Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Tunnetaan nimellä niittimutteri eli ruttumutteri. Kannattaa laittaa kaikkia muita paitsi niitä alkuperäisiä, jos jostain niitä saisikin.
Paremmat vaatii niittimutteri työkalun, jolla mutteri vedetään kiinni. Oma hommansa kaivaa ne alkuperäiset pois kun pyörivät poratessa. Enkä tiedä miten koot passaa alkuperäisiin kohtiin.
Jos ongelma on "pyörivät" niittimutterin niin sillä työkalulla pystyy kiristämään niitä. Tai tekemällä yksinkertaisen kiristysholkin jonka tehoa voi vielä parantaa viilaamalla siihen "rystyt". Eli putkenpätkä ja luja pultti jolla kiristää niittimutterin kaulusta. En tiedä tajusiko kukaan :-D
Giulia Super -69

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Käytännössä vaan pultti hapettuu alkuperäiseen niittiin kiinni ja siinä ne sitten pyörivät yhdessä. Sitten näitä näkyy kahta mallia, joko pultti on jätetty paikalleen, tai katkaistu kanta pois. Ja poraruuvilla kiinni vierestä.
Kiristämistä voi varmaan kokeilla vetämällä kannasta, siinä on vaan siinä vaiheessa yleensä se pohjamuovi paikallaan ja välissä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

MIG liima on ollut hyvä vaihtoehto mutterin pyörimisen estämiseksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Noniin. Aamulla olin matkalle lähdössä, mutta auto ei käynnistynyt.
Olen 90% varma, että kyseessä on ns "liimaventtiili"
https://bemmistynyt.vuodatus.net/lue/20 ... aventtiili

Puristukset häviää koneesta. Tämä kirottu vaiva tuli eteen 3 vuotta sitten. Silloin korjaamolla saivat vaivalloisesti käyntiin.
Olen yrittänyt startata konetta jo tusinen kertaa ilman onnistumista.
Onko ideoita mikä auttas?
Kiitos.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Liimaventtiili: Asiaan vaikuttaa polttoaine, moottorin ilmansuodin, lisäaine joka puhdistaa polttoainelinjan, myös vaikuttaa venttiileihin ja moottoriöljy.
Käytän Shell V-power nitro bensiiniä. Moottorin ilmansuodin K&N pestävä. Lisäsin moottoriöljyyn 0,5 L Tribodyn 20W-50 Öljyä, parempi voitelu.
Myös kannattaa eristää mootorin huohotin letku, ettei pääse jäätymään ja puhaltamaan öljyä moottorin ilmanottoon.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olen tuota joskus pohtinut ja viittiskö joku kertoo mulle teknisesti/fyysisesti, että miksi liimaventtiili haittaa koneen käynnistymistä niin tehokkaasti? Jääkö sieltä väkipakolla jumiin useamman pytyn lautastapit vai mikä sitä vaivaa?

Ei muuten, mutta joka kerta kun mulla on ollut häikkää yksittäisen pytyn käymisessä, niin kyllä joka halvatun laite on lähtenyt vajailla käymään jos ei samalla, niin melkein samalla pyörityksellä kuin ehjänä kaikilla. Riippumatta siitä, onko 3, 4, 6 tai 8-sylinterisestä laitteesta puuttunut yhdestä pytystä kipinä, bensa tai puristus, niin aina ne on lähtenyt vajailla käymään, niinkuin odottaisi yhden takkuavan venttiilinkin koneelta. Sen toki ymmärtää, että jos yli puolet pytyistä on ilman ruttuja, on käyntiinlähtö tuskaista, mutta ei kai tuonkaan kuulu aina useita pyttyjä vaivata? Vai eikö ne yksittäisen pytyn tapaukset vaan nouse missään esille?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Rema kirjoitti:Liimaventtiili: Asiaan vaikuttaa polttoaine, moottorin ilmansuodin, lisäaine joka puhdistaa polttoainelinjan, myös vaikuttaa venttiileihin ja moottoriöljy.
Käytän Shell V-power nitro bensiiniä. Moottorin ilmansuodin K&N pestävä. Lisäsin moottoriöljyyn 0,5 L Tribodyn 20W-50 Öljyä, parempi voitelu.
Myös kannattaa eristää mootorin huohotin letku, ettei pääse jäätymään ja puhaltamaan öljyä moottorin ilmanottoon.
Jep. Melkein kaikki kotiläksyt olen jo tehnyt. K&N suodatin on, öljyt vaihdoin syksyllä (Liqui Moly 5W40) bensaankin purkki lisäainetta ja PCV venttiili kunnossa ja sen letku sula.
Kyllä on saakeli liimautunut kunnolla. Saa sahata tosissaan konetta.
Ei auta muuta kun taistella.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Moottorin lämmitys säteilylämmittimellä vaikuttaa myös , venttiilien toimintaan kylmänä parantavasti. Mahdollisesti lämmin autotalli on myös asiaan parantavasti vaikuttava. Minun autossa on ollut kohta 6 vuotta silloin uusi moottorin ohjaus ohjelma, poisti nykimisen ja todennäköisesti pienensi bensiinin kulutusta kylmänä, on vielä minusta liian korkea. Moottorin käyminen kylmänä vaikuttaa todennäköisesti asiaan, eli on katsottava, että kun on ajettu jonkin aikaa, että moottorin lämpö nousee normaaliksi.
Myös sytytystulpat vaikuttavat, Denso IK16 on ollut minun käyttämistäni tulpista parhaat, ei sytytyshäiriöitä ja bensiinin kulutus pienintä, eli mootorin ollessa kylmä, niin voimakkaalla kipinällä sytytetty polttoaine seos antaa hyvin lämpöä ja syttyy varmasti, myös palava seos lämmittää juuttuneita venttiileitä ja ne lähtevät liikkumaan. Densolla on nykyään vielä paremmat sytytystulpat IK16 TT.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hyvistä tiiä, mutta lonkka-arvaus: akku tahi laturi. Osaavat aiheuttaa todella jänniä virheilyitä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Polforea kirjoitti:Hyvistä tiiä, mutta lonkka-arvaus: akku tahi laturi. Osaavat aiheuttaa todella jänniä virheilyitä.
Tuo pitää paikkansa. Akku on tuliterä joten tuskinpa se. Laturilla voi olla jo satatonnia takana. Se on aina viime metreillänsä aiheuttanut tosiaan kaikkia häiriöitä. Ei tosin mitään tämänkaltaista joten en ekana sitä epäilisi. Kun merkkivalo syttyi niin apukuski vaihtoi samalla asentoa penkillänsä. Tuli jo mieleen että onkohan vänkärin istuimen alla joku syöttökaapeli joka palvelee näitä kaikkia ja se meni katki? Kokeilin käydä johdotuksia penkin alla läpi mutta ei ainakaan heti tuonut apuja.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jakke kirjoitti:
MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.
Ahaa, siis täsmälleen samat oireet? Nyppäsin kyllä irti kaikki ja jotka voisivat aiheeseen liittyä ja otin lähempään tarkasteluun. Lisäksi mittasin paikalla ollessaan kaikki muut läpi. F42:sta en muistaakseni irrottanut. Mutta jos sinulla oireet samat niin pitääpä checkata uudelleen.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

MKT kirjoitti:
Jakke kirjoitti:
MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.
Ahaa, siis täsmälleen samat oireet? Nyppäsin kyllä irti kaikki ja jotka voisivat aiheeseen liittyä ja otin lähempään tarkasteluun. Lisäksi mittasin paikalla ollessaan kaikki muut läpi. F42:sta en muistaakseni irrottanut. Mutta jos sinulla oireet samat niin pitääpä checkata uudelleen.
Ihan täsmälleen samat. En nyt ole ihan 100%:n varma tosta sulakkeen numerosta, mutta kuitenkin... Toisella kerralla sulake kärähti juuri sillä hetkellä, kun eukkoseni siirsi vänkärin penkkiä. Tämä sai minut epäilemään, että siellä alla vois joku johto olla hankautunut tms. En ole vielä ehtinyt tutkimaan asiaa tarkemmin, eikä ole nyt puoleen vuoteen kärähtänyt. Muistaakseni myös katossa olevista napeista hävis valot samassa yhteydessä.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jakke kirjoitti:
MKT kirjoitti:
Jakke kirjoitti:
Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.
Ahaa, siis täsmälleen samat oireet? Nyppäsin kyllä irti kaikki ja jotka voisivat aiheeseen liittyä ja otin lähempään tarkasteluun. Lisäksi mittasin paikalla ollessaan kaikki muut läpi. F42:sta en muistaakseni irrottanut. Mutta jos sinulla oireet samat niin pitääpä checkata uudelleen.
Ihan täsmälleen samat. En nyt ole ihan 100%:n varma tosta sulakkeen numerosta, mutta kuitenkin... Toisella kerralla sulake kärähti juuri sillä hetkellä, kun eukkoseni siirsi vänkärin penkkiä. Tämä sai minut epäilemään, että siellä alla vois joku johto olla hankautunut tms. En ole vielä ehtinyt tutkimaan asiaa tarkemmin, eikä ole nyt puoleen vuoteen kärähtänyt. Muistaakseni myös katossa olevista napeista hävis valot samassa yhteydessä.
No sitten kyllä kuulostaa erittäin samalta. Nimittäin aamulla katselin että onkohan kattonappien valotkin pimeinä. Voi tietty olla että minulla se johto meni kokonaan poikki mutta ihmettelen vielä ne sulakkeet uudelleen. Kiitos!

willi
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 12:55
Car(s): 159 SW 2.0 JTDM - 11
ex.
GT JTS -05
Giulietta 1.4 MA -11
156 2.5 V6 -03
156 1.9 JTD -01

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja willi »

MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
Hep! Mulla paloi airbagin valo useamman kuukauden. Tähän liittyi myös ettei rattinapit, kattonapit ja luistoneston nappulat toimineet.

Automilanon diagnoosi oli alkuun viallinen kattopaneeli, joten uusi meni tilaukseen. Sen saapumista saikin odotella tovin...

No, osa lopulta saapui, ja uusi kattopaneeli ratkaisi asian - hetkeksi. Samat oireet ilmeni heti huoltoa seuraavana aamuna kun ajoin töihin.

Taas kiesi Automilanoon ihmeteltäväksi. Syylliseksi sitten paljastuikin puolivahingossa kuskin penkinlämmittimen vastus, joka täydellä teholla hohkatessaan ja sopivasti johonkin toiseen osaan osuessaan käräytti sulakkeen.

Penkinlämmitin vaihdettiin uuteen ja nyt on napit ja muut olleet OK.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jakke kirjoitti:
MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.
Sulakehan se oli kärähtänyt. Olin varma että olin kaikki mitannut ja vielä käännellyt käsissä kaikki jotka voisivat tapahtumaan liittyä. Mutta en näemmä F49:ä. En sitä osannut edes epäillä kun germaaniohjekirja viittasi että se on start-stop-namikan sulake. Joku vänkärinpenkin alla sai sen kärähtämään mutta tuo ongelma korjaantui ainakin hetkeksi johtojen läpikäynnillä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

MKT kirjoitti:
Jakke kirjoitti:
MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.
Sulakehan se oli kärähtänyt. Olin varma että olin kaikki mitannut ja vielä käännellyt käsissä kaikki jotka voisivat tapahtumaan liittyä. Mutta en näemmä F49:ä. En sitä osannut edes epäillä kun germaaniohjekirja viittasi että se on start-stop-namikan sulake. Joku vänkärinpenkin alla sai sen kärähtämään mutta tuo ongelma korjaantui ainakin hetkeksi johtojen läpikäynnillä.
Hyvä, että asia selvis. Vielä kun selvii, että mikä sitä joskus polttaa, niin vielä parempi :wink:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Se penkki on aika helppo ottaa irti sieltä autosta, sitten vaan käymään kaikki johdot läpi murtumien varalta. Jos se käräytti sulakkeen kerran, niin todennäköisesti käräyttää toistekin.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Kovimpien pakkasten jälkeen on ajoittain haiskahtanut hytissä omituinen käry, kun auton käynnistää ja tuuletin alkaa pyöriä. Haju kuitenkin häviää aika nopeasti.
Haju ei mielestäni ole huohotinkaasumaista, vaan haiskahtaa hieman dieselille.
Jos käynnistän sisäilmankierto päällä, niin hajua ei tule.
Totesin ongelmaa selvittäessäni, että konepellin ja ilmanoton välinen kumitiiviste oli huonosti paikallaan ja sen asettelu uudelleen vähensi hajua.

Nyt paikallaan on paperinen sisäilmasuodatin, aikaisemmin oli aktiivihiili. Voisiko tämä vaikuttaa näin paljon?
Vaimokin on jo kysellyt, että mikä tuo haju on - erottuu siis selvästi. :-D

Oireeleeko vuotavat ruiskusuuttimet tällä tavalla?

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Mistä kohtaa konehuonetta löytyy ilmamassa-anturi? Konehuoneessa majailee 2.4 JTDm.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pelkääjän puolen ajovalon takana.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Oujee dänks. Mokoma kampe pitää puhdistaa kun ahtopainetta heiluttelee.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

jazma kirjoitti:Kovimpien pakkasten jälkeen on ajoittain haiskahtanut hytissä omituinen käry, kun auton käynnistää ja tuuletin alkaa pyöriä. Haju kuitenkin häviää aika nopeasti.
Haju ei mielestäni ole huohotinkaasumaista, vaan haiskahtaa hieman dieselille.
Jos käynnistän sisäilmankierto päällä, niin hajua ei tule.
Totesin ongelmaa selvittäessäni, että konepellin ja ilmanoton välinen kumitiiviste oli huonosti paikallaan ja sen asettelu uudelleen vähensi hajua.

Nyt paikallaan on paperinen sisäilmasuodatin, aikaisemmin oli aktiivihiili. Voisiko tämä vaikuttaa näin paljon?
Vaimokin on jo kysellyt, että mikä tuo haju on - erottuu siis selvästi. :-D

Oireeleeko vuotavat ruiskusuuttimet tällä tavalla?
Sama moottori, samat oireet ja nimenomaan kovimpien pakkasten yhteydessä. Silmäillen en huomannut mitään vuotoa / vuotoja. Kerrohan jos syy löytyy.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

nipaka kirjoitti:Oujee dänks. Mokoma kampe pitää puhdistaa kun ahtopainetta heiluttelee.
Kannattaa katsoa paremminkin turbon alipaine venttiili ja sen putkien kunto.
Sijainti kuskinpuolen ajovalon vasemmalla puolella lukkopellissä.

Uusi venttiili maksaa noin 30€ ebayssä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Poikkeaako toi 2.4 jtd 20v hihnanvaihto kamalan paljon pikkubussost? Meinaan hihnan kiristimen /muiden huomioon otettavien hilppeiden suhteen. Ahdas se varmasti on, mut jos selvis ensimmäisestä ni miksei tästäkin

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ossiv kirjoitti:Poikkeaako toi 2.4 jtd 20v hihnanvaihto kamalan paljon pikkubussost? Meinaan hihnan kiristimen /muiden huomioon otettavien hilppeiden suhteen. Ahdas se varmasti on, mut jos selvis ensimmäisestä ni miksei tästäkin
Ihan täysin :lol: No, kiristin toki hihnalla on molemmissa :P

Paljon helpompi. Jos 24v busson jakopään tehnyt niin tätä ei tod kannata pelätä.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Hyvä tietää :-D
Kyl sillo ku bussosta irroittaa vesipumppua ja katkeaa 3 pulttia lohkoon käytännös kii, niin on hupi vähissä :lol:
Mut juu.. Huoltokirjas oli et ois vaihettu ___-11___ viimeksi hihna.. Saa nähä pitääkö paikkansa vai olisiko joku tehnyt asian ilman kuittimerkintöjä.. Noh kun saa auton ensiviikolla niin suojat auki ja katsomaan. Toivottavasti ei ole pykinyt hihna.. :crazyeyes: helkatisti yliajalla kyl... Tooodella paljon. Menettääkö järjen jos vaihtaa sen laturinhihnan(?) samaan konkurssiin. Tän topicin alusta katsoin et aika ahdistavas paikas tuntuis olevan ja tottakai pirun tiukas

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, se laturin hihna pitää kuitenkin vaihtaa. Se kuitenkin kitisee :lol:
Äläkä sit osta Contitechin hihnaa. Se kun ei elastinen ole, eli se ylivenyy pääsääntöisesti jokaisella ja jää huutamaan.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Aquatica kirjoitti:No, se laturin hihna pitää kuitenkin vaihtaa. Se kuitenkin kitisee :lol:
Äläkä sit osta Contitechin hihnaa. Se kun ei elastinen ole, eli se ylivenyy pääsääntöisesti jokaisella ja jää huutamaan.
Ok ! hyvä tietää mitä pittää välttää..
Myyjä totesi et joku hieman vikisee kun auto on käynnissä, mietin et onko sit jakopää vai apulaitehihna, noh näkee keskiviikkona.
Onnaakohan muuten tuossa moottoris katsoa hihnan kuntoa jos saisi avattua ne suojapellit niinku bussos, yhtä vaivattomasti siis :-D ?
BT obd-lukijan saapi mukkaa ni pääsee tsekkaa miltä tilanne näyttää historian ja muun osalta. Ainiin ja hehkunvalo palaa! pitänee siis niitäkin vaihdella.. Muistelee 'ilolla' kun vanhaan w124 vaihto (250d) ja katkes se hehku sinne.. :drinking:

Faitsu
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Marras 2017, 20:41
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Faitsu »

159 1.9 jtdm
Kiihdyttäessä turbo tippui pelistä, ei vikavaloja eikä vikakoodeja. Alipaineletkut ok ja imee alipaineen kellolle ja varsi liikkuu mutta ahtopaineet nolla. Muuten toimii normaalisti. Mistähän vikaa etsimään?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Voipi olla MAP anturi rikki tai täynnä nokea.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Mikael J kirjoitti:Noniin. Aamulla olin matkalle lähdössä, mutta auto ei käynnistynyt.
Olen 90% varma, että kyseessä on ns "liimaventtiili"
https://bemmistynyt.vuodatus.net/lue/20 ... aventtiili

Puristukset häviää koneesta. Tämä kirottu vaiva tuli eteen 3 vuotta sitten. Silloin korjaamolla saivat vaivalloisesti käyntiin.
Olen yrittänyt startata konetta jo tusinen kertaa ilman onnistumista.
Onko ideoita mikä auttas?
Kiitos.
Auto hinurilla pajalle 3 vuoden tauon jälkeen. En saanut käyntiin millään. Saivat pajalla kuntoon. Seuraavanlainen diagnooni kuitissa: (autossa oli liimaventtiili oire, irroitetttu tulpat/ kuivattu palotilat. Käynnistys-sumutteella saatu auto pyörimään, käytetty kuumaksi/testattu toiminta OK)
On se pirullinen tuo liimaventtiili kun sattuu kohdalle.

Faitsu
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Marras 2017, 20:41
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Faitsu »

Maunu kirjoitti:Voipi olla MAP anturi rikki tai täynnä nokea.
Turbon akseli poikki ja pakohyrrä rutussa. Uuden turbon metsästys alkaa.

Pölli
Viestit: 24
Liittynyt: 31 Touko 2017, 18:07
Car(s): 159 TBI SW
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pölli »

Nyt taas on mennyt poikki xenon valojen korkeudensäätö palikasta se muovinen osa, mikä sijaitsee etupyörän kupeessa. Eli tämän osan muovitanko http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10261

Tuon varmaan saisi vielä liimaamalla kasaan jos hyvä tuuri kävisi. Onko teistä joku tuota liimaillut tai keksinyt paremman korjauksen, kuin uuden osan laiton?

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Tankkasin eilen tankin täyteen, nollasin matkamittarin ja ajoin kotiin (noin 5km). Tänään käynnistin masiinan aamulla -2 asteessa ja sain puhelun, jonka aikana auto kävi tyhjäkäyntiä 20-30min. Onko normaalia, että matkamittarin ilmoittama keskikulutus nousi tämän tyhjäkäynnin aikana 25 litraa/100km tienoille? :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On.

Kun auto ei liiku, on keskikulutus ääretön (X litraa / 0km), mutta 159:n ajotieturi ei tuota 25l/100km suurempaa keskikulutusta suostu näyttämään, joten lukema jämähtää siihen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Polforea kirjoitti:On.

Kun auto ei liiku, on keskikulutus ääretön (X litraa / 0km), mutta 159:n ajotieturi ei tuota 25l/100km suurempaa keskikulutusta suostu näyttämään, joten lukema jämähtää siihen.
OK. :-D

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Pölli kirjoitti:Nyt taas on mennyt poikki xenon valojen korkeudensäätö palikasta se muovinen osa, mikä sijaitsee etupyörän kupeessa. Eli tämän osan muovitanko http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10261

Tuon varmaan saisi vielä liimaamalla kasaan jos hyvä tuuri kävisi. Onko teistä joku tuota liimaillut tai keksinyt paremman korjauksen, kuin uuden osan laiton?
Minulla napsahti tuo muovitanko keskeltä poikki, kun asensin sen väärään asentoon ylätukivarren vaihdon jälkeen.
Patenttiratkaisuna jäljensin muovitangon mitat ohueen kattopeltiin, jonka reunoille jätin sen verran ylimääräistä, että siitä sai taivuteltua muovitangon toiselle puolelle "kynnet" pitämään tukea paikoillaan.
Ennen kasausta laitoin varmuuden vuoksi liimamassaa väliin ja mattamustaa päälle.
Nyt on kestävä eikä juuri erota korjatuksi. 8)
Tein samalla parannetun version tukivarren ja asentoanturin välisestä koiranluusta. Kaksi kulmaniveltä ja väliin kierretangosta sopiva pätkä.
Oli jo todella heikossa hapessa tuo koiranluu ja toinen nivelistä ruostunut täysin jumiin.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Nyt rupes kuulumaan omituista narinaa vasemmasta renkaasta auton heiluessa esim hitaissa töyssyissä?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Eikös näissä ylätukivarret ollut yleisin narinan aiheuttaja?

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Mullakin on narissut vasemmalla edessä koko talven vaan en ole vielä jaksehtinyt tutkia tarkemmin että mikä siellä narisee. Joskus vaan katoin että alatukivarsi maksaa tyyliin 130€ ja ylätukivarsi 30€, että mukavampihan se ylävarsi ois vaihtaa. Mitenhän tuosta parhaiten varmistuisi mistä se narina tulee?

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Sanoisin, että ala -ainakin kääntäessä.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

hjpp kirjoitti:^^ Sanoisin, että ala -ainakin kääntäessä.
Omassani narisee kyllä enempi joustoissa kuten FinestC:llä, eli olisiko se sitten ennemmin juurikin tuo ylätukivarsi?

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kenties. Ei vaan ole koskaan yläpuoli narskuttanut, kuten vaikka 156:ssa oli tapana, vaikka miten kulahtanut olisikin. Kuiva alapallonivel on aiheuttanut toistaiseksi kaikki möykät, mutta se oirehtii myös (ja eniten) kääntäessä. Toki se hidasteissakin ääntä pitää.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Onko kaikissa 159, samanlainen pikakiinnike akun maakaapelis/ voiko sitä jotenkin kiristää? Emäntä soitti työpaikalta että sähköt olivat kadonneet. Syyksi selvisi löysä maakaapeli.. ilmeisesti ei siis perinteinen liitin

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oikeasti vaikea kysymys:

Miten tietää, onko 159 2.4JTDm:ssä ilmakanavassa lisälämmitin (se PTC, 3x300W)?

ePeristä luulin löytäväni faktaa, mutta tarjoaa alustanumerolla vaihtoehdot:
GS+E140 (ilman lämmitintä, automaatti-ilmastointi)
GS+52Y (lämmittimellä, manuaali-ilmastointi)
GS+52Y+E140 (lämmittimellä, automaatti-ilmastointi)
GS+E204 (lisä-ilmastoinnilla (? taakse säädöt?))
GS+E204+52Y (lisä-ilmatoinnilla + lämmittimellä)

Hhjälp! Seppo tai joku, jotain helpohkoa tapaa selvittää? Jos ei tarvitse purkaa ainakaan paljoa, niin se on fine. Tyyliin jos joutuu hanskalokeron irrottamaan tms. niin se menee vielä kivana puhteena :)

Epäilykseni on kaksialainen: 1) auto on italian tuonti ja 2) hihna ei kitise kuin ihan vähän kylmänä ja 3) lämpöä ei tule kabiiniin ennen, kuin mittari näyttää positiivisia lukuja

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

159 sylkäs avaimen pihalle eikä mene enää sisälle. Mikähän avuksi?

Kaesar
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Elo 2013, 22:26
Car(s): Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kaesar »

jeQQ kirjoitti:159 sylkäs avaimen pihalle eikä mene enää sisälle. Mikähän avuksi?
Kannattaa ensin koittaa se avaimesta irtoava metalliavain työntää siihen avainpesän reunassa olevaan pieneen reikään. Jos sattuisi palauttamaan jonkin jousen. tms oikeaan asentoon.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Koitettu räplätä sillä, ei apuja. Täytyy koittaa kikkailla lisää kun pääsee töistä takaisin. Saa antaa lisää vinkkejä..

Vastaa Viestiin