Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tuo possu on monessa vertailussa tosiaan keikkunut luotettavimapana autona, mutta se ei välttämättä ole koko totuus.

Minä olen aina tykännyt englantilaisten tyylistä. Siellä koittavat laskea käyttökulut eikä vaan vikojen määriä. Pelkästään (katsastuksessa tms. havaittujen) vikojen määriä tuijotettaessa saattavat kalliit ja viimeisen päälle puunatut merkit/mallit pärjätä hyvin. Etenkin, jos/kun ao. autoilla ajellaan pari tkm vuoteen. Paljon parempi on pajalla/valohoidossa vietettyjen päivien määrä/vuosi.

Jossain engelsmannien huoltokuluihin perustuvassa vertailussa moni luotettavuuslistan kärkiauto (erit. possu) tippui hännille, koska sitten kun vikaa on, rahaa palaa ja reilusti. Kärkipaikoille taas nousi halpaa perusautoa, silloin joku Astma tms. Tietty nuo korjauskulutkin pitkälti arvioita, koska tämä just on sellaista tietoa, mitä maahantuojat EIVÄT halua julkisuuteen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja V6 »

insinörtti kirjoitti:Tuo possu on monessa vertailussa tosiaan keikkunut luotettavimapana autona, mutta se ei välttämättä ole koko totuus.

Minä olen aina tykännyt englantilaisten tyylistä. Siellä koittavat laskea käyttökulut eikä vaan vikojen määriä. Pelkästään (katsastuksessa tms. havaittujen) vikojen määriä tuijotettaessa saattavat kalliit ja viimeisen päälle puunatut merkit/mallit pärjätä hyvin. Etenkin, jos/kun ao. autoilla ajellaan pari tkm vuoteen. Paljon parempi on pajalla/valohoidossa vietettyjen päivien määrä/vuosi.

Jossain engelsmannien huoltokuluihin perustuvassa vertailussa moni luotettavuuslistan kärkiauto (erit. possu) tippui hännille, koska sitten kun vikaa on, rahaa palaa ja reilusti. Kärkipaikoille taas nousi halpaa perusautoa, silloin joku Astma tms. Tietty nuo korjauskulutkin pitkälti arvioita, koska tämä just on sellaista tietoa, mitä maahantuojat EIVÄT halua julkisuuteen.
tuli tosta possusta mieleen kun tän just tänään kattelin

Update on my Porsche 911 issues and trip to France

https://youtu.be/dHPb0KoiAY0
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:https://eu.usatoday.com/story/money/car ... 846324002/

LuottoPorsas ja "Viat, petojen sukua"?
Ameriikan Yhdysvalloissa ei dieselejä liikaa myydä. Luotettavimmat autot kategoriassa Midsize premium car: BMW 5 Series.
Tietty herranvuonna 2016 jopa nelosbangeri paholaisenmehulla taitaa olla uudella moottorikonstruktiolla, joten lienee totuutta tässä menovedestä riippumatta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Bemarihan on sanonut, että monia niiden dieseleitä ei voi jenkeissä myydä.

Koska polttoaine on niin ala-arvoista laadultaan ja täynnä epäpuhtauksia, jotka rikkoisi niiden koneet. :silly: Totta vai tarua, en tiedä. Tais olla ihan Moottori-lehdessä juttua aiheesta muutama vuos sitten?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mulle tuli vuosi sitten jonkun gallup firman kyselylomake automerkkeihin liittyen.
Mukana kyselyssä oli myös osuus autojen luotettavuuteen liittyen jonka kyssäreihin piti vastata täysin fiilispohjalta :roll:
Toki kyselyssä oli mukana ruksi johon vastattiin minkä automerkin itse omistaa, mutta tietämättä sen paremmin kaikkea kyselyn analysoinnin hienouksia jäi aika vahva maku, että Esson baarin faktoista tehdään virallista tietoa moisella gallupilla :-D

Arvostan myös brittien tapaa tehdä käyttökustannuksiin perustuvia tilastoja.
Ainakin niistä tilastoista saa jonkinlaisen kuvan millaisen v-käyrän/vastineen rahalle mikäkin auto voisi tarjota.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja rausku »

Se tavallinen tarina. Auto alkoi sammuilemaan ajossa. 20 sekunnin päästä toimi taas normaalisti. Irroitin ohjausboxin, josta löytyikin syyllinen eli hapettumaa. Putsailin ja kasatessa pakkaskeleillä rikoin yhden kiinnikkeen kynnen. Puskafixi ei toiminut vaan herjasi can bus erroria. Harmitti.... Pitkä etsintä uuden liittimen osalta. Lopulta löytyi toimitusajalla 2 kuukautta. Meinasin postata tänne kyselläkseni mistä saattaisi löytyä nopeammin tai onko hyvää puskafixiä. En kuitenkaan ehtinyt. Liitin saapui kuukaudessa. yeah!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tänään heräsi kysymys johon internet ei tarjoa helposti löytyvää vastausta. Relluun tarvitsisi uuden kytkimen, ja Valeo tarjoaa siihen kytkinpakettia kahdella eri osanumerolla, ilmoitetuissa tiedoissa ainoa ero on, että toinen on CPOE-versio. Selitystä tuolle CPOE:lle en ole onnistunut löytämään. Jotain tekoa sillä on kuitenkin rellun kanssa, kun jos laittaa Googleen hauksi Valeo CPOE tulee vastaukseksi paljon linkkejä rellun kytkinpaketteihin.

Kellään havaintoa siitä mitä tuo mahtaa tarkoittaa?

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Stilo 1.6 läväytti ABS ja jarrumerkkivalot mittaristoon. Nopeusmittari ei toimi ja moottorin vikavalokin palaa komeasti (Engine fault). Maailmalla puhuttiin foorumeilla että mikään ei varsinaisesti jarruissa tai moottorissa olisi vikana mutta johdotukset tai sulakkeet moottoritilan sulakeboksissa olisivat heikossa hapessa. Irrottelin akkua, tarkistin sulakkeita (f1 ja f42 yms) ympäri autoa, CRC:llä puhdistin liittimiä ja ECUn irrotin/tarkastin/liittimet putsasin. Moottorin vikavalo sammuu ajoittain, mutta palailee myös. Auto kuitenkin käy normaalisti, jarrut toimii. Ainoastaan nopeusmittari ei toimi (kännykän GPS onneksi toimii). Voiko olla jotain tiettyä vikaa vai onko tosiaan sulakelaatikon johdotuksessa vikaa? Saa ehdottaa toimenpiteitä, kun ei nuo sähköhuoltamot Fiatteja kuulemma juuri ole availleet :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Missäs kunnossa akun kaapelit? Vilkaise maajohdot kunnolla. Projektiosastolla tais Jeqq laittaa parit kuvat sen Punton maajohdoista.... Aika karuja olivat.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Muuttohaukka kirjoitti:Stilo 1.6 läväytti ABS ja jarrumerkkivalot mittaristoon. Nopeusmittari ei toimi ja moottorin vikavalokin palaa komeasti (Engine fault). Maailmalla puhuttiin foorumeilla että mikään ei varsinaisesti jarruissa tai moottorissa olisi vikana mutta johdotukset tai sulakkeet moottoritilan sulakeboksissa olisivat heikossa hapessa. Irrottelin akkua, tarkistin sulakkeita (f1 ja f42 yms) ympäri autoa, CRC:llä puhdistin liittimiä ja ECUn irrotin/tarkastin/liittimet putsasin. Moottorin vikavalo sammuu ajoittain, mutta palailee myös. Auto kuitenkin käy normaalisti, jarrut toimii. Ainoastaan nopeusmittari ei toimi (kännykän GPS onneksi toimii). Voiko olla jotain tiettyä vikaa vai onko tosiaan sulakelaatikon johdotuksessa vikaa? Saa ehdottaa toimenpiteitä, kun ei nuo sähköhuoltamot Fiatteja kuulemma juuri ole availleet :?
No varmaan vikakoodien luku olisi paikallaan. Viallinen ABS anturi voisi selittää aikas paljon oireista ja löytynee testerillä helposti.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Unohtui laittaa eli testeri antoi koodin U1706 eli viittaa johonkin sytytyksen tai ruiskutuksen häiriöön. Teoriassa voi ollakin, mutta auto toimii täysillä ja kaikki nuo muut vikavalot indikoi ennemminkin jotain sähköhäiriötä. Tänään mittailen laturin toimintaa ja tarkastelen johdotuksia.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Muuttohaukka kirjoitti:Unohtui laittaa eli testeri antoi koodin U1706 eli viittaa johonkin sytytyksen tai ruiskutuksen häiriöön. Teoriassa voi ollakin, mutta auto toimii täysillä ja kaikki nuo muut vikavalot indikoi ennemminkin jotain sähköhäiriötä. Tänään mittailen laturin toimintaa ja tarkastelen johdotuksia.
Auton ollessa sammuksissa akku 12,4V ja käynnissä 14,4V eli laturi vaikuttaa toimivan. Piuhojen tarkistuksessa löytyi mielenkiintoinen piuha, kun ilmeisesti maadoituspiuha oli irti ja rispaantunut hihnan pyöriä vasten. Liittäminen itsessään ei saanut vielä toimimaan, kun piuha tuossa kunnossa. Voisiko tuo pelkästään aiheuttaa tuollaista vikavalosarjaa?

Vasemman puoleinen piuha kiinnostaa, oikea on joku ylimääräinen valojohto. Onko maadoitus tms? https://imgur.com/a/snfeIoR
Tuossa kiinni laitettuna. Onko oikea paikka kun oli täysin irti? https://imgur.com/a/gtVdZ86

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No sitikka rupes pakkasilla kettuileen.
Kaks kertaa jätti starttaamatta.
Ilmeisesti 475kkm ajetun startin solenoidissa kosteutta ja jäätyny.
Ekakerralla kolistelua ja pärähti käymään.
Tokakerralla odotti kelien lämpenemistä, 159:n toimiessa korvaavana kulkineena.
Nyt plussakeleis taas toimii. Pitäskö toi kevväämmällä putsata...

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Muuttohaukka kirjoitti:
Muuttohaukka kirjoitti:Unohtui laittaa eli testeri antoi koodin U1706 eli viittaa johonkin sytytyksen tai ruiskutuksen häiriöön. Teoriassa voi ollakin, mutta auto toimii täysillä ja kaikki nuo muut vikavalot indikoi ennemminkin jotain sähköhäiriötä. Tänään mittailen laturin toimintaa ja tarkastelen johdotuksia.
Auton ollessa sammuksissa akku 12,4V ja käynnissä 14,4V eli laturi vaikuttaa toimivan. Piuhojen tarkistuksessa löytyi mielenkiintoinen piuha, kun ilmeisesti maadoituspiuha oli irti ja rispaantunut hihnan pyöriä vasten. Liittäminen itsessään ei saanut vielä toimimaan, kun piuha tuossa kunnossa. Voisiko tuo pelkästään aiheuttaa tuollaista vikavalosarjaa?

Vasemman puoleinen piuha kiinnostaa, oikea on joku ylimääräinen valojohto. Onko maadoitus tms? https://imgur.com/a/snfeIoR
Tuossa kiinni laitettuna. Onko oikea paikka kun oli täysin irti? https://imgur.com/a/gtVdZ86
Johto on Stilon ilmastoinnin kompressorin johto. Vaihdettu ehjään korjaamolla (liitintä ei saa erikseen niin korjasivat vanhan). Johto on nyt ehjä, mutta vikavalot pysyvät taulussa. Ei niitä välttämättä pois saakaan vaan pyörivät auton muistissa. Noh, pitää toistaiseksi ajella autolla kun toimii kuiteski.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muuttohaukka kirjoitti:Unohtui laittaa eli testeri antoi koodin U1706 eli viittaa johonkin sytytyksen tai ruiskutuksen häiriöön.
Köh, siis täh? Kai noista pitäisi Pxxxx -koodia antaa ennemmin kuin Uxxxx?

Pikainen intternettipohdinta löytää useita osumia, joissa U1706 viittaa ABS-purnukan kohtaamiin haasteisiin. Erityisesti silmiin osuu kuitenkin tämä teksti:
dancin @ fiatforum.com kirjoitti: There is a large wiring loom which enters the engine bay beneath the ABS ECU, however, Fiat in their infinite electrical wisdom have made this loom too short so it very slowly rubs through the bracket which holds the ABS ECU in place resulting in intermittent electrical faults listed above!
Fortunately I found this just in time before a major car fire
https://www.fiatforum.com/stilo/244982- ... ost2685091

Toisena tämä teksti:
grmsek.damjan @ mhhauto.com kirjoitti: It was a cut brown wire above transmission, the shift mechanism is scrubbed and this wire made so many mistakes..Headbang
Now the clump of wires tied with cable ties so that it is prevented from further rubbing
https://mhhauto.com/Thread-FIAT-stilo-A ... #pid524743

Äkkiseltään tulisi mieleen tarkistaa silmän ja mittarin kanssa:
A) ABS-purnukan sähkönsaanti ja maadoitus
B) ABS-purnukan johtosarjan kunto

Vissiin ei ole harvinaista tuon F42 -sulakkeen palaminen tässä yhteydessä, mutta jos johto on poikki eikä oikarissa, ei sulake käryä. Tuon sulakkeen olitkin jo tarkistanut (entäs vaihtanut tai mitannut? Joskus nääkin onnistuu palamaan sillai, ettei se oikein silmällä näy).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Huollossa sanoivat tuosta koodista sen verran, että sulakeboksin uusiminen voisi auttaa siihen. Kokeilin jo aiemmin uusia sulakkeitakin varalta. Löysin samat keskustelut netistä, mutta nuo johtojen läpikäynnit sulakerasiasta on mielenkiintoinen homma ja vie vielä aikaa. Tarkistan tuon ABS-boksin vielä kun ehtii. Kiitos

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja V6 »

kai tämäkin jonkinlainen murhe on

BMW X1 scores epic fail in new IIHS pedestrian crash test
https://uk.motor1.com/news/306715/bmw-x ... rian-test/
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Tositvturhikselta rahat ja mediajulkisuus vähissä niin pitää jotain yrittää että saisi muutaman klikkauksen someen.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Onko antaa vinkkiä mitä tehdä, jos ei tiedä mitä jäähdytysnestettä autossa on? Eli väreihinhän ei oikein voi luottaa ja sekoittaa ei viissiin kannattaisi.
Nesteet vaikuttaa melko tuoreille ja auton hinta huomioiden ei huvittaisi suorittaa turhaa vaihtoakaan.. Jotain vihreää se on. :-D

Jotain pitäisi lisätä..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aika tekemätön paikka, jos ei ole tietoa mitä nestettä siellä on... Väreistä ei tosiaan voi enää sanoa mitään mikä käy mihinkin.

Turvallisinta on järjestelmän tyhjäys, huuhtelu ja jäähdytysnesteen uusinta, mutta tämän kyllä varmasti tiesitkin.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Ok, eli sitä ei voi mitenkään saada selville tai että olisi joku aine, jota voisi sekoittaa kumpaan hyväänsä.

Tässä tapauksessa kävi kuitenkin hyvin ja edelliseltä omistajalta saatiin niinkin tarkat vinkit, kuin aineen merkki ja väri.

Tästä voitiin päätellä aineen olevan vihreää etyleeniglykolia.
Senza cuore saremmo solo macchine

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AAW »

https://www.jvok.fi/varaosa/auton-moott ... ytysneste/

Tuo pitäisi kelvata kun voi käyttää sekä vihreän että punaisen nesteen kanssa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei ne värit mitään merkkaa. Tuo Valvolinekin on etyleeniglykolia eikä sitä pidä sekoittaa propyleeniglykolinesteeseen.
hagger16 kirjoitti:Tässä tapauksessa kävi kuitenkin hyvin ja edelliseltä omistajalta saatiin niinkin tarkat vinkit, kuin aineen merkki ja väri.

Tästä voitiin päätellä aineen olevan vihreää etyleeniglykolia.
Aika joulu, että noin näppärästi selvisi! :x-mas:

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/outo ... 1543732281

Uutinen ei yllätä, vaan täysipäiset kommentit sen alla. Essonbaarin päivystävät asiantuntijat kaikki talvilomalla samaan aikaan?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jarsan kirjoitti:Ei ne värit mitään merkkaa. Tuo Valvolinekin on etyleeniglykolia eikä sitä pidä sekoittaa propyleeniglykolinesteeseen.
Mutta tuossa kyllä lukee, että sisältäisi jotain lisäainetta?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tällä foorumilla kun on vähän joka alan tietäjiä eikä yhtään epäluuloja "vieraisiin" merkkeihin (eipä :lol: ) niin oliskos etukäteiskokemuksia seuraavaan vikaan:

VW Golf 1.4TSI DSG -09 160hv (eli se kaksoisahdettu pata) käy kolmella pytyllä. Puolat, johtosarja ja tulpat vaihdettu korjaamolla ja seuraavaksi olisivat olleet ecua (tai koko moottoria) vaihtamassa niin vihelsin pelin poikki, auton hinta olis tuohon melkein uponnut.

Onko kokemusta tai kuulopuhetta mistä tällainen vaiva on johtunut? Jakopää on laitettu ei niin kovin kauan sitten mutta kuitenkin niin kauan ettei vaihdosta johdu ongelmat, on toiminut vaihdon jälkeen kyllä. toki jakopää voi olla pielessä uudelleenkin mutta ainoastaan yksi sylinteri ei ole mukana leikissä tällä kertaa.

Haen auton huomenna traikulla pihaan ja ekana oli ajatus tehdä puristus/ohivuotomittaukset ja sen jälkeen jos ne kunnossa suuntaan suuttimien ja imusarjan suuntaan jos vaikka olisi imureiät tukossa.

ajatuksia?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koska ottomoottori ei voi olla käymättä, jos puristus, kipinä ja seos on edes jotenkin tontilla, niin noiden mittausten yhteydessä tulpat tarkasteluun, kun kerran ne on uusittu (jos ei olisi, niin uudet tulpat sisään eka ja auto hetkeksi kolisemaan kolmella).

-Normaalisti käyvän pytyn tulppa tummuu sillai kevyen nokiseksi
-Pytyn, josta puuttuu kipinä, tulppa haisee bensalle eikä siinä näy mitään palojälkeä
-Pytyn, josta puuttuu bensa, tulppa on kuiva ja hajuton ja siinä näkyy elektrodissa kipinäjälki, muttei nokeennu tahi tummene muuten

Tämän perusteella tiedetään mistä pytystä vikaa etsitään ja kumpaa puolta lähdetään tutkimaan. Jos sieltä puuttuu kipinä, niin puola ja tulppa on jo vaihdettu, joten seuraava tutkintakohde on johtosarja. Toki varuiksi kannattaa vaihtaa vielä kaksi puolaa ristiin varmasti toimivan kanssa ja katsoa siirtyykö vika, joskus kun se vaihtopuolakin on jo tehtaalta viallinen. Jos sieltä puuttuu bensa, niin silloinkin lähtisin ekana tsekkaamaan johtosarjan - suuttimet taitaa aika harvoin porsia niin, että bensa jää tulematta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Erittäin kohtelias ja ammattitaitoisen oloinen katsastusinsinööri totesi että Rouvan DS3:n etupään alapallonivelet ovat taipaleensa matkanneet. Hänen kertomansa mukaan ovat pikku Citroën ja Peugeot kalustossa nopeasti kuluvaa osaa. Hieman yllättäen ko. palloja ei löydy MotoTeman hyllyiltä ja marmoriltakin pitää odotella toimitusta ensi viikkoon.

Anyway, ovat ruuvattu siistin näköisillä pulteilla kiinni alatukivarteen eivätkä muutenkaan näytä vaikeasti vaihdettavalta osalta. HIntakin kohtuullinen 37€/kpl.

Tuosta saakin hyvän kuvan kuinka homma hoituu teoriassa. Jaksolla 01:00 - 01:27.

https://www.youtube.com/watch?v=7M64ID7xvps

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

alfa 156 v6 kirjoitti:Tällä foorumilla kun on vähän joka alan tietäjiä eikä yhtään epäluuloja "vieraisiin" merkkeihin (eipä :lol: ) niin oliskos etukäteiskokemuksia seuraavaan vikaan:

VW Golf 1.4TSI DSG -09 160hv (eli se kaksoisahdettu pata) käy kolmella pytyllä. Puolat, johtosarja ja tulpat vaihdettu korjaamolla ja seuraavaksi olisivat olleet ecua (tai koko moottoria) vaihtamassa niin vihelsin pelin poikki, auton hinta olis tuohon melkein uponnut.

Onko kokemusta tai kuulopuhetta mistä tällainen vaiva on johtunut? Jakopää on laitettu ei niin kovin kauan sitten mutta kuitenkin niin kauan ettei vaihdosta johdu ongelmat, on toiminut vaihdon jälkeen kyllä. toki jakopää voi olla pielessä uudelleenkin mutta ainoastaan yksi sylinteri ei ole mukana leikissä tällä kertaa.

Haen auton huomenna traikulla pihaan ja ekana oli ajatus tehdä puristus/ohivuotomittaukset ja sen jälkeen jos ne kunnossa suuntaan suuttimien ja imusarjan suuntaan jos vaikka olisi imureiät tukossa.

ajatuksia?
Mitä vikakoodeja löytyy? VAG-autoista on turha arvailla mitään ilman koodeja.

Kannattaa myös selvittää mikä pytty on pimeänä ja vaihtuuko pimeys Puolan, tulpöien tai suuttimien mukana.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

TeroPee kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Tällä foorumilla kun on vähän joka alan tietäjiä eikä yhtään epäluuloja "vieraisiin" merkkeihin (eipä :lol: ) niin oliskos etukäteiskokemuksia seuraavaan vikaan:

VW Golf 1.4TSI DSG -09 160hv (eli se kaksoisahdettu pata) käy kolmella pytyllä. Puolat, johtosarja ja tulpat vaihdettu korjaamolla ja seuraavaksi olisivat olleet ecua (tai koko moottoria) vaihtamassa niin vihelsin pelin poikki, auton hinta olis tuohon melkein uponnut.

Onko kokemusta tai kuulopuhetta mistä tällainen vaiva on johtunut? Jakopää on laitettu ei niin kovin kauan sitten mutta kuitenkin niin kauan ettei vaihdosta johdu ongelmat, on toiminut vaihdon jälkeen kyllä. toki jakopää voi olla pielessä uudelleenkin mutta ainoastaan yksi sylinteri ei ole mukana leikissä tällä kertaa.

Haen auton huomenna traikulla pihaan ja ekana oli ajatus tehdä puristus/ohivuotomittaukset ja sen jälkeen jos ne kunnossa suuntaan suuttimien ja imusarjan suuntaan jos vaikka olisi imureiät tukossa.

ajatuksia?
Mitä vikakoodeja löytyy? VAG-autoista on turha arvailla mitään ilman koodeja.

Kannattaa myös selvittää mikä pytty on pimeänä ja vaihtuuko pimeys Puolan, tulpöien tai suuttimien mukana.
Niimpä, tuo korjaamo missä auto on ollut, on minusta vaihdellut osia arvailemalla. kohta haen auton niin pääsen kooditkin lukemaan. VCDS:ää ei ole eikä VAS -testeriä ennen ensi viikkoa mutta koitan päästä alkuun ihan yleistesterillä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aika hurjaa, jos ECM:ää ollaan vaihtamassa tulppien ja puolien vaihdon jälkeen seuraavana. Ilman kaikkien muiden vaihtoehtojen poissulkemista. :shock: Ylipäätään osien vaihtaminen ilman yhtään tarkentavaa mittausta on järjetöntä.


Ohivuotomittaus on hyvä valinta seuraavaksi tarkastukseksi. Sen tekisin myös itse aika aikaisessa vaiheessa diagnoosia.


Jos pääset yleistesterillä tarkkailemaan sytyskatkoslaskuria, niin usein siellä saattaa tulla lukemaa useistakin sylintereistä, mutta määrä jää vikakoodin laukaisurajan alle toisissa sylintereissä ja vain yhteen sylinteriin kohdentuu sytytyskatkosvikakoodi. Jos sytytyskatkokset ei rajoitu yhteen sylinteriin:

- Tulppaisin EVAP-venttiilin kokeeksi.
- Minkälainen alipaine venttiilikopassa / öljykorkissa?
- Uudet tulpat pudotettu huolimattomasti koloonsa ja kärkiväli liian pieni? (On tullut useita kertoja TSI-koneissa vastaan).

Oskilloskooppi vähintään kahdella kanavalla ja virtapihdit... Niillä pääsis pitkälle. 8)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Noni, Golf haettu trailerilla ja 3:lla pytyllähän tuo rytkyttää tyhjäkäyntiä. kierroksilla minusta toimii ihan normaalisti eikä moottorissa ole minkäänlaista poikkeavaa ääntä.

Ainoa vikakoodi minkä sai ulos Torque/BT yhdistelmällä on P0303 eli 3.s sylinterin misfire. MIL vilkkuu myös kojetaulussa. enempää en vielä jaksanut aiheeseen perehtyä mutta onhan tuo jo tallissa ja nostimella :P

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Noni, Golf haettu trailerilla ja 3:lla pytyllähän tuo rytkyttää tyhjäkäyntiä. kierroksilla minusta toimii ihan normaalisti eikä moottorissa ole minkäänlaista poikkeavaa ääntä.

Ainoa vikakoodi minkä sai ulos Torque/BT yhdistelmällä on P0303 eli 3.s sylinterin misfire. MIL vilkkuu myös kojetaulussa. enempää en vielä jaksanut aiheeseen perehtyä mutta onhan tuo jo tallissa ja nostimella :P
Perehdyimpä aiheeseen sittenkin vielä ettei jää häiritsemään... puolat ja tulpat ristiin 2 ja 3 sylintereissä. Vika pysyy 3:ssa.

Siis ohivuotojen mittaukseen.

1. 22%
2. 18%
3. 80%
4. 18%

Mekaniikkahommiksi siis meni... paine hukkuu selkeästi kampikammioon eli mäntävika. Laitoin jäykkää öljyä sekaan tulpanreiästä niin ohivuodot n.60 ja hyvin äkkiä nous takasin 80% :|

Ei muuta ku kantta pöydälle ja mäntiä tutkimaan.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AVe »

Kyllähän noissa 160hv koneissa on jokusia männän/moottorinvaihtoja ollut aikojen saatossa.
Männistä on karkaillut helmoja ja äänen perusteella vaihtoon mennyt.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

alfa 156 v6 kirjoitti: Siis ohivuotojen mittaukseen.

1. 22%
2. 18%
3. 80%
4. 18%
Ohivuotomittaus on ilmeisesti niin vaikea ja kallis operaatio että ECU kannattaa vaihtaa ensiksi ennen kuin moiseen ryhtyy....

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

FinPat kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti: Siis ohivuotojen mittaukseen.

1. 22%
2. 18%
3. 80%
4. 18%
Ohivuotomittaus on ilmeisesti niin vaikea ja kallis operaatio että ECU kannattaa vaihtaa ensiksi ennen kuin moiseen ryhtyy....
Tai puristuspainemittaus.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

No mutta eihän siitä saa riittävästi katetta jos pelkästään suoraan toteaa vian vaihtamatta ensin parilla tonnilla osia.... lisäksi usein nuo vaihdetut osat jää korjaamolle (harva ne mukaansa haluaa) ja ne voi myydä sitten tarkastettuna B-osana seuraavalle asiakkaalle. Tältä toki sitten taas saa vastaavasti lisää B-osia kiertoon :P Kauppa se on mikä kannattaa.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Oonko mää nyt aivan kujalla, kun mun tietääkseni turhan päiten vaihdetuista palikoista ei tarvitse maksaa? Vaikka enhän minä näistä mitään tiedä, kun en ole koskaan autoa pajalla käyttänyt...
Operating at the speed of dark

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

No, kaverin diesel-rellulla oli starttivaikeuksia, ja paikallinen paja diagnosoi hehku- tai releviaksi. Vaihtoi hehkut, ja sanoi vian olevan releessä, jos edelleen kiukuttelee. No niinhän se kiukutteli. Vei merkkiliikkeeseen, jossa sanoivat vian selkeästi olevan hehkuista kiinni, ja relettä ei siihen malliin ollut tarvinnut vaihtaa juuri koskaan.

Kaveri sitten sanomaan, että pari viikkoa sitten vaihdettu uudet hehkut. Lupasivat soittaa takaisin. Soittivat, ja sanoivat kaksi hehkua mitatun pimeiksi. Kysymykseen, näyttääkö ne vaihdetuilta, vastattiin että aika pölyistä siellä oli siihen nähden, että hehkuihin olisi koskettu... Eli paja laskutti vikakoodin nollauksesta hehkut ja työt, ja olisi varmaan seuraavaksi laskuttanut releen. Pitääkin kysyä, millaisen keskustelun on pajan kanssa käynyt... :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

A Bart kirjoitti:
FinPat kirjoitti: Ohivuotomittaus on ilmeisesti niin vaikea ja kallis operaatio että ECU kannattaa vaihtaa ensiksi ennen kuin moiseen ryhtyy....
Tai puristuspainemittaus.
Ja vaativat vielä sikakalliita merkkikohtaisia työkaluja joita ainoastaan Giuseppe Busso tai Hans Mezger -tason kaverit osaavat käyttää....

Ohivuoto: https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/A ... tmann/5720
Puristuspaine: https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/A ... BE044/6889

Kyllähän sen ymmärtää ettei tällaiseen osaamiseen ja työkaluihin jokaisella korjaamolla ole varaa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ostin veljelle muutama vuosi sitten Alfa 166 3.2 -05 Saksasta pikkuliikkeestä jossa on korjaamo samassa yhteydessä.
Moottori kävi vähän epätasaisesti. Olivat vaihtaneet siihen uuden ecun, kaiketi ilman merkittävää vaikutusta, osan hinta jotain 1200 euroa.
Veli tarkasti jakopään ja taisi olla pakonokka yhden hampaan pielessä. Tämän jälkeen pelasi nätisti.
Olivat tuossa samaisessa liikkeessä aiemmin vaihtaneet tuon jakopään.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Ei nyt mikään varsinainen murhe ole, mutta vähän tuntuu haastavalta kilpailuttaa jakohihnan vaihto, huolto + takajarrujen vaihto omilla jarru osilla, kun sellaiset tuli hankittu. Toisessa väärää öljyä tai ilmoitettaan "laadukasta öljyä", epämääräisiä hinnoitteluja sekä omien osien takia kummallisia ehtoja:

1.Osatoimittajan on itse tultava tarkistamaan sopivuus asennushetkellä.

2.osan sopivuudesta vastaa osan toimittaja. Korjaamo ei pysty todentamaan osan sopivuutta kyseiseen autoon vaan asennamme asiakkaan pyynnöstä osat vaikka ne eivät olisi siihen autoon sopivia osia. Vaihdetun osan rikkontuminen ja siitä aiheutavat kaikki kulut on osatoimittajan vastuulla."



Voisivat sanoa suoraan että ei tehdä omilla osilla.. Niin ja suurin hinta ero 450€ :mrgreen:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

quppe kirjoitti:asennamme asiakkaan pyynnöstä osat vaikka ne eivät olisi siihen autoon sopivia osia.
Suomeksi: meillä ei ole ammattitaitoa eikä meille makseta järjenkäytöstä. Melkoisia zombeja tuossa korjaamossa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuomas K kirjoitti:
quppe kirjoitti:asennamme asiakkaan pyynnöstä osat vaikka ne eivät olisi siihen autoon sopivia osia.
Suomeksi: meillä ei ole ammattitaitoa eikä meille makseta järjenkäytöstä. Melkoisia zombeja tuossa korjaamossa.
tai sitten ihan hemmetin innovatiivisia kavereita millä myös tuotantovälineet kunnossa. Joku vois kokeilla tuon toimivuutta viemällä vaikka 1.2 TSI skoda jakopään/vesipumpun vaihtoon ja laittaa mukaan Busso 24v:n vastaavien töiden osat. Mitenkähän onnistuisi asennus. Pitäis onnistua jos kerran asentavat autoon sopimattomatkin osat :mrgreen:

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eiköhän noilla ehdoilla pyritä hankkiutumaan eroon tilanteesta, jossa asiakas haluaa maksattaa kaiken korjaamolla, joka on asentanut asiakkaan halvimmalla löytämän harakiriosan, joka on sitten hajonnut. Tai asiakas tuo osan, joka kyllä menee fyysisesti autoon paikalleen, mutta ei ole siihen tarkoitettu eikä siinä toimi. Esimerkkinä vaikka jotkut tavallista älykkäämmät laturit. En minä ainakaan korjaamon pitäjän näkökulmasta näkisi mitään syytä tehdä asian johdosta samaan hintaan enempää työtä, vaikka asiakasta kuinka harmittaisi. Eri asia sitten, jos olen itse sen laturin tai muun osan hommannut.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja michelin »

Polttoainesuutin menee Mondeosta vaihtoon. Mikä lie dieselsuuttimien yleisin rikkoutumissyy?

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Mitä joskus oman suht luottopajan pitäjän kanssa jutellut, niin ainakin tuo yhden miehen yritys pyrkii aika lailla optimoimaan ajankäyttöä. Tarkoittaa sitä, että esimerkiksi jos autoon on tarjolla useampi vaihtoehto joksikin osaksi, niin ottaa aina nuo kaikki, että joku varmasti käy eikä remontti jää siitä kiinni. Ylimääräisethän voi palauttaa. Eihän hommista mitään tule, jos osat ei käy ja sitten ehkä purat ja kasaat autoa useampaan kertaan ja muut hommat venyy. Kuitenkin jos tehdään pelkkä purku ja kasaus vain todeten ettei osat käy, niin tuokin aika pitäisi pystyä laskuttamaan. Äkkiä joku alkaa jupista että kun ei mitään tehty niin ei hän mitään maksakaan.. Tietty on hankala yhtälö jos pitäisi saada mahdollisimman halvalla, mutta samalla laadukkailla osilla. Jos tarjousta kyselee, niin voihan siihen myös itse määritellä mitä osia/liemiä käytetään.

Jonkinlainen aivopieru tuo ehkä on että asennetaan myös sopimattomat osat, mutta ymmärrän kyllä ajatuksen vaikka olisi tuon voinut muotoilla vähän eri tavallakin. Varmasti tulee korjaamoilla eteen, että on tilattu netistä halvalla osia muttei sitten kuitenkaan itse osata/viitsitä asentaa niitä ja kiikutetaan osat korjaamolle. Parhaimmillaan paketit on avattu ja ehkä jotain jo hukattukin tai jopa rikottu. Sitten jos jotain menee pieleen, niin mennään korjaamolle itkemään. Varmaan jotain kalliimpia osia voidaan myös jahtailla purkaamoilta ja silloin voi hyvinkin tulla noita, että fyysisesti käy, vaan ei toimi. Tai sitten jo purkuosakin on valmiiksi rikki.

En ole autoalalla, mutta sama politiikka on itsellä, että omista osista ja töistä vastataan ja muiden komponenteista/töistä ei. Itseasiassa jos meidän systeemiin kytketään muiden systeemejä, niin silloin takuu oli siinä. Voisi verrata jos autoon kytket viallisen peräkärryn ja käpräytät jotain, niin turha on autoa siitä syyttää ja vaatia korjaamaan.

Kirjallisissa tarjouksissa pitäisi kyllä olla ihan hemmetin tarkkana. Ei tarvitse olla ihme homma, niin on äkkiä yksi A4 täynnä pelkkiä ehtoja ja rajauksia. Tässä hiljan yksi lakimies vähän tutki meidän yrityksen toimintatapoja. Jännä homma on jos vaikka tarjous on tyylillä:

Auton jarruremontti
- ei sisällä uusia jarrulevyjä

Lakiteknisesti tuo otsikko on se mikä määrittelee homman. Halutessaan asiakas voi vaatia vaihtamaan myös levyt tarjottuun hintaan koska tarjous sisältää auton jarruremontin. Tuolla lisämääreellä ei ole lainvoimaa. Ei käy maalaisjärkeen, mutta noin kuulemma on jos oikeuteen asti vaikka mennään eikä tuossa ole kuulemma mitään epäselvää.

Meillä meni vähän toimintatavat uusiksi..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

michelin kirjoitti:Polttoainesuutin menee Mondeosta vaihtoon. Mikä lie dieselsuuttimien yleisin rikkoutumissyy?
No Fordin kohdalla varmaankin korkeapainepumppu alkanut syömään itseään ja kohta on muutkin suuttimet metallimutua täynnä....

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ajelin Helsingistä pois edellisellä viikolla. Katselin kun viereisellä kaistalla nuorempi neiti/rouva ajoi Volkswagen Passat:illa, pääasiallinen vika oli jo siinä, mutta huomiota herätti takajarrulevy, mikä hehkui oranssina ja löi jo kipinää. Yritin viestittää asiasta, mutta ilmeistä oli että ajaminen vei muutenkin huomiota, että asia tulee tietoon myöhemmin.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Vastaa Viestiin