Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Gianluigi
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 20:07
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0jts
Vm. 2003

Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Gianluigi »

Morjensta vaan kaikille mahdollisille lukijoille!

Kohtuu tuoreena Alffan omistajana kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ja heti avun tarpeessa. :D

Ostin siis jonkin aikaa sitten projektiksi otsikon mukaisen auton 234tkm ajettuna. Tarkoituksena olisi saada auto jokapäiväiseen ajoon. Autossa on tekemistä jos jonkinlaista, mutta vika josta kirjoitan nyt, on vaivanut päätäni jo jonkin aikaa. Viestiketjuja aiheesta olen lukenut todella monia, varmaan neljällä eri kielellä.

Eli siis, edellisellä omistajalla oli alkanut tulla ongelmia kaasun toimivuuden kanssa. Hän oli vienyt auton korjaamolle, jossa oltiin katsottu vikakoodit. Tulokset olivat p1687, (motorised throttle stop learn), p1022 ja p0120 jotka viittaavat kaasupolkimen potentiometrin häröilyihin. Korjaamolla he olivat tuominneet kaasuläpän vialliseksi ja vaihtaneet sen. Ei vaikutuksia. Tämän jälkeen ex-omistaja oli vienyt auton Alffoja tekevälle pajalle jossa oltiin katsottu johtosarjoja, ilman tuloksia.

Noh, sitten minä astun kuvioihin. Ostin auton ja ajoin sen kotiini limb mode päällä. Auto kiersi paikallaan n. 3000rpm ja vastasi kaasuun huonosti. Tyhjäkäynti epätasaista. Liikkeessä ajo oli tahmeaa, liikkeellelähtö nykivää ja kulku loppui sinne 3000rpm tietämille.
Kotiin päästyäni laitoin auton piuhan päähän ja luin vikakoodit.

Tulokset: em. p1687 signal high, p0120 (throttle potentiometer invalid signal), p1121 (throttle potentiometer track 1 signal low) ja p1122 (throttle potentiometer track 2 invalid signal). Kaikki muut sain nollattua paitsi tuon p1687. Sitten auto käyntiin, heti nuo kolme muuta palasivat ja käynti samanlaista.

Tämän jälkeen tehdyt toimenpiteet:

-Sytytystulpat vaihdettu
-Kaasuläppä puhdistettu, myös elektroniikan osalta, koskettimia väännetty että osuvat rataansa paremmin
-Kaasupolkimen elektroniikka puhdistettu, väännetty koskettimia samanlailla kuin kaasuläpän osalta
-Lukuisia liittimiä puhdistettu, kiristetty
-Akun napojen ja leukojen puhdistus
-Akun päällä olevan sulakeboxin tsekkaus ja puhdistus
-Rikkoitunut imuputken haitariosa vaihdettu
-Alipaineletkujen liitokset laitettu kuntoon
-Moottoriöljyt vaihdettu
-Lukuisia ecu- ja throttle resettejä tehty, ecu -resetit tehty akun irroitus tyylillä


Ja varmaan paljon muuta, mitä en juuri nyt muista.

Nykytilanne:

Auto vastaa mielestäni nyt kaasuun ihan hyvin ellei jopa kohtuu normaalisti ja kiertääkin niin korkealle kuin vaan uskaltaa kierrättää auton ollessa paikallaan. Tyhjäkäynti on edelleen epätasaista, tärisevää. Irroitin ilmin liittimen, niin tyhjäkäynti vain huononi. Liikkellelähtö on hieman parempaa kuin aikaisemmin. Kiihdytys taasen on entisellä tasollaan, eli kiihtyy tahmeasti ja veto loppuu siihen 3000rpm nurkille. Vikakooditilanne on pysynyt samana kuin aikaisemminkin.

Kaasupolkimen asentoarvoksi lepoasennossa virrat päällä 7.84%, mikä on käsittääkseni tehdaslukema. Kun auton laittaa käyntiin, arvoksi antaa 2.75%. Onko normaalia vai onko liian vähäinen lukema, näin voisi kuvitella kun tyhjäkäyntikin on huonoa. Track 1 ja track 2 virtamäärät näyttivät mielestäni olevan ihan ok, niin käynnissä kuin sammuksissa virrat päällä. Toki en ole mikään sähkömies enkä valitettavasti nyt muista millään niitä arvoja.

Kysynkin nyt raadilta että mitä seuraavaksi? Osahankintoja olen vielä koittanut karttaa, ajattelin ensin panostaa vianetsintään, mutta kyllä nyt kohta täytyy jotain varmaan ruveta ostamaankin.

Kiitos paljon jo etukäteen neuvoista/vinkeistä/henkisestä tuesta! Ja pahoittelut mikäli teksti tai sen sisältävä kieli oli sekavaa luettavaa. :D

Peace and Love!

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JTS-koneessa ei tyhjäkäynti ole tasaista, koska laihaseosmoottori.

Jos käy kaikilla, niin esimerkiksi ilmamassamittari voisi olla syyllinen tuohon tehohävikkiin. Itselläni oli muinoin Twinspark, jossa rikkinäinen ilmi aiheutti sen, ettei kuormalla päässyt yli 3200rpm mitenkään. Vapaalla meni heittämällä rajoittajalle. Nyki ja paukku ja leikkasi tehot heti tasan tuossa.
Ei toki ihan täsmää oireiden kanssa.

Lisäksi - mitenkä olis vaan se kaasupolkimen potikka? Luulis joltain foorumilaiselta löytyvän purkuosaa halvalla... Tai vaikka ihan vaan kokeiltavaksi. Näitäkin on mennyt.
Etenkin kun mm. tähän on käpistelty ja homma on ollut sen jälkeen parempi.

Ja onhan näistä monista jakokin hypännyt hampaan kaks, joka aiheuttaa myös mystisiä ongelmia - tosin ei vikakoodia polkimen potikoista.

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 467
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Onnea hankinnasta :) Hienoa että jälleen yhtä "Tonnin alfaa" yritetään pitää tien päällä! Kuulostaa vahvasti yksilöltä, jota itsekin seurailin nettiautossa.

Johtosarja ja ne isot liittimet kaasuläppäkotelon päällä oli yleisiä osumia noille koodeille, mutta jos tämä osa tutkittu ja todettu toimivaksi niin sit on jotain muuta. Yllä paljon hyviä potentiaalisia kohteita, niistä kannattaa lähteä liikkeelle. Entiset suuttimet voisi myös oireilla tuommoista, ensimmäinen jötsini otti kanssa paikallaan kiekkoja mukavasti, mutta ei sitten enää tien päällä. Finjectorilla totesivat neljästä suuttimesta yhden olevan entinen ja kolmen muun myös ehtoopuolella. Tilalle käytetyt ehjät suuttimet niin johan tuli eloa liikkeeseenkin. Suutinten vaihto vaatii peevelisti purkamista joten kevyemmät konstit kannattaa katsoa ensin, mun tapauksessa ei tainnut vikakooditkaan ihan täsmätä noihin.

Hyvä akku tekee kanssa joskus ihmeitä, jos nykyinen on jo ehtoopuolella.
Money well spent? Well, money spent...

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Rema »

Suuttimien puhdistukseen aine,silloin kun bensiinisäiliössä on vahan bensiiniä, vaikutus on suurin jos vika on suuttimissa. Liitimien irroitus ja suihkutus contact gleaner voi auttaa.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Kuulostaa vähän omalta autolta (GT JTS) ennen kuin kaikki suuttimet vaihdettiin.
Korjaamolla totesivat että oli karstaa. Puhdistusaine auttoi jonkin verran.
Mulla veto hyyty 4000 kierroksessa, joskus pienemmilläkin kierroksilla, varsinkin kylmänä oli todella tahmea.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tämä ei ole ehdoton totuus, mutta yhdessä ketjussa todettiin kotimaisen suutinhuoltajan todenneen, että puhdistusaineet sulattaa JTS suuttimessa olevaa suodatinverkkoa/verkon pidintä tms eikä niitä pitäisi näissä käyttää.

Asiasta vihtahousuun, en ole koskaan saanut aikaiseksi selvittää miten näihin saa uusia suuttimia, onko vinkata ostokanavaa? Sekundäärinen asia kun oma auto makaa katoksessa vailla käyttötarvetta, mutta se pistää ilmeisesti suutinten takia kylmänä tyhjäkäynnillä mcsf:n tauluun. Toimii kyllä kierroksilla ihan ok. Tai muuta syytä siihenkään vikaan ei ole löytynyt ja ne suuttimet on vika vaihtoehto kun niin kauheat vaihtaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ihan samalta kuulostaa kun meikäläisen 156 JTS aikoinaan... Lopullista vikaa ei koskaan löydetty, kun hermo meni ja auto lähti vaihtoon.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Asiasta vihtahousuun, en ole koskaan saanut aikaiseksi selvittää miten näihin saa uusia suuttimia, onko vinkata ostokanavaa?
Omaan löysin täältä pari vähän käytettyä (mutta onneksi toimivaa) ja pari uutta jostain Latviasta eBayn kautta. Noita on todella huonosti saatavilla. Muutaman tilasin jostain UK:sta ja kohta tuli viesti etteivät pysty toimittamaan. Maksoin noista uusista 130€ / kpl. Vaihtotyö oli n. neljä tuntia. Outoa kyllä, meni ilman ongelmia mitä korjaamollakin hämmästelivät :-D Siinä on se ongelma että jos noita yksitellen joutuu vaihtelemaan niin kestää taas sen neljä tuntia kun kokeillaan jotain toista..näin mulle kerrottiin. Eli suosittelen vaihtamaan kaikki kerralla jos saa käsiinsä.

Itsekin suhtaudun epäillen noihin puhdistusaineisiin. Ne on lähinnä tapa todeta että onko vika suuttimissa. Käytin omassani sen ajan kun odottelin niitä uusia osia..

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja AVe »

sämpy kirjoitti:Tämä ei ole ehdoton totuus, mutta yhdessä ketjussa todettiin kotimaisen suutinhuoltajan todenneen, että puhdistusaineet sulattaa JTS suuttimessa olevaa suodatinverkkoa/verkon pidintä tms eikä niitä pitäisi näissä käyttää.
Tämä siis oman GT:n remontin yhteydessä Finjectorilta saatu tieto. Sanoivat silloin myös että pystyvät suuttimen huoltamaan mutta eivät ole saaneet yhtään suutinta toimimaan normaalisti sen jälkeen.
Samasta paikkaa tuli uudet suuttimet omaan kulkineeseen. En jaksanut alkaa nettiä selaamaan että mistä muualta löytyisi.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Öö... Hetkinen. Auto antaa siis aktiivista vikakoodia kaasuläpän asentotunnistimen signaaleista ja tästä johtuen tietty kaasuläpän sopeutuksesta. Auto ei kulje kunnolla ja nyt ollaan jo vaihtamassa ruiskutussuuttimia? :shock:


Laittaisin nyt ensimmäisenä tuon kaasuläpän toimimaan oikein ja sen jälkeen muuta, jos vielä tarvetta - vaikka sitten niitä suuttimia.

Mittaa kaasuläpän potentiometrien signaalit.
Ja jos ja kun mittatulokset eivät ole oikein, niin johtimien mittausta: Oikosulut jännitteeseen, maihin ja etenkin muihin johtimiin.
Liittimien pinnien puristus kunnossa edellisten mittaajien jäljiltä?

Mittausjärjestyksestä sen verran, että kaasuläpän signaalit mittaat oskilloskoopilla ECM:n päästä, koska se sitä tietoa tarvitsee. Jos löytyy poikkeama, niin sitten vasta mittaamaan toisesta päästä linjaa.
Oikosulut /vuodot muihin johtimiin mittaat kaikki liittimet irrotettuna. Älä piikitä johtimia rikki tai pinnejä väljäksi. Eli mittaukset vain oikeilla työkaluilla ja mittapäillä tai teet vain lisää vahinkoa.


Se että joku jossain on mitannut johtimet jotenkin ei tarkoita yhtään mitään, ellei ole tarkkaa dokumenttia mitä on mitattu, mistä ja mikä oli mittatulos (enkä luottais sittenkään). :roll:

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Öö... Hetkinen. Auto antaa siis aktiivista vikakoodia kaasuläpän asentotunnistimen signaaleista ja tästä johtuen tietty kaasuläpän sopeutuksesta. Auto ei kulje kunnolla ja nyt ollaan jo vaihtamassa ruiskutussuuttimia? :shock:

Jos omassa autossa on ollut joku vika niin onhan se sama pakko olla muissakin :-D
Totta kait kannattaa aloittaa sieltä missä vika lähtökohtaisesti vaikuttaa olevan, eli ne kaasuläpät. Kyllä omaan autoonkin tehtiin kaikki mahdollinen ja vaihdeltiin osia ml. imm (joka sekin oli sekaisin). Tuo että auto ottaa kierroksia tyhjäkäynnillä mutta ajaessa ei tuu tehoa niin sopii kyllä hyvin suutinongelmaan, jos varmaan kaasuläpänkin..

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure nyt Thesiksessä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Törmäsin tähän keskusteluun, kun otin Thesiksen (3,2L Busso )talvisäilöstä ja se herjasi samaa vikakoodia. Siis P1687, kaasuläpän virhe. Akun jännite oli käynyt alhaalla, mutta latauksen jälkeen auto käynnistyi aivan ok. Ajattelin käydä ensi töikseni liittimet läpi, jollakulla oli se auttanut. MES ei suostunut nollaamaan, joten vika on päällä mutta auto tuntuu toimivan ihan normaalisti. Kaasupolkimen asentosignaaleissa oli heittoa Track 1 0,728 V, Track 2 0,396 V, merkinneekö tuo jotain?
Meni vähän väärään ryhmään, mutta sama vikakoodi )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niin nuo kaikki kolme vikakoodiaviittaa kaasuläppäkoteloon.
P1687 on adaptointi ei ole mennyt läpi alhaisen akkujännitteen johdosta.
P0120 läppäkolon signaali puuttuu
P1121 läppäkotelon signaali puuttuu potikasta 1
P1122 sama mutta potikasta 2.
Nämä aiheuttaa sen että kone kiertää vain sen 2500 rpm!
Niinkuin aiemmin todettiin vaikka viat viittaa kaasuläppäkoteloon, ne useimmin on johtuneet rintapellissä olevasta 23 pinnisestä liittimestä joka on ollut auton alusta asti ongelmaliitin. Niitä ei voi kiristää purkamatta, ainoastaan uros-pinniin kierrettiin hiuka jengaa, jotta se puree parennin kiinni! Eli vika on potikoissa (ecun mukaan) joka esiintyy myös itseoppimisongelmana.
Opetus;
Akku irti 30s
Virta päälle koskematta polkimiin
Odota 30 s
Virta pois
Odota 30s
Käynnistä moottori
Testerillä voi tarkastaa onko opetus mennyt läpi!
Suurin ongelma on moottorin kuluminen josta johtuu öljynkulutus ja karstoittuminen 👍

Vastaa Viestiin