka kasvoi massiiviseksi.
Apulainen polkemaan kaasua ja eikun ahtoputkista ja -jäähdyttimestä ylimääräistä puhallusreikää etsimään. Ensin voi toki käsikopelolla katsoa, onko joku putkista vain irronnut ja tietysti kokeilla turbon akselista tuntumaa.

Ok, kiitos! Täytyykin viikonloppuna tutkia paremmalla ajalla.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Tietääkö kukaan, että käykö 2006 159 1.9 JTD sedanin manuaalivaihteisto suoraan saman mallin farkkuun samalta vuodelta?

Omassa laakerit vinkuu ja ei kiinnostusta laittaa autoon arvonsa verran rahaa enää. Tutulta saisi ehjän laatikon 2006 sedanista 70€ hintaan (ajattelin kokeilla tuolla alkuun).

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Nyt tämä ketju stoppiin: Meneillään on sivu 159 :mrgreen:

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Eiköhän siellä kaikki ole identtistä eli käy.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FInestC kirjoitti:Omassa laakerit vinkuu ja ei kiinnostusta laittaa autoon arvonsa verran rahaa enää. Tutulta saisi ehjän laatikon 2006 sedanista 70€ hintaan (ajattelin kokeilla tuolla alkuun).
Kuis iso homma irtolootaan on niiden legendaaristen laakereiden vaihto? Ihan vaan aatellen että kannattaisko tuohon vaihtoaskiin operoida ennakoivasti kun salkku on pöydällä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

RIPA kirjoitti:Nyt tämä ketju stoppiin: Meneillään on sivu 159 :mrgreen:
Huomasin just saman! :drinking:

Ironisesti taitaa se 159:n kertosäe/tarukin aika usein laakerivikaan stopata... :lol:
Viimeksi muokannut FInestC, 22 Marras 2019, 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Polforea kirjoitti:
FInestC kirjoitti:Omassa laakerit vinkuu ja ei kiinnostusta laittaa autoon arvonsa verran rahaa enää. Tutulta saisi ehjän laatikon 2006 sedanista 70€ hintaan (ajattelin kokeilla tuolla alkuun).
Kuis iso homma irtolootaan on niiden legendaaristen laakereiden vaihto? Ihan vaan aatellen että kannattaisko tuohon vaihtoaskiin operoida ennakoivasti kun salkku on pöydällä.
Vaihtoon menee samalla kaksoismassa, kytkin jne. Tarkoitus olisi pitää tuon operaation kustannukset auton arvoa matalammalla :lol:

Tuttu avustaa näitten vaihdossa muttei osaa auttaa lootan kanssa. Tutkin vähän asiaa muualta ja vaihteiston laakerit menee osineen/töineen kuitenkin 300-900€ luokkaa tuhon laajuudesta riippuen. Lootan irroittaminen on tällä hetkellä minulle puoli-ilmaista, niin ajattelin mennä riskillä tuon 70€ vaihtolootan kanssa. Voi sitten fixata tuon irrallaan olevan lootan, jos rupeaa uusi tuottamaan ongelmia...

Paskana oleva kaksoismassa/loota ketuttaa jo ruuhkassa ajaessa sen verran, että jotain on pian tälle tehtävä. :lol:

Marmoritiski
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Marras 2019, 16:10
Car(s): ex: GTV 2.0 Twinspark

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Marmoritiski »

Ehtoota ja moro kaikille Alfisteille.

Tässä on nyt kovasti alkanut tekemään mieli 159 Alfaa. Olen koettanut kovasti lueskella näistä juttua ja perehtyä tähän kyseiseen malliin, paria nyt käynyt kokeilemassakin. Arveluttaa kyllä aika tavalla, joten vielä en ole uskaltanut nykyistä luotettavaa työrassiani vaihtaa intohimoiseen italiaanoon :mrgreen:

Alfoista on kokemusta yhdestä GTV:stä jossa oli 2.0 Twin Spark -kone. Sehän männävuosina sen kipinän jättikin, että joskus vielä voisi Alfan uudelleen ostaa. Jotain hienoa siinä on, että kaikki Alfan omistajat nostaa kättä vastaantullessaan 8)

Tässä on nyt kuitenkin ongelma, koska tarvitsen autoa päivittäin ja auton olisi oltava kuitenkin edes jossain määrin luotettava ja järkeväkin. Eikä olisi aikaa/rahaa sitä viedä joka välissä pajalle. Unohdanko suosiolla koko auton, vai jatkanko sinnikkäästi etsimistä? Mitä sanoo raati.

Pari asiaa kyllä mietityttää. Kun käy näitä tutkimassa ja koeajamassa, niin mistä minä voin tietää paljonko sillä vaihdeloodalla on jäljellä jos se ei itsestään mitään ihmeellisiä ilmoittele? Kiikarissa olisi juurikin tuo 1.9 bensakone kun sekin tuntuu kouraan oikein passelilta ja kone on omaan käteen aivan tarpeeksi pirteä. Ja entäs se jakoketju sitten? Paria olen koeajanut joissa on tuo ketju vaihdettu, yleensä se on sillä ratkennut koko ongelma vai onkohan niitä pitänyt sen jälkeen vielä vaihdella?

Ainakin siinä toisessa mitä kokeilin, kun vilkaisin keulan alle, oli syylärin nesteet minimissä ja tuntui aika sankkaa savua puskevan. En uskaltanut lähteä kauppaa tekemään yhtään pidemmälle. Onko näissä yleisiä kansiviat / se että on pilalle prääsättyjä?

Jos kiikarissa olisi tuo 1.9 benziinimalli, niin mihin pitäisi suurennuslasin kanssa kiinnittää huomiota? Tiedän että Alfa ja luotettava työauto ei ehkä kohtaa, muttakun siihen kuskin paikalle istuu, niin sielu huutaa että tahtoo tän :-D

Kannattaisko näihin laitteisiin vaan suosiolla ottaa jokin matkan jatkumisturva vai miten suuri todennäköisyys näillä on jäädä tien päälle? Oma GTV ei kyllä aikoinaan koskaan tien päälle jättänyt, mutta kaikenlaista pikkuriesaa siinä kyllä oli. Taitaa se Alfan omistaminen vaatia tietynlaista asennoitumista kuitenkin?

Taisi nyt tulla aika tyhmiä kysymyksiä mutta tämä Alfakuume tuntuu nyt olevan todella paha ja pelkään että mitä teen tämän kanssa. :-D

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Marmoritiski kirjoitti:Ehtoota ja moro kaikille Alfisteille.

Tässä on nyt kovasti alkanut tekemään mieli 159 Alfaa. Olen koettanut kovasti lueskella näistä juttua ja perehtyä tähän kyseiseen malliin, paria nyt käynyt kokeilemassakin. Arveluttaa kyllä aika tavalla, joten vielä en ole uskaltanut nykyistä luotettavaa työrassiani vaihtaa intohimoiseen italiaanoon :mrgreen:

Alfoista on kokemusta yhdestä GTV:stä jossa oli 2.0 Twin Spark -kone. Sehän männävuosina sen kipinän jättikin, että joskus vielä voisi Alfan uudelleen ostaa. Jotain hienoa siinä on, että kaikki Alfan omistajat nostaa kättä vastaantullessaan 8)

Tässä on nyt kuitenkin ongelma, koska tarvitsen autoa päivittäin ja auton olisi oltava kuitenkin edes jossain määrin luotettava ja järkeväkin. Eikä olisi aikaa/rahaa sitä viedä joka välissä pajalle. Unohdanko suosiolla koko auton, vai jatkanko sinnikkäästi etsimistä? Mitä sanoo raati.

Pari asiaa kyllä mietityttää. Kun käy näitä tutkimassa ja koeajamassa, niin mistä minä voin tietää paljonko sillä vaihdeloodalla on jäljellä jos se ei itsestään mitään ihmeellisiä ilmoittele? Kiikarissa olisi juurikin tuo 1.9 bensakone kun sekin tuntuu kouraan oikein passelilta ja kone on omaan käteen aivan tarpeeksi pirteä. Ja entäs se jakoketju sitten? Paria olen koeajanut joissa on tuo ketju vaihdettu, yleensä se on sillä ratkennut koko ongelma vai onkohan niitä pitänyt sen jälkeen vielä vaihdella?

Ainakin siinä toisessa mitä kokeilin, kun vilkaisin keulan alle, oli syylärin nesteet minimissä ja tuntui aika sankkaa savua puskevan. En uskaltanut lähteä kauppaa tekemään yhtään pidemmälle. Onko näissä yleisiä kansiviat / se että on pilalle prääsättyjä?

Jos kiikarissa olisi tuo 1.9 benziinimalli, niin mihin pitäisi suurennuslasin kanssa kiinnittää huomiota? Tiedän että Alfa ja luotettava työauto ei ehkä kohtaa, muttakun siihen kuskin paikalle istuu, niin sielu huutaa että tahtoo tän :-D

Kannattaisko näihin laitteisiin vaan suosiolla ottaa jokin matkan jatkumisturva vai miten suuri todennäköisyys näillä on jäädä tien päälle? Oma GTV ei kyllä aikoinaan koskaan tien päälle jättänyt, mutta kaikenlaista pikkuriesaa siinä kyllä oli. Taitaa se Alfan omistaminen vaatia tietynlaista asennoitumista kuitenkin?

Taisi nyt tulla aika tyhmiä kysymyksiä mutta tämä Alfakuume tuntuu nyt olevan todella paha ja pelkään että mitä teen tämän kanssa. :-D
Tervetuloa vaan seurakuntaan!

Kyllähän näistä kaikki aina tykkää varotella/kettuilla, mutta jääkööt sinne Esson baariin vaan... :lol:

Itse pidän 159:n osalta kaikilta osin enemmän dieseleistä joiden moottorit ovat käsittääkseni hieman bensamalleja luotettavampia? Kulutuskin on vähän toista luokkaa (itsellä 1.9 dieseli vie maantiellä sen 4,8/100km ja kaupungissa 8,1/100km). Hiukkasloukun/DPF:än tila kannattaa tsekata näissä.

Tässä videossa aika hyvät pointit jotka hyvä pitää mielessä ennen 159:n ostoa:
https://youtu.be/PS4BwL5wrwQ

Tärkeää on valita selvästi hyvin pidetty/huollettu yksilö (pätee tietty kaikkiin autoihin), ettei tarvitse sitten heti kaikkea vaihtaa. Minulla jättänyt kerran tielle kahden vuoden aikana (dpf oli poistettu edellisen omistajan toimesta softaa ohjelmoimatta ja nykiminen käräytti polttoainepumpun releen).

Vaihteisto kannattaa kuunnella/tsekata tarkkaan M32 tapauksissa (Youtubesta löytyy ”Alfa Romeo M32 bearing noise” hakusanalla vihjeitä äänien tarkkailuun), mutta ei nyt mikään maailmanloppu vaikka leviäisikin (vaihteisto onneksi aika yleinen/ongelmat tiedossa myös korjaamoilla). 2.4 dieseleissä kuulemma kestävämpi loota?

Alfan suurimpana ongelmana näkisin ehkä useiden korjaamoiden fobian kyseistä merkkiä kohtaan, mikä tarkoittaa käytännössä kalliimpia korjaamolaskuja ja vähemmän valinnanvaraa huoltopaikoissa esim Volkkariin/Toyotaan verrattuna. Pääset todella paljon helpommalla jos viitsit/tykkäät pikkujuttuja itse fiksailla (yleensä foorumeilta/youtubesta löytyy lääkkeet sekä helpot ohjeet).

159 on hyvin pidettynä luotettava ja ajettavuudeltaan erinomainen auto + se pesee fiiliksellään kyllä nämä tylsät Volkkarit/Toyotat mennentullen + huomaat aika pian myös vilkuilevasi kaunista italialaista ”taideteostasi” aina autolta lähtiessäsi.

Osta pois vaan! :drinking: 8)

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Marmoritiski:lle vastaisin. Moottoriöljy on tärkein. Minulla on 203000 km ajaettu 2,2 L JTS, olen ollut autoon tyytyväinen ostin sen 6,5 vuotta sitten oli ajettu 70000 km ei ole jättänyt tielle, ihan alkuun ei käynnistynyt pihassa, pakkanen -30 C-ast. huono akku. Vaihteisto öljy pitää vaihtaa n. 70000 km.n välein, olen käyttänyt valmistajan suosittelemaa vaihteistoöljyä ja lisännyt siihen RVS lisäaineen. Etu tukivarsista olen vaihtanut 3 kpl ja kun vaihdan etu apurungon niin vaihtuu 4 :s tukivarsi.
Heti kun ostin vaihdoin moottoriöljyn Mobil 0W-40 öljyyn, ei kuluta öljyä, palkit pysyvät samana 15000 km:;n öljynvaihtovälissä. Mootoriin RVS n. 140000 km:ssa , Tribodyn 20W-50 lisäys 0,5 L mootoriöljyn joukkoon alkaen 180000 km:ssa, mutta on ilmeisesti Tribodyn 5W-40 parempi lisäyksessä. Seuraavaksi ajattelen 2 L Tribodyn 5 W-40 ja loput Mobil 0W-40 Öljyä mootoriin.
Kun käyttää valmistajan suosittelemia pyöräkulmia, niin auton ajoominaisuudet ovat hyvät, edellyttää, että ei ole väljyyksiä pyörätuennassa. Erityisesti lievä haritus etupyörissä on tärkeä että auto ohjautuu nopeasti , Säädettävät puslat olivat pettymys ja en voi suositella niitä. Paljon myös merkittävia asioita esim. huohotinletkun eristys, ettei letkun sisällä oleva vesihöyry jäädy ja sentähden puhalla öljyjä ulos koneesta. Mielellään pestävä moottorin ilmansuodin, minulla K&N suodin jossa pinnalla suodatin öljy. Pyörän pulttien kireys täytyy olla ainakin 125 Nm, jos tulee tärinää ja pultit löystyvät niin 130 Nm, voi olla että pultinreijät ovat soikiot johtuen liianpienestä pulttien momentista, niin vanteet on vaihdettava, on myös vältettävä liian suurta pulttien kireyttä. Mootori on myös tarkka sytytystulpista, minulla Denso IK16 tt.
Viimeksi muokannut Rema, 24 Marras 2019, 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onkosta Isolohkon öljynlämpöanturi mitenkä kiine tuolla oliopohjassa ja onko liitoksen lukitus siinä johtosarjan liittimessä (varmaankin :( ) vai anturissa. Lämpönäyttö on ollut satunnaista ja nyt kun olin alla, niin siellähän anturista hieman hikoilee öljyä ja liitos on tehty nippusiteillä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Coltti
Viestit: 152
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Lämpöanturin vaihtamiseksi pitää öljypohja irroittaa.
On suht isotöinen homma, ohjeaika oli muistaakseni ainakin 6h.
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Marmoritiskille: mulla oli TBi maaliskuusta 2011 tähän syksyyn. Luotettava ku mikä, ja mä sentään olen ollut Essolla töissä

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rema kirjoitti:Mielellään pestävä moottorin ilmansuodin, minulla K&N suodin jossa pinnalla suodatin öljy.
Näissä kannattaa sitten olla tarkkana öljyämisen kanssa - päästessään eteenpäin filtteristä se öljy ei meinaan MAF:n näkökulmasta ole hyvä asia. Öljytippa kuumalangalla nimittäin häiritsee mittausta.
Rema kirjoitti: Pyörän pulttien kireys täytyy olla ainakin 125 Nm, jos tulee tärinää ja pultit löystyvät niin 130 Nm, voi olla että pultinreijät ovat soikiot johtuen liianpienestä pulttien momentista
Tuo 120-130Nm on varmasti vielä käytännössä ihan ok, mutta oletko oikeasti saanut valmistajan speksin 110Nm +-2Nm mukaisella kiristyksellä vanteista reiät soikeaksi? :shock: Jos kyllä, niin oliko tarvike- vai orggisvanteet?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Coltti kirjoitti:Lämpöanturin vaihtamiseksi pitää öljypohja irroittaa.
On suht isotöinen homma, ohjeaika oli muistaakseni ainakin 6h.
No niinpä tietysti :-D
Katsoin sitä niin ohimennen, ettei jääny mieleen kuin se, että siinä on lukkorengas. Jos tuon lukkorenkaan poistaa, niin meneekö se öljyphjaanpäin kevyesti painamalla ja saako sitten vedettyä myös takaisin? O-rengas siellä varmaankin? Pieni tilkintä siis mielessä :) Vai porsiiko se niin, että öljy tulee siittä läpi, eikä tiivisteen ohi. Saiskohan siihen johtosarjaan korjausliittimen ? vai olisiko joku tolkullinen johtosarjan pätkä siinä? Tuo pieni vuoto nyt enemmän häiritsee ja liitin voi häröillä toiminnan
"puhun niin totta kuin osaan"

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Polforea kirjoitti:
Rema kirjoitti:Mielellään pestävä moottorin ilmansuodin, minulla K&N suodin jossa pinnalla suodatin öljy.
Näissä kannattaa sitten olla tarkkana öljyämisen kanssa - päästessään eteenpäin filtteristä se öljy ei meinaan MAF:n näkökulmasta ole hyvä asia. Öljytippa kuumalangalla nimittäin häiritsee mittausta.
Rema kirjoitti: Pyörän pulttien kireys täytyy olla ainakin 125 Nm, jos tulee tärinää ja pultit löystyvät niin 130 Nm, voi olla että pultinreijät ovat soikiot johtuen liianpienestä pulttien momentista
Tuo 120-130Nm on varmasti vielä käytännössä ihan ok, mutta oletko oikeasti saanut valmistajan speksin 110Nm +-2Nm mukaisella kiristyksellä vanteista reiät soikeaksi? :shock: Jos kyllä, niin oliko tarvike- vai orggisvanteet?
Minulla on originaali vanteet. On ollut monia ongelmia, pyöränpulttien kanssa, on ilmeisesti huollossa jätetty loysälle ja on alkanut tärisemään. On myös kiristetty liian tiukalle ja on pitänyt jatkovarren kanssa avata pultit. Jos pultinreijät menevät soikioksi, ei ole ilmeisesti kuin kaksi vaihtoehtoa. 1 vaihtaa vanne, 2 käyttää suurempaa momenttia 130 Nm, jolloin pyörä täristää, mutta pultit pysyvåt kiinni. Jos alkaa kuulua kiviporan ääni, niin jonkun pyörän pultit ovat löysällä, tai löystyneet.
Suodatinöljystä olen samaa mieltä, pitää olla nimenomaan suodatinöljyä ( tahmea ei valuva, eli ei mene pitemmälle ilman mukana), ei mitään muuta öljyä, ja tätä suodatinöljyä ohut kerros ainoastaan suodattimen pinnalle, ei sisäpuolelle

KimmoKo
Viestit: 198
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Potilas purettu, Pumppu korkannut ja kysymys mistähän nämä aivan neulalaakerin näköiset osat on? Toinen löyty irti ja toinen ole kiilautunut rattaan ja rungon väliin.
Elarn mukaan tämä on 1.9 öljypumppu?, 2.4 pitäs olla sellanen missä on ketju (mystistä)
Liitteet
Neula1.jpg
Neula1.jpg (16.07 KiB) Katsottu 7493 kertaa
Pumppu.jpg
Pumppu.jpg (61.21 KiB) Katsottu 7493 kertaa

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Oisko se neulalaakeri peräisin keinuvivuista?
Taitaa olla aika yleinen öljypumpun hajoamisen syy, et jos joskus on menny keinuvipu rikki jakohihnavaurion yhteydessä ja sit on unohtunut putsata keinun laakeroinnin palaset pois öljykanavista/öljypohjasta riittävän huolella. Sit eräänä kauniina päivänä semmonen palanen päätyy öljypumpun sisuksiin tekemään tuhonsa.

KimmoKo
Viestit: 198
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Keinuvipua ei ole tästä mennyt/tai jakohihna ei ole katkennut. Mutta se ei toki estä joku keinu olisi pettänyt.
Tosin luulisin keinun ilmoittavan itsestään jos se on poikinut.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko auto ollut sulla uudesta asti? Jos ei, niin kaikki on mahdollista...

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Tilannetietoa:

Soitto AutoLunqvistilta:

Alfa 2,4 Jtdm:n (vuosimalli 2007) öljypumpussa sormen kokoinen reikä, öljy ei pysy yhtään sisällä.

Yritti kuulemma kysyä käytettyä osaa Suomesta, ei löydy mistään.

Ei satu kenelläkään olemaan myynnissä siis 2,4 Jtdm:ään käytettyä öljypumppua?

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Huomasinpa tänään, että jäähdytysneste oli valunut alle minimitason. Nopea diagnoosi: muovinen ilmausruuvi oli katkennut ja fuskaa nestettä ulos. Minkälainen patentti tähän olisi paras vai uusia muovisia tilaamaan jostain?

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

RIP-Alfa kirjoitti:Tilannetietoa:

Soitto AutoLunqvistilta:

Alfa 2,4 Jtdm:n (vuosimalli 2007) öljypumpussa sormen kokoinen reikä, öljy ei pysy yhtään sisällä.

Yritti kuulemma kysyä käytettyä osaa Suomesta, ei löydy mistään.

Ei satu kenelläkään olemaan myynnissä siis 2,4 Jtdm:ään käytettyä öljypumppua?
Lisäys vielä tähän... jaa-a, mitäköhän sitä nyt tekisi. Tuo korjaus kuulemma menee yli tonnin €€€€€... ja ihan 100 % varma ei voi olla että sillä tulisi kuntoon.

Kenelläkään tuon öljypumpun varaosanumeoa tiedossa?

Mietin vain, että miten ihmeessä öljypumppuun voi tulla sormen kokoinen reikä?

KimmoKo
Viestit: 198
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Mulla ois mahdollisesti sulle tehdas uusi pumppu. Oma auto on kiikun kaakun vieläkö korjaan.
2x keinua on täysin purkaantunut ja 2x melkein.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

KimmoKo kirjoitti:Mulla ois mahdollisesti sulle tehdas uusi pumppu. Oma auto on kiikun kaakun vieläkö korjaan.
2x keinua on täysin purkaantunut ja 2x melkein.

Moi,

Mullakin oma auto "kiikun kaakun" fifty-fifty vieläkö korjaan vai lähteekö romuttamolle.

Minkäs hintainen tuo olisi? Joku osaaja voisi laittaa sen varaosanumeron niin yritän vielä katsoa jos jostain löytyisi...

KimmoKo
Viestit: 198
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

55199939 öljypumppun numero.
Voin myydä sen omakustannee hintaan laita Pm niin neuvotella lisää.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Ei vittu kyllä mä niin kyllästynyt tämän kiesin korjaamiseen olen että nyt on merkin vaihto lähellä.

Jos nyt joku sattuisi löytämään halvalla varaosan niin voisin vielä harkita...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Polforea kirjoitti:Siittä kolmisen hunttia: https://sklep.akuki.pl/pompa-oleju-alfa ... -brera-2.4
Kiitos linkistä, nyt tuohon omaan autooni en haluaisi enää "kalliita" UUSIA osia laittaa... joku käytetty kävisi yhtä hyvin. Riskillä olisin valmis menemään tuon osan suhteen...

Eikö tällä palstalla kellään ole mitään vanhaa tuollaista jossain vanhassa romussa kiinni?

Coltti
Viestit: 152
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Multa saattaa löytyä 2.4jtdm öljypumppu, pitää penkoa varastosta.

Jos löytyy hinta on 60€ toimituskuluineen.
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Coltti kirjoitti:Multa saattaa löytyä 2.4jtdm öljypumppu, pitää penkoa varastosta.

Jos löytyy hinta on 60€ toimituskuluineen.
Moi, no tsekkaa jos löytyy.

Jotain tällaista hintatasoa hakusessa...

Mistä päin Coltti kirjoittelee...saattaa tuo Postin lakko häiritä kuljetuksia, itse olen tässä pk-seudulla.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Jåssåå.. keskuslukitus jäi käytöstä yks kaks iltapäivästä.
Avaimeen vaihdoin pariston ja kun laitat auton käyntiin niin ei näytä ruudussa, että ovista mikään olisi auki. Jännite akussa on hieman yli 12 levossa ja hehkuttaessa hipoo 11.
Pistin laturiin hetkeksi jos pääsisi näin vähällä. Onko näissä ollut vaivoja lukituksien kanssa? Ainiin ja myöskään keskuslukitus ei toimi napista sisällä.

Editson1;
Alkoi toimia iteksiää pihalla. Ensin kakkosavaimilla ja sit myös toisilla. Erikoisia persoonia nämä..

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Tankkasin tankillisen Nesteen MY dieseliä ja erohan on ihan mieletön! Auto käy/käynnistyy aivan eritavalla ja vääntöäkin vaikuttaa olevan huomattavasti enemmän. Pakoputkesta ei tule savua lähes ollenkaan.

Onkohan tällä muita haittapuolia kuin hinta?

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

FInestC kirjoitti:Tankkasin tankillisen Nesteen MY dieseliä ja erohan on ihan mieletön! Auto käy/käynnistyy aivan eritavalla ja vääntöäkin vaikuttaa olevan huomattavasti enemmän. Pakoputkesta ei tule savua lähes ollenkaan.

Onkohan tällä muita haittapuolia kuin hinta?
Ei ole EN590 mukainen kai? En tiedä miten tuo käytännössä vaikuttaa, mutta autonvalmistajahan ei muita salli.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

FInestC kirjoitti:Tankkasin tankillisen Nesteen MY dieseliä ja erohan on ihan mieletön! Auto käy/käynnistyy aivan eritavalla ja vääntöäkin vaikuttaa olevan huomattavasti enemmän. Pakoputkesta ei tule savua lähes ollenkaan.

Onkohan tällä muita haittapuolia kuin hinta?
Polttoainetta mainostetaan vähempipäästöisenä , ei kuitenkaan hyötysuhteeltaan parempana .Neste lupaa sen soveltuvan kaikkiin diesel autoihin , tosin osa autonvalmistajista mm. Alfa ei sitä hyväksy . Väännön lisäys taitaa olla "mielikuvitusta" !! .

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Ihan selvästi auto jaksaa paremmin isommilla vaihteilla matalammilla kierroksilla, eli ei ole placeboa... :lol:

Onko tuossa sitten mahdollisesti riski, että hajoaa paikat?

KimmoKo
Viestit: 198
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Pitihän se Alffa vielä korjata sillä miksipä ei 8)
Öljypohja ei muuten lähde irti ilman että irroittaa apurungon, Itse päästin edestä irti ja jätin kaksi takinmaista kiinni niin sain sopivasti tilaa ja takaisin laitto oli kivuttomanpi.
Odottaa vielä Autodocin keinuja että saisi savut otettua.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FInestC kirjoitti:Onkohan tällä muita haittapuolia kuin hinta?
Ekologinen polttoaine osaltaan hidastaa ilmastonmuutosta ja sulta puuttuu takavetarit :silly: :drinking:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Joo, takavetareilla varustettu kipinäsytytteinen mukavasti kompensoi tuota mydieseliä :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

eepeolni
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2019, 21:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eepeolni »

FInestC kirjoitti:Tankkasin tankillisen Nesteen MY dieseliä ja erohan on ihan mieletön! Auto käy/käynnistyy aivan eritavalla ja vääntöäkin vaikuttaa olevan huomattavasti enemmän. Pakoputkesta ei tule savua lähes ollenkaan.

Onkohan tällä muita haittapuolia kuin hinta?
Itse oon tällä ajellut omalla riskillä nyt 5000 km, en oo ongelmia huomannut tähän mennessä.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Bilteman ultrabladet. Mahtuuko tuuman liian pitkä sulka 159:n lasille?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

eepeolni kirjoitti:
FInestC kirjoitti:Tankkasin tankillisen Nesteen MY dieseliä ja erohan on ihan mieletön! Auto käy/käynnistyy aivan eritavalla ja vääntöäkin vaikuttaa olevan huomattavasti enemmän. Pakoputkesta ei tule savua lähes ollenkaan.

Onkohan tällä muita haittapuolia kuin hinta?
Itse oon tällä ajellut omalla riskillä nyt 5000 km, en oo ongelmia huomannut tähän mennessä.
Ja tuohan on sit vaan suomessa reilusti vähäpäästösempää, kun täälläkin se sisältää palmuöljyjohdannaisia.... Mutta poliittisten päätösten vuoksi ne luokitellaan jätteeksi, mitä muu maailma ei tee =D

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ihan mitattujen arvojen (DPF monitor) mukaan moottori näyttää tekevän tuolla MYDieselillä 1,5-2,5x pidemmillä väleillä nokipolttoja kuin Shellin tavisdieselillä. Tämä siis nurkkapyörityksessä, missä kone ei kunnolla pääse lämpimäksi.

Mutu-ominaisuuksina lisäksi huomattavasti miedompi kylmäkäynnistyskäry ja pehmeämpi käyntiääni. Ekologisuus on ehkä kyseenalaista, mutta on tuo muuten "parempi" tuote.

Avatar
Elefant
Viestit: 215
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

buenas tardesta vaan DPF gurut

Kävi tuossa pari päivää sitten niin, että Alfan (159 1.9 JTDm QTronic) moottorin vikavalo syttyi ja auto meni limp-moodiin. MES herjasi DPF vikaa. MES kertoi tukkeutumisprosentin olevan 57% ja regenerointiväli n.500km. Tein pakkopolton (liitekuva) ja vika hävisi mutta tukkeutumispsentti nousi 71%. Kysymys kuuluu:

1) miksi automaattinen poltto ei ole hoitanut hommaa vaikka välillä olen kyllä antanut koneelle happea täällä Espanjassa?
2) paljonko on normaali DPF diff press. Minulla on nyt polton jälkeen joutokäynnilla 10mbar kuormittamattomana kierroksilla
alle sata ja täyskuormalla kiihdytettäessä 300mbar?
3) Onko AW-lootan ominaisuudet syynä: pitkät välitykset ja normiajossa alle 2K kierrokset?
4) Mikä tukkeutumisprosentin logiikka?

Muita vinkkejä esim, DPF vaihto, pesu, chiptuning, pakkopoltto kerran viikossa ???
Liitteet
Näyttökuva (6).jpg
Näyttökuva (6).jpg (125.08 KiB) Katsottu 5999 kertaa

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Vahva veikkaukseni on, että EGR-venttiili on jumissa.

Avatar
Elefant
Viestit: 215
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Egr on tukittu/virtausta rajoitettu kahdella reikälevyllä. Jos EGR on jumittunut auki, niin oisko siihen mitään indikaatiota MES:sta tai muuten ilman purkamista.

EGR oli auki 20tkm sitten kun poistettiin imusarjaläpät, eikä muistaakseni ollut mitenkään erityisen karstainen.

Miksi muuten EGR jumittuminen tukkisi DPF:ää. Oisko syynä ilma-alijäämä/savutus?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

^^ Testerillä suoritettu pakkopoltto merkkivalon syttymisen seurauksena pudottaa tukkoisuuden noin 70% (normal blocked), kun sen lähtötilanne on ollut 80...105% tai jopa yli. Vasta ajossa, kun normaali puhdistus käynnistyy, tippuu tukkoisuus 20% tuntumaan. Se mikä autossasi on outoa, on lähtötilanne 57%. Paine-eroanturin lukema 10 mbar on ok, mutta onko siitä lähtenyt virhetieto eculle jossain vaiheessa, joka on käynnistänyt tämän tapahtuman. Ehkä kannattaa tutkia letkujen kunnot (tai yhden letkun jos uudempi) ettei niissä ole tukkeutumia tms. Anturi on seuraava, joka voi olla syyllinen, samoin sen kytkentä, napa 1 (+5V) napa 2 (maa) napa 3 signaali (0...4,6V).

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitä DPF-vikaa se MES kertoi?

Jotenkin tulee mieleen, että esmes DPF:n paineanturin pätkintä voisi aiheuttaa tuollaista hetkellistä ongelmaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Elefant
Viestit: 215
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Onhan se tukossa ollut kun polton yhteydessä paine-ero putosi 700>100. Koodi taisi olla 1602?? Tukkeutumisprosentti ihmetytti jo keväällä, kun polton yhteydessä prosentit nousi 38>68. Ihmeellistä ja kummaa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »


Vastaa Viestiin