Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Yllättävän usein tuntuu ihmisille tulevan yllätyksenä että italialaisenkin auton voi myös huoltaa, ja joskus niitä joutuu jopa korjaamaan niin kuin muitakin autoja. :roll:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Ja vieläpä yllättävän usein huoltaa.. Ainakin jos lukaisee Giuliettan huohotin stooreja. Niistä saisi melkein kirjan. :lol: :mrgreen:
Mielenkiintoista olisi kyllä tietää minkälaisilla huolloilla sitten Stilojenkin sähköviat pidettäisiin loitolla? Kenties pullo WD 40:stä konehuoneeseen kerran viikossa? Vai oliko Selenialla joku oma erikoisaine? :roll:
Jokatapauksessa tämä tuttifrutti lähti tänään hinurin avulla pihasta. Kustannusarviosta sitten selviää kannattaako korjata vai paalata.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Itse ajoin Stilo farkku JTD:llä 260 tuhatta ongelmatonta kilometriä. Aina käynnistyi ja perille vei. Yhtään hinurireissua ei tullut. Takapuslien ollessa lopussa, Webaston muuttuessa kylmäksi painolastiksi, vetarin kumien hajotessa ja toisen tuulilasin ollessa vaihtokunnossa vaihdoin Multijet Bravoon, joka olikin paras omistamani auto.
Yksilöitä nämä ovat, yksilöiden omistuksessa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jamper »

Sukulaisella oli Stilo MW 1.4 ajossa 6 vuotta ja 70 tkm. Ei ainoatakaan sähkövikaa ollut ja ei liiemmin kyllä huolloilla rasitettu tuota yksilöä. Viimeisillä öljyillä 50tkm ja jakopäätä ei vaihdettu kuin silloin kun auto hänelle tuli. Jännitin kyllä mikä porsii ekana ja tällä kertaa osui kytkimeen joka kesti vaan 270tkm.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nipa on asian ytimessä.

Se että jos Multiairissa on tuskia ei tarkoita että kaikki italialaiset on p*skoja - paitsi siellä kuuluisalla Veijo Esson baarissa. Ainakaan itsellä ei ole tullut vielä tarvetta vaihtaa auton valmustusmaata, varsinkaan kun on seurannut myös muiden merkkien tuskia. Mutta mä en käytäkkään viankorjaamiseen, enkä ennakoivaan huoltoon wd40:tä. En ole keksinyt sille käyttötarkoitusta. Ja naftafiltterikin tulee dieselissä vaihdettua aina syksyllä.
Viimeksi muokannut -HH-, 31 Tammi 2019, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Miten se Stilon dieselsuodin 70e voi maksaa, kun Alfaan sen saa 7 eurolla, tosin tilasin sen Saksasta.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Makso se uudemman aiemmin Motonetissakin 50e, nykyään vissiin halvempi.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No onneks olen valinnut Alfan, mähän menisin konkurssiin noiden Fiatin osien kanssa. Tuli diesel suotimen vaihtoväliksi 125 tkm/2,5 vuotta.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllähän ton maailmalta saa selkeesti halvemmalla. Mutta ei taida saada 7e :lol:

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Knecht suodattimet oli tosiaan tarjouksessa 7e ja öljynsuodattimet dieseliin
2,86e kpl, piti hamstrata.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Pieni gallup liittyen eri merkkisten autojen avaimettomaan käyttöön jos ja kun niistä sattuu löytymään foorumilaisilta kokemusta.
Millaisia varajärjestelmiä auton käynnistämiseen kultakin automerkiltä löytyy siihen tilanteeseen, että avain halvaantuu vaikkapa patterin loppumisen takia??

508 pökötin keyless entrylle ei ainakaan löydy mitään varasysteemiä tilanteeseen, että patteri on kuollut. Tai no onhan siellä semmoinen potero avaimelle jossa käynnistyksen pitäisi onnistua heikolla patterilla. Joo-o ehkä, mut mitäs sitten kun patteri on liian tyhjä toimiakseen pakkasen vuoksi edes siinä??
Mekaanisella avaimella pääsee kyllä autoon palelemaan hiihtolenkin jälkeen oikein hyvin, mut autoa ei saa henkiin millään.
Toki häiriö poistui kun lämmitteli avainta aikansa, mut onhan toi nyt aika naurettavaa ettei tossa oo mitään kunnon idioottivarmaa varasysteemiä millä pääsee edes yrittämään autoa käyntiin.
Pihasta lähti hinurilla myös vuokraamon passat lämmittelemään taannoin kun startti ei onnistunut rapeassa pakkasessa. En ole satavarma johtuiko passatin starttihäikkä avaimesta vai jostain muusta ominaisuudesta. Jäi kuitenkin aika vahva epäilys että jotenkin häiriö liittyi avaimettomaan kulkuun.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Siis kyllähän 508:ssa on avaimenlukija (LCE), johon laittamalla saa käyntiin vaikka olisi avaimen paristo kokonaan poissa? :shock: Uudemmista PSA-laitteista tuo erillinen LCE poistui ja avainta sitten pidetään ohjekirjan osoittamassa kohdassa, esim: mittariston päällä tai kyynärnojan pohjalla.

Nykyisessä Vollessa on avaimeton lukitus/käynnistys ja kojelaudassa slotti johon avaimen voi törkätä, kun paristo on kaput. BMW käytti aiemmin vastaavaa ja uudemmissa on sitten rattiputkessa avaimen kohta, jossa avainta pidetään lukemisen ajan. Skodassa ja Nissanissa starttinapin ympärillä on lukupuola, eli painetaan nappia vaikka sillä avaimella, niin samalla luetaan avain.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alum »

Norjalaisessa kuluttajaohjelmassa juuri äsken hauskasti näytettiin, kuinka helppoa avaimettoman auton varastaminen on asinmukaisilla välineillä.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^Toi mun pösö ei ainakaan käynnisty vaikka avaimen laittaa lukijaan jos patteri on tyhjä.
Samat kokemukset tuli passatin avaimesta. Ei apua vaikka avaimella kikkaili ohjekirjan neuvojen mukaan.
Tosin volsun viasta en oo varma, mut ongelmat alkoi kun avain oli auton sisällä kylmässä jonkin aikaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Onneksi on vielä autoja joiden polttoaineensyöttö hoidetaan kalvopumpulla ja kaasuttimella. Sytytys puolalla ja kärjillä. :P
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jarsan kirjoitti:Siis kyllähän 508:ssa on avaimenlukija (LCE), johon laittamalla saa käyntiin vaikka olisi avaimen paristo kokonaan poissa?
Tämähän muuten pitää paikkansa!
Huono paristo+hiukan pakkasta --> "key not detected" kun avain on lukijassa.
Paristo kokonaan pois avaimesta --> kappas, auto käynnistyy ryppyilemättä samassa pakkaslukemassa.

Perskule, eihän tota missään ohjeessa kerrottu, että patteri pitää repiä kokonaan pois :-D

E:Tästä opiksi, että avaimettoman kulun varajärjestelmäksi riittää työkalu jolla avaimen patterin saa irti :oops:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Enpä ole törmännyt itsekään tuollaiseen skenaarioon, että tyhjä paristo estäisi avaimen lukemisen. :-D
Eivät ole vissiin ranskalaisetkaan, kun ei tuota missään korjausohjeissakaan kerrota. Kunhan ihmettelin, että pitäisi avaimen luku onnistua lukijassa vaikka paristo olisi poissa. Aina oppii jotain uutta. :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sen syvällisemmin kyseistä avainta tuntematta se varmaan vähäisellä sähköllä kuvittelee olevansa ok ja yrittää vielä vastata "normaalin" keyless -toiminnan kautta ja lähettää autolle radiosignaalin patterin sähköllä, mutta ei siinä enää onnistu. Tyystin ilman sähköä menee sitten induktion ja lukijan kautta, kun ei normaali lähetinyksikkö ole lainkaan saatavilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos kommunikaatio ei avaimen kanssa onnistu, niin auton pitäisi kyllä yrittää lukea avain LCE:llä epäonnistuneen tunnistuksen jälkeen, välittämättä onko avaimessa virtaa vai ei. Joku sopivasti otollinen virtatilahan tuossa täytyy olla, että menee bitti poikittain. Bugi siis.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bnii, siinä on kaksi osapuolta (auto ja avain), joiden ilmeisesti molempien täytyy tajuta siirtyä LCE-moodiin tarvittaessa. Autohan siihen selvästi siirtyy, koska toimii kun avaimessa ei ole patteria, mutta tulkkaako se avain nyt olevansa tarpeeksi hengissä, että yrittää vaan tykittää sillä radiolähettimellä, jolle ei kuitenkaan riitä patterissa ytyä, vaikka on fyysisesti LCE-slotissa.

Avaimen bugia minä siis ekana syyttäisin, en auton.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

No, ainakin kahden automerkin avaimista saattaa moinen bugi löytyä.
Liekkö saman firman tuotoksia nuo keyless entryt?
Passatissa tosiaan vilahti näytössä joku teksti patteriin liittyen, jonka jälkeen halvaantui kokonaan eikä startti onnistunut.
Koska kyseinen kulkine oli vuokraamon kalustoa niin en asiaan sen enempää perehtynyt vaan tilailin uutta kulkinetta pikatoimituksella pihaan.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Peugeot ei ole mainostanut lentäviä autojaan ja haastetaan tästä syystä oikeuteen
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... dfa9e443fd
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Jarsan kirjoitti:^Enpä ole törmännyt itsekään tuollaiseen skenaarioon, että tyhjä paristo estäisi avaimen lukemisen. :-D
Eivät ole vissiin ranskalaisetkaan, kun ei tuota missään korjausohjeissakaan kerrota. Kunhan ihmettelin, että pitäisi avaimen luku onnistua lukijassa vaikka paristo olisi poissa. Aina oppii jotain uutta. :lol:
Juurikin noin kävi minulle 508:n kanssa jokunen vuosi sitten. Avain taskussa pakkasessa, eikä käynnistynyt tai lukenut avainta edes tuosta luukun takana olleesta poterosta. Avaimen lämmettyä auto starttasi. Myöhemmin kokeilin ilman patteria ja starttasi, kun laittoi avaimen poteroonsa.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Manu »

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... ta-6757248

Siinä on voineet Toyota miehet olla ihmeissään! :lol:

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Taas kerran Oulun tautia :-D
Alfa Romeo 155 V6 1992

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ilmeisesti 433 MHz lisenssivapaalla (ISM / LPD) taajuudella toimiva häiriölähde on iskenyt jälleen. Näitä hienosti suunniteltuja ja toteutettuja virityksiä on maailma täynnä. Tai ainakin ITU:n Region 1 alueella.

Onneksi vitkuttimet toimivat hitutehoilla. Jos radioamatöörin rigi lähtisi sekoilemaan 70cm bandilla niin että osuu avainten ja kauko-ohjaimien taajuudelle niin siitä tulisi äkkiä rumaa jälkeä ja kauas.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »


Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koska mikään ei oo niin viisas kuin saksalainen insinööri, ei mikään oo niin hieno kuin saksalainen softabugi. Ökybemarien cruiseissahan tunnetusti menee nopeus yksin pykälin, täälläpäin siis yleensä 1km/h kerrallaan, mutta kun minulla on jenkkimalli, niin siinä menee tietenkin 1mph kerrallaan. Ihan ymmärrettävää ja aivan riittävä tarkkuus. Tänään kuitenkin ökybemarin cruisen valikoimasta oli kadonnut nopeus 68mph kokonaan. Kun 60mph -lukemasta lähtee kelaamaan ylöspäin, niin luvut menee hienosti 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 69, 70, 71 jne. Hupaisaa tästä tekee se, että tuo 68mph on varsin tuttu, kun satkun rajoitusalueella yleensä on cruisessa 67, 68 tai 69mph (reaalinopeudet n. 99-102km/h) - juur tänään se vaan puuttuu välistä :lol:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^onneksi eräässä italian ihmeessä oli paljon käyttökelpoisempi, neperin lukuun (2,718...) perustuva porrastus. :lol:

Tosin pystyihän sen kiertämään pistämällä vakkarin pois päältä ja uudelleen päälle just halutulla nopeudella. Mistä eteenpäin hienosäätö toki taas tuttuun tapaan vajaan 3 km/h portain.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

155156 kirjoitti:"Onks kellään laturia?
Ei Suomessa ole enää vuosiin ollut mikään uutinen, että sähköauton toimintamatka voi pahimmillaan puolittua, jos akun energia poltetaan lämmitykseen. Eikä lie ihan uusi idea auton esilämmityskään tolppasähköllä.

..paitsi autojen valmistajille. Ainakin joissain lataushybrideissä on sellainen aivopieru, ettei esilämmitys onnistukaan, vaikka auto olisi latauksessa. Joten pitää asentaa perinteinen sisätilanlämmitin ja sille johtosarja ja illalla pitää siis tökkiä seinään latausjohto + sisätilanlämmittimen johto.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:ökybemarin cruisen valikoimasta oli kadonnut nopeus 68mph kokonaan. Kun 60mph -lukemasta lähtee kelaamaan ylöspäin, niin luvut menee hienosti 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 69, 70, 71 jne. Hupaisaa tästä tekee se, että tuo 68mph on varsin tuttu, kun satkun rajoitusalueella yleensä on cruisessa 67, 68 tai 69mph (reaalinopeudet n. 99-102km/h) - juur tänään se vaan puuttuu välistä :lol:
Patonginpurijat ovat osanneet koodata pippanaan aivan saman ominaisuuden. Cruise menee kahden kilometrin pykälin, paitsi että 80 km/h puuttuu välistä eli siinä kohtaa hypätään 78 -> 82.

No, ei ole saapasmaan tuotteetkaan immuuneja. Kerran hävisi Allegro-junan vakkarista nopeus 35 km/h. Noissa pykälät on 5 km/h välein, mutta tuossa hyppäsi 30 -> 40. Dille nopeus hukata, kun 35 km/h on juuri yleisin nopeus vaihtotöissä. Toisaalta samanlainen juna sekoili joskus niin, että kun laittoi vakkariin 100 km/h kulki keksintö 200 km/h :roll: Ja tottakai nopeusmittarikin näytti 100 km/h. :mrgreen: (On siellä kaksi muutakin mittaria, ettei tarvitse kenenkään kauhistua).

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tuomas K kirjoitti:
No, ei ole saapasmaan tuotteetkaan immuuneja. Kerran hävisi Allegro-junan vakkarista nopeus 35 km/h. Noissa pykälät on 5 km/h välein, mutta tuossa hyppäsi 30 -> 40. Dille nopeus hukata, kun 35 km/h on juuri yleisin nopeus vaihtotöissä. Toisaalta samanlainen juna sekoili joskus niin, että kun laittoi vakkariin 100 km/h kulki keksintö 200 km/h :roll: Ja tottakai nopeusmittarikin näytti 100 km/h. :mrgreen: (On siellä kaksi muutakin mittaria, ettei tarvitse kenenkään kauhistua).
Niinpä, ja mieti sitä raukkaa joka saa tuosta vikalapun ja pitäisi pistää keksintö taas kulkemaan pyydettyä nopeutta.... :crazyeyes:

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Tuomas K kirjoitti:On siellä kaksi muutakin mittaria, ettei tarvitse kenenkään kauhistua.
Moottorin lämpö ja öljynpaine :silly: ?

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Siitä saisi myynti-ilmoitukseen siistit kuvat Toyota-pickupista:
https://youtu.be/MkbaVm6XI3Q
Ei näkyvää ruostetta. :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

mutt kirjoitti:Siitä saisi myynti-ilmoitukseen siistit kuvat Toyota-pickupista:
https://youtu.be/MkbaVm6XI3Q
Ei näkyvää ruostetta. :mrgreen:
Mulla kävi Nissan King-cabin kanssa just noin rakennusaikana. Ihan noin veltto ei vielä runko ollut, piti kaivinkoneen kauhalla painaa lavasta takaisin runkolinja suoraan :mrgreen:

Ja leima oli luonnollisesti parin viikon takaa eräältä nimeltämainitsemattomalta "yrittäjävetoiselta suomalaiselta" katsastusasemalta.. Maksoivat muuten rungon ruostevaurioiden korjauksen siitä hyvästä etteivät kuvat lähteneet eteenpäin tapauksesta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eräs tuttu soitti, että autossa vaihteensiirto jumittaa. Ei saa kuulemma kuin kolmosen ja nelosen tökättyä päälle. Vika oli ilmeisesti vielä ilmaantunut yllättäen, eli vaihteet toimivat vielä kun auto pysäköitiin.

Auto on Fiat Albea. Kellään täällä kokemusta että mikä tuossa mahtaisi olla ongelmana?

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tuomas K kirjoitti:Eräs tuttu soitti, että autossa vaihteensiirto jumittaa. Ei saa kuulemma kuin kolmosen ja nelosen tökättyä päälle. Vika oli ilmeisesti vielä ilmaantunut yllättäen, eli vaihteet toimivat vielä kun auto pysäköitiin.
Aika selkeä tapaus, 3 & 4 löytyy vapaa-asennon kohdalta, joten kepin sivuttaissuuntainen liike ei välity lootalle. Toinen vaihteensiirtovaijeri irti, mekanismit kepin päässä pashana tms.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kaverin puheista ymmärsin että keppi olisi sivusuunnassa jäykkä. Irronneen tai katkenneen vaijerin luulisi aiheuttavan sivusuunnassa löysän kepakon.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^sitten voi olla astetta hintavampikin murhe eli jotain mäsänä laatikon sisällä. Vaan onhan tuossakin yhä vaihtoehtona vaijerin jäätyminen (jos suojakuori rikki ja alueella pakkasta) tai ehkä kepin pään mekanismikin pystyy rikkoontuessaan moisen aikaansaamaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Chevyssä tuo aiheutunee kun laatikon päässä puslat kuolee. Loppuu palonivelessä/puslassa/mekanismissa kulku, niin jäykistyy. Toimii isolla voimalla sen aikaa, kun toimii. Voisko olla?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Toinen vaijereista moro. Katkenneet säikeet tökkää kuoreen. Oletan, että vaijerisysteemi palttiarallaa samanmoinen kuin puntossa. Molemmat vaijerit kannattaa vaihtaa, koska ei se toinenkaan enää uusi ole. Veikkaan näin, koska pikkupunto teki saman.
"puhun niin totta kuin osaan"

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jamper »

Tuomas K kirjoitti:Eräs tuttu soitti, että autossa vaihteensiirto jumittaa. Ei saa kuulemma kuin kolmosen ja nelosen tökättyä päälle. Vika oli ilmeisesti vielä ilmaantunut yllättäen, eli vaihteet toimivat vielä kun auto pysäköitiin.

Auto on Fiat Albea. Kellään täällä kokemusta että mikä tuossa mahtaisi olla ongelmana?
Sivusuunnan vaijeri jäässä tai vaijerin sisältä muutama säe poikki niin eipä liiku enää vaijeri.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kävin autoa tutkimassa, ja vaijerit vaikuttavat olevan ehjiä. Pienellä äheltämisellä sain kepakon liikkeelle. En tiedä oliko asialla vaikutusta, mutta liikutin autoa hiukan ensin kolmosvaihteella, jonka jälkeen sain kepakon liikkumaan sivusuunnassakin ja eteenpäinvievät vaihteet toimivat nyt kaikki. Kepin liike on kuitenkin edelleen normaalia tahmeampaa. Ei mitenkään mahdottoman jäykkää, mutta tahmeampaa kuin kuuluisi. Peruutusvaihteen kytkeminen on myös erinomaisen vaivalloista, ei tahdo mennä vaihde tupaan mitenkään, mutta kyllä sen jotenkin sinne saa usealla yrityksellä menemään. Liike ei vain tunnu riittävän, eli pakki on normaalia "kauempana".

Kun keppi oli vielä sivusuunnassa jumissa katselin laatikon päästä kun kaveri sisällä liikutti keppiä sivusuunnassa. Vaijeri liikkui, mutta laatikon pään vipu ei liikkunut, eli jumitus on siellä laatikon pään siirtomekanismissa. Kellään ajatuksia, mitä yhteistä on jäykällä kepillä ja liki kateissa olevalla pakkivaihteella? Jotain potentiaalisesti laatikkoa pudottamatta korjattavaa, vai suosiolla toista salkkua etsimään?

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kai siellä laatikossa on öljyä? Yleensähän näissä on ongelmana ollut vaijerin porsiminen tai jäätyminen. Lopullisen varmistuksen luulisi saavan, kun irrottaa vaijerin vaihdevivusta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ei ole näköjään Giulietta MA koneella ainoa pakkaselle allerginen auto.

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liiken ... a+alkoivat

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Datsunin bensaturboissa kanssa pakkasongelmia.

No, tänään bongasin rätit naapurin Bemarin kaulalla. Ehkä hän vaan innoittui "mulle kans", kun näki rätit 500X kaulalla :-D

Premium-autoilukin alkaa tulla tutuksi. Kaasuvolvolla pääsi 15 km ja sitten kaasutankki tyhjä (lue: tyhjeni itsekeen auton seistessä sunnuntain). Pissapojan ja kuskin turvavyön varoitusvalot elävät omaa elämäänsä. Vajaat 3 vuotta/47 tkm ajetussa autossa.

Edit: viime viikolla yksi bemarikuski avautui aiheesta "ajoin parkkipaikalla tolppaan, jota en nähnyt, kun ihmettelin lumen määrää autoni päällä". Mitähän tuohon sanoisi? :roll:

Uuden rivarikämpän Espoosta hankkinut duunikaveri taas kehui tehneensä viikonloppuna 4 tuntia töitä, että saa autonsa pihaan/pois pihasta. Aurausta ei ole eikä tarvita - kaikki naapurit ovat ratkaisseet ongelman hankkimalla vähintään yhden nelivetoauton. Tulee halvemmaksi näin? :-|
Viimeksi muokannut insinörtti, 11 Helmi 2019, 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

insinörtti kirjoitti: Premium-autoilukin alkaa tulla tutuksi. Kaasuvolvolla pääsi 15 km ja sitten kaasutankki tyhjä (lue: tyhjeni itsekeen auton seistessä sunnuntain). Pissapojan ja kuskin turvavyön varoitusvalot elävät omaa elämäänsä. Vajaat 3 vuotta/47 tkm ajetussa autossa.
Kaveri haki muutama kuukausi sitten pari vuotta vanhan v70 T5 vollen kaasulaitteilla ruotsista. Toinen kerta kaasua tankatessa säiliön o-renkaat korkkasi. Hinuri kutsui kun vuoti kaiken kaasun sisätiloihin. Tästä pari viikkoa niin taas tankkauksen jälkeen hirveä käry autossa hetken aikaa. Ilmeisesti ylipaineventtiili päästi vähän ylimääräisiä pois. Aika tyhmästi koteloitu se kaasupullo kun päästää kaikki höyryt sisätiloihin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tiige kirjoitti:säiliön o-renkaat korkkasi
Kiitos ja kumarrus - tämähän sopisi oireisiin.

BTW, eikö tuon metaaniongelman olisi voinut eliminoida tulitikulla samalla lailla kuin WC:ssä käynnin jälkeen :silly:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

mutt kirjoitti:Kai siellä laatikossa on öljyä?
Kai siellä on. Autoa tuli tutkittua iltamyöhällä räntäsateessa, joten esimerkiksi öljyn tasoa ei ole tarkastettu. Parkkipaikka oli kyllä puhdas.
mutt kirjoitti:Yleensähän näissä on ongelmana ollut vaijerin porsiminen tai jäätyminen. Lopullisen varmistuksen luulisi saavan, kun irrottaa vaijerin vaihdevivusta.
Ei ole vaijereissa vikaa tällä kertaa. Kepakkoa kun yritti kammeta sivusuunnassa näki kuinka vaijeri yritti liikuttaa vipua laatikon päässä, mutta vipu ei hievahtanutkaan.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://eu.usatoday.com/story/money/car ... 846324002/

LuottoPorsas ja "Viat, petojen sukua"?

Vastaa Viestiin