Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

insinörtti kirjoitti:^^ ^^^ onneksi tätä turhaa holhoamista on vain liikennesääntöjen suhteen ja muissa asioissa saa toimia pitkälti omien mielihalujensa / maalaisjärjen mukaan, kuten kuuluukiin. Esim. kaupasta saa napata suklaapatukan maksamatta, jos mieli tekee, mutta mieli ei tee jonottaa kassalle. Remonttia tehdessä purkujätteet voi käydä kippaamassa lähimpään puistoon, jos se on helpompaa tai halvempaa ym. pikkujuttuja, joista nyt tuskin on merkittävää haittaa kenellekään.
Jos nyt yksinkertaisista faktoista puhutaan niin tuo sinun vertaus on täysin virheellinen.
Noin 99,999% kerroista kun ajetaan nopeusrajoitusmerkkiä lujempaa ei tapahdu yhtään mitään merkittävää haittaa kellekään, eli hätäjarrutuksen tapaista tai sitä pahempaa.
Ja sinä väität että jos samat sadat tuhannet kerrat päivässä kun ihmiset ajaa Suomessa selkeästi rajoitusmerkin yli varastettaisiin kaupoista pieni tarvike, tai viskattaisiin sadattuhannet rakennusjätteet luontoon päivässä niin se olisi sama asia.. Ei mitään järjenhiventä tuossa väitteessä.

Kaikki jotka oikeasti jotain Suomen liikenteestä tietävät, tietää että etenkin vähäisen liikenteen aikaan nopeusrajoitukset on hyvin monessa paikkaa reilusti liian alhaisia.
Se millä on oikeasti merkitystä onnettomuuksien ehkäisyyn on se miten hyvin keskittyy siihen ajamiseen. Nykyiset rajoitukset on tehty ihmisiä varten jotka keskittyvät ison osan aikaa ihan muuhun kun siihen ajamiseen.

Ja sitten olisi myös mahdottoman hienoa jos ihmiset pystyisivät ajattelemaan sen verran nykyhetkeä pidemmälle että kun koko ajan annetaan vaikka vain pikkuhiljaa muiden tahojen kontrolloida ja valvoa enemmän ja enemmän normi-ihmisten tekemisiä niin ei mene kovin kauaa kun ollaan hyvin pitkälti enemmän tai vähemmän täydessä valvonnassa. Viimevuosina ihmisten valvomisen määrä on jo kasvanut niin isolla määrällä että tälläkin menolla ei mene kauaa kun vapaus sikäli kun se vielä tunnetaan on historiaa.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 28 Maalis 2019, 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Rajoitusta nopeammin ajaminen aiheuttaa nopeuseroja liikenteessä, eli mm. ylimääräistä ohitustarvetta. Samoin jarrutusmatkat pitenee sekä mahdollisen onnettomuuden sattuessa jälki on rumempaa. Joo, ei ylinopeuden ajamista ehkä kannata kaupasta varastamiseen verrata, mutta kyllä pitää olla pää aika syvällä perseessä jos kuvittelee että piittaamattomuus nopeusrajoituksista olisi jotenkin uhriton rikos. Paitsi tietenkin teidän keskivertoa parempien kuljettajien tapauksessa, joilla ylinopeus on vain osoitus ylivertaisesta älyllisestä kyvykkyydestä. Me keskivertoa huonommat sitten pohditaan liikennettä vähän omaa napaa kauempaakin.

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Dam »

Hieno VW-kombo tänään liikenteessä kotimatkalla. Kantatie 41:llä vastaan tuli joku Caddy tms, sellainen Golffin näköinen mutta isommalla tavaratilalla. Kohdatessa paiskoo ikkunasta jotain päin kourallisen verran. Kotio päästyäni huomasin sitten mitä heitti. Hiekoitussoraa. Etuikkuna oli hieman raollaan ja siitä lensi takapenkille asti muutama murunen mitkä löysin takapenkillä olleen pakkausmuovin päältä kun olin sen laiskuuttani jättänyt sinne. Muuten jalo idea mutta se sora kuuluu auton renkaiden alle ja tie oli jo sula kuten keväisin yleensä onkin. Lähempänä kotia motarin jälkeisissä valoissa vieressä joku Passat tms mutta coupamainen muotoilu. Saattaa olla siis joku ihan muukin kuin Passat. Valoista lähdettäessä lähdin ihan normaalisti, en kovaa mutta en mitenkään hissutellenkaan vaan vaihteita ylöspäin niin nopeasti mitä TCT nyt vaan antaa vaihtaa. Oli koko ajan ihan rinnalla melkein seuraaviin valoihin asti, itse ajoin vasenta kaistaa ja hän oikeaa kunnes hieman ennen valoja painoi kaasua että pääsee vasemmalle kaistalle eteen kun siinä oli muutama auto vähemmän valoissa odottamassa valojen vaihtumista. Vaihdoin sitten itse kaistaa oikealle ja käännyin sinne kun sieltäkin pääsen kotiin. Kunnes sieltä sitten tulee se kolmas VW, Golf tai Passat farmari joka liikenneympyrästä poistuessaan ilmeisesti säikähti kävelijää eikä 50 km/h alueella sitten päässytkään enää kuin 30 km/h liikennevaloihin asti. Ja meinasi sitten tietysti pysähtyä siihen keskelle risteystä kun siinä on kahdet valot peräkkäin. Tajusi sentään lähteä siitä pois kun oli kääntyvien autojen edessä... Paljon myyty merkki joten kuskejakin on laidasta laitaan

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^^Tällä foorumilla ei muuten juuri kukaan ajele enempää alinopeutta kuin minä. Ajelen lähes kaikki ajoni laitteella joka on rajoitettu 82km/h eikä kiihdy juuri mihinkään ja hyytyy ylämäkiin. Enkä ajele henkilöautollakaan kummemmin reilua ylinopeutta. Sinun todella vähäinen ymmärtäminen oman ajatusmaailmasi ulkopuolelle on jo huomattu aiemmin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

gYdEbUh kirjoitti:Sinun todella vähäinen ymmärtäminen oman ajatusmaailmasi ulkopuolelle on jo huomattu aiemmin.
Ihan vain hiukan itserakasta sinulta määritellä asia niin, että jos en ymmärrä sinun perseilyäsi, niin en ymmärrä asioita oman ajatusmaailmani ulkopuolelta :)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

gYdEbUh kirjoitti:Se millä on oikeasti merkitystä onnettomuuksien ehkäisyyn on se miten hyvin keskittyy siihen ajamiseen.
Samaa mieltä.

Pitää olla kyllä pää syvällä _just siellä_, jos ei liikenteessä huomaa miten hel**tin paljon ihmiset tekee ratin takana kaikkea muuta kuin sitä mitä siellä pitäisi tehdä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jarsan kirjoitti: jos ei liikenteessä huomaa miten hel**tin paljon ihmiset tekee ratin takana kaikkea muuta kuin sitä mitä siellä pitäisi tehdä.
Niin kuin näin?
http://www.car-sex-positions.com/while-driving.html

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Jarsan kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Se millä on oikeasti merkitystä onnettomuuksien ehkäisyyn on se miten hyvin keskittyy siihen ajamiseen.
Samaa mieltä.

Pitää olla kyllä pää syvällä _just siellä_, jos ei liikenteessä huomaa miten hel**tin paljon ihmiset tekee ratin takana kaikkea muuta kuin sitä mitä siellä pitäisi tehdä.
Just. Yleensä pahimmat perseilijät puhuu puhellimeen. Ei puhelin itsessään minua haittaa mutta jos ei osata puhua ja ajaa autoa samaan aikaan pitää jompikumpi lopettaa. Ajaminen.
Toivottavasti näillä ei ole koskaan kanssamatkustajaa kyydissä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pahempia kuin puhelimeen puhujat on snäppäävät, whatsaappaavat, feispuukittavat kuskit. Se kun vie täydellisesti huomion pois liikenteestä, puhelimeen puhuminen vain osittain (luuri korvalla) tai hieman (handsfree tai luuri kaiuttimella). Kirjoitus/lukeminen kun sit vie sataprosenttia huomiosta pois tiestä.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tuomas K kirjoitti:^Rajoitusta nopeammin ajaminen aiheuttaa nopeuseroja liikenteessä, eli mm. ylimääräistä ohitustarvetta.
Isoin ongelma on kylläkin se, että reipas ylinopeus aiheuttaa muulle liikenteelle ylläreitä. Suoraan kohti tulevan auton nopeutta ei ihan yhdellä silmäyksellä saa pääteltyä, joten tulee näitä ehdin tosta ehdin - hups en ehtinytkään tilanteita. Jotka ylinopeutta ajavan puupään mielestä tietenkin ovat muiden syytä. Taajamissa tyylinä on selkeästi sekin, että "riittävällä tilannenopeudella" varmistetaan, ettei ainakaan lapset ja vanhukset uskalla lähteä tietä ylittämään, kun Maailman Napa lähestyy. Tämä näykyy ihan selvänä kiihdytyksenä ja jonon välien kiinnivetämisenä, kun uhkatekijä nimeltä jalankulkija havaitaan.

Ylinopeus on täysin rinnastettavissa näpistykseen siinä mielessä, että molemmissa tapauksissa ao henkilö on päättyänyt, että juuri tämä sääntö ei minua juuri nyt koske (syystä että blaa blaa blaa). Vaikka monessa muussa asiassa esitetään nuhteetonta ja aivan erityisesti vaaditaan muilta sääntöihin, etenkin niihin omiin (elkää tulko mun tielle, polkupyörät on talutettava suojatien yli ettei Minun tarvitse jarrutella yms.) sopeutumista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tietty noissa nopeuksissa olisi hyvä muistaa sekin verrattuna tuohon suklaapatukkaan, että nykyajatusmallillahan vaikka 80 alueella 75 olet tukkona, se 80 on hyvä ja turvallinen. 83 on jo arveluttavaa ja 87 niin sakot on samaa tasoa Pekka Perän ympäristökatastrofin kanssa. Vähän enempi niin ollaankin äkkiä dekadia isommissa luvuissa. Kuitenkin omasta mielestä joskus voi jopa 60 olla liikaa 80 alueella ja toisaalta joskus 100 ei välttämättä oikeasti aiheuta juurikaan kasvanutta riskiä. Myös jos vähän katselee suurinta osaa Suomea missä asukastiheys ja siten liikennemäärät on aika matalahkoja, niin ei tuota ohitustarvetta jatkuvasti ole eikä vastaantulevia autoja lapa ihan solkenaan. Silti noita telkänpönttöjä on vähän joka kukkulan takana. Jos noita olosuhteita spekuloi, niin kyllähän monen moottoriradan pääsuora on kapeampi mitä vaikka normi ohituskaistatie, kaiteet monasti kahta puolen, siten kummallakaan ei ole vastaantulevaa liikennettä ja radalla usein mutkatkin on tiukempia. Silti väkeä ei lakoa ihan solkenaan vaikka ajetaankin jatkuvalla syötöllä yli maantierajoitusten. Toki tarkoitushakuinen esimerkki, mutta nopeus ei vaan ole täysin mustavalkoinen asia ja ainoa liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä.

Toki on sitten eria asia kun vedetään oikeasti isoa kovaa ihan missä sattuu. Kevät muuten tulee ja moottoripyöriä alkaa liikkua. Samoin traktorit alkaa siirtyä pelloille jossain vaiheessa. Ei tästä montaa vuotta ole kun muutama kilometri meiltä yhtä TL1000R Suizaa irroiteltiin Valmetin kyljestä. Ei käynyt kuskille hyvin.. Pitäkää motoristit järki päässä ja kotilokuskit silmät auki.

Tuon puhelimen vaikutuksen ajamiseen kyllä allekirjoitan ihan täysin. Ihan vain pelkän puhumisenkin. Joskus aikaa ennen kunnon naveja olin itse Euroopassa työpakulla liikenteessä pääasiassa paperikartan kanssa. Jos ei ole tuttu reitti, niin ei kyllä tarvitse yrittää puhelimen puhua kun johonkin pitäisi löytää :lol: Toki jos on suoraa tietä seuraavat 200 km niin sitten onnistuu. "Paras" mitä olen nähnyt niin oli kun eräs autoilija luki motarilla kirjaa ratin päällä :shock:

Suoritin aamulla omaa kontribuutiotani hiilijalanjälkeeni sekä liikennekulttuuriin ja sotkin fillarilla töihin. Ehkä olisi pitänyt ne spandexit laittaa kun farkut alkoi puristaa reisistä viimeisissä nousuissa :lol: Koitin parhaani mukaan heristellä nyrkkiä autoilijoille ja melkein sain yhden jalankulkijan kiilattua kaidetta vasten. Tai sitten meni aika eleettömästi kunhan ekan kilsan selvisi tuota pienempää tietä joka oli pääosin jäässä. Kun pääsi kestopäällysteelle, niin sitten olikin mukavan sulaa baanaa. Oikeastaan ihan mukava aamureippailu tuollaiset 7..8 km. Pitäisiköhän ottaa tavaksi. Kohta tuo soratie on kyllä taas sellaista mössöä ettei siitä tahdo päästä läpi. Tietty tuli heti jo ropleemaa kun puhelin piippasi, että olisi paketti lähipostissa noudettavissa ja voisi oikeastaan kaupassakin käydä. Prkl. Olisikohan vaikka Tokmannilla halpoja reppuja kaupan :roll: Selvästi amatööripyöräilijä liikenteessä. Ajotietokone fillariin olisi tietty kova sana, niin saisi ruveta koittamaan keskinopeusennätyksiä :mrgreen:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ylinopeuden sanotaan olevan vaarallista ohitustarpeen takia, mutta liikennevirtaa hitaamminen ajamisen aiheuttama ohitustarve ja jonoutuminen ei sitten olekaan. Yleensäkään ei puhuta liikennevirran nopeudesta, vaan ainoastaan rajoituksista.

Tämä toinen asia taas nousee pintaan, eikun kaikki joukolla vihreitä äänestämään:
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... iikenteen/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Bebbu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Käyn kohtapuoliin hakemassa mopottimen tallista. Muistakaa ystävät kalliit, että kohta pyörii tuolla liikenteessä paljon moottoripyöriä. Voi taas talven jälkeen "yllättää" jotkut autoilijat.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Yllätti jo. Duunin parkkipaikalle oli ilmestynyt mopoilijoille ruudut. Yllätyksekseni pysäköin sellaiseen. Asenteeni muuttuu kun alamme palkkaamaan Banditoksia yms. - siihen asti mukavia ajelukelejä kaikille!

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Ja sitten tietty ne iki-ihanat mökkirojukuormatkin lähtee kohta liikkeelle:

https://www.youtube.com/watch?v=O_DW12uZrnQ
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Gasket kirjoitti:... Prkl. Olisikohan vaikka Tokmannilla halpoja reppuja kaupan :roll: Selvästi amatööripyöräilijä liikenteessä. Ajotietokone fillariin olisi tietty kova sana, niin saisi ruveta koittamaan keskinopeusennätyksiä :mrgreen:
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyora ... 2000020549 tommoset tarakan molemmin puolin, vetää täyden ostoskassin helposti sisäänsä ja pitää vettä. Biltema tekstillä saa vielä uskottavuuspisteitä spandex-hemmoilta :lol:

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Perskeles kun mun hybridissä ei ole tarakkaa. Sentään kumit piti ilmaa kun ne aamulla täyttelin. Vastahan tuolla tuli muistaakseni toissa kesänä käytyä kerran jäätelöllä. Mikähän ne renkaat nyt jo oli tyhjentänyt :lol:

Noista spandexeista aina muistuu mieleen kun eräässä edellisessä työpaikassa muutama nuorempi kaveri oli olevinaan jonkinlaisia fillaristeja, monen tonnin pyörät tietty alla ja kahvipöytäkeskustelut oli aika yksipuolisia. Joskus lenkkiensä keskinopeuksista jotain puhuivat siinä ja pöydässä oli kanssa yksi vanhempi suunnittelija. Jossain ehkä 55 tienoilla ja ikänsä harrastanut noita kestävyslajeja. Joku sivullinen vaan siinä kysyi kyseiseltä herralta, että onko koskaan katsonut mikä sillä on keskinopeus työmatkalla (~40 km suuntaansa). No se oli vähän kovempi mitä näillä spandex kavereilla ja kanssa hybridillä tuota työmatkaa veteli eikä millään maantiepyörällä. Toki eihän tuo matka kovin kumma ollut noin pyöräilijälle, mutta kuitenkin työmatkana ajettuna. En muista mitä se keskinopeus oli, mutta jotain vähän päälle 30 kuitenkin. Muutamaan kuukauteen ei taidettu keskustella pyöräilystä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Melkoinen on keskinopeus. Itse en jaksa kuin tunnin pitää 30km/h vauhtia optimiolosuhteissa ja sitten alkaa kyllä vääjäämätön hiipuminen. 22-23km/h on sellainen vauhti mitä voi mennä pidempään.

Mitä polkupyörän kuljetuskykyyn tulee, niin:
https://photos.app.goo.gl/2fYXp19VztSMS9ns8

Tuohon voisi vielä etulaukut lisätä. Kärry perään niin kulkee vaikka kajakkikin mukana:
https://photos.app.goo.gl/dvU3Ssdd65ei9BQM6

Vaan eipä enempää pyöräpropagandaa, ollaan kuitenkin autofoorumilla :lol:

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Se taisi uida ja juostakin siinä sivussa ja usein ruokiksellakin kävi jonkun lenkin heittämässä. Sellainen hiljainen ja vaatimaton kaveri joka ei hirveästi noista touhuista huudellut eikä varmaan monet edes tienneetkään ettei ollut sellainen kuivahko käppänä ihan muuten vaan. Saattoi vähän nuorempikin olla, ehkä elämä vaan kuluttanut habitusta.

Juu, itse pyöräillyt viimeiseen pariin vuoteen ehkä 30 km.. Joskus aikoinaan kun Tampereella vielä asusteli niin siellä fillari oli ihan kelpo liikkumisväline. Mihinkään ei autoa saanut oikein parkkiin ja toisaalta muutaman oluenkin kärsi opiskelijatapahtumissa ottaa. Yksi kaveri kanssa osti uuden fillarin kun mietti että sillä pääsee hyvin kulkemaan. Ostopäivän iltana se ei sitten enää baarista lähtiessä totellutkaan kuskia, niin fillari päätyi tammerkoskeen :roll: Ei pyöräily aina niin ekologista ole.

Ehkä oman fillaroinnin pidän jatkossakin marginaalissa enkä häiritse hyvää palstaa turhuuksilla.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:83 on jo arveluttavaa ja 87 niin sakot
Kehä I:llä peltipoliisit ovat olleet siinä mielessä OK, että ne ovat vähentäneet nopeuseroja ynnä koheltamista. Ennen oli jännää, kun puolet konttasi 70 km/h ja toinen puolikas veteli 90-100 mittarissa. Nyt kaikki konttaa 70-75.

Mutta pääsosin nykyinen liikennevalvonta on, kaunopuheista huolimatta, pelkkää mitättömien nopeusylitysten kyttäystä ja sitäkin pelkästään valtaväylillä, missä ei tule näitä kohtaamisia kevyen liikenteen kanssa. Taajamissa ja asuinalueilla saa koheltaa miten huvittaa, saa ajella kännissä tai tolkutonta ylinopeutta (jos on ns. varaton), saa ajella katsastamattomalla autolla (muistelen joskus nähneeni arvion, että 2-numeroinen % luku autoista katsastamatta/katastus rästissä, selittäsi kyllä mm. tien päällä näkyvää valovikojen määrää), saa ajella kortitta (koska kiinnijäämisriski on ihan olematon).

Huonoimmillaan nämä nopeudenrajoittimetkin jarruttelevat menoa vain hyväkuntoisilla pääväylillä ja valvonnan ulkopuolelle jää niin tietyömaat, yksityistiet kuin kaupunkien tieverkkokin (teknisistä / lakiteknisistä syistä, vrt. Helsingin kiista peltipoliisien sähköstä). Sekä tietty kaikki vanhat autot ja aivat erityisesti katsastamattomilla ritsoilla ajelevat. Onneksi sentään on luvattu, että rajoittimen voi tilapäisesti ohittaa. Muutoin tästä tulisi taivaan lahja tientukoille, joiden elämäntehtävä on kerätä mahd. pitkä jono taakseen; ohituskaistojen välit max. 70 km/h ja ohituskaistoilla ajetaan rajoitinta vasten, jolloin kukaan ei pääse ohi :wink:

Periaatteessa tekniikan voisi rakentaa niinkin päin, että säädeltäisiin sitä rajoitusta olosuhteiden mukaan. Siis tyyliin koulun kohdalla 30 km/h rajoitus vain koulun aukioloaikoina. Ehkä muualla tähän mennään. Suomalainen käytäntö on ihan päinvastainen, "koska paikallinen tapa". Oivana esimerkkinä ylenpanttinen into levittää 40 km/h aluerajoitukset myös taajamien kokoojakaduille, missä ennen päristeltiin 50-60 km/h. Samaan aikaan on näitä katuja levennetty, kaikkiin risteyksiin on tullut liikennevalot yms. Päivänselvä juttu, että tuota rajoituksen tiputtamista voidaan mainostaa toimivana keinona kevyen liikenteen kanssa kolaroinnin vähentämisessä. Vaikka se vähennys johtuu ihan muista syistä kuin rajoituksen tiputtamisesta .... etenkin, kun jengi vetelee näitä katuja nyt 60-70 lasissa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ruokoton kirjoitti:Melkoinen on keskinopeus. Itse en jaksa kuin tunnin pitää 30km/h vauhtia optimiolosuhteissa ja sitten alkaa kyllä vääjäämätön hiipuminen. 22-23km/h on sellainen vauhti mitä voi mennä pidempään.

Mitä polkupyörän kuljetuskykyyn tulee, niin:
https://photos.app.goo.gl/2fYXp19VztSMS9ns8

Tuohon voisi vielä etulaukut lisätä. Kärry perään niin kulkee vaikka kajakkikin mukana:
https://photos.app.goo.gl/dvU3Ssdd65ei9BQM6

Vaan eipä enempää pyöräpropagandaa, ollaan kuitenkin autofoorumilla :lol:

Hyvä suoritus hybridillä tuo miustakin.
Tuohon keskinopeuteeen vaikuttaa fillari aika paljon, nykäsin joskus suunnilleen kylmiltään hyvällä&kevyellä maantiefillarilla n.50km lenkin vähän yli 30 keskinopeudella. Teininä selvästi enemmän fillarilla ajoa harrastaneena jäi alle 11kg maastopyörällä puolta lyhyempien matkojen keskinopeudet 25-27 nurkille.


Nyt mietin että voisi yrittää kesällä ajaa hyvällä säällä työmatkoja fillarilla, kun on vielä jokseenkin siedettävä 16km.
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ootte te eläimiä. Vaikka nuorena polki paita märkänä 60-80km/pvä, niin ei saanut mittariin yli 25 keskinopeuksia, kaupungin reunoilla tosin eli risteyksiä jne.

Taas tullu kierrettyy tänä vuonna enempi suomea, niin kyyl se paska liikennekulttuuri erottuu aika räikeästi tuolta rannikolta, Tku/Hki ja siitä ylöspäin tasaisesti paranee. Esimerkiksi Oulussa ihan eri meininki, vaikka sielläkin liikennettä reilusti. Siellä saa ihan eri lailla tilaa muilta autoilijoilta.

Tuntuu että Turussa vielä surkeempaa ajamista kuin Hesassa, liikennemäärät huomioiden.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

sämpy kirjoitti: Tuntuu että Turussa vielä surkeempaa ajamista kuin Hesassa, liikennemäärät huomioiden.
Kummassakin kyläkeskuksessa säännöllisesti ajavana mielestäni kummankin liikennekulttuurissa olisi kehittämisen varaa runsaastikin. Liikennemäärien lisäksi kellon aika vaikuttaa mielenkiintoisesti kanssa autoilijoiden keskimääräiseen käyttäytymiseen liikenteessä. Aikaisessa aamuruuhkassa liikenne tuntuu sujuvan molemissa kylissä paljon paremmin kuin iltapäiväruuhkan aikaan.

Ja "ruuhkan" määritelmäthän ovat erialisia näissä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gasket kirjoitti: Noista spandexeista aina muistuu mieleen
2010-luvulla spandex on jo valtavirtaa. Kun -80 luvulla poljin Lycra(tm) trikoissa niin siitä kuuli aina monenlaista kommenttia. Enemmän rata- ja kortteliajokuskina en koskaan pitänyt tempoajoista, parhaat ajat 50km matkoilta 1:15 haarukoissa kun voittajat ajoivat 5-8 minuuttia nopeammin samalla radalla.

Nyt 30 vuoden ja 30kg jälkeen voisi olla että 25km/h keskinopeus olisi realistinen tavoite.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

sämpy kirjoitti:Taas tullu kierrettyy tänä vuonna enempi suomea, niin kyyl se paska liikennekulttuuri erottuu aika räikeästi tuolta rannikolta, Tku/Hki ja siitä ylöspäin tasaisesti paranee.
Pohjoisempana ei ole "eteläsuomalaisia" perseilemässä. Taannoin perseilijät tulivat idästä, mutta nykyään venäjät rekkarilla varustetut ajavat korostetun siististi.

Tampereella kun on suht säännöllisesti pitänyt käydä, sillä ei jalankulkijana paljoa tarvi pelätä tulevansa suojatiellä yliajetuksi. Toisaalta moottoritiellä ajokulttuuri on huonompi, perskärpäsiä ja muunkinlaista perseilyä riittää.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ai. Mä kun Tampereella kävin paljon 2-5 vuotta sitten, niin olin täys outolintu kun keskustassa kävelin suojatielle ja EDELLYTIN että lähestyvä autoilija antaa tietä. Natiivit jäi jalkakäytävälle kiltisiti odottamaan rakoa autoletkassa.

Hyvä kun ei autoilijat nyrkkiä puineet tollasesta käytöksestä, että astutaan suojatielle kun HE ovat tulossa.

Hyvä jos on parantunut.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^no jopas. Omat mittausdatani ovat puolestaan 2 viimeiseltä vuodelta. On pääkaupunkiseudullakin jalankulkijoiden asema parantunut hiljalleen, mutta Tampere on tässä reilusti edellä.

Toisaalta etenkin aamuruuhkassa ja liikenneympyröissä ajo tuntuu sujuva pääkaupunkiseudulla paremmin... ei tähän tarvittu kuin reilun 20 vuoden harjoittelu :lol:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Aiheesta oli joskus sanontakin olemassa, nähdä Tampere ja kuolla suojatielle. On siellä edistytty paljon, mutta kyllä sitä matkaa on vielä jäljellä.
sämpy kirjoitti:Hyvä kun ei autoilijat nyrkkiä puineet tollasesta käytöksestä, että astutaan suojatielle kun HE ovat tulossa.
Eräs sankari riehui ja huitoi siellä autossaan, kun jalankulkijat julkesivat pysäyttää hänet, kuninkaallisen autoilijan, päästäkseen suojatien yli, eli kyllä siellä niitäkin näkyy olevan :)

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alum »

sämpy kirjoitti:Ootte te eläimiä. Vaikka nuorena polki paita märkänä 60-80km/pvä, niin ei saanut mittariin yli 25 keskinopeuksia, kaupungin reunoilla tosin eli risteyksiä jne.

Taas tullu kierrettyy tänä vuonna enempi suomea, niin kyyl se paska liikennekulttuuri erottuu aika räikeästi tuolta rannikolta, Tku/Hki ja siitä ylöspäin tasaisesti paranee. Esimerkiksi Oulussa ihan eri meininki, vaikka sielläkin liikennettä reilusti. Siellä saa ihan eri lailla tilaa muilta autoilijoilta.

Tuntuu että Turussa vielä surkeempaa ajamista kuin Hesassa, liikennemäärät huomioiden.
Tuosta voi vetää johtopäätöksen, mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä suurempi kepun kannatus ja parempi lliikennekulttuuri. Maan paras liikennekulttuuri löytynee kuitenkin ... Tuuloksesta. :)

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Muutama vuosi sitten Norjan pohjoisessa osassa käydessäni huomasin suojatien olevan siellä erilaisessa asemassa.
Kun ottaa askeleen kohti suojatietä, auto pysähtyy.

Suojatien kunnioituksen parantamiseksi pitäisi jalankulkijoiden ottaa oikeutensa käyttöön. Kun itsellä on havaintokyky ja vartalonhallinta jonkinlaisessa kunnossa, tietä ylittäessäni astun suojatielle ja oletan että autoilija tuntee liikennesäännöt.
Toki valmiudessa väistämään jos/kun ääliö tulee.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

nipaka kirjoitti:Toki valmiudessa väistämään jos/kun ääliö tulee.
Jep, täällä ei ne muutamat mätämunat tyydy raivoamaan itsekseen autossa, vaan ajaisivat surutta päälle. On muuten keski-ikäiset naiset kunnostautuneet tässä lajissa eli tasa-arvo edistyy.

Kehitystä on tullut, nykyään pääsee jo aika kivasti yli, kun vaan harppoo päättäväisesti. Aiemmin piti teeskennellä, että on täysin omissa ajatuksissaan. Jos osoitti havainneensa lähestyvän auton, niin sehän automaattisesti tarkoitti, että on fiksua antaa sen auton mennä ensin, koska päästöt. Ainakin niiden kuskien mielestä.

Vika on vaan siinä, ettei ala-aste ikäiset lapset ja vanhukset edelleenkään uskalla harppoa autojen eteen. Ja vaikka uskaltaisivatkin, niin seuraavaksi tarvittaisiin kykyä dyykata pois alta, kun se pakollinen ääliöprosentin edustaja osuu kohdalle.

Pienemmissä kaupungeissa & pohjoisempana on jalankijat aina olleet paremmassa asemassa. Liekö sitten kepun ansiota :-D Tosin syrjemmällä näkyvät, kirjaimellisesti, heijastinliivitkin olevan muotia. Pääkaupunkiseudulla olisi kiva nähdä joskus edes heijastin killumassa...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onhan tuo täällä melko retuperällä.

Asiaa ei helpota:
-Se, että valvonta on vähäistä ja vähenee. Niin kauan, kun näihin toimivaa kameravalvontaa ei ole, niin suunta on kohti kaivoa.
-Se, että suojateitä on monessa paikkaa sillai vittumaisesti, että vähintään toinen pää on kutakuinkin näkymättömissä. Etenkin vähän sivummalla kun todennäköisyys jalankulkijalle on pieni, heikkenee autojen hidastuvuudetkin nopeasti. Esim: https://goo.gl/maps/rY1Pq3NGzKy - suojatie menee ~ei mihinkään, ainoa potentiaalinen jalankulkija tulee esiin kuusen takaa ja niitä ylipäätään näkyy parin vuoden välein. Tämä sen jälkeen, kun tuota oikean reunan puskaa on siistitty. Pimeään aikaan vuodesta Hämeenlinnassa Lahdensivuntie ja Parolantie on myös hyviä paikkoja löytää yllättävän pimeitä suojateitä.
-Se, että joissain paikoissa suojateitä on vaihtelevasti niin, että osalle on liikennevalot ja osalle ei - esim. Mannerheimintie Helsingissä osaa olla suorastaan petollinen, kun peräkkäin on parikin valollista suojatietä ja sitten "pimeä". Etenkin turistina kun joutuu tarkkailemaan kaikkea muutakin uutta, niin en yhtään ihmettele missausta.
-Mainittu jalankulkijain tapa liikkua ilman heijastimia. Ymmärtääkseni nykyinen heijastinpakko tässä kohtaa sentään jakaa vastuuta jos osuu, vaikka heijastimen puuttuminen ei suoraan rangaistavaa olekaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

nipaka kirjoitti:Muutama vuosi sitten Norjan pohjoisessa osassa käydessäni huomasin suojatien olevan siellä erilaisessa asemassa.
Kun ottaa askeleen kohti suojatietä, auto pysähtyy.

Suojatien kunnioituksen parantamiseksi pitäisi jalankulkijoiden ottaa oikeutensa käyttöön. Kun itsellä on havaintokyky ja vartalonhallinta jonkinlaisessa kunnossa, tietä ylittäessäni astun suojatielle ja oletan että autoilija tuntee liikennesäännöt.
Toki valmiudessa väistämään jos/kun ääliö tulee.
Näin itsekin ylitän tietä. Mielestäni tämä asia on ihan autokoulusta lähtien opeteltu heikosti ja hämärästi. Joku ehkä saa sen virallisen säännön kaiveltua esiin muttei se ole kovin selkeä siitä että sinä autoilijana VÄISTÄT jaloin suojatietä ylittävät. Seurauksena monet autoilijat jatkavat sokeasti suojatien yli ajamista kun monet jalankulkijat odottelevat siellä metsän laidassa ihan kuin olisi noloa antaa muiden ymmärtää aikomustaan.
Tässä ei voi tietenkään olettaa ettei asiaan liity myös mm.
- Autoilijan jatkuva visuaalinen pommitus kaikilla mahdollisilla liikennemerkeillä -> silmät lopettaa niiden näkemisen
- Opittu katusääntö että jalankulkija haluaa odottaa!
Toisaalta liikkuessani pyörällä töihin päivittäin tietyissä kohdissa autot pysähtyivät 8/10 kerrasta suojatien eteen vaikka minulla olisi ollut väistämisvelvollisuus ja usein jo pysähtynytkin. Olisikohan syy ollut hyvä näkyvyys näissä tietyissä paikoissa? Olihan mulla aina valkoinen kypärä ja tarpeelliset valaisimet pimeällä.
Kuva

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

insinörtti kirjoitti: Vika on vaan siinä, ettei ala-aste ikäiset lapset ja vanhukset edelleenkään uskalla harppoa autojen eteen.
Ette usko kuinka kivaa oli kun pysähdyin päästämään päiväkotiryhmän tien yli. Vilkutusten määrä olisi herkistänyt karskimmankin äijän.
Pujazuba kirjoitti: - Opittu katusääntö että jalankulkija haluaa odottaa!
Tämän säännön poistamiseen tarvitaan se että jalankulkijat ottavat oikeutensa käyttöön.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kokeeko joku täällä, että kävelijän/ä kuuluu (sosiaalista syistä) kiittää autoilijaa jos tämä pysähtyy päästämään suojatien ylitse? Oman havainnon perusteella varsin yleinen käytäntö on juurikin kiittää näissä tilanteissa, mutta ei juurikaan missään muussa, kun noudatetaan liikennesääntöjä.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei kuulu, mutta mitä se haittaa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Miettinyt johtuuko tämä kohtelias tapa osaksi siitä, että aikaisemmin on pysähdytty niin heikosti, että kävelijät tavallaan yllättyivät autoilijan pysähtymisestä ja haluat kiittää siitä. Sitten tapa on yleistynyt ja jäänyt käyttöön. Nyt ei tule toista tilannetta mieleen liikenteestä, jossa lain noudattamisesta suomalaiset kiittäisivät hymyillen toisiaan.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kyllä nostan kättä noissa tilanteissa, vaikka ainoastaan sääntöjen noudattaminen tapahtuikin. Positiivista vahvistamista oikealle toiminnalle ja tienkäyttäjäryhmien välistä liennytystä.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Muistan lähes aina morjestaa kädellä tai vilkulla, jos esim. kolmion takaa on joku tulossa ja periaatteessa ehtisi eteen, mutta päättää odottaa minua. Eritoten jos kyseessä on raskas ajoneuvo.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ruokoton kirjoitti:Kyllä nostan kättä noissa tilanteissa, vaikka ainoastaan sääntöjen noudattaminen tapahtuikin. Positiivista vahvistamista oikealle toiminnalle ja tienkäyttäjäryhmien välistä liennytystä.
Juuri näin. Pieni ele, jolla voi olla oikeasti enemmän merkitystä liikenneturvallisuuden parantamiseen välillisesti kuin nopeusrajoituksen laskemisella ja kameratolpilla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Raimo Miettinen kirjoitti:lain noudattamisesta suomalaiset kiittäisivät hymyillen toisiaan.
Itse kiitän parturia, tarjoilijaa, taksikuskia... yms vaikkei tarvitsisi. Palvelusta maksetaan, pitäisi riittää.
Toisen huomioimiseta rahan tai lain velvoittamana on kohteliasta kiittää. Juu, en huiskuta jokaiselle minua kolmion takana odottavalle.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Toivottavasti edistää suojatiekulttuuria turvallisemmaksi, kun se on ollut kuitenkin Suomessa yllättävän retuperällä. Itse olen tulkinnut tuon kiittelyn sellaisena "Anteeksi, että jouduitte pysähtymään mun takia... oisinhan mä voinut odottaa tässä vielä!", kun pää kumarassa nolostellen lähdetään ylittämään suojatietä, vaikka kävelijällä on lainsuojaama etu mennä ensin. Tällaiseen nolosteluun törmää aika usein kuitenkin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kiittely ei ole haitaksi silloin kun toinen osapuoli on nähnyt normaalia enemmän vaivaa turvatakseen toisen etuajo-oikeuden, turvallisuuden jne. Mutta silloin kun auto jonka kuuluisi pysähtyä saa kiitosta siitä että on noudattanut velvollisuuttaan asettaa tilanteen sääntöineen ristiriittaiseen tilaan.
Autoilijana se on pelkkää hyvää fiilistä kun jalankulkija kiittää eikä se ole lainkaan haitaksi.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Moottoripyörällä ajaessa jalankulkijat hämmentyy tuosta väistämisestä vielä enemmän kuin autolla liikkuessa.
Pujazuba kirjoitti:Joku ehkä saa sen virallisen säännön kaiveltua esiin muttei se ole kovin selkeä siitä että sinä autoilijana VÄISTÄT jaloin suojatietä ylittävät.
Kyllä se pykälä on aika yksiselitteinen.
Tieliikennelaki 27§ kirjoitti: Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
On annettava esteetön kulku. On tarvittaessa voitava pysähtyä jne. Pykälä on hyvinkin selkeä siinä, että se velvoittaa ajoneuvon kuljettajan väistämään suojatietä käyttävää jalankulkijaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Aika selkeetä kun tänä päivänä lukee. Muistan että autokoulussa asia olisi ollut hämärämpi.
Joka tapauksessa, mistä tulee se suojatiekulttuuri ja miksi sen erilaisuus on niin vahvasti ja korostuneesti esillä kun menee moneen muuhun toiseen Euroopan maahan.
Kuva

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ :lol:

Bebbu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

lerppu kirjoitti:^Yllätti jo. Duunin parkkipaikalle oli ilmestynyt mopoilijoille ruudut. Yllätyksekseni pysäköin sellaiseen. Asenteeni muuttuu kun alamme palkkaamaan Banditoksia yms. - siihen asti mukavia ajelukelejä kaikille!
Hyvin suvatsevainen asenne. Eikö siitä saa sakot, kun pysäköi miten sattuu. Mutta, eihän ne säännöt ja asetukset tietenkään kaikkia koske. Sikshän tuolla liikenteessä on välillä, niin "mukavaa" kun jotkut eivät välitä muista liikkujista yhtään. Mutta jos, joku yrittää vielä
minut kolmannen kerran tappaa tuolla liikenteessä niin minunkin asenne muuttuu. Tuli sitten mitä tahansa. Seurauksista välittämättä.

Ei tässä. Hyvää kevättä vaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Rauhaa ja rakkautta, luonnollisesti huomioin liikenteessä kaikki mopedistit ja muutkin vajaarenkain tai jaloin tai millä vain liikkuvat. Pidin tuossa hieman ylilyöntinä firman parkkikselta primepaikkojen varaamisen mopedeille - sekä ajankohta että elämä yleensä huomioiden. Asia on enemmänkin firman sisäinen kiista kuin mitään muuta, mutta kommentoin tänne lähinnä kevään ja moottoripyörien mukanaan tuoman yllätyksen vuoksi. - Turvallista ja nautinnollista ajokautta välineestä riippumatta!

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Täällä parkkihallin invapaikat muutettiin mopokäyttöön, ja invapaikat siirrettiin pihalle... :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin