Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 467
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Ei tallissa mutta tallin edessä (koska tallissa makaa projekti) onnistunut ylätukivarren vaihto käyttis-156:een. Ensimmäinen laatuaa, vaan tuskinpa viimeinen :) Taas kasvoi osaaminen yhdellä levelillä, hyvä fiilis!
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Kaikki koiranluut (Meyle HD) vaihdettu 159:iin. Alfisti.net:stä saa noita vahvistettuja koiranluita hyvään hintaan. Voin suositella!

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Mikael J kirjoitti:Kaikki koiranluut (Meyle HD) vaihdettu 159:iin. Alfisti.net:stä saa noita vahvistettuja koiranluita hyvään hintaan. Voin suositella!
Nämä oli Motonetissä 18,90 eur. Oliko tuolla paljonkin halvempi?

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Nämä oli Motonetissä 18,90 eur. Oliko tuolla paljonkin halvempi?[/quote]

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6508.html
Tuolta ostin. Myydään 2kpl pakkauksessa. Noin 22€ tulee kappaleelle hintaa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Massattu toiseen kertaan apukuskin lattia+helma!
Vielä toinen jäljellä..

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Eilen tehtyä:

https://photos.app.goo.gl/B3i1X7es2R8oGTCa7

Ruma, mutta toimiva korjaus katkenneeseen valojen korkeussäädön anturiin ja uusi yhdystanko pilaan ruostuneen tilalle. Vastaantulijat arvostanevat korjausta, kun valot eivät huitele minne sattuu.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Beta Julio kirjoitti:Sekä tallissa, tallin edessä ja terassilla istuskellen tuli tehtyä tätä... Eli totesin että en halua pitää Affalterbachilaisessa järkyttävää kromijöötiä kilpitelineenä, joten päätin laatia itse tuolle pikkukilvelle sopivan, minimalistisen kilpitelineen. Siispä mauseri ja mittanauha kouraan, reikien paikat mittailemaan, ja pikkukilven mitat netistä kun sellaista ei juuri käden ulottuvilla ollut. Sitten terassille läppärin kanssa istumaan ja tinkercadillä mallintelemaan. Ekassa prototyypissä reikien etäisyys sattui väärin, itseni lisäksi syytän tinkercadin puutteellisia mittaustyökaluja tästä.

Tänä aamuna kuitenkin toinen prototyyppi oli 3D-tulostimessa valmiina odottamassa, illan päälle pääsee sovittelemaan sattuiko nyt kohdalleen. Ajatuksena siis että kilven alaosa tulee väkäseen, ja telineen "varteen" kaksipuolinen teippi, ja näitä telineitä siis tulee kaksi kappaletta, yksi kumpaankin päähän, ja väkästä lukuunottamatta teline itsessään jää kilven taakse näkymättömiin:
Kuva
Mistään mitään ymmärtämättä kysyn kuitenkin että mikä esti laittamasta kilpeä suoraan kaksipuoleisella teipillä (tai tarranauhalla) kiinni?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Designspark mechanical on ollut ihan ok ilmaissofta ja suoltaa stl:ää ulos, joten pitäisi sujahtaa printteriinkin.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Nyt on vihdoin Alffassa uutta alustassa. Eibach Pro-Kit, TRW iskarit, iskareiden yläpäät, ylätukivarret eteen, yksi takatukivarsi.

On se kyllä s****na työmaa kun kaikki pultit on jumissa..

Ja on se edelleen jäykkä mutta nyt sentäs tuntuu olevan muuten kolinat ja klapinat poissa.

Millainen GT:n vakio alusta on ajaa? Onko se mukavan pehmeä sillonkaan?

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

^Toivon että ei :lol: joskus olen vakioalustaisella gt:llä ajanut enkä muista sen olleen erityisen löysä, joskaan ei myöskään epämukava.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

TeroPee kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Sekä tallissa, tallin edessä ja terassilla istuskellen tuli tehtyä tätä... Eli totesin että en halua pitää Affalterbachilaisessa järkyttävää kromijöötiä kilpitelineenä, joten päätin laatia itse tuolle pikkukilvelle sopivan, minimalistisen kilpitelineen. Siispä mauseri ja mittanauha kouraan, reikien paikat mittailemaan, ja pikkukilven mitat netistä kun sellaista ei juuri käden ulottuvilla ollut. Sitten terassille läppärin kanssa istumaan ja tinkercadillä mallintelemaan. Ekassa prototyypissä reikien etäisyys sattui väärin, itseni lisäksi syytän tinkercadin puutteellisia mittaustyökaluja tästä.

Tänä aamuna kuitenkin toinen prototyyppi oli 3D-tulostimessa valmiina odottamassa, illan päälle pääsee sovittelemaan sattuiko nyt kohdalleen. Ajatuksena siis että kilven alaosa tulee väkäseen, ja telineen "varteen" kaksipuolinen teippi, ja näitä telineitä siis tulee kaksi kappaletta, yksi kumpaankin päähän, ja väkästä lukuunottamatta teline itsessään jää kilven taakse näkymättömiin:
Kuva
Mistään mitään ymmärtämättä kysyn kuitenkin että mikä esti laittamasta kilpeä suoraan kaksipuoleisella teipillä (tai tarranauhalla) kiinni?
Juurikin ne ruuvien "natsat" mille tuossa osassa on nuo syvennykset. Eli takaluukku ei ole tasainen vaan siinä on 4kpl noita 5mm korkeita "holkkeja" mihin alkuperäisen telineen ruuvit tulee kiinni, eikä ole tasaista pintaa mihin kilpi mahtuisi. Tuossa kappaleessa on siis tuo upotus molemmin puolin.

EDIT: Olihan mulla kuvakin tosta näemmä, noiden natsojen lisäksihän siinä on vielä tommonen rastikin:
Kuva

Olkaa huoleti, kyllä se kilpitelineen alta pesemättömäksi jäänyt alue vielä tiskataan ennen kuin kilpi laitetaan kiinni... :D

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tänään GT sai uuden merkin perään, uudet Ricambi Originali kangasmatot, kytkinpolkimen gummin ja tuoreen leiman. Onse kova.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Subaru sai uudet etuiskarit kun vanhasta vääntyi jousilautanen lähes irti ruosteen takia.

Muuten oli tosi helppo vaihto, mutta paremmat jousipuristimet täytyisi hankkia. Nyt käytössä 10€ surmanloukut.
Ei oikein meinannut mennä jousi tarpeeksi suorassa kasaan, joten lisäsin nippusiteitä ja kuormaliinan apureiksi niin johan sain iskarin yläpään pultin kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pihan puolella, mutta noiduin vähän jurnahtanutta reaktiotangon pallonivelen kartiota saksanraudassa:

Kuva

Meinasi niskuroida keskimääräistä rengasfirman jäljlitä olevaa pyöränpulttia enemmän, mutta lähti se irti, kun pisti mutterin sopivasti hollille, työnsi virtaa sen minkä Kempistä irtoaa ja väänsi kartiopinnan pyörimään. Lopuksi pyörivän ystävän avustuksella mutteri vielä irtaalleen. Siitähän lähdetään että nää on mun maita ja mulle ei yks perkeleen kartio vittuile :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Muistui ainoa kerta kun ihan oikeasti teki tuskaa saada raidetangonpäätä irti ja kyllä, kyseessä oli saksalainen auto. Olikohan Audi tai BMW. Saattoi olla nivelen kartio tai kierrepää, mutta muistan että siinä oli jonkinlainen kiristyvä halkio josta pääsee kosteus väliin ja sehän oli leiponut alle 10 vuotta vanhasta autosta osan täysin umpipuuksi. Joku hieno insinööriajattelu vaihdon helppoudesta siinä varmaan oli että ei kelvannut sama rakenne kuin normaaliautoissa. Joista saa vanhanakin osati irti normivoimin. Pari tuntia kaasutöhöä ja öljyä se tartti antautumisjulistukseen. Niin ja olikos siinä vielä kumia jossain, ettei saanut edes kunnolla nykäistyä tai paljoa voinut lämmittää.

Toisaalta simpukka-ohjauksessakin on nivelten välinen putki avoinna. Silti 50 vuotiaastakin amerikanraudasta nuo aukeaa isoilla pihdeillä.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Flaviasta 60-luvulla kiinni laitetut kierreliitokset on kaikki auenneet helposti, mutta kartioliitoksissa sai kyllä käyttää voimaa irrotushaarukan kanssa. Aina kasatessa on tullut käytettyä alumiinitahnaa niin liitoksiin kuin kierteisiinkin, helpottaa huomattavasti elämää seuraavalla kerralla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Noissa on tuollainen matala pallokartio (kuten kuvasta näkyy). Olen nyt kahteen autoon vaihtanut eli 8 yhteensä ja muut ovat lähteneet inhimillisellä voimalla irti. Tuo kartio sekä sitä seuraava suora osuus olivat hapettuneet ja varmaan siitä jurnahtaneet kiinni. Harjasin ja tervasin kartion ennen uuden asennusta - metallipastoja en rohkee tuollaseen väliin pistää, kun ei ole ihan täyttä varmuutta että mitä metalliseosta Jörgen missäkin osassa käyttää eikä siis täyttä varmuutta, miten ne kemiallisesti keskenään reagoi, jos siellä on eri metallilajin pastaa kuin itse osat ovat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

TeroPee kirjoitti: Mistään mitään ymmärtämättä kysyn kuitenkin että mikä esti laittamasta kilpeä suoraan kaksipuoleisella teipillä (tai tarranauhalla) kiinni?
Nyt sain tuon auton kalleimman yksittäisen peltiosan paikalleen, joten kuvasarja havainnollistanee.
Tätä kromijöötiä en siis halunnut tuossa enää pitää:
Kuva
Ja tähän tilaan ei suoraan olisi mitenkään pystynyt pelkällä tarralla tuota kilpeä laittamaan, enkä halunnut reiättömään kilpeen alkaa tökeröitä reikiä porailemaan:
Kuva

Joten omalla designillä syntyi minimalistiset kilpitelineet joilla asennus näyttää tältä:
Kuva

Ehkä tuota designiä täytyy vielä hieman hioa, sitä voisi jonkun 6mm laskea tuota kilpeä alaspäin ilman että telineen yläreuna kilven alta näkyy. Täytynee kokeilla uutta versiota sitten jahka saan PETG-tulostuksen aloitettua, saa sitten seuraavasta versiosta vielä kestävämmän.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Beta Julio kirjoitti:
TeroPee kirjoitti: Mistään mitään ymmärtämättä kysyn kuitenkin että mikä esti laittamasta kilpeä suoraan kaksipuoleisella teipillä (tai tarranauhalla) kiinni?
Nyt sain tuon auton kalleimman yksittäisen peltiosan paikalleen, joten kuvasarja havainnollistanee.
Tätä kromijöötiä en siis halunnut tuossa enää pitää:
Kuva
Ja tähän tilaan ei suoraan olisi mitenkään pystynyt pelkällä tarralla tuota kilpeä laittamaan, enkä halunnut reiättömään kilpeen alkaa tökeröitä reikiä porailemaan:
Kuva

Joten omalla designillä syntyi minimalistiset kilpitelineet joilla asennus näyttää tältä:
Kuva

Ehkä tuota designiä täytyy vielä hieman hioa, sitä voisi jonkun 6mm laskea tuota kilpeä alaspäin ilman että telineen yläreuna kilven alta näkyy. Täytynee kokeilla uutta versiota sitten jahka saan PETG-tulostuksen aloitettua, saa sitten seuraavasta versiosta vielä kestävämmän.
Nyt ymmärrän paremmin. Itse jättäisin nuo alakynnet pois ja laittaisin kilven teipillä noihin tehtyihin käikäleisiin kiinni.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

TeroPee kirjoitti:Nyt ymmärrän paremmin. Itse jättäisin nuo alakynnet pois ja laittaisin kilven teipillä noihin tehtyihin käikäleisiin kiinni.
Se oli alunperin mielessä itselläkin, mutta rohkeus ei riittänyt. :) Tuo napakaksi tehty kynsi pitää auttavasti kilven paikallaan ilman tarraakin, joten ajattelin että se toimisi varmuuden maksimoijana, eli jos tarra jostain syystä pettää (vaikka puhdistettuihin ja kuumailmapuhaltimella lämmitettyihin pintoihin liimasinkin) niin kilpi voisi vielä pysyä mukana.

Hirveän paljon monimutkaisempi designi ei tulisi siitäkään jos tuohon tekisi liikkuvan ja napakasti kilven yläreunaan kiinnittyvän kynnen, jolloin tuo pysyisi paikallaan kokonaan ilman teippiä. Mutta ehkä seuraavaan evoluutioversioon voisi ainakin vähän kaventaa tuota kynttä ja pudottaa tuota kilpeä 6-10mm alemmaksi.

Onhan tämä vähän sellainen 1st world problem hierottavaksi, mutta kun näitä samalla kilvenalusella varustettuja pirssejä on ja liikkuu kavereillakin, niin ei nuo ponnistukset jää vain yhden auton iloksi, joten sinällään ihan mielenkiintoista värkätä.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Beta Julio kirjoitti:Onhan tämä vähän sellainen 1st world problem hierottavaksi, mutta kun näitä samalla kilvenalusella varustettuja pirssejä on ja liikkuu kavereillakin, niin ei nuo ponnistukset jää vain yhden auton iloksi, joten sinällään ihan mielenkiintoista värkätä.
Just meinasin sanoa että kyllä merssu-miehen elämä on helppoa jos auton suurin ongelma on rekisterikilven kiinnitys. :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Pohja paikattu/maalattu/massattu
Helmat hitsattu/maalit pääl..
Viikko aikaa botnialle, kiirehän tässä tulee :? Jousi/tukivarsi/vetarijunppaa edes vielä..
Rankkaa tää harrastaminen.
Edit. Sainpa tän toimii
Kuva

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Sovittelin 156:n sumuvalon kuorien sisälle DRL-valon.
Liitteet
Lasirikkoinen 156:n sumari DRL:n soviteosana.
Lasirikkoinen 156:n sumari DRL:n soviteosana.
DRL-156n sumarin kuorissa.jpg (159.26 KiB) Katsottu 9566 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuohan istuu nätisti sumarin koteloon. Menikö helposti?

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Tuomas K kirjoitti:Tuohan istuu nätisti sumarin koteloon. Menikö helposti?
Menihän se. Suolistin ensin kaiken irtoavan pois sumarin kotelosta. DRL:n kiinnityssankaa piti hieman väännellä, jotta se sopi sumarin kotelon alaosan muotoon. Sumarin alaosaan piti porata DRL:n sangan kiinnitysruuveja varten pari reikää, sangan kiinnitin koteloon M5 ruuveilla. Kiinnityssangan reiät ovat pitkät urat, joten DRL:n upotussyvyys koteloon oli helppo säätää juuri sellaiseksi, että mustan kehysmuovin sai napsautettua napakasti paikalleen sumarin kotelon etureunan tasalle.

DRL-sarja, jota sumarien sisälle sovittelin, on tämä: https://www.topautoosat.fi/m-tech-14354268.html .

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sama sarja pitäisi sopia myös 159:siin, koska sumuvalo on sama.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Vaihdoin 75:seen narisevat alatukivarret korjatuttuihin ( uudet puslat ja pallonivelet ), lisäksi vaihdoin väsyneiden koiranluiden tilalle
race-henkiset uniballit jotka myös poimin hyllystä. Näillä onkin sitten hyvä lähteä ratapäiville murskaamaan rataennätyksiä. ( viimeinen oli sarkasmia ) Lisätään vielä, että tukivarret on kevennetty, eli ihan tosissaan ollaan liikkeellä.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Askartelin uudet takajouset alle!
Huomenna hattu kouras konttorille.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...ja sunnuntaina Jurvaan, tottakai?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Polforea kirjoitti:...ja sunnuntaina Jurvaan, tottakai?
Tottakai!
Toivottavasti pääsis pikkubussolla liikkeelle, mut kaiken varalta kävin hakee uutukaiset etukiekot myös 159, jos tuleeki katsastusmiehen kans eripuraa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Avasin vasemman takaoven ovipahvin. Korjasin kahvan alla olevan pultin kierteet ovesta.
Avasin oven peltirungon.
Löin pohjalle STP Black Silveriä ja päälle STP BlackBlockia (12mm bitumi/rouhepuristetta).
Tiivisteeksi sitten RK:n yleistiiviste 5x15mm.

Pistin kasaan. Sama homma oikealle puolelle ilman kierteiden korjausta.
Yksi 14,90€ matto tuota 12mm tavaraa nipinnapin riittää takaoviin, vähän enempi olis saanut olla niin ois saanu hyvemmän peiton (joo, 70-80% peitto pitäis riittää kyllä joidenkin mukaan, siihen päästiin).

Samalla totesin vasemman takaoven kaiuttimen kalvon olevan revennyt ja oikean rutikuiva...

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Tallin liian pienen koon takia pihalla tapahtuu jälleen, nimittäin GT:n alustan päivitys alkoi kuskin puolen etukulmasta. Tämänhän pitäisi olla melko suoraviivainen operaatio ilman kummempia hämmennyksiä.
Noh, kuitenkin ensimmäinen haaste ilmeni iskarin alapään pultin kanssa: se ei suostunut avautumaan. Perinteiset keinot käyttöön eli lämpöä, irrotusöljyä yms. muutamia kierroksia. Ei lähde vieläkään. Apuna auki olleessa KYBin Youtube-videossa oli onneksi törmätty samaan ongelmaan, joka oli ratkaistu sahaamalla vastamutteri halki. Ryhdyin samaan operaatioon ja pian mutteri olikin jo puukkosahan avustuksella halki. Sekään ei kuitenkaan hievahtanut mihinkään. Tässä kohtaa totesin, että pulttikin on joka tapauksessa entinen, joten rälläkkä laulamaan ja pultti poikki mutterin juuresta. Tämän jälkeen uusia yrityksiä avata pulttia (joka siis ei enää ollut missään periaatteessa kiinni) sekä kunnon jatkovarrella että pyssyllä vuorotellen, lämpöä ja irrotusöljyä unohtamatta. Tuurnalla yms. naputtelu katkaistulta puolelta ei tuottanut minkäänlaista tulosta ja naputtelun tehoa söi vähäinen tila ja se, että iskarihaarukan alapää oli jo irti alatukivarresta. Jos haarukkaa ei irroita, ei iskaripakettia saa pois pyöränkotelosta vaikka sen yläpäästään irrottaisi (tämäkin tuli testattua varmuuden vuoksi). Totesin, etten aio vanhaa iskaria enää käyttää eli sen voi uhrata -> siispä rälläköimään pulttia ja iskarin kiinnikettä haarukan raosta. Tämä onnistuikin melko hyvin ja pian sain jo naputeltua haarukan irti iskarin alapäästä ja irroitettua iskaripaketin. Vanhasta paketista piti hyödyntää suojakumi sekä yläosan levy, joten paketti purkuun ja uusi Eibach/Bilstein kombo kasaan. Tämä osio menikin ilman suurempia ongelmia (pienemmistä ja näppärämmistä jousipuristimista olisi etua, mutta nykyisilläkin onnistuu). Seuraavaksi iskarin haarukka ruuvipenkkiin ja ihmettelemään miten pultin jämät saisi siitä pois. Pultinkannan puoleinen osa lähtikin lopulta pulttipyssyllä, mutta toinen puoli on lähestulkoon yhtä puuta haarukan reiän kanssa. Poraaminen tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, mutta sekin vaikutti tuskaisen hitaalta ja lopputuloskin vaikuttaa epävarmalta. :x

Nyt pohdinnassa on että täytyykö jostain hankkia iskarin pulttien ja mutterien lisäksy myös iskarin haarukat molemmille puolille varmuuden vuoksi. Ilman tätä yhden pultin kanssa taistelua olisin todennäköisesti ehtinyt kasaamaan auton ja mahdollisesti tekemään toisenkin kulman vielä perään.. Mutta ainahan jonkin pitää vähän vastustaa. :lol:

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Haarukka ruuvipenkkiin ja pora käteen. Kyllä se siitä yllättävän nopeasti antautuu. Uudet alumiiset haarukatkaan ihan ilmaisia ole.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Iskarin saa sen haarukan kanssa pois pyöräkotelosta avaamalla napamutterin ja alapallonivelen, näin saa olka-akselin sivuun.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Meni tunteisiin tuo pimeäpiilon leikkiminen, poronhoitoalueellakin tulee ajeltua suht usein. Yritin ensin maltillisempaa puskurin sisään muttei siitä tullut tarvista. Kuvassa vielä kaikki säädöt tekemättä, mutta nyt näkee.
Liitteet
IMG_20190830_004108-307x409.jpg
IMG_20190830_004108-307x409.jpg (58.19 KiB) Katsottu 8871 kertaa
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lancia Delta Evon alatukivarsien kiinnitysten ja puslien update. Saattaa olla jonkinlaista vaikutusta.. :)
Liitteet
WP_20190501_20_32_38_Pro.jpg
WP_20190501_20_32_38_Pro.jpg (217.89 KiB) Katsottu 8771 kertaa
WP_20190507_11_42_04_Pro.jpg
WP_20190507_11_42_04_Pro.jpg (227.56 KiB) Katsottu 8771 kertaa
20190831_160935.jpg
20190831_160935.jpg (134.3 KiB) Katsottu 8771 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lancia Delta Evon OT-pumpun huolto/ fixi.
Liitteet
DSC_0564_1567270548699.JPG
DSC_0564_1567270548699.JPG (117.3 KiB) Katsottu 8768 kertaa
DSC_0563_1567270550734.JPG
DSC_0563_1567270550734.JPG (107.94 KiB) Katsottu 8768 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Venakoppa fixiä; Lasikuulapuhallus, VHT-Wrinkle pintaan, kiinnitysmutterit keltapassivoitu, ja öljykorkki mustapassivoitu.
Liitteet
WP_20190520_13_03_53_Pro.jpg
WP_20190520_13_03_53_Pro.jpg (216.49 KiB) Katsottu 8763 kertaa
WP_20190520_19_35_36_Pro.jpg
WP_20190520_19_35_36_Pro.jpg (146.82 KiB) Katsottu 8763 kertaa
DSC_0565.JPG
DSC_0565.JPG (122.6 KiB) Katsottu 8763 kertaa

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Hienoa jälkeä!

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Beta Julio kirjoitti:Hienoa jälkeä!
Kiitos! Mukava kuulla että miellyttää :)

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onpas ollut hyväkuntoiset metalliosat jo lähtötilanteessakin. Ei ole paljon suolaa tainneet nähdä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

mutt kirjoitti:Onpas ollut hyväkuntoiset metalliosat jo lähtötilanteessakin. Ei ole paljon suolaa tainneet nähdä.
Juu, ei ole suolaa saaneet. Lisäksi on uutena vielä massattu.Oli pesun jälkeenkin melkein kuin uudet, mutta kävivät tuossa muiden osien mukana passivoinnissa.
Asennuksen yhteydessä aattelin päälle suihkia jotain transparent Tectyliä, tai vastaavaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Laitoin käyttämäni työkalut omille paikoilleen vaihdettuani TVR:n bensapumpun.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tässä on kaks vaihtoehtoa: ruuvari hyllyyn, tai kaikki mahdolliset ja mahdottomat työkalut mitä on talliin koskaan eksynyt. Veikkaisin ensimmäistä vaihtoehtoa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä siinä mukana pari kiintolenkkiä, klemmariavain ja peltisakset oli ruuvarin lisäksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eilen. Tiputin pulttipyssyn, onneksi osu varpaaseen, ettei lattiaan tai pyssyyn tullut pipiä. Varpaaseen tuli.

Turvakengät? Ehkä joskus.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kevensin Spideria ainakin 10kg. Eli siis imuroin kesän hiekat pois lattialta ja takaluukusta. Samalla kyllä lisäsin hydraulinestettä kattomekanismin pumpun säiliöön. Tai siis notkea sorminen teini lisäsi nesteet, minä vain kaivoin taas pumpun ja säiliön esiin.

Tämä siis sen Turun alueen Alfa tapaamisen kunniaksi tänään kello 15:00 Paimion Tammisillan ABC:llä.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lancian starttimoottori tuli tsekattua.
Ei tuossa mitään vikaa ollut, ja kaikki oli hyvässä kunnossa.
Tulihan putsailtua solenoidia myöden. Nyt on taas puhtaat kontaktipinnat sielläkin.
Toivotaan että toimii ainakin seuraavat 30 vuotta. :)
Liitteet
IMG_20190908_154352_711.jpg
IMG_20190908_154352_711.jpg (144.56 KiB) Katsottu 8151 kertaa
PhotoEditor_20190907_203730815.jpg
PhotoEditor_20190907_203730815.jpg (140.55 KiB) Katsottu 8151 kertaa
DSC_0586.JPG
DSC_0586.JPG (138.09 KiB) Katsottu 8151 kertaa

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Toiset korkeammalla tasolla ja toiset matalammalla... No vaihdoin Espaceen tulpat.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Uudet takaiskarit (Bilstein B4) ja jouset 159:iin.

Vastaa Viestiin