Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

insinörtti kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Eikös tuossa ollut nimenomaan vanheneminen kyseessä, tai no tavallaan vanheneminen.
Seison korjattuna. Tämä "kosteus pisti pussukoihin vähän lisää vauhtia" oli mennyt ohi. Tosin valmistusvirhe/kiinanlaatu (rapsitaan turhia omianaisuuksia, kuten yli 2 s palava sytytyslanka ilotulitteissa, pois valmistuskustannusten säästämiseksi) kyseessä - ongelmia on ilmaantunut jo speksatun eliniän puitteissa. Muutoinhan ao. putka olisikin voinut päästä pinteestä sanomalla "katso parasta ennen päiväys".

En usko, että muutama vuosi yli sen speksatun 10 vee on ongelma. Mutta pussukat museoikäisessä vehkeessä voi olla jo huomattavasti mielenkiintoisempi tapaus. 30 vuotta ylittää suunnittelispeksit niin reilusti, että hapantuminen voi pilata materiaaleja vaikka kuin olisi valmistusprosessit tikissä. Näistä taitaa jo tulla testidataa (tietoja kolareista) aika vähän, joten mahd. ongelmia ei kovin helpolla päädy uutisiin.
Tullut räjäyteltyä jokunen sataa Takatan valmistamaa bägiä ja kosteutta saaneet yksilöt on kyllä tunnistanut jo äänestä ihan helposti. :-D On kyllä merkittävä ero räjähdyksen voimakkuudessa normaaliin.

Eihän tuokaan suoranaisesti vanhenemisesta johtuvaa ollut vaan valmistusvirheestä.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Aquatica kirjoitti: Toki myös pusseissa voi vastaava päiväys olla, mutta en ole itse moista nähnyt tai kuullut.
Lybran hanskalokerossa on ainakin joku aiheeseen liittyvä tarra, jossa muistaakseni suositellaan jotain toimenpiteitä 2011, jolloin valmistuksesta tuli kuluneeksi kymmenen vuotta.

Muistelen joskus testatun jonkun varhaisen Cadillacin systeemiä reilusti vanhentuneena, ja se pelasi ihan hyvin. Kyse siis 70-luvun bagistä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ainakin vanhemmissa alfoissa olen törmännyt tarroihin joissa 10v välein kehoitetaan tarkastamaan tai vaihtamaan bägit. Vuoden 2007 159 näyttää olevan vielä vähän tarkempi tarra. En kyllä olisi kovin huolissaan noista. Yli 10v alfat on jo niin ruosteessa ettei se koppa pysy suunitellusti kasassa kolarissa. :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

THP harrastus jatkunee taas uusilla murheilla vikakoodien P2337 ja P1385 merkeissä.
Koodit liittyvät nakutustunnistukseen. Selityksenä oli "superknock detected cyl 2" jne.
Ajossa on muutaman kerran ollut erikoinen nykäisy kovemmassa kiihdytyksessä jossain 4500-5500 rpm paikkeilla.
Tänään teki saman nykäisyn mutta syttyi vikavalo palamaan tauluun. Vikakoodit pomppaa takaisin heti nollauksen jälkeen jo tyhjäkäynnillä.
2. sylkyn tulppa näytti olevan omaan makuun turhan vaalea elektrodin ympäriltä joten taidan jättää pökötin pihaan oottelemaan tarkempaa tutkiskelua.
Jotenkin vaikuttaa, että tulpan väri saattaisi ennakoida reikää männässä jos tolla jatkaa ajamista.
Mikähän siitä nyt hajos? Voiko viallinen suutin aiheuttaa nakutusoireita?
Nykäisyjä oli harvakseltaan jo ennen jakoketjun vaihtoa eli en ainakaan heti tunnusta sössineeni ketjun vaihtoa.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

Kukaan joutunut sekaantumaan 2000 luvun alun 1,6 bensagolfiin/päästöihin?

Kierroksilla HC 122ppm ja CO 0,6% , sallitut 100 ja 0,2
Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu, välillä käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti, ei vikakoodeja. Ajettu myös reilusti lämpimäksi ennen yritystä..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Mitä lambda-arvo ja happi? Jos saat testeriin kiinni millä saa luettua sytytyskatkoslaskuria /1000 kierrosta, niin sieltä löytynee epätasaisen käynnin aiheuttajasylinteri.

Jos lopputulemana on katalysaattorin ikääntyminen, niin tarvikemallin katit eivät sitten tykkää olla riittävän tehokkaita auton omalle diagnostiikalle ja antaa helposti P0420 koodia.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

Jarsan kirjoitti:Mitä lambda-arvo ja happi? Jos saat testeriin kiinni millä saa luettua sytytyskatkoslaskuria /1000 kierrosta, niin sieltä löytynee epätasaisen käynnin aiheuttajasylinteri.

Jos lopputulemana on katalysaattorin ikääntyminen, niin tarvikemallin katit eivät sitten tykkää olla riittävän tehokkaita auton omalle diagnostiikalle ja antaa helposti P0420 koodia.
Lambda 0,98, happi 0,13.
Huomenna pitäisi tulla tuohon käypäinen kaapeli, jospa sen kanssa saisi lisätietoja

Tarvikekatti tuohon on ilmeisesti joskus jo vaihdettu

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Vainio kirjoitti: Voiko viallinen suutin aiheuttaa nakutusoireita?
Ilmeisesti voi.
Vaihdoin suuttimet eri järjestykseen ja nollasin sopeutusarvot ja lähdin koeajolle.
Vikakoodit seurasivat kiltisti suutinta. Nakuvirheet tuli tällä kertaa 4. sylkystä jonne tuuppasin 2. sylkyssä nakutusta antaneen suuttimen.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Vectra 2,2 Direct eco jotain antaa 6% jäännöshappea tyhjäkäynnillä. Kaveri tutki jo imuvuodon mahdollisuuden, ja putkikin on ehjä. Entäs sitten, jakoketjuremppa, kun hiukan rilkattaa? Vikakoodeja ei ole, hyvät neuvot ovat tarpeen. Eikös tuo ole 2,2 JTS:n sukua tuo moottori?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja V6 »

jos tyhjäkäynti heiluu niin kiireesti ketju vaihtoon, minkä vuotinen auto?, kavereilla on hajonnut kahdesta tommosesta Vectrasta moottori noiden ketjuongelmien takia...toisessa voitelu ja toisessa ketjun venyminen....


https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=228504
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Laihaseosmoottori kyseessä, joten jäännöshappi on siellä suunnalla missä kuuluukin olla. Jos ketju rallattaa, niin vaihtaahan se kannattaa ennen kuin hypää tai katkeaa.

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Kuva

Kuva

Kaikenlaisia muiden merkkien murheita tällä viikolla

Tunnistaako joku minkä merkkisistä autoista osat on?
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Manu »

Bemarillakin on hiukan ongelmia, malleja on lopetettava kuten ehkä uusi Z4 :roll:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mit ... #gs.swxgd5

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kolmossarjan gt ja lyhyt seiska ovat ainakin ihan turhia ja nuo muutkin. gt on aivan jäätävä peli ja mitä tekee lyhyellä seiskalla, jehuhan istuu takana ja chaufför ohjastaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^oletko paljonkin F34:llä ajellut?
-Sinänsä on hyvä hieman järkeistää linjastoa, BMW malliähky oli ollut jo tovin ilmeinen.

Muiden merkkien murheista sen verran että nyt kun viikonpäivät ei ole ollut kuin muita merkkejä, murhe lienee lähinnä se ettei vielä ole ikävä Alfaa. Forumia ehkä enemmän! :wink:

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Pojan VW Sciroccosta meni ensin rikki kuskin oven lasinnostin ja nyt menee ABS-yksikkö vaihtoon - miksei näistä puhuta Esson baarissa?

Jotain positiivistakin: tämän yksilön 2.0TSi ei jostain syystä kuluta öljyä ja DSG:kin on pysynyt vielä nipussa... :shock:
rakkaudesta rautaan...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vesa AJ kirjoitti:ABS-yksikkö vaihtoon
Eikö lie se Boschin klassikko. Joko vanha on käynyt Vekatronicsilla tai Eleworksilla operoitavana? Todennäköisesti halvempaa kuin vaihto uuteen ja varmempaa kuin vaihto käytettyyn.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Youtubestakin löytyy korjausohje, jos tahtoo itse suorittaa. :lol: Siis mikäli kyse on siitä perinteisestä painetunnistimen viasta.

DSG on ihan hieno vaihteisto toimiessaan. Ja alkaahan nuo jo kestääkin ihan inhimillisiä kilometrejä nykyisin. Aika simppeleitä laitteita loppupeleissä nuokin on, kun vähän perehtyy.

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

BMW näyttää nykyään aika vahvasti keskisormea eurooppalaisille asiakkaille. Varmaan hieno Shanghaissa mutta ei oikein sovellu rintamamiestalon pihalle...
Liitteet
M3-696x473.jpg
M3-696x473.jpg (61.3 KiB) Katsottu 6519 kertaa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Hyvä uutinen Alfa Romeolle

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^pakkohan ton on olla läppä - surullista tässä toki se että tällä herrakansan kosiskelutahdilla ei voi olla ihan varma mikä on pilaa ja mikä totta... :(

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^^ katopa lexus-styleä sporttisen isoilla munuaisilla :lol:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Manu »


Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Onkos kukaan reissuillansa törmännyt Hutchinson -merkkiseen moniurahihnaan? Outo lintu mulle ja kun on menossa kapistukseen, jossa jakopää on näppärästi kiukaan takapäässä ja hihnanvaihto pitää sisällään mm. tehostimen pumpun sekä ilmastoinnin kompuran irrotuksen, niin... :silly:
Operating at the speed of dark

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Allanten katsastus lähestyy ensi viikolla joten Standard of the World ryhtyi sitten aamukahvilla käydessä vuotamaan jarrunestettä.

Syyksi paljastui korkeapaineletku ABS-pumpulta pääsylinterlle. Ko. osaa ei sitten saa mistään. Sinänsä ei yllätys, lähtökohtaisesti Allanten mitään osaa ei koskaan saa mistään, paitsi kerhon kautta San Diegosta. Niin myös tällä kertaa, $179 + $100 core charge + $165 postikulut
Tuohon kun laittaa vielä tullit olisi samalla rahalla saanut katsastetun Fiatin tai tuhat .40 short & weak/.357 Mauno patruunaa.

No, nyt vuotava taitaa olla alkuperäinen joten 31 vuoden mtbf on kyllä mielestäni kohtuullinen. Ajokeliä tässä vaan menee hukkaan :( Ja tuon sata taalaa saa takaisin jos lähettää vanhat Jänkkilään.

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kuinkas ihmeelliset liittimet tuossa letkussa on? Löytyisikö paikallisesta hydrauliikkapajasta sopivaa?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Isola kirjoitti:Kuinkas ihmeelliset liittimet tuossa letkussa on? Löytyisikö paikallisesta hydrauliikkapajasta sopivaa?
En ottanut irti. Kiroilin ja laitoin tilaukseen.
Tuon näköinen kuvan perusteella:
Kuva

Eli olisi hyvinkin voinut saada. Ehkä kiikutan vanhan näytille/kunnostettavaksi ja opin, että moinen on ihan vakiokamaa

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuo satasen core charge vähän viittaa liittimien rajalliseen saatavuuteen, eli en ihmettelisi jos hydrauliikkafirmassa myydään eioota.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Tuomas K kirjoitti:Tuo satasen core charge vähän viittaa liittimien rajalliseen saatavuuteen, eli en ihmettelisi jos hydrauliikkafirmassa myydään eioota.
Toivottavasti. Muuten on kyllä fool and his money fiilis jos toisin käy.

Mutta oletan, että ovat kiven alla, nuokin

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tazio kirjoitti: Allanten katsastus lähestyy ensi viikolla joten Standard of the World ryhtyi sitten aamukahvilla käydessä vuotamaan jarrunestettä.
DeTomaso Pantera, Chrysler TC "Maserati" ja Cadillac Allante ovat kaikki mielenkiintoisia Italia-USA naimakauppojen tulosta. Ainakin vielä tällä hetkellä TC ja Allante ihan pilahinnoissa USA:ssa, saapi nähdä tuleeko klassikko status ennen kuin polttomoottoriautoilla ajaminen kielletään kokonaan.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Sähkökissoja saisi nyt halvalla USA:ssa.

https://cleantechnica.com/2019/08/13/ja ... th-supply/

Kuva

Vuonna 2004 kun Jagge kauppiailla oli vielä isompi kasa X-typejä varastossa ostin marraskuun lopussa sellaisella alennuksella että suomalainen autokauppias saisi yhtäaikaa sydänkohtauksen ja aivohalvauksen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

FinPat kirjoitti: Vuonna 2004 kun Jagge kauppiailla oli vielä isompi kasa X-typejä varastossa ostin marraskuun lopussa sellaisella alennuksella että suomalainen autokauppias saisi yhtäaikaa sydänkohtauksen ja aivohalvauksen.

Suomalainen jakulaarikauppias olisi vaan tyynesti merkinnyt kulkineen 2005 vuosimalliseksi :lol:
VMP

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mutta ilmeisesti Jagge kuitenkin parempi kuin BMW?

https://www.cbsnews.com/news/man-pushes ... ent-india/

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Ei taida päteä Jaguaariin, mutta perinteisestihän Jenkeissä autoista on saanut alennusta monestakin syystä: 1) "se aika kuusta" eli kuun viimeisinä päivinä tulos-tai-ulos-tilanteessa olevat myyjät saattaa myydä alle kipurajan, 2) kvartaalin loppuessa tai vuoden loppuessa tai vuosimallin vaihtuessa "vanhat pois" ja taas kukkaro kiittää, 3) olet töissä tehtaassa, joka toimittaa FCA/GM/Fordille terästä tm. raaka-ainetta ja avot, se on sitten henkilökunnan hinta hyppysissä ja tietenkin 4) olet armeijassa/laivastossa/merijalkaväessä/ilmavoimissa - kuka voisi olla tärkeämpi alen saaja kuin itse maanpuolustaja!

Viidenneksi voisin lisätä vielä sen, että suomen kielen puhuminen kriittisessä neuvotteluhetkessä kuulemma auttaa aina. Myyjän reppanat kun ei tiedä ollaanko puhumassa kauppojen perumisesta vai seuraavan päivän kauppaostoksista - varmuuden vuoksi hintaa alas...

Kaikkihan kuulostaa tuossa yllä kivalta kun Suomessa kaikki on toisin hintojen alennusten suhteen. Jenkeissä tarttee vaan muistaa, että hinnat romahtaa hirveällä kiireellä uudessa autossa, 100t mailia ajettu on vanha luuska ja yli 10v vanhalla tai kuraiselal ei mielellään näyttäydytä ihmisten ilmoilla. Saa siinä autoa useammin sitten ostellakin, ja väliraha taitaa olla samaa luokkaa kuin suomalaisella. Autot vain pari astetta isompia, varustellumpia ja tehokkaampia. Ei sillä, ottaisin mieluummin meillekin tämän Jenkki-mallin..

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti:Jenkeissä autoista on saanut alennusta monestakin syystä
Koska jenkkilässä auto ostetaan pääsääntöisesti autokaupan pihasta eikä Skeidan ensivuoden tehdasallokaatiosta niin kauppiaalla on insentiiviä pitää varastonkierto nopeana vaikka sinällään ZIRP auttaa hallinnoimaan varastoon sitoutuneen pääoman kuluja. Samaten mitä enemmän myy sitä halvemmalla saa tehtaalta tai maahantuojalta lisää tavaraa. Koska myynti raportoidaan kuun lopussa niin tällöin on hyvä aika mennä ostamaan autoa.

Jos kyseessä on kuitenkin erittäin haluttu malli niin tällöin pitää varautua maksamaan jopa yli MSRP:n. Sen sijaan varaston pohjalle jääneitä malleja ollaan todella motivoituneita myymään sopivaan hintaan.

Marraskuu on sitten vielä kuukausista paras koska tällöin tehdas/maahantuoja haluaa tyhjentää vanhenevan vuosimallin varastot ja tarjoaa usein "trunk money" insentiivejä dealereille.

Anyway, Suomessa markkinan dynamiikka on hieman eri. Skeidaa kangaspenkeillä jonotetaan puoli vuotta ja saadaan alennuksena peltivanteet talvirenkaille.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti: Saa siinä autoa useammin sitten ostellakin, ja väliraha taitaa olla samaa luokkaa kuin suomalaisella. Autot vain pari astetta isompia, varustellumpia ja tehokkaampia.
Samaa vauhtia auton arvo putoaa prosentuaalisesti USA:ssa kuin Suomessakin, noin keskimäärin. Erona toki se että markkinat toimivat USA:ssa dynaamisemmin ja maailman huonoimmin toteutettua autoveroa ei ole mukana laskelmassa.

Välirahat samanlaisista autoista ovat USA:ssa luonnollisesti pienempiä koska autot halvempia.

Siitä vaikka ylivuotinen ajamaton 280hp bensa Giulia $31k hintaan....

https://www.autotrader.com/cars-for-sal ... pe=listing

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jatkan vieläkin 508 plösöön kätketyn THP moottorin vikakirjanpitoa tällä palstalla...

Eilen töihin ajellessa karkasi moottorista arviolta sata hevosta kesken matkan :evil:
80 kmh vauhtiin kiihdyttely otti about 30 sekkaa eikä valoista lähtiessä meinannut pysyä edes raskaan kaluston imussa.
Eculta katottuna fuel trim arvot olivat kiivenneet +25% arvoon, mutta vikavaloa tuo rakkine ei ole vaivautunut sytyttämään. Eli sähköaivon mielestä moottori on täysin kunnossa.
Aikani ilmavuotoa haettua päädyin tsekkaamaan EVAP venttiilin josta vika sitten (toivottavasti) löytyi.
Bensatankin höyrynkeräily systeemin venttiili on toisella letkulla kiinni turbon imupuolella ja toinen letku on viety suoraan imusarjaan. Eli ilmeisesti bensahuuruja päästellään sinne mistä sattuu alipainetta löytymään.
EVAP venttiili näkyy nykyisessä kunnossaan päästävän ilman kulkemaan vapaasti imusarjan ja turbon imupuolen välillä, elikkä ahdot karkasi sitä kautta "hullunkiertoon" ja ilman ahtoja kone saa lisäilmaa tuota reittiä pitkin.
Uutta osaa odotellessa jälleen kerran...johan tolla melkein kuukauden sai ajaa ilman remppaa :drinking:

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Perskule, toi pösön orginaali evap venttiili onkin pitkällä toimitusajalla, eikä varaosapuljuista löydy moista kikkaretta tarvikkeena.
THP:n karanneet hevoset on palautettu tulppaamalla imusarjalle menevä yhde tällä periaatteella:
EvapDiag.JPG
EvapDiag.JPG (25.76 KiB) Katsottu 5570 kertaa
Takaiskuventtiilit ovat rikki, mutta sähköventtiili on ehjä. Käytännössä toi sähköventtiili ja takaiskut ovat samassa paketissa joten mennään tolla virityksellä kunnes varaosa saapuu.
Auto kulkee paremmin kuin pitkään aikaan ja alakierroksilla tuntuu olevan huomattavasti paremmin vääntöä kuin ennen tulppausta.
3000-4000rpm välillä on edelleen vähän huonommin vetävä alue, mutta kelvatkoon toistaiseksi kehonsiirtolaitteeseen :roll:

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Naapuri vaihdatti Karlalla Volvoonsa iskarin ja pyöränlaakerin. Muuten meni hyvin, mutta laakeri vaihdettiin väärään pyörään.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Manu »

^Kuullut ennenkin kivoja tarinoita Karlasta mm että akku oli ollut kunnossa ja lähdettiin heti vaihtamaan starttimoottoria kysymättä :roll: itsekkin kerran kävin ja ajanvaraaminenkin tuntui olevan haasteellista...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Carlo Coppa kirjoitti:Naapuri vaihdatti Karlalla Volvoonsa iskarin ja pyöränlaakerin. Muuten meni hyvin, mutta laakeri vaihdettiin väärään pyörään.
Eri kioski, mutta joskus muinoin rouvan ooppeli pomppasi leimalla ulomman / ylemmän puslan väljyyteen. Vein korjaamolle, ja käskin vaihtaa samalla kertaa myös sen alemman, kun kerran paikat avataan. Korjaamolta sitten suoraan uusintanäyttöön, ja hylky tuli kun samainen pusla on edelleen väljä. Korjaamolla oli asentaja lähtenyt tekemään hommaa työtilausta lukematta, ja kun oli kaksi puslaa kädessä, niin meni sitten vaihtamaan alemmat puslat molemmin puolin :roll:

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/roi ... le/7525244

BMW. Ei oo tainnu tulla Suomeen takuukorjausta kun näitä vieläkin palaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Werneri kirjoitti:https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/roi ... le/7525244

BMW. Ei oo tainnu tulla Suomeen takuukorjausta kun näitä vieläkin palaa.
Miten niin? Siinähän se korjaus tapahtuu videolla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Näkyy olevan 4-sarjan pre-lci tupaöljyä juova rivinelonen perusasussaan. Eli kuuma kuin pentele.
Liitteet
Capture.JPG
Capture.JPG (10.66 KiB) Katsottu 5239 kertaa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mahdoton asia näkyi tien vieressä. Tuoreehko Skeida Rapido oli nousemassa hinausauton lavalle. Eiväthän Skeidat hajoa. Kysy vaikka ABC:n baarista.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

FinPat kirjoitti:Mahdoton asia näkyi tien vieressä. Tuoreehko Skeida Rapido oli nousemassa hinausauton lavalle. Eiväthän Skeidat hajoa. Kysy vaikka ABC:n baarista.
Ei minulla ainakaan ole yhtään Skodaa hajonnut. Edes ranskalaisten autojen kanssa ei ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa. :-D
VMP

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:Mahdoton asia näkyi tien vieressä. Tuoreehko Skeida Rapido oli nousemassa hinausauton lavalle.
No aika outoa tosiaan. :shock: Miksei käytetty kouraa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:Näkyy olevan 4-sarjan pre-lci tupaöljyä juova rivinelonen perusasussaan. Eli kuuma kuin pentele.
Ausserlich Verbrennungantrieb ? 8) :wink: You beemers then have it easy in hell :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ja jotkut kehtaa väittää että diisselit ei lämpene...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pitäsikö mun pestä kolmannen kerran 2,5 vuodessa vaimon Auris ? Sitten tulisikin jo kokonaista 5 pesukertaa samassa ajassa... eikä sitä vielä ole vahattu kertaakaan tehdaspakasta vetämisen jälkeen....mutta pesut ovat aina olleet vahapesuja. Käyttiksen kohtalo tää meillä :silent:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin