Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JaakkoK
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): Ex.2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1996 Jaguar XJS (Spindrift White)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Ex.Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Polestar 2 LR Twin
Paikkakunta: Kirkkonummi

Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Hankin Juhannuksen jälkeen 2007 Spider 3.2 JTS Q4sen, ostettaessa n. 76000 km, nyt hieman vajaat 80 000.

Aiemmissa harrasteautoissa olen ensimmäisenä vuonna noudattanut periaatetta 'kaikki suodattimet, nesteet ja tulpat vaihdetaan' mikäli ei ole varmaa tietoa siitä milloin on vaihdettu ja jos ajomäärä on olluit merkittävä.

Kun on uusi merkki kyseessä, käytetään täältä löytyvää kollektiivista tietoa - onko syytä noudattaa samaa periaatetta tuon yllämainitun kanssa?

Suomen ajalta noin neljä vuotta taaksepäin löytyy säännölliset hultotiedot, samoin muutamalta ensi vuodelta, mutta noiden välissä tyhjää (siis huoltokirjassa).

Eli moottorin öljyt, suodattimet, jarrunesteet vaihtoon.

Jäähdytysneste? Punainenhan kestää pidempään, vihreä pitäisi vaihtaa. Tässä punainen.

Tulpat? Näille vaihtoväliksi annetaan 120 000km / 4 vuotta. Joko on tarpeen vaihtaa?

Jakovaihteiston ja perän öljyt? Onko tässä tarpeen noilla kilometreillä vai onko 'overkill'?

Vaihteistoöljyt (automaatti)? Tämähän on sitten ikuisuuskysymys, vaihtaako vai ei. Itse aiemmassa ranskalaisessa Aisinin automaatti vaihtoi alkuperäisillä öljyillä ilman mitään valittamisen aihetta vaikka mittarissa oli yli 220 000 kun sen vaihdoin pois. Toisessa kesäautossa ZF:n laatikkoon osa öljyistä vaihdettiin 15v/79000 km jälkeen, mutta siinäkään ei eroa käyttäytymisessä tullut, mutta olhan varman päälle. Nyt on noita huuhteluvaihtoja saatavilla, kannattaisiko?

Eli, onko kokemuksia tai näkemyksiä?

Terv. JaakkoK

PS. Onko auto ollut aiemmin jollain foorumilaisella, näkyy tämän threadin (http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 2&start=50) noin puolivälissä ensimmäisessä isossa kuvassa, se musta siinä punaisen vieressä keskellä kuvaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kannattaa muistaa, että kilometrien lisäksi myös aika haavoittaa.
JaakkoK kirjoitti: Jäähdytysneste? Punainenhan kestää pidempään, vihreä pitäisi vaihtaa. Tässä punainen.
Jos vaihdettu hiljattain, niin turhaa lie vaihtaa. Jos iästä ei tietoa, niin vaihtoon vaan, ei se kallista ole. Vaihtuu kyllä vähintään osittain jakopääjumpan yhteydessä tai paisarin porsiessa, mutta älä nyt niiden kanssa hoppuile.
JaakkoK kirjoitti: Tulpat? Näille vaihtoväliksi annetaan 120 000km / 4 vuotta. Joko on tarpeen vaihtaa?
Auto on 12-vuotias, olisihan se kolmatta kertaa edessä :)
JaakkoK kirjoitti: Jakovaihteiston ja perän öljyt? Onko tässä tarpeen noilla kilometreillä vai onko 'overkill'?
Näähän on ikuiset, eli kyllä se mekaniikka kestää öljyjen eliniän. Minä vaihtaisin, kyllä sinne kuitenkin vettä kondensoituu sekaan lämmön pumpatessa.
JaakkoK kirjoitti: Vaihteistoöljyt (automaatti)? Tämähän on sitten ikuisuuskysymys, vaihtaako vai ei. Itse aiemmassa ranskalaisessa Aisinin automaatti vaihtoi alkuperäisillä öljyillä ilman mitään valittamisen aihetta vaikka mittarissa oli yli 220 000 kun sen vaihdoin pois.
Sama kuin voimansiirtoöljyissä - minä vaihtaisin. Ei se aikakaan tosiaan niille litkuille hyvää tee ja jos ne vaihtaa ajoissa, siitä on enemmän hyötyä kuin siitä jos ne vaihtaa myöhässä.

Arvostan tuota periaatettasi ja itse kyllä suosisin sitä yhä, etenkin siistin auton tapauksessa. Sitten joskus kun tulee aika luopua autosta, tulee ostajallekin hyvä mieli kun voi esitellä että näin on tehty. Jos ei tule aikaa luopua autosta, on itsellä hyvä mieli kun näin on tehty :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JaakkoK
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): Ex.2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1996 Jaguar XJS (Spindrift White)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Ex.Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Polestar 2 LR Twin
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Polforea kirjoitti:Kannattaa muistaa, että kilometrien lisäksi myös aika haavoittaa.
JaakkoK kirjoitti: Tulpat? Näille vaihtoväliksi annetaan 120 000km / 4 vuotta. Joko on tarpeen vaihtaa?
Auto on 12-vuotias, olisihan se kolmatta kertaa edessä :)
Tuota neljää vuotta tuossa juuri jäin miettimään että voiko aika haavoittaa tulppia. Nykyisen lyijyttömän bensan aikanahan hyvien (platina tai iridium) tulppien käyttöiäksi sanotaan yleensä 100 - 120 tkm. Tuon minun katollisen kesäauton "hovikorjaaja", joka osaa asiansa hyvin, sanoo samaa yli 100 000 km vaihtoväliä ilman aikaa Jaguarin V8:ssa. Eli miksi Alfa antaa neljä vuotta vaihtoajaksi? Luulisi kipinöiden määrän olevan se määrittävä tekijä tulppien eliniässä... :?

JaakkoK

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, se kieltämättä hämmentää. Kipinöiden määrän lisäksi kylmäkäynnistykset voi olla merkitseviä (rikkaampaa seosta, enempi nokea jne), voi myös olla että on pohdittu ruuhkaseisontaa jne, jossa kipinät viuhuu mutta kilsat ei. Lisäksi ne voi ajan myötä vähän jumahtaa - pyörästä kun ruuvasin tehdastulpat irti 9 ikävuoden kohdalla, oli tarvittava avausmomentti jo hivenen hirvittävällä tasolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oma mielipiteeni hivelee Polforean käytäntöjä; kaikki vaihtoon.

200tkm ajetun Q4:n takaperän öljyt, jotka on ilmeisesti n. 100tkm:ssä vaihdettu, oli jo aika karmeat. Eikä kuulemma etupäässäkään niin hirveän hyvä.
Vaihteiston öljyt vielä odottavat vaihtoa, kun ei ole ollut a) aikaa ja b) rahaa.

Jäähdytysnesteinä näissä lie ollut punaista tehtaalta ihan alusta asti? Sitä mietin, että miksi, kun eikös se propyleeniglykolipohjainen punainen ole ajatuksena alumiiniosien vuoksi - onko niitä sitten niin merkittävästi?

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tossa v6:ssa ei ole juuri ollenkaan rautaosia jäähdytysjärjestelmässä. Jos oikein muistan, niin sylinteriputketkin on alumiinivalun sisällä.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

JaakkoK
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): Ex.2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1996 Jaguar XJS (Spindrift White)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Ex.Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Polestar 2 LR Twin
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

No samaa mieltähän kaikki täällä olivat kuin omatkin ajatukseni olivat, eli lähes kaikki nesteet (pl ohjaustehostin), suodattimet ja tulpat vaihtoon. Tietää sitten milloin ja mitä on vaihdettu. Automaattilaatikon öljyjen vaihto jää keväälle ennen seuraavan ajokauden alkua, silloin on mahdollista saada vaihto koneella huuhtelemalla.

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja niki »

JaakkoK kirjoitti:No samaa mieltähän kaikki täällä olivat kuin omatkin ajatukseni olivat, eli lähes kaikki nesteet (pl ohjaustehostin), suodattimet ja tulpat vaihtoon. Tietää sitten milloin ja mitä on vaihdettu. Automaattilaatikon öljyjen vaihto jää keväälle ennen seuraavan ajokauden alkua, silloin on mahdollista saada vaihto koneella huuhtelemalla.
Etu ja takaperäöljyt on vaihdettu autoon 28.06.2018 / 72 tkm, joten turhaa työtä vaihtaa niitä heti uudestaan. Öljyinä on käytetty Tutelaa ja Seleniaa, kuten pitääkin ja kaikki suodattimet on autoon vaihdettu myös. Tulppia ja jäähdytinnesteitä ei ole minun aikana (2018-2019) vaihdettu, kuten ei myöskään autolaatikon öljyjä.

Viime vuonna on lisäksi vaihdettu mm. molemmat etupyöränlaakerit, uudet renkaat ja vanteet, etu ja takamerkit sekä uusi avain. Aikana jolloin merkintöjä ei huoltokirjassa juuri ole, on auto ollut Vaunulan omistajasuvun edustajalla, joka on tuonut auton aikanaan maahan ja autoa on huollettu saamani tiedon mukaan siellä. Harmillista ettei tuolta ajalta ole kuitteja ja merkintöjä olemassa.

Harvinaisen auton olet hankkinut ja onnittelut siitä! Saa vinkata mikäli joskus haluat Spiderista luopua...

Terveisin edellinen omistaja. :-D
Ammattina autokauppa

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Juurikin samaa pohdin Breran kohdalla, nyt pitää ajokauden jälkeen vaihtaa kaikki öljyt ja jäähdytin/jarrunesteet varmaan myös. Mistäs tuota Seleniaa/Tutelaa saa ostaa, suomessa näyttää olevan aika heikkoa.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

JaakkoK
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): Ex.2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1996 Jaguar XJS (Spindrift White)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Ex.Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Polestar 2 LR Twin
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

niki kirjoitti: Harvinaisen auton olet hankkinut ja onnittelut siitä! Saa vinkata mikäli joskus haluat Spiderista luopua...

Terveisin edellinen omistaja. :-D
Kiitos 'niki' tiedoista. Nuo on hyvä tietää. Harvinaisuudesta olen itsekin muutaman kerran kuullut ja sen perusteella yritin selvittää eri versioiden valmistusmääriä, mutta vaikeaa on (verrattuna Jaguarien tietoihin, joissa eri vuosina valmistettujen versioiden valmistusmäärät löytyy yhden yksilön tarkkuudella). Kokonaisvalmistusmäärä näyttää olevan 12363. Englannissa (tai UKssa) tietoja löytyy rekisteröidyistä malleittain; UK:n viime vuonna rekisteröidystä yli 1600:sta 2006-2010-mallin Spideristä vain 29 on Q4 automaatilla. Kokonaisvalmistusmäärä näyttää olevan 12363, eli jos suhde on kaikissa valmistetuissa sama kuin UKssa olevissa, niin tuota versiota olisi tehty vain runsas 200 kappaletta. Voisiko tuo pitää paikkansa?

Terv. JaakkoK

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Q4:n saatavuus RHD:nä taisi olla hivenen vasemmalta ajettavaa nihkeämpää, joten en välttämättä suhdetta peilaisi brittien datoista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

JaakkoK kirjoitti:No samaa mieltähän kaikki täällä olivat kuin omatkin ajatukseni olivat, eli lähes kaikki nesteet (pl ohjaustehostin)
Jos tiedossa ei ole, että ne tehostimen nesteet on vaihdettu joskus lyhyen aikaa sitten, niin vahva suositus niidenkin vaihtamiselle. Eiköhän nekin ole jo melkoista kuraa.

Vastaa Viestiin