Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuplat
Viimeksi muokannut A Bart, 25 Kesä 2019, 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

OL kirjoitti:Nyt alkaa huumori loppumaan lämppärin puhaltimen kanssa. Perinteistä "Momentary connection to air conditioner faulty." -ilmoitusta pukkasi aiemmin aina silloin tällöin, jolloin koko yksikkö oli täysin mykkä. Lopulta vika jäi ns. päälle, jolloin pääsin kunnolla vikaa etsimään. Vika löytyi lopulta huonosta kontaktista puhallinmoottorin juuressa olevasta johtosarjasta. Moottori on ilmeisesti vaihdettu jossain vaiheessa ja liitoksissa oli tehty vähän omia patentteja.

Onnellista elämää kesti muutama kuukausi, kunnes ruutuun alkoi ilmestyä "Air conditioner faulty. Please contact workshop!". Nyt siis kaikki säädöt kyllä toimii, ilman suuntaukset, lämmön säädöt ja muut, mutta puhallinmoottori ei pyöri. Joskus satunnaisesti saattaa lähteä pyörimään, mutta silloinkin yleensä sammuu aika pian. Konehuoneen puolella johtojen ja sulakkeiden kimpussa on vietetty paljon aikaa jo tuon edellisen ongelman yhteydessä, onko sitä nyt sitten sukellettava ICS:n alle? Kaikki vinkit on tervetulleita, alkaa hiukan turhauttamaan, puhallin on kuitenkin sen verran oleellinen laite päivittäisen käytön kannalta.
^Kappassahan on sama puhaltimenmoottori ja aina vika on löytynyt siitä paksusta + abikosta joka menee moottorin piirilevylle.
Puhaltimen saa käymään niin että nyppää johtonipusta joka menee moottoriin sisälle jolloin liitin muljahtaa tehden kontaktin.
Liittimen kiristys ei oikein auta, vaan olen nykyään tinannut sen abikon kiinni.

Avatar
OL
Viestit: 849
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja OL »

Satakuusnelonen kirjoitti:Tarkista nyt kuitenkin se pikkusulake raitisilmasuodattimen vierestä, voi poksahdella useinkin.
Etusumarit on myös pimeänä, niin sulakkeet on kyllä kahlattu kaikki läpi. Kuskinpuolen etupyörän edestä, raitisilmansuodattimen edestä, ratin vasemmalta puolelta ja vielä takakontista apparin puolelta. Kaikki ok. Onkohan niitä vielä jossain?
A Bart kirjoitti:^Kappassahan on sama puhaltimenmoottori ja aina vika on löytynyt siitä paksusta + abikosta joka menee moottorin piirilevylle.
Puhaltimen saa käymään niin että nyppää johtonipusta joka menee moottoriin sisälle jolloin liitin muljahtaa tehden kontaktin.
Liittimen kiristys ei oikein auta, vaan olen nykyään tinannut sen abikon kiinni.
Ok, täytyypä tutkailla sitä seuraavaksi. Mokoma liitin on vaan todella ikävässä paikassa ainakin 166:ssa.

Sen verran kerkesin jo kyseistä nurkkaa purkaa, että ei automaattisesti käytä sisäilmankierron läppää auki/kiinni virrat päälle laitettaessa. Silloin kun sen "Momentary" ongelman kanssa painin, niin jos ei tehnyt tsekkausta, niin ei toiminut. Jos teki, niin toimi. Nyt kuitenkin napista painamalla sisäilmankierto menee kyllä päälle ja tosiaan kaikki muutkin kontrollit pelaa. Voisi sikäli siis olla tuo moottorin päässä oleva liitin.

Vikakoodina ICS:lle näytti jossain vaiheessa B1023 - Audio module connections. Voi liittyä jotenkin, tai sitten ei mitenkään.

kamarko
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Elo 2018, 20:55
Car(s): Alfa Romeo 166 2,5 V6 2000

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja kamarko »

V6 -99. Suuttimen punavalo ryhtynyt palamaan melkein päätoimisesti. Välillä poistuu eikä vaikuta ajoon muuten kuin viivyttämällä kierroksia joissain tilanteissa kaasua painaessa. Eilen vedin reilu 400km ja valo paloi. Alkaa vaan hiljalleen ärsyttää, joten mistä ja mitä etsiä? Starttaa hyvin ja vetää ok myös ottaa kierroksia tappiin asti mutta viiveellä. Ei tunnu vaikuttavan kulutukseen. Eli joku anturiko temppuilee?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vastaava oire 156 V6:ssa johtuu huonosta liitoksesta kaasupolkimen johdoissa. 156:ssa tunnetuin ongelmaliitin hanskalokeron takana, mutta 166:n vastaavasta ei tietoa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

kamarko
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Elo 2018, 20:55
Car(s): Alfa Romeo 166 2,5 V6 2000

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja kamarko »

Täytyypä tarkistaa kaasupolkimen liitokset. Eipä käynyt edes mielessä..

kamarko
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Elo 2018, 20:55
Car(s): Alfa Romeo 166 2,5 V6 2000

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja kamarko »

Kaasupolkimessa ei ole johtoliitoksia nähdäkseni missän kohtaa. Käytin myös hanskalokeron irti muttei sielläkään oo muuta kun airbagin piuhoja. 156 on erilainen tässä kohtaa. No, pitää pähkäillä uusia mahdollisia paikkoja.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Liitin on anturissa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Liitin on anturissa. Anturi on tarkka asennostaan, jos euro2 auto. Testerillä säädettävä malli.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Vikakoodit lukemalla varmaan saisi vahvistuksen onko kyse kaasupolkimesta vai jostain muusta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tonza
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Berlina, Alfa Romeo 164 3.0 V6 1989, Alfa Romeo 33 Permanent4 1991

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Help... nyt lakkasi puhallin toimimasta, ei puske ilmaa ollenkaan.

ICS antaa virheilmoituksen "air conditioner faulty, please contact workshop" ja tuossa tuulilasin edessä oleva 30A sulake tuppaa posahtamaan aina uudestaan vaikka sen vaihtaa. Hetken aikaa kyllä kun sen sulakkeen vaihtaa, niin puskee ilmaa normaalisti, ainakin hyvin siihen asti kun moottorin laittaa käyntiin. Sitten moottori käynnissä posahtaa sulake.

Eikös silloin puhaltimen moottori pitäisi olla kuitenkin ehjä, kun puhaltaa hyvällä teholla pelkkä virta käynnissä ilman moottorin käynnistämistä. Liittyisiko tuon sulakkeen posahtaminen jotenkin ilmastoinnin kompuraan sitten vai mihin?

Mikäs tässä nyt neuvoksi ensimmäisenä?

Thanks!

kamarko
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Elo 2018, 20:55
Car(s): Alfa Romeo 166 2,5 V6 2000

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja kamarko »

Nojoo. Nyt sItte valo sammui ja kaasupolkimen vaste ok. Tiedä tästä... Mites muuten, mitä kaikkea tuon valon "takana" on? Ilm Lambda ainakin, mitähän muuta?

Siitä vikakoodin lukijasta, mitä asiantuntijat täällä suosittelevat? Mistä hyvät kokemukset? Täällä on varmaan aiheesta jauhettu...

Auto siis 166 -99

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^ Kyllä se toistuva sulakkeen palaminen kertoo, että piiristä menee läpi liikaa virtaa. Vaikka harvinaista onkin, niin voi olla, että akkujännitteen varassa on rajoilla, mutta laturin herätessä menee yli ja siksi sulake palaa kun moottorin käynnistää.

Kyllä mää ekana sitä lämppärin pöhnötintä tutkiskelisin, se on kuitenkin uutenakin aika virtasyöppö vekotin. Vuodet tuo kitkaa ja kankeutta ja lisää virrantarvetta.

^ MES eli MultiEcuScan on näihin parhaasta päästä yksityiselle harrastajlle: https://www.multiecuscan.net/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Kavitaatio
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Heinä 2019, 16:05
Car(s): 166 3,0 Super manual -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Kavitaatio »

3,0 manuaalin lootaöljynvaihto.
Ymmärsinkö oikein,että jossain tuolla uumenissa on mittatikku,jonka reiästä täyttö tapahtuu?

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ilmeisesti myös 3.0 on mittatikku, johon pääsee käsiksi parhaiten alakautta ja samalla saa ohuen täyttöputken sopivasti hollille.

Kavitaatio
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Heinä 2019, 16:05
Car(s): 166 3,0 Super manual -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Kavitaatio »

Jep,löytyihän se helposti.Edellinen omistaja laitattanut oikeaoppisesti Tutolaa,joilla veivattu 40tkm.
Olin erilainen nuori ja kippasin kokeeksi Redlinen MT85,ja laatikon toiminta tuntui paranevan.

Keppi liikkuu sivusuunnassa todella tahmeasti,tuskin ihan tuollainen kuuluu olla.
Tämä tahmeus hankaloittaa 2>3 vaihtaessa,ei meinaa saada millään ilman rusahdusta sisään.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Johtuukos tässä tahmeus kanssa niistä lootan päällä olevista muovipuslista? Jos, niin uutta tilalle niin herkistyy

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Kavitaatio kirjoitti:Jep,löytyihän se helposti.Edellinen omistaja laitattanut oikeaoppisesti Tutolaa,joilla veivattu 40tkm.
Olin erilainen nuori ja kippasin kokeeksi Redlinen MT85,ja laatikon toiminta tuntui paranevan.

Keppi liikkuu sivusuunnassa todella tahmeasti,tuskin ihan tuollainen kuuluu olla.
Tämä tahmeus hankaloittaa 2>3 vaihtaessa,ei meinaa saada millään ilman rusahdusta sisään.
Kepin sivuliikkeen jähmeys johtunee juuri noista puslista mitä Vesamaan mainitsi. 166 erittäin helppo homma vaihtaa vrt. 147 tai gt.
Rusahdusta ne ei aiheuta, mutta johtuisko siitä, että saattaa koittaa vahingossa ensin 1.vaihdetta sisään?

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Kysytääs täällä foorumillakin:

Lämpömittari alkanut näyttämään hippasen hulluja. Alkoi yhtäkkiä.

Alkuun toimi kylmällä koneella normaalisti, mutta lämpimällä koneella näytti normaalia vain jos kiihdytti, jarrutti tai käänsi jyrkästi. Muulloin maksimia.
Uusi lämpöanturi vaihtui eilen tilalle ja tänään heti aamusta kylmällä koneella heitti maksimiin. Ajoin parikymmentä kilometriä, välillä räpsähteli 90:ssa, muuten jatkuvasti maksimissa kunnes tämän jälkeen heitti kerrasta takas 90:iin ja 30km loppumatkan pysykin siellä räspähtämättäkään maksimissa. Tuskin kuitenkaan itsestään korjautui joten mitäs seuraavaksi tutkia?

Voisko MES:illä viisastua? En omista mutta varmaan onnistuu jossain kohtaa tsekkaaminen mitä näyttäis.

Videonpätkää tuosta:
https://www.youtube.com/watch?v=ETaXXeE2ga0
Viimeksi muokannut Macela, 24 Syys 2019, 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

haaparousku
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Heinä 2019, 19:03
Car(s): 166 3.0 Super manual 1999
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja haaparousku »

Mikäköhän saa kytkimen kuulostamaan tällaiselta?

https://www.youtube.com/watch?v=6i091_V ... e=youtu.be

Kytkin toimii muuten täysin normaalisti,onko kytkin ylhäällä tai alhaalla ei ole vaikutusta ääneen.
Moottorin kierroksilla jonkin verran.

Ääni on huomattu huoltokuittien perusteella useampi tuhat km sitten jo.

Kyseessä siis 3,0 V6

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Osaako joku sanoa mitä eroa on 156 ja 166 2.4jtd euro2 moottoreissa? On alkanut epäilyttämään että tuohon omaan 2000 vuotiseen 100kw euro2:een olisi joskus vaihdettu moottori. Epäilyni kohdistuu siihen kun tuo oma on 5-vaihteinen ja ymmärtääkseni kaikki 166 dieselit olisivat 6-vaihteisia. Toinen epäilyni että tuossa ei toimi cruise ja alfaobd testeri valittaa "cruise disable cause: not detected eeprom" eli ihan kun koko toimintoa ei olisi olemassa. Onko vanhempaa 156 saanut cruisella? Kolmas epäilyni johtaa kilometrilukemaan, koska alfaobd ecun kilsat ovat 60 000km ja auton mittarilukema 260 000km. Kaikki nämä yhdessä ovat alkaneet herättämään epäilyksiä ja saksantuonti kun vielä on. :lol:

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kaikki suomeen tuodut alkupään 166 2,4 JTD mallit oli 6-vaihteisia, eikä muita tietääkseni ole tehtykkään (moottori AR34202 ja versio 936A2A00 04). Viisivaihteisia olivat 2,0TS ja 2,5V6, 6-v malleja oli loput, V6TB, 3,0V6.
156 oli samalla 2,4-koneella, mutta saman sukupolven 5-vaihteisella laatikolla. Laatikko ei kuitenkaan käy suoraan 166-malliin koska sen takakiinnitys on erilainen. No, rakentelemalla senkin saa sopimaan.
Myös valintamekanismin säätö laatikon päällä voi aiheuttaa ettei viimeistä vaihdetta löydy!
Alkupään 156-malleihin ei saanut Cruisea lainkaan.
Ajetut km kulkee samaa tahtia mittarin kanssa "suunnilleen", mutta tähän on voitu vaihtaa ecu 60tkm sitten?

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Kiitokset sepolle!

En usko että laatikossa mikään jumittaa sillä 5 vaihteella kierrokset on matka vauhdissa mukavan alhaiset eikä moottori huuda joten uskoisin että välityksiltään ok. Ecua mietin myös, että sekin voisi olla vaihdettu joskus johonkin väliin. Voihan tietenkin olla että laatikko olisi joskus porsinu ja tuonne olisi istutettu 5-vaihteinen laatikko. Hyvin tuo laatikko pelittää ja välityksiltään miellyttävä.

haaparousku
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Heinä 2019, 19:03
Car(s): 166 3.0 Super manual 1999
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja haaparousku »

haaparousku kirjoitti:Mikäköhän saa kytkimen kuulostamaan tällaiselta?

https://www.youtube.com/watch?v=6i091_V ... e=youtu.be

Kytkin toimii muuten täysin normaalisti,onko kytkin ylhäällä tai alhaalla ei ole vaikutusta ääneen.
Moottorin kierroksilla jonkin verran.

Ääni on huomattu huoltokuittien perusteella useampi tuhat km sitten jo.

Kyseessä siis 3,0 V6
Vastataan itselle.Kyllä se vauhtipyörä siellä metelöi.

Alkuperäistä kaksoimassaa ei enää saa,eikä semmoista sinne edes kannattaisi laittaa....

Onkohan kellään kokemusta näistä kiinteistä sarjoista,mahtaako mennä 166:toseen bolt-on tekniikalla?

http://www.ahmotorsports.co.uk/product/ ... td-weight/

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Omaani on aikanaan vaihdettu kiinteä vauhtipyörä ja GTA:n asetelma. Sitä en tiedä, onko kiinteä vauhtipyöräkin GTA:sta ja käykö 2.5/3.2 kovat vauhtipyörät ristiin. On siitä täällä juttua ollut aikaisemmin, mutten muista kenen tekemänä.

Edittiä, löysin. Tuolta http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 2A+kenn%2A
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

"Air conditioner faulty. Please contact workshop!"
Satakuusnelonen kirjoitti:Tarkista nyt kuitenkin se pikkusulake raitisilmasuodattimen vierestä, voi poksahdella useinkin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=25966 (viimeset)

Joo, tämähän se oli. Tähän kun olis keväällä käyttäny sen 2min aikaa niin olis saanu kesän ajella toimivalla ilmastoinnilla.

Edit: Vai oliko sittenkään tällä kertaa, vika ilmenee taas ja uusi sulake edelleen ehjä.

Kuva
Viimeksi muokannut Macela, 02 Loka 2019, 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Kaveri valitteli outoa keinuntaa alfan takapäässä, joka ilmestynyt aikalailla yhtäkkiä. Hyppäsin mielenkiinnosta kyytiin todetakseni itsekkin mikä on meininki.
Hetken ajelun jälkeen tosiaan yhden montun osuessa kohdille n.40km/h nopeudessa,
heti montusta poistulon jälkeen takapää tosiaan heijasi puolelta toiselle sivuttain n. 3 kertaa kunnes rauhoittui.
Tämä toistui useamminkin sit myöhemmin.
Muutaman huomion siinä ajellessa tein/tehtiin:

-Auto lähti heijaamaan vain, jos tiessä oli vain toisella puolella monttu/kohouma.

-Esim hidastetöyssyn yms. suoran poikittaiseen kohouman/montun jälkeen ei heijaa.

-Muistaakseni oikealle kääntyvässä mutkassa montun osuessa toisen pyörän alle, ei lähtenyt heijaamaan.
Eli pikaisen koeajon perusteella vain suoraan ajaessa, jos toisen puolen pyörät osuvat monttuun/kohoumaan, lähtee auto heijaamaan.

- Nopeus ei muuten vaikuttanut, mutta sen kasvaessa heijaus kyllä lisääntyi.
Kuudenkympin vauhdissa haki jo 5-6 kertaa, ennenkuin asettui. En haluaisi olla kyydissä, jos moinen vaikka
motarinopeuksissa kävis..

-Mitään ylimääräisiä kolinoita, natinoita yms. ei kuulu. Tätä heijausongelmaa lukuunottamatta kulkee todella hienosti tiellä kuin tiellä.

Nämä havainnot sitten tottakai tehtiin syrjäisillä, tyhjillä teillä pimeän aikaan iltasella.
Toivottavasti oli jotenkuten ymmärrettävissä sepostus. Onkohan kenelläkään muulla ollut vastaavia oireita 166:a,
tai toisaalta onko hyviä arvauksia mistä moinen voisi johtua? 2.4 10v koneena.
Nosturillehan tämä täytyy saada ja tutkia mitä siellä on, mutta helpottaahan se aina, jos valmiiksi tietää jo mitä tekee.
[__/==\*/==\__]

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Hmh, ilmastointivika tullut useasti taas ja uusi sulakekin silti edelleen ehjä. Sekä muuten tuntuu toimiessaan toimivan hyvin mutta kun laittaa vaikka 22C niin puhaltaa kyllä tietyn aikaa lämmintä kunnes alkaa puhaltamaan haaleeta/viileetä, jolloin täytyy nostaa lämpöä pari astetta, puhaltaa sitten taas hetken aikaa lämmintä. Sama homma oli kyllä kesällä että piti käyttää LOW:ta jotta puhalsi viileetä. Voisko sisätilan lämpöanturissa olla häikkää vai kuitenkin itse ilmastoinnissa/jossain sen yksikössä? Moottorin lämmöt pysyy normaaleina.

Josta päästäänkin siihen moottorilämpötilan mittariin, tämäkin hiukan vaivaa edelleen kun välillä näyttää sitä maksimia, välillä sitten sitä mikä se lämpötila oikeasti on. Anturi tosiaan vaihdettu uuteen. Vikaan edelleen tuntuis vaikuttavan montut ja kiihdytys. Kylmänä vaikuttaisi herkemmin näyttävän sitä maksimia.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

nakkis kirjoitti:Kaveri valitteli outoa keinuntaa alfan takapäässä, joka ilmestynyt aikalailla yhtäkkiä. Hyppäsin mielenkiinnosta kyytiin todetakseni itsekkin mikä on meininki.
Hetken ajelun jälkeen tosiaan yhden montun osuessa kohdille n.40km/h nopeudessa,
heti montusta poistulon jälkeen takapää tosiaan heijasi puolelta toiselle sivuttain n. 3 kertaa kunnes rauhoittui.
Tämä toistui useamminkin sit myöhemmin.
Muutaman huomion siinä ajellessa tein/tehtiin:

-Auto lähti heijaamaan vain, jos tiessä oli vain toisella puolella monttu/kohouma.

-Esim hidastetöyssyn yms. suoran poikittaiseen kohouman/montun jälkeen ei heijaa.

-Muistaakseni oikealle kääntyvässä mutkassa montun osuessa toisen pyörän alle, ei lähtenyt heijaamaan.
Eli pikaisen koeajon perusteella vain suoraan ajaessa, jos toisen puolen pyörät osuvat monttuun/kohoumaan, lähtee auto heijaamaan.

- Nopeus ei muuten vaikuttanut, mutta sen kasvaessa heijaus kyllä lisääntyi.
Kuudenkympin vauhdissa haki jo 5-6 kertaa, ennenkuin asettui. En haluaisi olla kyydissä, jos moinen vaikka
motarinopeuksissa kävis..

-Mitään ylimääräisiä kolinoita, natinoita yms. ei kuulu. Tätä heijausongelmaa lukuunottamatta kulkee todella hienosti tiellä kuin tiellä.

Nämä havainnot sitten tottakai tehtiin syrjäisillä, tyhjillä teillä pimeän aikaan iltasella.
Toivottavasti oli jotenkuten ymmärrettävissä sepostus. Onkohan kenelläkään muulla ollut vastaavia oireita 166:a,
tai toisaalta onko hyviä arvauksia mistä moinen voisi johtua? 2.4 10v koneena.
Nosturillehan tämä täytyy saada ja tutkia mitä siellä on, mutta helpottaahan se aina, jos valmiiksi tietää jo mitä tekee.
On kokemusta. Kaikista järkevin toimenpide on ottaa koko taka apurunko alas ja vaihtaa sinne kerralla kaikki eli apurungon puslat,alatukivarsien puslat,napojen uniballit,napojen pystytangot,ylätukivarret,koiranluut ja vakaajan helat. Ylätukivarret tuntuu kestävän parhaiten,joten niitä ei välttämättä tarvi.Kriittisimmät paikat on alatukivarsien puslat,napojen uniballit ja napojen pystytangot sekä vanhemmiten lopulta myös apurungon puslat eli lähes kaikki :mrgreen: . makuasia laittaako uretaanipuslaa vai alkuperäisen tyylistä. Mulla on siinä "navan pystytangossa" uretaanipuslat,muuten vakio mallista. Auraus kannattaa ainakin takana säätää nollaan,muuten näillä Suomen uraisilla ja sieltä täältä paikatuilla teillä perä muljuaa vaikka alusta olisikin kunnossa. Sama koskee etupäätä.

Edit: niin ja taka-aurauksen säätötangot kannattaa myös varata tai jos puslat on ehjiä niin entisöidä vanhat=hiekkapuhallus ja maalaus ja reilusti rasvaa kierteisiin.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kappas, imuputkeen on ilmestynyt repeämä. Teipillä fiksasin, mutta uusiahan tuo pitää. Mistähän tuon sais järkevään hintaan? Jossain 200€:n kieppeillä näkyi olevan, mutta tuntuu lievästi sanottuna ryöstöhinnalta. Auto siis 166 3.0 vm.-99.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

kamarko
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Elo 2018, 20:55
Car(s): Alfa Romeo 166 2,5 V6 2000

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja kamarko »

Aika moni on laittanut silikoni imuputken. Orgiksia saanee huonosti ja hinnat on kovat. Silikoni putkia ..hmm..eri putkissa 70€ ylöspäin

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mulla tässä tuli sellanen ongelma, että auto ei selvästikään lataa. Latausvalo syttyy vasta, kun akku on jo tyhjä. Mittarilla katselin jännitettä, niin hiljakseen alkaa se laskemaan. Eikös sen latausvalon kuuluis syttyä jo silloin heti, kun lataus ei toimi. Käynnistys kaapelilla tein lisämaadoitusta koneen kyljestä koriin. Ei vaikutusta. eli maadotus pitäs olla kunnossa. :crazyeyes:

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

Jakke kirjoitti:Kappas, imuputkeen on ilmestynyt repeämä. Teipillä fiksasin, mutta uusiahan tuo pitää. Mistähän tuon sais järkevään hintaan? Jossain 200€:n kieppeillä näkyi olevan, mutta tuntuu lievästi sanottuna ryöstöhinnalta. Auto siis 166 3.0 vm.-99.
Hinta selittynee sillä että imuputkea myydään pakettina resonaattoripöntön kanssa, näin ainakin jokunen vuosi sitten.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Ähelsin tänään laturin irti tutkittavaksi. Näyttäs, että hiilet kyllä vielä ylettyy, koska niiden piuhat työntyvät vielä pikkusen kaarelle. En mä nyt kyllä oikein tajua, miksi tuo ei suostu lataamaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mulla ainakin sytty valo heti, kun lakkasi lataamasta. Laturi ei ollut kovin vanha, mutta kait päälle valuva nafta sai sieltä jonkin osan vioittumaan, onneksi uusi oli vai
n 130 euroa.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Niko Tuomola kirjoitti:Ähelsin tänään laturin irti tutkittavaksi. Näyttäs, että hiilet kyllä vielä ylettyy, koska niiden piuhat työntyvät vielä pikkusen kaarelle. En mä nyt kyllä oikein tajua, miksi tuo ei suostu lataamaan.

Diodisilta rikki. Ei vältämättä sytytä latauksen merkkivaloa.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Ok. Jännää, että seisonnan aikana tuollain hajoaa. Ei aikanaan tuon kanssa ollut tuollasta vaivaa. Pitänee tilailla laturi. Onhan tuolla jo ikää. Muutenhan tuo alkaskin oleen jo leimakunnossa. Jarrut putkineen tein uusiksi ja käsijarruvaijerit vaihdoin. Toinen etulambda herjailee esilämmityksestä vielä. Molemmat kyllä on uusittu. Tiä sitten mikä siinäkin mahtaa olla.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Xenonprojektoreiden vaihto meneillään uuskärsäiseen 166:een ja ihmettelen käämin piuhoja, jotka ohjaavat valoläpän toimintaa, ilmeisesti ei ole merkitystä kumminpäin johdot ovat, aina laskee läpän alas. Youtuben opetusvideossa piuhat kytketään kaukovalovilkun piuhoihin, mut eihän sieltä kautta voi tulla herätettä valojen vaihtoon ja alkuperäinen liitin jätetään irralleen umpion sisään.
Kuka on värkännyt näitä aiemmin ja onko tuollaista tullut vastaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos se on ihan vaan magneettinen käämi niin ei lie merkitystä kumminpäin sen magnetisoi -> polariteetilla eli piuhojen järjestyksellä ei ole väliä.

Läppä lie oletuksena asennussa X ja sähköt päällä asennossa Y. Jos X on lyhyillä ja Y pitkillä, kytketään kaukovalon käyttöjännite käämille ja nautitaan valosta, jos toistepäin niin signaali tarttee pyöräyttää vaikka vaihtoreleellä niin, että läpälle tulee sähkö kun pitkät ei ole päällä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Lyhyet on päällä kun virtaa ei tule ja varmasti juuri magneettinen käämi.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Ai että näkisi hyvin, kun saisi "ohitus" väläytyksen palamaan pitkien kanssa kokoajan. omassa aikanaan luulin että on jotain vikaa kun halogeenit toimi ainoastaan viiksestä vetämällä hetkellisesti.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Xenon-tarvikeprojektorien, ainakin mitkä mulla on lähivalojen valokuvio on hyvin epämääräinen, saa nähdä kelpaako katsastuksessa. Kaukovalot eivät kehuja saa, mut ne sentään pystyy tekemään hyviksi laittamalla lediheitin keulalle. Tekis mieli hommata uudet valot, mut on turhan kalliit, sitten tietty jos nuo vanhat heijastimet pinnottaisi uudelleen, mahtaisko kromimaali toimia kuin kauan?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

VMTD kirjoitti:Xenon-tarvikeprojektorien, ainakin mitkä mulla on lähivalojen valokuvio on hyvin epämääräinen, saa nähdä kelpaako katsastuksessa. Kaukovalot eivät kehuja saa, mut ne sentään pystyy tekemään hyviksi laittamalla lediheitin keulalle. Tekis mieli hommata uudet valot, mut on turhan kalliit, sitten tietty jos nuo vanhat heijastimet pinnottaisi uudelleen, mahtaisko kromimaali toimia kuin kauan?
Kromimaali ei toimi ollenkaan, kokeiltu on.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kellään 166 FL sähkökaaviota? Vanhakeulainenkin käy. Jos ei kaaviota, niin lähtöön riittäisi myös tieto, mistä sisäpuhaltimen moottorille lähtee iso virta? Nyt se sähkö puuttuu.

Kaikki johtoja seuraamalla löytyneet liittimet putsattu ja aiheeseen liittyvät sulakkeet ja releet vaihdettu tai testattu päikseen toimivalla vastaavalla. Puhallin itsessään testattu toisessa yksilössä toimivaksi ja toisessa ysilössä toimiva ohjausyksikkökin jo paikallaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Rele ja sulake ilmakaukalossa samoin taisi olla päävirtaliitin sulakkeelle menevälle piuhalle, eli siellä missä moottorikin on.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tässä ei ole niitä puhallinkaukalon sulakkeita ollenkaan, mitä vanhanenäisessä on. Tulee muun johtosarjan mukana kabiinin puolelta ja kaikki kojelaudan ja konehuoneen releboksien sulakkeet on ehjiä. Konehuoneen rasiasta jo 20- ja 30-amppeeriset vaihtanu ihan vaan varuiksikin uusiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ok, näköjään muuttunut FL mallissa? Rele T8 ja sulake F8 ovat moottoritilan sulakerasiassa B1 vasemmalla edessä. Releen ohjaus on hiukan erikoinen, se kun katkaisee virran puhaltimelle käynnistyksen ajaksi, mutta niinhan se oli myös vanhassa mallissa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään vihdoin ja viimeis nykäisin venttiilikopan irti 2.4 JTD stä ja katselin venttiilivälykset. Aika hyvin oli kohdillaan, muutama pako, jos se on oikeanpuoleinen edestä katsottuna olis ehkä likempänä 0,25 kuin 0,3 minkä autodata antaa arvoksi. Kait sitä seuraavat 200 tonnia ajelee mittariin ennenkuin uudestaan tarvii kurkata vai mitä on asentajat mieltä?
On muuten ehjä jäähdyttäjän alapelti paikoillaan, nyt on katsastusmieskin tyytyväinen.

Varsinainen kysymys koskee fl:n mittaristoa, se meni yht´äkkiä pimeäksi ainoasta taustavalot, vilkun merkkivalot ja valojen merkkivalot toimivat, edes vikavaloja ei pala. Matka ei myöskään kerry ainakaan ics:n mukaan. Onko mittaristolle oma sulake?

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Millaisia arvoja pitäisi löytyä ABS:n anturien liittimistä mitattaessa?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja karila »

VMTD kirjoitti:Tänään vihdoin ja viimeis nykäisin venttiilikopan irti 2.4 JTD stä ja katselin venttiilivälykset. Aika hyvin oli kohdillaan, muutama pako, jos se on oikeanpuoleinen edestä katsottuna olis ehkä likempänä 0,25 kuin 0,3 minkä autodata antaa arvoksi. Kait sitä seuraavat 200 tonnia ajelee mittariin ennenkuin uudestaan tarvii kurkata vai mitä on asentajat mieltä?
On muuten ehjä jäähdyttäjän alapelti paikoillaan, nyt on katsastusmieskin tyytyväinen.

Varsinainen kysymys koskee fl:n mittaristoa, se meni yht´äkkiä pimeäksi ainoasta taustavalot, vilkun merkkivalot ja valojen merkkivalot toimivat, edes vikavaloja ei pala. Matka ei myöskään kerry ainakaan ics:n mukaan. Onko mittaristolle oma sulake?
Sehän on hyvä jos ei matka kerry, arvo säilyy...:D
- Kari

Vastaa Viestiin