-89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Rasse
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Loka 2006, 20:58
Car(s): -89 Alfa 33 1.7QV ex -95 Alfa Spider 916 2.0TS

-89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Rasse »

Elikkäs vm89 1.7 QV tuplakaasareilla polttaa virranjakajan pyörijän muoviin/bakelliittiin kolon siihen reunaan joka ensimmäisenä osuu tulpille vieviin kontakteihin.
Oireena nykiminen kun alkaa kiihdyttää enemmän kun 1/4 kaasulla.
Vika alkoi kun ajoin n.10km matkan korjaamolle päästölappua hakemaan. Aluksi auto toimi moitteetta mutta kääntyessäni korjaamon pihalle auto nyki pari kertaa ja kiihdyttäessä pienen mäen päälle auto täristi, päästöt meni kuitenkin helposti läpi säätämällä tyhjäkäyntiseoksia laihemmalle. Ilman kuormaa ei huomaa minkäänlaista oiretta kun kaasuttelee. Kotimatkan sai ajaa pintakaasulla niin ettei nykimistä ilmenisi.

Kotiin päästyäni tsekkasin sytytysennakon joka oli 8 astetta tyhjäkäynnillä ja se muuttuu aikasemmaksi kun antaa kierroksia joten jakaja taitaa toimia. En huomaa kuitenkaan eroa onko sytkän alipaineletku paikoillaan vai ei. Kokeilin myös säätää sytkää hieman aikasemmalle mutta tällä ei ollut vaikutusta nykimiseen. Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu mutta nykiminen kiihdyttäessä jatkuu ja uusi pyörijä palaa samalla tavalla alle 10km ajolla Tulpanjohdot sekä tulpat vaihdettu viime kesänä, mittailin kuitenkin johdot ja niissä on vastusta 4-5 kilo ohmia ja puolalta tulevassa n.6 kilo ohmia. Tulpat ovat motonetista haetut Denso k20PBR:ät, ilmeisesti resistoritulpat. Kaasutin purettu ja putsattu talven aikana sekä tyhjäkäyntisuuttimet tarkistettu varuiksi toistamiseen kun ongelmat ilmenivät (jos nykiminen liittyisi bensansaantiin ja pyörijän sulaminen olisi toinen vika). Kaasuttimien kurkutkin synkattu manometrilla. Onko ehdotuksia missä vika voisi olla?

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja mutt »

Bemareita joskus oli, jotka tuota polttoa teki. Ei löytynyt vikaa, ja kun ei tuntunut vaikuttavan, niin saivat poltella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Rasse
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Loka 2006, 20:58
Car(s): -89 Alfa 33 1.7QV ex -95 Alfa Spider 916 2.0TS

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Rasse »

Jonkun topicin löysin toiselta foorumilta googlettamalla aiheesta jossa vika oli juuri bemarissa eikä vika siinä selvinnyt. Toivottavasti ja todennäköisesti tällä kertaa selviää. Mittailin vielä illalla boschin sytytyspuolan ja siinäkin vastusta ilmeisesti ihan ok 7 kilo ohmia. Kun kerta toi pyörijä palaa siltä reunalta joka ensimmäisenä osuu kontakteihin niin voiko siitä vetää mitään johtopäätöksiä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tarkistaisin pyörijän ja kannen keskinäisen asennon kun ollaan sytytysasteissa. Lisäksi onhan puolan plussa ja miinus oikeinpäin. Vaikuttaa kipinän suuntaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei jaksa miettiä syvällisemmin, mutta kun moottori on maadoitettu niin ei kai kipinä voi mennä kuin yhteen suuntaan?

Enkä ihan ymmärtänyt mistä se pyörijä sulaa, mutta sen asento sytytyshetkellä näkyy kun kattelee aikansa. Väärä osa tai muu mekaaninen vika voi saada sen pieleen, kuten mekaanisen ennakon vika. säätö takaisin pitää sitten ite keksiä. Ja tuossa pitää ottaa huomioon alipainesäätö sekä ennakko, että näiden eri asennoissa pyörijä pysyy lähtönastan alueella. Merkkaa vaikka kantta mallina katsoen sen lähdön paikan tussilla jakajan runkoon, sitten kääntelee alipaine-ennakkoa sekä mekaanista ennakkoa ääriasentoon ja hakee sytytyshetken. Helpompaa kun ottaa jakajan kokonaan irti.
Ja lienee selvää ettei noissa ennakkoa muuttavissa systeemeissä saisi olla paljoa välystä.

Rasse
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Loka 2006, 20:58
Car(s): -89 Alfa 33 1.7QV ex -95 Alfa Spider 916 2.0TS

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Rasse »

Kiitoksia vastauksista. Tässä vielä selventävä kuva miten se palaa. Tänään kokeiltu toisilla sytytyskaapeleilla ja otin jakajan jo irtikin katsoakseni sitä asentoa kun huomasin että pölysuojan alla oleva osassa joka workshop manualissa menee nimellä ”timer”(on siinä pulssigeneraattorin päällä) oli yksi väkäsistä vääntynyt ja hankasi kontakteihin. Väänsin sen suoraksi niin että välys on sama kun muissa väkäsissä. Pistin virranjakajan takasin paikoilleen kun luulin että vika oli löydetty mutta nykii vieläkin. Tosin pyörijä on sama palanut.
Liitteet
6E1CEE33-A05F-45BE-96DE-6723E1990FB3.jpeg
6E1CEE33-A05F-45BE-96DE-6723E1990FB3.jpeg (56.13 KiB) Katsottu 3748 kertaa

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Autoasentaja koulusta niin monta vuotta etten osaa kommentoida miksi ja miten puolan ensiöpiiri muuttaa kipinän suuntaa mutta silloinhan oli vielä kärki vehkeitä suht paljon. Laittoi lyijykynän sytytystulpan tilalle ja käynnisti. Kipinä "hidastui" niin paljon että kipinän suunnan näki. Ja kytkemällä puolan toisinpäin kipinä liikkui toiseen suuntaan. Muistaakseni vaikutti sytytysjännitteeseen, kärkien ja tulppien kestoikään. Mietin vaan että syökö myös pyörrintä. Lisäksi ehdotus väljästä jakajan akselista.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuo pyörijän ja myös kannen kontakti pintojen palaminen on yleinen ongelma nykyään autoissa joissa on "vanhanaikainen" mutta tehokas sytkä, puolan ensiökäämin vastus selvästi alle 1 ohm. Nykyään valmistettavat pyörijät ja kannet on niin huonoa materiaalia, että ne ei kestä. Kärjellisen sytkän kanssa ei ongelmia. Jos jostain löytyisi vanhaa varastoa olevia Boshcin osia niin niillä toimii.

Pari muuta juttua;
Kuuluuko systeemiin etuvastus? Mikäli kuuluu kannattaa tutkia, ettei sitä ole ohitettu, jos puola saa koko ajan startti virtaa ei ole ihme, jos kontaktit palaa.
Pyörijän ja kannen kontaktien välys, jos tämä on liian iso niin nopeasti palaa piloille.
Tulppien kärkivälin pienentäminen vähentää pyörijän palamista.
Giulia Super -69

Rasse
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Loka 2006, 20:58
Car(s): -89 Alfa 33 1.7QV ex -95 Alfa Spider 916 2.0TS

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Rasse »

Pitää selvitellä tuota esivastus pointtia. Ajattelin ainakin hankkia toiset tulpat koska nuo paikallaan olevat ovat resistoritulpat jotka on laitettu pyytämättä autokorjaamon toimesta viime kesänä kytkimenvaihdon yhteydessä kun ei kuulema käynyt hyvin kylmänä, eikä ihme koska ryyppy ei ollut silloin toiminnassa :roll: . Lueskelin että noissa tulpissa on 5 kilo ohmin vastukset niin varmaan sytytysjärjestelmän kokonaisvastus on nyt suurempi kun alunperin on suunniteltu ja ehkä täten polttaa heikomman lenkin joka sattuisi olemaan tuo intermotorin pyörijä. Alkuperäisiä Golden Lodge 25HL tulppia ei saa muutakun tilaamalla niin kokeillaan vaikka NGK BP6ES tulppia mitkä motonetin mukaan tuohon käy.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Resistoritulpat ei ole hyvä juttu, vastuksia on lisäilty muihinkin komponentteihin, jos mittaat pyörijän niin tod näk siinäkin on 1-5K ohm vastus. Vaikka se ei sinällään paljon muuten vaikuta niin nostaa ainakin lämpötilaa ja heikentää virran kulkua ja voi edesauttaa palamista. NGK BP6ES on hyvä tulppa, parempi kuin tuo vanha Golden Lodge.
Giulia Super -69

Rasse
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Loka 2006, 20:58
Car(s): -89 Alfa 33 1.7QV ex -95 Alfa Spider 916 2.0TS

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Rasse »

Joo pyörijässä 1 kilon vastus. Jollain ulkomaisella porsche foorumilla porukka oli noita pyörijän vastuksia ohitellu että sai ne kestämään msd sytkällä

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Vastuksen poisto pyörijästä ei liene kovin vaikea homma, pitää vaan huolehtia, että kärki pysyy paikallaan homman jälkeen. Itse olen löytänyt vastuksettomia pyörijöitä, jotka siis hitaasti kiertävää vanhaa tavaraa, alan varaosaliikkeistä. 75 turbon vastukseton pyörijä löytyi jopa Motonetistä.
Giulia Super -69

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuo on aika lievää palamista, niissä bemarin pyörijöissä oli ihan kunnon montut. Eikä tuntunut vaikuttavan mihinkään, joten sai olla. Tämä siis 80/90-lukujen vaihteesta alkaen, jolloin noiden sytkäosien saatavuus hyvälaatuisena oli vielä kohdallaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Rasse
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Loka 2006, 20:58
Car(s): -89 Alfa 33 1.7QV ex -95 Alfa Spider 916 2.0TS

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja Rasse »

Kiitoksia kaikille avusta. Pyörijän palaminen loppui vaihtamalla ngk:n tulpat ja pakasta vedetty pyörijä ( ainakin 100 kilsaa kestänyt ilman palamisen merkkejä) nykiminen vielä vaivasi ja kattelin taas jälleen kerran ettei mikään suutin ole tukossa ja kun ei mitään tukoksia löytynyt silmääni osui huohottimen liekkilukko. Sylintereiltä tulevat n.8mm putket tulevat yhteen ryppääseen kiinni liekkilukkoon ja tästä ryppäästä on vain pieni reikä siihen isoon putkeen missä se piippurassi on. En saanut ilmaa menemään läpi puhaltamalla joten ohuella rautalangalla nuohosin reitit auki, auto nippuun ja testilenkillä lähti kun hauki rannasta 8) . Käytin alfaa katsastuksessakin. Käyttöjarrut takana vaatii herkistelyä, ei muuta vikaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja mutt »

Rasse kirjoitti:Kiitoksia kaikille avusta. Pyörijän palaminen loppui vaihtamalla ngk:n tulpat
Eipä koskaan tullut mieleen, että olisi tulpista ollut kiinni. Eikä sekään, että asia ratkeaisi jo 25 vuoden päästä. :lol:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: -89 Alfa 33 polttaa pyörijää

Viesti Kirjoittaja rautu »

Boxeri on tarkka mitkä tulpat on ja sytystysjohdot.
Ja käyntiin ja nypytykseen vaikuttaa myös nämä kaikki alipaineputket, ettei ole vuotoja ja ilma kulkee putkissa hyvin.

Vastaa Viestiin