Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

insinörtti kirjoitti:T-Jet on vähän janoisampi kuin MA. Toisaalta huoltokuluissa tulee säästöä. T-Jet ei tarvitse kuukivistä puristettua öljyä eikä sen kanssa pelata venäläistä rulettia aiheesta "koska vilahtaa 2 touhutonnia MA yksikön uusimiseen".

T-Jetin kanssa huohottimen jäätyminenkin on huomattavasti harvinaisempi, joskaan ei täysin ennenkuulumaton ongelma.

Muutoin näissä on samat vaivat eli jakopään kuminauhaa pääsee vaihtelemaan noilla kilometreillä parin vuoden välein ja tulpat lie suht kalliit ja nekin pitää uusia usein (joka huollossa...?
Ajettavuudessa ei lie isoa eroa. Ainakin ennenwanhaan T-jetit olivat alakanttiin speksattuja, joten 120/135 tai 150/170 hv ero oli todellisuudessa pienempi kuin numerot väittävät. 150 hv T-jetistä jäi mieleen hieman on/off tyylinen luonne (luoteikkuus, ei vika) MA vehkeisiin verrattuna, mutta tätä vertailua sotkee, että T-Jet oli naitettuna lyhyemmillä välityksillä varustettuun Bravon manuaalilootaan, kun taas MA padat TCT:n jatkona - etenkin Giulietassa TCT on "aavikkovälityksillä".
Jaa, nyt ymmärrän kun tyttären - 12 / 120 hv t-jet tuntuu suht räväkältä verrattuna printattuun teholukemaan.
Tätä huohotinongelma ei ole t-jetissä ilmennyt 4 talven aikana. Lähtenyt myös yskimättä käyntiin talvellakin, vaikkei lämpötolppaa olekaan käytössä.
- Kari

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Nälkä kasvaa syödessä. Mitesnkäs tuon 1,75tbi:n kestävyys? Onko tct-laatikon pitkäikäisyydestä tietoa? :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^3 tct:tä ollut. Näissä vaihteiston takeltelu on liittynyt akun kuntoon. Ei mekaanisia murheita, eniten rullattu oli nähnyt asfalttia 86tkm. Lienee joku pidemmällekin vienyt, mutta maailmalta ei kauhutarinoita näistä kuulu. Siis naitettuna 1.4 MA:han, TBi:n kanssa suuri mysteeri - kiinnostaa itseäkin! Viisaammat valaiskoon.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tbi huohotin on ainakin erilainen kun MA:ssa. Ei pitäis olla yhtä herkkä jäätymään.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

puuha kirjoitti:Tbi huohotin on ainakin erilainen kun MA:ssa. Ei pitäis olla yhtä herkkä jäätymään.
Jep, ainakin mun yksilö ei ole onnistunut jäätymään kertaakaan.

hapankaali
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Syys 2017, 14:09
Car(s): Saab 9-3 Aero 2.8T XWD -08
Ex: Alfa Romeo Giulietta QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hapankaali »

Itsellä on 221tkm rullattu TBi alla, omassa ajossa noista tullut ehkä viitisenkymmentätuhatta. Neljä kappaletta bensasuuttimia vaihdettu, olivat marmorila 350 € kappale, eikä työtkään ihan halpoja olleet. (Huutista Konalan Autokeskukselle aivan käsittämättömän täydellisestä asiantuntemuksen ja asiakaspalveluhalukkuuden puutteesta sekä seitsemän viikon remontista. Suosittelen välttämään puljua kuin ruttoa.) No, muuta murhetta ei moottorissa ole sitten ollutkaan. Toiminut talvellakin kuin sveitsiläinen kello: kertaakaan ei ole jättänyt lähtemättä, eikä huohotin ole pukannut jäähän. Autosta katkennut yksi takajousi, jolloin laitettiin setti alle, mutta muuten ollut aika vähävikainen yksilö.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

hapankaali kirjoitti:Itsellä on 221tkm rullattu TBi alla, omassa ajossa noista tullut ehkä viitisenkymmentätuhatta. Neljä kappaletta bensasuuttimia vaihdettu, olivat marmorila 350 € kappale, eikä työtkään ihan halpoja olleet. (Huutista Konalan Autokeskukselle aivan käsittämättömän täydellisestä asiantuntemuksen ja asiakaspalveluhalukkuuden puutteesta sekä seitsemän viikon remontista. Suosittelen välttämään puljua kuin ruttoa.) No, muuta murhetta ei moottorissa ole sitten ollutkaan. Toiminut talvellakin kuin sveitsiläinen kello: kertaakaan ei ole jättänyt lähtemättä, eikä huohotin ole pukannut jäähän. Autosta katkennut yksi takajousi, jolloin laitettiin setti alle, mutta muuten ollut aika vähävikainen yksilö.
Off topicin omaisesti tähän kommentti, että ilmeisesti PK-seudun/Uudenmaan Alfa Romeo -kuskien yksi virallisista tulikasteista on ensimmäinen ja viimeinen asiointi Konalan Autokeskuksen kanssa. Sama meno oli jo, kun toi AK oli AR:n virallinen maahantuoja.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

sanctus kirjoitti:
hapankaali kirjoitti:Itsellä on 221tkm rullattu TBi alla, omassa ajossa noista tullut ehkä viitisenkymmentätuhatta. Neljä kappaletta bensasuuttimia vaihdettu, olivat marmorila 350 € kappale, eikä työtkään ihan halpoja olleet. (Huutista Konalan Autokeskukselle aivan käsittämättömän täydellisestä asiantuntemuksen ja asiakaspalveluhalukkuuden puutteesta sekä seitsemän viikon remontista. Suosittelen välttämään puljua kuin ruttoa.) No, muuta murhetta ei moottorissa ole sitten ollutkaan. Toiminut talvellakin kuin sveitsiläinen kello: kertaakaan ei ole jättänyt lähtemättä, eikä huohotin ole pukannut jäähän. Autosta katkennut yksi takajousi, jolloin laitettiin setti alle, mutta muuten ollut aika vähävikainen yksilö.
Off topicin omaisesti tähän kommentti, että ilmeisesti PK-seudun/Uudenmaan Alfa Romeo -kuskien yksi virallisista tulikasteista on ensimmäinen ja viimeinen asiointi Konalan Autokeskuksen kanssa. Sama meno oli jo, kun toi AK oli AR:n virallinen maahantuoja.
Suosittelen Alfan huoltoon ja korjaukseen AutoMilanoa. Minulla on 4-5 vuoden hyvät kokemukset AM:sta. Osaava ja rehti liike.

hapankaali
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Syys 2017, 14:09
Car(s): Saab 9-3 Aero 2.8T XWD -08
Ex: Alfa Romeo Giulietta QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hapankaali »

Juu, tuon elämäni huonoimman asiakaspalvelukokemuksen jälkeen käytin AM:n palveluita ja olin huomattavasti tyytyväisempi :-D Tuolloin olin vielä uusi Alfisti enkä auton kyykätessä pihaan tiennyt muutakaan paikkaa, mihin hinauttaa...

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Jäähdytinnestettä on kadonnut hivuttaen aika-ajoin, mutta paikka ollut hakusessa (ei ollut EGR-kotelo). Nyt rupes katoamaan nopeammin ja löytyi syyllinenkin.
Oisko jollakulla tietoa mitä kokoa jäähdytysnesteen ilmausruuvi 2.0 jtdm:ssä on? Onko se kuvan esittämä, tuo löytyy siis moottorin takaa (ohjaamon&moottorin välistä).
jäähdytysnesteen_vuoto.jpg
jäähdytysnesteen_vuoto.jpg (97.59 KiB) Katsottu 12341 kertaa
Kuvan oton jälkeen koskin kyseiseen sormiruuvin kaltaiseen ja pää tippui pois. (en vääntänyt). 159 2.4jtdm:n muovisen ruuvin vaihdoin joskus, mutta se oli eri puolella kulkupeliä.

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Edelliseen täydennystä, on ilmausta varten, ei oo hajua mitä kokoa oli, on jopa paskempi ratkaisu kun 159:n muovinen "ruuvi" metallissa, kun on muovia muovissa. Kannattanee tarkastaa "ruuvin" kannan vointi 2.0 jtdm Giuliettassakin.

Kotiin pääsi jesari-pullonkorkki-nippusidevirityksellä, ei vuotanut yhtään "paikkauksen" jälkeen. Vähän pysyvämpi korjaus tuohon onnistuu joko vaihtamalla koko letku liittimineen tai:

1) Valitse sopivan isokantainen ruuvi ja prikka, jotka peittävät ilmausruuvin kannan kokoisen alan
1) Käynnistä ajoneuvon moottori, ni tulee painetta järjestelmään ja vettä ilmaushärvelistä eikä porausputu mene vesikiertoon. Poraa pienellä terällä valitsemallesi ruuville sopiva reikä
3) Varmista, että kumitiiviste on paikalla ja lisää uusi, jos ei.
4) Väännä ruuvi paikalleen ja ihaile työn tulosta
5) varmista tarvittaessa liimalla, nippu-,terveys-,tms. siteillä, jos epäilyttää, että muovi on liian haperoa
korjattu.jpg
korjattu.jpg (87.5 KiB) Katsottu 12285 kertaa

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tässä koettanut tutkia mikä on vikana, kun auto ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Tai sanotaanko, että toteutunut tyhjäkäynti on noin 770rpm, mikä on myös pyydetty tyhjäkäynti. Ongelmana on vaan, että auto kuulostaa korvakuulolta käyvän 2-3 sylinterillä tyhjäkäyntiä. Yli 1000rpm nopeuksilla käynti on korvakuulolta normaali ja sitä suuremmilla kierroksilla myös normaali. Tietenkään ei ole mitään vikakoodeja tai vikavaloja aiheesta. Kesti pitkään saada vehkeet millä pääsee autoon kiinni ja tutkimaan käppyröitä. Osaisiko joku sanoa, että onko tuo alla oleva lihavoitu rivi sama kuin mitä MES:issä "UniAir oil temperature" -parametri? Tuo data on siis luettu AlfaOBD:llä. Voiko Multiair yksikössä olla viallinen lämpöanturi ja sen kautta se luulee öljyn lämpötilaksi -40 astetta?

Odometer: 313703,00 km
Odometer at last rewrite: 37433,00 km
Number of rewrites: 1
Number of overrevs: 0
Maximum engine speed: 0 rpm
Maximum engine speed counter: 0,00 msec
Last overrev odometer: 0,00 km
Functioning time (eeprom): 260201 min
Time since Key-On (eeprom): 885 sec
Key On Counter (EEPROM): 12216
ECU Time first DTC detection (EEPROM): 0 min
ECU Time Stamps from KeyOn first DTC detection (EEPROM): 0 sec
Key-On counter alignment: 18
ECU Time Stamps (RAM): 260204 min
ECU Time Stamps From Key On (RAM): 165 sec
Immobilizer Status:
Injection control unit: Programmed
Engine startup: Allowed
Universal code: Not enabled
Electronic key: Not enabled
Error memory: Errors not present
Failure warning lamp: Flashing <-jos tarkoittaa moottorin vikavaloa, niin ei vilku.
Vehicle status: Still
Status of Self-Learnt functions:
Type of cruise present: Cruise control
Climate control/conditioner: Learnt
Brake node (NFR): Learnt
Electric fan mode: On/Off
Key position: MAR
Cut-off status: Not active
Engine Running: Yes
Warm up completed in the last driving cycle: No
Warm up completed in current driving cycle: No
Warm up not completed in current driving cycle: Yes
Clutch pedal: Released
Accelerator potentiometer track 1: Not used
Accelerator potentiometer track 2: Used
Clutch pedal extended: Released
Brake pedal: Pressed
Brake contact 2: Released
Accelerator Pedal Recovery: None
Accelerator pedal supervisor recovery active: Not active
Accelerator pedal supervisor recovery 1 active: No
Accelerator pedal supervisor idle position recovery: No
Throttle position learning: Not requested
Throttle learn results: Completed
Throttle learn phase: 12
Motorized throttle (recovery): Active
Motorized throttle drive by wire supervisor recovery active: Yes
Motorized throttle drive by wire supervisor recovery 1 active: No
Motorized throttle drive by wire supervisor recovery 2 active: No
Motorized throttle drive by wire supervisor recovery 3 (cut-off) active: No
Cruise switch: On
Cruise restore button (RCL): Released
Set cruise deceleration (-): Not requested
Set cruise acceleration (+): Not requested
Irreversible cruise error status: No error
Fan speed: Off
Engine oil pressure: Low
Type of gearbox present: Mechanical
Gear engaged: No
Phonic wheel synchronization status: Synchronized
Camshaft level: Low
Phase variator: Learnt
Climate control/conditioner: Startup wait
Conditioner compressor: Not activated
Turbo actuator command: Not active
Turbo vacuum valve: Not active
Fuel pump relay: Active
Main relay: Open
Main relay command: Off
Main relay congruence: No
Lambda 1 status above catalyzer: Closed loop
Lambda probe upstream status:
Cranking active: No
Lambda probe Title Lean: No
Lambda probe transition to rich: Yes
Lambda probe title rich: No
Lambda probe transition to lean: Yes
Fault for lambda probe title rich present: No
Fault for lambda probe title lean present: No
Lambda 1 status below catalyzer: Closed loop
Lambda probe downstream status:
Cranking active: No
Lambda probe Title Lean: Yes
Lambda probe transition to rich: No
Lambda probe title rich: No
Lambda probe transition to lean: No
Fault for lambda probe title rich present: No
Fault for lambda probe title lean present: No
Variable valve timing (VVT) position learnt 1: 106,13
Variable valve timing (VVT) position learnt 2: 230,56
Variable valve timing (VVT) position learnt 3: 286,00
Variable valve timing (VVT) position learnt 4: 410,31
Variable valve timing (VVT) position learnt 5: 466,13
Variable valve timing (VVT) position learnt 6: 640,31
Engine status (error): 1
Valve Variator Actuator (VVA) UniAir Unit Working Mode Flag: All Mode
UniAir electro valve actuator mode: Late opening - active
Valve Variator Actuator (VVA) Peak Phase Solenoid Valve Diagnosis Status:
Cylinder 1: SV 1 OK
Cylinder 2: SV 2 OK
Cylinder 3: SV 3 OK
Cylinder 4: SV 4 OK
Valve Variator Actuator (VVA) Tail Phase Solenoid Valve Diagnosis Status:
Cylinder 1: Default Value
Cylinder 2: Default Value
Cylinder 3: Default Value
Cylinder 4: Default Value
Valve Variator Actuator (VVA) Coherence Code for 2nd Actuation Commands: Command OK
Valve Variator Actuator (VVA) Coherence Code for 1st Actuation Commands: Command OK
Valve Variator Actuator (VVA) freeze wrong request: No request
Engine speed: 0,00 rpm
Valve Variator Actuator (VVA) filtered mean oil temperature: -40,00 Deg.C
Odometer: 0,00 km
Neutral position stored in memory: 40,00 %
Neutral position: 45,10 %
Stop&Start function: Off
Engine Stop&Start status: On
Stop&Start function request: On
Stop&Start enable from NBC: Off
Gear lever position: In neutral
Counter of automatic stop by Stop&Start function: 261
Counter of automatic start performed by Engine Control Module by Stop&Start function: 108
Counter of first cranking by key: 922
Counter of automatic engine stop duration by Stop&Start function: 187 sec
Startup relay: Off
Starter motor signal: Low
Stop&Start function irreversible deactivation:
Stop&Start deactivation for fault on Engine Control Module: No
Stop&Start deactivation for max number of allowed cranking reached: No
Stop&Start deactivation for timeout in engine stop condition: No
Stop&Start deactivation for auto crank status disabled by Body Control Module: No
Stop&Start deactivation for auto crank without driver request: No
Stop&Start deactivation for cranking abort due to safety reasons: No
Stop&Start deactivation for engine stop requested by Transmission Control Module: No
Stop&Start deactivation for limphome condition by Transmission Control Module: No
Stop&Start temporary disable state: Clutch pedal not pressed
Number of failed automatic cranking by Stop&Start: 0
Cumulative counter of engine start: 1030
Identification tooth wheel: 107
Performance limiting function: Not active
'Performance limiting' procedure: Not performed
Counter of trip for power limitation deactivation function: 0
Countdown of km for power limitation deactivation (1st threshold): 0 km
Countdown of km for power limitation deactivation (2nd Threshold): 0 km
Safety Fuel Shut off snapshot event 1:
None
Safety Fuel Shut off snapshot event 2:
None
Safety Fuel Shut off snapshot event 3:
None

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jazma »

zamuel kirjoitti:Edelliseen täydennystä, on ilmausta varten, ei oo hajua mitä kokoa oli, on jopa paskempi ratkaisu kun 159:n muovinen "ruuvi" metallissa, kun on muovia muovissa. Kannattanee tarkastaa "ruuvin" kannan vointi 2.0 jtdm Giuliettassakin.

Kotiin pääsi jesari-pullonkorkki-nippusidevirityksellä, ei vuotanut yhtään "paikkauksen" jälkeen. Vähän pysyvämpi korjaus tuohon onnistuu joko vaihtamalla koko letku liittimineen tai:

1) Valitse sopivan isokantainen ruuvi ja prikka, jotka peittävät ilmausruuvin kannan kokoisen alan
1) Käynnistä ajoneuvon moottori, ni tulee painetta järjestelmään ja vettä ilmaushärvelistä eikä porausputu mene vesikiertoon. Poraa pienellä terällä valitsemallesi ruuville sopiva reikä
3) Varmista, että kumitiiviste on paikalla ja lisää uusi, jos ei.
4) Väännä ruuvi paikalleen ja ihaile työn tulosta
5) varmista tarvittaessa liimalla, nippu-,terveys-,tms. siteillä, jos epäilyttää, että muovi on liian haperoa
Mulla kävi sama homma tt-thermon asennuksen yhteydessä. Pultin kanta jäi vääntimeen. Suhteellisen hankala ilmattava kun ottaa huomioon dieselin tärinän. :-D
Porasin ohuella poranterällä katkenneen pultin keskeltä läpi ja vastapäivään pyörittäessä sen saikin nätisti kokonaisena irti ja kierteet säilyivät ehjinä.
Laitoin tilalle metallipultin (muistaakseni 10mm kannalla) ja kannan juureen varmistukseksi pari kierrosta putkimiehen lankaa.
Ei ole vuotanut sen jälkeen.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^^Eipä sittenkään mitään. Luin samalla taktiikalla MiTo QV:n ja siellä oli myös tuo -40C lämpötila mainittu. Ilmeisesti tuo on joku parametri mikä ei ole käytössä.

Kävipä mielessä, että joko tuosta on tullu horo:

Engine Running: Yes
Engine oil pressure: Low
Fuel pump relay: Active

mattimikael
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2019, 01:36
Car(s): Giulietta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mattimikael »

Mistä löytyis giuliettan räjäytyskuvia, tai oisko tietoa konepellin kumistopparin osanumerosta, onko sama myös takaluukussa?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Tasta saattaa löytya. Sivu on aika pop-up -raskas.
http://www.pekidi.com/navi?COMM_MODEL=G ... INDOW_ID=1

EDIT: Prempi aloittaa tasta: http://www.pekidi.com/navi?MOD_COD=191& ... INDOW_ID=1
Konepellin padi, osanumero: 7787498.
Takakontilla nayttaa olevan eri osat.
Kuva

mattimikael
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2019, 01:36
Car(s): Giulietta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mattimikael »

Kiitos ja tässä myös sivusto johon törmäsin

www.fiatdalys.lt varmaan monille tuttu ja sellainen jota etsinkin kun ekan alfan kanssa puuhastelen

atte iluig
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 13:50
Car(s): Giulietta MA -13, Giulietta QV -15

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja atte iluig »

Vähän polttelisi päivittää nykyinen Multiair vähän tuoreempaan 1750 TBi QV:hen. Kamux näyttää innostuneen tuomaan Ruotsista niitä myyntiin. Onko jotakin erityistä mitä noissa 1750 TBi koneissa tai tekniikassa pitäisi ottaa huomioon koeajolla tai muussa käytössä?

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Uudemmat ovat 240 heppaisia 4c:n koneella, ja ainakin paperilla suorituskykyisempi kuin vanhat 235 heppaiset. Ajelin yhden kesän

tuolla 240 heppaisella ja automaatti ja tehot toimovat erittäin hyvin yhteen. Voisipa jopa sanoa että kulkee ja kiihtyy pirusti :-D

Käsittääkseni pitkälti sama kone kuin 159:n keulalla oleva 200hv Tbi.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Giulietan ongelmat jatkuu. Sain bookattua ajan öljynpaineen mittaukseen, mutta kyse ei ole näemmä tästäkään. Tyhjäkäynnillä öljynpaine on noin 2bar kun moottorin ohjearvon mukaan minimi on 0,7bar. Seuraavaksi pitänee tutkia puristukset ja ohivuodot onko niissä sanomista. Oireena on siis huonolta kuulostava tyhjäkäynti. Minkään yksittäisen suuttimen johdon irroitus ei vaikuta käyntiin siinä määrin, että voisi 100% sanoa vian olevan jossain tietyssä sylinterissä. Löytyykö tuohon moottoriin jotain tehdasarvoja lambdan jännitteiden tai muiden komponenttien osalta, mitä ne pitäisi olla tyhjäkäynnillä? Voisin koettaa lokittaa niitä ulos.

Pari kenttätestiä tuli suoritettua, kun oli epäilyksenä vuotaako tuo legendaarinen huohotin jostain suunnasta hieman liikaa höyryjä imusarjaan. Otin siis sen imusarjalle menevän putken irti huohottimen päästä ja teippasin tukkoon. Laitoin auton käyntiin ja käynnissä ei ollu havaittavaa eroa. Huohottimen putkesta tuli jonkinverran näkyvää höyryä, mutta hankala sanoa mikä on liikaa. Sellainen huomio tuli tehtyä, että jos tuon huohottimen putken painaa sormella kiinni, niin kampikammioon muodostuu heti ylipaine. Yllättävän huonosti se turbon imuputki saa tuota höyryä otettua vastaan, joten selvästi tämä on rakennettu niin, että huohotinhöyryt ohjataan lähes poikkeuksetta imusarjaan. En voinut vastustaa kiusausta tehdä sitä jäätynyttä huohotinta simuloivaa testiä tässä samalla. Otin lennosta sen teipin pois, jolloin parin sekunnin käynnin jälkeen tuli se karkea tyhjäkäynti, kaikki mahdolliset vikavalot tauluun ja moottorinohjaimeen P0101 -vikakoodi. Ei pitäisi olla jatkossa epäselvää, miksi tuo koodi tulee. Imusarjaan tulee ylimääräistä ilmaa, mitä sensorit eivät tunnista.

Sitä mitä en ymmärrä, niin ennen tuota huohotintestiä luin vikakoodit ja siellä oli historiassa vain P0520 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Malfunction -vika, ilmeisesti tuosta painemittauksesta. Tuon kiusanteon jälkeen siellä oli P0101 -koodin kaverina P0059 HO2S Heater Resistance (Bank 2 Sensor 1) -koodi. Sattumaako, vai onko tässä vihje siitä missä se vika lopulta on, ettei auto käy kunnolla tyhjäkäyntiä.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

No niin.

Kolme vuotta, 3 kuukautta ja 63 000 ajettuna ja "Check engine" loimottaa taulussa. Mutta täähän on ihan perus, joten no worries.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Dodii, 2 ja 3 sylinteri vuotaa keskenään. Hatunnosto taitaa olla seuraava steppi :roll:

Meccca
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Loka 2019, 07:34
Car(s): AlfaRomeo Giulietta 1.4 125kw -11
Ex. Abarth PuntoEvo -13
Ex. Fiat 500 twinair 105 -15
Ex. Fiat Brava 1.6 -99
Plus muut merkit.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Meccca »

Terve kaikille!
Olen nyt ollut 2011 170hv Alfa Romeo Giulietan omistaja hurjat 4 päivää ja on tullut huomattua että omistaja historia on mennyt ääripäistä toiseen, eli harrastajasta käyttäjään. Muutama kysymys olisi kokeneille esittää.

Ensinnäkin, onko näissä malleissa tapana kulua maali pois kivisuihkusta koko kuve ovia myöten jos ei ole kuraläppiä asennettu? Ajettu 116tkm

Toiseksi, onko huohottimen ja kannen liitoksen väliselle o-renkaalle jotain tehtävissä? Saako perus hydrauliikka liikkeestä moisen koska on vuotanut sieltä kauluksesta ja sotkenut tottakai.

Kolmanneksi, onko joku irrottanut sivuhelmoja? Onko teippiä alla vai pelkillä nastoilla. Näyttää käyvän näille sama kuin Abarth punton helmoille että rakoilevat niin rajusti ja keräävät hiekat sekä kivet väliin.

Sitten vielä öljyjen vaihdosta. Saako motonetistä oikeat öljyt tähän masiinaan? Kannattaako tehdä itse vai viedä suoraan öljynvaihtoon? Abarth punto Evo käännytettiin aikoinaan pois kun menin vanhaan tuttuun öljynvaihto pisteeseen asioimaan.
Auttaako vaihteistoöljyn vaihto kepin toimivuuteen kun meinaa välillä ykkönen takerrella jos ei muista vielä renkaiden pyöriessä vaihtaa kun valoihin pysähtyy?

Ja nyt päästiin mysteeriääni kysymykseen. Sopivasti oston jälkeen vasta aloin kuulla merkillistä sähköistä ääntä luultavasti kuskin puolelta etuosasta. Alkaa kuulua selkeästi 50kmh vauhdissa ja kuultavissa vielä 80kmh mutta sitten rengas meteli ja tuuli peittää alleen tuon äänen. Ääni muistuttaa sähköporakonetta ja ääni muuttuu nopeuden mukaan korkeammaksi. Kokeiltu vapaalla, kytkin pohjassa, kaikilla vaihteilla, raskaasti jarruttaen, ilman ilmastointia, ilman puhallinta, ilman radiota ja vauhdissa konetta huudattamalla kytkin pohjassa. Mikään näistä ei muuta ääntä, vain nopeus.
Nostin eilen auton ilmaan rengas kerrallaan ja pyörittelin. Eturenkaat ilmeisesti kahinaa eniten kun ei niin vapaasti pyörinyt mutta en tuntenut jousesta kiinni pitäessä mitään tärinääkään. Renkaat on kaljut kuin Kekkonen mutta rankasti rattia käännellen kovassa vauhdissakin niin ääni ei vaan muutu

Myyjä mainosti kivasti juuri suoritetulla jakohihnan vaihdolla että ”huolettomia kilometrejä”. Alkaa tuntua huolestuttavilta kilometreiltä näin jälkikäteen.

Arvostan jos jaksoit lukea avautumisen loppuun saakka ja jos vain löytyy joitakin neuvoja niin kaikki on tervetulleita, kiitos.
Ps. toisten Alfa kuskien morjestelut liikenteessä piristää kummasti vaikka olisi kuinka pylly päivä, tätä efektiä ei ole muilla merkeillä esiintynyt :)

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

Meccca kirjoitti:Terve kaikille!
Olen nyt ollut 2011 170hv Alfa Romeo Giulietan omistaja hurjat 4 päivää ja on tullut huomattua että omistaja historia on mennyt ääripäistä toiseen, eli harrastajasta käyttäjään. Muutama kysymys olisi kokeneille esittää.

Ensinnäkin, onko näissä malleissa tapana kulua maali pois kivisuihkusta koko kuve ovia myöten jos ei ole kuraläppiä asennettu? Ajettu 116tkm

Toiseksi, onko huohottimen ja kannen liitoksen väliselle o-renkaalle jotain tehtävissä? Saako perus hydrauliikka liikkeestä moisen koska on vuotanut sieltä kauluksesta ja sotkenut tottakai.

Kolmanneksi, onko joku irrottanut sivuhelmoja? Onko teippiä alla vai pelkillä nastoilla. Näyttää käyvän näille sama kuin Abarth punton helmoille että rakoilevat niin rajusti ja keräävät hiekat sekä kivet väliin.

Sitten vielä öljyjen vaihdosta. Saako motonetistä oikeat öljyt tähän masiinaan? Kannattaako tehdä itse vai viedä suoraan öljynvaihtoon? Abarth punto Evo käännytettiin aikoinaan pois kun menin vanhaan tuttuun öljynvaihto pisteeseen asioimaan.
Auttaako vaihteistoöljyn vaihto kepin toimivuuteen kun meinaa välillä ykkönen takerrella jos ei muista vielä renkaiden pyöriessä vaihtaa kun valoihin pysähtyy?

Ja nyt päästiin mysteeriääni kysymykseen. Sopivasti oston jälkeen vasta aloin kuulla merkillistä sähköistä ääntä luultavasti kuskin puolelta etuosasta. Alkaa kuulua selkeästi 50kmh vauhdissa ja kuultavissa vielä 80kmh mutta sitten rengas meteli ja tuuli peittää alleen tuon äänen. Ääni muistuttaa sähköporakonetta ja ääni muuttuu nopeuden mukaan korkeammaksi. Kokeiltu vapaalla, kytkin pohjassa, kaikilla vaihteilla, raskaasti jarruttaen, ilman ilmastointia, ilman puhallinta, ilman radiota ja vauhdissa konetta huudattamalla kytkin pohjassa. Mikään näistä ei muuta ääntä, vain nopeus.
Nostin eilen auton ilmaan rengas kerrallaan ja pyörittelin. Eturenkaat ilmeisesti kahinaa eniten kun ei niin vapaasti pyörinyt mutta en tuntenut jousesta kiinni pitäessä mitään tärinääkään. Renkaat on kaljut kuin Kekkonen mutta rankasti rattia käännellen kovassa vauhdissakin niin ääni ei vaan muutu

Myyjä mainosti kivasti juuri suoritetulla jakohihnan vaihdolla että ”huolettomia kilometrejä”. Alkaa tuntua huolestuttavilta kilometreiltä näin jälkikäteen.

Arvostan jos jaksoit lukea avautumisen loppuun saakka ja jos vain löytyy joitakin neuvoja niin kaikki on tervetulleita, kiitos.
Ps. toisten Alfa kuskien morjestelut liikenteessä piristää kummasti vaikka olisi kuinka pylly päivä, tätä efektiä ei ole muilla merkeillä esiintynyt :)
1.öljyina paras vaihtoehto Selenia. Kun et laittanut asuinpaikkaa niin ei tiedä mistä lähinnä saa.
2. Outo ääni: eka arvaus etupyörän laakeri.
- Kari

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lisäksi sekä Valvolinelta, että Totalilta löytynee soveltuvaa MA-öljyä.

Valvoline taisi olla 5W-40 MST C3 (huom, osa MA-koneista sitten haluaakin 5W-30-ölppää...).
Totalia en muista, mutta Totalin öljyssä oli ihan virallinen Fiatin luokitus (se 9.55535...).
Itselläni oli molempia, eikä ainakaan parilla kympillä tullut ongelmia. Se nyt ei tietenkään mitään kerro :)

Avatar
sgeust
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sgeust »

MA- koneen öljylaatu on just se Fiat 9.55535-S2.
Nopea selauksen Motonetin sivussä jälkeen, löytyi esim Castrolin Magnatec 5W-40. Castrolin öljyt ovat sitten aika kovasti hinnoiteltu. Kalliimpi öljy ei tarkoita parempi öljy.
Tärkein asia on se vaatimus, eikä merkki tai hinta.

Edit. Jos haet Motonetin sivussa "Fiat 9.55535-S2" niin löydät kaikki sopivat öljyt.
Assumptions are the mother of all fuck ups.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tuo ykköspykälän ajoittainen päällekytkeytymisongelma johtuu kokoamisvirheestä vaihdelaatikossa.
Tiedot peräisin Automilanosta.
Niitä esiintyy useissa Giuliettoissa. Voi vain kuvitella mitä vian korjaus maksaisi, parempi vain sietää nuo epäonnistuneet lähdöt liikennevaloissa. Tuo ykköspykälän toimimattomuus tulee siis esille silloin, tällöin- ei säännöllisesti, vaan epäsäännöllisesti.
Minullakaan ei tuo tullut esille, kun ostin auton käytettynä, vika ilmeni vasta myöhemmin. Vian kanssa täytyy vain elää...
Vaihteistoöljyn vaihto ei mielestäni vaikuttanut asiaan, vaihdatin sen jossain 75-80000km:ssä.

Välillä pakin kytkeytyminenkin on samanlaista.

Tuo maalin kuluminen ei ole tavanomaista, minulla on samanvuotinen malli, eikä ole ollut tuollaista.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Meccca kirjoitti:Toiseksi, onko huohottimen ja kannen liitoksen väliselle o-renkaalle jotain tehtävissä? Saako perus hydrauliikka liikkeestä moisen koska on vuotanut sieltä kauluksesta ja sotkenut tottakai....
. Kyseistä O-rengasta saa erikseen. Osanumeroa en muista, enkä mistä sen aikoinaan itse olen tilannut. Autokeskukselta, tiivistekeskus ... nettikaupat ... siinä sortimentti etsintään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Uusin osanumero rinkulalle on 50051319.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jarsanin antamalla osanumerolla löytyy esimerkiksi 1 kpl Autokeskuksen poistotorilta (Konala, HKI) hintaan 2.30€

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Onko kukaan ostanut tuollaisia Bilteman Supreme Vision pyyhkijänsulkia?
En tiedä miten asentaa, kuvat ovat tuhruisia suttuja. Soitin valtakunnalliseen(!!) neuvontanumeroon, josta luvattiin ottaa Helsingin myymälään yhteyttä, josta soitettaisiin. Nyt on mennyt 4-5 päivää, eikä ole soitettu.
Osaisiko joku täällä kertoa, miten sulat asennetaan Alfa Giuliettaan?
Pakkauksessa on QR-koodi, mutta ei kerrota, miten koodia käytetään, neuvonnassa ei tiedetty, eikä myymälästä soiteta, kysyin neuvoa eräältä enemmän tietotekniikkaa tuntevalta, mutta ei...
Ei viitsisi palauttaa. Jos saisi viipottimet koottua.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

aaiitee kirjoitti:Onko kukaan ostanut tuollaisia Bilteman Supreme Vision pyyhkijänsulkia?
En tiedä miten asentaa, kuvat ovat tuhruisia suttuja. Soitin valtakunnalliseen(!!) neuvontanumeroon, josta luvattiin ottaa Helsingin myymälään yhteyttä, josta soitettaisiin. Nyt on mennyt 4-5 päivää, eikä ole soitettu.
Osaisiko joku täällä kertoa, miten sulat asennetaan Alfa Giuliettaan?
Pakkauksessa on QR-koodi, mutta ei kerrota, miten koodia käytetään, neuvonnassa ei tiedetty, eikä myymälästä soiteta, kysyin neuvoa eräältä enemmän tietotekniikkaa tuntevalta, mutta ei...
Ei viitsisi palauttaa. Jos saisi viipottimet koottua.
Asennuksesta en osaa sanoa mitään, mutta QR-koodin luku onnistuu millä tahansa sadoista apeista. AppStoreen, google kauppaan tai mihin vain hakusanaksi QR reader tai scanner tms.
Esim scan on ihan pätevä ohjelma.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Androidissa on myös kamerassa se Google Lens, joka osaa lukea mm. QR koodit, tekstit, tunnistaa kasveja yms yms...

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Kiitoksia tiedoista!

Meccca
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Loka 2019, 07:34
Car(s): AlfaRomeo Giulietta 1.4 125kw -11
Ex. Abarth PuntoEvo -13
Ex. Fiat 500 twinair 105 -15
Ex. Fiat Brava 1.6 -99
Plus muut merkit.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Meccca »

Kiitos kaikille vastauksista edelliseen viestiini!
Uutta ääntä pukkaa taas, vaihteita vaihtaessa ylös tai alas 4-5-6 välillä. Äänekkäintä 5-6 välillä.
Kuulostaa kahden metallilevyn hankaamiselta semmoinen terävä vinkaisu kun lukitsee vaihdekepin kohdilleen.
Onko muilla vastaavaa tai kokemusta kyseisestä ilmiöstä?

Auto on menossa huoltoon tarkistukseen vasta ensiviikolla jossa sitten koitetaan ottaa selvää mahdollisista vioista ja niiden korjauskustannuksista joten vielä ei ole setvitty aikaisempien kysymysten ongelmiakaan.

Hannu
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Syys 2012, 21:27
Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Ex-GT JTS -05
Paikkakunta: Raisio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Lootaöljyn vaihto kans ens viikolla. Kakkonen vähän tökkii.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Meccca kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista edelliseen viestiini!
Uutta ääntä pukkaa taas, vaihteita vaihtaessa ylös tai alas 4-5-6 välillä. Äänekkäintä 5-6 välillä.
Kuulostaa kahden metallilevyn hankaamiselta semmoinen terävä vinkaisu kun lukitsee vaihdekepin kohdilleen.
Onko muilla vastaavaa tai kokemusta kyseisestä ilmiöstä?

Auto on menossa huoltoon tarkistukseen vasta ensiviikolla jossa sitten koitetaan ottaa selvää mahdollisista vioista ja niiden korjauskustannuksista joten vielä ei ole setvitty aikaisempien kysymysten ongelmiakaan.
Ostitko K-Caarasta vai mistä, kun noin paljon kaikkea?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

matti_vuorio kirjoitti:Dodii, 2 ja 3 sylinteri vuotaa keskenään. Hatunnosto taitaa olla seuraava steppi :roll:
Tämä keissi on nyt onnellisesti päätöksessään. Kannentiiviste oli palanut poikki 2 ja 3 sylintereiden välistä, mistä tuo vuoto sitten aiheutui. Samalla vaihtui uudet venttiilit, koska vanhoissa oli jo hieman sanomista. Nyt tuo vaikuttaa toimivan taas kuten pitääkin ja moottori myös kuulostaa normaalilta tyhjäkäynnillä.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

sanctus kirjoitti:No niin.

Kolme vuotta, 3 kuukautta ja 63 000 ajettuna ja "Check engine" loimottaa taulussa. Mutta täähän on ihan perus, joten no worries.

Ongelman syy: Päivittämättömät moottorin ja vaihteiston ohjainlaitteet

No nyt pitäis olla auton ATK sitten ajan tasalla.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

matti_vuorio kirjoitti:Viimasuojat pysyy keskustelussa pinnalla myös näin +10 asteen keleillä. Lerpun P0171 meinaa, että kone käy liian laihalla. Syitä sille voi puolestaan olla ihan laidasta laitaan. Toivottavasti vika löytyy.
Mun Giuliettan ongelmiin (check engine) syynä oli toi vikakoodi. Ongelma ratkaistiin ohjelmistopäivityksellä. Suoraan sanottuna en huomannut ennen vikavalon syttymistä enkä huollon jälkeen eroa auton käyttäytymisessä.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Paisarin pohja on märkä. Letkut on kuivat, samoin korkin ympärystä. Paisari kiinittyy pohjastaan moottorin ylätukeen ja siellä on märkää. Olisiko siellä pieni murtuma tms? Kukaan törmännyt vastaavaan?
Makaroonia jo vuodesta -98

Meccca
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Loka 2019, 07:34
Car(s): AlfaRomeo Giulietta 1.4 125kw -11
Ex. Abarth PuntoEvo -13
Ex. Fiat 500 twinair 105 -15
Ex. Fiat Brava 1.6 -99
Plus muut merkit.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Meccca »

Shuttle kirjoitti:
Meccca kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista edelliseen viestiini!
Uutta ääntä pukkaa taas, vaihteita vaihtaessa ylös tai alas 4-5-6 välillä. Äänekkäintä 5-6 välillä.
Kuulostaa kahden metallilevyn hankaamiselta semmoinen terävä vinkaisu kun lukitsee vaihdekepin kohdilleen.
Onko muilla vastaavaa tai kokemusta kyseisestä ilmiöstä?

Auto on menossa huoltoon tarkistukseen vasta ensiviikolla jossa sitten koitetaan ottaa selvää mahdollisista vioista ja niiden korjauskustannuksista joten vielä ei ole setvitty aikaisempien kysymysten ongelmiakaan.
Ostitko K-Caarasta vai mistä, kun noin paljon kaikkea?

En ostanut autoa kyseisestä liikkeestä, enkä halua mustamaalata liikettä josta auton hankin.

Tuo nopeudesta riippuvainen ääni josta mainitsin ensimmäisessä viestissä paikannettiin korjaamolla stetoskoopilla kuunnellen vetoakselin tukilaakeriin.
Onko kukaan vaihtanut tai vaihdattanut tuota kyseistä laakeria? Voiko vaihtaa vain laakerin vai meneekö koko vetari? Onko mahdollisesti iso homma?

Tosiaan takapyörän laakeri jurnutti ja korjaamo oletti äänen tulevan siitä mutta mysteeriääni ei poistunutkaan vaihdon jälkeen. Tuon vaihteiston vinkumisen oletan häviävän lootaöljyjen vaihdon jälkeen.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ko-Met Oy voisi olla oiva paikka vetarin laakerin vaihtoon. Helpointa tietenkin, jos osan saat irti ja toimitettua heille. En tiedä missä vaikutat, mutta Ko-Met löytyy Vantaalta. Jollain MiToilijalla taisi olla vähän samantyyppistä haastetta, mutta en tiedä lopputulosta.

atte iluig
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 13:50
Car(s): Giulietta MA -13, Giulietta QV -15

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja atte iluig »

Onkohan TCT-vaihteistossa mitään erityisiä tyyppivikoja, joita kannattaisi yrittää tarkkailla koeajolla? Kyseessä noin 60 000 km ajettu yksilö.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

atte iluig kirjoitti:Onkohan TCT-vaihteistossa mitään erityisiä tyyppivikoja, joita kannattaisi yrittää tarkkailla koeajolla? Kyseessä noin 60 000 km ajettu yksilö.
Tyyppivioista en tiiä, mutta itselläni vikakoodin P0171 taustalla oleva syy aiheutti lievää nykimistä erityisesti kylmäkäynnistyksessä. Nykiminen ei ollut merkittävä, mutta kun autoon ladattiin huollossa jokin softapäivitys, nykiminen on nyt hävinnyt täysin. Toi päivitys koski myös TCT:n ohjausyksikköä. Laatikko vaihtaa nyt paremmin erityisesti silloin, kun polkaisee kaasun kerrasta pohjaan.

Eli ehkä tosta päivityksestä kannattaa kysellä. Ei kyllä mitään muistikuvaa, mikä ton päivityksen numero on.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JiiPee kirjoitti:En tiedä missä vaikutat, mutta Ko-Met löytyy Vantaalta.
Ymmärrän toki kotiinpäin vetämisen, mutta kyllä tuota lafkaa kannattaa ennemmin etsiä Espoosta (tarkemmin Juvanmalmilta, Pieni teollisuuskatu 1B) - löytymisen todennäköisyys paranee huomattavasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Eiköhän isot ihmiset löydä itse sen osoitteen googlella tms ... :wink:. Tuo on ainoa tuolle alalle dedikoitunut firma, jonka tiedän ja teki mun bemariin kardaanin tukilaakerin vaihdon erinomaisesti ja aika kohtuuhinnallakin. Siksipä jaksan tuota suositella. Monet eivät vain tiedosta tuon olemassaoloa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, firma on pätevä ja saa täältäkin suosituksen (TVR:n kardaani kävi siellä hoidossa), mutta vähän pitää piikittää kun paikka on tarjolla :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Greymaniac
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2012 Giulietta MA170
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Jollakulla muulla ollut ongelmia bensatankin luukun avaamisessa talvikaudella? Nyt heti ensimmäisillä pakkasilla tuntuu juuttuvan paikalleen siten, ettei aukea normaalisti kevyellä painalluksella.
Myöskään kontinpuoleinen vetonaru ei näytä tekevän enää tehtäväänsä.

Onko olemassa keinoa jolla tämän korjaa itse?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^On ollut ongelmia talvikaudella. Muistaakseni kuitenkin nollakeli ongelma omassa.
Tähän taisi olla ratkaisu se että avausmekanismi uusitaan. https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/Gi ... Flap.shtml
Kuva

Vastaa Viestiin