FCA uutisia

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Manu »

https://www.clubalfa.it/76342-fusione-f ... ovo-gruppo
Mahdollisia merkki sijoitteluja:

Alfa Romeo jatkaa premium merkkinä ja yrittää 3+1 mallistolla saadan myynnin nousuun. Maserati nostetaan kärkeen tottakai!
Jeep jatkaan maastoautojen tekoa ja maailmanvalloitus jatkuu!
Muilla merkeillä sama homma jatkuu paitsi:

Lancialle ei välttämättä ole tulevaisuutta eikä myöskään DS:lle.
Chrysler saattaanee poistua markkinoilta joka mielestäni olisi todella surullista sillä itsekkin 2 autoa omistaneena ovat olleet hyviä autoja!!

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Pienenä sivuosumana(ofttopic :silent: ),tuli tuosta linkistä mieleen, onko Datsun tulossa vai tullut takaisin? Joskus oli puhetta?

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Manu »

Nopea Offtopic eli Datsun on tullut joitakin vuosia sitten ja yritettiin tehdä Dacian kaltaista halpamerkkiä mutta epäonnistuttiin pahasti ja kohta varmaan kuopataan taas.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Pele »

Toivottavasti mallivalikoima päivittyy ja kasvaa pikapuoliin. Tällä hetkellä Italian merkeistä ei löydy mitään mitään vastaavaa mihin tuon meidän Giuliettan vaihtaisi. :?

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja juri »

Kannattaa pitää mielessä, että kun nyt tämä epäpyhä liitto toteutuu, ei se välttis tarkoita että päällekkäisiä malleja karsitaan. Itseasiassa uskon päinvastoin. Miettikääpä VAG:n ratekiaa: ihan aikuisten oikeasti malleja on n. kymmenen, mutta ne sitten naamioidaan eri Audeiksi, Volkkareiksi, Seateiksi ja Skodiksi. Sitten on luiskaperät ja farkut erikseen. Koko autoilevan kansan kirjo pienimunaisista mulkeroista järkiautoilijoihin saadaan katettua vain kosmeettisilla muutoksilla. Kätevää.

Jännää Alfan suhteen on se, kuinka käy Giorgio -alustan, pidetäänkö ja laajennetaanko sen käyttöä, vai tekeeko etuvetoalfa paluun. Maallikkona kuvittelisin, että kun tuohon alustaan on pitkä penni pistetty, ja se ilmeisesti tarjoaa verrattoman ajokokemuksen, ei sitä ihan heti roskiin laiteta.

Erityinen riski piilee päätöksenteon voimasuhteissa: jos kerran PSA saa 6 hallituspaikkaa ja FCA 5, niin on ihan selvää kuka hommaa pyörittää.
932 937 955 955

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Taitaa olla FCAlla enemmän voitettavaa tässä diilissä.

Jos siis saavat:

- PSAlta ruostumattomuuden
- Tiukat päästörajat alittavan tekniikan
- Kestävämmät jakopäät
- PSAn kultaisen kosketuksen jälkeen FCA alkaa takomaan tulosta
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Giovinazzi kirjoitti:Taitaa olla FCAlla enemmän voitettavaa tässä diilissä.

Jos siis saavat:
- Kestävämmät jakopäät
Niin mitkä!? :lol:

Mut joo, eikai näitä paljoa vähempää voi enää myydä myymättä mitään... Eli varmaan tässä kohtaa kaikki muutos on lähtökohtaisesti hyvästä? Olkoon merkeistä ja brändeistä sitten mitä mieltä tahansa...

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Jarsan kirjoitti:
Jos siis saavat:
- Kestävämmät jakopäät
Niin mitkä!? :lol:
No just sen hihnan, millä PSA kulkineella voi vetää huoletta 10v ja FCA tekniikan omaavalla max 3v ja voi sitäkin ennen katketa :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

No ketjujakopäät ei PSA:llla taida olla iha parhaassa maineessa... :roll:

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Manu »

Giovinazzi kirjoitti:Taitaa olla FCAlla enemmän voitettavaa tässä diilissä

- PSAn kultaisen kosketuksen jälkeen FCA alkaa takomaan tulosta
Kyllähän se näin on joo että myyntimäärät ei pahemmin voi pienentyä. Ainoastaan Jeep on ollut kova myyntitykki maailmalla mutta yllättäen ei suomessa....

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja mutt »

Puretechissähän on tiettävästi hihna, joka kestää mooottorin eliniän.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja FInestC »

alum kirjoitti:Fuusion vaikutus alfabbs-foorumille? Ehkä tänne tulee nyt Fiat-fiudeilijoiden lisäksi pösilö.... pösöilijöitä ja sitroënisteja rikastuttamaan Alfa-tietämystä.
alfista kirjoitti:FCA PSA fuusio meneillään. Mitä ajatuksia tästä?

Sattumalta ajoin 308 lla hiljattain ja joiltain osin se oli ihan loistava. Alusta +++ moottori +++ ohjaus +++ ( vaihteisto --- liiallinen tousch screen meininki ---)

Lisäksi e-208 näyttää helkutin hyvältä
:lol: :drinking:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja V6 »

vaikea uskoa että kaikki nämä merkit säilyvät, toisaalta Vaginalla taitaa olla n 12 eri brandia. tuolla muuten sitikka foorumin mietteitä fuusiosta. https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=30244.0


Aixam
Peugeot
Fiat (abarth)
Citroen
Opel (vauxhall)

Fiat Professional

Lancia
DS

Alfa Romeo
Maserati

Jeep
Chrysler
RAM
Dodge
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja V6 »

Fiat plans to exit Europe's minicar segment, aika erikoista....toisaalta 500e piti olla seuraava uusi malli..

https://europe.autonews.com/sales-segme ... ar-segment
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja mutt »

V6 kirjoitti:Fiat plans to exit Europe's minicar segment, aika erikoista....toisaalta 500e piti olla seuraava uusi malli..

https://europe.autonews.com/sales-segme ... ar-segment
"Fiat now plans to win back customers in the small-car (subcompact) segment it exited last year when the Punto hatchback was discontinued.

The Punto had been Fiat's best-selling car in Europe for a long time but former FCA CEO Sergio Marchionne said its sales were not large enough to build a successor profitably."

FCA:n panostus jatkuvuuteen ei ole ollut ihan parasta A-ryhmää. Punton annettiin näivettyä ja asiakkaiden siirtyä muihin merkkeihin, ja nyt sitten haaveillaan niiden paluusta. Nyt suunnitellaan saman toistamista pienemmässä luokassa, jossa myös ollaan markkinajohtaja, kuten Punto-luokassa taidettiin olla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja V6 »

tää on sitä samaa soutamista edestakaisin jota tapahtuu FCAssa. Nt panostetaan Maseratiin sitte se unohdetaan taas jonkin ajan päästä (ala Alfa) ja hommat alkaa kusee, sitten vaihdetaan taas takaisin eri merkin panostukseen ja tätä rataa edestakaisin
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Joo, tempoilevaa on touhu. Mutta ehkä kohta taas näemme hienon PowerPoint -esityksen, jossa on komeita kuvia vanhoista autokilpailuista ja lopussa peittojen alla tulevia malleja.

Eikös muuten PSA:lla ole se 300 -heppainen hybriditekniikka - siitä suoraan Stelvioon ja Giuliaan?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Kyllä. Tuota odotellessa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Juu ja eikös Pögötin pomo just hehkuttanu, että heillä tän hetkinen tuotanto, mitä tulee linjalta pihalle alittaa helposti ens vuoden tiukat päästörajat.

Kuinkakohan sit konsernitasolla ku FCA yhdistyy, vai vieläkö Teslan avulla huijataan FCA päästöjä alemmas.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja juri »

Vittorio Jano kirjoitti:Joo, tempoilevaa on touhu. Mutta ehkä kohta taas näemme hienon PowerPoint -esityksen, jossa on komeita kuvia vanhoista autokilpailuista ja lopussa peittojen alla tulevia malleja.
...
Jotenkin tuntuu että FCA:lla on viime vuosina nimenomaan keskitytty vain ja ainoastaan näihin PPT -haihatteluhin. Suunnitelmien toimeenpano sitten onkin ontunut pahasti. Varmaankin siksi, että mitään oikeita suunnitelmia ei ole alunalkaenkaan ollut.
932 937 955 955

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja V6 »

Vittorio Jano kirjoitti:^

Joo, tempoilevaa on touhu. Mutta ehkä kohta taas näemme hienon PowerPoint -esityksen, jossa on komeita kuvia vanhoista autokilpailuista ja lopussa peittojen alla tulevia malleja.

Eikös muuten PSA:lla ole se 300 -heppainen hybriditekniikka - siitä suoraan Stelvioon ja Giuliaan?
on vai? onko linkkiä? tiedän että pösöllä tuli juuri se 208e mutta tästä ei taida Alfaan olla paljon iloa. Onko edes Fiatille, jolla on oma 500e tuloillaan.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja V6 »

Giovinazzi kirjoitti:Juu ja eikös Pögötin pomo just hehkuttanu, että heillä tän hetkinen tuotanto, mitä tulee linjalta pihalle alittaa helposti ens vuoden tiukat päästörajat.

Kuinkakohan sit konsernitasolla ku FCA yhdistyy, vai vieläkö Teslan avulla huijataan FCA päästöjä alemmas.
kyllähän se varmaan alittaa kun on vain pieniä moottoreita, hybridiä? ja nyt tuli vielä toi 208e sähköauto.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

V6 kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:^

Joo, tempoilevaa on touhu. Mutta ehkä kohta taas näemme hienon PowerPoint -esityksen, jossa on komeita kuvia vanhoista autokilpailuista ja lopussa peittojen alla tulevia malleja.

Eikös muuten PSA:lla ole se 300 -heppainen hybriditekniikka - siitä suoraan Stelvioon ja Giuliaan?
on vai? onko linkkiä? tiedän että pösöllä tuli juuri se 208e mutta tästä ei taida Alfaan olla paljon iloa. Onko edes Fiatille, jolla on oma 500e tuloillaan.
https://www.chrysler.com/2020/pacifica/ ... specs.html
260 hp on nettoteho - tuon kun sujauttaa Stelvioon vielä vähän tuunattuna...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

V6 kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:^

Joo, tempoilevaa on touhu. Mutta ehkä kohta taas näemme hienon PowerPoint -esityksen, jossa on komeita kuvia vanhoista autokilpailuista ja lopussa peittojen alla tulevia malleja.

Eikös muuten PSA:lla ole se 300 -heppainen hybriditekniikka - siitä suoraan Stelvioon ja Giuliaan?
on vai? onko linkkiä? tiedän että pösöllä tuli juuri se 208e mutta tästä ei taida Alfaan olla paljon iloa. Onko edes Fiatille, jolla on oma 500e tuloillaan.
Tuossa yksi toteutus. Pieni bensaturbo keulalla ja sähkömoottori takana.
https://www.opel.fi/autot/grandland-x/hybrid.html

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Vaikuttaa hyvältä.
PSAn omistuksessa oon alkanut pitämään jopa Opeleista, joka oli ennen inhokkimerkkini.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Joo, vaikuttaa hyvältä kunnes miettii minkälainen tuo on esim. talvella: haluat ajaa sähköllä mutta koska on liukasta, auto päättää käynnistää polttomoottorin ja viiveen jälkeen etupyörät alkavat vetää. Kuvittele tilanteeseen vielä risteys, jossa sivusta onkin lähestymässä rekka, jota et arviontivirheen vuoksi havainnut ja koitat päästä ns. alta pois.

Toki kesäkaudella toimii hienosti tuollainenkin voimalinja.

Ja jotta ei olisi ihan OT niin tässä linkki Moottori -lehden pohdintoihin.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/aja ... aailmassa/

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja V6 »

TeroPee kirjoitti:
V6 kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:^

Joo, tempoilevaa on touhu. Mutta ehkä kohta taas näemme hienon PowerPoint -esityksen, jossa on komeita kuvia vanhoista autokilpailuista ja lopussa peittojen alla tulevia malleja.

Eikös muuten PSA:lla ole se 300 -heppainen hybriditekniikka - siitä suoraan Stelvioon ja Giuliaan?
on vai? onko linkkiä? tiedän että pösöllä tuli juuri se 208e mutta tästä ei taida Alfaan olla paljon iloa. Onko edes Fiatille, jolla on oma 500e tuloillaan.
Tuossa yksi toteutus. Pieni bensaturbo keulalla ja sähkömoottori takana.
https://www.opel.fi/autot/grandland-x/hybrid.html
juu, tehoa on kivasti mutta tolkuton paino syö suorituskyvyn, kulutus on tietysti kohdallaan.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Pienipäästöiset A-segmentin mallit on tippumassa pois mallistosta päästöjensä (!) vuoksi.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/fia ... -mallinsa/

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja alum »

^ Ratkaisu ongelmaan. Nimetään Maserati Quattroporte Fiat Tipo Custom Broughamiksi.

Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

TeroPee kirjoitti:Joo, vaikuttaa hyvältä kunnes miettii minkälainen tuo on esim. talvella: haluat ajaa sähköllä mutta koska on liukasta, auto päättää käynnistää polttomoottorin ja viiveen jälkeen etupyörät alkavat vetää. Kuvittele tilanteeseen vielä risteys, jossa sivusta onkin lähestymässä rekka, jota et arviontivirheen vuoksi havainnut ja koitat päästä ns. alta pois.

Toki kesäkaudella toimii hienosti tuollainenkin voimalinja.

Ja jotta ei olisi ihan OT niin tässä linkki Moottori -lehden pohdintoihin.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/aja ... aailmassa/
Hyvää pohdintaa, mutta tätä kohtaa en toimittajan tekstissä ymmärtänyt.
"Toivotaan kuitenkin, ettemme kohta näe Grand Cherokeehen pohjautuvaa Citroënia – tästä on jo varoittava esimerkki Maserati Levantena."

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Hieman ylempänä oleva maininta 500:n lakkauttamisesta jatkossa on suorastaan looginen FCA-päätös. Miksi suotta jatkamaan mallia, jonka avulla koko lafka on seissyt viimeisen 10v ajan Euroopassa. Kyllä paukut kannattaa laittaa uuteen Puntoon, kun se ei myynyt ennenkään tarpeeksi tai tuottanut massia tarpeeksi ohueksi viipaloidun katteen vuoksi. Surullista sen sijaan on, jos 500:sta ei olisi voitu muka saada paremmaksi II sukupolven versioksi. Korjattavaa olisi ollut vaikka kuinka istuimesta, ajoasennosta, tahmeasta ohjaustuntumasta ja pompottavasta takajousituksesta alkaen. Tai joku Bravo (2007-) jo melkein osui oikeaan, niin miksi ei yrittää vielä. Ei se Golf tai Octavia nyt mikään mahdoton tavoite ole saavuttaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Aikoinaan Stilo lanseerattiin Golfin haastajaksi. Tästä voi muutaman kehäpäätelmän jälkeen todeta, että fiksumpaa tappaa Golfin haastajat jo suunnittelupöydälle.
VMP

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja 155156 »

ORBITA kirjoitti:Hyvää pohdintaa, mutta tätä kohtaa en toimittajan tekstissä ymmärtänyt.
"Toivotaan kuitenkin, ettemme kohta näe Grand Cherokeehen pohjautuvaa Citroënia – tästä on jo varoittava esimerkki Maserati Levantena."
Tietääkseni tuo ei pidä paikkaansa edes sillä tasolla, että Levante ei perustu Jeepiin, vaan Maserati Ghibliin.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Kivijärvi kirjoitti:Hieman ylempänä oleva maininta 500:n lakkauttamisesta jatkossa on suorastaan looginen FCA-päätös. Miksi suotta jatkamaan mallia, jonka avulla koko lafka on seissyt viimeisen 10v ajan Euroopassa. Kyllä paukut kannattaa laittaa uuteen Puntoon, kun se ei myynyt ennenkään tarpeeksi tai tuottanut massia tarpeeksi ohueksi viipaloidun katteen vuoksi. Surullista sen sijaan on, jos 500:sta ei olisi voitu muka saada paremmaksi II sukupolven versioksi. Korjattavaa olisi ollut vaikka kuinka istuimesta, ajoasennosta, tahmeasta ohjaustuntumasta ja pompottavasta takajousituksesta alkaen. Tai joku Bravo (2007-) jo melkein osui oikeaan, niin miksi ei yrittää vielä. Ei se Golf tai Octavia nyt mikään mahdoton tavoite ole saavuttaa.
Se on vähänkun Stephen Elopin palava öljynporauslautta, loput on sitten historiaa... :lol:

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja FInestC »

155156 kirjoitti:
ORBITA kirjoitti:Hyvää pohdintaa, mutta tätä kohtaa en toimittajan tekstissä ymmärtänyt.
"Toivotaan kuitenkin, ettemme kohta näe Grand Cherokeehen pohjautuvaa Citroënia – tästä on jo varoittava esimerkki Maserati Levantena."
Tietääkseni tuo ei pidä paikkaansa edes sillä tasolla, että Levante ei perustu Jeepiin, vaan Maserati Ghibliin.
Ehkä toimittaja ei erota Maseratia ja Lanciaa toisistaan? :-D

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Kivijärvi kirjoitti:Hieman ylempänä oleva maininta 500:n lakkauttamisesta jatkossa on suorastaan looginen FCA-päätös. Miksi suotta jatkamaan mallia, jonka avulla koko lafka on seissyt viimeisen 10v ajan Euroopassa. Kyllä paukut kannattaa laittaa uuteen Puntoon, kun se ei myynyt ennenkään tarpeeksi tai tuottanut massia tarpeeksi ohueksi viipaloidun katteen vuoksi. Surullista sen sijaan on, jos 500:sta ei olisi voitu muka saada paremmaksi II sukupolven versioksi. Korjattavaa olisi ollut vaikka kuinka istuimesta, ajoasennosta, tahmeasta ohjaustuntumasta ja pompottavasta takajousituksesta alkaen. Tai joku Bravo (2007-) jo melkein osui oikeaan, niin miksi ei yrittää vielä. Ei se Golf tai Octavia nyt mikään mahdoton tavoite ole saavuttaa.

Ehkä olisi aika tuoda uusi Fiat 600. Jos kasvatettaisiin punton mittoihin..

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

^Se olisi kowa veto. Nuova Abarth 1000TCR mallia odotellessa. :drinking:
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Fiat 600 oliskin mahtava veto..! Tai mites olis uusi 850 tai 127... :oops:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti:Fiat 600 oliskin mahtava veto..! Tai mites olis uusi 850 tai 127... :oops:
850 Coupe?

Takamoottorinen, takavetoinen?

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Macela »

Kuva

Ajatella että ennen Fiatilla on ollut myös suuri ylellinen 6-sylinterinen coupe, 130. Jos nykyäänkin olis edelleen kaikkea väliltä 500 - tuo

No joo, menee jo hiukan ot:ksi

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Janne »

Näitä FCA konseptiautojahan on tipahdellut tuon tuostakin. Ihan hienoja pelejä kyllä piirrellään ja ideoidaan, mutta siihempä se tuntuu jäävän. Tässä muutama esimerkki autoista, joiden olisi suonut/soisi tulevan valmistukseen saakka.
127 https://www.arch2o.com/fiat-127-concept ... bendorfer/
127 https://www.motorionline.com/foto/nuova ... ndering/6/

600 https://www.autoevolution.com/news/fiat ... 88805.html
600 https://www.designboom.com/design/david ... 1-11-2014/

Delta https://www.motor1.com/news/43006/lanci ... -imagined/
Delta https://www.motorage.it/2015/04/nuova-l ... e-revival/
Alfa Romeo 155 V6 1992

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja juri »

TeroPee kirjoitti:Joo, vaikuttaa hyvältä kunnes miettii minkälainen tuo on esim. talvella: haluat ajaa sähköllä mutta koska on liukasta, auto päättää käynnistää polttomoottorin ja viiveen jälkeen etupyörät alkavat vetää. Kuvittele tilanteeseen vielä risteys, jossa sivusta onkin lähestymässä rekka, jota et arviontivirheen vuoksi havainnut ja koitat päästä ns. alta pois.
...
Polttomoottori hyppää näissä nykyhybrideissä mukaan kyllä käsittämättömän nopeasti. Menetät ehkä puoli sekkaa, jonka kyllä käytännössä voitat sillä että pakenet sitä epähuomioitua rekkaa nelivedolla, versus pelkällä etu- tai takavedolla jossa tilanteessa olisit ilman tuota hybridijärjestelyä.
932 937 955 955

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja V6 »

Janne kirjoitti:Näitä FCA konseptiautojahan on tipahdellut tuon tuostakin. Ihan hienoja pelejä kyllä piirrellään ja ideoidaan, mutta siihempä se tuntuu jäävän. Tässä muutama esimerkki autoista, joiden olisi suonut/soisi tulevan valmistukseen saakka.
127 https://www.arch2o.com/fiat-127-concept ... bendorfer/
127 https://www.motorionline.com/foto/nuova ... ndering/6/

600 https://www.autoevolution.com/news/fiat ... 88805.html
600 https://www.designboom.com/design/david ... 1-11-2014/

Delta https://www.motor1.com/news/43006/lanci ... -imagined/
Delta https://www.motorage.it/2015/04/nuova-l ... e-revival/
oliko näistä yksikään FCAn konsepti? taitaa olla yksityisten henkilöiden piirustuksia.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Ei varmaankaan, mutta hyviä ideoita kyllä konsernin autojen ympärillä pyörii.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Manu »

ClubAlfa sivulla Carlos Tavares vahvistaa ettei yhtään tuotantolaitosta suljeta eikä myöskään yhtään merkkiä lopeteta ainakaan aluksi. "Näen, että kaikilla näillä tuotemerkeillä on poikkeuksetta yhteinen piirre: näillä on upea historia. "Rakastamme automerkkihistoriaa"

Oikein hyvältä kuulostaa mikäli Lanciallekkin annetaan mahdollisuus! 8)

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ellei se sitten unohtanut, että sellainenkin tuli fuusiossa mukana.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Ellei sitten puhunut vain "omista" merkeistään.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja juri »

Janne kirjoitti:^
Ei varmaankaan, mutta hyviä ideoita kyllä konsernin autojen ympärillä pyörii.
Näillä hyvillä ideoilla vaan ei ole mitään arvoa jos ne eivät ole FCA:n konsepteja.
932 937 955 955

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja alum »

Elämme historiallista hetkeä. On kulunut runsaat 30 vuotta siitä, kun Alfa Romeo siirtyi 1987 Fiatin omistukseen. Sen jälkeen Fiat on onnistunut tuhoamaan Lancian ja melkein tuhoamaan - paitsi Alfan ja Maseratin - myös itsensä. Joskus on herännyt ajatus, onko autojen valmistus Fiat-konsernin ensisijainen päämäärä, vaiko esimerkiksi italo-amerikkalaisen mafian huumerahojen pesu? Jälkimmäisessä tapauksessa olennaista on tietysti se, miltä homma näyttää ulospäin, ei se mitä oikeasti saadaan aikaan. Koska italialaiset kuitenkin tunnetaan kansana, jonka hyveisiin kuuluvat ahkeruus, perusrehellisyys, täsmällisyys ja oikeudenmukaisuus, olen aina nopeasti karkoittanut tuon ajatuksen.

Kaikki tietävät, että ranskalaiset ovat punanenäisiä, tärkeileviä, viiniä lipittäviä kiekujia, joilla on pysyvä alemmuuskompleksi vuoden 1940 traumasta, jolloin Saksa valtasi maan kuukaudessa. Jotta tämä FPASCA-konserni ei kukistuisi heti alkuunsa, voi vain toivoa ranskalaisten kiekuvan kokouksissa hetulat punaisina ja näyttävän kaapin paikan. Edesmenneen pääjohtaja Sergio Macaronin, joka ainakin minun mielestäni on suurin syntipukki konsernin nykytilaan, merkittävimmäksi aikaansaannokseksi jäi Ferrarin viimeisen maailmanmestarin Kimi Räikkösen savustaminen ulos tallista.

Oma toiveeni, että Alfa ja Maserati olisi erotettu Fiatista ja myyty Kansanautoyhtymälle, ei toteutunut. Alfistina voi vain toivoa, että ne erotettaisiin Fiatista itsenäisiksi merkeiksi, joiden tulevaisuudesta päättäisivät ranskalaiset. Muuten saatamme hyvinkin nähdä Fiat Quattroporten ja Fiat Gran Sportin Maseratin korvaajina. Olen ymmärtänyt, ettei halpojen autojen valmistus ole Fiatin nykyjohdon mielestä kannattavaa. Kummallista, kun se kannattaa muilla valmistajilla. Muuan Henry Ford järkeili aikanaan, että halvoissa autoissa täytyy olla alhaiset valmistuskustannukset.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: FCA uutisia

Viesti Kirjoittaja juri »

^Hear ye, hear ye!
932 937 955 955

Vastaa Viestiin