Muiden merkkien uutuuksia.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:JOten en tiedä sitten tosta kaupunki ajosta, totta on että se käy sähköllä hyvin pitkät pätkät, mutta se jatkuva kiihdytä jarruta pysähdy kiihdytä jarruta pysähdy ajo syö vaan yksinkertasesti sen kulutuksen ylös.
Niin ne tekee polttomoottoritkin. Voin lainata sulle isojötsin vaikka viikoksi, jos haluat muistella mitä se kaupunkinylkytys on bensakoneella :D

Silloin kun enemmän seistään kuin liikutaan, voi sähkömoottori yksinkertaisesti olla paikallaan ja ottaa lähdön tasaisen pehmeästi kuten valmiiksi käyvä polttomoottori. On polttiksissakin start-stoppeja juu, mutta niissä on aina se startti kun lähdetään ja taas neljän metrin päästä sammutaan. Ainakin näin teknisessä mielessä sähköveto juuri tuossa hommassa vie polttomoottoria 10-0, etenkin jos ei tarvita lämmitystä.
S_A kirjoitti:Mutta harrastepelinä olisi 2-3 tietynlaista ja merkkistä autoa...................
Merkki alkaa L:llä ja malli E:llä, ainakin yhdellä ;)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
S_A kirjoitti:JOten en tiedä sitten tosta kaupunki ajosta, totta on että se käy sähköllä hyvin pitkät pätkät, mutta se jatkuva kiihdytä jarruta pysähdy kiihdytä jarruta pysähdy ajo syö vaan yksinkertasesti sen kulutuksen ylös.
Niin ne tekee polttomoottoritkin. Voin lainata sulle isojötsin vaikka viikoksi, jos haluat muistella mitä se kaupunkinylkytys on bensakoneella :D

Silloin kun enemmän seistään kuin liikutaan, voi sähkömoottori yksinkertaisesti olla paikallaan ja ottaa lähdön tasaisen pehmeästi kuten valmiiksi käyvä polttomoottori. On polttiksissakin start-stoppeja juu, mutta niissä on aina se startti kun lähdetään ja taas neljän metrin päästä sammutaan. Ainakin näin teknisessä mielessä sähköveto juuri tuossa hommassa vie polttomoottoria 10-0, etenkin jos ei tarvita lämmitystä.
S_A kirjoitti:Mutta harrastepelinä olisi 2-3 tietynlaista ja merkkistä autoa...................
Merkki alkaa L:llä ja malli E:llä, ainakin yhdellä ;)
Hey, Been onboard in the McLaren F1, se riittää tietämään mitä tapahtuu kun lusikan lyö lattiaan. :D
Hmm harrasteautoista joo miksei Lotus joo miksei miksei... :D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja legza »

Näkisin että kaasupolkimen tuntumallekin voisi antaa jotain arvoa. Ja jos kehuu Auriksen ohjaustuntumaa, niin haluaisin kuulla referenssit. :mrgreen: Toki keskivertoa vähävikasempi lienee kun välttää tietyt miinat.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

legza kirjoitti:Näkisin että kaasupolkimen tuntumallekin voisi antaa jotain arvoa. Ja jos kehuu Auriksen ohjaustuntumaa, niin haluaisin kuulla referenssit. :mrgreen: Toki keskivertoa vähävikasempi lienee kun välttää tietyt miinat.
Eilen kävin ajamassa uutta Hyprrrrid Corollaa. Kyllähän siinä oli menty huomattava harppaus eteenpäin. Ohjauksessa on nyt jotain tolkkua, se ei ole enää yli kevyt ja tunnoton ees kitkapyörillä. Kevyt silti kääntää ja vastetta on löydetty jostain siihen lisää. Jousitus ottaa montut ja heitot paremmin. Jarrut on samaa tavaraa, tunnokkaat ja helpot käyttää. Nyt oli keskikonsoliin lisätty jarrumerkillä oleva HOLD nappula, joka on siis mäkilähtöavustin tai jotain sinne päin. Parasta oli, että sen käyttö jäi autolla muistiin, joten joka valoissa kun pysähdyt, HOLD menee päälle ja voit lepuuttaa varpaita. Hanaa antamalla se lähtee pois päältä.

Vakkareita on kai kaksi, rajanopeus vakkari, säädät nopeuden 76kmh, ei kulje kovempaa ja sitten on vielä kai joku etäisyydensäätötutka tai joku joka säätelee nopeuden etäisyyden mukaan. En ehtinyt kokeilla. Mittaristo digitaalinen, mutta numeroilla ja viisareilla. Iso parannus kierroslukumittarin tuleminen takaisin, nykyisessä auriksessahan se on HDG HSG POWER ECO joku mittari, mistä ei oikeen tiie mikä se on ees. Penkit no........samaa tavaraa ainahan ne vois enemmän tukea näissä autoissa. Melutaso alhasempi kuin Auriksessa, sisätilat Hatchbakia ajoin ja ihan riittävät. Kojelaudan muotoilu on huomattavasti rauhallisempi, materiaalit pehmeitä kovan muovin sijaan.
Iso kosketusnäyttö on helppo käyttää ja helppo lukuinen, iso plussa ne nappullat kun Auriksessa on lasiseen kosketusnäyttöön laitettu tekstit jonne koitat sohia sitten...

Muutenkin kulkupuoli oli 1,8 koneessa parantunut, hypridi tekniikka toimii paremmin yhteen kiukaan kanssa ja muutenkin voimaa oli enemmän ja EV moodilla pystyi ajamaan vapauttammin, eikä niin pihtaillen. Kaikkia ominaisuuksia en tästä Corollasta ehtinyt tutkia, mutta nuorekas iloselle mielelle ulkoa päin saava auto joka on mennyt huiman harppauksen eteenpäin joka osa alueella. Muistetaan tässä vielä mainita se, että se farkun akseliväli on pidempi kuin hatschpakissa, tilaa on 10cm lisää ja kontissa ainakin 20cm lisää.

Hyvä positiivinen kokemus. En tiedä sitten tästä ajettavuudesta, pitäs käydä ajamassa muita saman kokoluokan uusia autoja, kuten Peugeot, Alfa ym..että sais käsityksen näistä ohjaustuntumista. Mutta se mitä koin Ranskassa vanhan 405:sen ratissa, siinä oli tuntumaa...............TODELLA OLI.!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko se vakkari siis ihan vaan nopeudenrajoitin? Taitaa 156:ssakin olla jonkinlainen rajoitin ajotietokoneen takana, mutta en tiedä kun näyttö ei ole koskaan toiminut. :mrgreen:

Vaan tuosta rajoitinaparaatista tuli väännettyä moottori-lehden toimittajan kanssa. Toimittaja oli kai vakkari-mies eikä oikein ymmärtänyt koko rajoittimen funktiota, samoin kolleega joka kaupungissakin ajaa vakkarilla.

Itse en enää ostaisi käyttöautoa ilman kyseistä ominaisuutta. Joskus toki tykkään leputtaa kaasujalkaakin vakkarin avulla ja adaptiivinen on hyvä (kun toimii), mutta pimeällä maantiellä, jos on liikennettä ja nopeuskameroita ynnä mahdollista että elukoitakin hyppii tielle, ajan aina rajoitinta vasten. Ei tarvitse katella mittaria ollenkaan vaan voi keskittyä katsomaan eteensä, kuitenkin on helppo tiputtaa nopeutta liikenteen ja kameroiden mukaan, saati saa jalan jarrulle nopeasti jos tarvii, kun jalat ei lepäile lattialla.

Tuollaista paskakeliajoakin tulee kuitenkin se parikyttuhatta vuodessa, hyvää keliä sitten reilusti enemmän.

Nykyään noi on kaikki onneksi hyviä säätää, asetettu nopeus näkyy digitaalisesti mittaristossa ym. Tosin joissain toimii 2km/h portain, mikä on persiistä. Pienillä asioilla saa kaiken pilattua.

Mutta jokainen toki ajaa tavallaan.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

sämpy kirjoitti:Nykyään noi on kaikki onneksi hyviä säätää, asetettu nopeus näkyy digitaalisesti mittaristossa ym. Tosin joissain toimii 2km/h portain, mikä on persiistä. Pienillä asioilla saa kaiken pilattua.
Vm 2012 Giulietassa vakkarin nopeus säätyi vajaa 3 km/h portain, asetettu nopeus ei näkynyt näytössä ja ylämäissä vakkaria piti auttaa polkemalla kaasua, muutoin nopeus tippui 10-15 km/h, minkä jälkeen vaihto 2 pykälää alas... Yhden asian sentään unohtivat pilata eli vakkarin sai päälle vielä reilun 30 km/h nopeuksissakin, joten sitä pystyi kaikesta huolimatta käyttämään taajamissakin.

Silti vakarilla tuli pääsääntoisesti ajettua. Kun ajaa rajoituksen (+ peltipoliisien toleranssin) puitteissa, ei tarvi stressata peltipoliiseista. Peltipoliisen (myös vastakkaisen ajosuunnan) ja nopeusnäyttöjen kohdalla jarruttelijat sen sijaan nostavat verenpainetta.

Rajoitinta tuli testattua Viagran kanssa, mutta ilmankin voi elää. En keksinyt sille muuta käyttöä kuin ajo seprentiinitiellä, etenkin talviliukkailla. Suorat rajoitinta vasten ja mutkissa himmailua. Rajoitin toimii tässä vähän siistimmin kuin vakkarin napsuttelu päälle/pois.

Adaptiivinen vakkari onkin sitten ihan eri luokassa. Ainakin vollen versio, joka osaa jarruttaa pysähdyksiin asti, minkä jälkeen auto vetää hillholderin tms. päälle, joten polkimia tarvitsee talloa vasta seuraavassa liikkeellelähdössä. Yllttävän kivasti toimii ja oikeastaan ainoa häiröily liittyy bussien peesaamiseen. Kun bussi pysähtyy pysäkille, vakkari jatkaa jarruttamista vielä siinäkin vaiheessa, kun ohi mahtuu jo livahtamaan. Onneksi auto tottelee tässä tilanteessa kaasupoljinta eikä moinen temppu edes aiheuta, että pillit huutaa ja on ohjaamo täynnä varoitusvaloja. Viagrassa nopeudenrajoittimen ylitys = pillit huutaa, kaasun painaminen vakkari päällä = nopeusmittarin tilalle tuli teksti, jossa kerrottiin, että painat nyt kaasua. No shit, sherlock. Tämä siis sarjaa, miten saa sinällään hyvin toimivankin vehkeen pilattua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

sämpy kirjoitti:Onko se vakkari siis ihan vaan nopeudenrajoitin? Taitaa 156:ssakin olla jonkinlainen rajoitin ajotietokoneen takana, mutta en tiedä kun näyttö ei ole koskaan toiminut. :mrgreen:

Vaan tuosta rajoitinaparaatista tuli väännettyä moottori-lehden toimittajan kanssa. Toimittaja oli kai vakkari-mies eikä oikein ymmärtänyt koko rajoittimen funktiota, samoin kolleega joka kaupungissakin ajaa vakkarilla.

Mutta jokainen toki ajaa tavallaan.
Joo siinä on rajoitin, säädät 86kmh mittariin niin ei kulje enempää, mutta kaasu pitää olla päällä, muuten alkaa hidastua.
Toinen vakkari on normaali, jossa on myös etäisyys tutka.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tässähän sen näkee, että autoilijoita on kovin erilaisia. Sitä enemmän ihmettelen Moottori:n tarvetta tuomita koko laite turhaksi, kun kyseinen toimittaja ei sitä kokenut tarpeelliseksi.

Itsellä se on käytännössä aina päällä, olen lopettanut tyystin nopeusmittarin katsomisen. Ihanan vapauttavaa keskittyä vain ajamiseen.

Mutta tuota varten sen pitää olla toimiva toteutus.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tuleeko painettua kaasua hiukan ylimääräistä vai onko toteutus sellainen, että kaasua käyttää aika samalla annostelulla mitä normaalisti? Mietin vaan, että jos helposti painaa liikaa jotta nopeus varmasti pysyy asetetussa niin painaako muulloinkin liikaa jos rajoitin on pois päältä?

Kokeilin omassa tätä ja en ihastunut. Tulee sellainen hassu tunnoton fiilis ja haluaa katsoa mittaria vähän väliä ettei nopeus ole alkanut vajoamaan.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ainakin käyttäjäystävällisessä PSA tuotteessa jalkaa pidetään luonnollisessa lepäävässä asennossa, joka on sellainen että kaasu riittää myös maanteillä ylämäkiin eikä sen asentoa tarvitse erikseen miettiä. En ole törmännyt ongelmiin, että kaasun pitäminen normalisti "päällä" aiheuttaisi sekaannusta ajamiseen muissa tilanteissa. Enemmän sekaannusta aiheuttaa vakkarilla ajaminen, kun pitää alkaa etsimään jostin syystä jarrupoljinta ja jos on pitänyt jalkaa kokonaan pois kaasulta. Itse käytän ehkä 2/3 ajoista rajoitinta, 1/6 vakkaria ja loput 1/6 eli kaupunkipyöritystä sitten normaalisti. Mutta minä ajankin kymmeniä tuhansia kilometrejä tuolla kaupunkiseutujen ulkopuolella, korpitaipaleilla.

Toisaalta Vivaro/Primastar -toteutuksessa kaasupolkimen "kick-down" asento pohjassa oli niin kevyen jousen takana, että tuota saattoi painaa vahingossa jolloin rajoitin/vakkari ohittuu. Eli huonostikin voi suunnitella. Tämä pitää testata uudessa Fiat Talentossa ennen kuin menen sellaista ostamaan. Kun taitaa kyseinen rajoitinlaite olla itselle tärkein heti moottorin, kaasupolkimen, ratin ja ajovalojen jälkeen. Jarruja taas käytän vähemmän... Joten jos tuo on yhtä surkea kuin vanhassa Primastarissa, saatan päätyä Fiatin sijaan taas pösöön vaikka siinä omat puutteensa onkin.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kaupungissa voisi tuo nopeudenrajoitin olla kiva, kun joku 30-40 km/h vaatii välillä nopeuden vahtimista itellä. Tuo lähinnä teillä missä pää sanoisi 50-60 km/h olisi sopiva, mutta rajoitus ei. :D Tai sitten teillä(kaupungin kaduilla/taajamissa) missä tulee tarve säätää kokoajan tilannenopeutta, niin ei tarvitsisi vahdata mittaria silloin kun on kohtia missä voi ajaa sen mitä saa.
En ole tuota muussa autossa kuin proacessa kokeillut ja ei ainakaan siinä ihan luonnostaan toiminut sopivasti kaasun painaminen.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

S_A kirjoitti:Iso parannus kierroslukumittarin tuleminen takaisin, nykyisessä auriksessahan se on HDG HSG POWER ECO joku mittari, mistä ei oikeen tiie mikä se on ees.
Ainakin tuossa ykköskoppasessa kierroslukumittari olisi täysin tarpeeton, koska kuskin paikalla matkustaja ei saa kuitenkaan päättää moottorin kierroslukua. Sen sijaan se CHG - whatevö - Powah mittari on käyttökelpoinen ja selkeä työkalu auton järjestelmien hyödyntämiseen. Toki jos sen loogisuutta olisi haluttu parantaa, niin POWER-alue pitäisi nimetä LOUD/ANNOYANCE-alueeksi.

Kakkoskoppasessa tuo mittari lienee pienempi, joka hankaloittaa sen lukemista.
VMP

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Model3 -juttuja tullut YouTubesta katseltua aika tavalla tänä viikonloppuna.

Palkansaajahintaista versiota odotellessa...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Olet siis nähnyt samoja unia kuin minä.

Jenkki hinnasto tällä hetkellä alkaen:

Standard Range: 220mi, $35k
Standard Range Plus: 240mi, $37k
Mid Range: 264mi, $40k
Long Range: 325mi, $43k
Long Range AWD: 310mi, $47k
Performance AWD: 310mi, $58k

Model 3 Long Range AWD maksaa Suomessa noin 57 000 euroa ja Performance AWD noin 68 000 euroa. Halvemmat mallit pitäisi tulla myyntiin kesän jälkeen eli lyhyen matikan käyneen päättelykyvyllä Standard Range irtoaisi Suomessa syksyllä noin 45t/€ hinnalla, mikä menisi juuri ja juuri omaan budjettiin... Tesla 3 vai Hyundai Kona, kas siinäpä pulma :mrgreen:

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Skeptikko kysyy: Onko noita hinnat alkaen - 3:olmosia toimitettu yhtään?
VMP

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

mattijus kirjoitti:Skeptikko kysyy: Onko noita hinnat alkaen - 3:olmosia toimitettu yhtään?
Joka päivä niitä ainakin näkee. Joten varmaan niitä on toimitettukin. Mene ja tiedä sitten enempää. :)
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

S_A kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Skeptikko kysyy: Onko noita hinnat alkaen - 3:olmosia toimitettu yhtään?
Joka päivä niitä ainakin näkee. Joten varmaan niitä on toimitettukin. Mene ja tiedä sitten enempää. :)
Ainakaan Teslan sivujen kautta ei ollut muita, kuin nelivetoja tilattavissa.
VMP

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

"Keula on onnistunut..." :shock: :silly: :puke:
https://tinyurl.com/y62hq8d9
Linkki vie VAGniikan maailman sivustolle, alkuperäinen oli hitusen turhan pitkä
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja glideslope »

insinörtti kirjoitti:"Keula on onnistunut..." :shock: :silly: :puke:
https://tinyurl.com/y62hq8d9
Linkki vie VAGniikan maailman sivustolle, alkuperäinen oli hitusen turhan pitkä
Moottori -lehti 4/2019 kommentoi osuvasti kuvatekstissä uutta Senatia, eli tuon normiversiota:
"Aurus Senat on venäläinen edustusauto, joka ilmeisesti muotoiltiin kuvailemalla Rolls-Royce Phantomia puhelinyhteyden yli." :puke:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

mattijus kirjoitti:Skeptikko kysyy: Onko noita hinnat alkaen - 3:olmosia toimitettu yhtään?
Ei niitä kai tänne edes tarjota, koska suomalaisilla on varaa parempaan. Jenkkien sivustolla plebeijimalleja on tarjolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

S_A kirjoitti:
Joka päivä niitä ainakin näkee. Joten varmaan niitä on toimitettukin. Mene ja tiedä sitten enempää.
Juu, niitä "halpoja" ei Euroopassa vielä ole. Ameriikassa voi sellaisen jo ostaa, kuten ylempänäkin jo todettiin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Sen verran piti googletella asiaa, niin ostamaan tosiaan pystyy. Toimitukset on ilmeisesti syystä tai toisesta kuitenkin lykkäytynteet. Vaan eipä noita tietty ole järkevää toimittaa, jos kalliimpaakin versiota saa painaa tuotantolinjan täydeltä pihalle.
VMP

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mutt »

insinörtti kirjoitti:"Keula on onnistunut..." :shock: :silly: :puke:
https://tinyurl.com/y62hq8d9
Octavialla ja Ssangyong Rodiuksella oli kiihkeä mutta varomaton yö.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mutt kirjoitti:Octavialla ja Ssangyong Rodiuksella oli kiihkeä mutta varomaton yö.
Ajattelinkin, että pitää olla joku syy siihen, että keulasta oli pakko tykätä. :-D
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kun mikään ei oo niin viisas kuin saksalainen insinööri, keksii Audi pukata ulos nokipolttoista ässälinjaa - paitsi jenkkeihin, missä sama malli sytyttää kipinällä:
https://www.carthrottle.com/post/the-ne ... h-diesels/

Ei tuo Audin V6-diisseli vissiin mikään huono moottori ole, mutta silti aika jännä ratkaisu konsonanttimalliin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Polforea kirjoitti:Kun mikään ei oo niin viisas kuin saksalainen insinööri, keksii Audi pukata ulos nokipolttoista ässälinjaa - paitsi jenkkeihin, missä sama malli sytyttää kipinällä:
https://www.carthrottle.com/post/the-ne ... h-diesels/

Ei tuo Audin V6-diisseli vissiin mikään huono moottori ole, mutta silti aika jännä ratkaisu konsonanttimalliin.
Ohhoh. Enpä ole koskaan ollut pohtimassa hankkisiko pakkauuden Audi S6:n vai BMW M5:n, niin en ole varma onko ne joskus jollekin olleet suoranaisia vaihtoehtoja toisillensa, mutta tuolla polttoaineella ja noilla suoritusarvoilla ei kyllä mahdu samaan mietintäpöytään ollenkaan tuo S6. Itse olisin nimennyt tuon A6 TDI S-lineksi...

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Pitäisi Audiin vaihtaa venttiilikopantiiviste öljyisten tulppien takia. Suhteellisen helppo homma mutta ei halvalla tunnu löytyvän 10nm pystyvää momenttiavainta. Eikös 10nm ole vähän kuin reipas käden puristus :-D

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Hiljattain jouduin moista haeskelemaan ja päädyin tuohon: https://m.motonet.fi/fi/tuote/765016/MT ... 5-25-Nm-14
.... todetakseni, että olisi saanut olla 3/8" jottei olisi tarvinnut väsätä sovitinta toisensa perään, jotta tuohon saa pitkän 13 mm hylsyn.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Isola kirjoitti:Hiljattain jouduin moista haeskelemaan ja päädyin tuohon: https://m.motonet.fi/fi/tuote/765016/MT ... 5-25-Nm-14
.... todetakseni, että olisi saanut olla 3/8" jottei olisi tarvinnut väsätä sovitinta toisensa perään, jotta tuohon saa pitkän 13 mm hylsyn.
Biltemassa olisi 4-20 3/8 https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000020911

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Tulipa postattua väärään ketjuun, mutta kiitoksia. Bilteman avaimesta omaan mieleen vähän liikaa (koska bilteman) , joten täytyy motonetin mtx:ää käydä tutkimassa. Pienet hinnat kuitenkin jos varman päälle haluaa pelata tälläisessä.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

quppe kirjoitti:Tulipa postattua väärään ketjuun, mutta kiitoksia. Bilteman avaimesta omaan mieleen vähän liikaa (koska bilteman) , joten täytyy motonetin mtx:ää käydä tutkimassa. Pienet hinnat kuitenkin jos varman päälle haluaa pelata tälläisessä.
Bilteman momenttiavaimia ovat monella foorumilla kehuneet momentiltaan tarkoiksi ja hyvä laatuiseksi.Itselläkin on yksi ja näyttää hyvälaatuiselta mutta tarkkuudesta en tiedä kun en ole käyttänyt testipenkissä.Mieluimmin maksaisin vähän enemmäm kuin halvimman hinnan jos laadusta ja tarkkuudesta puhutaan,kun kuitenkin hyvä momenttiavain kestää kauemmin kuin käyttäja tai sen jälkipolvi.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ eli sama sitten pistää käsi tuntumalla jos ei työkaluihinkan ole luottamista :lol:

@mode Tämän voisi siirtää murheisiin - ketjuun

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ihan kalavaa'alla ja viilapenkillä pystyy itsekkin tarkistamaan momenttiavaimen tarkkuuden. Ja pikkasen laskutoimitusta tietty.

Viimeksi Hondan koneremontissa olisin tarvinnut pientä momenttia, mutta mtx joka joskus hankittu tuntui liian epämääräiseltä että saisi säännöllisen tuloksen. Otin siitä sellaisen "ranneviitteen" millä alueella liikutaan ja sitten ranteella kaikki pultit tasamomenttiin.

Luonnollisesti sen jälkeen löysin nurkista uuden bilteman momenttiavaimen, jonka olin ennakoivasti ostanut jos moinen homma tulisi vastaan..

Oliko muuten kellään tiedossa mitä moottoreita Nissan NV300/Renault Traficeissa käytetään ja mitä vikoja niissä on? Pakun vaihtaminen uuteen on taas pykälän lähempänä, kun toissapäivänä hajosi EGR. Luulin että tuossa olisi vielä ollut alipainetoiminen mutta onkin sähköinen, oli vaihdettu joskus Delphin tuotokseen josta ei moottorin akselin 2mm kokoisen nökön stanssaus kestänytkään loputtomasti. Tilalle tulee Hellan osa. Mutta olisiko vuodessa mennyt 2500€ korjauksiin vaikka suurin osa tehdään itse, että pitääkö alkaa pistää vaihtoon vai päinvastoin pitää pidempään...??

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

10-50 Nm Gedore oli toissa vuonna 155 € Koivusen kautta, en pidä pahana. Tiedä sitten mikä lie päivän hinta.
Operating at the speed of dark

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos muuten joku kaipaa 40-210 Nm momenttiavainta, niin minulla on Bilteman avain vielä avaamattomassa paketissa tarjolla. Tarjouksia kuunnellaan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
Ei tuo Audin V6-diisseli vissiin mikään huono moottori ole, mutta silti aika jännä ratkaisu konsonanttimalliin.
Ehkä tuossa tehdään enemmän pesäeroa RS:n kanssa? Liian tehokas bensa-S syö myyntiä RS:lta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hyvä pointti sinänsä. Kauniimpi tapa olisi toki ladata lisää potkua RS:ään.

...mutta sit joutuis päivittään R:n ja Lamborghinia ja ja ja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
S_A kirjoitti:
Joka päivä niitä ainakin näkee. Joten varmaan niitä on toimitettukin. Mene ja tiedä sitten enempää.
Juu, niitä "halpoja" ei Euroopassa vielä ole. Ameriikassa voi sellaisen jo ostaa, kuten ylempänäkin jo todettiin.
Ja otetaan Yhdysvaltainkin osalta hieman takaisin:
https://www.theverge.com/2019/4/12/1830 ... base-model

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

On tuo kyllä aika omanlaisensa autofirma...

Mitäköhän tuosta vielä tulee.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Paikalla
Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Beta Julio kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Kun mikään ei oo niin viisas kuin saksalainen insinööri, keksii Audi pukata ulos nokipolttoista ässälinjaa - paitsi jenkkeihin, missä sama malli sytyttää kipinällä:
https://www.carthrottle.com/post/the-ne ... h-diesels/

Ei tuo Audin V6-diisseli vissiin mikään huono moottori ole, mutta silti aika jännä ratkaisu konsonanttimalliin.
Ohhoh. Enpä ole koskaan ollut pohtimassa hankkisiko pakkauuden Audi S6:n vai BMW M5:n, niin en ole varma onko ne joskus jollekin olleet suoranaisia vaihtoehtoja toisillensa, mutta tuolla polttoaineella ja noilla suoritusarvoilla ei kyllä mahdu samaan mietintäpöytään ollenkaan tuo S6. Itse olisin nimennyt tuon A6 TDI S-lineksi...
Ei Mseries ja S-malli Audilta ole koskaan olleet samalle ostajaryhmälle tarkoitettuja. Ämmän kilpailija on RS-malli (ja Mersun AMG) ja ässäaudin kilpailijana on bemarin ja mersun mallisarjan ns. tehomallit. Niitä ei vaan ole muilla merkeillä niin selvästi brändätty omiksi malleikseen. Siis Audi S3 kilpailee BMW 140iX:n ja Mersun A35 AMG:n kanssa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tulipa vain mieleeni noista patterikäyttöisistä autoista, että onkohan sitä kovin syvällisesti pohdittu / ratkaisua olemassa miten niitä käytettyjä pattereita kierrätetään? Miten niistä otetaan eri metallit talteen (litium, koboltti jne ...) mitä niissä nyt onkaan. Patteriautoja pukkaa lähivuosina markkinoille eri merkeiltä runsaasti, joten tämäkin asia pitäisi olla/saada jonkinlaiseen järjestykseen.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Onhan sitä pohdittu ihan jo siksikin, että käytetyssä akussa ne edelleen käyttökelpoiset metallit ovat paljon kätevämmin tarjolla kuin maaperässä.
Ala on luonnollisesti herättänyt rahavainun täälläkin, mm. Fortumilla: https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... ta-6761946
Sinänsä henkilöautoihin pätee EU:ssa tuottajavastuu, eli valmistaja ja maahantuoja tai viime kädessä myyjäliike ovat vastuussa kierrätyksestä. Kierrätysraaka-aineen arvon takia voivat olla hyvinkin kiinnostuneita aiheesta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Talasalfa
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Huhti 2019, 19:43

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Talasalfa »

Kyllähän sitä on pohdittu, mutta tällä hetkellä se ei ole taloudellisesti vielä järkevää. Suurin haastehan tuossa on se, että kuinka eri metallit saadaan eroteltua toisistaan riittävän tehokkaasti sopivan ”halvalla”. Tällä hetkellä akkutarjontakaan ei ole riittävän suurta, jotta niihin kannattaisi soveltaa kaivosteollisuudessa käytettyjä prosesseja, muun muassa neste-nesteuuttoja. Toki asiaa tutkitaan paljon ja esimerkiksi erilaiset bakteeriliuotukset voisivat olla mahdollisia ratkaisuja, kun noissa kustannukset ja ympäristöhaitat ovat pienempiä. Tässähän asiassa on se jännä juttu, että EU meinaa lyödä Euroopassa kapuloita rattaisiin… varsinkin koboltin osalta…
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/a ... kopuolella

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ahaa, ok. Siis mutta mitään valmista kannattavaa prosessia ei kuitenkaan vielä ole? Luin tuosta edellisen viestin linkistä seuraavaa "Esityksen mukaan metalliseoksissa saisi olla korkeintaan 0,01% kobolttia.". Tänään katselin IKH:n lehtisestä uusia poran teriä, joissa on tuoteselosteen mukaan 5% kobolttiseos (mitä ikinä seos tässä yhteydessä tarkoittaakaan). Nämäkin siis menisivät tuon esityksen myötä pannaan? Ymmärsinköhän nyt oikein vai tulinko oikoneeksi lukemassani? :silly: Kommenttini alkaa mennä jo offtopicin puolelle ketjun aiheeseen nähden, pahoittelut.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

TeroPee kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Kun mikään ei oo niin viisas kuin saksalainen insinööri, keksii Audi pukata ulos nokipolttoista ässälinjaa - paitsi jenkkeihin, missä sama malli sytyttää kipinällä:
https://www.carthrottle.com/post/the-ne ... h-diesels/

Ei tuo Audin V6-diisseli vissiin mikään huono moottori ole, mutta silti aika jännä ratkaisu konsonanttimalliin.
Ohhoh. Enpä ole koskaan ollut pohtimassa hankkisiko pakkauuden Audi S6:n vai BMW M5:n, niin en ole varma onko ne joskus jollekin olleet suoranaisia vaihtoehtoja toisillensa, mutta tuolla polttoaineella ja noilla suoritusarvoilla ei kyllä mahdu samaan mietintäpöytään ollenkaan tuo S6. Itse olisin nimennyt tuon A6 TDI S-lineksi...
Ei Mseries ja S-malli Audilta ole koskaan olleet samalle ostajaryhmälle tarkoitettuja. Ämmän kilpailija on RS-malli (ja Mersun AMG) ja ässäaudin kilpailijana on bemarin ja mersun mallisarjan ns. tehomallit. Niitä ei vaan ole muilla merkeillä niin selvästi brändätty omiksi malleikseen. Siis Audi S3 kilpailee BMW 140iX:n ja Mersun A35 AMG:n kanssa.
Bemarillahan on ollut jonkin aikaa esim. M550d, joka kait kilpailisi S6 dieselin kanssa. Vai onko multa mennyt jotain ohi? Lisäksi löytyy bensaversio M550i. Näiden kahden yläpuolella on vielä se alkuperäinen M5.

Talasalfa
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Huhti 2019, 19:43

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Talasalfa »

Vastaan vielä JiiPee:lle, vaikka onkin hieman offtopic… pahoittelut minunkin puolesta :}

Laboratoriotasolla tekniikoita on lukuisia, mutta teollisessa mittakaavassa hyvin vähän. Euroopassa ainut toimija on mielestäni Crisolteq Harjavallassa, jonka liiketoiminnan tulos 2017 oli rapian miljoonan pakkasen puolella. Aasian puolelta en osaa sanoa, kun en ole niin paljoa perehtynyt aiheeseen, vaikka aihe liippaakin kemistin alaani. Tuo ECHA:n luokittelu koskee kemikaaleja, joten se ei vaikuta suoraan tuotteisiin, joihin kobolttia käytetään. Koboltti on kuitenkin tärkeä aine tuomaan poriin kovuutta. Toki varmasti tuotteillekin on jotkin raja-arvot koboltille, mutta niistä taas en osaa sanoa, kun tuo byrokratian seuraaminen on ”tuskastuttavaa” :crazyeyes:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^Kiitoksia. Huoleni onkin siis turha :-D

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

quppe kirjoitti:Pitäisi Audiin vaihtaa venttiilikopantiiviste öljyisten tulppien takia. Suhteellisen helppo homma mutta ei halvalla tunnu löytyvän 10nm pystyvää momenttiavainta. Eikös 10nm ole vähän kuin reipas käden puristus :-D
Itse päädyin pari vuotta sitten ostamaan Hazetin 3/8" 4-20Nm momenttiavaimen, kun piti AMG-mersun venttiilikoppien kanssa värkätä. Noissa on alumiiniruuvit magnesiumkopassa, joten kiristetään 8Nm:ään. On halvempi maksaa tuo reilu satanen kunnon momenttiavaimesta kuin kuljettaa venakoppaa kairattavana katkenneiden ruuvien vuoksi. Sen kaverina 40Nm-jotain MTX 1/2" sekä digitaalisesti momenttia näyttävä ja piippaileva välikappale tuolle 20Nm-40Nm välille. Mitä tuolla Hazetilla sitä testailin niin ei se montaa Nm:ää näyttänyt pieleen. Tuon näköinen se on kuin ebayssä mutta tarkkuutta lupasivat sille alemmaksi:
https://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-El ... Swp7FadbUM

Ihan näppärä laite tuokin. Baijerilaisen konehuoneessa vaan ahtaassa paikassa vääntäessä sain siitä tuon näytön lasin halki, mutta toimii se vielä.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Citroen C5 Aircrossista jäi hyvä maku kun kylmät tyypit otin Tampereella uudessa Citroenin ja Peugeotin merkkiliikkeessä Metroautossa. Näitä saa vissiin nyt kahden katon alta, ellei Veho sitten ole luopunut edustuksesta. En ole tuota tarkistanut. Opelin rinnalla on nyt koko perhe sitten, että ottaa sen mistä versiosta eniten tykkää. Audit, Skodat, VW:t ja Seatit pyritään sentään pitämään erossa toisistaan, mutta nämä ovat ylpeästi yhdessä.

Mutta C5 Aircross on kyllä omaan makuun hieno. Sopivasti pikkukikkaa ulkona erottamaan auton massasta, muotoilussa "äijää" ja autossa kokoa sen verran, ettei tunnu ihan rellunpimpulalta. Sisällä kuskilla kaikki hienosti oikealla paikalla, asento ja istuin oikein hyväntuntuiset. Takatilat Tuulilasissa jo ehdittiin haukkua, mutta kyllä sinne tämmöinen ukonpätkä (185cm) mahtui istumaan niin, ettei missään suunnassa ahdistanut. Toki polvitiloja olisi voinut olla vaikkapa 5cm enemmän, silla tavaratila on lähinnä levottoman iso - tarpeettomasti pantu sentit sinne. Esittelyautoihin oli ruksittu nahat ja jotain muuta pientä ja kyllä täytyy sanoa, että maistuisi. Laaduntuntu on noissa jo kohdallaan ja ainakin uutena tuntuu ja näyttää hyvältä. Jos tulee esittelypäivää tms. täytyy käydä ehdottomasti polkaista kokeeksi. Ellei Citroenin myynti tuosta nouse, niin sitten ei ole reilu meininki.

Ei oikeastaan ihmetytä yhtään miksi Fiat siivottiin alta pois ja otettiin Citroen&Peugeot tilalle. On niillä sen verran parempi pössis tällä hetkellä menossa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jaa Vettekin siirtymässä vihdoin keskimoottoriin. Jotenkin vaan noi keskimoottoriautot näyttää kaikki ihan samalle nykyään, ei jaksa sytyttää yhtään. Jo edellinen malli oli aika anti-persoonallinen ku joku Nissani joistain kulmista, nyt vissiin menee viimeinenkin erottuminen.

Ei vaan kiinnosta meneekö 0-100km/h 2, 3 vai 5 sekuntia, kun se fiilis olisi se tärkein. Käytetty Vette on ollut aina "listoilla" että jos on irtorahaa niin sellaisenkin voisi hankkia. C4:lla tullut jonkun verran ajeltua kun asiakkaalla oli sellainen.

Mutta joo kun tuntuu että erot on enää vähän ajovaloissa tms, kamalan tylsä konsepti tuollainen urheiluauto nykyään.

Vastaa Viestiin