Muiden merkkien uutuuksia.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

V6 kirjoitti:Jeep will offer Renegade and Compass PHEVs for 2020
At up to 240 horsepower, these bode well for the Alfa Tonale

https://www.autoblog.com/2019/03/05/jee ... ev-geneva/
Lisätietoa lähteestä, joka ei ensimmäisenä lykkää silmille redirectiä johonkin mainostuuttiin:
http://www.jeeppress-europe.com/press/a ... n-geneva-1

Tärkeimmät kohokohdat:
-Sähköllä max 130km/h
-Sähkörange n. 50km
-Yhdistelmäpäästöt <50g/km
-Taka-akseli sähköllä
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Volvo on T8 -malleissa toteuttanut taka-akselin vedon sähköllä. Saat siis valita joko etenemisen tai sähkökäytön talvikelissä. Molempia et saa kuten saat silloin kun sähköapu on vaihteiston jommalla kummalla puolella. Mersun ja Audin toteutus tuo jälkimmäinen.

Itse en ole kokeillut toteutusta mutta kokeilleet moittivat pahasti eripariseksi. Dinosauriskoneen käynnistyminen kestää ja vastaavasti jos haluaa varmistaa etenemisen niin ajotapavalitsinta pitää renkuttaa aina liikkeelle lähdön jälkeen.
Viimeksi muokannut TeroPee, 06 Maalis 2019, 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ ihan normaalitasoa siis toimivuus.

Jossain TM testissä 4-vetoiset katumaasturit kykenivät suoriutumaan haasteesta nimeltä "toinen etupyörä rullien päällä". Jos molemmat etupyörät laitettiin rullien päälle, niin enemmistö autoista hyytyi siihen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Niin hyytyy moni näistä mistä puhutaan kunnon nelivetoina (quadrot ja muut torsenit, samoin kuin moni tikapuurunkoinen maasturi osassa keskilukko vasta maastovälityksellä), tai no uudemmat pääsee jarrujen avulla pois (sutimisenestot jne)
Suoraan vaan suoraa

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ööh, eikös torsen tms. (keskimmäisessä tasauspyörästössä) nimenomaan välitä voimaa myös ei-sutivan päähän?

Tottakai nuo kitumaasturit oli varustettu jarruilla toteutetuin "lukoin". Silläviisiin ne ratkaisivat ongelman "toinen etupyörä sutii". Muistaakseni. Saattoi olla jokin yksilö, mikä ei tästäkään suoriutunut, ainakaan helposti.

Vaan jos 2 etupyörää sutii = no can do, koska takaveto on tarkoitettu näissä pelkästään liikennevalokisojen voittoon liukkaalla kelillä. Useimmat eivät siis suostuneet kytkemään takapään vetoa päälle auton ollessa paikoillaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:^ööh, eikös torsen tms. (keskimmäisessä tasauspyörästössä) nimenomaan välitä voimaa myös ei-sutivan päähän?
Joo ja ei. Toisin kuin usein kuvitellaan, torsen ei ole lukko, vaan kertova tasauspyörästö. Se ei ikinä lukitu, vaan vain jakaa voimaa. Käytännössä pitävämpään päähän saadaan maksimikertoimella kerrottu määrä voimaa verrattuna sutivampaan päähän. Jos siis torsen on 939-tyyppinen 80:20 eli nelinkertainen, niin jos edestä saadaan välitettyä 100Nm, saadaan taakse työnnettyä 400Nm ja eteneminen on hyvää. Vaan jos edestä saadaan välitettyä 0Nm, niin 0*4 on.. 0. Siinä siis on ja pysyy, ellei jarruilla tms saada sinne rullilla olevalle akselille tarpeeksi vastusta, että toisen pään veto riittäisi viemään autoa eteenpäin.

Noita ramppi- ja rullatestejä löytyy esmes Youtubesta n+1 kappaletta. Tähän mennessä nähneilleni yhteistä on, että homman voittaa se auto, jonka mainokset näkyy jossain vaiheeessa taka-alalla. Joka ainoossa on hyödynnetty paitsi omia vahvuuksia, myös muiden heikkouksia. Jos taustalla vilahtaa jossain kohtaa xDrive -logo, niin torseneita poljetaan rullilla ajoavustimet pois päältä (siis myös ilman EDL:ää) ja esitellään että, noh, siinä on. Jos taas taustalla vilahtaa rinkeleitä, ajetaan rullatestissä auto paikoilleen ja ihaillaan miten se on siinä tyhjäkäynnillä tai korkeintaan hyvin kevyellä kaasulla, kun moni sähkökytkinneliveto vaatii sitä kaasua painettavaksi, että lähtee kytkemään.

Oikeamman tuloksen kertoisi testi, jossa oikeasti yritetään härnätä ne ajoavustimet kunnolla esille ja hyödyntää jokaisen auton parhaat toiminnat ja mahdollisuudet, koska se kertoo auton kyvyistä, ei heikkouksista.

TM:n testiä en ole nähnyt, saa linkata jos video on vapaasti tavoitettavissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mielestäni koko keskustelu katuautojen, mukaan lukien "katumaasturien" nelivetojärjestelmien ristiriipunta etc. metsämaasto-ominaisuuksien ihmettely on turhaa. Kadulla toimivat renkaat eivät kuitenkaan toimi kurassa, viilipurkkimuovista tehty "pohjapanssari" putoaa ensimmäisen risun osuessa kohdalle, jne. jne. Yhtälailla oikealla maastotankilla siirtymätaipaleet maantiellä ovat vähemmän mukavia.

Sen sijaan Q4, quattro, xDrive, 4matic, etc. ovat todella loistavia lisävarusteita kaduilla kulkeviin autoihin kesäisin ja talvisin. Kaistanvaihto loskavallin yli on mukavampaa AWD autolla kuin vajaavetoisella samaten kuin talviset mäkilähdöt liikennevaloistakin. Kesällä sateisina päivinä pikkutieltä kun kääntyy ruuhka-aikana 90 astetta 100km/h baanalle on paljon mukavampaa kun tietää että vääntömomentin pyynnöllä on jotain oikeaa vaikutustakin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:Mielestäni koko keskustelu katuautojen, mukaan lukien "katumaasturien" nelivetojärjestelmien ristiriipunta etc. metsämaasto-ominaisuuksien ihmettely on turhaa. Kadulla toimivat renkaat eivät kuitenkaan toimi kurassa, viilipurkkimuovista tehty "pohjapanssari" putoaa ensimmäisen risun osuessa kohdalle, jne. jne. Yhtälailla oikealla maastotankilla siirtymätaipaleet maantiellä ovat vähemmän mukavia.
Sinänsä totta, mutta myös matala-autoissa toteutusten erot vaikuttavat käytökseen ja käytettävyyteen ja osittain niitä voi päätellä noiden testien ja teknisen tiedon pohjalta - mm. sellaiset seikat, että torsen-Q4 voi sutia mistä kulmasta vaan tai että Magna-Q4:ssa etupyörät ei ikinä voi pyöriä takapyöriä kovempaa (rpm, kitkapinnan m/s on sitten eri asia), näkyvät noistakin kun vaan vähän ajatuksella katselee. Informaatiota ei juuri koskaan kannata leimata täysin turhaksi, ellei samalla rajaa scopea todella kapeaksi.
FinPat kirjoitti:Sen sijaan Q4, quattro, xDrive, 4matic, etc. ovat todella loistavia lisävarusteita kaduilla kulkeviin autoihin
...ja samalla vain tuotemerkkejä, jotka eivät kerro, mitä siellä oikeasti on voimaa välittämässä :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: mutta myös matala-autoissa toteutusten erot vaikuttavat käytökseen ja käytettävyyteen
Itse en ole huomannut enää luokkaa ~2008 tai jotain sellaista jälkeen enää awd implementaatioissa isompia eroja kuskin jakkaralta normaalissa katukäytössä. Ihan sama mikä kaupallinen lyhenne siellä ominasuudelle on, implementaatiot ovat allekirjoittaneelle riittävän hyviä. En tosin myöskään kuule eroa hyvin toteutettujen putki- tai transistorivahvistimien välillä enkä erota sitä onko digitaalisen kuva pikselit vangittu nykyaikaisella CMOS tai CCD kennolla.

Jätän AWD hifistelyn kommentoinnin tähän koska en ollut lumpparissa Stelviolla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bnii, osa meistä taasen huomaa ja antaa sen vaikuttaa. Minä puolestani en huomaa eroa oluissa tai viskeissä (ovat lähinnä kaikki yököttäviä), mutta en silti koe tarpeelliseksi teilata keskustelua viskisiepoista tai hyvistä oluista. Samaten minulle salilla käynti on lähinnä muiden puheita ja urheilun seuraaminen on pakkopullaa, jota joutuu joskus sosiaalisen paineen vuoksi hetken sietämään - silti en koe tarvetta teilata keskustelua kylmästä raudasta ja kovista miehistä tahi penkkiurheilusta.

Toki, ellei kaikki, niin vähintään suurin osa 4WD/AWD/XWD/mikä-ikinä-lyhenne-kuvaakaan-vetaria-joka-navalle -järjestelmistä on arkiajoon riittävän hyviä, eikä niiden eroja kaikki kuljettajat välttämättä huomaa. Toisaalta arkiajoon riittävän hyviä on myös ellei kaikki, niin vähintään suurin osa kaupasta saatavista 4- tai 5-ovisista autoistakin, eikä niidenkään eroja kaikki kuljettajat välttämättä huomaa. Ympäristöstä tarkkailtuna ellei kaikki, niin ainakin suurin osa kaupasta saatavista oluista on arki-iltaan riittävän hyviä.

On eri asioita, että mikä on mihinkin tilanteeseen riittävää ja mikä puolestaan parasta ja millaiset erot ovat kenellekin merkityksellisiä. Jos erot yhdelle, tai edes useimmille ovat merkityksettömiä, ei se automaattisesti tarkoita että aiheesta keskustelu olisi muille turhaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ettei nyt vain FinPat olisi hiukkasen trollannut? Varmasti huomaa erilaiset nelikkototeutukset. Tiedän siitä kun itsekin huomaan - enkä ole mitenkään erityinen rattimies, toki auto pysyy tiellä. Paitsi silloin kun on menty erilaisilla nelikolla tahallaan pois tieltä...

Tervetuloa myös katsomaan Oledin kuvaa, kyllä senkin huomaa melkoisen erilaiseksi kuin muut toteutukset.

Kaikessa tässä lienee enemmän oleellista se mitä hakee ja minkä kokee itselle tarpeelliseksi tasoksi oli sitten kyse mistä vain listatuista asioista.

Itse tykkään Polforean tietonurkkausten tavaamisesta, hyvin sopivaa autopalstalle.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://www.youtube.com/user/duszaniespokojna

Tällä kanavalla ei muistaakseni mainostettu mitään automerkkien taustalla, vaan kuivakkaasti vertailtiin mitään autot irtoaa rullilta. Menee viihteenä ainaskin!

Paikalla
FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: On eri asioita, että mikä on mihinkin tilanteeseen riittävää ja mikä puolestaan parasta ja millaiset erot ovat kenellekin merkityksellisiä. Jos erot yhdelle, tai edes useimmille ovat merkityksettömiä, ei se automaattisesti tarkoita että aiheesta keskustelu olisi muille turhaa.
Vaikka jo lupasin olla enempää Off-Topiceilematta niin tarkennan kommunikaatiotani koska näyttää siltä että en osannut sanoa ymmärrettävästi mitä piti ja tahattomasti vaikutin wannabe sensorilta. Siis...

1) Autopalstoilla näkee useasti "kempin lukko"-miesten tarinaa siitä kuinka ainoa oikea neliveto on jokaisesta voimanjakopisteestä lukittavissa. Off-roadissa ihan varmasti näin. En tiedä faktana mutta uskon kyllä jos kerran metsien ja mutakuoppien miehet ovat oikeassa elämässä kokeilleet. Normaalin katuliikenteen joukossa kulkevista autoista puhutaan niin tilanne on aika kaukana tästä. Tähän keskusteluun olen hieman väsynyt koska viiden kilon leka ja Torx kantainen koneruuvi.

2) "AWD toteutukset henkilöautoissa" - keskustelun sen sijaan kyllä ymmärrän hifistelynä vaikka itse en säveliä osaakkaan erottaa. Ihan oikeasti, en pysty normaaliajossa löytämään eroa AWD ominaisuuksen osalta esim. 2004 Jaguar X-Type, 2014 BMW X1 xDrive / BMW 228i xDrive ja 2018 Alfa Stelvio Q4 toteutuksista kuskin penkiltä käsin vaikka kilometrejä on näillä vekottimilla kertynyt. Kaikki lähtevät hyvin liikkeelle ja kaikilla pääse moottoritiellä loskavallin yli, mikään näistä ei jää sutimaan sateiseen kadun kulmaan kun liikenteen joukkoon solahtaa. BMW ja Alfa irroittavat perää kun kaasulla käskee ja kummassakin tietokone nappaa kiinni melko nopeasti jos liikaa hulluttelee. X-Type oli enemmän etuveto ja tomaatin toteutus luistavammasta päästä.

Joo, nyt vaikenen tästä aiheesta. Tämän vuodatuksen jälkeen toivottavasti tästä aiheesta lopullisesti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Raimo Miettinen kirjoitti:https://www.youtube.com/user/duszaniespokojna

Tällä kanavalla ei muistaakseni mainostettu mitään automerkkien taustalla, vaan kuivakkaasti vertailtiin mitään autot irtoaa rullilta. Menee viihteenä ainaskin!
Kiitos! Siinähän sitä on ihan viihdyttävää katseltavaa tiedossa muutamankin hetken ajalle.
FinPat kirjoitti: 1) Autopalstoilla näkee useasti "kempin lukko"-miesten tarinaa siitä kuinka ainoa oikea neliveto on jokaisesta voimanjakopisteestä lukittavissa. Off-roadissa ihan varmasti näin. En tiedä faktana mutta uskon kyllä jos kerran metsien ja mutakuoppien miehet ovat oikeassa elämässä kokeilleet. Normaalin katuliikenteen joukossa kulkevista autoista puhutaan niin tilanne on aika kaukana tästä. Tähän keskusteluun olen hieman väsynyt koska viiden kilon leka ja Torx kantainen koneruuvi.
Tässä komppaan vahvasti. Mutakuopasta noustessa epäilemättä on kivaa, että koko voimalinja pyörii synkissä alusta asti. Toisaalta, heti kun pitää kääntyä, kannattaa ne lukot yleensä aukoa - tähän myös perustuu se, että tavallisemmassa tieliikennekäytössä ne ns. junttilukot ovat nopeasti ellei haitallisia, niin turhia. Toki sillä lukitulla voimalinjalla epäilemättä irtoaa valoista suoralle, mutta yleensä suoran lopussa tulee mutka. Tässä kohtaa ne automaattisemmat ja vähemmän lukkiutuvat systeemit todistavat voimansa, kun auto kyllä irtoaa viivalta, mutta myös kääntyy sinne seuraavaan mutkaan - ja liukkaalla kelillä toimiva arkisempi nelivetototeutus on siinä mutkassakin kuljettajan ystävä, kun pitää kiinni sieltä mistä saa.
FinPat kirjoitti:BMW ja Alfa irroittavat perää kun kaasulla käskee ja kummassakin tietokone nappaa kiinni melko nopeasti jos liikaa hulluttelee. X-Type oli enemmän etuveto ja tomaatin toteutus luistavammasta päästä.
Siinähän sitä käytöseroa jo selkeästi on :)̣

Teknisesti tämä siis juontaa juurensa siitä, että tuossa Jaguarissa on keskellä viskolukolla varustettu tasauspyörästö. Keskitasuri siis päästää akselit pyörimään jonkin verran eri nopeuksilla, kunnes pyörintäero kirraa sen viskolukon kiinni - eli auto pääsee sutaisemaan ensin toisesta päästä ja kiristää nelivedon vasta sitten, eli joko tarjoaa perää tai työntää keulaa. Käytännössä X-Type vissiin sutii mieluummin edestä (tästä omaa kokemusta yhden auton koeajolta, mutta ymmärtääkseni näin ihan alustan/painojakauman/jne puolesta), mikä painottaa etuvetotuntumaa. Vuotta tuoreempi X-Type olisikin vielä erilainen tarina, kun siitä pavunlaskijat karsi tuon viskolukon keskitasurista pois.

Nuo 3 muuta (2 * takaveto-xDrive ja 1* Magna-Q4) puolestaan ovatkin keskenään melko samanlaisia - kaikki perustuvat Magnan Actimax -tekniikkaan ja vievät kiinteän linkin taakse sekä lamellikytkimen kautta kytkevät vetoa myös eteen. Jos kytkin on auki, menee veto vain taakse ja jos kytkin on täysin kiinni, pyörii molemmat kardaanit samaa vauhtia. Näin ollen etupyörät ei voi ikinä pyöriä takapyöriä kovempaa eikä takaa ikinä vetoa saa pois, mikä puolestaan tuo takapainoisemman tuntuman.

Molemmat toteutukset vievät perille ja selviävät siitä, että jompi kumpi akseli on ilmassa - eivät kuitenkaan varsinaisesta ristiriipunnasta, jossa molemmilta akseleilta yksi pyörä on ilmassa (niinkuin ei mikään muukaan nelivetototeutus) ilman akselikohtaisia lukkoperiä (no, yksikin todennäköisesti riittää) tai EDL:ää. ;)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Joo ja ei. Toisin kuin usein kuvitellaan, torsen ei ole lukko, vaan kertova tasauspyörästö. Se ei ikinä lukitu, vaan vain jakaa voimaa. Käytännössä pitävämpään päähän saadaan maksimikertoimella kerrottu määrä voimaa verrattuna sutivampaan päähän. Jos siis torsen on 939-tyyppinen 80:20 eli nelinkertainen, niin jos edestä saadaan välitettyä 100Nm, saadaan taakse työnnettyä 400Nm ja eteneminen on hyvää. Vaan jos edestä saadaan välitettyä 0Nm, niin 0*4 on.. 0. Siinä siis on ja pysyy, ellei jarruilla tms saada sinne rullilla olevalle akselille tarpeeksi vastusta, että toisen pään veto riittäisi viemään autoa eteenpäin.
Kiitokset valituksesta, taas on tuskan määrää lisätty.

Testi, mitä muistelin, taisikin olla TM 10/2013 "Edessä luminen mökkitie". Pelkkä mäen nousu oli liian helppo kaikille, minkä jälkeen kokeiltiin 1300 kg henkilöauton hinaamista ylämäkeen. Siinä sitten ryytymiset jo alkoikin mm. vaihteiston ylikuumenemisen vuoksi. No, ei näitä nyt varsinaisesti moiseen puuhaan olekaan tarkoitettu. Vaan rupesi testin edetessä niitä outouksiakin löytymään. RAV4 ei osannut lumihangessa möyrittäessä ottaa takapyöriä apuun ja veti itsensä loppuviimeeksi tilttiin, kuten merkin perinteisiin kuuluu. Muistaakseni jossain talvitestissä liukkaaseen mäkeen peruutuksen jälkeen luottopeli piti buutata irrottamalla akkukaapeli. Tätä ennen ei päässyt enää eteen eikä taakse. Subaru oli hyvä etenemään, muttei osannut välittää voimaa takapyörille peruutettessa. Moni muu auto arpoi randomilla, meneekö voimaa mihin päähän ja/tai ylikuumensi kytkimensä jo muutamalla liikkellelähdöllä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Painavaa kärriä tulee joskus vedettyä. Toistaiseksi kyllä enimmäkseen etuvedolla, kun on edes jossain määrin voinut vaikuttaa siihen, millaiseen paikkaan kuorman kanssa menee. Aika rajoilla on kyllä oltu, mutta selvitty viimeistään lapiolla.

Neliveto, joka päästää toisen akselin sutaisemaan ennen toisen kytkemistä, menettää pelin heti. Näissä oloissa ne erot kasvaa isoiksi, eikä silti ole kyse mistään oudoista harrastuksista - ihan vain yritetään kuskata polttopuukuormaa tai vetää venetraileria rannasta. Lumivallien ylitykset kaistanvaihdoissa ja perustyömatka-autoilu onnistuu vaikka takavedolta ilman sähköapuja, ja liikennevaloista kaikki nelivedot lähtee ihan yhtä hyvin - paitsi jos sattuu olemaan vähän enemmän kuormaa vedettävänä. Umpeen tuiskuttanut tie on toinen, missä erot tulee esiin, ja näillä korkeuksilla ei kyse ole kaikille poikkeusolosuhteista.

Pitkä neliveto-Hiace oli hyvä juhta paritonnisen kärryn veivaamiseen hangessa. Siinä ne olisi kitumaasturit olleet ihmeissään. :lol:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuo Subarun peruutusongelma on merkkifoorumilla toisinaan esiin nouseva ihmeellisyys. Subarulla sinänsä on monta täysin erilaista nelivetoratkaisua, mutta peruutusongelma kuulostaa sähköisesti ohjatulta monilevykytkimeltä, joka omassakin pesukoneessani on. Sehän on siitä hauska, että molemmilla akseleilla on aina edes jonkin verran momenttia, ja mitä enemmän kaasua painaa, sen nopeammin mennään kohti 50/50-voimanjakoa. Pidon menetystä ei siis tarvitse odottaa, jotta taka-akseli tulisi mukaan. Paitsi jos vaihteenvalitsin on R-asennossa :roll: Tälle ei mielestäni ole muuta selitystä kuin jokin outo ajatusvirhe kytkimen ohjauksen speksauksessa. Vaan entä sitten, eihän mikään sähköisesti ohjattu voi olla oikea neliveto :mrgreen:

Mutta siis, näitä yhä yleisemmiksi käyviä nelivetoratkaisuja, joissa polttomoottori ajaa yhtä akselia ja sähkömoottorit toista ilman mekaanista kytkentää akselien välillä, ei pidä tuomita kokeilematta. On täysin järjestelmän ohjelmoinnista, ja siis viime kädessä halutusta ominaisuuksien painotuksesta kiinni, miten hyvin se toimii. Hybridissä on tietenkin usein kova halu optimoida energiankulutusta ja pitää siksi vain yksi voimalinja käytössä kerrallaan. Mikään tekninen seikka ei silti estä molempien ajamista rinnan kaikissa tilanteissa kunhan vain tankissa on polttoainetta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja unknown »

"Kärry" ei "Kärri"
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Oikeastaan se on "vaunu." :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Joskus 2000-luvun alkupuolella pääsi kerran pätemään. En enää muista tarkkaan mikä, mutta jokin tuon ikäkauden crossover-nelikko (ehkä RAV4 tai CRV) se oli joka yritti saada busteria järvestä ylös veneramppia pitkin. Sellainen huono murentunut ja suht jyrkkä betoniramppi alla. Muistaakseni se ei vetänyt kun etusilla vai peräti vaan toisella etusella eikä busteri tietty mihinkään noussut. Kaveri vähän kiroili kun oli vaihtanut Pajeron vai Land Cruiserin pois ja tuon CUVin tilalle. Kävin hakemassa oman jäärataladan jossa tiuha kemppiperä ja TC keulilla. Pari kaveria konttiin lisäpainoksi ja hyvin nousi Busteri järvestä. Pikkuisen kyllä kytkin tuoksahti :lol:

Mitä itse maastossa möyrinyt, niin lukot on kyllä kivat, mutta yllättävän pitkälle menee ilmankin jos vaan alusta myötää riittävästi ja koittaa ajaa fiksusti. Tosin väkisin on jossain vaiheessa ristiriipunnassa tai sitten vain toisen puolen pyörät maassa. Silloin ei oikein muu auta kun kaikkien pyörien veto. Jos yhtään on maasto kohtuullinen, niin silloin ei oikein lukkoja kaipaa. Toki lukoilla voi roiskia paljon huolettomammin. Tosin itse olen toistaiseksi normaaliliikenteessä pärjännyt kahdella vetävällä pyörällä. Tuntuu hullulta kuskata mukanaan koko vuosi lisätekniikkaa jota ei tarvitse välttämättä edes joka vuosi. Toki nelikko menee loskavallin yli eleettömästi, mutta menee siitä vajaavetoinenkin pienellä nytkähdyksellä. Jostain syystä se on aika usein nelikko mitä saa käydä jostain metsäautotieltä nykimässä irti. Aika nopeasti myös maavara rajoittaa menoa enempi mitä vetävien pyörien määrä. Ei tästä kauaa ole kun etuvetoisella ja kitkarenkaisella Freemontilla kävin nyppäämässä 4wd Volvoa lumesta irti. Toki vajaavetoinen välillä vähän verkkaisesti lähtee vaikka liikennevaloista, mutta aina on liikkeelle päässyt.

Tosin itse en oikein ymmärrä myöskään esimerkiksi automaatti-ilmastointia. Kuitenkin kolme pyöriteltävää nuppia on aika nopea ja helppo säätää siinä missä jonkun nappulahelvetin tai kosketusnäytön takana oleva automaattiaivo tuntuu aina touhuilevan vähän omiaan etenkin talvella.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Gasket kirjoitti:Tosin itse en oikein ymmärrä myöskään esimerkiksi automaatti-ilmastointia. Kuitenkin kolme pyöriteltävää nuppia on aika nopea ja helppo säätää siinä missä jonkun nappulahelvetin tai kosketusnäytön takana oleva automaattiaivo tuntuu aina touhuilevan vähän omiaan etenkin talvella.
On se kumma juttu nämä erilaiset mieltymykset, itselle kun manuaali-ilmastointi ei tunnu sopivan mitenkään, aina on joko liian kylmä tai liian kuuma. Toisaalta en osaa sanoa nappulahelveteistä enkä kosketusnäytöistä, 90-luvun Volvon automaatti-ilmastointi ei kuitenkaan sooloile minään vuodenaikana.
Operating at the speed of dark

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Mielestäni automaatti-ilmastointi jossa on kunnon käsisäätö mahdollisuus on kätevin,omassa ceedissä voi säätää automaattia vaikka talvirukkaset kädessä.Toki ei se ole niin muodikkaan näköinen kuin jokin jätti kosketusruutu,mutta onneksi ei itseä haittaa yhtään.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mielenkiintoista miten autoista välittävät ihmiset painottavat intohimon kohteitaan eritavalla. Ja toki myös oikeasti tervettäkin!
Jotta muiden merkkien uutuus olisi itselle ykkösautoksi vaihtoehto, jotkin asia ovat oleellisia (ajettavuuden ja laadun lisäksi).

Pakolliset:
- Automaatti (kunhan 2 poljinta)
- Bensa tai hybridi (kunhan juo bensaa)
- Neliveto (ainakin joissain oloissa neljä pyörää toimittaa voimaa ajoalustalle)
- Peruutuskamera
- Ilmastointi (jos manuaalinen tulisi vastaan, niin ei haittaisi - mutta en ole kyllä niitä nähnyt ihan hetkeen)
- 0-100 km/h kiihtyvyys alle 10 sekunnin

Plussaa:
- Automaatti on momenttimuuntimella
- Moottori on pitkittäin
- 0-100 km/h alle 8 sekunnin
- Viihdekeskus on asiallinen ja audio on kunnollinen
- Takaluukku on pysty/viistoperä ja aukeaa sähkömoottorilla
- Ajoavusteet saa ainakin osin kytkettyä pois päältä

Kakkosauto N/A - ei tule hankittua uutena, mutta jos mielenhäiriö tulisi, niin rajoituksia ei olisi ihan noin paljoa.

Täydellinen dealbraker minkä tahansa auton osalta - vetokoukku. Mutta kun uusista puhutaan, niin eipä sitä tarvitse listalta ruksia. :silly:

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:Mielenkiintoista miten autoista välittävät ihmiset painottavat intohimon kohteitaan eritavalla. Ja toki myös oikeasti tervettäkin!
Jotta muiden merkkien uutuus olisi itselle ykkösautoksi vaihtoehto, jotkin asia ovat oleellisia (ajettavuuden ja laadun lisäksi).

Pakolliset:
- Automaatti (kunhan 2 poljinta)
- Bensa tai hybridi (kunhan juo bensaa)
- Neliveto (ainakin joissain oloissa neljä pyörää toimittaa voimaa ajoalustalle)
- Peruutuskamera
- Ilmastointi (jos manuaalinen tulisi vastaan, niin ei haittaisi - mutta en ole kyllä niitä nähnyt ihan hetkeen)
- 0-100 km/h kiihtyvyys alle 10 sekunnin

Plussaa:
- Automaatti on momenttimuuntimella
- Moottori on pitkittäin
- 0-100 km/h alle 8 sekunnin
- Viihdekeskus on asiallinen ja audio on kunnollinen
- Takaluukku on pysty/viistoperä ja aukeaa sähkömoottorilla
- Ajoavusteet saa ainakin osin kytkettyä pois päältä

Kakkosauto N/A - ei tule hankittua uutena, mutta jos mielenhäiriö tulisi, niin rajoituksia ei olisi ihan noin paljoa.

Täydellinen dealbraker minkä tahansa auton osalta - vetokoukku. Mutta kun uusista puhutaan, niin eipä sitä tarvitse listalta ruksia. :silly:
Meillä aikalailla sama kriteeristö, mutta käyttövoiman kanssa en ole niin nirso ja vetokoukun puute on käyttiksessä dealbraker. Kun täytyy saada sitä mielenhäiriössä hankittua kakkos-/harrasteautoa kiskottua paikasta toiseen.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

https://www.apu.fi/artikkelit/fiat-julk ... kustomoida

Apua, uutuus Italiasta! Vieläpä ajassa kiinni.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ihan tulee vanhat ajat mieleen. Ne, kun Italiasta tuli jotain uudenlaista konseptia.

Mitähän siellä on tapahtunut? :shock:

Muotoilu ei kyllä ole kovin onnistunutta. Siis ihan ok perusskoda-tasoa, mutta on siellä parempaankin pystytty. Jospa konsepti vielä kehittyy.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

B-Mersu HS autoliitteessä 16.3. Toimittaja on saanut tukiopetusta terminologiassa joltakulta foorumulaiselta? :lol:

"Vaakasuorat ovenkahvat näyttävät kromatusta pölynimurin putkesta sahatuilta. Ovissa ja kojelaudassa on harjatusta alumiinista tehdyt isot upotukset, jotka voisi olla leikattu astianpesukoneen ovesta. Kodinkone-estetiikka alleviivaa sisustuksen arkisuutta."
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ainakin palstatoveri lerpulle surullisia uutisia:
https://www.carscoops.com/2019/03/bmw-3 ... the-works/

GT oli omasta mielestäni ehdottomasti rumin 3-sarjalainen mutta samalla äänettömin, mukavin ja stabiilein maantiellä ja tilaa oli enemmän kuin farmarissa. No, aikansa kutakin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^juu, tätä jo jonkin aikaa ounasteltiin. Olihan tuo hiukan outolintu koko elämänsä ajan. Sattui vaan osumaan tasan omiin tarpeisiin! Onneksi oma on sen verran uusi ettei korvaajalle ole hoppua. Tässä kohtaa hyvä tuon hinnakkaamman laitoksen kanssa olla ihan rauhassa (verotus tms)... Enkä vaihda jos ei kunnollisia ehdokkaita löydy - tähän tulee 10 tkm vuoteen ja parikymppää kasassa. Edellinen hajosi 76tkm, joten jos edes samaan pääsis ni sinne on reilu 5 vuotta matkaa! :mrgreen:

Sääli silti että sai kirveestä, fanitan mallia. Erinomainen perheauto.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Manu »

Uusi Fiat 500 Giardiniera (neljäovinen) saapuu, tosin ehkä vasta vuonna 2022! :roll:

https://www.clubalfa.it/58297-fiat-500- ... importanti

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja unknown »

insinörtti kirjoitti:B-Mersu HS autoliitteessä 16.3. Toimittaja on saanut tukiopetusta terminologiassa joltakulta foorumulaiselta? :lol:

"Vaakasuorat ovenkahvat näyttävät kromatusta pölynimurin putkesta sahatuilta. Ovissa ja kojelaudassa on harjatusta alumiinista tehdyt isot upotukset, jotka voisi olla leikattu astianpesukoneen ovesta. Kodinkone-estetiikka alleviivaa sisustuksen arkisuutta."
MAANPETTURI! Ei mersusta saa kirjoittaa mitään negatiivistä! Ne ei ruostu, ne ei ruostu, ne ei ruostu...
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

Uus Corolla ajo eilen vastaan. Pirteen näkönen auto. Tänään kävin kattomassa huvikseen sitä paikallisessa myyjä liikkeessä, paljon on parannettu asioita kyllä vs. omaan Aurikseen. Esim.se hieno ja suuren suuri kosketusnäyttö on nyt saanut napit takasin, siis napit ihan kunnolliset napit. Mahtavaa.
Muutenkin koko sisusta oli selkeempi ja elegantimpi, materiaalit pehmeempiä ja ratti vähän uusiksi muotoiltu. Keula ja perä on mun mielestä mennen tullen parempi kuin Auriksessa, joka on vähän väkisin muotoiltu etenkin takaa....
Nähtäväksi jää sitten se, että onko Auriksen nolla ohjaustuntuma saatu paremmaksi Corollaan, nyt tuo Auris on vähän kuin pullaa ajaisi, ei mitään tuntoa mihinkään suuntaan.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

S_A kirjoitti:Uus Corolla ajo eilen vastaan. Pirteen näkönen auto. Tänään kävin kattomassa huvikseen sitä paikallisessa myyjä liikkeessä, paljon on parannettu asioita kyllä vs. omaan Aurikseen. Esim.se hieno ja suuren suuri kosketusnäyttö on nyt saanut napit takasin, siis napit ihan kunnolliset napit. Mahtavaa.
Muutenkin koko sisusta oli selkeempi ja elegantimpi, materiaalit pehmeempiä ja ratti vähän uusiksi muotoiltu. Keula ja perä on mun mielestä mennen tullen parempi kuin Auriksessa, joka on vähän väkisin muotoiltu etenkin takaa....
Nähtäväksi jää sitten se, että onko Auriksen nolla ohjaustuntuma saatu paremmaksi Corollaan, nyt tuo Auris on vähän kuin pullaa ajaisi, ei mitään tuntoa mihinkään suuntaan.

Jep. Uusi Corollahan on kooltaan väistyvää Avensista vastaava. Varsinkin farkku on kivan näköinen.
Siihen saa myös tykimpää hybridiä. Kunhan se 200h - farkku on Seinäjoella koeajettavissa käyn kokeilemassa.
Ohjaustuntuma Auriksessa ei ole parasta A-luokkaa, mutta ei nyt pöllömpi normiajossa. Oma ranking omien ja jälkikasvun
autojen ohjauksen tunnokkuudesta nautinnollisessa mutkatieajossa on : 116-Giulietta, 156, Mondeo mark4 ( aika lähellä Alfaa),
Auris Sw, Picasso ja C5 X7.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jiitee kirjoitti:
S_A kirjoitti:Uus Corolla ajo eilen vastaan. Pirteen näkönen auto. Tänään kävin kattomassa huvikseen sitä paikallisessa myyjä liikkeessä, paljon on parannettu asioita kyllä vs. omaan Aurikseen. Esim.se hieno ja suuren suuri kosketusnäyttö on nyt saanut napit takasin, siis napit ihan kunnolliset napit. Mahtavaa.
Muutenkin koko sisusta oli selkeempi ja elegantimpi, materiaalit pehmeempiä ja ratti vähän uusiksi muotoiltu. Keula ja perä on mun mielestä mennen tullen parempi kuin Auriksessa, joka on vähän väkisin muotoiltu etenkin takaa....
Nähtäväksi jää sitten se, että onko Auriksen nolla ohjaustuntuma saatu paremmaksi Corollaan, nyt tuo Auris on vähän kuin pullaa ajaisi, ei mitään tuntoa mihinkään suuntaan.

Jep. Uusi Corollahan on kooltaan väistyvää Avensista vastaava. Varsinkin farkku on kivan näköinen.
Siihen saa myös tykimpää hybridiä. Kunhan se 200h - farkku on Seinäjoella koeajettavissa käyn kokeilemassa.
Ohjaustuntuma Auriksessa ei ole parasta A-luokkaa, mutta ei nyt pöllömpi normiajossa. Oma ranking omien ja jälkikasvun
autojen ohjauksen tunnokkuudesta nautinnollisessa mutkatieajossa on : 116-Giulietta, 156, Mondeo mark4 ( aika lähellä Alfaa),
Auris Sw, Picasso ja C5 X7.
Juu mulle riittää kyllä toi köyhempi 1,8 koneinenkin. No on se ohjaus aika..tunnoton kyllä. Ajoin 2017 Peugeot 405:sta riittävän lujaa ja riittävän pitkään, jossa tuntu että toi Auriksen ohjaus on aika syvältä.......... Mutta minkäs teet.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:tuntu että toi Auriksen ohjaus on aika syvältä.......... Mutta minkäs teet.

...vaihdat autoa? :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Laatuun pitää vain tottua 8)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
S_A kirjoitti:tuntu että toi Auriksen ohjaus on aika syvältä.......... Mutta minkäs teet.

...vaihdat autoa? :)
Ohjauksen tuntumaan tottuu aika nopeasti. Eniten treeniä itselle aiheutti C5 X7:n lentävä matto-ohjaus plus superpehmeä
mukavuusviritteinen alusta, mutta silmillä kun ajaa eikä takapuolituntumalla niin hyvin menee sitikallakin :wink:

Laaduttomuuteen ei pidä käyttöautossa tottua ,vaan pitää vaatia laatua. Säästää hermoja ja ajankäyttöä mukavampiin asioihin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://www.autotie.fi/uudet-autot/Toyo ... ium/224418

Seison korjattuna, vain 132 kW (linkissä speksit)

Teknavi HB-mallista : https://teknavi.fi/autot/ensituntuma-to ... on-titteli



Kuva
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Ohjauksen tuntumaan tottuu aika nopeasti. Eniten treeniä itselle aiheutti C5 X7:n lentävä matto-ohjaus plus superpehmeä
mukavuusviritteinen alusta, mutta silmillä kun ajaa eikä takapuolituntumalla niin hyvin menee sitikallakin :wink:
Aito Citroën on oma lukunsa, se on tehty nimenomaan matkustamiseen ja siksi tuokin C5 on varustettu viidellä matkustajapaikalla. C5:n pehmeys ei siis rajoitu ohjaustuntumaan, vaan koko auto korostaa sitä, aina jousituksesta istuimiin asti.
Jiitee kirjoitti: Laaduttomuuteen ei pidä käyttöautossa tottua ,vaan pitää vaatia laatua. Säästää hermoja ja ajankäyttöä mukavampiin asioihin.
Niin, siksi minä vaihtaisin laaduttomalla ohjaustuntumalla varustetun käyttöauton pois.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Ohjauksen tuntumaan tottuu aika nopeasti. Eniten treeniä itselle aiheutti C5 X7:n lentävä matto-ohjaus plus superpehmeä
mukavuusviritteinen alusta, mutta silmillä kun ajaa eikä takapuolituntumalla niin hyvin menee sitikallakin :wink:
Aito Citroën on oma lukunsa, se on tehty nimenomaan matkustamiseen ja siksi tuokin C5 on varustettu viidellä matkustajapaikalla. C5:n pehmeys ei siis rajoitu ohjaustuntumaan, vaan koko auto korostaa sitä, aina jousituksesta istuimiin asti.
Jiitee kirjoitti: Laaduttomuuteen ei pidä käyttöautossa tottua ,vaan pitää vaatia laatua. Säästää hermoja ja ajankäyttöä mukavampiin asioihin.
Niin, siksi minä vaihtaisin laaduttomalla ohjaustuntumalla varustetun käyttöauton pois.
Pieni haitta, jos käyttö huoletonta ja käytössä lisäksi 2 Alfaa ja 4 moottoripyörää... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Toki joo, jos ei sillä autolla aja. Itse istuskelen autossa sen verran paljon, että mieluummin jätän ne pienetkin haitat pois ja valitsen etenkin käyttöauton niin, että siinä viihtyy.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Sen verta nykyisessä Scudossakin on ärsyttäviä seikkoja, että tekisi jo mieli pistää vaihtoon, mutta talouslaskelmat ei kannata ajatusta..

Seuraavaksi ehkä Fiat Talentoa, siis tätä uutukaista ei sitä wanhaa Ducaton sivumallia. Tuokin pitäisi keretä koeajamaan, olen ajanut kohtuupaljon vanhemmalla Primastarilla ja siinä haittasi eniten ohjauksen jäykkyys keskialueella.

Scudolla kun pystyy maantiellä ajamaan höyhenenkevyellä hipaisuotteella, niin tuo Opel/Renault/Nissan taas vaatii keskitetystä asennosta poikkeamiseen ihan julmetusti voimaa, pakko melkein ajaa kahdella kädellä tai ainakin kunnon otteella. Toivottavasti tuo olisi korjattu tähän viimoiseen malliin.

Noissahan on vähän erikoinen tilanne, kun pösö osti Opelin ja nyt Opel siirtyi Fiatin tilalle tähän Jumpy/Expert/Proace -pakumallistoon ja Fiat puolestaan Opelin tilalle Nissan/Renault mallistoon Talentolla. Joka kaiketi tehdään Ranskassa. Opelit kai tehdään edelleen Briteissä.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Jiitee kirjoitti:Pieni haitta, jos käyttö huoletonta ja käytössä lisäksi 2 Alfaa ja 4 moottoripyörää... :wink:
Käyttiksessä vietetään eniten ajotunteja. Miksi pitäisi siinä sietää huonoa ajotuntumaa?
Harrastepelissä siedän epämukavuudet. Siinä harrastetaan eikä siirrytä paikasta toiseen. Fiat 600 rättirenkailla ei edusta parasta ajettavuutta. Kiva kuitenkin kylillä käydä kesäsunnuntaisin jäätelöllä. :-D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

nipaka kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Pieni haitta, jos käyttö huoletonta ja käytössä lisäksi 2 Alfaa ja 4 moottoripyörää... :wink:
Käyttiksessä vietetään eniten ajotunteja. Miksi pitäisi siinä sietää huonoa ajotuntumaa?
Harrastepelissä siedän epämukavuudet. Siinä harrastetaan eikä siirrytä paikasta toiseen. Fiat 600 rättirenkailla ei edusta parasta ajettavuutta. Kiva kuitenkin kylillä käydä kesäsunnuntaisin jäätelöllä. :-D
Vaimo ajaa hybriidillä 18 km:n työmatkan ja silloin tällöin pitempiä ammailukeikkoja
yhdessä menemme sillä Tre- Turku-suuntiin. Auriksen kyyti on kyllä mainettaan parempaa.
Kaupunkiliikentesssä tämä laskee stressiä, koska näissä on oikeasti toimiva stop-go ja
saumaton sekä huomaamaton sähkön ja polttiksen yhteiskäyttö.
Lisäksi Toyotoissa on yleensä se hyvä puoli, että ne paranevat vanhetessaan :wink:

Ok, ajan Auriksella n. 3000 km vuodessa , C5 noin 10 000 km ja 156 noin
15 000 km vuodessa.Loput n 5000 km prätkillä ja museo-Alfalla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruuhkajumpassa hybridi epäilemättä on varsin kotonaan. Eikä se Toyota muutenkaan sinällään huono auto ole, mutta jos se ei ole miellyttävä, niin on aivan validi vaihtoehto viedä se kauppaan ja poimia sieltä jotain miellyttävää tilalle. Eikä valikoima tässä kohtaa rajoitu Toyotaan ja Alfaan, vaan maailmassa on paljon muitakin vaihtoehtoja, joista voi löytää itseä miellyttävän kokonaisuuden.

Autoissa on pirusti valikoimaa, ei kannata kärvistellä sellaisella joka harmittaa. Elämänlaatu paranee, kun harmitus vähenee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:Ruuhkajumpassa hybridi epäilemättä on varsin kotonaan. Eikä se Toyota muutenkaan sinällään huono auto ole, mutta jos se ei ole miellyttävä, niin on aivan validi vaihtoehto viedä se kauppaan ja poimia sieltä jotain miellyttävää tilalle. Eikä valikoima tässä kohtaa rajoitu Toyotaan ja Alfaan, vaan maailmassa on paljon muitakin vaihtoehtoja, joista voi löytää itseä miellyttävän kokonaisuuden.

Autoissa on pirusti valikoimaa, ei kannata kärvistellä sellaisella joka harmittaa. Elämänlaatu paranee, kun harmitus vähenee.

Joo, noin se menee. Kukin tyylillänsä ja omien mahdollisuuksien mukaan.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
S_A kirjoitti:tuntu että toi Auriksen ohjaus on aika syvältä.......... Mutta minkäs teet.

...vaihdat autoa? :)
Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo pitää kattoa. :D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:Ruuhkajumpassa hybridi epäilemättä on varsin kotonaan. Eikä se Toyota muutenkaan sinällään huono auto ole, mutta jos se ei ole miellyttävä, niin on aivan validi vaihtoehto viedä se kauppaan ja poimia sieltä jotain miellyttävää tilalle. Eikä valikoima tässä kohtaa rajoitu Toyotaan ja Alfaan, vaan maailmassa on paljon muitakin vaihtoehtoja, joista voi löytää itseä miellyttävän kokonaisuuden.

Autoissa on pirusti valikoimaa, ei kannata kärvistellä sellaisella joka harmittaa. Elämänlaatu paranee, kun harmitus vähenee.
Hybridistä oon sitä mieltä kun on takana lähes 40 000km auriksella, Hybridillä, että kaikista parhaimmillaan se on maanteillä, 50-60 alueilla. Kaupungissa osaava kuljettaja pystyy kyllä taikomaan, mutta kuinka moni oikeasti ajattelee mitä tekee sillä tuola? Pitää todella ennakoida, todella miettiä, todella keskittyä, jos sen mittarin haluaa pitää kaupungissa matalissa lukemissa. Mutta maantiellä, 50-80kmh alueilla, oon päässyt sellasia 4-4,5L litran lukemia rajotusten mukaan ajamalla käsittäen jopa Riihimäeltä motaria kotiin pätkän 120kmh taulussa alle 5 litralla kuorman kanssa. JOten en tiedä sitten tosta kaupunki ajosta, totta on että se käy sähköllä hyvin pitkät pätkät, mutta se jatkuva kiihdytä jarruta pysähdy kiihdytä jarruta pysähdy ajo syö vaan yksinkertasesti sen kulutuksen ylös.

Mutta tähän tää menee, tämä maailma............................ Jos minulla olisi rahaa mulla ois jotain muuta ehkä tai sitten ei. Mutta harrastepelinä olisi 2-3 tietynlaista ja merkkistä autoa...................
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ saanko arvata Nissan GT-R ja ,,,, Alfa GTam 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jiitee kirjoitti:^ saanko arvata Nissan GT-R ja ,,,, Alfa GTam 8)
Öööööööö ei. :D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Vastaa Viestiin