Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
255
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 449

Teemuv
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Tammi 2018, 17:27

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Teemuv »

Avaimen takakuori lähtee irti painamalla ja alaspäin vetämällä samaan tapaan, kun vanhoissa Nokian puhelimissa ja sen alla on piilossa tämä "hammastikkuavain" hätätapauksia varten ja samassa paikassa sijaitsee myös avaimen patteri. :-D

Carbonfiber
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 22:06
Car(s): Giulia 2.0T Super AT8 ’17
ex. 164 Super 3.0 24V '96
Giulia 2.2D Super AT8 ’17

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Carbonfiber »

Pitkästä aikaa palasin Alfan rattiin, edellinen kerta oli kuusi vuotta sitten 164 24V:llä. Nyt kun ei uudemmat bemarit tarjonneet luvattua ajamisen iloa päädyin Giuliakaupoille ja voi pojat onpa hieno ajaa. Minulla on 150 heppainen diesel automaatti Superi. Onko näitä kukaan ohjelmoinut hyvällä menestyksellä? Katselin myös näitä kytkettäviä bokseja niistä ajatuksia? Jos tuon ajonvakautuksen haluaa kytkeä pois onko tuo Squadra tuningin obd palikka se paras ratkaisu? Myös määräaikaishuolto pitäisi tehdä, jos teen sen muualla kuin merkkiliikkeessä miten saan huoltilmaisimen nollattua?

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Carbonfiber kirjoitti:Pitkästä aikaa palasin Alfan rattiin, edellinen kerta oli kuusi vuotta sitten 164 24V:llä. Nyt kun ei uudemmat bemarit tarjonneet luvattua ajamisen iloa päädyin Giuliakaupoille ja voi pojat onpa hieno ajaa. Minulla on 150 heppainen diesel automaatti Superi. Onko näitä kukaan ohjelmoinut hyvällä menestyksellä? Katselin myös näitä kytkettäviä bokseja niistä ajatuksia? Jos tuon ajonvakautuksen haluaa kytkeä pois onko tuo Squadra tuningin obd palikka se paras ratkaisu? Myös määräaikaishuolto pitäisi tehdä, jos teen sen muualla kuin merkkiliikkeessä miten saan huoltilmaisimen nollattua?
Celticin softalla on useampi softattu ja myös yksi QV. Itselläni myös eikä mitään ongelmia. 150hp diesel on hyvä lähtökohta softaukselle. Kytkettävistä "bokseista" ei voi suositella kuin eurocompulsionia. Sekin on kytkettävä boksi vaan sen takia että se ohjelmoi ecun sillä palikalla. Näitä muita jotain arvoja huijaavia antureiden väliin tulevia bokseja ei voi suositella giuliassa sen enempää kuin muissakaan autoissa.
Squandran palikka on ehkä ainoa palikka jolla tuon luistoneston saa disabloitua mutta en silti voisi suositella sitä koska se ei tee sitä sen paremmin kuin 50 € multiecuscan (eli dynomode). Squandra yritti saada luistonestoa ensin ns itsenäisesti pois mutta eivät siinä onnistuneet joten joutuivat palikalla häiritsemään abs yksikköä joten sen disablointihan vetää automaattisesti absien lisäksi ajonvakautuksen, törmäysturvan, ats:än, tutkat ja automaattiset kaukovalot pimeäksi. Eli sama asia kuin dynomode. Sääli ettei kukaan ole tähän keksinyt mitään siistimpää ratkaisua.
Huoltovalot saa nollattua varmaan monella universaalilla diagnostiikkatyökalulla ja myös tällä multiecuscanilla.

Carbonfiber
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 22:06
Car(s): Giulia 2.0T Super AT8 ’17
ex. 164 Super 3.0 24V '96
Giulia 2.2D Super AT8 ’17

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Carbonfiber »

JanV kirjoitti:
Carbonfiber kirjoitti:Pitkästä aikaa palasin Alfan rattiin, edellinen kerta oli kuusi vuotta sitten 164 24V:llä. Nyt kun ei uudemmat bemarit tarjonneet luvattua ajamisen iloa päädyin Giuliakaupoille ja voi pojat onpa hieno ajaa. Minulla on 150 heppainen diesel automaatti Superi. Onko näitä kukaan ohjelmoinut hyvällä menestyksellä? Katselin myös näitä kytkettäviä bokseja niistä ajatuksia? Jos tuon ajonvakautuksen haluaa kytkeä pois onko tuo Squadra tuningin obd palikka se paras ratkaisu? Myös määräaikaishuolto pitäisi tehdä, jos teen sen muualla kuin merkkiliikkeessä miten saan huoltilmaisimen nollattua?
Celticin softalla on useampi softattu ja myös yksi QV. Itselläni myös eikä mitään ongelmia. 150hp diesel on hyvä lähtökohta softaukselle. Kytkettävistä "bokseista" ei voi suositella kuin eurocompulsionia. Sekin on kytkettävä boksi vaan sen takia että se ohjelmoi ecun sillä palikalla. Näitä muita jotain arvoja huijaavia antureiden väliin tulevia bokseja ei voi suositella giuliassa sen enempää kuin muissakaan autoissa.
Squandran palikka on ehkä ainoa palikka jolla tuon luistoneston saa disabloitua mutta en silti voisi suositella sitä koska se ei tee sitä sen paremmin kuin 50 € multiecuscan (eli dynomode). Squandra yritti saada luistonestoa ensin ns itsenäisesti pois mutta eivät siinä onnistuneet joten joutuivat palikalla häiritsemään abs yksikköä joten sen disablointihan vetää automaattisesti absien lisäksi ajonvakautuksen, törmäysturvan, ats:än, tutkat ja automaattiset kaukovalot pimeäksi. Eli sama asia kuin dynomode. Sääli ettei kukaan ole tähän keksinyt mitään siistimpää ratkaisua.
Huoltovalot saa nollattua varmaan monella universaalilla diagnostiikkatyökalulla ja myös tällä multiecuscanilla.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Kysyin tuolta Celticin kautta tarjouksen. Ihme kyllä ettei ole mitään autaaksi tekevää ratkaisua ajonvakautukselle. Pitää tutkia dynomodea ennen talviajoharjoittelua, ikävä että disabloi sitten kaiken muunkin.

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Onko näitä kukaan ohjelmoinut hyvällä menestyksellä? Katselin myös näitä kytkettäviä bokseja niistä ajatuksia?
Koplasin tänään jo v. 2006 hankkimani Powerklick CR-edition boxin vm. 2016 Giuliaani (jonka hain viime perjantaina Ruotsista). Käytin tätä boxia hyvällä menestyksellä aluksi Citroen Jumper-pakussani.
Sitten v. 2009 hankin uuden kaapelin, jolla boxin sai kytkettyä silloiseen Alfan 159 1,9 JTDM:ään. Boxi toimi siinä loistavasti. Teholisäyksen sai säädettyä nollasta aina siihen asti, kun vikavalot kovassa kiihdytyksessä syttyivät.

Nyt totesin, että Giuliassa on aivan samat liittimet common raililla/ siitä lähtevässä johdossa, ja myös boxi toimi kuten ennenkin. Asennukseen meni n. 10 min. josta pari minuuttia sopivaa nippusidettä etsiessä, eli homma on helppo.

Säätökierroksia tarvitsin kolme; ensimmäisellä asetuksella (n. puoliväli) sain vikavalot syttymään, seuraavassa (n. 30 %) ei ongelmia, ja lopuksi ongelmitta jätin asetuksen 40 %:iin.
Potkua tuli huomattavasti lisää. Kelloa en vielä käyttänyt eron mittaamiseen, mutta saatan tehdä vielä senkin.

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja niki »

Giulian ratti narisee ärsyttävästi rattia käännettäessä. Veikkaan että ratti ottaa kiinni ohjauspylvään suojamuoviin ratin takana tai jotain vastaavaa.
Onko muilla ollut tällaista havaittavissa? Muutamia Giulioita ollut aikaisemminkin mutta nykyinen on ensimmäinen, jossa tätä ongelmaa.

Toinen ihmetystä herättänyt asia on ollut nahkaratin nopea kiillottuminen. Nykyisellä tuonti-Velocella takuulla ajettu 19 tkm ja aikaisemmissa yksilöissä ei vastaavaa havaittavissa vaikka metrejä ollut tuplasti.
Ammattina autokauppa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

niki kirjoitti:Giulian ratti narisee ärsyttävästi rattia käännettäessä. Veikkaan että ratti ottaa kiinni ohjauspylvään suojamuoviin ratin takana tai jotain vastaavaa.
Onko muilla ollut tällaista havaittavissa? Muutamia Giulioita ollut aikaisemminkin mutta nykyinen on ensimmäinen, jossa tätä ongelmaa.

Toinen ihmetystä herättänyt asia on ollut nahkaratin nopea kiillottuminen. Nykyisellä tuonti-Velocella takuulla ajettu 19 tkm ja aikaisemmissa yksilöissä ei vastaavaa havaittavissa vaikka metrejä ollut tuplasti.
Jep. Mulla samoin kitisi rattia käännettäessä, ja syynä oli ratin ns. spiraali. Ess:ssä sovitiin takuuvaihtohomma normihuollon yhteydessä. Nyt ei kitise enää.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Edelleen huoletonta etenemistä. Kuskin ovi helisee sulkiessa, ei tosin ihan joka kerta. Pitänee huomauttaa seuraavassa huollossa.
Onko kukaan käyttänyt Tallinnan puolella "isossa" huollossa (3v, jakopää, diesel)? Lähinnä vaan, että saako kaljanhakureissulle vastinetta vs. Suomihuoltohinnat. 3kk päästä on laskuri täynnä.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

apulus
Viestit: 65
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 09:08
Car(s): Giulia Veloce Q4 '17 ja Mazda Miata '99
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja apulus »

Iso huolto Giuliaan tehty ('17 Veloce 2.2l diesel AWD).

Jakopää, moottoriöljyjen ja -suodattimen vaihto, ilmansuodattimen ja raitisilmansuodattimen vaihto. Ilmansuodatin vaihdettiin vapaammin virtaavaan, ensi kuussa tarkoitus vaihtaa putkisto katilta taaksepäin ja ohjelmoida auto.

Nyt tehdyn huollon hinta yhteensä osat + työt n. 1200e. Sanoi autokorjaaja ettei ole hetkeen näin paljoa joutunut autoa purkamaan ennen kuin jakopäähän pääsee käsiksi.

Jarrupalat ja -levyt pitää vaihtaa seuraavaksi. Oletteko mistään näyttävämpiä levyjä bongailleet?

On muuten auto toiminut kuin kello. 97tkm nyt mittarissa ja ei mitään pahaa sanottavaa!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ minulla bensaversiossa sama levyjen ja palojen vaihto edessä ensi kesänä .... hiukan tutkailin vakipuodin tarjontaa :

http://ricambi.alfisti.net/index.php?cP ... _3554_3555
Reilun satkun palat ja pari lisää levyt eteen... minä pussihousuna kattelen noita vakiota palikoita... :lol

Sulle tuosta : http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :9099.html ... onhan tuo hinta kyllä jyrkähkö :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

apulus
Viestit: 65
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 09:08
Car(s): Giulia Veloce Q4 '17 ja Mazda Miata '99
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja apulus »

Jiitee kirjoitti:^ minulla bensaversiossa sama levyjen ja palojen vaihto edessä ensi kesänä .... hiukan tutkailin vakipuodin tarjontaa :

http://ricambi.alfisti.net/index.php?cP ... _3554_3555
Reilun satkun palat ja pari lisää levyt eteen... minä pussihousuna kattelen noita vakiota palikoita... :lol

Sulle tuosta : http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :9099.html ... onhan tuo hinta kyllä jyrkähkö :wink:
Kyllä se tonni on kipuraja mulle. Jotain EBC Turbogrooven kaltaisia levyjä Greenstuff-paloilla mietin mutta ei oikein erikoisempia levyjä tunnu löytyvän.

Avatar
Josef Matula
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Olikos näin että bensaversiossa on jakoketju?

Jos näin ja se on vielä kestävää mallia niin ei oikein mitään perustetta ostaa dieseliä...

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Josef Matula kirjoitti:Olikos näin että bensaversiossa on jakoketju?

Jos näin ja se on vielä kestävää mallia niin ei oikein mitään perustetta ostaa dieseliä...
Oisko bensakoneessa tämmönen ketju:

https://www.borgwarner.com/newsroom/pre ... ing-system

Kestävyys selviää lähivuosina...
- Kari

apulus
Viestit: 65
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 09:08
Car(s): Giulia Veloce Q4 '17 ja Mazda Miata '99
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja apulus »

Josef Matula kirjoitti:Olikos näin että bensaversiossa on jakoketju?

Jos näin ja se on vielä kestävää mallia niin ei oikein mitään perustetta ostaa dieseliä...
Niin kelle?

Omilla 70tkm/v ajoilla diesel on ainut järkevä vaihtoehto. Mun nelikon keskikulutus ollut todellisuudessa 5.49l/100km. Bensalla olis varmaan 8l?

3v kustannukset, polttoaineet, verot ja jakopää:
Diesel 2100(00)km*5,49l/100km*1,4e/l + verot 3*628e/v + jakopää 3*800e = 20424e

Bensa 2100*8*1,5e + verot 3*222e = 25866e

Diesel 5442e halvempi.

Näin tosi karkeesti yksinkertaistettuna.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Meikäläiselle kävi vaan aikanaan pieni "vahinko", kun joku kahjo eksentrikko halusi ostaa alle kuukauden ajan myynnissä olleen Thesikseni juuri samalta istumalta sopivasti joulun alla, ja piti päästä sitten pohjoisen reissulle (junalippuja ei saanut, ainahan olisi voinut vuokrata auton...). Juuri sillä hetkellä oli myynnissä lähinnä "järki"hintaisia dieseleitä vaikka bensaa mietiskelin, joten sellainen sitten alle tuli. Helmikuussa sitten tuli pari bensaversiota myyntiin, mutta tilanne oli ohi :mrgreen:
Mutta eipä tuosta oikeastaan mitään muuta pahaa ole sanottavaa kuin kaikissa dieseleissä oleva ihmiskorvalle sietämätön käyntiääni ja haju tankatessa, mutta onneksi biodiesel lieventää tuota hajuhaittaa. Kilometrejä tullee näillä ajoilla jonnekin 15-17tkm tietämille / vuosi, joten ollaan hiinä ja hiinä rajoilla, olisiko se pensa sitten "järkevämpi". Mutta aivan sama nyt, tuo on alla ja ei ole mitään järkeä vaihtaa mihinkään seuraaviin vuosiin. Paitsi ehkä luopua autosta kokonaan.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Josef Matula
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Mullakin tulee tuota 20tkm luokkaa vuodessa.

Tähän asti melkein aina ollu diesel vuodesta 98 asti, ettei mitään dieseliä vastaan, päinvastoin :-D

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mercedes-AMG C63 S vs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - super saloons go head-to-head
https://www.evo.co.uk/features/22971/me ... ad-to-head
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Löytyyköhän keneltäkään Giulian määräaikaishuolto-ohjelmaa, kuten oheinen 159:n vastaava ?


Kuva

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 90 »

Eikös omistajan käsikirjassa ole huolto-ohjelma

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ & ^^ Ajattelin juuri tuota samaa silla liite nayttaa olevan melko samaa materiaalia kuin kasikirjassa.
Ainahan tuon kyseisen materiaalin voi ladata itselleen: https://aftersales.fiat.com/elum/Login.aspx
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Taisi kysyjäb auto olla länsinaapurista ostettu, joten ohjekirja lie toisella kotimaisella. Toki ei ole ongelma, koska kaikki suomalaisethan pakosta osaa ruotsia :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ylla olevasta linkista saa myös suomenkielisia ladattua. Paremmin ne ainakin sisaltaa vokaalit kuin mun nappaimistö. :mrgreen:
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, mukana tullut tieto vaan lie väärällä kielellä ja siksi kysymys olemassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Kiitos vinkistä. sieltähän se huolto-ohjelma löytyi. Olen muistavinani, että 159:n käsikirjasse ei olisi tätä ollut ja siksi kysyin.
Ja kun ruotsin opiskelu alkoi jo v. 1966, niin "Svenska är inte ett problem".

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Onko huolto-ohjelma dieseleille muuttunut? Kyselin eri paikoista tuota 3v huoltoa ja paikallisesta kovasti vakuutettiin, että jakopää menee 4v välein.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

JT Newman kirjoitti:Onko huolto-ohjelma dieseleille muuttunut? Kyselin eri paikoista tuota 3v huoltoa ja paikallisesta kovasti vakuutettiin, että jakopää menee 4v välein.
Mitäs omassa huolto-ohjelmassasi sanotaan?
Tietääkseni jakopäälle on usein lyhyempi huoltoväli vaativissa olosuhteissa, kuten Suomen.
Kuva

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Neljää vuotta se ei ainakaan ole kun sitä ei ole edes vaihtoehtona. Suomessa maahantuojan mukaan sovelletaan tuota 3v / 60 000km. Onhan toi tietty vähän ikävää kun semmosta varmaa vastausta ei ole missään paperilla vaan "pitää vaan tietää", että sovelletaan tota lyhennettyä.
Kuva
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Stilo kirjoitti:Onhan toi tietty vähän ikävää kun semmosta varmaa vastausta ei ole missään paperilla vaan "pitää vaan tietää", että sovelletaan tota lyhennettyä.
Selkeesti ajateltu kuluttajaa, sehän on ihan puhtaasti kuluttaja-omistajan etu että "pitää vaan tietää", jos ruvetaan keskustelemaan 80tkm kohdalla leiponeesta hihnasta isommasti.

Silkasta uteliaisuudesta: onko kellän hajua, mitä Ruotsin tai Norjan maahantuoja on asiasta mieltä? Muiden merkkien parista on aika useinkin kuulunut, että Suomen maahantuoja sanoo että Suomen olosuhteet ovat vaikeat ja lyhennetty hihnanvaihtoväli, kun naapurimaat vetää normisetillä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tätä jännää arpomistahan tämä on.

Liikkeestä ilmoitettua:

"Liitteenä vielä kuvakaappaus auton huolto-ohjelmasta jossa näkyy jakohihnan vaihtoväli 4v/60tkm! Tuo kaappaus on otettu esimerkkinä 100tkm huollosta, koska ne ilmoittavat nuo vaihtovälit hiukan hämäävästi. Ihan alareunassa kuitenkin lukee ”kylmissä olosuhteissa jakohihnan vaihto väli on 60tkm tai 4 vuotta. "

Kuva
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Stilo »

No nyt se on sitten vielä enemmän "pitää vaan tietää". :lol:
3v / 60 000km pitäisi edelleen olla voimassa ja kuulemma maahantuonnin mukaan huoltolomakkeissa on virheellisesti tuo 4v / 60 000km.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Soitin Alfalle Italiaan.

3 vuotta / 60tkm. Saavat paikallisessa päivittää huolto-ohjelmansa.

On tämä saatana työmaa :drinking:
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Normaalit huoltotoimenpiteetkin on näin selkeitä niin jännä juttu miten noita halukkaita huoltoliikkeitä ei oikein meinaa löytyä. :roll:
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja juri »

^tämä.
Miettikääpä tilannetta, jossa huoltoliikkeellä ja asiakkaalla on tuo neljän vuoden ohje. Asiakkaan Alfan hihna laukeaa kolmen ja puolen vuoden kohdalla. Asiaa selvitellessä käy ilmi, että tehtaan ohje onkin kolme vuotta. Luigi pesee kätensä ja jättää tyhmät suomalaiset tappelemaan keskenään.
932 937 955 955

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kyllä tuo 3v / 60 tkm on ikävän tiheä väli näin kalliille huollolle. Mitäs sille voi.
Kuva

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Pujazuba kirjoitti:Kyllä tuo 3v / 60 tkm on ikävän tiheä väli näin kalliille huollolle. Mitäs sille voi.
Ostaa Bensakoneisen?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Jos muistan oikein Giuliettassa asiat on päinvastoin eli bensa kone harrastaa tuota 3v:n jumppaa kun diesel taas on hiukan pidempi, taisi olla 4v.
Miksiköhän tämmöinen flippi? :shock:
Kuva

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja juri »

Valittu niin paska hihna että ei kestä. Valmistaja on tuossa säästänyt max. kolmisen kymppiä kuluja.
932 937 955 955

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Areas that are not dusty?

Autolla ajetaan jossain laboratoriossa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Onko toi hihnanvaihto miten hinnakas operaatio?
Aika surkeaa mielestäni, kun eikös monella valmistajalla ole sen 4-6 v ja 120 tkm tai jopa yli 200 tkm hihnanvaihtoväli nykyään. (Ketjulle sitten vähemän :silly:)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Valmistaja on vastuussa siitä mitä viralliseen huolto-ohjelmaan on laittanut, eli normaalikäytössä 100.000 km / 5 v.
Käytäntö ei voi muuttua vain sillä, että jokin suomalainen huoltokorjaamo alkaa soveltaa lukemia 60.000 km / 3 v.
Lisäksi huolto-ohjelmassa annetut km-määrät näyttävät olevan vain suosituksia.

Toisekseen, jos valmistaja uskaltaa antaa pölyisiin/kylmiin olosuhteisiin takuun remmin kestosta 60.000 km / 3 v.,
niin se merkitsee, että valmistaja on todennut hihnan eliniän olevaan varmastikin kaksinkertainen taattuun lukemaan verrattuna.
Ei siis ole kovin perusteltua olettaa, että hihnoja alkaisi paukkua 70.000 km kohdalla, mikäli vaihto kuudessa kympissä jätetään tekemättä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ käyttölämpötilat vaikuttavat hihnan kestoon: Perniössä on eri min-lämpötilat talvella kun esimerkiksi Rovaniemellä.
Vaikka olisi Webasto tai letku/moottorilämmitin niin ainostaan lämpimästä tallista tehty kylmästartti on lievä ( kuten Keski-tai Etelä-Euroopassa ) hihnalle. Yleensä riisseleillä toki ajetaan sitten moottorin lämmettyä pitkää siivua.

156 JTD:n hihnalle olen soveltanut 3v/60 tkm:n säännöstä 4 vuoteen ja 80 tkm:een nyt pari viimeistä vaihtoa.

Hintavahan tuo vaihto on, mutta niin on moottoririkkokin :?
Parin tonnin kohta 350 tkm ajetussa pirssissä totaalikaputtikaan ei tosin meikää harmittaisi kovin vrt. Giulia.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

apulus
Viestit: 65
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 09:08
Car(s): Giulia Veloce Q4 '17 ja Mazda Miata '99
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja apulus »

Garmund kirjoitti:Onko toi hihnanvaihto miten hinnakas operaatio?
Aika surkeaa mielestäni, kun eikös monella valmistajalla ole sen 4-6 v ja 120 tkm tai jopa yli 200 tkm hihnanvaihtoväli nykyään. (Ketjulle sitten vähemän :silly:)
1200e maksoi itselläni huolto, jossa vaihdettiin jakopää vesipumppuineen, öljyt, suodatin, ilmansuodatin ja raitisilmansuodatin.

210hv Veloce Q4.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Espoon merkkihuollon tarjous oli 980€ vajaavetoiseen. En nyt muista, kuuluiko vesipumppu tuohon.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JT Newman kirjoitti:Espoon merkkihuollon tarjous oli 980€ vajaavetoiseen. En nyt muista, kuuluiko vesipumppu tuohon.
Ihan referenssinä Stelvion 2.2d öljy + suodatin + ilmansuodatin + raitisilmasuodation oli Turussa merkkihuollossa 290€. Eli hihnan vaihto olisi luokkaa 700€.

apulus
Viestit: 65
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 09:08
Car(s): Giulia Veloce Q4 '17 ja Mazda Miata '99
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja apulus »

JT Newman kirjoitti:Espoon merkkihuollon tarjous oli 980€ vajaavetoiseen. En nyt muista, kuuluiko vesipumppu tuohon.
Vajaavetoisessa on vähemmän purkamista ennen kuin pääsee jakopäähän käsiksi ä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Uteliaana, mitä Q4:ssa (vaiko Velocessa) on lisää jakopään edessä? Järiämpää jäähdytintä Velocen lisävoiman takia tms?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FinPat kirjoitti:
JT Newman kirjoitti:Espoon merkkihuollon tarjous oli 980€ vajaavetoiseen. En nyt muista, kuuluiko vesipumppu tuohon.
Ihan referenssinä Stelvion 2.2d öljy + suodatin + ilmansuodatin + raitisilmasuodation oli Turussa merkkihuollossa 290€. Eli hihnan vaihto olisi luokkaa 700€.
Toisena referenssinä UK:ssa Giulia/Stelvio nokkahihna + vesipumppu vaihto 500€ indyllä. http://alfacare.co.uk/servicing/alfa-ro ... placement/

Avatar
jonilaht
Viestit: 77
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17 AE
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

Ei saakeli. Alfaan tekisi mieli palata, mutta 60tkm jakohihnan vaihtoväli tuo mieleen jonkun surullisen ooppelin.

Nykyisessä Mondeossa kuitenkin se 200tkm/10v.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ei muuta kun bensakoneista alfaa alle.... ketju on ainakin itsellä kestäny jo 100tkm ja matka jatkuu... kulutuskaan tuskin paljon dieseliä kovempi on, vähän päälle kutosen lukemilla mennään keskikulutuksena. Eikä tarvi kuunnella sitä paukutusta konehuoneesta mitä diisseli pitää eikä kädet haise tankkauksien jälkeen niin pahasti :wink:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

alfa 156 v6 kirjoitti:Ei muuta kun bensakoneista alfaa alle.... ketju on ainakin itsellä kestäny jo 100tkm ja matka jatkuu... kulutuskaan tuskin paljon dieseliä kovempi on, vähän päälle kutosen lukemilla mennään keskikulutuksena. Eikä tarvi kuunnella sitä paukutusta konehuoneesta mitä diisseli pitää eikä kädet haise tankkauksien jälkeen niin pahasti :wink:
Onko muillakin bensa-Giulioilla kulutus tuota luokkaa? Itsellä meni AWD 280hp turbo-4 BMW:llä noin 8L/100km ja samalla maantiepitoisella ajoprofiililla nyt 210hp diesel Stelviolla menee 6.5L/100km nurkilla.

Vastaa Viestiin