Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Työkaverilla mielenkiintoinen tilanne alkuviikosta. Ruokatunnilla ylitti suojatietä, ja siihen tuli auto, joka pysähtyi antamaan tietä. Sen perässä tuli toinen, joka pysähtyi siihen ensimmäisen taakse. Juuri kun kaveri oli astumassa pysähtyneen auton edestä vastaantulevien kaistan puolelle, tämä toisena ollut auto iski tallan pohjaan ja kiihdytti ohi tästä ensimmäisestä, jatkaen vasemmalla kaistalla seuraavan risteyksen yli ennen omalle kaistalle paluuta. Just kerkesi kaveri hyppäämään edestä.

Ihan oli jopa hieman pistänyt ihmetyttämään asioiden saama yllättävä käänne.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ai tähän tyyliin?
https://youtu.be/_xfqpCV7do4

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tänään näkyi liikenteessä monenlaista poikkeavaa.
Mutta ehkä parhaiten tähän foorumiin liittyen kävellessäni Joutsan nelostien lentokoneiden varalaskupaikalla, noukin maasta sinisen muovinkappaleen.
Se oli lähes ehjä, ilmeisesti lampunpesimen suojamuovi, jossa luki sisällä valmistusteksti Alfa Romeo :-D
Kukas foorumilainen tuon on hukannut? :P
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nelostiellä Mäntsälän kohdalla näytti reilu 20 vuotta vanha Vw Sharan tila-auto tai vastaava alkaneen käydä öljyllä.
Eli siis moottori huusi ja helvetinmoinen savupilvi. Aikamoinen showhan tuo on.
Sammuuko nuo yleensä niin että laittaa vaikka kolmosvaihteen pesään, jarrut pohjaan, ja irroittaa nopeasti kytkimen? Vai palaako kytkin?
Toki toinen vaihtoehto on tukkia ilmansaanti.
Paras tapahan on tietysti työntää oma munansa pakoputkeen, jos on vain yksi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suomalaista pysäköintikulttuuria parhaimmillaan:

Kuva

Kun ei kuvasta oikein erotu, niin uteliaille tiedoksi että siinä kyltissä lukee "Linja-autojen kääntöpaikka".

Ja muille uteliaille: Saksan kilvissä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Yllättävän moni on 'lammas' eli seuraa edessä olevaa. Vaikka suurin osa noudattaisikin kyseistä sääntöä, heti kun joku joka joko tahallaan tai vahingossa rikkoo säännön, sieltä ne lampaat yks kaks seuraavat olettaen että menihän toikin.

Kulunut vuosi on tullut vietettyä Islannissa ja täälläpäin kaupungissa pysäköinti ja muukin liikenne voi olla viihdyttävää. Hätäajoneuvojen ja pelastusteiden tukkiminen siellä harvassa paikassa jossa niitä on merkattu ei vaikuta olevan lainkaan ihmeellisempi asia.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, eikä tuossakaan ole enää viimeisillä merkitystä. Keskemmälle tuskin montaa autoa tarttee että sitä bussikuskia vituttaa. Joku voisi kuvitella, että kyltti osaisi olla vironveijarin lava-auton takana piilossa, muta kyllä se ainakin matalahkoon pikkubemariin näkyi vallan mainiosti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Toista kuukautta kun on tullut asusteltua Oulunkylässä, on tullut ajeltua säännöllisesti kehä ykköstä. Siellä on ihan hiukan alkanut nyppimään nämä sankarit, joiden on ihan pakko jarruttaa jokaiselle kameratolpalle vaikka ei olisi ylinopeutta alunperinkään. Että mitä jos ottaisitte selvää, että mitä se oman auton mittari näyttää, tai sitten vähintään siirrytte siihen oikealle kaistalle ettei tarvitse vasemmalla kaistalla jarruttaa muutaman sadan metrin välein seitsemään kymppiin.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Kehä III:lla sama hidastelu Tuupakan kohdalla niin länteen kuin itään. Tulee tuota tietä ajeltua molempiin suuntiin useamman kerran kerran viikossa. Tähän alkaa jo tottua ....

Kaukokiidolta tuli eilen viesti, että minulle tuleva paketti on kuljetuksessa. Tänään tuli viesti, että se on jakelussa ensi maanantaina eli 19.8. Soitin heille, että voinko noutaa sen itse terminaalista ja vastaus oli, että vaikka heti. Olisiko niin, että tälle suunnalle Vantaata ei ole kuljetuksia rosterissa kuin vasta maanantaina? No, ei sen väliä. Tuleepahan samalla käytyä K-raudassa ja Puuilossa hakemassa maalia, korvausilmaventtiilejä ja pitkä terä poraan seinän läpiviennin merkkaustarkoitukseen.

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tuomas K kirjoitti:vasemmalla kaistalla jarruttaa muutaman sadan metrin välein seitsemään kymppiin.
Silloin kun kehäteitä aktiivisemmin ajoin, pitkät rävähti hyvin herkästi vasemman kaistan hidastajille. Huomautusta voi töötällä tehostaa. Turha hidastelu ja jarruttelu on laissa kielletty.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Osuikos tämä silmään?

Minusta tuo VW ei näyttäisi olevan ihan syytön tapahtumaan?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Vittorio Jano kirjoitti:Osuikos tämä silmään?

Minusta tuo VW ei näyttäisi olevan ihan syytön tuohon tapahtumaan?
Nokka painuu alas ja jarruvalot vilahtaa, melkein siirrytään toiselle kaistalle.


Olikohan kyseessä "opetustilanne", koska lähti heti ohituksen jälkeen perään.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Jup, samat havainnot. It takes two to tango.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, varsin roima kyykäytys kyllä volkkarikuskilta.

Mutta vaikka sitä ei olisi tapahtunut, niin tuo tilanne on moottoritieliikenteessä yksi niitä ihania perseyksiä, joissa jokaisen kuskin mielestä pitäisi toimia eri tavalla. Avataas vähän.

Rekka (R) ja 3 henkilöautoa (1, 2 ja 3) ovat matkalla 120km/h moottoritiellä. Rekka haluaa ajaa 80km/h, henkilöauto 1 haluaa ajaa 110km/h, 2 puolestaan 120 ja 3 130+km/h. Kolmosella on vitullinen kiire, koska Pynsä menee kiinni jo kolmen tunnin päästä, ja pitää ehtiä ahmimaan kunnolla munkkeja (ovat kyllä hyviä, ei sinänsä ihmetytä).

Alkuun tilanne on tämä, rekka on etummaisena ja 3 muuta saavat sen kiinni numerojärjestyksessä:
------------------------------------

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
..3.........2......1......R
------------------------------------

Kakkonen menee ykkösestä ohi ja jatkaa suoraan rekan rinnalle. Ykkönenkin ajaa 30km/h ohi ja lähtee kakkosen perään, tulee ensimmäinen suuri kysymys. Pitäisikö ykkösen jatkaa 110km/h, nostaa vauhdiksi 120km/h vai jäädä odottamaan että kolmonenkin pääsee ohi, onhan se nopeempi? No, ykkönen päättää lähteä rekasta ohi kakkosen perässä mutta olla kohtelias ja nostaa vauhtinsa samaan lukemaan ja suurimpaan sallittuun. Silloin hän ei varsinaisesti hidasta kolmosta, mutta kolmonen työntää puskuriin kiinni, koska kokee kakkosen uhkaavan munkkiennätystänsä ja haluaa päästä mahdollisimman nopeesti, kakkonenkin hilautuu painostuksesta lähelle ykköstä ja vasemmalla ajetaan alimittaisilla väleillä suurinta sallittua:
------------------------------------
..........3.1.2
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
................R
------------------------------------

Kakkonen kiroaa ykköstä, joka työntää puskurista vauhtia. Pitäisikö ykkösen nostaa vauhtiaan? Juridisesti ykkönen ei saa nostaa vauhtiaan, käytännössä se 40km/h nopeusero on ihan riittävä että isostakin autosta pääsee ohi niin nopeasti, että kenellekään ei tule siitä merkittävää tappiota.

Ykkönen kiroaa kolmosta, joka työntää puskurista vauhtia, mutta ei voi tehdä mitään.

Kolmonen kiroaa ykköstä, joka vaihtoi kaistaaa juuri hänen eteensä (vaikka oli itse vielä oikealla ja välikin oli pitkä) ja on nyt hänen elämänsä suurin uhka ja vaara ja haitta.

No, päästään kuitenkin ohi siitä raskassarjalaisesta. Kakkonen vaihtaa oikealle kaistalle. Pitäisikö ykkösen nostaa vauhtia vai hidastaa hieman, että pääsee turvallisesti kakkosen ja rekan väliin?

-Ensimmäinen vaihtoehto aiheuttaa oikeasti sen mystisen turhan ohituksen, kun kulkijoiden rauhoituttua takaisin marssivauhtiinsa ykkönen ohittaa kakkosen uudestaan.
-Toinen vaihtoehto on loogisesti järkevin - sillä saadaan jono nopeiten nopeusjärjestykseen, ohitukset loppumaan ja väki matkaamaan eteenpäin. Käytännössä tämä on nopeinta myös kolmoselle, mutta kolmonen kokee asian toisin, koska hetkeksi hidastuu.

Myös oikealle kaistalle paluusta ehtii tuossa käymään ajatussotaa. Kolmosen mielestä kahden muun auton pitäisi vaihtaa kaistaa välittömästi rekan (tai kakkosen, jos ykkönen menee siitäkin ohi) eteen, rauhallisemman ykköskuskin mielestä pitäisi jättää vähän väliä ohitettuun.

Ja sitten ihmetellään, että miksi tämä yhteispeli ei toimi ja miksi porukalla tulee savua korvista. Vastaus karussa totuudessaan kuuluu, että muuta mahdollisuutta ei ole niin kauan, kun ei edes yritetä hahmottaa kokonaisuutta tai ajatella myös muita ja heidän etenemistään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mm. noista syistä tulee vältettyä moottoritietä jos vain suinkin mahdollista. Elämä on paljon parempaa pienemmillä tiestöillä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Albertolli kirjoitti:Mm. noista syistä tulee vältettyä moottoritietä jos vain suinkin mahdollista. Elämä on paljon parempaa pienemmillä tiestöillä.
Tähän ainakin +100
VMP

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Helpolla on rekkakuski päässyt, jos tuo oli törkeintä, mitä 18 vuoteen on nähnyt.

Vasemman kaistan tukkijoita näkee aika usein. Melkeinpä joka kerta, kun vähänkään pidempää matkaa konetiellä on tänä kesänä ajanut.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Macela »

Tänään 8-tiellä Turusta Poriinpäin ennen Laitilaa; satasen rajotus, oon melko pitkän letkan keskellä jota vetää henkilöauto peräkärryn kanssa, mennään kaikki siinä noin 80:ia. Tulee vastaantulijoille ohituskaista. No meidän suuntaan menevien takaa lähtee vanhakoppanen S80 ohittamaan koko letkaa tätä vastaantulijoiden ohituskaistaa käyttäen. Näkyvyys tuossa toki on hyvä eikä vastaan tullut juuri autoja mutta enpä oo tollasta siirtoa ennen nähny, eikä toivottavasti tarvii enää nähdäkkää.

Paikka (Google streetviewistä):
Kuva

3km myöhemmin; S80 on hävinnyt horisonttiin, letkaa vetää edelleen se henkilöauto peräkärryn kanssa. Tulen letkassa kolmantena ja mun edessä toisena vanhakoppanen farkku-Focus täynnä jengiä ja tavaraa jouset pohjassa. Mennään jotain 80-90:ia satasen rajotuksella. Tämä täyteen lastattu Focus lähtee ohittamaan auto&peräkärryä, näen kun vastaan tulee auto, Focus huomaa vastaantulijan vasta oltuaan kokonaan toisella puolella tietä, jarruttaa ja pyrkii ohjaamaan takas meidän kaistalle. Koko paska alkaa jos ei nyt täysin heittelehtimään niin tekemään todella rajua sivuttaisheijausta edestakas siinä keskiviivan päällä. Saa suoristettua juuri takas omalle kaistalle ennen vastaantulijaa. Kyllä mahasta otti siinä takana ajaessa ja näytti siltä että nyt tulee pahaa jälkeä.

Paikka (Google streetviewistä):
Kuva

Tätä Focuksella menevää porukkaa ei vissiin paljoa jännittäny kun heti seuraavassa jokseenkin mahdollisessa paikassa lähti uudelleen peräkärryn ohi, tällä kertaa ehti ennen vastaantulijaa mutta kaista vaihtui taas sketsysti heijaten joskaan ei niin rajusti tällä kertaa. Pysähdytään Laitilan valoihin, Focuksen kuski syljeskelee autosta ulos. Vihreet, matka jatkuu.

Hetken myöhemmin menin itse peräkärryn ohi ja saavutin tämän Focuksen joka nyt ajoikin taas satasen tiellä sitä samaa 90:ia, muutaman minuutin aikaa ajoin sen perässä kunnes Focus pysähtyi bussipysäkille.

Qeewstle
Viestit: 78
Liittynyt: 06 Marras 2018, 16:31
Car(s): Alfa Romeo 147, 2.0 T.SPARK, vm.2003

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

Macela kirjoitti:Tänään 8-tiellä Turusta Poriinpäin ennen Laitilaa; satasen rajotus, oon melko pitkän letkan keskellä jota vetää henkilöauto peräkärryn kanssa, mennään kaikki siinä noin 80:ia. Tulee vastaantulijoille ohituskaista. No meidän suuntaan menevien takaa lähtee vanhakoppanen S80 ohittamaan koko letkaa tätä vastaantulijoiden ohituskaistaa käyttäen. Näkyvyys tuossa toki on hyvä eikä vastaan tullut juuri autoja mutta enpä oo tollasta siirtoa ennen nähny, eikä toivottavasti tarvii enää nähdäkkää.
Minä olen tehnyt tuota samaa ja koen, että ei vaaranna liikennettä, mutta toki lainsäädännön kannaltahan se on väärin.
Tilanteet olleen juuri tuon kaltaisia, että jokin 80km/h auto/rekka satasen alueella ja pitkä suora ilman vastaan tulijoita.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Keski-Suomessa muutama vuosi takaperin oli koejakso, jolla tietyillä ohituskaistoilla oli vastasuunnasta valkoinen viivoitus näkyvyyden suodessa, eli ko. tilanne oli tehty lailliseksi. Toimi hienosti muuten, mutta väki ei tajunnut että se kaista on kuitenkin tarkoitettu vastaantulijoille ja että sieltä vastaantulijan takaa voi joku lähteä ohitse, kun se on heidän kaistansa. Lopputuloksena jänniä tilanteita kun samaa kaistaa käytetään samaan aikaan kahteen suuntaan ja paluu tähän turvallisempaan ja hitaampaan malliin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Vähän tää tilanne ehti säikäyttää, vaikka tilaa lopulta siinä olikin aika hyvin. Pistää silti mieleen, että mitä siinä Audikuski mietti ohittamaan lähtiessään. https://www.youtube.com/watch?v=VGAcwQw25DY

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:Lopputuloksena jänniä tilanteita kun samaa kaistaa käytetään samaan aikaan kahteen suuntaan ja paluu tähän turvallisempaan ja hitaampaan malliin.
Turusta Tampereelle mentäessä, nääs on "leveä kaistatie" jossa ohjeistetaan ajamaan oikealla mutta ohittaa saa vaikka porukkaa tulisi vastaan, kunhan pysyy "omalla puolella".

https://fi.wikipedia.org/wiki/Leveäkaistatie

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, leveäkaistatie on erikseen. Siinä tosiaan voi olla neljä rinnan, mutta vastaantulijat eri kaistoilla toisiinsa nähden. Tuossa ohituskaistasysteemissä ne kaksi keskimmäistä autoa on samalla kaistalla ja samalla ajolinjalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Leveäkaistatie olisi hieno konsepti, jos tuppikullit osaisivat ajaa oikeaa reunaa.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

...tai eivät tulisi koko auton verran vastaantulijan puolelle ohittaessaan, vaikka omallekin puolelle mahtuisi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Stilo »

On ollut mielenkiintoista seurata kanssa-autoilijoiden suhtautumista eri autoihin tässä viimeisen parin vuoden aikana. Alfojen kanssa saanut ajaa ns. normaalisti ja omassa rauhassa jonoissa ja ollut itse lähinnä se ohittelija. Täysin vastaavalla ajokäytöksellä & ajonopeuksilla C3 ratissa ohi tultii vaikka väkisin ja sitten jäätiin junnaamaan eteen. Nyt taas Fiestan ratissa saanut jatkaa normaalia ajamista jossa ei tunne olevansa jatkuvasti tulppana vaikkei koskaan tulppana ole ajonopeuksien mukaan ollutkaan.

Lahti - Helsinkiä ajaessa olen kyllä ylipäätään huomannut selkeää ajonopeuksien kasvua. Vanhat papatkin corolloilla laskee +130 vasenta kaistaa jonossa ohi ihan sama millä ajat. :?
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Moottoritiekäyttäytyminen yleisestikin muuttunut agressiivisemmaksi, ettei välttämättä pysty ajamaan rauhassa omaa n.130 todellista. Mikä lie kisamoodi naksahtaa monilla päälle ja sijoituksen menettämistä ei voi hyväksyä.

Edelleen kannatan ja käytän vanhaa tietä vähintään Mäntsälään asti, mikäli se aikataulun puolesta on järkevää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ajan vielä valitettavasti noin 40tkm - 50tkm vuodessa pääsääntöisesti Tku-Hki-Tre moottoriteitä pitkin ja aina satunnaisesti jonnekin Kotka - Haminan suuntaan. Kesäaikaan pidän mielelläni 120 km/h + 3 km/h + ehkä jotain pientä todellista nopeutta tasanopeussäätimessä. Olen liian köyhä maksamaan päiväsakkoja ja pidän myöskin ajokortista.

Minulla ei ole neljän vuoden aikana ollut muistaakseni yhtään ongelmaa ns. kaahareiden kanssa. Jos olen ohittamassa kohtuullisella nopeuserolla ja kaahari tulee vasemmalla kaistalla takapuskurin tuntumaan en jaksa provosoitua tai pelästyä vaan ohituksen jälkeen palaan oikealle kaistalla samalla kohtaa kuin palaisin ilman puskurissa roikkumistakin. Kaahari sitten katoa horisonttiin omaa tahtiaan. Case Closed. Eivätkä kaaharitkaan tunnu pahasti välittävän vasemman kaistan hetkellisestä tukkeutumisesta koska en asu siellä tai aja 20 km/h alinopeutta ohittaessa.

Sen sijaan turhan läheltä piti tilanteita on tullut epävarmojen kuljettajien kanssa joista monet mitä ilmeisemmin kuvittelevat olevansa paitsi loistavia kuljettajia niin myös tarkkoja sääntöjen noudattajia.

Case Study 1: "Hitaasti kiehutettu hidas ohittaja ilman peilejä"
Tämän tyypin kuljettaja ajaa 84 km/h ja saa lopulta 83km/h ajavan rekan kiinni. Häntä pelottaa ohittaa ja niinpä hän jää rekan perään, yleensä aivan puskurin tuntumaan. Aikansa siinä ihmetelty ilmeisesti jokin angst alkaa syömään tämän tyypin kuljettajaa ja hän alkaa pikku hiljaa suunnittelemaan ohitusta ja tempoilemaan ohjausta ja nopeuskin alkaa heilumaan. Hetken kuluttua soppa kiehuu yli ja ilman mitään vilkaisua peiliin ratti tempaistaan kiukulla vasemmalle ja jos sieltä joku on tulossa 40 km/h kovemmalla nopeudella vasenta kaistaa niin se on vain oikein moiselle kaaharille että joutuu jarruttamaan niin että Stelvion etuspoileri raapii maata ja ABS paukuttaa kuivalla asvaltilla moottoritienopeudella.

Case Study 2:"Ohitus moottoritiellä on pelottavaa"
Tämä kuljettaja taas uskaltaa ajaa kuivalla moottoritiellä valoisaan aikaan ehkä jopa 100km/h - 110kmh/h vauhtia ja lähtee jopa ohitukseen rohkeasti mutta yleensä peileihin vilkaisematta. Sitten kun sen rekan rinnalle on päästy niin huomataan että se onkin pelottava paikka ja nopeus putoaa lähes samalle tasolle kuin ohitettavan rekan. Kädet täristen hän sitten palaa omalle kaistallee 10 min. ohitussuorituksen jälkeen. Ei lainkaan niin vaarallinen muille tiellä liikkujille kuin Case 1 mutta toisinaan pelottaa ohittajan turvallisuuden puolesta.

Case Study 3: "Sivusilmä tasanopeussäätimenä"
Keskinopeutena tällä kuljettajatyypillä on 120 km/h alueella noin 110 km/h ja kun vasemalle kaistalle ilmestyy noin 120km/h kulkeva ajoneuvo siihen vasemman takanurkan kohdalle niin nopeus alkaa nousemaan samaa tahtia siten että vasemman kaistan ohittaja joko jää rinnalle piiiiitkäksi aikaa tai sitten ohittaja joutuu polkaisemaan kunnolla vauhtia. Jos ohittaja kelaa pikku hiljaa lisää vauhtia niin 110 km/h kulkevan ohitettavan saa "hinattua" aina jonnekin 140 km/h - 150 km/h nurkille kunnes ohitettava yht'äkkiä huomaa että vauhtia on liikaa ja nostaa jalan pois kaasulta. Sinällään ei vaarallinen tapaus mutta toisinaan ärsyttävä vaikka kuinka yrittäisi olla zen.

Case Study 4: "Tasanopeus nopeusrajoituksista huolimatta"
Moottoriteilläkin on toisinaan alempia nopeusrajoituksia esim. niittokoneiden tms. takia. Toisinaan tulee mielenkiintoisia minä-ohitan-sinä-ohitat ketjuja kun itse noudattaa nopeusrajoituksia ja toinen vetää 120 km/h alueella 110 km/h ja sitten jatkaa 80 km/h tietyömaalla samaa vauhtia.

Anyway, pääsääntöisesti liikenne sujuu moottoritiellä mielestäni hyvin ja todelliset ureapäiset idiootit ovat harvassa.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

FinPat kirjoitti: Anyway, pääsääntöisesti liikenne sujuu moottoritiellä mielestäni hyvin ja todelliset ureapäiset idiootit ovat harvassa.
Kesäaikana perjantai iltapäivisin moottoritie helsingistä lahteenpäin, sinne se urea tiivistyy. :silly:
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

GreenThing kirjoitti:
FinPat kirjoitti: Anyway, pääsääntöisesti liikenne sujuu moottoritiellä mielestäni hyvin ja todelliset ureapäiset idiootit ovat harvassa.
Kesäaikana perjantai iltapäivisin moottoritie helsingistä lahteenpäin, sinne se urea tiivistyy. :silly:
Koska liikun pääsääntöisesti aamuisin työmatkaliikenteen aikoihin jolloin ihmiset tietävät mihin ovat menossa ja iltasemmalla kun liikenne on hiljaisempaa niin todennäköisesti en tapaa niitä pahimpia tapauksia tien päällä. Amateur hour on yleensä se pahin, lajissa kuin lajissa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:Ajan vielä valitettavasti noin 40tkm - 50tkm vuodessa pääsääntöisesti Tku-Hki-Tre moottoriteitä pitkin ja aina satunnaisesti jonnekin Kotka - Haminan suuntaan. Kesäaikaan pidän mielelläni 120 km/h + 3 km/h + ehkä jotain pientä todellista nopeutta tasanopeussäätimessä. Olen liian köyhä maksamaan päiväsakkoja ja pidän myöskin ajokortista.

Minulla ei ole neljän vuoden aikana ollut muistaakseni yhtään ongelmaa ns. kaahareiden kanssa. Jos olen ohittamassa kohtuullisella nopeuserolla ja kaahari tulee vasemmalla kaistalla takapuskurin tuntumaan en jaksa provosoitua tai pelästyä vaan ohituksen jälkeen palaan oikealle kaistalla samalla kohtaa kuin palaisin ilman puskurissa roikkumistakin. Kaahari sitten katoa horisonttiin omaa tahtiaan. Case Closed. Eivätkä kaaharitkaan tunnu pahasti välittävän vasemman kaistan hetkellisestä tukkeutumisesta koska en asu siellä tai aja 20 km/h alinopeutta ohittaessa.

Sen sijaan turhan läheltä piti tilanteita on tullut epävarmojen kuljettajien kanssa joista monet mitä ilmeisemmin kuvittelevat olevansa paitsi loistavia kuljettajia niin myös tarkkoja sääntöjen noudattajia.

Case Study 1: "Hitaasti kiehutettu hidas ohittaja ilman peilejä"
Tämän tyypin kuljettaja ajaa 84 km/h ja saa lopulta 83km/h ajavan rekan kiinni. Häntä pelottaa ohittaa ja niinpä hän jää rekan perään, yleensä aivan puskurin tuntumaan. Aikansa siinä ihmetelty ilmeisesti jokin angst alkaa syömään tämän tyypin kuljettajaa ja hän alkaa pikku hiljaa suunnittelemaan ohitusta ja tempoilemaan ohjausta ja nopeuskin alkaa heilumaan. Hetken kuluttua soppa kiehuu yli ja ilman mitään vilkaisua peiliin ratti tempaistaan kiukulla vasemmalle ja jos sieltä joku on tulossa 40 km/h kovemmalla nopeudella vasenta kaistaa niin se on vain oikein moiselle kaaharille että joutuu jarruttamaan niin että Stelvion etuspoileri raapii maata ja ABS paukuttaa kuivalla asvaltilla moottoritienopeudella.

Case Study 2:"Ohitus moottoritiellä on pelottavaa"
Tämä kuljettaja taas uskaltaa ajaa kuivalla moottoritiellä valoisaan aikaan ehkä jopa 100km/h - 110kmh/h vauhtia ja lähtee jopa ohitukseen rohkeasti mutta yleensä peileihin vilkaisematta. Sitten kun sen rekan rinnalle on päästy niin huomataan että se onkin pelottava paikka ja nopeus putoaa lähes samalle tasolle kuin ohitettavan rekan. Kädet täristen hän sitten palaa omalle kaistallee 10 min. ohitussuorituksen jälkeen. Ei lainkaan niin vaarallinen muille tiellä liikkujille kuin Case 1 mutta toisinaan pelottaa ohittajan turvallisuuden puolesta.

Case Study 3: "Sivusilmä tasanopeussäätimenä"
Keskinopeutena tällä kuljettajatyypillä on 120 km/h alueella noin 110 km/h ja kun vasemalle kaistalle ilmestyy noin 120km/h kulkeva ajoneuvo siihen vasemman takanurkan kohdalle niin nopeus alkaa nousemaan samaa tahtia siten että vasemman kaistan ohittaja joko jää rinnalle piiiiitkäksi aikaa tai sitten ohittaja joutuu polkaisemaan kunnolla vauhtia. Jos ohittaja kelaa pikku hiljaa lisää vauhtia niin 110 km/h kulkevan ohitettavan saa "hinattua" aina jonnekin 140 km/h - 150 km/h nurkille kunnes ohitettava yht'äkkiä huomaa että vauhtia on liikaa ja nostaa jalan pois kaasulta. Sinällään ei vaarallinen tapaus mutta toisinaan ärsyttävä vaikka kuinka yrittäisi olla zen.

Case Study 4: "Tasanopeus nopeusrajoituksista huolimatta"
Moottoriteilläkin on toisinaan alempia nopeusrajoituksia esim. niittokoneiden tms. takia. Toisinaan tulee mielenkiintoisia minä-ohitan-sinä-ohitat ketjuja kun itse noudattaa nopeusrajoituksia ja toinen vetää 120 km/h alueella 110 km/h ja sitten jatkaa 80 km/h tietyömaalla samaa vauhtia.

Anyway, pääsääntöisesti liikenne sujuu moottoritiellä mielestäni hyvin ja todelliset ureapäiset idiootit ovat harvassa.
- Juurikin näin, bravo.

Nyt tosin olen onnistunut hankkimaan ärsyttävän auton. Itselle siis loistava, mutta tuntuu käyvän tuollainen ikivanha PNV perheautoilijan hermoille. Kiilaamista, estelyä ja kiihdyttelyä ihan havaittavissa määrin - paljon enemmän kuin kokee tuolla tuoreehkolla perhevankkurilla. Ajotapani on mielestäni ihan kohtelias. En oikein ymmärrä mistä moinen kumpuaa. :(

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti: Turusta Tampereelle mentäessä, nääs on "leveä kaistatie" jossa ohjeistetaan ajamaan oikealla mutta ohittaa saa vaikka porukkaa tulisi vastaan, kunhan pysyy "omalla puolella".
Tuo on sen takia helppo, että kaikki haluavat Turusta Tampereelle, mutta kukaan ei tahdo Tampereelta Turkuun. Ei nääs ole vastaantulijoita.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja _rico »

GreenThing kirjoitti:
FinPat kirjoitti: Anyway, pääsääntöisesti liikenne sujuu moottoritiellä mielestäni hyvin ja todelliset ureapäiset idiootit ovat harvassa.
Kesäaikana perjantai iltapäivisin moottoritie helsingistä lahteenpäin, sinne se urea tiivistyy. :silly:
Ei se Hämeenlinnan motarikaan kovin miellyttävä ole. Usein tulee mentyä kaverille Riksuun saunomaan perjantaisin töiden jälkeen ja nyt kesäaikaan valitsen mieluummin vanhan tien ja ajelen rauhassa siellä.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei Jumalauta!

Jos haluat tappaa jonkun, valitse auto.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/77a5 ... 33e11a0ba6

Kukaan ei valittanut päätöksestä.. :evil:

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Listalle voisi lisätä vielä:

Case Study 5: "The Ghost Rider Corolla"
Ohitit auton vasemman kaistan kautta mielestäsi reilulla nopeudella ja jonkin aikaa sitten. Varmistit taustapeilistä, että ohitettava auto jäi taakse ohitustilanteessa. Hetken päästä vilkaiset taustapeiliin ja oikeaan peiliin näkemättä ketään. Vilkku oikealle ja kuuluu ihan takapuskurin juurelta TÖÖÖÖÖT ja haamuauto painuu ohitse oikeaa kaistaa. Mistä pirusta se sinne luikahti ja montako kilometriä se ehti ajella kuolleessa kulmassa.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

matti_vuorio kirjoitti:Listalle voisi lisätä vielä:

Case Study 5: "The Ghost Rider Corolla"
Ohitit auton vasemman kaistan kautta mielestäsi reilulla nopeudella ja jonkin aikaa sitten. Varmistit taustapeilistä, että ohitettava auto jäi taakse ohitustilanteessa. Hetken päästä vilkaiset taustapeiliin ja oikeaan peiliin näkemättä ketään. Vilkku oikealle ja kuuluu ihan takapuskurin juurelta TÖÖÖÖÖT ja haamuauto painuu ohitse oikeaa kaistaa. Mistä pirusta se sinne luikahti ja montako kilometriä se ehti ajella kuolleessa kulmassa.
Joo, Case Study 5:n subjekti kuuluu Case Study 3:n subsettiin ja "Ghost Rider" on tosiaan vaarallisin versio sivulle liimaantuvista. Näiden varalta on tullut tavaksi pitää tutka lukittuna kohteeseen koko ohituksen ajan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Ajan vielä valitettavasti noin 40tkm - 50tkm vuodessa pääsääntöisesti Tku-Hki-Tre moottoriteitä pitkin ja aina satunnaisesti jonnekin Kotka - Haminan suuntaan. Kesäaikaan pidän mielelläni 120 km/h + 3 km/h + ehkä jotain pientä todellista nopeutta tasanopeussäätimessä. Olen liian köyhä maksamaan päiväsakkoja ja pidän myöskin ajokortista.

Minulla ei ole neljän vuoden aikana ollut muistaakseni yhtään ongelmaa ns. kaahareiden kanssa. Jos olen ohittamassa kohtuullisella nopeuserolla ja kaahari tulee vasemmalla kaistalla takapuskurin tuntumaan en jaksa provosoitua tai pelästyä vaan ohituksen jälkeen palaan oikealle kaistalla samalla kohtaa kuin palaisin ilman puskurissa roikkumistakin. Kaahari sitten katoa horisonttiin omaa tahtiaan. Case Closed. Eivätkä kaaharitkaan tunnu pahasti välittävän vasemman kaistan hetkellisestä tukkeutumisesta koska en asu siellä tai aja 20 km/h alinopeutta ohittaessa.

Sen sijaan turhan läheltä piti tilanteita on tullut epävarmojen kuljettajien kanssa joista monet mitä ilmeisemmin kuvittelevat olevansa paitsi loistavia kuljettajia niin myös tarkkoja sääntöjen noudattajia.

Case Study 1: "Hitaasti kiehutettu hidas ohittaja ilman peilejä"
Tämän tyypin kuljettaja ajaa 84 km/h ja saa lopulta 83km/h ajavan rekan kiinni. Häntä pelottaa ohittaa ja niinpä hän jää rekan perään, yleensä aivan puskurin tuntumaan. Aikansa siinä ihmetelty ilmeisesti jokin angst alkaa syömään tämän tyypin kuljettajaa ja hän alkaa pikku hiljaa suunnittelemaan ohitusta ja tempoilemaan ohjausta ja nopeuskin alkaa heilumaan. Hetken kuluttua soppa kiehuu yli ja ilman mitään vilkaisua peiliin ratti tempaistaan kiukulla vasemmalle ja jos sieltä joku on tulossa 40 km/h kovemmalla nopeudella vasenta kaistaa niin se on vain oikein moiselle kaaharille että joutuu jarruttamaan niin että Stelvion etuspoileri raapii maata ja ABS paukuttaa kuivalla asvaltilla moottoritienopeudella.

Case Study 2:"Ohitus moottoritiellä on pelottavaa"
Tämä kuljettaja taas uskaltaa ajaa kuivalla moottoritiellä valoisaan aikaan ehkä jopa 100km/h - 110kmh/h vauhtia ja lähtee jopa ohitukseen rohkeasti mutta yleensä peileihin vilkaisematta. Sitten kun sen rekan rinnalle on päästy niin huomataan että se onkin pelottava paikka ja nopeus putoaa lähes samalle tasolle kuin ohitettavan rekan. Kädet täristen hän sitten palaa omalle kaistallee 10 min. ohitussuorituksen jälkeen. Ei lainkaan niin vaarallinen muille tiellä liikkujille kuin Case 1 mutta toisinaan pelottaa ohittajan turvallisuuden puolesta.

Case Study 3: "Sivusilmä tasanopeussäätimenä"
Keskinopeutena tällä kuljettajatyypillä on 120 km/h alueella noin 110 km/h ja kun vasemalle kaistalle ilmestyy noin 120km/h kulkeva ajoneuvo siihen vasemman takanurkan kohdalle niin nopeus alkaa nousemaan samaa tahtia siten että vasemman kaistan ohittaja joko jää rinnalle piiiiitkäksi aikaa tai sitten ohittaja joutuu polkaisemaan kunnolla vauhtia. Jos ohittaja kelaa pikku hiljaa lisää vauhtia niin 110 km/h kulkevan ohitettavan saa "hinattua" aina jonnekin 140 km/h - 150 km/h nurkille kunnes ohitettava yht'äkkiä huomaa että vauhtia on liikaa ja nostaa jalan pois kaasulta. Sinällään ei vaarallinen tapaus mutta toisinaan ärsyttävä vaikka kuinka yrittäisi olla zen.

Case Study 4: "Tasanopeus nopeusrajoituksista huolimatta"
Moottoriteilläkin on toisinaan alempia nopeusrajoituksia esim. niittokoneiden tms. takia. Toisinaan tulee mielenkiintoisia minä-ohitan-sinä-ohitat ketjuja kun itse noudattaa nopeusrajoituksia ja toinen vetää 120 km/h alueella 110 km/h ja sitten jatkaa 80 km/h tietyömaalla samaa vauhtia.

Anyway, pääsääntöisesti liikenne sujuu moottoritiellä mielestäni hyvin ja todelliset ureapäiset idiootit ovat harvassa.
- Juurikin näin, bravo.

Nyt tosin olen onnistunut hankkimaan ärsyttävän auton. Itselle siis loistava, mutta tuntuu käyvän tuollainen ikivanha PNV perheautoilijan hermoille. Kiilaamista, estelyä ja kiihdyttelyä ihan havaittavissa määrin - paljon enemmän kuin kokee tuolla tuoreehkolla perhevankkurilla. Ajotapani on mielestäni ihan kohtelias. En oikein ymmärrä mistä moinen kumpuaa. :(
ABC:n baari sen tietää, penaristit on .ulkkuja ja alfat hajoaa aina :wink: Eihän sulla ole lippahattua väärinpäin nupiss ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

KL
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja KL »

Kevyesti aiheeseen liittyen kysyisin kokemuksia noista kojelautakameroista. Monenlaisia ja joskus ehkä tarpeellisiakin videoita on ollut katsottavissa mutta millaisilla välineillä ne on taltioitu? Lähinnä kiinnostaa kuvausten helppo siirrettävyys kamerasta vaikkapa puhelimeen.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Aina jaksaa ihmetyttää miten paljon porukka onnistuu mieltään pahoittamaan etenkin teillä jossa on useampi kaista samaan suuntaan.

Itselleni on tullut viimevuosina jotain n.50 000km/vuosi pelkästään kyseisillä teillä, eikä autossani ei edes ole suorituskykyä juuri mihinkään ohituksiin.
Enkä minä kohtaa merkittäviä ongelmia juuri koskaan.
Keskityn omaan ajelemiseeni, ja muut tielläliikkujat ovat minulle lähinnä viihdykettä.
Joskus jos joku muu häiriköi minua vahingossa tai tahallaan, harmittaahan se sillä hetkellä, mutten minä oikein vaivaa päätäni asialla enää sen tapahtuman jälkeen.
Kyse on ihan lähinnä omasta asenteesta/mielentilasta.
Jolly motorin fellars :wink:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

https://yle.fi/uutiset/3-10934686
Mitähän tämä tarkoittanee käytännössä? Vain max 750kg kokonaismassaisia pomppumuuleja saa vetää satasta, vaiko painavampiakin, kunhan ovat tyhjiä ja omamassa on maksimissaan tuon?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ooykköstä se meinaa, eli just semmosta jarrutonta peruskärryä joka, kuten jutussakin lukee, todennäköisesti makaa jossain kuusen alla suurimman osan ajasta, jota ei tartte katsastaa ja johon ei tartte talvirenkaita.

Tuo on kyllä sellainen pykälähelpotus, jolle en osaa peukkua nostaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Rupeaa näkemään enempi yksipyöräisiä pikkukärryjä teiden varsilla.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aiheesta oli pari vuotta sitten saabbifoorumilla asiallista keskustelua. Tuosta aika hyvin aihetta avaava kannanotto: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 4#p1163424
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Juurikaan en tätä ketjua seuraa, mutta tuli tässä mieleen että onko kukaan, koskaan, IKINÄ(?!!) nähnyt Audi A1/A2/A3/A4/A5/A6/A7/A8 :lol: yms-kuljettajaa ajamassa moottoritien OIKEAA kaistaa?? Siis siististi nopeusrajoituksen mukaan , muiden mukana, ohittelematta KAIKKEA liikkuvaa, törkeilemättä ja kiilailematta?? Jos on niin tästä olisi kiva saada vaikka video todiste.....Itse en ole tällaiseen ihmeeseen törmännyt viime vuosina.........Kuitenkin tulee jyrsittyä Suomen upeita valtateitä n. 120000km virkavuoden aikana....

PS: ei riidan haastamista.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Noita harvemmin (joskus kyllä), mutta kun keli pahenee tarpeeksi, alkaa oikealla kaistalla näkyä rauhaksiin ajelevia Q* -Audeja ja X* -Bemareita (sekä muita mökkitiemaastureita, mutta jotenkin nuo kaksi korostuvat ainakin omassa näkemässäni).

En paheksu, pikemminkin arvostan sitä että osataan himmata olosuhteiden heikentyessä. Taitaa monesti noilla mörököllimalleilla olla etenkin talvipyörillä ajotuntuma sen verran kaukainen, ettei pidosta ole oikein tietoa ja se jännittää montaa kuskia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

pitkämies kirjoitti:Juurikaan en tätä ketjua seuraa, mutta tuli tässä mieleen että onko kukaan, koskaan, IKINÄ(?!!) nähnyt Audi A1/A2/A3/A4/A5/A6/A7/A8 :lol: yms-kuljettajaa ajamassa moottoritien OIKEAA kaistaa?? Siis siististi nopeusrajoituksen mukaan , muiden mukana, ohittelematta KAIKKEA liikkuvaa, törkeilemättä ja kiilailematta?? Jos on niin tästä olisi kiva saada vaikka video todiste.....Itse en ole tällaiseen ihmeeseen törmännyt viime vuosina.........Kuitenkin tulee jyrsittyä Suomen upeita valtateitä n. 120000km virkavuoden aikana....

PS: ei riidan haastamista.....
Kaverilla oli muinoin 1.6 liiterinen A4 (lienee B5 tms). Sillä ei tarvinnut mennä vasemmalle kaistalle.
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Yhdelle A4 tai A6 (ei niitä erota) riitti oma n.130 todellinen cruisella ja vaihtoi oikean ja vasemman kaistan väliä samassa tahdissa itseni kanssa. Erittäin vahvat vihjeet adaptiivisesta cruisesta ja oli lukinnut itsensä minuun. Sen verran tasamatkalla ja tasavauhdilla seurasi, enkä muista, että olisi Mäntsälä-Lahti välillä tarvinnut itse cruisea näpelöidä toisten takia.

Ei kuitenkaan elävää kuvatodistetta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Empä muista milloin olisi viimeksi jäänyt mieleen motarilla audi :D
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

gYdEbUh kirjoitti:Aina jaksaa ihmetyttää miten paljon porukka onnistuu mieltään pahoittamaan etenkin teillä jossa on useampi kaista samaan suuntaan.

Itselleni on tullut viimevuosina jotain n.50 000km/vuosi pelkästään kyseisillä teillä, eikä autossani ei edes ole suorituskykyä juuri mihinkään ohituksiin.
Enkä minä kohtaa merkittäviä ongelmia juuri koskaan.
Keskityn omaan ajelemiseeni, ja muut tielläliikkujat ovat minulle lähinnä viihdykettä.
Joskus jos joku muu häiriköi minua vahingossa tai tahallaan, harmittaahan se sillä hetkellä, mutten minä oikein vaivaa päätäni asialla enää sen tapahtuman jälkeen.
Kyse on ihan lähinnä omasta asenteesta/mielentilasta.
Jolly motorin fellars :wink:
Oikea asenne.
Se että olemme niin herkkiä muiden liikennekäyttäytymiselle kertoo jotakin omasta mielentilastamme ja myöskin muiden. Ehkä jonain päivänä voin itsekin katsoa muiden agressiivisuutta liikenteessä kuin ohi meneviä pilviä joihin ei tarvitse reagoida. Vauva-askeleet tälläisesta itsekurista olen jo yrittänyt ottaa ja se tosiaan tuntuu paljon palkitsevammalta kuin turhiin murheisiin ryhtyminen.
Kuva

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

pitkämies kirjoitti:, koskaan, IKINÄ(?!!) nähnyt Audi A1/A2/A3/A4/A5/A6/A7/A8 :lol: yms-kuljettajaa ajamassa moottoritien OIKEAA kaistaa?? Siis siististi nopeusrajoituksen mukaan , muiden mukana, ohittelematta KAIKKEA liikkuvaa, törkeilemättä ja kiilailematta?
Itseasiassa Audi A8:t pääsääntöisesti menevät nätisti, siis nämä uudet joissa lukee 4.0 tai 5.0 takaluukussa. James ajaa ja herrasväki on takapenkillä. Ja kyllähän Åbo Akademin ÅA-1 kilvillä varustettu A6:kin ajoi nätisti.

Sanoisin että suurempi todennäköisyys vauhdikkaaseen Audietenemiseen löytyy S3/S4/S6 osastoilta. RS-vekottimia näkee sen verran harvoin että niistä on vaikea sanoa mitään.

Autoja ne Auditkin on ja ihmiset niitä ajaa.

Vastaa Viestiin