147 ja ongelmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

147 ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja fnx »

Tuli tuossa viimevuoden lopulla ostettua 2.0 147 vuosimallia 2005..


Noh jossain ajellessa vaiheessa tuli ruutuun ilmoitus että öljynpaine on alhainen ja huomasin myös että moottorin ääni kuulosti jotenkin karkealta (kuin diesel). Vein auton autokeskuksen huoltoon öljynvaihtoon, jossa totesivat että moottorin ääni on vähän outo ja öljyn seasta tuli metallisilppua.. kehottivat tarkkailemaan öljyn määrää jos sieltä vaikka jotain on rikki.

En kauheasti moottoreista ymmärrä niin jatkoin ajelua, vilkaisten silloin tällöin öljytikkua ja näytti olevan ok, auto piti kuitenkin tuota dieselmäistä ääntä kokoajan. ~1000km jälkeen pitemmän siivun ajettuani sain kuitenkin taas viestejä alhaisesta öljynpaineesta. Lisäsin itse öljyä ja otin yhteyttä autoliikkeeseen jossa huoltoveijari totesi että ei olis moisen äänen kuultuaan kannattanut ajaa metriäkään. Sanoivat kuitenkin että tulevat puoleen väliin vastaan korjauksessa johon suostuin.

Noh nyt auto on ollut kolmisen viikkoa korjaamolla (autoliikkeen valitsema (oma?) pilipali korjaamo), kuulemma nokka-akseli on hajonnut ja tänään puhelimessa kuulin ettei niitä saa mistään. Olivat yrittäneet "koko yläkertaa" vaihtaa mutta oli kuulemma vääränlainen sekin ja mistään nyt ei siis osia löydy. Kehotti jopa mua katsomaan jos ebaysta tms löytyisi. Vilkaisin, en löytänyt.

Tulihan tuossa varmasti mokattua itsekin mutta hiljalleen alkaa tilanne vituttaa, eikä tässä enää tiedä mitä tekisi. Jos joku tietää mistä moisia palikoita voisi etsiä niin apua otetaan vastaan :I olen senverran huono tuossa firmojen kanssa vänkäämisessä että mieluiten ottaisin vain auton mahd. pian ehjänä takaisin, mutta kai se pitää muitakin vaihtoehtoja kohta harkita.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 147 ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

fnx kirjoitti:Vein auton autokeskuksen huoltoon öljynvaihtoon, jossa totesivat että moottorin ääni on vähän outo ja öljyn seasta tuli metallisilppua.. kehottivat tarkkailemaan öljyn määrää jos sieltä vaikka jotain on rikki.
WTF, silppua koneesta öljyn mukana ja kehottavat vain tarkkailemaan JOS jotain on rikki :lol:

Kokonaista kantta esim täältä.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3250
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Jos kone on tavis ts niin onhan mullakin siihen kansi ja vaikka toinen varalle. :wink:
..ammattina autoslalom..

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Hajonnut nokka-akseli lienee seuraus eikä syy. :(

Kertomuksesi perusteella kehottaisin hakemaan uutta voimanlähdettä keulalle. Varmaan nykyisestäkin käyttökelpoisen saa kun vaihtaa/koneistaa kaiken mutta nopeampaa ja halvempaa vaihtaa koko pata.
VMP

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Vauriota voi olla muuallakin kun on kerran öljyn seassa metallisilppua ollut. Kiertokankien laakerit vähintään pitäisi tarkistaa, öljypohja ja -pumppu vähintään putsata. Metallisilppua voi tuon jälkeenkin jäädä öljykanaviin jollei täysin pureta ja sitten lähteä liikkeelle ja tuhota laakereita.

Riskittömintä ja todennäköisesti pitkän päälle edullisinta olisi vaihtaa koko moottori. Toisaalta putsaamalla, läpikäymällä ja vaurioituneet osat vaihtamalla tulee varmasti hyvä niinkin. Hinta voi vaan tulla todella kalliiksi.

Kannattanee harkita auton myyntiä konevikaisena tai vaihtomoottorin hankkimista. Tehdaskorjattu vaihtomoottorit maksaa kai noin kolme tonnia plus vaihtotyö.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Täydellinen koneremontti, (no, paljonko niitä hippuja oli)
Eli kampiakselin laakerit, (runkolaakerit ja kietokankienlaakerit)
Jos nokat kulunut, uudet nokat ja laakerointi.
Uusi öljypumppu.
Ja tietysti öljykanavien pesu.
Ehkä halvempi, mutta ei mikään halpajuttu.
Jos tehdaskorjatun koneen saa 3000€ kallistun siihen.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Terve ja kiitos kommenteista. Päädyin lopulta tuohon moottorin vaihtoon, pitäisi vain löytää nyt se moottori. Varaosahaulla en löytänyt sopivia (kai?), avk:lla oli yksi sopiva ehdokas tulossa purkuun, mutta enemmän kiinnostaisi tämä:

http://cgi.ebay.co.uk/Alfa-Romeo-2-0-T- ... 4ce79585c7

En juuri uskalla toivoa että täällä kellään olisi noista kokemusta mutta kommentteja olisi kuitenkin hyvä saada.. Palautteen ja ilmoituksen perusteella muutenkin vaikuttaisi ihan asialliselta ja rahtienkin jälkeen olisi halvempi kuin suurin osa mitä suomesta löytyy.

Ja kysynpä vielä että onko olemassa erilaisia 2.0 twinspark koneita, eli voinko olettaa että tuon ilmoituksen kone tai mikä tahansa muu 2.0 t-spark sopii tuohon omaan menopeliini?

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

On erilaisia. Nyt en uskalla sanoa voiko vanhan moottorisi ulkoisia osia hyödyntämällä "päivittää" vanhanmallisia 16V moottoreita 147:n CF3 moottoriin.

Edit: Myyjä tosin osannee kertoa nämä (tai myydä sinulle 147:n moottorin)

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Minäkin olen joitain pienempiä osia tuolta Autolussosta tilannut kun purkuosat Suomessa ovat olleet hinnaltaan moninkertaisia. Heillä on osia vähän joka lähtöön kun purkavat niin paljon alfoja.

Jos päätät tilata niin kerro mitä kokonaisen moottorin rahdiksi tulee. Saattaa jonkin verran maksaa mutta tulee varmasti edullisemmaksi kuin Suomesta ostettu purkumoottori, joka saattaa olla missä tahansa kunnossa. Nuo moottorit ovat peruskunnostettuja mutta missään ei oikeastaan kerrota että pitääkö rikkinäinen moottori toimittaa tilalle kuten suomessa tehdaskorjatuissa osissa yleensä tehdään eli vaihtolaite.

EDIT: niin kannattaa suoraan lähestyä heitä kysyen juuri nimenomaiseen autoosi sopivaa moottoria niin tulee ainakin oikeanlainen. Kyllä siellä moottoreita riittää.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Joo. sähköpostilla viestiä niin saat varmemmin oikean motin. Kyllä kai nuo vanhemmatkin paikalleen menee. Uudemmissa on ainakin erilaiset männät/männänrenkaat. Mulle tuli katalysaattori tuolta.

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

Ikävä kuulla tosta ongelmasta... en malta olla kysymättä, että onko muilla 147 omistajilla ilmennyt vastaavaa / muita ongelmia, katselin nimittäin hankitanmielessä 156:sten ohella myös 147 käytettynä. Miten tuo luotettavuus muuten on 156 vs. 147? Olen ymmärtänyt että vuodesta 2002 eteenpäin 156:sten laatu on ollut erittäin hyvää?

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Joo sähköpostilla olen jo asioita sieltä kysellytkin, mutta tämän sortin tilauksessa haluan varmistua asiasta kunnolla :) Sanoivat vain että kaikissa tuon ikäisissä (2005) on sama 2.0 TS kone.

Pyysin arviota rahdin hinnastakin ja vastaus oli että "£200 or so". Hintaa tulisi siis nykykurssilla yhteensä jotain 1600e

dino
Viestit: 181
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Viesti Kirjoittaja dino »

fnx kirjoitti:Joo sähköpostilla olen jo asioita sieltä kysellytkin, mutta tämän sortin tilauksessa haluan varmistua asiasta kunnolla :) Sanoivat vain että kaikissa tuon ikäisissä (2005) on sama 2.0 TS kone.

Pyysin arviota rahdin hinnastakin ja vastaus oli että "£200 or so". Hintaa tulisi siis nykykurssilla yhteensä jotain 1600e
Veli sai joskus Deltalta 2500e tehdaskorjatun kakslitrasen twinsparkin, kun kampiakselin laakerit hirtti kiinni. Meidän mutsilla meni 147 1.6ts laakerit ja remppa maksoi kaverilla 2000e sopuhintaan. Ei se aina ostaessa riitä, että kysyy "onko ajeltu vähillä öljyillä?", vastaus on kuitenkin aina "ei ole".

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Olisiko kellään suositella jotain korjaamoa jossa tuo moottorin vaihto onnistuisi edullisesti? Mielellään jostain Herttoniemen lähistöltä vielä

Automilanoon soitin ja siellä sanottiin että pahimmillaan tommoseen hommaan voi mennä joku 3 päivää ja hintaa lähemmäs pari tonnia. Tuo uusi moottori kun tulee ilman kaikkea lisähärpäkettä jotka joutuu siitä vanhasta sitten hyödyntämään ja tähän se aika kuulemma tuhraantuu kun joutuu ensin vanhasta purkamaan ja sitten laittamaan siihen uuteen. tjsp.. :D

Soundplaceen soitin myös mutta eivät kuulemma viitsi noin isoa hommaa tehdä. Suositteli sieltä kyllä jotain tammerdiesel-mestaa, pitänee sinne pirautella ja kysellä. Mutta muitakin suosituksia/ehdotuksia otetaan mielellään vastaan

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Uppailen nyt tätä aihetta kun sain viimein tuon moottorin ja soitin uudestaan tammerdieseliin eikä se kuulemma onnistukaan enää. plääh

Tuntuu että aika sama mihin sen vie kun sellaista paikkaa ei löydykään mistä ei jollain olisi huonoja kokemuksia. Mutta ehdotuksia otetaan silti vastaan :D

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Malminkartanon autohuolto, kysypä sieltä.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

fnx kirjoitti:Olisiko kellään suositella jotain korjaamoa jossa tuo moottorin vaihto onnistuisi edullisesti? Mielellään jostain Herttoniemen lähistöltä vielä

Automilanoon soitin ja siellä sanottiin että pahimmillaan tommoseen hommaan voi mennä joku 3 päivää ja hintaa lähemmäs pari tonnia. Tuo uusi moottori kun tulee ilman kaikkea lisähärpäkettä jotka joutuu siitä vanhasta sitten hyödyntämään ja tähän se aika kuulemma tuhraantuu kun joutuu ensin vanhasta purkamaan ja sitten laittamaan siihen uuteen. tjsp.. :D
Automilanon pojat vaihtaa nykyään vain hihnaa ja suodatinta hyvällä katteella :mrgreen: Paskahommiin jaksa ruveta :lol:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Oma luottokorjaamoni on tässä. Jos Järvenpää ei ole liian kaukana niin voi ainakin kysäistä, uskon että periaatteessa onnistuu, mutta nyt keväällä on kokemukseni mukaan aika lailla kirjat täynnä.

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Pepperoni kirjoitti:Oma luottokorjaamoni on tässä. Jos Järvenpää ei ole liian kaukana niin voi ainakin kysäistä, uskon että periaatteessa onnistuu, mutta nyt keväällä on kokemukseni mukaan aika lailla kirjat täynnä.
Tuolta tuli aika varattua.. pari viikkoa tosiaan on jonoa mutta eipä se tässä vaiheessa enää tunnu :D Arvioi tyyppi hinnaksi 800-1000e. Mielenkiintonen ero tuohon automilanon 1800e (joka taisi kyllä olla jonkunlainen worst case-arvio, mutta molemmat kuitenkin puhuivat samalla tavalla että "parin kolmen päivän homma")

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Pari-kolme päivää siinä hommassa saa menemään vain amatööri (kuten allekirjoittanut) pukkien varassa autotallin lattialla ilman tunkkia kummempaa nosturia. Kova hommahan tuossa toki on ja hyvä että saat työn alle.

Mitä muuten se rahti tuli maksamaan?

Olethan varma että tuossa 800-1000e arviossa oli - eikä + ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

BSTR kirjoitti:Pari-kolme päivää siinä hommassa saa menemään vain amatööri (kuten allekirjoittanut) pukkien varassa autotallin lattialla ilman tunkkia kummempaa nosturia. Kova hommahan tuossa toki on ja hyvä että saat työn alle.

Mitä muuten se rahti tuli maksamaan?
Nooh parempi tietysti mitä vähemmän kestää, mutta sellaisesta ajasta nuo puhuivat :)

Tjaa unohdin vissiin mainita, £300 maksoi rahti. Reilu 1700e maksoi koko satsi euroissa.
BSTR kirjoitti: Olethan varma että tuossa 800-1000e arviossa oli - eikä + ;)
:D luulisin, ei tuota plussaa ja miinusta (tai viivaa) puhelimessa niin herkästi sotke

koivo
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 20:33

Viesti Kirjoittaja koivo »

Olen aika samanlaisessa tilanteessa. Ostin viime syksynä 147 vm. 2004, nyt mittarissa 103tkm.

Talvella alkoi palaa moottorin vikamerkkivalo, mistä huolestuneena vein auton tarkistettavaksi ei-merkkihuoltoon. Veikkasivat, että puolissa olisi vikaa ja suosittelivat niiden vaihtamista. No siihen suostuin, kuten myös jakopään vaihtoon joka oli käyttöiän(?) puolesta tulossa tiensä päähän määräaikaishuollon yhteydessä.

Puolien ja tulppien vaihdosta huolimatta moottorin vikamerkkivalo jatkoi satunnaista palamista, kunnes ilmat lämpenivät. Merkkivalo ei enää palanut, kun ilmat pysyivät plussan puolella. Päättelin tästä, että ehkä kyseessä oli sittenkin joku anturivika/kosketushäiriö, joka johtui kylmistä käynnistyksistä ja kosteudesta.

Nyt reilu kuukausi sitten huomasin, että moottorin käyntiääni on muuttunut karkeammaksi, ikään kuin metallisemmaksi. Öljyt olen tarkistut n.1000km välein, ja tarpeen vaatiessa lisännyt.

Vein auton jälleen huoltoon (tällä kertaa Autokeskus), ja ottivat sen tarkistettavaksi. Seuraavassa lainaus huoltokuitista:
"Puristuspaineet mitattu, ohivuodot keskimäärin 10%. Tulpat nokeutuneet pahasti. Diagnoosi moottorista: Kampiakselin kiertokankien laakerivaurio, metallisilppua koneessa, nokka-akselit mahdollisesti kuluneet. Moottori käynyt todennäköisesti jossain vaiheessa vähillä öljyillä. Moottorin uusinta suositeltavaa, hinta-arvio 8500e."

8500e kuulostaa todella hurjalta. Ei tuon auton hinta ehjänäkään olisi juuri enempää. Noh, nyt auto seisoo pihassa vailla suunnitelmaa. Ehdotuksia otetaaan vastaan. Ilmeisesti olisi järkevintä tilata korvaava moottori ja viedä vaihdettavaksi? Jos kustannukset pysyvät parissa kolmessa tonnissa, voisin tähän lähteä. Vaihtoehtona on laittaa myyntiin pikkuvikainen 147... :(

Eepe
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Joulu 2008, 17:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eepe »

koivo kirjoitti:Olen aika samanlaisessa tilanteessa. Ostin viime syksynä 147 vm. 2004, nyt mittarissa 103tkm.

Talvella alkoi palaa moottorin vikamerkkivalo, mistä huolestuneena vein auton tarkistettavaksi ei-merkkihuoltoon. Veikkasivat, että puolissa olisi vikaa ja suosittelivat niiden vaihtamista. No siihen suostuin, kuten myös jakopään vaihtoon joka oli käyttöiän(?) puolesta tulossa tiensä päähän määräaikaishuollon yhteydessä.

Puolien ja tulppien vaihdosta huolimatta moottorin vikamerkkivalo jatkoi satunnaista palamista, kunnes ilmat lämpenivät. Merkkivalo ei enää palanut, kun ilmat pysyivät plussan puolella. Päättelin tästä, että ehkä kyseessä oli sittenkin joku anturivika/kosketushäiriö, joka johtui kylmistä käynnistyksistä ja kosteudesta.

Nyt reilu kuukausi sitten huomasin, että moottorin käyntiääni on muuttunut karkeammaksi, ikään kuin metallisemmaksi. Öljyt olen tarkistut n.1000km välein, ja tarpeen vaatiessa lisännyt.

Vein auton jälleen huoltoon (tällä kertaa Autokeskus), ja ottivat sen tarkistettavaksi. Seuraavassa lainaus huoltokuitista:
"Puristuspaineet mitattu, ohivuodot keskimäärin 10%. Tulpat nokeutuneet pahasti. Diagnoosi moottorista: Kampiakselin kiertokankien laakerivaurio, metallisilppua koneessa, nokka-akselit mahdollisesti kuluneet. Moottori käynyt todennäköisesti jossain vaiheessa vähillä öljyillä. Moottorin uusinta suositeltavaa, hinta-arvio 8500e."

8500e kuulostaa todella hurjalta. Ei tuon auton hinta ehjänäkään olisi juuri enempää. Noh, nyt auto seisoo pihassa vailla suunnitelmaa. Ehdotuksia otetaaan vastaan. Ilmeisesti olisi järkevintä tilata korvaava moottori ja viedä vaihdettavaksi? Jos kustannukset pysyvät parissa kolmessa tonnissa, voisin tähän lähteä. Vaihtoehtona on laittaa myyntiin pikkuvikainen 147... :(
Eikö näihin juttuihin auta autotohtorilla käynti ennen ostopäätöstä.
T.L

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Eepe kirjoitti: Eikö näihin juttuihin auta autotohtorilla käynti ennen ostopäätöstä.
Tuskin ainakaan tässä tapauksessa, ostaessahan ei ollut mitään oireita?
Mahdollisesti ed. omistaja ajellut vähillä öljyillä, mutta ei se välttämättä heti korkkaa jos lisää heti öljyä?
Korjatkaa tarvittaessa, mutta tuskin ne tohtorit puristuksia mittaa saatikka öljyjä tutkii?

koivo
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 20:33

Viesti Kirjoittaja koivo »

Juu ostettaessa (vaihtoautoliikkeestä) hyrräsi nätisti. Lupasivat 3 kuukauden takuun moottorille ja voimansiirrolle. Ongelmat alkoivat tietenkin sen 3 kk jälkeen.

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Ite oon laskeskellu että jos alle kolmen tonnin jää niin olen tyytyväinen.

Voi olla että suomesta löydät käytetyn moottorin esim. avk:lta halvemmalla kun tuo mitä ite maksoin, tai ainakin se vaihtotyö on ilmeisesti "kokonaiselle" moottorille nopeampi ja halvempi.

Lisäksi suosittelisin vielä olemaan yhteydessä autoliikkeeseen, on niillä virhevastuu tuon 3kk jälkeenkin. Tässä lisäinfoa aiheesta:

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Noniin nyt on kamppeet kiinni, mutta joku ajonestosysteemi on menny päälle eikä konetta saada käyntiin :roll:

huoh.. noh tyyppi sanoi soittavansa huomenna lähi-deltaan jos siellä olisi joku nollausvempele jolla sen saa pois. Tai jos ei siellä ole niin autokeskukseen sitten

Melkein jo ehdin olla hieman toiveikas että juhannukseksi auton saisin mutta enpä tiiä siitäkään enää.

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Nyt vituttaa.. tai itkettää.. tai jotain.

Kävin tänään hakemassa autoa, hyvin pelas ja muutaman kilometrin pääsin ilosesti, sitten alko lämmöt nousee ja kävi ihan tapissa asti. Annoin jäähtyä ja kerran koitin käynnistää mutta auto ruikkas nestettä lamppujen pesurööristä (WTF!?!) jota aika pikkasen säikähdin. Mutta käynnistyi se sitten ja eikun takas korjaamolle. Ei juuri pystyny normaalisti ajamaan ettei lämmöt nousis liikaa, tyhjäkäynnillä pysyi kurissa.

Huomenna korjaamon tyyppi vaihtaa termarin jos vaikka olis siitä kiinni, jos ei niin sitten taas koitetaan jotain muuta.

Jostain syystä kilometrinäyttö jäi vilkkumaan episodin seurauksena (?)

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

fnx kirjoitti: Jostain syystä kilometrinäyttö jäi vilkkumaan episodin seurauksena (?)
Akun kenkä ollut irti,niin sen jälkeen vilkuttaa.Vaatii muistaakseni jonkun nollauksen

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kuvauksen perusteella termarin saa vaihtaa useempaankin kertaan, ennenkuin auto tulee kuntoon. Toki voihan senkin vaihtaa ajankuluksi.

Miten jäähdytysjärjestelmä on ilmattu?
Jos vesipumppu olisi rikki, niin silloin nousi lämmöt myös alhaisilla kierroksilla?

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

fnx kirjoitti:Nyt vituttaa.. tai itkettää.. tai jotain.

Kävin tänään hakemassa autoa, hyvin pelas ja muutaman kilometrin pääsin ilosesti, sitten alko lämmöt nousee ja kävi ihan tapissa asti. Annoin jäähtyä ja kerran koitin käynnistää mutta auto ruikkas nestettä lamppujen pesurööristä (WTF!?!) jota aika pikkasen säikähdin. Mutta käynnistyi se sitten ja eikun takas korjaamolle. Ei juuri pystyny normaalisti ajamaan ettei lämmöt nousis liikaa, tyhjäkäynnillä pysyi kurissa.

Huomenna korjaamon tyyppi vaihtaa termarin jos vaikka olis siitä kiinni, jos ei niin sitten taas koitetaan jotain muuta.

Jostain syystä kilometrinäyttö jäi vilkkumaan episodin seurauksena (?)
Kylläpä se nyt koittelee.
Vai ruikki nesteet lampunpesurista? :shock: Oisko menneet letkut vähän ristiin? No tuskin sentään, mutta selittäis kyllä tuon. Myös vuoto jossain kohtaa voi olla syynä, mutta ei vissiin laskenu nesteitä alleen?
Kyllä se vois tosiaan se termari jumissa, tai ihan vaan se että systeemissä on vielä ilmaa. lisäilee muutamaan kertaan ja käyttelee välillä.

fnx
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:01

Viesti Kirjoittaja fnx »

Soitti tyyppi tänään että termarin vaihto auttoi. En sen tarkempia yksityiskohtia viittiny kuunnella kun ulkomailla olen mutta toivottavasti se nyt sitten toimii.

Avatar
Trekolmestar
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Syys 2011, 23:13
Paikkakunta: Eurajoki

147 2.0 T.Spark vm. 2005 öljynpaine matalalla?

Viesti Kirjoittaja Trekolmestar »

Aloitetaan ura foorumilla ihmettelemällä Alfan omituista käytöstä. Auto on jo jonkin aikaa antanut varoitusilmoituksen "Engine Oil Pressure Low" niin, että varoitus vilahtaa näytöllä ja sammuu saman tien. Ilmoitus tulee yleensä tyypillisesti, kun:
1. Kääntyy jyrkästi vasemmalle varsinkin, jos lähtee liikkeelle paikaltaan (mm. liikennevalot)
2. Äkillinen kova jarrutus

Yritin tarkistaa öljyt, mutta en saa tikkua niin ulos, ettei öljyä "tahriintuisi" tikkuun ja tulkinta on siten vähintäänkin hankalaa. Onko kellään mitään käryä, mistä tällainen voisi johtua? Anturivika ehkä vai jotain vakavampaa mahdollisesti?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

aloita nyt suoraan niin ettet aja metriäkään ennenkuin se öljytaso on tarkistettu, ei pitäisi olla noin hankalaa aina se vähä tahriintuu se tikku mutta parilla yrityksellä pitäisi onnistua, katso tikun molemmilta puolita vaikka.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

^^ Viittaa vahvasti, että öljyn määrä on liian pieni. Nuo TS koneet tuppaa sitä syömaan kohtuulisen paljon.
Seuraavan vaihdon yhteydessä vaihda Selenian 10W 60 öljyt tilalle niin se öljyn kulutus väheneen huomattavasti.
Ainakin emännän ex 147:ssa öljyn kulutus putosi käytännössä olemattomaksi.
One life, live it!

Avatar
Trekolmestar
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Syys 2011, 23:13
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Trekolmestar »

Suba kirjoitti:^^ Viittaa vahvasti, että öljyn määrä on liian pieni. Nuo TS koneet tuppaa sitä syömaan kohtuulisen paljon.
Seuraavan vaihdon yhteydessä vaihda Selenian 10W 60 öljyt tilalle niin se öljyn kulutus väheneen huomattavasti.
Ainakin emännän ex 147:ssa öljyn kulutus putosi käytännössä olemattomaksi.
Kiitos vinkistä. Sain varattua ajan Rauman Delta-Autosta ensi maanantaiksi. Saavat siellä tarkistaa, mikä on vika ja öljyt varmaan vaihdetaan samalla, joten annan ohjeet, että Seleniaa laitetaan.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jos meinaat ajella ennen maanantaita niin kannattaisi sinne tippa lisätä öljyä, kone ei tykkää hyvää jos sillä ajelee liian pienillä öljynpaineilla
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

V6 kirjoitti:jos meinaat ajella ennen maanantaita niin kannattaisi sinne tippa lisätä öljyä, kone ei tykkää hyvää jos sillä ajelee liian pienillä öljynpaineilla
Lisäisin litran-pari jos en osaisi lukea mittatikkua. Voi tosin olla jo myöhäistä, toivottavasti ei mene koko kone vaihtoon :(

Avatar
Trekolmestar
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Syys 2011, 23:13
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Trekolmestar »

toolman kirjoitti:
V6 kirjoitti:jos meinaat ajella ennen maanantaita niin kannattaisi sinne tippa lisätä öljyä, kone ei tykkää hyvää jos sillä ajelee liian pienillä öljynpaineilla
Lisäisin litran-pari jos en osaisi lukea mittatikkua. Voi tosin olla jo myöhäistä, toivottavasti ei mene koko kone vaihtoon :(
Lisätty jo. Ei kai sitä sinne liikaakaan voi laittaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä sitä itseasiassa voi laittaa liikaa =) Muutama litra yli, niin äkkiä hukutat koneen ja siitähän lysti seuraa... Joku täällä varmaan on nähnytkin moisen tapauksen, niin kertokoot paremmin tietävänä, mitä seurasi.
Itse olen vain autokoulun varoituksen tuosta saanut :D

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Varsinkaan dieseleissä ei saa ylitäyttää.

Avatar
Satta
Viestit: 181
Liittynyt: 14 Touko 2011, 11:54
Paikkakunta: Castello di Tavastia

Viesti Kirjoittaja Satta »

Tuolta löytyy 147:n korjaus-/ huolto-ohjekirja. Olisiko siitä apua mihinkään ongelmaan? :?
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"

Ostoskassi
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Joulu 2018, 13:59

Re: 147 2.0 T.Spark vm. 2005 öljynpaine matalalla?

Viesti Kirjoittaja Ostoskassi »

Trekolmestar kirjoitti:Aloitetaan ura foorumilla ihmettelemällä Alfan omituista käytöstä. Auto on jo jonkin aikaa antanut varoitusilmoituksen "Engine Oil Pressure Low" niin, että varoitus vilahtaa näytöllä ja sammuu saman tien. Ilmoitus tulee yleensä tyypillisesti, kun:
1. Kääntyy jyrkästi vasemmalle varsinkin, jos lähtee liikkeelle paikaltaan (mm. liikennevalot)
2. Äkillinen kova jarrutus
Itselle kävi tänään tuo skenaario yksi. Käännyin vasemmalle ja näyttö huusi öljynpaineista, mutta teksti hävisi sitten saman tien enkä ainakaan huomannut itse valon syttyvän. Öljyjen pitäisi vielä riittää 10 000 kilometriin ja kävin tuossa tarkistamassa, niin kyllä tikkuun öljyä tarttui yli minimin. Lienee silti hyvä veto käydä huomenna ostamassa öljyä ja laittaa sinne ehkä puolikas pullo ja vaihtelee sitten suodattimet ja öljyt kunnolla, kun kilometrit täyttyy?

Kun lisään öljyä niin olisiko moottoria hyvä tyhjäkäyttää ennen ajamista sellainen kymmenisen minuuttia? Ja onko tämä oma toimintamalli muutoinkaan ideaali?

Fama
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Syys 2018, 08:36
Car(s): Alfa Romeo 147 2002

Re: 147 ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Fama »

En ole mikään asiantuntija, mutta itsekin ihmettelin öljyn kanssa oman 147:mäni kanssa. Minun kokemukseni perusteella öljyt voi katsoa tarkasti vain kun auto on kylmillään. Silloin tarkista öljytikku ja katso miten ylös tumma öljy yltää. Itse tarkkailin aluksi öljytikun vaaleampia läikkiä myös, joita helposti tarttuu tikkuun ylemmäksi. Mutta tarkkaile vain sitä miten korkealle tumma osa yltää, ja lisää öljyä jos ei ole tarpeaksi ylös. Autolla ajaessa öljy "notkistuu" ja myös ymmärtääkseni laajenee lämmetessään, tai ainakin levittyy ympäriinsä, joten ajamisen jälkeen öljytikku ei enää kerro oikeaa tilannetta.
Öljyjen pitäisi vielä riittää 10 000 kilometriin
Viittaatko tällä öljyn vaihdon matkaväliin? Koska sehän ei kerro öljyn riittämisestä mitään jos moottori kuluttaa öljyä, vaan ymmärtääkseni enemmänkin että sen matkan jälkeen kaikki öljy pitää vaihtaa uuteen. Jo ennen sitä pitää lisätä öljyä jos se on vähissä, ja varsinkin jos tulee ilmoitus matalasta öljynpaineesta. Silloin öljy on jo hyvin vähissä, ja suosittelen lisäämään sitä välittömästi (itsekin ajelin jonkin aikaa liian vähillä öljyillä ennen kuin tajusin asian, eikä mitään vahinkoa vaikuta tapahtuneen, mutta paras lisätä öljyä mahdollisimman pian).

Ja vielä kuten sanoin, en itsekään ymmärrä paljoa autoista, joten toivoisin että joku muu korjaa jos puhun ihan mitä sattuu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 147 ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mittatikun min-max väli on about litran. Itse katsellut useimmiten kylmänä öljyt - tikku ylös, huolellinen putsaus, tikku pariksi sekunniksi alas ja taas ylös. Öljy tosiaan notkistuu lämmetessään, laajenemisesta en osaa sanoa - on noi niin pirun kovin käsiteltyä kamaa.
Anyway siinä tikussa pitäisi keskittyä siihen rajaan - uudella öljyllä voi olla todella vaikea havaita, mutta vanhemmalla tummuneemmalla öljyllä se raja on hyvi selkeä. Ja kannattaa katsoa tikun molemmilta puolilta, koska esim. 156:ssa joillakin moottoreilla muistan olleen niin, ettei toisen puolen näyttämästä saanut mitään järkevää irti, hankasi matkalla johonkin tms. ja se pyyhki öljyä pois tikusta.

Ostoskassi
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Joulu 2018, 13:59

Re: 147 ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ostoskassi »

Fama kirjoitti:En ole mikään asiantuntija, mutta itsekin ihmettelin öljyn kanssa oman 147:mäni kanssa. Minun kokemukseni perusteella öljyt voi katsoa tarkasti vain kun auto on kylmillään. Silloin tarkista öljytikku ja katso miten ylös tumma öljy yltää. Itse tarkkailin aluksi öljytikun vaaleampia läikkiä myös, joita helposti tarttuu tikkuun ylemmäksi. Mutta tarkkaile vain sitä miten korkealle tumma osa yltää, ja lisää öljyä jos ei ole tarpeaksi ylös. Autolla ajaessa öljy "notkistuu" ja myös ymmärtääkseni laajenee lämmetessään, tai ainakin levittyy ympäriinsä, joten ajamisen jälkeen öljytikku ei enää kerro oikeaa tilannetta.
Öljyjen pitäisi vielä riittää 10 000 kilometriin
Viittaatko tällä öljyn vaihdon matkaväliin? Koska sehän ei kerro öljyn riittämisestä mitään jos moottori kuluttaa öljyä, vaan ymmärtääkseni enemmänkin että sen matkan jälkeen kaikki öljy pitää vaihtaa uuteen. Jo ennen sitä pitää lisätä öljyä jos se on vähissä, ja varsinkin jos tulee ilmoitus matalasta öljynpaineesta. Silloin öljy on jo hyvin vähissä, ja suosittelen lisäämään sitä välittömästi (itsekin ajelin jonkin aikaa liian vähillä öljyillä ennen kuin tajusin asian, eikä mitään vahinkoa vaikuta tapahtuneen, mutta paras lisätä öljyä mahdollisimman pian).

Ja vielä kuten sanoin, en itsekään ymmärrä paljoa autoista, joten toivoisin että joku muu korjaa jos puhun ihan mitä sattuu.
Palaan nyt aiheeseen, kun on ollut aiemmin vähän kiireitä. Mutta joo, ei ole auto valitellut mitään öljyn lisäilyn jälkeen, joten kaikki lienee kunnossa. Edellisessä autossa ei tarvinnut lisätä öljyä muuta kuin silloin, kun piti ylipäätään öljy vaihtaa uuteen. Oli tällainen uutta minulle.

Vastaa Viestiin