Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kroatia on kyllä kiva maa! 2008 sitten taas... Noh, ajaa asiansa mainiosti. Ainoa syy miksi välttäisin sen vuokraamista uudelleen oli itselle sopimaton penkki, jossa sivutuet kairasivat kainaloihin ja saivat kädet pistelemään puolen tunnin ajamisen jälkeen. Tosi hämmentävä juttu. Anywho, jos kroppa on nykyihmisen eikä cro-magnonin mittasuhteilla niin pulmaa ei välttämättä ole ja ihan kelpo peli siinä tapauksessa. :wink:

EDIT: ja sivu vaihtui enkä lainannut, sori siitä.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Duunikuviot on muuttumassa ja saatan tarvita auton työmatkojen kulkemiseen ja muksujen viemiseen hoitoon. Ajo tapahtuu Helsinki-Espoo -akselilla ja reitti sisältää ruuhkanysväystä, moottoritietä ja kehäykköstä. Budjetti luokkaa muutama tonni. Takaovet on oltava, pieni polttoaineen kulutus ja halvat käyttökulut muutenkin hakusessa. Priuksen säilytystilat on niin huonot ettei ego mahdu mukaan.

Ahkeran nettiautoselailun jälkeen shortlistillä mm. Honda Jazz CVT ja Honda Civic hybrid.

Kumpaakaan en käynyt koeajamassa vaan ajoin tänään 19 vuotta vanhan edustusauton 4.2 bensakasilla ja automaatilla varusteltuna. Oli siinä toki muitakin kilkkeitä ruksittuna.

Moitimme.:
- täydellistä sopimattomuutta speksiin nähden (pl. takaovet)

Kiitämme:
- tunnetta siitä, että työmatkan taittaminen ei ottaisi päähän. Edes marraskuisena räntäsadeaamuna

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tänään vuorossa Corvette C4 LT4 -koneella ja kuusivaihteisella manuaaliaskilla. Mittarissa jotain 36tml. Aika brutaali laite ja ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka viehättyvät noista. Joku saman aikakauden Porsche 996 vie Vetteä mutkatiellä ja laadussa ihan 100-0, mutta autobahnilla Vette näyttää närhen värkit Porschelle ja monelle muullekin saman hintaluokan (noin 20ke) samanikäiselle autolle. Oma Audi S2 on samaa hinta- ja ikäluokkaa mutta tehossa eroa on sellaiset 100hv. Sen huomaa ja etenkin ison kasin tuottaman välittömän voiman tunne on vangitseva.

Not my cup of tea, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen laite.
Viimeksi muokannut TeroPee, 14 Heinä 2019, 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

^ Pari vuotta sitten kokeilin lyhyesti tuota kesympää C4 L98:ia. Yksityiskohtina mieleen jäi päheet kasarityyliset digimittarit ja poteroon istuminen sekä hiukan erikoisesti kääntyvät luukkulamput. Tykkään kyllä tuon C4:n korista ja voisin omistaakin, vaikka taitaa tuo olla monelle se vähiten suosikki Vette.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

C4 on yksi niitä harvoja jenkkejä, joita voisin harkita. Ehdottomasti komeinta, mitä ameriikanmaalta on tullut. Aitoa kasaria, arvostan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Itselle C4 on ollut suunnilleen aina inhokkivette. C3 ja vanhemmat on hienoja, C4 ruma, C5 melko ruma, C6 ok, C7 on turhan aikaista kommentoida kun ei sovellu omalle lompakolle, mutta ainakin markkinoille tullessaan oli hieman turhan "aasiahenkinen" muotoilultaan.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

C5:sta alkaen vetet oli jotenkin japsihenkisiä muotoilultaan, C4 oli viimeinen omaan silmään toimiva. Myöhemmät mallit on ehkä hienostuneempia, mutta veten idea ei ole siinä, vaan amerikkalaisuudessa. Hillbilly and proud of it.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vette... Miten kertoa maailmalle että on täydellinen deuchebag?
Siitäkin huolimatta (ja C3, C4, C5 & C6 ajokokemuksella) olen havainnut itsekin taipuvani Barbi-Corvetten suuntaan kaihoisasti. Kai se on se vahva kasarilapsuus, joka puskee esiin.
Todellisuudessa 454 kolmepolkimisen '71 Corvetten ajokokemus on brutaaliudessaan täysin unohtumaton. Onneksi nuorena miehenä minulla oli etuoikeus tuollaista pyöritellä paljonkin (kirjaimellisesti). Ja taas C6 on helppo ja pirun hauska, sillä pääsee oikeasti kovaa mutta homma pysyy näpeissä - tällaista aikuisena saanut useastikin ajella.

C4 (poislukien ZR1 jota ei ole käskytettynä) ei ole reaalimaailmassa mitenkään erityisen nopea tai edes kovin "responsiivinen", mutta fiilis siinä on huikea. Valkiaskäärmettä C-kasetille ja targa auki - Yeehaw!

(C5 jäi arvostelematta, se C4:n kanssa vähiten ajamani, mutta kerrotaan nyt että C5 on suht nopsa ja ihan tarkka ajaakin, mutta mukavuuspainotteisen pehmeä. Ihan jees peli, mutta mielestäni huonoiten ikääntynyt.)

Anywho - jos olisi paikkaa ja aikaa, niin C4 on kyllä salainen pahe -listalla korkealla. Tosin ykkösenä paistattelee itseoikeutetusti 1987 Buick Grand National 3.8 Turbo V6, mutta C4 lienee realistisempi haaveilun kohde.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tuo pari päivää sitten ajamani C4 oli ensikosketus vetteihin itselleni ratin takaa koettuna. Ja kyseinen yksilö ei varmasti edusta sitä tyypillisintä C4-vetteä, jossa yleensä lienee noin 250hv kasi ja automaatti. Manuaali ja (jenkiksi) korkealle kiertävä kasi on kiva yhdistelmä ja varmasti muuttaa autoa isosti parempaan suuntaan.

Laitetaan tähän myös tuntumat toisesta, tai itseasiassa kolmannesta, kasikoneista autosta mitä viime viikkojen aikana on tullut kokeiltua. Kyseessä oli noin kymmenvuotias Audi R8 4.2 V8 R-tronic. Siinä on V8 joka ihan oikeasti kiertää korkealle (punaraja muistaakseni joku 8500rpm) ja keskimoottorisena (ja Audina) auto on todella helppo. Laatikko on Selespeed -tyyppinen eli robotisoitu manuaaliaski ja ehdottomasti auton huonoin ominaisuus. Vaihtaa hitaasti ja olisi varmaan radalla suorastaan ärsyttävä. Kaupungissa en ajanut mutta pienessä taajamassakin tuli mielellään itse valittua rattiläpysköistä sopiva välitys. Vastaavasti jouhealla maalaistiellä askin kanssa pystyi elämään ihan hyvin. Voimaa on sen verran paljon ja niin laajalla alueella (2500 - 8500rpm) että ei ollut niin justiinsa mikä pykälä on päällä, aina löytyi kulkua. Äänimaailma on ihan erilainen kuin jenkkikasissa tai italialaisissa. Ei samalla tavalla matala ja rähisevä kuin Joe-pojan laitteissa muttei myöskään samalla tavalla uliseva kuin Luigin rakentamissa. Kelpo äänimaailma silti.

Jos vaimoni lähtisi ajamaan R8:lla mutkatietä ja itse ajaisin tuolla kyseisellä Vettellä edellä, niin saisin ihan keskittyä ajamiseen että voisin kadottaa R8:n taustapeilistä. Jos taas vaihdettaisiin autoja, olisi Vette jäänyt kolmen mutkan jälkeen kahden mutkan taakse.

Hienoa että on erilaisia autoja erilaisille ihmisille. Tykkäsin kummastakin omalla tavallaan, mutta jotenkin Vette pitäisi saada ehkä sittenkin automaattina ja R8 ihan ehdottomasti manuaalina. Noh, ei ole pelkoa että olisin hankkimassa kumpaakaan.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kaveri, vanha Alfalainen kävi 159:n koeajamassa ja hyväksi totesi. Itse pääsin ajamaan Porsche Caymanin. Madalletulla alustalla turhan kova surkeille teillemme.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Corvetteista luonnollisesti C3 rautaleuka manuaalina on luonnollisesti komein, makuasioistahan ei voi kiistellä. Ajettavuudeltaanhan nämä antiikki-Corvettetet ovat luolamies tyyppisiä. Ideaali olisi restomod C3 korilla C5 alustan päälle.

http://www.sriiimotorsports.com/196382corvette.html

Jälleen kerran myös lerpun kanssa samoilla linjoilla, GNX olisi tosimiehen optio kesäiseen ajoon.

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

BMW 535d M-Sport 2007.

Minustahan alkaa vanhoilla päivillä kuoriutua orastava bemarifani.
Tällä kertaa alle sattui vähän ajettu (120000km) Bangle-hirvitys, joka ei sitten mikään hirvitys ollutkaan.
M-Sportin levikkeillä ja 19´pyörillä tämä menee uudemmasta kuin väärä raha, ja on muutenkin ihan urheilullisen tyylikäs peli.

Plussaa:
Tunnokas ohjaus.
Jousitus 245/295 -rengastuksesta huolimatta mukavahko, mutta silti jämäkkä.
Potkua löytyy ihan kivasti.
Rengastukseen nähden hiljainen.
Ei niin uraherkkä, mitä oletin.

Miinusta:
Liikaa mustaa muovia kabiinissa.
Kojelaudan muotoilu mittaritaulua lukuun ottamatta outo.
Automaattilaatikko kevyissä vaihdoissa oli välillä vähän karkea.

Hyväkuntoinen yksilö tästä mallista on varmasti ihan bangle for the buck.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jotain erityistä, mihin tulee kiinnittää huomiota käytetyn Fiat 500/500C -koeajolla?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Fiat 500 1.3 Multijet tuli omistettua 3½v ja 85tkm (60-145tkm).
- takaluukun johtosarja murtuu ja tuottaa hajoillessaan mitä kummallisempia oireita kunnes johdot katkeavat lopullisesti. Keskuslukitus ei tällöin pelaa
- ovien eristeet/tiivisteet saattavat pettää, jolloin lattia kastuu kuskin/vänkärin jalkatilasta kuivumatta koskaan. Mattojen alle kannattaa siis vilkaista.
- ovenkahvoja näistä vissiin jää ajan kanssa käteen, se on parin sadan urakka. Meillä meni se vaihdekepin juuren tekonahkapussi halki ja uusi maksoi 150 euroa. Näppärä noita asentelee itsekin, tai ompelee uusia pusseja.
- dpf-filsu alkoi oireilla 130tkm kohdalla tihein poltoin ja sinertävällä savulla. Eivät kestä määrättömiin.

Muutenhan tämä oli todella kova peli ja miellyttävä ajaa jopa maantiellä. Ohjaus oli ainakin dieselissä vähän tahmea ja tunnoton, mutta kyllä sillä hyvin päästeli. Yhtään alustaosaa ei vaihdettu, enkä havainnut, että olisi ensimmäiseen neljään vuoteen ollut 1. omistajankaan toimesta vaihtunut. Jarrut, levyt, puslat, pyöränlaakerit sun muut kestää ajoa ainakin maantiepainotteisella ajolla. En silti ottaisi tuota Multijettiä uudelleen, sillä meillä kovat (n. -30 asteen ) talvipakkaset aiheutti huohottimen jäätymisen vuoksi mm. hajonneen turbon, välijäähyn sekä kytkinremontin. Lysti vei aikaa 7½ viikkoa ja maksoi nelihenkisen perheen etelän loman. Ehkäpä se 1.2 FIRE on se mistä lähtisin liikkeelle - eikös TwinAirissa ole kuitenkin se määräaikaishellyyttä vaativa Multiair-yksikkö kuitenkin samanlainen?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Juu, bensavehkeitä olen katsellut.

Täytyy käydä kokeilemassa uudempia pikkuautoja ja verrata niihinkin. Tuo 500 nyt alkaa kuitenkin olemaan aika vanhaa tekoa.

C:n katon talviominaisuuksista kenelläkään kokemusta?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^Opel Adamia kävisin ajamassa, se on aika suora kilpailija monessa mielessä. Omasta mielestäni ergonomisesti Opel on Fiatia edellä, mutta ajossa ei niinkään. Ehkä tarkempi ajaa ja parempi ohjaukseltaan, muttei yhtä mukava ja meluakin Opelissa oli enemmän. Opelin 1.2-litrainen bensa oli aivan kelpo motti taajamavauhteihin ja tasaiseen satasen jolkotteluun. Oma Twingo taas on melkoinen tuulipussi Fiatiin verrattuna, mutta jousitukseltaan jämäkämpi. Ohjaukseltaan samaa luokkaa, vaikka takavedon pitäisi tässä auttaa. Tästä kokoluokasta saattaisin päätyä Citigo/Up! -osastolla ajettavuuden puolesta, eikä Aygo/C1/108 jää juuri jälkeen. VAG-tuotteet tappaa tylsyydellään, mutta PSA-Toyota-kopla taas vaatii ymmärrystä tyylillisesti.

Mutta kyllä täytyy vähän masokistin luonnetta olla, että näitä kirppuja ostaa. Joku Clio tai Fiesta on kuitenkin aivan eri luokan autoja, ja niillä on hyvä ajaa pidempääkin siivua. Melkein samalla rahalla noita saa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Niin saa joo, mutta jotenkin tuo miniluokka nyt tässä tapauksessa kiinnostaa ja 500 erityisesti.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

Hyundai I30 N 2018 250hv

Korealainen manuaalivaihteinen hothatch. Alkuun ei liiemmin innostanut mutta kieltämättä muutaman ajelun jälkeen alkanut kyllä lämpeemään tälle.

Normaalissa kaupunkiajossa todella helppo käyttää kuten toki suurin osa uusista autoista. Mutta sitten avarammilla ja mutkasemmilla teillä tuossa on jo ihan urheiluauton menoa ja fiilistä. N-tilassa ohjaus ja alusta muuttuu jämäkämmäksi eikä tunnu mutkissa kallistelevan oikeastaan juuri yhtään sekä mukaan tulee todella hienosti toimiva automaattinen välikaasu (jonka saa näppäämällä ratista myös pois). En ole toista manuaaliautoa vielä automaattisella välikaasulla ajanut ja tämä on kyllä todella hauska ja hieno ajaa, tosin ei yhtä palkitseva kuin itse tehdessä.
Äänimaailma tuossa on jo tyhjäkäynniltä varsin kireä, normaalissa ajossa sisälle kuulostaa kyllä kuin miltä tahansa neljämäntäseltä mutta korkeemilla kierroksilla paranee sekä siellä isommalle vaihtaessa hothatchiin sopivasti putkistossa paukahteleekin.
Muotoilussa ei mullistavaa kauneutta mutta silti kyllä harvinaisen onnistunut ja hyvän näköinen auto aasialaiseksi, ehkä muistuttaa jopa Peugeotia jossain määrin. Sisällä hillitysti mitään tuunauksia. Urheilullisuutta tuo ratti ja sen ajotilan painikkeet, penkit sekä polkimet ja siinä se aikalailla onkin. Infortainmentista saa näkymään jotain telemetriaa g-voimista, väännöstä, tehoista yms. Ilmeisesti tuohon saa jonkinlaisen ajan kellotuksenkin johon en tutustunut.
Keyless entry hiukan erikoinen; autoa lähestyessä ledit syttyy ja peilit kääntyy mutta ovi pysyy lukossa niin kauan kunnes painaa siinä olevasta pienestä napista. Hiukan ärsyttävä ominaisuus myös kun autolla ajanut, jättää käyntiin ja poistuu autosta niin muut kuin kuljettajan ovi pysyy silti lukossa. Muutaman kerran sai kiertää autoa kun koitti avata muita ovia. Varmaan asetuksista muutettavissa, en katsonut tarkemmin.

Huonoa
- Rengasmelu korealaisille tyypillisesti korkea eikä leveä matalaprofiilinen rengas sitä ainakaan parannna
- Hanttarin penkissä ei ole säädettävää reisitukea vaikka kuljettajalla on, pientä epäsymmetriaa
- Kulutus? 9-10 litraa näytti sekalaisessa ajossa joka tuntu 2-litraiselle turboneloselle pikkasen korkealta? Toisaalta tasasessa maantieajossa laskikin reilusti matalemmaksi.
- Äänimaailma paikotellen ajaessa sisällä kuunnellen vaisu (Bussoon verraten)

Hyvää
- Äänimaailma, yleisesti neljämäntäsiin, ja jopa muihin GTI-autoihin verraten
- Ohjaus, kaasu, jarru ja kytkintuntuma
- Vaihdekepin liikkeet ja tuntuma ehdottomasti yksiä manuaalivaihteisten parhaimpia mitä itse ajanut
- Ajoasennon sain heti erittäin hyväksi sekä kuljettajan penkki todella hyvä istua
- Alusta. Todella jämäkkä N-tilassa ja muuttuu mukavemmaksi muissa ajotiloissa
- Ei vetele
- Kaasu ja moottori tuntuu responsiiviselta ilman suurempia viiveitä

Kaikenkaikkiaan kyllä hieno peli ja just sellanen minkälainen tälläisen hothatchin kuuluukin olla. Alfalta nyt pitäisi ehdottomasti kokeilla vertaukseksi Giulietta QV:ta tai vanhemmista 147 GTA:ta.

Kuva

Kuva

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^GTA vie sydämesi.

:wink:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Vittorio Jano kirjoitti:Jotain erityistä, mihin tulee kiinnittää huomiota käytetyn Fiat 500/500C -koeajolla?
Meillä on ollut '13 Fiat 500 1.2 8v uudesta asti ja nyt lasissa on reilu 100tkm

- Tuulilasi mennyt rikki kiveniskemistä
- Jarrupalat on joutunut vaihtamaan kerran
- Ajovalopolttimot on vaihdettu kaksi kertaa
- Kuskin ovenkahvasta meni sarana rikki. Tähän saa kympillä ebaysta korjaussarjan. Sama kestävyydeltään ylivertainen design kuin 147 etuovissa
- Akku on vaihdettu
- Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynti humppaa pari sekuntia kunnes tasoittuu. En tiedä miksi mutta otan tästä ehkä joskus selvää

Sangen vähillä murheilla on siis menty. Alkuperäiset kesärenkaat alkaa olla näillä metreillä lopussa ja auto on kokoluokastaan johtuen aika meluisa maantiellä. Kumpaakaan en laske kuitenkaan viaksi. 8v moottori ei ole mikään raketti, mutta eipä vie kovin paljon bensaakaan. Ainakin Color Therapy malleihin saa cd-vaihtajan pistokkeeseen sopivan aux in -palikan johon saa 3,5mm plugin tai usb-tikun kiinni. Tiedä vaikka Nyky-Aikana (tm) olisi tarjolla bluetooth-versiokin. Marmorilla väittivät ettei tähän autoon ole mitään aux in -palikkaa olemassa vaikka kysyin Fiatin omalla osanumerolla.

Yhteenvetona hyvin positiivinen tuttavuus, eikä ainakaan meidän käytössä ole juuri pahaa sanottavaa tullut. Rengasmeluun kannattaa kiinnittää kuitenkin huomiota koeajolla. Se voi alkaa pidemmän päälle nyppimään.
Tein itse - säästin

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Tuli mahdollisuus käydä heittämässä lenkki erittäin hyväkuntoisella ja vähän ajetulla vm. 2006 Audi S4:llä. Autohan on spekseiltään nykyajan downsizingiin tottuneelle ekoihmiselle hyvinkin vanhanaikainen: moottorin virkaa toimittaa vapaasti hengittävä 4,2-litrainen bensa-v8, jonka tuottama max 250 kw:n voima välittyy kaikille neljälle pyörälle hienosti toimivan 6-lovisen manuaalivaihteiston kautta. Koeajosta jäi mieleen erittäin hieno ja herkästi kaasupolkimen asentoihin reagoiva moottori, joka pitää jotakuinkin sellaista ääntä, kuin auton moottorin pitäisi pitää. Kun tuohon yhdistää hyvän kytkintuntuman ja lyhytliikkeisen, mutta erittäin täsmällisen vaihteensiirron, voi sanoa, että koeajo oli nautinto. Vaikka moottori tuntuu olevan aina alueella, herää se kunnolla 5000 kierroksen tietämissä, jolloin myös ääni terävöityy ja meno kiivastuu aina rajoittimelle saakka jossain 7500 kierroksen tietämillä. Autossa kaikki ajamiseen liittyvä oli hienossa balanssissa mukavuuden ja ajettavuuden suhteen. Tuli mieleen, että tällainen käyttöauton oikeastaan pitäisi olla, että sillä jaksaisi ajaa. Bensa-V8, manuaalivaihteisto, neliveto ja farmarikori on muuten melko harvinainen kombo nykypäivänä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Oleino kirjoitti: Yhteenvetona hyvin positiivinen tuttavuus, eikä ainakaan meidän käytössä ole juuri pahaa sanottavaa tullut.
Kiitti tästä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kokeiltiin, josko olisi BMW 225Xe:stä vaimon käyttikseksi. Ei ollut. Paksu a-pilari peitti näkyvyyden etukulmiin ja ajoasento jäi vaimolla sellaiseksi, että autosta noustessa penkkiä pitäisi laskea. Ei siis sopinut hänen mitoilleen.
Muuten varsin asiallinen paketti; ladattava hybridi, jossa yhteisteho 224hv. Sähkömoottori vaikutti takapyöriin ja polttomoottori tietty etupyöriin. Nelivetoinen ja suht tilava kananmuna. Ei siis mitenkään kaunis, mutta voin ymmärtää miksi moni moiseen päätyy.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Terve

Kävin ajelemassa Tesla Model 3 long range AWD autoa. On kyllä hieno peli, hyvät penkit ja kiihtyvyys on jäätävä, 4,5 s. 0-100 :-D Kyllä tästä jäi sellainen vaikutelma, että autoilun tulevaisuus on sähköinen.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

artjojy kirjoitti:Terve

Kävin ajelemassa Tesla Model 3 long range AWD autoa. On kyllä hieno peli, hyvät penkit ja kiihtyvyys on jäätävä, 4,5 s. 0-100 :-D Kyllä tästä jäi sellainen vaikutelma, että autoilun tulevaisuus on sähköinen.
Pitäis joskus käydä kokeileen. Kuvissa en tosta kolmosesta ole tykännyt sisältä, luonnossa en ulkoa. Model S:ään kohdistunut orastava kuumotus lakkasi kun ensi kerran istuin sellaisen kyydissä. Laatuvaikutelma vastasi 10v takaista Kiaa. Mutta Model 3 voi olla toista maata.

Ps. Mun +10v takavetomersun kiihtyvyys on tehtaan spekseissä sama... :)

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eikös model S ole laatuvehje verrattuna model 3? Ainakin lehtijuttujen perusteella.

Vitsi kun ei ite ole saanut ollenkaan koeajettua teslaa.

Model 3 kävin koeistumassa forumissa kun semmoinen oli sielä esillä keväällä. Hyvältä se sinänsä näytti. Instrumenttien virkaa toimittava iso näyttö keskellä kojelautaa vähän oudoksutti. Jos tossa ei ole hudia, tuntuisi oudolta katsella nopeutta jne siitä. Tosin eipä kai sitä tossa ole tarkoitus edes katella nopeutta(tai mitään muutakaan tietoa autosta) , kai noissa ideana on korkeintaan lyyä silloin tällöin vakkariin uusi lukema ja nauttia maisemista. :D
Suoraan vaan suoraa

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Garmund kirjoitti:Eikös model S ole laatuvehje verrattuna model 3? Ainakin lehtijuttujen perusteella.

Vitsi kun ei ite ole saanut ollenkaan koeajettua teslaa.

Model 3 kävin koeistumassa forumissa kun semmoinen oli sielä esillä keväällä. Hyvältä se sinänsä näytti. Instrumenttien virkaa toimittava iso näyttö keskellä kojelautaa vähän oudoksutti. Jos tossa ei ole hudia, tuntuisi oudolta katsella nopeutta jne siitä. Tosin eipä kai sitä tossa ole tarkoitus edes katella nopeutta(tai mitään muutakaan tietoa autosta) , kai noissa ideana on korkeintaan lyyä silloin tällöin vakkariin uusi lukema ja nauttia maisemista. :D
Auton muoto on sellainen, että vaatii ehdottomasti kuraläpät eteen/taakse ja kiveniskuteippiä helmoihin yms. Tarkistin ennen koeajoa oman 159 maalipinnan takaoven saranapuolelta ja vertailin sitä Teslan vastaavaan kohtaan ja kyllä Alfa on tarkemmin maalattu, myös niistä kohdista mitkä eivät näy. Nopeus näyttö siinä sivussa on ihan OK. Ei mittaristakaan nopeutta näe ilman pientä vilkaisua alaspäin. Vakkari tuossa ottaa tällä hetkellä nopeuden paikkatiedoista ja ajelee sitten sen mukaan itsekseen, jos vain kädet ovat ratissa kevyesti kiinni, tai sitten peesailee edellä ajavaa :-D Liikennemerkkien luku tulee ehkä päivityksenä myöhemmin?

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja AVe »

Kolmos teslassa saa ladan laatua mersun hinnalla. Kyllä kannatta ostaa heti. ;)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ +1, Viimeistely uupuu pahasti korin säädöissä kun esim. oven tiiviste vie ekoilla kilometreillä maalit mukanaa. Taitaa vakio väri olla primeri ja värivivahteen saa valita listalta. :lol: Kyllä harmittais jos itellä olisi varaa laittaa noin paljon autoon.

Muutenhan se on varmasti suorituskykyinen ja siltä osin hauska auto.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

AVe kirjoitti:Kolmos teslassa saa ladan laatua mersun hinnalla. Kyllä kannatta ostaa heti.
Kannattaa toki muistaa, että näin Alfan ostajistakin aika yleisesti ajateltiin silloin kun niitä vielä uutena joku hankki.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ajettua: BMW G20 versiona 320i xDrive.

Unohdetaan painajaisten ulkomuoto jossa BMW on tehnyt äpärälapsen Lexuksen kanssa ja viimeistellyt komeuden liimaamalla keulaan aivan jäätävän munuaisparin. Tässä on hämmentävin auto jota olen ajanut. Mahdottoman laadukas ja lähes kaikilla mitattavilla määreillä erinomainen. Mutta vuorokausi kokeilun jälkeen olen edelleen pöyristynyt ja suruissani suunnasta johon autot yleensäkin ovat menossa - ja trendin keulilla BMW:kin tuntuu surffailevan...

Avataan tuntoja hieman:
G20 suoraa vertailua edeltäviin sukupolviin on helppo tehdä, kun itsellä ollut E- ja F- sukupolven laitteita nimenomaan 3-sarjasta. Auto on laadullisesti pompannut askeleen tai kaksi eteenpäin. Tai tarkemmin laatuvaikutelmallisesti. Ja niille jotka kovasti tykkäävät modernista näyttökavalkadista ja levyiksi piilotetuista kytkimistä G20 tarjoaa nannaa mahan täydeltä. Itseäni tietokoneen sisään istuminen ahdisti. Informaatioähky on välitön. Liikkeelle lähtiessä huomaa että dataa on tarjolla koska kuski on matkustaja ja jotain hauskaahan sille pitää tarjota! Jotta en olisi epäreilu, ajettavuudesta on todettava että alusta on täydellinen. Riittävän pehmeä keski-ikäiselle laiskurille, mutta istuu tiessä suorastaan maagisesti. F-sarjaa vaivannut hermostuneisuus on poissa ja auto on "planted", varsinkin ulosjouston hallinta on vaikuttava. Voimaa on tarjolla heti, siis täysin viiveettä. ZF:n loota tässä kehitysversiossaan toimittaa sulavimman vaihtamiskokemuksen jonka olen kuunaan kohdannut.

Mutta.

BMW on saanut tartunnan (dare I say) Audismia! :( Voiman tunne on läsnä ja toimitus on välitön (joten se on olympiavolkkaria paremmin tehty) mutta kilpailijalta on lainattu epärehellisyys. Voimaa ei sitten olekaan enempää tarjolla kun sitä ryhdytään penäämään. Auto on suorituskykyinen, mutta antaa ymmärtää enemmän kuin ymmärtää antaa. Erittäin raivostuttava ominaisuus. Sen lisäksi (ja interweebin syövereistä löytyy tästä tietoa) ohjaustuntuma on tahallaan tylppä ja keinotekoinen! BMW autojen ohjauksesta vastaava johtaja on insinööriryhmänsä puskenut tuohon suuntaan jo edellisessä generaatiossa, ihan markkinakyselyyn perustuen. Ylpeydellä vielä haastattelussa kertoi miten auto on saatu olemaan välittämättä kuskille tietoa tien pitkittäis-urista ja miten ohjaus itse paimentaa näissä tilanteissa autoa kulkemaan suoraan. :drinking: Joten ohjaus on vielä huonompi kuin F-sarjassa, älkää uskoko toimittajia jotka väittävät tilanteen parantuneen. Kyllä, ohjauksessa on nyt hieman enemmän vastetta ja keskialueen tyhjä on vähemmän tyhjä. Mutta ohjaus on edelleen keinotekoinen, se vain valehtelee kuljettajalle taitavammin. Epärehellinen auto joka haluaa ajaa itsekseen ja tekee kuskistaan keinotekoisesti (tiettyyn rajaan asti) vikkelän ja taitavan kuljettajan. Ajo-olosuhteet ovat kuljettajalle juuri sellaiset mitä BMW haluaa kuskille kertoa - riippumatta todellisuudesta. BMW menee 3-sarjalla tasan samaan suuntaan kuin Microsoftin käyttikset! Ja siltä auto tuntuikin, modernilta tietokoneelta joka haluaa tehdä asiat itse ja tarjoilee kuskille lowest common denominator -ajokokemuksen.

The ultimate driving machine on nykyään the ultimate self-deceit machine.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti: Ajettua: BMW G20 versiona 320i xDrive.
First Mistake. Should have been 330i xDrive M-Sport suspension. (non-adaptive)

Tämä ymmärtää jo antaakin kun painaa oikealla jalalla.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Paariamallin tyypitykseen tietty motiivina sen itselle soveltuva hankintahinta. Paljonhan siinä saa autoa rahan vastineeksi ja tulevaisuus taitaa suurimmalla osalla autovalmistajista olla vauvan askelia itseajaviin autoihin (tai jos ei kokonaan sinne asti niin ainakin kuljettajaa paapoviin malleihin). Köyhälle ei välttämättä enää tarjoilla ajamisen kokemuksia, toivottavasti Alfa Romeo tekee tähän poikkeuksen (ja jotenkin pysyy pinnalla ympäristössä, jossa ajettavuuden perinteiset määreet ovat heittäneet asiakaskunnan toivelistalla häränpyllyä). Mahtaakohan nyt olla käsillä se hetki kun pidän nykyisiä autoja paljon aikaisempaa pidempään? Edellinen ennätys kuuluu ML320 Meisselille, joka sai kunnian kuskata ruhoani 4 vuoden ajan.

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Viimeiset puoli vuotta alla on ollut kaksi saman kokoluokan kulkinetta, Giulietta ja V40.
Ilman merkkilaseja voi todeta Alfan olevan paljon innostavampi ajettava, sen mukavuuspainotteinen alusta toimii normaalinopeuksissa paremmin kuin Volvon, vaikka se sitten kiihtyvyydessä tai varustelussa paljon häviääkin.

Nyt sukuun on tullut kolmas verrokki, Mazda 3 HB 2,0 SKYACTIV-G Vision Plus.
Pystyykö japanilainen vastaamaan näiden huutoon?

Vastaus: Ehdottomasti, mutta varauksin.
Mitä ihmisoletettu sitten saa ~27 Keurilla? Vaikka 2017 / 70 tkm Toyota C-HR 1,8:n, tai sitten:
Hämmästyttävän hyvännäköisen, erinomaisesti varustellun, ja laatuvaikutelmalta monet premium-merkit häpeään saattavan, hiljaisen, mutta hieman ahtaan auton.
Ajettavuus on myös mainiolla tolalla ohjausta myöten. Auto tuntuu todella hyvältä, oli alla sitten mutkatie tai pihakatu.

Mikä voisi mättää?
No, pienestä mukahybridi-jutskasta, ja skyactiv-teknologiasta huolimatta moottori tuntuu TODELLA aneemiselta kaikilla nopeuksilla. Ei voi mitään, mutta hieno kokonaisuus menee pilalle tämän voimayksikön takia.
Giuliettan 120 hv tuntuu 200 hevoselta Mazdaan verrattuna, Volvon 190hv/400Nm joltain warp-speediltä.
Onneksi pian mallistoon tulee helpotusta kun uusi Skyactive-X vastaa huutoon 180 hevosvoimineen.

Hieno auto, mutta.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

glideslope kirjoitti: hiljaisen,
Onko uusi Mazda 3 hiljainen? Oikeasti? Pitääkin käydä ajamassa.
Edellisen sukupolven 3 ja 2016 esitelty CX 3 on kumpikin ollut vuokra-autona alla ja pidin muotilusta ja viimeistelystä muuten mutta kumpikin olivat meluisia ja koneet hengettömiä. Ajoltaan mielestäni normaaleja, nykyaikaisia Japani-Korea linjan Europpaan tekemiä.
glideslope kirjoitti: Onneksi pian mallistoon tulee helpotusta kun uusi Skyactive-X vastaa huutoon 180 hevosvoimineen.
Joo, Mazda on pitkään kärsinyt onnettomista ja vanhanaikaisen oloisista koneistaan. Ja näin ei-markkinointi-ihmistä tökkii pahasti tuo "SkyActive" nimeäminen. Mitä se tarkoittaa ja mihin se viittaa?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^taivaspaikkaa
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

FinPat kirjoitti:
glideslope kirjoitti: hiljaisen,
Onko uusi Mazda 3 hiljainen? Oikeasti? Pitääkin käydä ajamassa.

Huomattavasti hiljaisempi verrattuna edelliseen kolmoseen tai CX-3:een. Renkaista varmasti paljon kiinni, mutta joo.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tiige »

palkus kirjoitti:^taivaspaikkaa
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

KIA Ceed -19, 9tkm ajettu, 1.4 T-GDI DCT Wagon:
- muotoilu ei ole onnistunut. Jos Hyundai i30 ja Ceed piti muotoilla samasta bulkista tiukoin toleranssein, jäi Ceed nyt vajaammalle muotoilulle minusta. Jotenkin auringossa sulaneen näköinen, ja edellinenkin korimalli on terhakampi
- kuljettajan istuimessa liiallista pehmeyttä, mikä yhdessä puuttuvan ristiseläntuen säätömahdollisuuden kanssa tarkoittaa alaselän väsymistä
+ toimivat tilat, valtava tavaratila
+ 1.4 T-GDI vie autoa selvästi virkeämmin kuin 140 hevosta antaisi olettaa. Täysi auto kiihtyy ohituksiin hyvin, missä auttanee dct-automaatti ja 242 Newtonmetrin vääntö. Paremmin tämä kulkee kuin vaikkapa 850 Volle 170hp/220Nm -vitosellaan.
+ bensankulutus jää edellä mainitusta huolimatta varsin kohtuulliseksi 6.4 litran keskikulutuksellinen tankillinen saatiin aikaan rauhallisessa ajossa 500km matkalla.
+ ajettavuus kokonaisuutena. Aivan ensimetrit antoi "WAU!" -fiiliksen, johon kohta liittyi ajatuksia jousituksen liiallisesta jäykkyydestä ja ohjauksen melkeinpä tarpeettomasta tarkkuudesta ja aavistuksenomaisesta keinotekoisuudesta. No, puolen tunnin päästä asioita ei edes miettinyt. Fiiliksiin voi vaikuttaa, että olin kalibroinut perstuntuman Skoda Octavia 2.0TDI-DSG -kombolla (vm. 2010), ja se on aikasta mukava maantieauto sekin. Mutta koko perhe kyydissä lähtisin KIA:lla.
+ ihanteellinen vuokra-auto, mitään ei tartte miettiä ja ihmetellä. Käyntiin, liikkeelle ja iloisena kohti auringonlaskua! Automaattiset lyhyet/pitkät ilahdutti, ja mitään ei tarvinnut käännellä että toimi. Valot auto-asentoon ja kaikki toimii.

Ceed teki myönteisen vaikutelman nimenomaan käytettävyydellään. Ei kaunein auto omaan silmään, mutta raskaasti parempi kuin odotin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti: - muotoilu ei ole onnistunut. Jos Hyundai i30 ja Ceed piti muotoilla samasta bulkista tiukoin toleranssein, jäi Ceed nyt vajaammalle muotoilulle minusta. Jotenkin auringossa sulaneen näköinen, ja edellinenkin korimalli on terhakampi
Kia on niin kuin Omppu, pitää valita se "Pro" malli. ProCeed on farkkuna mielestäni hyvännäköinen. Ja ajettavuus on ihan samalla tasolla, jos ei jopa parempi.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
Kivijärvi kirjoitti: - muotoilu ei ole onnistunut. Jos Hyundai i30 ja Ceed piti muotoilla samasta bulkista tiukoin toleranssein, jäi Ceed nyt vajaammalle muotoilulle minusta. Jotenkin auringossa sulaneen näköinen, ja edellinenkin korimalli on terhakampi
Kia on niin kuin Omppu, pitää valita se "Pro" malli. ProCeed on farkkuna mielestäni hyvännäköinen. Ja ajettavuus on ihan samalla tasolla, jos ei jopa parempi.
Ja siiheen "Pro" malliin kun vielä lisää 1.6 t-gdi koneen, niin saa vielä vähän parannusta alustaan ja ajettavuuteen 8)

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

FinPat kirjoitti:
Kivijärvi kirjoitti: - muotoilu ei ole onnistunut. Jos Hyundai i30 ja Ceed piti muotoilla samasta bulkista tiukoin toleranssein, jäi Ceed nyt vajaammalle muotoilulle minusta. Jotenkin auringossa sulaneen näköinen, ja edellinenkin korimalli on terhakampi
Kia on niin kuin Omppu, pitää valita se "Pro" malli. ProCeed on farkkuna mielestäni hyvännäköinen. Ja ajettavuus on ihan samalla tasolla, jos ei jopa parempi.
Minulla oli pari päivää Vilnassa vuokralla Ceed, bensakone ja manuaali. Siinä ajassa en ehtinyt omaksua kaasun ja kytkimen yhteistyötä kunnolla, liikkeellelähdöt oli jotenkin hankalia (tosin V6:een tottuneena sama ilmiö voi tulla monella muullakin autolla :D ) . Muuten autona ihan jees, ei herättänyt suuria intohimoja (eikä omistamisen halua) suuntaan tai toiseen, mitä nyt kamalan kevyt ohjaus parkkipaikkavaihdeissa tuntui aluksi oudolta.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Mazda3 Skyactiv-X sedan ja puolen tunnin koeajon tuntumat:
+ sisältä täyttä premiumia. Kaikki mihin älyää koskea on hyväntuntuista materiaalia ja kaikki näyttää hyvältä. Mm. vilkkuviikset on tehty kestämään miljoonat vilkuttamiset. Mittaristo on vähäeleisyydessään kaunis. Oikein miellyttävä hoikkapuolainen nahkaratti tuli pantua merkille.
+ mittaristo muutenkin. Mm. nopeudentunnistin PSA-tuotteessa vilkuttelee nopeusrajoitusmerkkiä ylinopeudesta - Mazda ei ole moinen moukka, vaan siinä kulloinenkin rajoitus on punaisena viivana nopeuden kohdalla (esim. 80km/h alueella tätä nopeutta merkkaava viiva mittaristossa on puneinen, satasen alueella se on taas punainen jne.) ja tästä on erittäin helppo katsoa ajaako yli vai ali oikean rajoituksen. Jos ajat yli, mittaristoon ilmestyy hento "punaraja" kertomaan paljonko on menty yli. Vaikea selittää, mutta helppo havaita. Head up display tuntui mukavalta ja toimivalta tässä autossa. Sadesäällä loisti vain liian kirkkaana, ja säätöhanikka oli hukassa.
+ ajoavustimet eivät häiritse ajamista. Niiden toimintojen säestys äänitehostein ja mittariston grafiikoin oikeasta ratinkääntösuunnassa jne. ovat sen sijaan vähän rajoilla, että ovatko jo korneja.
+ laadukas tuntu ajaessa tarkoittaa vakaata, tarkkaa ja miellyttävän jämäkkää kulkua. Ohjaus oli aika keveä alkumetreillä, mutta sen tuntumaan ja tarkkuuteen tottui nopeasti. Parempi omaan räpylään kuin mm. uusimman KIA Ceedin kehuttu tuntuma. Jousitus ei kuulunut, ja tuntui olevan kartalla kaikenlaisten monttujen suhteen. Hieman kovaan päähän kallellaan, muttei kuten KIA jotenkin hermostuneella tavalla.
+ tämän "bensadieselin" voimat riittävät oikein hyvin arkiajoon ja automaatin kansssa homma toimii kuin ajatus kaupungissa. Kick downin yhteydessä nousee esille a) menohalut ja b) melkoinen meteli muutoin hiljaisesta koneesta.
+ jarrutuntuma. Harvassa itselle vieraassa autossa "osaa" jarruttaa sopivasti. Tässä ei ollut tyypillistä tyhjää ollenkaan polkimessa, ja polkimen vaatima voima, liikerata ja liiketarve olivat todella spot on.
+ ergonomisesti kaikki kohdallaan. Istuin ei aivan kymppi, hieman ylhäältä kapoinen ja ristiselän tuki puuttuu. Pykälittäin säätyvä selkänoja saa aina halpisvaikutelman, vaikka oikea kulma sinällään löytyikin.
+ Skyactiv-X:n kulutus saattaa oikeasti olla jotain matalia kutosia. Ei ollenkaan paha bensakoneelle, jossa on luonnettakin.
- renkaat humisee. Toisaalta kun muuta ääntä ei ole, niin kaipa niiden täytyykin esille nousta.

Nuorisotermein 6/5 kokemus. Tähänastisista tämän vuosikymmenen lopun alemman keskiluokan autoista miellyttävin. KIA Ceed ja Honda Civic kilpailikoista jäävät omalla skaalalla taa. Jos tässä olisi Alfa badge, voisivat olla tehtaalla ylpeitä. Harmi kun menivät kimppaan 124 Spiderin luomiseksi. Parempi olisi ollut luoda Nuova Giulietta tästä aihiosta.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

En ole Kolmosta ajanut, mutta sisätilojen laatu kyllä vakuutti. Ja se punainen väri on upea.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vuorokauden verran käskytetty aiemmin lähes ajamatonta (90km oli mittarissa) ja lattiasta kattoon varusteltua 225XE:tä.

Vakuuttava töpselihybridi, voimalinja on mainio. Potkua on riittävästi ja voima tulee käyttöön sivistyneesti. Sähkörange on vain hiukan ahdistava, huomasin tuijottavani patterin lataustasoa stressireaktionomaisesti. Ei kiva, mutta lienee ihan henk-koht ongelma, ei niinkään auton pulma. En myöskään tämän kokemuksen siivittämänä pitäisi töpselin kanssa räpläämisestä, joten sähköliikkumiseen ei siirrytä ensimmäisten joukossa. Toki se juna varmaan jo ehti muutenkin seilata...

Muutenhan kakkonen on käsitelty tälläkin forumilla perusteellisesti, eli ihan hyvä auto, ei hurraata mutta ei pahaakaan. Kolmesylinterinen etupyörille ja sähkömoottori takatassuihin teki tästä kyllä oleellisesti hauskemman laitteen kuin pelkkä ohjaavien pyörien väärinkäyttö. Ja verrattuna esim G20, niin ottaisin tämän kyllä mieluummin! Kikkailun tunteesta huolimatta, hyvin vakuuttunut olin. Mutta ei silti minua varten, ei autotyyppinä tai yksilönä.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

Kävinpäs potkimassa ohimennen huutokauppa kohdetta https://huutokaupat.com/1584087

Kuten kuvista näkyy niin vauhti on pudottanut osan maalipinnasta tielle, mutta siinä missä sitä oli vielä jäljellä niin pinta oli ok km lukemaan nähden. Renkaat hyvät vaikkakin ei premiumia. Muutaman vuoden sisään vaihdettu, nokka-akselin antureita, alustan osia, startti ja ketjukin muutamaan otteeseen.. Mutta sitten se M32 vaihdelaatikko. 1 vaihde sisään ja kytkin ylös sai aikaan keppiin pitkän liikkeen ja kolahduksen 2. vaihde vain kolahdukset 3. vaihde ulinan ja synkron rutinan ja sama toistui 4. vaihteella käydessä kunnes tein u-käännöksen kaupan pihaan.

Jos vaihdelaatikko löytyy hyllystä ja kori hommat sujuu, niin hintaan nähden (620€) vielä ihan ok, mutta jotain pitäs tehdä.. :roll:

Jotenkin jäi sellainen kuva, että myyjälle ei tullu vaihteiston ominaisuus yllätyksenä, vaikka sitä ei ilmoituksessa ole mainittukkaan. Sanoin kyllä että olisi ihan hyvä tieto, joten odotan päivitystä ilmoitukseen :lol:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Toista viikkoa ja 1300 km "koeajettu" Alfa 159 2.4 JTDM -07:
+ no onhan tämä Alfa! Alfatexit tuntuu istuinmateriaalina jopa paremmilta kuin uutena aikoinaan, sillä mustaharmaa kangas on sittemmin vallannut scenen. Beige on silkkaa kauneutta. Punainen mittariston taustavalo on myös jotain, mitä taitaa saada turhaan hakea uudemmista. Näin pimeän aikaan oikein kivannäköinen ja tunnelmallinen sisusta. Oispa vielä 156:n mahonkiratti, olis sitten 6/5.
+ 2.4 JTDm (210hp) on kyllä nasta kone. Vääntää heti tyhjäkäynniltä ja toimii hyvin kaikilla muillakin kokeilluilla kierrosalueilla. Soundit vaan paranee kun tahti kovenee. Pikkumiinuksena vaatimattomat pakoäänet - ei höpise ollenkaan. Voisi olla hyvänkin kuuloinen jollain pörinäputkella. Kolmepyttyisen jälkeen kuulostaa siltä kuin olisi aina 2x isommat kierrokset kuin todellisuudessa onkaan. On se kolmipytty niin outo sekin omalla tavallaan.
+ kulutus on ollut iso yllätys - myönteiseen suuntaan! Eka tankki 5.9 litraa sadalle kilsat-tankkaus-metodilla (luulokone arveli 6.4 litraa sadalle) ja toinen menossa vielä alhaisemmalla kulutuksella. On se vaan hieno päästä 1070km tankillisella, olipa se miten iso sitten tahansa. Taidan saada banaania foorumilta kun en anna tuolle riittäävästi kenkää... :oops: Cruisella 84km/h mittarissa tuo tulos on saatu 90/10 maantie/taajama, noin suunnilleen.
+ vaihteisto. Mä luulin sen olevan suoraan Valmetista, mutta onkin kevyt ja tarkka ja sillä tuntee tekevänsä jotain mekaanista. Mitään supernopeita tuolla ei taida ehtiä, mutta eipä haittaa.
+ ajettavuus on mannaa. Ohjaustuntuma oli kieltämättä vähän yllätys aluksi, sillä onhan tuossa ihan tehostamattoman tuntuinen ohjaus uusimpiin verrattuna. Parkkipaikalla mieluusti laittaa auton liikkeelle ennen kuin kääntelee... kuin tehostamattomalla ajaisi. Eikä palauta kyllä ollenkaan hitaissa vauhdeissa, kuten uudet tekevät. Mutta vauhdeissa asian voi onneksi unohtaa kun tuntuu kitkoillakin hyvältä vetää. Kaistanvaihtoon tarvitaan juuri sopivan pieni liike. Kuten Twingossa, paitsi että se kirppu oli lähteä lentoon kun tässä massa vakauttaa.
+ kauniit takapenkit. En tiedä mahtuuko siellä olemaan, kun yksin ajelen.
+ takakonttiin mahtuu - no tavaraa. Kun on ajanut Twingolla ja Fiat 500:lla viimeiset kuusi vuotta, on tuossa levottoman iso kontti.
+/- keula painaa! Kun on ajanut "takamoottorisella ranskalaisella urheiluautolla" viimeiset 60tkm, tuntuu tämä siltä, että norsu istuisi keulalla. Mutta vauhdissa unohtuu tämäkin asia. GT:tä tässä haettiinkin, ei GTI:tä.

Nyt vaan sormet ja varpaat ristissä mennään, ettei vaan hajoa seuraavan reippaan vuoden aikana... :wink: Meillä on ollut autoja jo vaikka kuinka, ja kaikki tielle jättäneet on näitä "Susi jo syntyissään" -konsernin tuotteita.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Austinin työmatkalla otin vuokra-autoksi Teksasin suosituimman FCA-tuotteen, Dodge RAM 1500:n.
Oli liian kylmä Mustangille, kun iltaisin harmitti hanskojen jättäminen kotiin :lol: .

RAM maksoi juhlavat 52 USD päivä. 5.7 litrainen V8 Hemi väänsi mukavasti alhaalta ja tilaa oli juhlavasti sisällä ja lavalla :lol: .
Bensaa meni 7.5 mpg tahtia sekalaisessa taajama-ajossa. Eli sellaiset 31 l/100 km tahtia :crazyeyes: , vaikka Interstatella sylinterilepuutus olikin toiminnassa.
Oliskohan silti tankki ollut vähän vajaa edellisen vuokraajan jäljiltä? No, reippaasti yli 20 litraa satasella kuitenkin.

Kiitämme:
+ Tilojen runsasta määrää ja näppärää monikäyttöisyyttä
+ Hyvää näkyväisyyttä yli kahden metrin päähän keulasta
+ Alustan täydellistä tunteettomuutta ulkomaailman ilmiöitä kohtaan
+ Huomion herättämättömyyttä

Moitimme:
- Alustan täydellistä tunteettomuutta ulkomaailman ilmiöitä kohtaan
- Huomion herättämättömyyttä
- Olematonta näkyväisyyttä valtavan keulan läpi
- Kovaa kulutusta vuoden 2019 2.5 tonniselle käyttöautolle
- Teksasissa on jollain aina isompi :x ! Aamulla hotellin valettiin oli ilmestynyt rinnalle SuperDuty ja F-350 :crazyeyes: . Kyllä siinä vain mieli pahoittui.
Onneksi F-350 renkaat olivat sentään vararengaskokoa :wink: .

Cotzy
Liitteet
RAM_Hemi.jpg
RAM_Hemi.jpg (101.26 KiB) Katsottu 11038 kertaa
Isoserkut_valetissa.jpg
Isoserkut_valetissa.jpg (100.68 KiB) Katsottu 11038 kertaa

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^hieno koeajoraportti, kiitos!

Noissa jenkki-truckeissa on jotain ihmeellistä, minkä vuoksi ne minuakin kiinnostavat, en tiedä mikä.

Mutta pienellähän tuo menee, jos alle 30 l/100 km pääsee :-D
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Ah, tämä tuo muistoja mieleen. Mittakaava on kyllä hassusti niin toisenlainen kuin mitä kotoisasti on totuttu. 5 autoa Texasissa omistaneena luulin lopulta valinneeni kotimaahan kompaktin, hiukan alle keskikokoisen SUVin, mutta mieleni muuttui kun ensikertaa ML:ää Espoon Ikean parkkiruutuun sovittelin...

EDIT: Kuvan RAMilla ajelin itse kuukauden päivät, kun shippasin Mesen edeltä Soumeen ja kaverilla lojui vanha truck venetrailerin vetämistä varten nurkissa käytännössä käyttämättömänä. Tässä oli työkonehenkeä ihan eri tavalla kuin moderneissa sohvissa, joilta truckit nykyään tuntuu.
Liitteet
Wanha RAM.jpg
Wanha RAM.jpg (69.29 KiB) Katsottu 10957 kertaa

Vastaa Viestiin