Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ku vuoden vetkutellu niin mitäs sitä enää hötkyilemään. Juosta karkuun vai liikkeeseen?
Tuossa on ainakin pitkä keskusteluketju aiheeseen A6 4F liittyen: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65195

Tuon ikäiset on ihan yksilöitä. Voi olla viattomia tai sitten ei. Yleensä ei. Yksi iso (ja auton arvoon nähden kallis) vikakohde jäi vielä huomioimatta. Vaikka laatikko on ZF6HP:n niin ei se silti ihan ongelmaton ole Audissakaan: http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=167110. Aiheeseen liittyvää keskustelua tässäkin: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32189

Audiclubin foorumilta yleensä löytyy apua tai tietoa niiden korjaamosuositusten lisäksi. Ei tosin pidä hätkähtää jos apua ei tule ilman vikakoodeja koska niistä selvää yleensä todella paljon ja ilman koodeja korjaaminen on puhdasta arvailua.

Tuon Audi-yhteisön hyvä puoli on erilaiset ajotapahtumat, jotka pääsääntöisesti eivät maksa jäsenelle mitään. Tuossa tämän vuoden kalenteri:

2.2. Jämi ACF Winter Driving School
22-23.2. Rovaniemi
9.3. Mäntyharju
23.3. Levi
4-5.5. Classic Motor Show
5.5. Alastaro
xx.6. Nürburgring omatoimimatka (päivämäärät varmistuvat myöhemmin)
15.6. Kesäcruising
27.7. Ahvenisto
31.8. Pärnu
5.10. Alastaro

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ei voi olla kommentoimatta kun juuri ollu nyt viime viikosta asti ajossa tuollanen automaatti 3.0 TDI Quattro A6, pari vuotta vanhempaa mallia mutta samaa koria. Antaa kyllä hienon kyydin ikä- ja hintaluokassaan sekä nelikko vetää hienosti talvisissa olosuhteissa, yllättävänkin takapainotteisesti halutessa. Ei tosin säväytä itseä muuten niin että tällä sen enempää muuten vaan lähtisi ajelemaan mutta työmatkaa ollut kyllä mukava ajaa vrt esim 156:een. Jotain vikoja tässä yksilössä ilmennyt; sahaa kylmänä normaalia kauemmin ennenkuin käynnistyy sekä kuskin puoli puhaltaa kuumaa vaikka säätäis kylmälle.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Macela kirjoitti:Ei voi olla kommentoimatta kun juuri ollu nyt viime viikosta asti ajossa tuollanen automaatti 3.0 TDI Quattro A6, pari vuotta vanhempaa mallia mutta samaa koria. Antaa kyllä hienon kyydin ikä- ja hintaluokassaan sekä nelikko vetää hienosti talvisissa olosuhteissa, yllättävänkin takapainotteisesti halutessa. Ei tosin säväytä itseä muuten niin että tällä sen enempää muuten vaan lähtisi ajelemaan mutta työmatkaa ollut kyllä mukava ajaa vrt esim 156:een. Jotain vikoja tässä yksilössä ilmennyt; sahaa kylmänä normaalia kauemmin ennenkuin käynnistyy sekä kuskin puoli puhaltaa kuumaa vaikka säätäis kylmälle.
Tuossa infoa tuosta kuskin paahtamisesta.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86919

Ongelman ydin on vesivettiili, joka kannattaa vaihtaa.
Vaihdossa menee 15min- ääretön, riippuen tekijästä.
Vaihdon jälkeen järjestelmän ilmaus ja vähän nestettä lisää.
Pari ilkeää letkuklemmaria löytyy, joihin on hyvä olla niille tarkoitetut pihdit.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

^ Kappas, no tuohan on selvä tapaus, kiitos.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Se tuossa koeajossa nousi hieman kysymykseksi että ovatko hieman äänekkäitä? Oli kyllä jotku halppis nastat mutta toisaalta asfaltti ei ollut sula. Mielestäni ei ollut laakeri ääni kun pysyi niin tasaisena eikä ollut oikein suuntaa. Sellainen yleis "vollotus".
Takapainoisuus oli kyllä plussaa ja mielestäni juuri sopivasti. Olen varsin kädetön viemään autoa mitenkään kovaa tai näyttävästi mutta tuossa ainakin tuntui että auto meni siihen asentoon että tuntui makealta ja kaasua oli helppo annostella.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Bemarin puskuria kolhittiin, joten auto maalaukseen ja sijaisautoa alle tötöilijän vakuutuksista.

(Vein auton tänään korjaukseen, mutta jo perjantaina epäonni kurvasi vanhan Opelin muodossa baijerilaisen kylkeen ja jätti painauman takaoveen. Asiat laitettiin virkakoneiston rattaisiin, koska Opelin ratin taakse istunut seniili pappa ei tunnustanut tapahtunutta. Onneksi tapahtuman näki kaksi ulkopuolista.)

Sijaisautoksi kuin pyytämättä tuli myös Opel. Rüsselsheimin malliston isommasta päästä eli Grandland X -satumaasturi valtavalla 1,2-litraisella bensakoneella ja kuusivaihteisella automaatilla. Koska keli oli aavistuksen liukas pitkin päivää en oikeastaan edes kaivannut voimaa enempää vaan tuntumaa ja pitoa! Nelivetoa näissä ei juuri koskaan taida olla.

24900 näytti ajokilometrit, mutta aamun -20c pakkasessa edestä kuului natinaa tuulilasin kulmasta muutoin varsin hiljainen matkavauhdissa. Pikkumoottori piti ikävän kuuloista korinankaltaista murinaa paikaltaan kiihdytettäessä. Alaspäin vaihtaessa osa vaihteista meni pienen töytäisyn voimalla. Lisäksi heiluntaa kuskin paikalla aiheutti auton aavistuksen pomputtavan huojuva käytös.

Kosketusnäyttö oli hieman kaukana eikä ratin painikkeet sijoittuneet yhtä miellyttävästi mitä baijerilaisessa. Penkki menetteli, vaikka on todennäköisesti malliston askeettisin manuualikammilla. Rattilämmitys vakiona? Kiitän!

Uusin Insignia on ainakin ulkoisesti näppärän näköinen Opelin mallistosta. Onko kyse ranskalaisesta geenistöstä (3008) vai muusta, mutta kauniiksi en tätä Opel Suurmaata kutsuisi. Kokonaisuutena asiansa hoitava tapaus, joskaan ei juuri fiiliksiä herättävä.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Manu »

Koeajettu Citroën DS5 1.6Thp A6

+ Moottori-vaihteisto toimii hyvin yhteen
+ Mukava jousitus vaikka sitä on haukuttu
+ Tilava

- rengasmelu
- ohjaus ehkä hiukan kevyehkö ja keskialueella ei tuntoa

Kokonaisuutena oikein kiva auto joka on tosi persoonallinen ja tilaakin löytyy, wow efektiä ei kuitenkaan tullut.

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Ja eikös tuo THP-kone (BMW-tekniikkaa..) ole teknisesti huono, jota kannattaa välttää? Jakoketju kestää 40-70 tkm ja kaikenlaista muutakin ongelmaa...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Onhan se toisiks heikoin moottori ikinä... Ainoastaan HNY (PureTech) on huonompi. :lol:

THP:sta 200 hp versio on OK.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

BMW 335xiAT E91 '09

Tarjoutui tilaisuus pikaiseen koestukseen kaverin käyttöautolle.Manuaalipenkit oli vähän ankeet ja autosta puuttui kokonainen poljin, näkyvyys taaksepäin ja käyttökelpoinen tavaratila, mutta CIC-ajotietokone oli paljon vanhempaa CCC:tä modernimpi. Auto muuten oli varsin siisti ja olemukseltaan asiallinen, mutta koska 306-heppainen N54 -tuplaturbo on vakiona vähän laiska, on tätä yksilöä maltillisesti kutiteltu.

Ajolleenhan tälläinen on tuttua Bemaria - vakaa, helppo ja asiallinen. Ei sillai italialaisittain iloinen, mutta sillai saksalaisella tavalla jämerä. Valitettavasti renkaat oli selvästi huonot kun välillä pitoa piti vähän hakea, mutta pääsi sillä jotensakin liikkeelle ja myös perille asti.

Suattuapi olla, että jos vielä nykyisen jälkeen ostan Bemarin, saattaa seuraava yksilö olla ahdettu. Kyllä se ylipaine vaan kutosessakin tuo menemisen taikaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jarsan kirjoitti:Onhan se toisiks heikoin moottori ikinä... Ainoastaan HNY (PureTech) on huonompi. :lol:

THP:sta 200 hp versio on OK.
Koska palstatoveri Jarsanilla on selkeästi tietoa aiheesta niin tarkistetaanpa mitä pitäisi erityisesti huoltaa ja huolehtia Rouvan DS3 VTi 120 kilkuttimessa? Ilmeisesti ainakin maineeltaan parempi kone kuin THP 163?

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Voi voi, tulipa ihan ohimennen törmättyä mukavaa autoon: Citroen C4 e-Hdi ETG6 Intensive 2015
+ hiljainen, nannaa maantiellä ja kuin pumpulissa päästelisi. Ei edes viereisen kaistan autot paljoa kuulu sisälle.
+ helppous liikenteessä, hyvä näkyvyys eteen ja sivuille, suuntavakaus ja pehmeästi vääntävä kone
+ takana jo 160tkm ja näytti kuin uudelta sisältä, että ulkoa. Lisävalot oli melko lailla maailmaa nähneet, ja heti teki mieli kiskoa pois nokkaa rumentamasta
+ varovainen plussa myös tuolle robottivaihteistolle. Olen huomannut, että hitaus ja nyökkinen eivät itseäni haittaa, kun etuna on se, että ei tartte itse heilua kepin varressa. Silti, 1-2 vaihteiden välissä on melko pitkä tuumaustauko, isommilla pelaa kuin ajatus.
+ ohjaus on vissiin sähköhydraulinen ja kyllä se maar erilaiselta tuntuikin. Sähkömoottorin avustuksen kulmikkuudesta ei tietoakaan.
+ varustetasohan tuossa on kohdallaan. Tehdasnavi, tutkat edessä ja takana, liekö pysäköintiavustinkin. Mahtaakohan näissä olla vielä se "hajustin"?
+/- istuin on mukava, mutta selkänojan pehmeys arveluttaa. Tuleeko selkä kipeäksi..?

Hintaahan näillä ei ole sitten mitään. Joskus kuulin, että noita HDI ykskutosia on vain kahdenlaisia, toiset on rikki ja toiset odottavat rikki menemistään. Mutta olikohan tuo 16V-version hokema, näissä uudemmissa on vissiin 8V-kansi. Ja että öljyistä tarkka. Tällä kyseisellä yksilöllä ölpät vaihdettu 20-25tkm välein. Uskaltaiskohan rakastua ranskalaiseen ja jos, mitä noista olisi hyvä tietää? I gen. C4 tais olla melko pommi autoksi, mutta liekö tämä II gen sitä samaa sarjaa?

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Komppaan Citikan mukavuuden; 5 kk ehdin viime vuonna omistaa 2016 mallisen automaatti PureTechin 130 hv. Mukavaa kyytiä, hiljainen, ajo-ominaisuudet leppoisat, mutta eivät yllä Giuliettan tasolle.
Automaatti (perinteinen Aisin 6 vaihd.) toimi hienosti, ei venyviä lähtöjä tai vaihtoja, silti toimi pehmeän mukavasti.

Pari vuotta sitten vuokralla olleen diesel-Cactuksen robotista en tykännyt lainkaan... ahtaissa paikoissa peruuttelu/eteenpäin/peruuttelu ihan karmeaa. Ensin ei lähtenyt pakilla liikkeelle ja sitten suorastaan syöksähti, ei kiva jos yrität peruuttaa puolen metrin matkaa :evil: .

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Koeajossa Fiat Punto 1,2 Active:

Kanarialla oli pari päivää vuokralla alle 2 tkm ajettu Punto. En tiennyt, että näitä enää edes tehdään :roll: .

+ uusi auto; kaikki toimi ja uuden tuoksu
+ pieni kulutus; n. 6,5l/100 km vuoristoteillä pienillä vaihteilla ajeltuna ja pari pätkää motaria n. satasen vauhtia
+ helppokäyttöisyys; kytkin-kaasu hyvä yhteensopivuus
+ kaukaa toimiva keskuslukituksen kauko-ohjaus (ainakin yli 30 m...)

- muovisuus
- huono laatuvaikutelma; valokatkaisimen kääntyvä osa heilui monta mm varressaan ja kääntäessä nappulan sisältä kuului ratiseva ääni
- voiman puute, vauhdin ylläpito moottoritiellä edellytti oikeasti aktiivista kaasun käyttöä
- iso kääntösäde
- turvattomuus? Moottoritila oli lähinnä tyhjää täynnä ja kaikki peltirakenteet oli todella ohuita/vähäisiä. Ei uskoisi, että tämä sai joskus 5 tähteä kolaritestissä. Nythän se oli saanut uudessa testissä pyöreät nolla tähteä...

Moottoritilasta löytyi Delphin sähköosia, joissa luki Made in Marrakech, Maroc...
Ei ollut kyllä Punto enää nykyaikainen pikkuauto, lähinnä tuli mieleen kehitysmaihin kohdennettu auto.
En voisi harkita ostamista edes kakkosautoksi, niin rimpula kuva siitä jäi, mikä on tietysti sääli. Näillä eväillä ihmisten mielikuva Fiatista ei ainakaan kohoa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

peksu kirjoitti:- turvattomuus? Moottoritila oli lähinnä tyhjää täynnä ja kaikki peltirakenteet oli todella ohuita/vähäisiä. Ei uskoisi, että tämä sai joskus 5 tähteä kolaritestissä. Nythän se oli saanut uudessa testissä pyöreät nolla tähteä...
Eipä se muovilla täyttäminen juuri turvallisuutta paranna? Ja nolla tähteä tuli jo paperilla, koska ei ole kaikkia mahdollisia avustimia vakiona. Tähtien määrällä ei ole enää välttämättä tekemistä itse törmäysturvallisuuden kanssa, vaan eniten painotetaan varusteita. En oikein tiedä, mikä tuossa on ollut ajatuksena, ehkä kaikki autot alkaa jo olla rakenteiltaan riittävän turvallisia?

Luulin noita tehdyn enää Italian markkinoille, mutta kai ne on myyneet niitä sitten vuokraamoille muuallakin. Vai tehtiinkös näitäkin Serbiassa Zastavan tehtailla, vai pelkästään vanhempaa koppaa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuva

Koska Stelvio on Autokeskuksen arvaamossa odottamassa tuomiota niin alla on sijaisautona VW Touran 1.4 DSG, 2018 mallinen luulisin. 18 000km ajettu.

Ymmärrän miksi ihmiset ostavat näitä vaikka Rouva luonnehtiikin termillä "Death by boredom". Vekotin kohtuullisen hiljainen maantiellä vaikka nastat ovatkin alla, kulkee suunnilleen riittävästi perhekuljettimeksi, tilaa on sisällä enemmän kuin Stelviossa jonka ulkomitat ovat suuremmat, kulutus on OK ja ajettavuuskaan ei ole mikään katastrofi. Ainakaan kun ei yritä liikaa eikä odota liikaa.

Adaptiivinen cruisekin löytyy, tosin tutka on superherkkä muuraantumaan umpeen. Hieman aamusumua niin adaptiiivinen cruise putoaa pois ja ei edes tarjoa normaalia tasanopeussäädintä vaan ainoastaan "speed limiterin". Samaten ajonvakautus ja/tai sutimisen esto ovat herkkiä vilkuttamaan keltaista valoa. Varmaanki sitten "turvallinen"?

Anyway, jos lapset olisivat pieniä ja pitäisi roudata hieman enemmän kamaa niin tällainen olisi varmaankin OK kuljetin siinä kun jenkkilässä mini-van.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jotain varotuksia nyt enste - silmät! Oon joskus ajanut. Itkin suihkussa jälkeenpäin.

Lankomiehellä kun tuollainen oli, niin olin auttamassa kattotelineelle kaksi suksiboxia vierekkäin.

Do me right don't do me wrong
Treat me nice or I'll be gone
I know where to find the door
Ain't gonna play the crying game no more
Ain't gonna play the crying game no more

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kukas sitä toisaalla "kehui" vuokra-autofirmojen kalustoa. Oven maalauksen vuoksi sain Volvo V40 T2:n vm. 2018 ja mittarissa se 21tkm (!). Lounaissuomalaisessa talvikelissä eli perunapelolla käytön jäljet kuuluivat, kun etupäästä kävi ikävä kolina ja pauke ja jopa pakoputken satunnainen kolahtelu. Niin nuori ja vaalea skandinaavi, mutta jo sen verran elämää nähnyt ja kyytiä kokenut, että kuinkahan ensimmäinen tosiomistaja joutuu autoa huollattamaan?

Tykkäsin nahkapenkeistä ja pirteydestä kaupungissa. Muilta osin jäi valju kuva. Ulkonäkö nykyvolvoksi ruma. Start/stop on varsin hölmösti toteutettu, kun sammuttaa auton jo hieman ennen pysähtymistä!

Kuva

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mutt kirjoitti:En oikein tiedä, mikä tuossa on ollut ajatuksena, ehkä kaikki autot alkaa jo olla rakenteiltaan riittävän turvallisia?
Sepä se. Alkoi kaikki autot saada 4 tai 5 tähteä, niin piti keksiä jotain uutta. Turvavyöpiipittimistä annetut pisteet vielä ymmärrän, mutta nyt on menty pahasti metsään, kun tähtiä jaetaan pelkästään paperien perusteella, ilman käytännön kokeita. Siis onko rasti ruudussa kaistavahti, automaattinen jarrutus jne.

Jaa miksikö?
  • - osa näitä turvajärjestelmistä on ihan pelletasoa, jo pelkkä pimeys voi olla iso ongelma, lumisateesta nyt puhumattakaan -> lyövät hanskat tiskiin silloin, kun niitä eniten tarvittaisiin
    - muutoinkin toimivuus voi olla sitä sun tätä (muistaakseni joku volkkari ei TM/Tuulilasi testissä aina muistanut jarruttaa… samoin tulee turhia hätäpaniikkireaktioita välillä)
    - todellinen hyöty, jos/kun kuskit totuttautuvat jättämään aivot narikkaan ja jättävät kaiken automaation varaan?
ABS jarrujen turvallisuushyöty jäi pieneksi, koska kuskit ”ulosmittasivat” sen ajamalla kovempaa. ECS kait ollut vähän parempi, vaikka senkin kanssa on samaa ilmiötä nähty.

Niin ja tuo Touran. Kollega hieman avannut syitä moisen keksinnön hankkimiseen. Valinnavara melko suppea, jos on 4 mukulaa, jotka eivät enää ole kapaloikäisia. Lisäbonuksena auto ei saa maksaa 50 k€ (muitakin rahareikiä olemassa :shock: ) ja se pitää pystyä tarpeen tullen änkemään Fiat 500 (sen alkuperäisen) mukaan mitoitettuihin pysäköintihalleihin esim. Tapiolassa.

Päältä on mikä on, mutta niin muutkin tilakotilot. Ylllättävän kivan tuostakin saa ruksimalla beigen sisustuksen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:Sepä se. Alkoi kaikki autot saada 4 tai 5 tähteä, niin piti keksiä jotain uutta. Turvavyöpiipittimistä annetut pisteet vielä ymmärrän, mutta nyt on menty pahasti metsään, kun tähtiä jaetaan pelkästään paperien perusteella, ilman käytännön kokeita. Siis onko rasti ruudussa kaistavahti, automaattinen jarrutus jne.
Ihan rehellisesti sitä tähtiskaalaa olisi voinut ihan vaan jatkaa, niin se kertoisikin vielä jotain. Nykyään "5 tähteä EuroNCAP:ssa" ei kerro mitään, kun pitää tietää minkä vuoden spekseillä se on mitattu. Parasta toki olisi, jos olisi selkeästi erilliset osa-alueet, joissa tähtiskaalaa jatkaisi - esim. passiivinen turvallisuus, aktiivinen turvallisuus, jalankulkija- yms ympäiristöturvallisuus. Just my 2 cents.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Koska Stelvio sai ainoastaan softapäivtyksiä ja recall items Autokeskuksessa niin se piti viedä huoltoon Filaroon. Sieltäpä tuli veikeä sijaisauto eli vm. 2003 156 1.8TS Super!

+ TS on iloisesti ja vapaanoloisesti kiertävä mylly
+ 15 vuotta vanhat Alfatex Super jakkarat ovat paremmat istua kuin 2018 malliset vastaavat
+ ajo-ominainaisuudet katuolosuhteissa ovat hyvät, ohjaus on nopea ja tarkka, jousitus toimii loogisesti

- muistelin että 156 on hiljainen mutta ainakin tämä yksilö nastarenkailla on äänekäs

Ja tämä kuuluisikin bongaus ketjuun niin mainittakoon että moottoritien rampilla takapuskuriin liimautui kauniin punainen GT.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Koeaja Insignia, they said.
Saat leffaliput, they said.

No minähän koeajan. Maanviljelijämalli 200-heppaisella bensaturbolla ja automaatilla, juu kyllähän tämä kuulostaa ihan peliltä. Ruuma on sen verran suuri että sinne voisi viikata nykyisen Amperan pelastusveneeksi. Takajalkatilaan meidän kuopus saattaisi eksyä. No, onneksi siinä on merkkiääni. Koeajoauton AGM-istuimet kutsuvat perslihat hellään mutta päättäväiseen syleilyynsä ja katseenkestävä komentosiltakin on ihan mukavaa vaihtelua Amperan Fisher Price -esitykseen verrattuna. Kyllähän tällä lähtisi aamuisin noutamaan tilille katetta kuudettakymmenettä maksuerää varten.

Ei muuta kuin pataa tulille ja vaihdetta silmään. Kevyt kiihdytys kaupan pihassa, ja... mikä tuo räklätys on? Tuota, ymmärsinköhän sen käyttövoima-asian jotenkin väärin? Nopea tarkastus auton perästä: TURBO. Se on Ooppelin kieltä ja tarkoittaa että auto on tarkoitus tankata vihreästä letkusta. No, tämä on vissiin tätä maailman pelastavaa downsizing-nykyaikaa sitten. Make love, not exhaust note.

Ring Trellä on iltapäiväruuhka pahimmillaan, sinne siis sekaan nykimään. Joo, tämä vaihteisto todellakin tuntuu nykivän. En tullut kysyneeksi mitä kirstu on syönyt mutta tämän koko- ja teholuokan autoista ainakin kuvittelisi löytävänsä öljyn viskositeettiin perustuvaa välitysten mukautusta eikä mitään nytkynnytkynrobottia. Myönnetään että suora vertailukohta on epäreilu, maallisen tomumajan päivittäiset siirtelyt kustannuspaikalle ja takaisin kun tulee hoidettua sähkömoottorin voimin. Erityisen hölmöltä tuntuu pysähtyneen jonon taas lähtiessä liikkeelle tapahtuva käynnistellään-etsitään vaihde-nostellaan kierroksia-liikutaan -proseduuri. Joo, saahan sen startnstopin napista pois mutta jonkinmoinen kulttuurishokki tämä oli silti.

Liikennemääristä johtuen ajettavuudesta tai suorituskyvystä ei sen kummempaa proosaa synny. Ratissa on vastetta, lapikasta kun oikaisee niin mennään kovempaa. Ihan jämäkän oloinen vekotus, paitsi että lastuaivo katsoi parhaakseen tarttua rattiin kun ajoin muka liian lähellä reunaviivaa. Ei tartte tulla neuvomaan stana, minä oon peruuttanutkin enemmän kuin sinä ajanut eteenpäin!

Jonkinmoista jämäkkyyden tunnetta tulee tavallaan rengasjyrinästäkin. Nastatkos tähän on sujautettu alle? Kaupan pihassa suoritettu visuaalinen mulkoilu paljastaa maltilliset 55-profiiliset kitkarenkaat. Minkähänlaista mökää tämä pitää jollain 20-tuumaisilla mateennahoilla?

Juu, tehdään vaan tarjous. Uhhuh, melko kallista. No leffalippuja sitten?

Ne oli loppu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Vuokrasin Saksassa viikoksi Fiat 500X:n. Varaus oli jollekin Golf-kokoluokan autolle ja sellainenhan tämä onkin, ehkä jopa sieltä vähän ahtaammasta päästä varsinkin tavaratilan suhteen.
Ajomäärä oli n.25Mm ja käyttövoimana bensiini. Ehkä jokin 1.4MA turbo siis. Renkaita en tarkistanut, mutta ajankohta huomioiden ehkä siellä jotkin keskieurooppakitkat pyöri.

+ Punainen väri
+ Hyvät etupenkit keskimittaiselle, selkävaivaisenakin jaksoi helposti ajaa parisataa kilometriä putkeen.
+ Uskaltaa ajaa mutkiin vaikka tämä on aika korkea hökötys
+ Puhelimen lataukseen löytyi USB, uconnectia en varsinaisesti testannut
+ Vaimea melu varauksin
+ Helppous ja vaivattomuus
+ Automaagi-ilmastointi toimi erittäin hyvin. Auto lämpeni nopeasti ja matkustamo pysyi tasaisen lämpimänä ilman mitään isoja puhinoita.
+ Bensatankissa ei ole mitään erillistä kierrettävää korkkia

- Ovenpuoleinen kyynärnoja on ihan käyttökelvoton, liian kaukana ja liian edessä. Keskikyynärnoja on säädettävä ja hyvä.
- Moottorin ruma ääni kuului sisälle moottoritievauhdissa
- Kulutus 10l/100km suomalaisilla nopeuksilla
- Tempomaatin käyttö oli hankalaa katsomatta. Ratin puolat ovat todella läskit, joten tuosta kohdasta ei oikein saa luontevaa otetta. Kaasupoljin toisaalta oli sopivan jämäkkä, joten vauhti pysyy tasaisena ilmankin.
- Muovinen vaihdekepinpallonuppi oli kamala koskettaa ja tuntui, että se saattaa hajota käteen milloin tahansa.
- Moottorin voimavarat olivat luokkaa.. vuokra-auto. Yli 130 tuntikilometrin vauhdeissa todella hengetön. Kokeilin kuitenkin että tämäkin kulkee vähintään 160km/h. Suomivauhdeissa kierrokset 3k 1/min, vaikka vaihteita on kuusi.
- Jousitus oli erittäin pompottava ja epämiellyttävä. Toisaalta myös erittäin tukeva. Ehkä tässä pitäisi olla täysi lasti päällä.
- Ekalla ajolla (150km) auto herjasi, ettei avain ole mukana. En keksinyt äkkiseltään mistä sen alertin olisi saanut pois. OBC käytettävyys siiis vähän kyseenalainen. Ei vaikuttanut ajoon muuten kuin etten saanut OBC näkymään navia, vaan navin ohjeita joutui vilkuilemaan isommasta näytöstä sivulta. Ja pariin kertaan piti varmistaa, että onhan se avain varmasti taskussa eikä parkkihallin lattialla 100km päässä.
- Korin kulmia oli todella vaikea arvioida ahtaassa tiefgaragessa. Autossa ei kuitenkaan ollut eikä siihen tullut mitään naarmuja, joten en tiedä onko tämä mikään "issue".

Miinuksia kertyi listaan vähän enemmän, mutta ei tämä mitenkään huono auto ole, mutta ei kyllä mikään testivoittajakaan. Ihan kelpo peli arkeen. Olisin kuitenkin ehkä mieluummin kokeillut Tipoa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Chevrolet Aveo vm. 2011mittarissa 13tkm.

Kolisee ja rämisee. Vaihdelaatikko ja kone kiinni rungossa purukumilla tai jollakin muulla joustavalla aineella. Mahdotonta saada sellaista vaihteen vaihtoa että koko voimansiirtolinja ei vatkaisi ja mutkassa ei parane painaa kaasua jottei korin ja koneen kulmanopeudet ala poikkeamaan toisistaan liikaa. Kone ei kierrä eikä väännä. Ja niin edelleen. On niitä ihan varmasti tuhannesti parempia pikkuautoja olemassa.

Anyway, leima on taas papereissa ja Äiti saa ajaa vuoden. Nyt onkin kilometrejä kertynyt tiukkaan tahtiin, ensimmäisessä katsastuksessa 3 vuoden iässä oli vajaat 4tkm lasissa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti:
Ne oli loppu.

No nyt oli sakeaa rapsaa :-D
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Peugeot 508
Yksi niitä harvoja uusia autoja, mitkä ulkonäöltään mitenkään kiinnostaa. Pitihän se käydä koittamassa, kiinnostaisiko sitten muuten. Koeajoon ei tietenkään Kouvolasta löytynyt bensaversiota, niin tupaöljyn voimalla sitten lenkille. Vaikka noita kaikennäköisiä näyttö-joka-paikkaan -systeemejä vierastankin hieman, ei Pösön näyttösijoittelu ollut aivan niin ruma kuin esim Hyundaissa, jossa vähän aikaa sitten kävin istumassa ja josta 30s jälkeen nousin ripeästi pois. Kivan näköisillä pianokoskettimilla vaihdetaan näytön tilaa radio, ilmastointilaitteen hallinta jne. eli jotkut toiminnot on onneksi osattu säilyttää nappuloidenkin takana. Tosin lämmönsäätö saisi kyllä mielestäni olla edelleen jollain muulla käyttöliittymällä, en pitänyt tabletin tökkimisestä sitä ajatellen. Mittaristokin oli vaihtunut näytölle, mutta sitä katseli ratin yli ihan mielellään. Hauskana kuriositeettina kiekkamittari kiersi Astonmaisesti vastapäivään. Ja mittaristoa tosiaankin tähytään ratin yli; ratista on tehty sellainen jälkiruokalautasen kokoinen mutta rajusti tehostettu ohjaus tekee kääntelyn helpoksi pienestä kehästä huolimatta. Ohjaus on kaukana tunnokkaasta; toimii kyllä ihan loogisesti, eikä ole mitenkään epämiellyttävän epämääräinen mutta "perstuntuma" ei kerro pyörien asennosta mitään. Itse olen yleensä nirso penkkien suhteen, mutta kyseisen tunnin viihdyin erinomaisesti hinnat alkaen- jakkaroillakin. Hieman lyhyt istuinosa 182 cm pitkälle, mutta ei kuitenkaan häiritsevän lyhyt. Lisävaruste-penkeissä sitten olisikin jatkettava istuinosa, mikä olisi ensimmäinen ruksi ruutuun, jos tuollaista lähtisin tilaamaan. Takapenkillä on vähän ahdasta, jos etupenkillä on myös kokoiseni kaveri. Sinällään itselleni täysin merkityksetön juttu, harvoin sitä oman autonsa takapenkillä istuu eikä noita jälkeläisiäkään ole. Taustapeili on melko hyödytön kapistus; siitä kyllä näkee takana olevan auton, mutta peruutustilanteessa siitä ei näe mitään hyödyllistä. Peruutustutka on onneksi vakiona kaikissa paitsi ihan siinä karvalakeimmassa versiossa.

Kokonaisuutena kyllä pidin. Koeajoauton 130hv diisseli oli itselle aivan liian hengetön, mutta 180hv bensakone olisi varmastikin arkikäyttöön riittävä. Pitäisi varmaan etsiä jostain sellainen kokeiltavaksi. Auto näyttää nätiltä sisältä ja ulkoa. Punainen nahkasisustakin olisi saatavana mutta aika poskettomaan hintaan, varsinkin muihin lisävarusteisiin nähden. Pakko myöntää, että pieni polte jäi. '99 406 tuntui melko wanhahtavalta tuon jälkeen vaikka V6:n mörinä onkin jotain sellaista mitä tuohon ei saa. Tulipa sitten vähän tämän jälkeen selattua nettiautoa ja huomattua että vähän käytetyt Giuliat pyörisi aika lailla samoissa hintaluokissa. No katsellaan nyt taloremppahassuttelu ensin ja haaveillaan lisää sen jälkeen.

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
KuvaKuvaKuva
Mikä piru sieltä taas on rikki?

ace
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Marras 2007, 19:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja ace »

Kivijärvi kirjoitti:Voi voi, tulipa ihan ohimennen törmättyä mukavaa autoon: Citroen C4 e-Hdi ETG6 Intensive 2015
+ hiljainen, nannaa maantiellä ja kuin pumpulissa päästelisi. Ei edes viereisen kaistan autot paljoa kuulu sisälle.
+ helppous liikenteessä, hyvä näkyvyys eteen ja sivuille, suuntavakaus ja pehmeästi vääntävä kone
+ takana jo 160tkm ja näytti kuin uudelta sisältä, että ulkoa. Lisävalot oli melko lailla maailmaa nähneet, ja heti teki mieli kiskoa pois nokkaa rumentamasta
+ varovainen plussa myös tuolle robottivaihteistolle. Olen huomannut, että hitaus ja nyökkinen eivät itseäni haittaa, kun etuna on se, että ei tartte itse heilua kepin varressa. Silti, 1-2 vaihteiden välissä on melko pitkä tuumaustauko, isommilla pelaa kuin ajatus.
+ ohjaus on vissiin sähköhydraulinen ja kyllä se maar erilaiselta tuntuikin. Sähkömoottorin avustuksen kulmikkuudesta ei tietoakaan.
+ varustetasohan tuossa on kohdallaan. Tehdasnavi, tutkat edessä ja takana, liekö pysäköintiavustinkin. Mahtaakohan näissä olla vielä se "hajustin"?
+/- istuin on mukava, mutta selkänojan pehmeys arveluttaa. Tuleeko selkä kipeäksi..?

Hintaahan näillä ei ole sitten mitään. Joskus kuulin, että noita HDI ykskutosia on vain kahdenlaisia, toiset on rikki ja toiset odottavat rikki menemistään. Mutta olikohan tuo 16V-version hokema, näissä uudemmissa on vissiin 8V-kansi. Ja että öljyistä tarkka. Tällä kyseisellä yksilöllä ölpät vaihdettu 20-25tkm välein. Uskaltaiskohan rakastua ranskalaiseen ja jos, mitä noista olisi hyvä tietää? I gen. C4 tais olla melko pommi autoksi, mutta liekö tämä II gen sitä samaa sarjaa?
Käsittääkseni se vanhempi 16v 1.6 HDi kärsi turbon ennenaikaisista hajoamisista, kun turbon öljykanavassa oleva sihti tukkeutuu. Jotain muutakin ongelmaa niissä on ollut ml. nokkien välissä olevan jakoketjun venymistä ja suuttimien vuotoja tms. Se uudempi 8v malli (DV6C) on ilmeisesti huomattavasti parempi. Yksi tuollainen DV6C löytyy perhepiiristä 230 tkm ajetun DS4:n nokalla. EGR-venttiili on tuosta vaihdettu, muttei muuta ongelmaa ole ollut. Öljyä ei kulu ja hiukkasloukkukin on edelleen alkuperäinen.

Itselläni oli taasen tuollainen I-sarjalainen (vm. 2006) C4 käyttiksenä n. seitsemän vuotta. Pari tyyppivikaa osui matkalle, jotka kaikki oli nopeasti parkkipaikalla korjattavia "pikku"juttuja :lol: Mielestäni oli varsin luotettava ja halpa ylläpitää. Ei se muuten olisi pihassa noin kauaa viihtynyt.

t. nimin. käytännön syistä sitikalla ajava, vaikka sielu halajaa Alfaa :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ai tollasia ongelmia DV6:ssa. Heh - mulla oli DV6ATED4-koneinen 207 pöskötti HDi 92:lla (oliko niin, et 90 oli FAP ja 92 oli fapiton?) - eli siis ilman hiukkasloukkua. Hyvin toimi ja kai sil joku 250tkm oli päästelty, kun se läks kiertoon. Ehkä?

ace
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Marras 2007, 19:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja ace »

Tuota DV6:sta on valmistettu niin paljon, että vaikuttaa myös varmasti siihen, että ongelmatapauksia on netissä runsaasti (löytyy ainakin Sitikan, Pösön, Fordin, Mazdan ja Volvon autoista) . En uskoisi, että se mikään varsinainen vikapesä on kuitenkaan...

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

V60 T5 Bi-Fuel vm 2016
  • -Paperien mukaan 180 kW, muttei tunnu 125 kW Giuliettaa ripeämmältä, 300-400 kg suurempi omamassa varmaan syynä moiseen, ei tällä silti muiden jaloissa tarvi pyöriä.
    - Automaatti toimii kivasti = ei ylitä jurnutella alle 1500 rpm, toisaalta pykäliä piisaa niin, ettei moottoritielläkään kierrokset nouse yli 2000 rpm
    - Ei voi nurkka-ajoon suositella, 1. kilometri mennään (bensalla) 20 l/100 km lukemin (vaikka moottoria olisi esilämmitetty) ja seuraava 15 l/100 km, joten lyhyet siivut auttamatta kympin keskarilla, aika kankea kääntymään (T5 eturenkaiden kääntymistä rajoitettu?), sivupeilien näkymät onnettoman ahtaat (ei näe kanttareita, jos aktivoin automaattisen käännön peruutettaessa, näen vain kanttarin), peruutuskamerakaan ei kurakeleillä auta
    - Maantie/moottoritie talvirajoituksin plus pieni ripaus kaupunkipörräystä jotain seiskan luokkaa bensalla ja nyt kertaalleen testattu, että 16 kg kaasusatsilla pääsee 350 km, p.a. kulu tällöin aika tarkalleen 6 €/100 km
    - Kelpo matkavaunu, rengasmelu ei kiusaa ainakaan nastarenkain, penkit hyvän näköiset ja hyvät istua
    - Ohjaamoergomiassa yllättäviä puutteita, mm. kaikki ratin viiksiin sijoitetut vipstaakit ja merkkivalot sekä valojen kytkimet kojelaudan vasemmassa reunassa sijoitetu ikävästi piiloon ratin puolien taakse
    - Auto on ollut reilun kuukauden ja edelleen on vaikeaa väärinpäin toimivan sähköisen käsijarrun vipstaakin kanssa (käsijarru kytketään vetämällä .... eiku just päinvastoin). :evil:
    - Takakontin pohja on vähän normiversiota korkeammalla eikä sivuilla ole lokeroita, tilaa näkösuojapeiton alla vain 1,1x0,8x0,33 m eli 300 l, käytännössä kyytiin sopii silti enemmän Viagraan, jossa hattuhyllyn poistaminen ei paljoa auta, kun seuraavaksi on vastassa takaluukun lasi
    - Pyyhkijät konepellin reunan alla poterossa ja kertaalleen saatu monttu niin täyteen jäätä, että oli pakko käydä lämpimässä hallissa sulattelemassa - tuttua puuhaa Stilon ja Bravon ajoilta, mutta Giuliettan kanssa ei, koska siinä oli lämmitys lasin alareunassa
    - Nyt ymmärrän, miksi Volvon viihdesysteemiä haukutaan ja ymmärrän senkin, miksi moni kollega käyttää mieluummin puhelimen navigaattoria kuin autonsa integrointua - voe taevas, miten hidasta ja kömpelöä osoitteen syöttäminen on verrattuna uConnectin kosketusnäyttöön
    - Ajovalot todella hyvät, periaatteessa sama setti kuin Giuliettassa (kääntyvät kaksoisxenonit + halogeeniapukaukovalot), tosin Volvo tuhlaa valoa suoraan sivuillekin päin ja kantama jää vähän lyhyemmäksi, toisaalta Volvo ei roiski Giuliettan tapaan hajavaloa yläviistoon, mikä tekee lumi/räntäsateessa ajamisesta veemäistä
    - Adaptiivinen vakkari täyttä parhautta, tämä osaa jarruttaa pysähdyksiin asti ja pistää sitten hillholderin tms. päälle, joten polkimia tarvitsee tapailla vasta uuudelleen liikkeelle lähdettäessä .... ja tämäkin vasta yli 3 s stopin jälkeen
    - Turvallisuushenkisestä varustelusta huolimatta autoa ei ole Viagran tapaan pilattu turhilla hälytysviesteillä ja äänillä, esim. bussia peesattaessa vakkari voi erehtyä jarruttamaan vielä silloinkin, kun bussin on jo pysäkillä ja tie sen ohi vapaa, mutta auto tottelee tässä tilanteessa kaasupoljinta eikä automatiikan ohitus laukaise mitään hälytyspiipityksiä (vrt. Viagra panikoi, jos vakkarin tai nopeudenrajoittimen asetuksen ylittää hitusenkin)
    - Tämän auton kanssa aukeni avaimettoman lukituksen idea - Volvon lukot saa auki ja kiinni joka ovesta, Viagrassa ei ole takaovissa tunnistimia ja takaluukun lukituspainike oli puolestaan jäässä suunnilleen lokakuusta huhtikuuhun
    - Kännykällä ohjattava webasto edistää kermaperseen kehittymistä :-D
Edit: päivitys 1½ kk ja 3 tkm kaasulla pöristelyn jälkeen
  • - vahvasti maantiepainotteisen ajon keskari 3,71 kg/100 km maakaasua (n. 1,32 €/kg) ja 1,41 l/100 km 98 bensaa
    - tankkausmäärät vaihtelevat yllättävän paljon, Tampereen Nekalan asema sai tyhjään tankkiin vain 11,3 kg, kun Tuupakassa sinne runtattiin 14,9 kg
    - talvirenkailla (vaikka nastat) auto oli hiljainen, mutta kesärenkaat ulisevat moottoriteillä melkein Giuliettan veroisesti
    - kiihtyyhän tämä Giuliettaa paremmin, kun ei enää nastarenkaat toimi "sulakkeena"
    - navigaattorin kankeutta voi kiertää lähettämällä osoitteen siihen kännykkäsovelluksesta (VOC)
Viimeksi muokannut insinörtti, 09 Touko 2019, 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja S_A »

Noniin tällänenkin topikki täällä, jonne koskaan en oo tainu kirjotella.
Nyt sitä tekstiä sitten tulee.

Nyt on tullut sitten ajettua molemmat uuden Corollan hybrid versiot, Hatchback ja Tourin Sports farkku.

Kuva

Ero Aurikseen tämän uuden Corollan suhteen kokonaisuudessaan on huima. Onhan se ihan uusi auto, eikä faceliftin jatkopala. Kaikki on mennyt eteenpäin. Kojelauta on nyt rauhallinen ja elegantin näköinen. Materiaalit pehmeitä ja mukavia. Toki tuttu Toyota leima niissä on, mutta ei tältä hintaluokalta voi odottaa mitään super gran tourin fiiliksiä. Silti kova muovi on jäänyt historiaan suurilta osin. Iso plussa on kojelaudan iso kosketusnäyttö, jossa on molemmin puolin selkeät nappulat! Helpottaa kummasti yleensäkin niihin osumista, toisin kuin omassa Auriksess kosketusnäyttö on lasinen, jossa on lasissa tekstit joita painat. Osuminen niihin on työlästä ja hankalaa. Kosketusnäyttö on CHR:n tapaan aika ylhäällä mutta sijoitukselle on syynsä, jos on käyttänyt aiemmin esim. Auriksen näyttöä, joka on alempana. Penkit ajetussa Active veriossa perus penkit, mutta korkeus säätö löytyy kuten kuskin puolelta muistaakseni myös ristiseläntuen säätö.
Style varustepaketissa on sitten nahkaa penkeissä ja ne ovat muutenkin vähän paremmin tuetut. Molemmissa farkuissa on sähkönen tavaratilan kansi jalkapyyhkäsy toiminnolla. Jos valitset PLUS Päkin niin tulee ledivaloa ja kaikenlaista navigaattorista lähtien kivaa pientä varustetta.
Iso plussa ainakin Tourin Sportissa taakse tuleva ilmastointi putkelo, jossa on 2 suutinta molemmille puolille.
Lisäksi jo monessa muussa automallissa ollut HOLD nappula on tervetullut lisä liikennevaloissa.!

Ulkoisesti uusi Corolla on nuorekas auto, ilosen näkönen joka kulmasta ja tyylikäs. Verrattuna Auriksen väkisin muotoiltuun perään, tosin keula tässä facelifti Auriksessa on mielestäni kivan nätti kuitenkin. Ulkoisesti Touring Sport on pidempi tottakai, akseliväli on pidempi kuin lyhytperäsessä ja se tuntuu sisätiloissa käsittämättmän isona määränä. Lastenistuin takana tarkoitti ihan ruhtinaallista jalkatilaa siltikin, vaikka etupenkkiä laittoi vähän taaksekin. Toisin kuin Hatchpäkissä.
Kontti tottakai farkussa isompi, ero on 20-30cm vs lyhytperäiseen. Perheelliselle kannattava 1500e lisäinvestointi niin takatilojen kuin kontinki osalta. Kaikenlisäksi edessäkin on enemmän tilaa etupenkillä, etenkin polville.

Mitä ajamiseen tulee, ero näiden kahden välillä on iso. Farkkussa on enemän Avensiksen tyylistä fiilistä. Joka osalueella on menty eteenpäin. Jousituksen, jäykkyyden ja etenkin ohjauksen suhteen. Nyt siinä on sentään joku kotona jo, etkä käännä pullapitkoa ja toivo, että käänsit tarpeeksi tai peläten kääntäneesi liikaa. Sähköinen tehostus on tottakai nytkin tässä kohtaa, mutta nyt siinä on joku tolkku. Melutasoltaan autot on hiljasia, hiljasempia kuin facelifti Auris farkku, joka itsellä on.

Hyprid tekniikasta sananen, sulavampaa ja toimivapaa kuten voi olettaakin. Sähkön ja bensa koneen yhteistyö toimii paremmin. Koeajo autoissa oli toi 1,8 litranen nelkku, joka tarjoaa ihan riittävästi voimaa ja käytännön voimaa. Toki, jos ajat työksesi paljon maantietä, moottoriteitä, 2,0 kone tarjoaa 180hv ja 190Nm vääntöä, kiihtyvyysarvoissa eräs lukema oli liki 3 sekunttia vähemmän mitä 1,8 kone tarjoaa. Joten nyt on ehkä sitten työkseen pitkää matkaa henkilöautolla ajavallekin se vaihtoehto tarjolla, joka on otettava hyvin vakavasti.

Kaikenkaikkiaan uus Corolla on täysin uusi auto, jota ei oikeen enää Aurikseen pysty rinnastamaan. Kaikessa on menty eteenpäin. SIsätiloissa, ajettavuduessa, muotoilussa ja silti hinnat on pystytty pitämään jopa täällä Suomen oloissa kohtuullisina lähes samoissa kuin Auriksenkin hinnat olivat. MIelestäni tämä Active + Plus Packin ottaminen on paras hintalaatu kompinaatio, niillä saa vähän ylellisyyttä ja muutamia juttuja, mitä edullisin malli ei tarjoa missään kohtaa. Silti hinta ero Style pakettiin on sitten jo reilu 3000 euroa, jolla saa sisustaan mehustelua, mutta ei kovin paljon lisää mitään merkittävää eikä se taatusti näy vaihtoarvossa.

Toyotan laatu on varmasti pitävää, kuulo todelliset puheet VAG konsernin autoista jakopäiden, nelipyörävetojärjestelmien, DSG:n osalta saivat kyllä minut ymmälleen. Mulla on Toyotia ollut joka laatua, käytettyä ja uutta. Niissä ei ole moottoreissa ollut mitään. Ei missään. EI vaihdelaatikoissa, ei missään mitään. Tuttu ajoi 1,3 litraisella Yariksella lähes 400 000km vaihtaen siihen latureita ja vesipumppuja.....

Että sellasta. :) Hieno auto. Kova vastus Astralle, Golfille, Seatille, Skeidoille....!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja S_A »

-TTY- kirjoitti:Peugeot 508

KuvaKuvaKuva
Oliko toi ratti-kojelauta-mittaristo niin hieno kun sanotaan, että ratti jää pienenä siihen ja näät kaiken hienosti edestä ilman ratin kehiä..?
Kiva kuulla, että Peugeottikin on tunnoton pulla ajaa......
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ^ Aikas ylisanaisen Toyota-koeajorapsan pistit :wink:

Rupeaa olemaan rima korkealla meikälläkin kun
jossain vaiheessa käyn tuon tehohybridin koestamassa.
Perä tosiaaan on parempi kuin Sw FL Auriksesessa, muuten
muotokieli on tasaisen varman päälle.
Meillä tuskin Auris ihan heti vaihtuu kun vasta 30 tkm vaimolla
on odometrissä.

Mulla ensin on haussa uudempi Alfa, jota ei tarvitse
enää takuun takia valohoidattaa missään merkkihuollossa.
Automilano hanskannee kohta Giuliat ja Stelviot...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jiitee kirjoitti:Aikas ylisanaisen Toyota-koeajorapsan pistit :wink:

Rupeaa olemaan rima korkealla meikälläkin kun
jossain vaiheessa käyn tuon tehohybridin koestamassa.
Perä tosiaaan on parempi kuin Sw FL Auriksesessa, muuten
muotokieli on tasaisen varman päälle.
Meillä tuskin Auris ihan heti vaihtuu kun vasta 30 tkm vaimolla
on odometrissä.

Mulla ensin on haussa uudempi Alfa, jota ei tarvitse
enää takuun takia valohoidattaa missään merkkihuollossa.
Automilano hanskannee kohta Giuliat ja Stelviot...
No kokenu ton Auriksen aika pliisuksi silleen, huomaa että se on facelifti. Corolla on täysin uusi sen näkee ,että nyt on heitetty vanhat suolat mäkeen. Paljon pieniä juttuja, joita kaivannu tohon Aurikseen. Siksi sellanen hyvä fiilis tosta. :)
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

S_A kirjoitti:
-TTY- kirjoitti:Peugeot 508

KuvaKuvaKuva
Oliko toi ratti-kojelauta-mittaristo niin hieno kun sanotaan, että ratti jää pienenä siihen ja näät kaiken hienosti edestä ilman ratin kehiä..?
Kiva kuulla, että Peugeottikin on tunnoton pulla ajaa......
Kyllä se ainakin minun mittaisella kuskilla (182cm) toimi niinkuin suunniteltu. Jos lyhyehkö tyyppi hakisi sporttia nostamalla ratin yläasentoon, niin sitten saattaisi osa peittyä. Tuo alin kuva on otettu aika lailla nenän korkeudelta, eikä ollut mitenkään syliin lasketussa asennossa.

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja S_A »

-TTY- kirjoitti:
S_A kirjoitti:
-TTY- kirjoitti:Peugeot 508

KuvaKuvaKuva
Oliko toi ratti-kojelauta-mittaristo niin hieno kun sanotaan, että ratti jää pienenä siihen ja näät kaiken hienosti edestä ilman ratin kehiä..?
Kiva kuulla, että Peugeottikin on tunnoton pulla ajaa......
Kyllä se ainakin minun mittaisella kuskilla (182cm) toimi niinkuin suunniteltu. Jos lyhyehkö tyyppi hakisi sporttia nostamalla ratin yläasentoon, niin sitten saattaisi osa peittyä. Tuo alin kuva on otettu aika lailla nenän korkeudelta, eikä ollut mitenkään syliin lasketussa asennossa.

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
OK, jooh minä oon sitä mieltä että sais muutkin valmistajat keskittyä vähän rattiin enemmän, pienempi tai alakehältään sileä ratti antaa race fiilistä kummasti lisää, ihan pieni tollanen ylä tai ala kehän suorempi linja tuo "more special" fiilistä samantien. Ainakin mulle.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ löytyyhän näitä :wink:

Kuva
Mulla tuollainen 116-G:ssä ... aamukahvit meinasi mennä väärään kurkkuun kun katsoo näiden pyyntihintoja nykyään ...

https://www.ebay.com/itm/Momo-steering- ... 2476892698

Kun bägi pitää olla niin kyllä AR on osannut aina aika kivan somman tehdä... esim. 156 FL:ssä ( ilman rattinäppäimiä ) ja
tämä ...
Kuva
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:^ löytyyhän näitä :wink:
Mulla tuollainen 116-G:ssä ... aamukahvit meinasi mennä väärään kurkkuun kun katsoo näiden pyyntihintoja nykyään ...
Joo, G-sarjan 911 hinnat ovat kovia nykyään... ;)

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

S_A kirjoitti:Tuttu ajoi 1,3 litraisella Yariksella lähes 400 000km vaihtaen siihen latureita ja vesipumppuja.....

Että sellasta!
Huonoa laatua vinosilmiltä. Olen ajanut kaksi E34 BMW'tä yli 400 tkm alkuperäisillä latureilla ja vesipumpuilla. Nyt E60 mittarissa 350 tkm, ei vielä merkkejä että pitäisi uusia.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Riccardo kirjoitti:
S_A kirjoitti:Tuttu ajoi 1,3 litraisella Yariksella lähes 400 000km vaihtaen siihen latureita ja vesipumppuja.....
T
Että sellasta!
Huonoa laatua vinosilmiltä. Olen ajanut kaksi E34 BMW'tä yli 400 tkm alkuperäisillä latureilla ja vesipumpuilla. Nyt E60 mittarissa 350 tkm, ei vielä merkkejä että pitäisi uusia.

Huono verrokki, vertaa bratwurstejasi johonkin GS tai LS Lexukseen...
300 tkm on niillä vasta sisäänajoa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jiitee kirjoitti:^ löytyyhän näitä :wink:

Kuva
Mulla tuollainen 116-G:ssä ... aamukahvit meinasi mennä väärään kurkkuun kun katsoo näiden pyyntihintoja nykyään ...

https://www.ebay.com/itm/Momo-steering- ... 2476892698

Kun bägi pitää olla niin kyllä AR on osannut aina aika kivan somman tehdä... esim. 156 FL:ssä ( ilman rattinäppäimiä ) ja
tämä ...
Kuva
Juuh toi Alfan ratti on just sitä mitä tarkotin. Special. Tota kääntäessä jo tietää, ettei aja tavallista autoa.
Lotuksen ratti esim. Exigessä taas on niin pieni, halkasijaltaan että se tuo jo sen oudon makean fiiliksen siihen. Vielä ku ois
ala tai ylä kehästä suora.... no kai sitä rahalla saa jos vaan tarpeeksi lyö tiskiin?

Tietenkin sitten on ne autot, joissa ei ole bäggiä ratissa.....sillonhan voit tehdä mitä vaan....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

S_A kirjoitti: Juuh toi Alfan ratti on just sitä mitä tarkotin. Special. Tota kääntäessä jo tietää, ettei aja tavallista autoa.
Lotuksen ratti esim. Exigessä taas on niin pieni, halkasijaltaan että se tuo jo sen oudon makean fiiliksen siihen. Vielä ku ois
ala tai ylä kehästä suora.... no kai sitä rahalla saa jos vaan tarpeeksi lyö tiskiin?
Kyllä saa, eikä tarvitse edes isoa kasaa seteleitä latoa.
Kuva
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Riccardo kirjoitti:
S_A kirjoitti:Tuttu ajoi 1,3 litraisella Yariksella lähes 400 000km vaihtaen siihen latureita ja vesipumppuja.....

Että sellasta!
Huonoa laatua vinosilmiltä. Olen ajanut kaksi E34 BMW'tä yli 400 tkm alkuperäisillä latureilla ja vesipumpuilla. Nyt E60 mittarissa 350 tkm, ei vielä merkkejä että pitäisi uusia.
Kaveri noita corollia jostain syystä rakastaa, tosin enemmän käytettynä. Pari-kolme vuotta sitten -05:ssa oli polttoainetankki puhkiruostunut, hehkut poikki kannen sisällä, vikavalo paloi jostain moottorinohjaukseen liittyvästä jutusta, muutenkin aika väsyneen oloinen... No, ihan sallittua yli 400tkm ajetulle, mutta ei se nyt mitenkään ylivertaiselta vaikuttanut muihin vastaaviin. Edeltäjään, 98-malliseen oli tehty kansiremontti päälle 300tkm ajettuna (diesel), laturi halkesi, olihan siinä muutakin, kuten paljon ajetussa kuuluukin olla. Lähti Afrikkaan. Monta muutakin sillä on ollut ja on edelleen, mutta ei niistä sen enempiä. Kaverin isä osti toistakymmentä vuotta sitten -00 mallisen, silloin muutaman vuoden ikäisen ja päälle 100tkm ajetun. Kommentoi, että hyvä oli, että tuli useampaa ajettua, muuten olisi luullut siinä olevan jotain vikaa ajotuntuman takia. No olihan siinä sitten lopulta, vaihdelaatikko levisi ja selvisi ettei ole ihan harvinainen vika siinä mallissa, kun ehjää käytettyä etsitytti jonkun aikaa. No, se oli valittu paljon kehutun viattomuuden takia, nykyisin ajaa Fabialla. Appiukolla on -05 Hiace, ihan hyvä peli ollut ja pitkänä yllättävän asiallinen ajettavakin, mutta on siinäkin pikkuremppaa ollut, vaikka alle 150tkm ajettu. Vesipumppua ja vetarin kumea hajonnut sen sellaista. Ihan normaalia, ja siis nimenomaan normaalia. Toyotan maineessa on toki katetta, mutta ennenkaikkea hillitöntä hypetystä ja fanikulttuuria kuin Applella konsanaan. Kun ne poistuu merkkihuollon parista, alkaa äkkiä tulemaan tavallisen kuolevaisen piirteitä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja S_A »

JOo täytyy vaihtaa VAG konsernin autoihin näköjään, Toyotat on ihan lahoja. Mielummin korjaa jakopään remonttia omaan laskuun 40 000km jälkeen ku ajaa Toyotalla. :D
JOo nää on yksilöitä......Mutta siis mulla on ollu käytettyjä ja uusia Toyotia, ei niissä mitään ole ollut. Ylläpitäjästä myös osaksi nää asiat kiinni....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kävipä kokeilussa Audi A6 2.0 TDI aut. -11/230tkm -sedani (sitä uutta 2011 tullutta uutta korimallia):
+ oikeastaan aika vaikuttava ulkoa likeltä tiirailtuna. Samanikäinen M-B Eemeli viestii latteita ja asiallisia fiiliksiä, mutta tässähän on jotain kaunista.
+ sisustan fiilis ja design on hieno. Mittaristossa on selkeys, tyyli ja valtava infopläjäys sopusoinnussa. Päämittarit ovat komeat ja joku viehättävä 3D-efektikin niihin on saatu mukaan. Täällä haluaa olla ja istua vaikka koko päivän
+ istuimet sopii takamukselle, selkänoja selälle. Samalla reissulla nähdyn M-B.n "ergopenkkien" tuhat pyöriteltävää rullaa tuntuivat niin turhilta kun asian voi tehdä kerralla oikein. Ajoasento luonteva, kaikki oikeilla paikoillaan.
+ hiljaisuus
+ ajossa niin vaivaton, helppo ja huoleton, ettei paremmasta väliä. Kruisekin pelaa kuin ajatus. Ohjaustuntuma oikein passeli ja kokonaisuus on kiva.
+ 230tkm ei näy, ei tunnu. Rattiviiksetkin kuin uudesta autosta.
+ 2.0/177hp takaa helpon kulun kaikissa tilanteissa - ei, sportti tämä ei kuitenkaan ole. Alfan 159 2.4JTDm on paljon reteempi tai luonteikkaampi voimanlähde. Tää 2.0 on.. vahvaa kuminauhaa.
+/- tuntuu puskevalta mutkissa, tai ainakin keulapainoiselta. Saattaa olla, että vuonna 2011 (!) paistetut Hakkikset ei enää pidä mitään. Sinällään ihme, että autossa edes oli tuollainen rengastus. Ehkä myös oma "ranskalainen takamoottorinen urheiluauto" kalibroi persdynon tuntemaan kaikki autot keulapainoisiksi.
+/- näkyvyys ulos. B-pilarin ja istuimen piiloon jää tankkeri vaivattomasti, joten sokkona mennään kaistalta toiselle. Ymmärrys "audikuskeja" kohtaan kasvoi. Muuten kyllä pärjää ok.
+/- takatilat on kyllä hyvät, mutta kauniisti kaartuvan katon vuoksi istuin on jouduttu asentamaan lattialle. No, siihen nähden kuitenkin hyvät oltavat. Tavis-Golfissa on vain asiat paremmin, vaikkei leveyttä varmaan tuossa mitassa ole.
- on navi-nappi ja kivasti kojelaudasta ulos pukkaava näyttö. "navigation no available" tuntuu vähän köyhältä viestiltä ruudulla..maksoihan tuo kuitenkin 50t€ uutena
- järkyttävän kankea omiin kulkineisiin verrattuna. Toki 4,9m on jo iso mitta autolle, mutta ei tuolla parkkihallit enää niin kivoilta paikoilta tunnukaan. Ilm. ei parkkikameraa, eikä tutkia (ainakaan edessä) tuossa mallissa tuohon hintaan vakiona.

No, vaikka pari miinusta olikin, niin ihmettelen miksi muita autoja edes valmistetaan. Heittämällä paras ajamani auto koskaan. Voisi olla namu 3.0 TDI:nä tai tehokkaammalla bensalla. Ja mikä parasta, noita saa uuden Clion hinnalla! :shock:

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Renault Clio TCe 90CV Limited

Tuli päivä pyöriteltyä tällaista vuokra-autoa lomareissulla Gran Canarialla. Kyseessä on siis jonkinlainen 3 sylinterinen turboahdettu 0.9 litrainen moottori overboost toiminnolla. Autolla oli ajettu 24000km, joten se oli todennäköisesti viimevuoden mallia. Vuokraajan mukaan kuitenkin niin uusi, että siihen pitää tankata E5 bensiiniä sisäänajon vuoksi. En lähtenyt tätä sen kummemmin kiistämään, vaikka varmaan se toimisi myös E10 bensiinillä. Auton hinta paikallisille asukkaille lienee jossain 10k€ luokkaa uutena. Pienempää 75CV mallia markkinoitiin aktiivisesti 9200€ hintaan.

Autossa on luottokortin kokoinen, mutta paksumpi avainkortti, joka tökätään keskikonsolin reikään. Starttinappula on erikseen. Kojelautaan integroitu navigaattori osoittautui hyväksi varusteeksi. Kielen pystyi muuttamaan ja jopa suomen kieli oli valittavissa. Hyvä ominaisuus oli navigointi valitsemalla kohde kartalta, koska paikallisia osoitteita tuskin olisi mistään löydetty. Kehitys on kehittynyt ainakin jos vertaa Giulietan TomTom -laitteeseen. Ilmastointi oli manuaalinen. Peräkontin avaaminen kesti hetken ranskalaista logiikkaa ihmetellessä. Lopulta keksittiin, että ensin käytetään kuskin ovea auki ja sen jälkeen on pieni aikaikkuna jolloin kontin voi avata kontin kahvassa olevasta napista. Avaimenperässä oli myös nappula kontin avaamiseksi, mutta joko se ei toiminut tai sitten ei keksitty mikä sen logiikka on.

Ajettavuuden osalta huomaa tietyissä tilanteissa ajavansa pikkuautolla. Ohjaus on tehostettu keveäksi, eikä siinä ole varsinaista tuntumaa tiehen. Toisaalta ohjauksessa on jonkinlainen logiikka miten se keskittää ja millaisen vasteen se antaa mutkissa. Kaupunkiajossa ihan ok. Alustan äänet kuuluvat voimakkaasti ohjaamoon jos tienpinta on huono. Tasaisella asfaltilla ainoa äänenlähde on 1-2 vaihteilla vollottava vaihteisto ja tyhjäkäynnillä tai kuormituksessa päkättävä 3 sylinterinen moottori. Kytkintuntuma on hyvä ja auton saa helposti liikkeelle vaikka jyrkässä ylämäessä. Jarrut eivät tuntuneet erityisen herkästi toimivilta, mutta toimii ne kovempaa painaessa. Edessä siis levyt ja takana rummut. Istuimen osalta voisi mainita, että siinä on parempi sivuttaistuki verrattuna alkusarjan Giuliettaan. Istuinosa on suunnilleen yhtä lyhyt.

Taloudellisuudesta en päivän perusteella voi sanoa oikeen mitään. Tankkauksesta laskettuna kulutus oli noin 19l/100km kun ajettiin 4-päällä vuorenseinää ylös ja toista puolta jarru pohjassa alas. Lisäksi oli moottoritietä, kaupunkiajoa ja ruuhkassa seisomista. Luvattu WLTP kulutus tuolle on 5,9l/100km.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Werneri »

mutt kirjoitti:
S_A kirjoitti: Juuh toi Alfan ratti on just sitä mitä tarkotin. Special. Tota kääntäessä jo tietää, ettei aja tavallista autoa.
Lotuksen ratti esim. Exigessä taas on niin pieni, halkasijaltaan että se tuo jo sen oudon makean fiiliksen siihen. Vielä ku ois
ala tai ylä kehästä suora.... no kai sitä rahalla saa jos vaan tarpeeksi lyö tiskiin?
Kyllä saa, eikä tarvitse edes isoa kasaa seteleitä latoa.
Kuva



Ei tuo ohjauspyörän alaosan "keventäminen" kovin uutta ole.
Liitteet
W311.jpeg
W311.jpeg (25.74 KiB) Katsottu 7629 kertaa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti: +/- tuntuu puskevalta mutkissa, tai ainakin keulapainoiselta.
- järkyttävän kankea omiin kulkineisiin verrattuna.
Omat, varsin rajalliset kokemukseni sekä A4 ja A6 luokan kulkineista ovat samanlaisia. Kulkevat hyvin suoraan mutta kääntyminen on edellyttää hieman laajempia linjoja.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
S_A kirjoitti: Juuh toi Alfan ratti on just sitä mitä tarkotin. Special. Tota kääntäessä jo tietää, ettei aja tavallista autoa.
Alfaan coolimpia ratteja:

https://www.facebook.com/mrperformance. ... 031839839/
https://carsdream.com/en/offer/interiors/

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
Kivijärvi kirjoitti: +/- tuntuu puskevalta mutkissa, tai ainakin keulapainoiselta.
- järkyttävän kankea omiin kulkineisiin verrattuna.
Omat, varsin rajalliset kokemukseni sekä A4 ja A6 luokan kulkineista ovat samanlaisia. Kulkevat hyvin suoraan mutta kääntyminen on edellyttää hieman laajempia linjoja.
Joo - joutuu olemaan A6 rapskan kanssa tyystin toista mieltä lopputulemasta. Faijalla oli tollanen Allroad bensakutonen. Insuloi kuskin tiestä ja vähän renkaistakin. Laaduton ja numeroita laiskempi. Vaihtoi A8 V8 dieseliin - ja vielä isompiin ongelmiin. Noh, se sentään kulki hyvin. Mutsi taistelee vielä A4:n kanssa, on siinäkin vaihteisto uusittu... Oon joutunut kuskaamaan - oli vaikea jälkeen keksiä miten en loukkaisi äitiä autonsa suhteen. Ei ole vakuuttavia nuo ollenkaan. Audeista viety näiden lisäksi 1 & 2 gen TT ja moderni A3. Ajotuntumaa ei ole ja kehuttu sisustakin näyttää kuvissa todellisuutta paremmalta. Nii ja nippu vanhoja Audeja sekä uusi A4 ponnistettu. En oikein tiedä - ihan fiksutkin ihmiset näistä tykkää ja kai sitä voi ymmärtää. Hyvä että erilaisiin makuihin valmistetaan autoja ja siten cateroidaan mahdollisimman laajaa mobilisti-joukkoa. En kuulu Audin kohderyhmään, mutta mukavaa että näistä joku iloa elämäänsä saa.

Vastaa Viestiin