Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kuva - kaveri oli bongannut tällaisen Tukholman lähiössä ja ei oikein päästy selvyyteen mikä on kyseessä. Estää henkilöautoliikenteen?

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Saa auton helpommin kahdelle pyörälle. Ja enskakuskit tykkää.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^ Jotenkin mieleen tulee muutama vuosi sitten Helsingissä mäen alapuolelle asetettu vaijeri joka vei nuorelta hengen.
Eli ei estä esim auton paasyä kyseiselle polulle/sillalle, mutta varmistaa että kun auto menee sinne, se vahingoittuu ja jää jumiin häpeämään kylän pilkaksi.
Kuva

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Pientä reflektointia viime viikon ajeluihin Espanjassa vs kotoisammat kulmat:
- Espanjassa homma toimii vaikka suurin osa tuntuu olevan hupaisan tietämättömiä tai välinpitämättömiä liikennesäännöistä. Muut otetaan huomioon ja yhteispeli on sujuvaa.
- Kontrastina suomi, jota reissussa ollessa vertailin joustamattomana jäykistelyliikenteenä.

Mutta totuus sunnuntailta;
- Maunulan majalla munkkikahvilta lähtiessä todistin kun elämää vanhempi setä ajoi parkista suoraan lapsen päälle (onneksi vauhti oli hidas ja lapsi ketterä, osui silti). Ei siis peruuttanut, vaan ajoi eteenpäin, taisi olla lapsi kuolleessa kulmassa - suoraan edessä. Paikalla ollut isä pysyi paljon tyynimpänä kuin olisin itse kyennyt olemaan. Siitä tilanteesta seuraava ajokiellon tarve tuli vastaan kun Vantaan puolella Ikean lähellä punatukkainen vanhempi rouva kääntyi uudenkarhealla Fiestalla edestäni Kehä III vastapalloon liityntäkaistalle, sinne se vaan meni. Olin jo soittamassa poliisia, kun täti taisi huomata (väkisin) erheensä ja kolari estyi vain vastaantulijan väistöllä. En jäänyt katsomaan miten Fordinsa sieltä pois taisteli - tai mihin suuntaan.

Eli pidetään vaan tiukasti kiinni oikeuksistamme, se on ihan okei. Mutta ei pliide ajeta lasten päälle tai vastapalloon kehäteitä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruokoton kirjoitti: - kaveri oli bongannut tällaisen Tukholman lähiössä ja ei oikein päästy selvyyteen mikä on kyseessä. Estää henkilöautoliikenteen?
Kuva ei näy, Google tarjoilee epästandardia webp -muotoa :bad-words:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

lerppu kirjoitti: - Espanjassa homma toimii vaikka suurin osa tuntuu olevan hupaisan tietämättömiä tai välinpitämättömiä liikennesäännöistä. Muut otetaan huomioon ja yhteispeli on sujuvaa.
Olen ajanut ulkomailla ainoastaan naapuripohjoismaissa. Niissä liikenne kuten meillä. Jota pidän parempana kuin tietämätöntä tai välinpitämätöntä liikennekäyttäytymistä.
Meillä voi luottaa siihen että sääntöjä noudatetaan. Kolmion takaa ei tule ketään eteen. Oikealta tulevaa väistetään... jne. "Luovassa" liikenteessä ei mistään voi olla varma, mitä tahansa voi tapahtua.
Kun kaikki tietävät säännöt ja noudattavat niitä, liikenne on sujuvaa. Rasittavimpia ovat "kohteliaat" moottoritiellä. Kun tulet liittymästä, valmistaudut väistämään tiellä olevia. Kohtelias hidastaa että pääset tielle. Itse hidastat kolmion velvoittamana. Ja taas kohtelias hidastaa.. Itsellä kolmio...
Muut kulkijat väistelevät näitä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
-Oksid-
Viestit: 254
Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja
Paikkakunta: Kotka

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Ruokoton kirjoitti:Kuva - kaveri oli bongannut tällaisen Tukholman lähiössä ja ei oikein päästy selvyyteen mikä on kyseessä. Estää henkilöautoliikenteen?
Näitähän löytyy myös esim. täältä Kotkan suunnasta:

https://www.google.com/maps/@60.5024379 ... 312!8i6656

- ajoreitti sallittu ainoastaan busseille tuosta, on siitä joku joskus henkilöautolla (normaalikorkuisella) yrittänyt yli.... :lol:

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Hyvä että teillä voi luottaa siihen että sääntöjä noudatetaan! - pun intended.
Itse olen ajanut Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Saksassa, Alankomaissa, Belgiassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Kroatiassa, Itävallassa, Sveitsissä ja 3 vuoden ajan eripuolilla Yhdysvaltoja, toki suurimmaksi osaksi Texasissa. Tietty sitten kyyditettävänä muualla, mutta siinä ei ihan samalla tavalla tavoita toiminnan henkeä. Kollektiivinen forum-raati varmaan saisi aikaan hyvin kattavan otannan koko Telluksen maista ja niiden ajokulttuureista! Suomea pidän yhtenä kiukkuisimmista ajokulttuureista, jossa usein jonkun muun etenemisen estäminen tuntuu olevan oman liikkumisen tavoite. :|
"Itse hidastat kolmion velvoittamana." - tästä joutuu olemaan varauksin toista mieltä, liikenteen rytmiin sovittaminen ja sopivan raon katsominen ei ole jarrun päällä seisomista (voi johtaa myös ikävään haitariliikkeeseen sekä liittymiskaistalla että sitten väylällä)... :(

Tietenkin niistä oikeuksista ja asetuksista saa pitää kiinni - kalvinistinen ja kaunainen ajokulttuuri ei ole viehättävä, mutta suht turvallinen - kai. Hermoille se voi käydä, mutta onneksi omaa asennetta voi koittaa pitää aurinkoisena! Yritetään kumminkin ottaa ne muutkin liikkujat huomioon ja ollaan joustavia, eiköstä vaan? 8)

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

lerppu kirjoitti: "Itse hidastat kolmion velvoittamana."
Hienosti irroitettu yksittäinen lause. Kannattaa kommentoida asiaa eikä yhtä lausetta. :roll:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suomessa kaikkien pitää päästä A) heti, B) nyt, C) ekaksi, hyötyi siitä tai ei, koska hei, eka on eka ja nyt on nyt. Mulla on kiire, muut on täällä vaan tärväämässä aikaansa. Ei kiiinnosta pohtia kokonaisuutta, vaan omaa napaa. Tämä synnyttää - yllätys yllätys - helposti vastareaktion ja sitten ihmetellään, miten ne muut on mulkkuja.

Eipä juuri tule pyörällä splittailtua. Keskimäärin on aivan sama, lähdenkö valoista sen tojotan edestä vai takaa, kun peräkkäin ollaan seuraavissa valoissa seisomassa kuitenkin. Kaupungissa mitä tuoreemman auton takana seisoo, sitä vähemmän haisee, sillä on enemmän merkitystä kuin parilla sekunnilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

nipaka kirjoitti:Meillä voi luottaa siihen että sääntöjä noudatetaan. Kolmion takaa ei tule ketään eteen. Oikealta tulevaa väistetään... jne.
En ole havainnu tätä ilmiötä ainakaan Suomessa. Meillä ei voi, eikä edes kannata luottaa muihin tienkäyttäjiin. Vaikka täällä peräkylällä on hyvin vähän liikennettä, niin ihan säännöllisesti ajetaan päälle stop -risteyksessä. Jälki on rumaa, mutta harvemmin kukaan kuolee.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

En ole roska-, enkä muissakaan lehdissä lukeneeni risteyskolareista pitkään aikaan. Ainahan on niitä jotka kuvittelevat autonsa tehokkaammaksi mitä onkaan.
Silloin kun Pohjois-pohjanmaalla asuin, liikennesääntöjä noudatettiin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Vaarallinen oletus työmatkoja pyörällä taittaessa, että muut noudattaisivat moitteetta liikennesääntöjä. Lyhyellä 3km matkalla on 2 Stop-merkillä ja 2 kärkikolmiolla varustettua risteystä ja jokaisesta näistä on ajettu eteen, useampia kertoja. Kertaakaan ei olla osuttu, koska yleensä nämä hajamieliset tahi välinpitämättömät autoilijat bongaa jo risteyksen lähestymisnopeudesta ja osaa varautua pysähtymään itse.

Autolla liikkuessa kieltämättä on aikaa että olisi ollut törmäyksen uhka muissa tilanteissa kuin vilkuttomissa kaistanvaihdoissa - tai joskus vilkunkin kanssa kun vilkku syttyy liikkeen alkaessa.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

matti_vuorio kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Meillä voi luottaa siihen että sääntöjä noudatetaan. Kolmion takaa ei tule ketään eteen. Oikealta tulevaa väistetään... jne.
En ole havainnu tätä ilmiötä ainakaan Suomessa. Meillä ei voi, eikä edes kannata luottaa muihin tienkäyttäjiin. Vaikka täällä peräkylällä on hyvin vähän liikennettä, niin ihan säännöllisesti ajetaan päälle stop -risteyksessä. Jälki on rumaa, mutta harvemmin kukaan kuolee.
Täälläkin päin tämä on myös yhtä paljon sääntö kuin poikkeus. Jonka jälkeen yleensä vielä kun sieltä eteen tullaan, ruvetaan vaaaarovaasti hiissaamaan sitä nopeutta kohti seitsemääkymppiä kahdeksankympin tiellä. :evil:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Erehdyin toisaalla kommentoimaan erään liikkujan näkemystä äkkijarrutusten suuresta tarpeesta pk-seudun liikenteessä sanomalla, että "ei äkkijarrutuksia tarvita kuin poronhoitoalueella, täällä selviää ruuhka-aikaan ennakoivalla ajotavalla ja muulloin kaasun hölläämisellä".


Ei olisi pitänyt, tyyppi on taksikuski ja alkoi heti päteä vuosittaisilla kilsamäärillä. :shock: Ihan kuin se selittäisi mitään.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei kai tuo mikään ihme ole - kun kattoo miten paikalliset taksikuskit ajaa, kyllä muiden tarttee välillä jarrutella aika yllättäinkin. Viimeksi eilen oli kahden juustopään peräkkäin ihan pakko ajaa vasemmalle kääntyvää kaistaa risteykseen asti ja koukata siitä suoraan menevän jonon väliin, kyllä siinä jarruvaloja näki aika reilustikin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Niinpä. En kuitenkaan lähtenyt juustokupukaverin kanssa siitä vääntämään.

Muistin muuten justiinsa, että olenhan mä Viikinmäen huudeilla äkkijarruttanut, pari vuotta sitten. Edellä menevä torspo päätti antaa tietä suojatietä ylittävälle fillaristille kohdassa, jossa 50 km/h eikä mitään laillista syytä väistää velosipedistiä. Oikeastihan mulla mitään hätää ollut, turvaväli näet, mutta huollon varajaris alla.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

h_lauri kirjoitti:^Niinpä. En kuitenkaan lähtenyt juustokupukaverin kanssa siitä vääntämään.

Muistin muuten justiinsa, että olenhan mä Viikinmäen huudeilla äkkijarruttanut, pari vuotta sitten. Edellä menevä torspo päätti antaa tietä suojatietä ylittävälle fillaristille kohdassa, jossa 50 km/h eikä mitään laillista syytä väistää velosipedistiä. Oikeastihan mulla mitään hätää ollut, turvaväli näet, mutta huollon varajaris alla.
Itsekin vedän luultavasti just tosta kohtaa n. pari kertaa viikossa maantiepyörällä, niin nää jarruttelijat on kyllä yhtä rasittavia joka ikinen kerta.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Mankkaan Lidlin tienoo on kans täynnä noita. Nykyään osa fillaristeista tunkee jopa taakseen katsomatta suojatielle. Sama juttu Koivuhovin aseman suunnalla. :bad-words:

Eihän siitä vaaraa ole, välttämättä, mutta hämärtää kyllä väistämissääntöjä ihan kympillä. Ne nykyiset on kuulemma "vaikeat". :shock: :roll:

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tuossa tuntuu olevan vaikea löytää se tasapaino - toisaalta ei anneta tietä vaikka jalkautuu tai sitten pysähdytään "kohteliaasti" kun itse yrittää vauhtia himmailemalla poistaa pysähtymisen tarpeen molemmilta osapuolilta.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^tämä.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kuva

Siinä vielä tuore yhteenveto väistämishommista paikallisesta lehdestä. Säännöt ovat kyllä selkeät, mutta ihmisten (teko)syyt olla noudattamatta liikenteessä lukuisat.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Jännästi tuohon oli laitettu, että 'useimmin väistää auto'. Eikös pikemminkin ajoneuvo.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Lukumääräisesti se on todellisen maailman väistötilanteissa useimmiten auto joka väistää liikennesääntöjen mukaan mennessä. On noita jotkut jaksaneet yleisille kulkureiteille laskeakin.

Voi toki olla että toimittaja provosoi, ehkä aiheestakin, kun yleinen tapa on kirjoittaa: "Auto väistää vain, jos väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä tai auto kääntyy." josta voi tulla virheellinen kuva, että nämä olisivat jotenkin harvinaisia tilanteita. Eivät ole. Vasta keskustelin tutun kanssa, jolle tuli yllätyksenä että liikenneympyrään tullessa väistetään myös pyörät.

Mutuilua:

Autoilija kiinnittää huomion vain niihin tilanteisiin joissa pyörän olisi pitänyt väistää. Omat virheet menevät, uskallan väittää, valtaosalla täysin huomaamatta, siis se että ajoit jonkun eteen kääntyessä tai et katsonut kolmioristeyksessä kevyttä liikennettä. Nuo huomataan vain jos pyöräilijä jotenkin näkyvästi protestoi tapahtunutta - tai jos pahimillaan tapahtuu osuma jonka jälkeen (nyt provosoin) on valmiina selitys: "tulit niin lujaa" :twisted:

Jottei nyt mene pelkästään autoilijoiden parjaamiseksi, niin on mulla toinen polkupyöräkin torpannut Stop-merkin takaa pysähtymättä eteen. Sai palautteen. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

h_lauri kirjoitti:^Jännästi tuohon oli laitettu, että 'useimmin väistää auto'. Eikös pikemminkin ajoneuvo.
Kyllä se on ihan puhtaasti kuskin tehtävä, käytetystä ajoneuvosta riippumatta.

Olen ihmetellyt samaa, kun pykälällisesti niitä "erikoistilanteita" (ei niissä oikeasti ole mitään erikoista, kun vähän miettii) joissa oikein mainittuna autoilija väistää myös pyöräilijää on vain ne kaksi. Ja kun puhutaan erikoistilanteista, niin ketä kolmion takaa tullessa ei tarvi väistää? Hirveä? Tai kääntyessä? Missä tilanteessa risteävälle tielle kääntyvä ajoneuvo kuljettajineen on se, jota oikein kulkevat, suoraan jatkavat väistävät? Ainakaan minä en keksi yhtään (enkä laske sitä vilkun puolelta risteysalueelta ohittavaa sankaria oikein kulkevaksi), tähän se erikoisuus tulee siitä, että siellä kääntymisen puolella harvemmin on autoa jatkamassa suoraan (ja ainoa, minkä keksin, on valo-ohjattu kohta - siinä voi kyllä olla mielenkiintoista, jos liikennevalot vilkkuu keltaista...).
Ruokoton kirjoitti:Vasta keskustelin tutun kanssa, jolle tuli yllätyksenä että liikenneympyrään tullessa väistetään myös pyörät.
Minä edelleen ihmettelen liikenneympyröiden kummallista demonisointia jotenkin ihmeellisiksi. Se on käytännössä yksisuuntainen, ympyränmuotoinen tie, jonka erikoisuus on se, että sille kääntyessä ei tarvitse vilkuttaa.

Ympyrään ajaessa tuppaa olemaan kolmio, joka kertoo - aivan kuin missä tahansa muussakin risteyksessä - että sitä risteävää liikennettä (käytännössä ihan kaikkea) väistetään. Ei tartte mitään ihmeitä, vaan "kolmio - väistän". Ei pitäisi olla mitään epäselvää.

Ympyrästä poistuessa vilkutetaan oikealle, käännytään oikealle ja - ohhoh - väistetään ihan samalla tapaa kuin suoralta tieltä oikealle kääntyessä. Jollekulle voi olla vaikeata hahmottaa että tässä kohtaa käännytään oikealle, mutta kunhan sen onnistuu hahmottamaan, niin pitäisi olla kohtuu helppo tajuta että väistetään ihan samalla tapaa kuin muutenkin oikealle kääntyessä.

Kolmio: väistän. Käännyn: väistän. Ei suurta mystiikkaa, ei kauheita ihmeitä, vaan hyvinkin yksinkertaista, kun vaan tajuaa ettei siinä ole mitään mystiikkaa.
Ruokoton kirjoitti:Omat virheet menevät, uskallan väittää, valtaosalla täysin huomaamatta
Tämä ei (onneksi vai valitettavasti, sen saa päättää) rajoitu keskustelun aiheeseen. Tie paremmaksi ihmiseksi alkaa siitä, että huomaa tehneensä virheen ja yrittää korjata sen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Nyt tuli pelkkää asiaa. :!:

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art ... 99217.html
Jätkäsaareen oltiin rakentaa vahingossa järjettömän leveä pyörätie – Kaupunki keskeytti työt viime hetkellä
Onhan tilaa oltava että voi sukkahousuihin pukeutuneena ajaa letkeässä avohärdellissä. Maantiellä yleensä yksi kaista riittää.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Ympyrästä poistuessa vilkutetaan oikealle, käännytään oikealle
Tässä tasantarkkaan se kipupiste on etenkin ns. karvahatuille. Ongelman välttämiseksi ei ikinä olisi pitänyt rakentaa sellaisia ympyröitä, joiden läpi voi posottaa likimain suoralla ajolinjalla. Karvahattujen mielestä ympyrä = risteys ja tuohan on sitten suoraan ajamista. Jolloin ei vilkuteta minnekään eikä väistetä mitään tai ketään.

Nykyään ovat selvästi jo saaneet palautetta toiminnastaan ja kun ei ole haisuakaan, missä meni vikaan, niin sitten pelätään liikaakin = pysähdytään antamaan tietä polkupyöräilijöille silloinkin kun autolla on etuajo-oikeus. Mistä on taas seurannut, että osa pyöräilijöistä kuvittelee nyt olevansa etuajo-oikeutettuja aina & kaikkialla.

Saisi kyllä olla jonkinmoinen ajokuntotesti vaikka kerran vuosikymmeneen. Niin pahasti säännöistä kuutamolla jengi on.

Niin, ja ne kolmiot. Polkupyörän kanssa ei tosiaa olisi suurta haastetta saada itseään tapettua kolmion takaa tulevan auton alle. Autoilijalle erikoistilanne on, että kolmio käskeekin väistämään myös polkupyörää. Näinhän on vain risteyksissä, missä kolmio on varustettu lisäkilvellä "törmäävät polkupyöräilijä".

Ja koko sotku vain siitä syystä, ettei aikoinaan haluttu laittaa pyöräteille kolmioita, vaan väistämissääntöjä vesitettiin ja ne muutettiin hemmetin vaikeiksi. Polkupyörää ei väistetä paitsi joskus väistetään ja tämä riippuu jopa pyörätien etäisyydestä ajoradasta. Juuen minäkään muista miten kuvio ihan pilkuntarkkaan meni. Sitku autoilijat oppivat, etti pyörää tarvitse väistää ikinä, ei käännyttäessä eikä kolmion takaa tultaessa, piti pahimpiin paikkoihin laittaa tämä "törmäävät pyöräilijät" lisäkilpi muistuttamaan, että liikennesäännöt ovat poikkeuksellisesti voimassa tässä risteyksessä. Näitä lisäkilpiä on nykyään paljon, joten missä säästö?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Eipä tuossa fillarin väistämisessä mitään ihmeellistä ole säännöissä. Kolmion takana olevaa liikennettä(risteävää?) väistetään. Eli kolmion paikka ratkaisee, jos kolmio on ennen ajoradan vieressä olevaa pyörätietä (kuten taitaa lähes aina olla) väistetään siinäkin liikkujia. Jos kolmio on vasta pyörätien jälkeen ei ole väistämisvelvollinen pyörätiellä liikkujille. + Kääntyvä väistää risteyksen jälkeen. En tiedä onko tuohon tulkintaa, miten pian pyörätien jatke kuuluu olla risteyksen jälkeen että se vielä lukeutuu tuohon kääntymisen jälkeen väistämiseen.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Garmund kirjoitti:En tiedä onko tuohon tulkintaa, miten pian pyörätien jatke kuuluu olla risteyksen jälkeen että se vielä lukeutuu tuohon kääntymisen jälkeen väistämiseen.
Tähän en mitään oikeata vastausta ole kuullut ikinä minäkään (en ole kyllä yrittänyt aktiivisesti etsiäkään), olen lähtenyt siitä, että jos pyörätie vaikuttaa olevan "samaa väylää" (termin saa korjata) tien kanssa, niin sitten väistetään enkä ainakaan ole kovasti mielenosoituksia kuullut suunnasta enkä toisesta. Arvokkaana lisävihjeenä pidän sitä, että jos sieltä risteävältä tieltä tulevalle on kolmio ennen pyörätietä, mutta ei toista ennen autotietä, ovat ne ainakin lie samaa väylää ja on aiheellista väistää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Garmund kirjoitti:Eipä tuossa fillarin väistämisessä mitään ihmeellistä ole säännöissä.
Ei säännöissä ole, mutta heti sääntöjen muuttamisen jälkeen iso osa autoilijoista tulkitsi kolmion merkitystä vähän kotiinpäin = ei tarvitse väistää polkupyöriä ikinä. Sen sijaan, että pölhöille olisi annettu palautetta sakkolappujen muodossa, ongelma ratkaistiin laittamalla pahimpiin kolaripaikkoihin se "törmäävät polkupyörät" -lisäkilpi. Jolloin on riskinä, että pölhöt voivat edelleen kuvitella, ettei pelkkä kolmio velvoita mihinkään. Se kolmio kun on lähes poikkeuksetta sijoitettu ennen kevyen liikenteen väylää, mutta siihen kohtaan pysähdyttäessä ei välttämättä näy valta/etuajo-oikeutetulle väylälle, joten kevyen liikenteen väylän yli hurautetaan täysin surutta ja/tai auto pysäköidään suojatien päälle.

Tosin tuleehan nuo aika surutta kolmion takaa valtaväylillekin.

Esim. tien 283/54 ja 10-tien risteys. Minä ajan siitä suoraan läpi (tieltä 283 tielle 54) ja vastaantulija(t) tulee tieltä 54 ja kääntyy kulkusuunnassaan vasemmalle. Molemmilla on kolmio, mutta vastaantulija(t) ei moisesta piittaa. Näin etenkin, kun niitä vastaantulijoita tulee letkana. Tosin sekin menee siihen normi biomassan ajotaidon piikkiin. Osataan seurata edelläajavan perävaloja eikä paljoa muuta osatakaan.
Garmund kirjoitti:En tiedä onko tuohon tulkintaa, miten pian pyörätien jatke kuuluu olla risteyksen jälkeen että se vielä lukeutuu tuohon kääntymisen jälkeen väistämiseen.
Tulkinta suoritetaan kätsysti mittanauhalla. Olikosenyt enintään 8 m etäisyys ajoradasta. Samaa sarjaa kuin aiemmin harrastettu "pyörätietä ei tarvitse merkitä liikennemerkein". Koitetaan säästää euroja tinkimällä merkeistä ja lopputulos on sekavia sääntöjä & lopulta kuitenkin joudutaan niitä merkkejä tai lisäkilpiä asentamaan oikein urakalla.

Koko sääntöveivaushan lähti siitä, ettei haluttu muutamaan ongelmapaikkaan lisätä kolmiota pyörötielle (siis polkupyöräilijoitä varten).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

insinörtti kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Ympyrästä poistuessa vilkutetaan oikealle, käännytään oikealle
Tässä tasantarkkaan se kipupiste on etenkin ns. karvahatuille. Ongelman välttämiseksi ei ikinä olisi pitänyt rakentaa sellaisia ympyröitä, joiden läpi voi posottaa likimain suoralla ajolinjalla. Karvahattujen mielestä ympyrä = risteys ja tuohan on sitten suoraan ajamista. Jolloin ei vilkuteta minnekään eikä väistetä mitään tai ketään.
Nuo suoraan ajamisen mahdollistavat kiertoliittymäthän ovat juuri sellaisia raskaan liikenteen vuoksi tiemmä. Tai niin minä sen olen käsittänyt.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Nyt käsi ylös virheen (ja ison) merkiksi - saatoin ajaa työmatkalla epähuomiossa punaisille valoille kun keskityin liikaa ennen yksisuuntaisen tien eiliseen muutokseen kaksisuuntaiseksi. Saakelin pöljä olo, kun risteyksen jälkeen pohtii että mitkäs valot mulle olikaan... Ei näin ja nöyryyttä omaan kommentointiin.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Aamuväsymystä? Ei sekään kivaa ole, että kun on kotoa lähtenyt ja päässyt töihin, niin miettii, notta miks en muista matkasta mitään. Sitä meni joskus niin rutiinilla ja keskushermoston ohjaamana, kun tuli pohdittua työmurheita matkan aikana. Entä, jos olisi tapahtunut jotain matkalla? Sitten olisi varmasti "herännyt". Ei näin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tähän (ja moneen muuhunkin) auttaa, kun onnistuu hankkimaan sekä työn että auton, jotka ei vituta. Mieluummin sellaiset, joista tykkää. Vähentää stressiä, ahdistusta, vitututusta ja muutenkin parantaa elämää. Suosittelen lämpimästi tähtäämään ko. tilanteeseen, etenkin ellei tilin sisältö riitä oloneuvoksen titteliin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:^Tähän (ja moneen muuhunkin) auttaa, kun onnistuu hankkimaan sekä työn että auton, jotka ei vituta. Mieluummin sellaiset, joista tykkää. Vähentää stressiä, ahdistusta, vitututusta ja muutenkin parantaa elämää. Suosittelen lämpimästi tähtäämään ko. tilanteeseen, etenkin ellei tilin sisältö riitä oloneuvoksen titteliin.
Ei tuokaan riitä vielä mihinkään... mm.lapsiperheillä on vanhemmilla usein univelkaa, vaikka muuten
elämä mallillaan. Itse en enää muista tuosta ajasta kaikkea, mutta pappana nyt huomaa jälkikasvusta
välillä väsymyksen merkkejä. Elämään vaan kuuluu myös v-käyrän nousua joskus.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Osin varmaan oli aamuväsymystä, mutta enemmän sitä että takerruin pohtimaan liian pitkäksi aikaa muuttunutta liikennejärjestystä auton liikkuessa. Eikä se muutos edes olisi vaikuttanut valitulla reitillä millään tavoin. :oops:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Ei tuokaan riitä vielä mihinkään... mm.lapsiperheillä on vanhemmilla usein univelkaa, vaikka muuten
elämä mallillaan. Itse en enää muista tuosta ajasta kaikkea, mutta pappana nyt huomaa jälkikasvusta
välillä väsymyksen merkkejä. Elämään vaan kuuluu myös v-käyrän nousua joskus.
Epäilemättä totta. Enkä minä täyttä autuutta kehunutkaan, vaan reilua helpotusta stressiin ja harmitukseen kahden asian osalta. Ne kaksi asiaa ovat kuitenkin monelle ihmiselle siinä määrin arkea täyttäviä, että niissä tapahtuvat parannukset näkyy helposti merkittävinä asioina elämänlaadussa.

Ei yhtä ongelmaa kannata jättää tilaisuuden salliessa korjaamatta, vaikka jäljelle jäisi toinen. Yksi ongelma on kuitenkin vähemmän kuin kaksi ongelmaa. Aattele kuinka väsynyttä se jälkikasvusi olisi, jos duunista tulisi 247-stressiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

insinörtti kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Eipä tuossa fillarin väistämisessä mitään ihmeellistä ole säännöissä.
Ei säännöissä ole, mutta heti sääntöjen muuttamisen jälkeen iso osa autoilijoista tulkitsi kolmion merkitystä vähän kotiinpäin = ei tarvitse väistää polkupyöriä ikinä. Sen sijaan, että pölhöille olisi annettu palautetta sakkolappujen muodossa, ongelma ratkaistiin laittamalla pahimpiin kolaripaikkoihin se "törmäävät polkupyörät" -lisäkilpi. Jolloin on riskinä, että pölhöt voivat edelleen kuvitella, ettei pelkkä kolmio velvoita mihinkään. Se kolmio kun on lähes poikkeuksetta sijoitettu ennen kevyen liikenteen väylää, mutta siihen kohtaan pysähdyttäessä ei välttämättä näy valta/etuajo-oikeutetulle väylälle, joten kevyen liikenteen väylän yli hurautetaan täysin surutta ja/tai auto pysäköidään suojatien päälle.

Empä siis vain tajunnut lukemaani :D (siis miulta meni osittain viestisi pointti ohi ekalla yrittämällä )
Suoraan vaan suoraa

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Männävuosina Kuopio-Siilinjärvi välisellä moottoritiellä näkyi aina kesäisin moottoripyöräpoliiseja. Useampaan vuoteen niitä ei näkynyt. Nyt kun ajoin Kuopiosta Jyväskylään bongasin peräti kaksi. Yksi kirjoitti sakkoa jollekkin ja toinen oli kytiksellä vähän matkan päässä. Minä kun jo luulin niiden hävinneen.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kertsu kirjoitti:Männävuosina Kuopio-Siilinjärvi välisellä moottoritiellä näkyi aina kesäisin moottoripyöräpoliiseja. Useampaan vuoteen niitä ei näkynyt. Nyt kun ajoin Kuopiosta Jyväskylään bongasin peräti kaksi. Yksi kirjoitti sakkoa jollekkin ja toinen oli kytiksellä vähän matkan päässä. Minä kun jo luulin niiden hävinneen.
Tku-Tre-Hki kolmiossa näitä kyllä liikkuu säiden salliessa runsaasti pääteillä.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jotenki näin semi-empiirisen parin kuukauden tarkastelujaksolla voi todeta, että Porin alueella vilkunkäyttö, varsinkin liikenneympyrästä poistuttaessa, on haastava akti, kohtuu suurelle osalle kanssa-autoilijoista.

Pylpyröitä Ulvila/Pori- alueella jokunen.

Olenko se vain minä?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Täällä päin näkyy ihan järjestään ympyrässä sisäänpäin vilkuttajia. Pahimmat vilkuttaa vasemmalle, vaikkeivat ole vielä edes ympyrässä. Jotenkin noin se ilmeisesti on joskus ollutkin, mutta minkälaisessa pimennossa pitää ihmisen elää, ettei ole asian muuttumisesta kuullut tai vähintään lukenut. Kuulo ei taida olla ajokortin edellytys.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tahi ihmetellä, et miten/miksi nuo toiset noin vilkuttaa täs kumman muotoises tiessä...

No yks frouva tunki tiukkaan ympyrään toyodan vehkeellä vilkku oikeelle mun eteen. No vaik sillo vähä liukasta oliki, ni sain hidastettua riittävästi. Duunin lähel, 40 alueella. Ulvilassa.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Itse moikkaan niille, jotka ei vilkuta ympyrästä poistuessa kun itse odotan sisään pääsyä. Siis kun näen varmana ettei vilkkua käytetä

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tänä aamuna pitkästä aikaa vatutti liikenteessä kun olin sivutieltä liittymässä Kustaa Vaasan/ nelostielle aamuliikenteen sekaan 67 tonnia painavalla yhdistelmällä. Muutaman minuutin olin odotellut ja en päässyt liittymään ja tänä aikana useampi auto lappasi vastaantulijoiden kaistaa pitkin ohi ja yksi näytti vielä 'tyrmistyksissään' keskaria.. Kun olin reilun viisi minuuttia odotellut eikä liikennevalot millään tällä isolla tiellä näyttäneet vaihtuvan punaisiksi, mikä on aikamoisen ihmeellistä, (ehkä tuossa risteyksessä täytyy mennä suojatien päälle että tunnistin tunnistaa siinä auton odottavan, mikä olisi kyllä aika hölmöä) menin väliin joka oli tälle yhdistelmälle vähän nafti ja jotkut joutuivat hidastamaan vauhtiaan/ vaihtoivat kaistaa, niin näytti yksi motoristi näyttävän vielä keskaria..
Kerrotaan nyt vielä että lähes poikkeuksetta löytyy kyllä ymmärrystä sille ettei nämä täydessä lastissa olevat yhdistelmät ole yhtä sukkelia kulkemaan kun pikkuautot.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Bebbu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Ajoin vihreällä valolla eteenpäin, niin kaks vanhaa haahkaa käveli punasia päin tien yli. Niitten perässä pikkutyttö kännykkää räpläten oli astumassa tielle, mut viime hetkellä katto sitten vasemmalle mistä olin tulossa ja antoi minun mennä, mutta käveli minun mentyä punasia päin kännykkää räpläten. :silly:

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

En muista onko tätä linkattu aiemmin, mutta tokko uusinta haittaa tekee:

https://theoatmeal.com/blog/car_needs

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Aika tarkka.
Sunnuntaina ajelin kotiinpäin kaksikaistaisella pääväylällä jossa nopeus raja on 80. Lähestyin vasemmalla kaistalla edessä ajavaan Golffiin joka ajoi mittarin mukaan n. 82. Tuossa kohtaa oikea kaista oli suhteellisen tyhjä. Välttääkseni oikealta ohittamista lähestyin golffia hieman enemmän jos se nyt tajuaisi siirtyä oikealle kaistalle ja antaa kovempaa vauhtia ajavia päästä ohi vasemmalta. Mutta golfin taustapeiliin nousikin keskisormi. Mulla ei ollut kyseisellä tiellä kovin pitkä pätkä jäljellä joten annoin tämän neron jatkaa kaistan tukkimista eikä turha käsimerkki ollut hermostumisen arvoinen. Yleensä tämä tilanne menee meikälaisellä eri tavalla. Jää tosin ihmeteltäväksi se että monta eri tulkintaa eri ihmisillä on taajaman ulkopuolella olevan monikaistaisen tien kaistojen käytöstä.
Kuva

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Miksi oikealta ohittamista pitäisi välttää?

Vastaa Viestiin