Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Vähän päälle kolmekympin näyttää jo jonkun verran Nettiautossa olevan käytettyjä Giulioita tarjolla.
Minulla on hakuagentti kyttäämässä ehdoilla Giulia ja < 35 kEur.
Harmittavasti vain automaatteja ja dieseleitä on ollut tarjolla tähän asti mutta kai bensa-manuaalejakin on liikkeellä?

Onko joku hakekenut ulkomailta bensaa polttavan manuaali-Giulian? Onko ne missäpäin halvimpia?

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö manuaali-bensaa saa vain QV:nä?
Omissa toiveissakin oli manuaali bensakoneella, mutta tehdas kuvittelee että kaikki haluavat ajaa vain automaatilla ja kaliseva kone keulalla.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Onko noin? Sitten pitää säästääkin vielä pidemmän aikaa! Pitää vähän tutkia tarjontaa ulkomailta. Ihan kuin saatavilla olisi jokin bensa-manuaali siis muu kuin QV.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla samanlainen fiilis että tuota perusbensaa ei saa kuin automaattina. Sen laiskimman dieselin ja QV:n sai manuaalina ainakin oman auton tilausajankohtana.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onko joku täällä ajanut manuaalia? Automaattihan toimii hienosti, mutta onko tuossa manuaalissa joku erityinen juttu miksi haluta sellainen? Toki ymmärrän, että osa ihmisistä tykkää manuaalista ja se on syy haluta sellainen.
Giulia Super -69

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Gasolina kirjoitti:Onko joku täällä ajanut manuaalia? Automaattihan toimii hienosti, mutta onko tuossa manuaalissa joku erityinen juttu miksi haluta sellainen? Toki ymmärrän, että osa ihmisistä tykkää manuaalista ja se on syy haluta sellainen.
Minulla syy on se, että tykkään manuaalista. Automaatti on niin hankala kaupungeissa ja manuaalilla voisi ajaa radallakin. Ja kun se tomaatti on koko ajan väärällä vaihteella...
Ajattelen myös niin, että jos laittaa noin paljon rahaa autoon niin sitten se hankitaan sellaisilla spekseillä mitkä miellyttää ilman kompromissejä.
Minulle tärkeimmät ovat bensa, manuaali, ei nahkapenkkejä, ilmastointi, ei musta, ei valkoinen, nopea, takavetoinen (tai 4) ... :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

"Automaatti on niin hankala kaupungeissa" :crazyeyes:

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ymmärsin että bensavehkeenkin ois uutena saanut erikoistilauksesta tilattua manuaalina. Mut voi olla että myyjä puhui paskaa eikä se keskustelu ollu ees vaihtoehto.

Mut mieti vakavissaan automaattia. Mä en oo ollu mikään automaattifani mutta kun bemareissa tätä zf:ää oon pyöritelly ni se pesee kyl minkä tahansa manuaalin. Hyvät kaksoiskytkinvaihteistot toki myös.
Tällaisella automaatilla voi ajaa yhtälailla radalla ku senhän saa ihan puhtaasti käsivalintaiseksi ja vaihtolavat on isot. Itteäkin ärsyttäny monissa automaateissa toi "miten sattuu" vaihtaminen mutta tässä siitä ei ole tietoakaan. Myös hitaus ja kuminauhamaisuus mutta sitäkään ei tässä esiinny ees kylmänä mikä taas kaksoiskytkimessä on vähän se ongelma. Ja kuminauhamaisuutta nyt esiintyy lähinnä variaattoreissa.
Eli automaattivaihteisto ei ole yksiselitteinen asia. Onhan Agera RS myös "automaatti" mutta käsittääkseni kyseisellä autolla on ihan ok ajaa myös radalla :D

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Bensa-Giuliaa ei ole saanut manuaalina kuin QV-versiona.
Enempää tuohon automaatti/manuaali -keskusteluun en viitsi lyödä löylyä, mutta muistaakseni se Nürburgringin ratakierros QV:llä oli automaatilla. Ainakin videosta päätellen.
Itsekin haluaisin silti manuaalin.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

JanV kirjoitti:Ymmärsin että bensavehkeenkin ois uutena saanut erikoistilauksesta tilattua manuaalina. Mut voi olla että myyjä puhui paskaa eikä se keskustelu ollu ees vaihtoehto.

Mut mieti vakavissaan automaattia. Mä en oo ollu mikään automaattifani mutta kun bemareissa tätä zf:ää oon pyöritelly ni se pesee kyl minkä tahansa manuaalin. Hyvät kaksoiskytkinvaihteistot toki myös.
Tällaisella automaatilla voi ajaa yhtälailla radalla ku senhän saa ihan puhtaasti käsivalintaiseksi ja vaihtolavat on isot. Itteäkin ärsyttäny monissa automaateissa toi "miten sattuu" vaihtaminen mutta tässä siitä ei ole tietoakaan. Myös hitaus ja kuminauhamaisuus mutta sitäkään ei tässä esiinny ees kylmänä mikä taas kaksoiskytkimessä on vähän se ongelma. Ja kuminauhamaisuutta nyt esiintyy lähinnä variaattoreissa.
Eli automaattivaihteisto ei ole yksiselitteinen asia. Onhan Agera RS myös "automaatti" mutta käsittääkseni kyseisellä autolla on ihan ok ajaa myös radalla :D
Joo, ei automaatti ihan poissuljettu ole. Minulla on aika monelta vuodelta niistä kokemuksia. Plymouth Voyager, Ford Mondeo V6 farkku, Volvo V70 ja pari Volvo 343 variaattoria. Giulia manuaalina olisi vaan se ihanne...

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Onko tuo ZF:n kehuttu automaatti jo tuttu? 99,8% ajasta ratin takana homma toimii hyvin. Tämä kokemus kylläkin toisen konsernin vehkeistä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mistä 0.2%? Näitä 8-lovisia nyt itsellä ollut 3 kpl, ei ole osunut vastaan stiplua.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Pikkukutosella f10 tykkäs jyristellä välillä loivaan mäkeen 1050 kierrosta minuutissa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ok - sietämätöntä :mrgreen:

Lienee nyt moderneissa inkarnaatioissa moinen ohjelmallisesti saatu katoamaan, toivottavasti.

Giuliaa kun aikoinaan kokeilin, niin silloin tuntui (2014 F31 320d puikoista) että ainakin paholaisenmehua juopottelevan version loota oli paremmin trimmattu Giuliaan kuin bimmeriin (ja olin siihen asti tyystin vakuuttunut ZF:n kaikkivoipaisuudesta jo maalaismallin PNV:n puikoissa)!. Nyt F34 lci on samalla tasolla vaihteiston suhteen kuin Giulia oli, toki tässä kaverina B48 pannu.

Tämä laatikko (ja sen sovitus) on yksi Giulian parhaista ominaisuuksista, oman lyhyen kokeilun perusteella.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuohon loota-asiaan nyt enmpää, mutta eikö porsseja saa edelleen manuaaleina. Hyvä manuaali on oikeestaan aika päällikkö ja voima välittyy kuten kuski haluaa. Toki kaksi toimivaa kättä ja jalkaa on hyvä olla sekä kyky hallita näitä tarvittavia jäseniä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
-Oksid-
Viestit: 254
Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja
Paikkakunta: Kotka

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Bensa-Giulian manuaali toimi erittäin maukkaasti, täsmällinen ja tarkka vaihteensiirto ja lyhyet välit.
Pari kesää sitten oli mahdollisuus testata maahantuojan QV:tä ja tuli mieleen että semmoisen ottaisin kyllä ehdottomasti keppivaihteella, ajamisen fiilis on toista kun automaatissa, vaikka siinä ite läpsyköistä vaihteita vaihtelisikin :mrgreen:

Sinällään tuo ZF:n loota on mukava kampe, D:llä reagoi terävästi ja muilla sitten pehmeästi. Ei tule DSG:tä ikävä...

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Ymmärrän hyvin, että joku tykkää enemmän manuaalista, mutta en ymmärrä sen perustelua paikkansa pitämättömillä perusteluilla. Hankala kaupungissa, aina väärä vaihde eikä toimi radalla.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Paikkansa pitämättömillä ? Eiköhän nuo ole automaatin faktoja ja joillekin ne ovat ok, joitakin haittavat jonkun verran ja joillekin ne on showstopperi.
Jokainen tyylillään ja mieltymyksillään. Automaatti ei kuitenkaan koskaan pysty tietämään mitä vaihetta pitäisi käyttää ja siksi ne tehdään suurta yleisöä suosiviksi, helpoksi ajettaviksi.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mut ihan näin yleisestä mielenkiinnosta, millä lailla automaatti on hankala kaupungissa? Ittellä kun tomaatti on käyttöautoissa aika lailla ehdoton; pari päivää putkeen jaksaa manuaalin kanssa, kolmantena alkaa hermo palaa.
Operating at the speed of dark

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Siis lähinnä pysäköintivaiheessa jos joutuu pakittamaan ja taas eteenpäin ja taas pakittamaan. Ainakin minun vanhat automaatit on vaatineet, että auto on ihan pysähdyksissä ennenkuin saa vaihdettu D <-> R.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Saksalaisissa isoissa premiumeissa manuaali vaikeuttaa jo jälleenmyyntiä. Mahtaako Giuliassa tällä olla merkitystä kuinka paljon?

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

alamajy kirjoitti:Siis lähinnä pysäköintivaiheessa jos joutuu pakittamaan ja taas eteenpäin ja taas pakittamaan. Ainakin minun vanhat automaatit on vaatineet, että auto on ihan pysähdyksissä ennenkuin saa vaihdettu D <-> R.

Eikös manuaalillakin?
Ja giuliassa taitaa olla selvästi 156:ta pienempi kääntösäde, että sitä ei taida tarvita vekslata niin montaa kertaa ennen kuin saa ruutuun :)

Vaikka ite varmaan automaattina giulian ottaisin, pienoinen yllätys ja harmi jos niitä ei bensana saa manuaalina.
Pitääkös sitä osa noista momentinmuunninlaatikoistakin turhan pieniä kierroksia taajamanopeuksissa? Osaa kaksoiskytkinlaatikoistahan on taidettu siitä kritisoida että mennään ihan minimikierroksilla polttoaineensäästösyistä, jolloin moottori jo jurisee ikävävästi. (Kai niissä sentään on kaksoismassa mitoitettu kestämään tuon aihettumaa rasitusta/vääntöä)



Empä ole muuta kuin 2000 luvun alun maasturia momentinmuunninautomaattina ajanut. Ainakin verrattuna crossin vähän huonosti taajamiin istuviin vaihdeväleihin se on paljon mukavampi taajamassa.
Peruuttaessakin kiva jos tarvitsee hiljaa mennä, vauhtia säätää jarrulla eikä kytkintä pumppaamalla/luistattamalla.

Selespeedin kanssa sai opetella odottamaan että auto nostaa kytkimen. Siinä oli muistaakseni liikkeelle lähdettäessä hienoinen viive ja varsinkin vähän kaltevalla pinnalla meinasi reaktiona painaa lisää kaasua kun auto hieman valui väärään suuntaan, kaasun lisää painaminen taas sitten sai auton ryntäämään.
Viimeksi muokannut Garmund, 25 Tammi 2019, 23:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Rauta »

alamajy kirjoitti:Siis lähinnä pysäköintivaiheessa jos joutuu pakittamaan ja taas eteenpäin ja taas pakittamaan. Ainakin minun vanhat automaatit on vaatineet, että auto on ihan pysähdyksissä ennenkuin saa vaihdettu D <-> R.
Käy nyt ihmeessä kokeilemassa automaatti-Giuliaa, saatat yllättyä positiivisesti :wink:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rauta kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Siis lähinnä pysäköintivaiheessa jos joutuu pakittamaan ja taas eteenpäin ja taas pakittamaan. Ainakin minun vanhat automaatit on vaatineet, että auto on ihan pysähdyksissä ennenkuin saa vaihdettu D <-> R.
Käy nyt ihmeessä kokeilemassa automaatti-Giuliaa, saatat yllättyä positiivisesti :wink:
Komppaan. Jo 159:n 6-pykäläinen Aisin on oikein hyvä boksi myös kaupunkiajoon.
Ja ZF:n 8 on todella sulava ja oppiva, saa myös vaihtoläpysköillä... :wink: Kokeilla kannattaa..
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Kyllä tarkoitus on ottaa tyypit tomaatti-Giuliasta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse olen kerran ajanut bimmerillä, missä sama tai saman askin aikaisempi versio (näin mulle sanottiin ainakin).
Se oli myös eka kerta, kun totesin et voisin sit kuitenkin kelpuuttaa automaatin. Lenkki ei ollut pitkä, mutta paljon vekslailua ja pysähtymisiä/liikkeellelähtöjä kyllä.

Kokeilla kannattaa :)

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Täältä myös vankka suositus ZF 8HP:lle. Itsellä oli kolme vuotta sellainen 258hp dieselin jatkeena, eka pitempiaikainen automaattivaihteinen itsellä, aiemmin olen niitä vierastanut. Mutta tuo on sekö ominaisuuksiltaan että kestävyydeltään eri maata kuin vanhakantaisemmat lootat.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Meidän perheessämme on menty yli 200 000km ZF 8:lla kolmessa eri autossa ja kokemukset ovat erittäin positiivisia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllähän nykyään suurin syy manuaaliin on nimenomaan fiilis, etenkin jos vastassa on tuo jo legendaariseksi muodostunut 8HP tai vastaava automaagihämmennin. Tuo hyvin suunniteltu aski lukittuvan momentinmuuntimen ja viiden(!) kytkinpakan kanssa on ohjelmoitavissa nopeammaksi kuin manuaali (se tiettävästi pystyy 100ms vaihtoihin vedosta vetoon - saa haastaa manuaalilla kovempikin rattimies), varsin pehmeätoimiseksi ja dynaamisesti näiden väliltä (DNA-kytkin, shifterin sporttiasento jne) ja välitysmäärän sekä vähäisen luistelun vuoksi tuppaa myös olemaan taloudellisempi kuin manuaali. Kun automaatti on radalla nopeampi, matkassa taloudellisempi ja pääsääntöisesti helpompi kuin manuaali, on se kieltämättä vahvoilla.

Mutta sitä manuaalin fiilistä ja tuntumaa ei tarjoa edes 8HP, vaikka läpyskät olisikin. Se vaan on ihan eri asia vaihtaa itse välitystä ja tuntea askissa osien liike sekä jalassa kytkimen luisto kuin näpätä läpyskää ja pyytää pykälänvaihtoa.

Suurin syy ostaa Giulia nimenomaan manuaalina on lopulta se fiilis. Eikä se ole lainkaan paheksuttava asia, etenkään kun muistaa että suurin syy ostaa Alfa on se fiilis. Kyllähän sitä muilla merkeillä on tiettävästi parempia takuita, toimivampaa jälkimarkkinointia, kattavampia mallivalikoimia, parempaa jälleenmyyntiarvoa ja muita kannustavia tekijöitä. Mutta sitä Alfan fiilistä ja olemusta ei vaan tarjoa edes... no, mikään muu automerkki.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Polforean näkemykset yllä voin allekirjoittaa kokonaisuudessaan. Vaikka tuohon 8HP:hen tykästyinkin, on omissa autovalinnoissa manuaalit edelleen vahvoilla. Harmi että monia itseä kiinnostavia tehokkaampia harrastepelejä ei edes saa manuaalina..

Tuota fiilistä kyllä on yllättävänkin paljon tuossa 159:ssäkin. Ehkä erityisesti tuo vaihteiston napakkuus yllättikin, esim. Bemarin manuaalit on poikkeuksetta olleet vähemmän napakoita vakiona, vaikkeivät nyt mitään pösömäisen hähmäisiä olekaan.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja JontteB »

alamajy kirjoitti:Siis lähinnä pysäköintivaiheessa jos joutuu pakittamaan ja taas eteenpäin ja taas pakittamaan. Ainakin minun vanhat automaatit on vaatineet, että auto on ihan pysähdyksissä ennenkuin saa vaihdettu D <-> R.
Avainsana tässä ”vanhat”.

Polforea sen tiivisti oivasti! Peukkuhymiö!

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Garmund kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Siis lähinnä pysäköintivaiheessa jos joutuu pakittamaan ja taas eteenpäin ja taas pakittamaan. Ainakin minun vanhat automaatit on vaatineet, että auto on ihan pysähdyksissä ennenkuin saa vaihdettu D <-> R.

Eikös manuaalillakin?
Ja giuliassa taitaa olla selvästi 156:ta pienempi kääntösäde, että sitä ei taida tarvita vekslata niin montaa kertaa ennen kuin saa ruutuun :)

Vaikka ite varmaan automaattina giulian ottaisin, pienoinen yllätys ja harmi jos niitä ei bensana saa manuaalina.
Pitääkös sitä osa noista momentinmuunninlaatikoistakin turhan pieniä kierroksia taajamanopeuksissa? Osaa kaksoiskytkinlaatikoistahan on taidettu siitä kritisoida että mennään ihan minimikierroksilla polttoaineensäästösyistä, jolloin moottori jo jurisee ikävävästi. (Kai niissä sentään on kaksoismassa mitoitettu kestämään tuon aihettumaa rasitusta/vääntöä)



Empä ole muuta kuin 2000 luvun alun maasturia momentinmuunninautomaattina ajanut. Ainakin verrattuna crossin vähän huonosti taajamiin istuviin vaihdeväleihin se on paljon mukavampi taajamassa.
Peruuttaessakin kiva jos tarvitsee hiljaa mennä, vauhtia säätää jarrulla eikä kytkintä pumppaamalla/luistattamalla.

Selespeedin kanssa sai opetella odottamaan että auto nostaa kytkimen. Siinä oli muistaakseni liikkeelle lähdettäessä hienoinen viive ja varsinkin vähän kaltevalla pinnalla meinasi reaktiona painaa lisää kaasua kun auto hieman valui väärään suuntaan, kaasun lisää painaminen taas sitten sai auton ryntäämään.
Oma kokemukseni Bemarin ZF:stä on puolestaan sellainen, että se rauhallisissa kiihdytyksissä vaihtaa aivan liian myöhään ylös päin. Idioottimaista jurnuttaa jotain neljää kumppiä 3000 kiekkaa taulussa ennen kuin sähköaivo muistaa, että onhan tä'll' vielä näitä vaihteita vaikka millä mitalla. Pienissä vastamäissä vaihtaa myös ihan turhaan pienemmälle. Monesti valitsenkin manuaalipuolelta kasin ja ajan sillä koko matkan jotain ohituksia lukuun ottamatta. Säästyy polttoainetta ja korvia. Mitään muuta hyötyä siitä manuaalipuolesta ei olekaan. Ei sitä missään tarvitse, vaikka kuinka ajaisi mutkatietä "urheilullisesti". Ei siinä hammaspyörien säätämisessä mitään urheilullista ole.

Selespeedistä muuten tykkäsin aikoinaan kovasti, vaikka ei se kyllä markkinoiden luotettavin konstruktio ollut.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

En kyllä itse ole kärsinyt noista 3000 kiekkaa kierrätyksestä. Ainoastaan kylmää laatikkoa se tykkää lämmittää alkuvaiheessa isommilla kierroksilla.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

2 x 6-pykäläisiä ja 3 x 8-lovisia BMW ZF:iä omistaneena en tunnista ollenkaan yllä kuvattuja ominaisuuksia myöhäisestä vaihtotapahtumasta. Edelleen Zahnradfabrik Friedrichshafen Aktiengesellschaft ei ole Giulian dealbraker, pikemmin päinvastoin.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja jmi »

Polforea kirjoitti:Kyllähän nykyään suurin syy manuaaliin on nimenomaan fiilis, etenkin jos vastassa on tuo jo legendaariseksi muodostunut 8HP tai vastaava automaagihämmennin. Tuo hyvin suunniteltu aski lukittuvan momentinmuuntimen ja viiden(!) kytkinpakan kanssa on ohjelmoitavissa nopeammaksi kuin manuaali (se tiettävästi pystyy 100ms vaihtoihin vedosta vetoon - saa haastaa manuaalilla kovempikin rattimies), varsin pehmeätoimiseksi ja dynaamisesti näiden väliltä (DNA-kytkin, shifterin sporttiasento jne) ja välitysmäärän sekä vähäisen luistelun vuoksi tuppaa myös olemaan taloudellisempi kuin manuaali. Kun automaatti on radalla nopeampi, matkassa taloudellisempi ja pääsääntöisesti helpompi kuin manuaali, on se kieltämättä vahvoilla.

Mutta sitä manuaalin fiilistä ja tuntumaa ei tarjoa edes 8HP, vaikka läpyskät olisikin. Se vaan on ihan eri asia vaihtaa itse välitystä ja tuntea askissa osien liike sekä jalassa kytkimen luisto kuin näpätä läpyskää ja pyytää pykälänvaihtoa.

Suurin syy ostaa Giulia nimenomaan manuaalina on lopulta se fiilis. Eikä se ole lainkaan paheksuttava asia, etenkään kun muistaa että suurin syy ostaa Alfa on se fiilis. Kyllähän sitä muilla merkeillä on tiettävästi parempia takuita, toimivampaa jälkimarkkinointia, kattavampia mallivalikoimia, parempaa jälleenmyyntiarvoa ja muita kannustavia tekijöitä. Mutta sitä Alfan fiilistä ja olemusta ei vaan tarjoa edes... no, mikään muu automerkki.
Tuota fiilistä jäin itsekin kaipaamaan, väitän että manuaalina jos olisi saanut olisin varmaan ostanutkin enkä päätynyt Giuliettaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Giulietta TCT -profiililistauksen mukaan? Giulia-ketju ehkä väärä paikka tämän ihmettelyyn, mutta mystisismin puolella tuntuu nyt olevan tämä jutustelu. Ymmärrän toki että ihmisillä on preferenssit, oma syy automaatin valintaan on mukavuudenhalu ja laiskuus. Manuaalivaihteet haluaisin rataleluun, koska se ei silloin veisi pois arjen mukavuudesta mitään. Muita syitä saa toki olla ja kaikille ne ovat tietty henkilökohtaisia. - Silti osa tässä ketjussa avatuista syistä aukeaa hiukan vaikeasti. Pitänee petrata luetun ymmärtämistä! :silly:

Juza
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
Car(s): 986.2 Boxster
E39 528i
E46 M3
G07 X7
Paikkakunta: DC

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Juza »

Tämä on mielenkiintoinen keskustelu :-D Ei kai se kyse pitäisi olla siitä kumpi laatikko on teknisesti parempi, vaan nimenomaan siitä fiiliksestä. Henkilökohtaisesti ottaisin myös esimerkiksi Porschen tai vaikka M3:n manuaalina, olipa automaatti kuinka paljon nopeampi tahansa. Onko foorumilaisilla suunnitelmissa siirtyä myös itseajavan auton käyttäjiksi siinä vaiheessa kun se on kehittynyt omaa ajamista turvallisemmaksi ja taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi? :wink:

Siitä ei pääse mihinkään että ZF 8HP on aivan loistava automaattilaatikko. Omastakin käyttiksestä ko. laatikko löytyy, eikä ole kyllä pahaa sanottavaa.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Juza kirjoitti:Tämä on mielenkiintoinen keskustelu :-D Ei kai se kyse pitäisi olla siitä kumpi laatikko on teknisesti parempi, vaan nimenomaan siitä fiiliksestä. Henkilökohtaisesti ottaisin myös esimerkiksi Porschen tai vaikka M3:n manuaalina, olipa automaatti kuinka paljon nopeampi tahansa. Onko foorumilaisilla suunnitelmissa siirtyä myös itseajavan auton käyttäjiksi siinä vaiheessa kun se on kehittynyt omaa ajamista turvallisemmaksi ja taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi? :wink:

Siitä ei pääse mihinkään että ZF 8HP on aivan loistava automaattilaatikko. Omastakin käyttiksestä ko. laatikko löytyy, eikä ole kyllä pahaa sanottavaa.
Otan sen verran takaisin, että kyllä siinä hammasrattaiden siirtelyssäkin voi olla viehätystä. Aikoinaan mulla oli kaksikin 156 Selespeediä, ja kyllähän niitä oli nautinnollista viedä mutkissa ja vaihdella napeista painamalla tai myöhemmin vivuista vetämällä. Mutta se vaatii sen 7000 kiertävän bensiinimoottorin ja vaihteiston, joka on nopea ja ottaa kiinni nopeasti. Kuminauhamainen momentinmuunninvaihteisto yhdessä dieselkoneen kanssa ei mielestäni saa mitään lisäarvoa käsivalintavaihtoehdosta, varsinkin jos aski kuitenkin tottelee pyyntöjä hitaasti ja jopa omapäisesti *. Tosin ei ole paljoakaan kokemusta Giulian rattiläpyköistä ja sen moottori-voimansiirtoyhdistelmästä. Vielä. Palataan asiaan.

Bemarissa tuota ZF:ää on kehuttu lehdistössä iät ja ajat maasta taivaisiin. Itse en ole ihan niin sen lumoissa. Se on OK, ehkä jopa Jees, mutta ei missään nimessä Wow! Yleensä se vaihtaa nätisti, mutta toisinaan nykii ja joskus vaihtaminen tuntuu hitaalta. Ja ne korkeat kierrokset... En tiedä, ovatko samoja kuin muilla... Joko asetuksissa on eroja tai sitten toivomuksissa.

Automaateissa yleisemminkin häiritesee tuo joskus 90-luvun lopulla yleistymään lähtenyt oppiminen. Vaihteisto muka oppii toimimaan kuljettajan ajotyylin mukaan. Ei opi ainakaan toimimaan kuljettajan mielen mukaan. Paremmin vastaa toiveitani tehdasasetuksissa kuin yritettyään lukea ajatuksiani. Tämän tietää siitä, että kun ajetaan huollossa vaihteiston kalibrointi, niin taas vähän aikaa tuntuu mukavalta *.

*ei koske vain ZF:ää, vaan myös esim. Volvon Aisinia ja vieläkin enemmän esim. Renaultin Borg-Warneria(?).

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja jmi »

lerppu kirjoitti:^Giulietta TCT -profiililistauksen mukaan? Giulia-ketju ehkä väärä paikka tämän ihmettelyyn, mutta mystisismin puolella tuntuu nyt olevan tämä jutustelu. Ymmärrän toki että ihmisillä on preferenssit, oma syy automaatin valintaan on mukavuudenhalu ja laiskuus. Manuaalivaihteet haluaisin rataleluun, koska se ei silloin veisi pois arjen mukavuudesta mitään. Muita syitä saa toki olla ja kaikille ne ovat tietty henkilökohtaisia. - Silti osa tässä ketjussa avatuista syistä aukeaa hiukan vaikeasti. Pitänee petrata luetun ymmärtämistä! :silly:
Vaimo ajaa Giulietalla, tosin itse pidän enemmän TCT:stä kuin Giulian automaatista.
Varmaan joskus omistan vielä Giulian, mutta mielelläni sen olisin ottanut manuaalina.
Minulle Alfalla ajo on ollut aina fiilislähtöistä ja siitä merkki tunnetaankin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Meillä on toi Alfan TCT sekä ZF:n loota jatkuvavertailussa - kyllä täytyy sanoa että tällä kertaa Alfa jää tässä kohtaa toiseksi, mutta fiilisasioista ei auta kiistellä... Giulia on hieno, lootasta riippumatta! Eikä siinä mitään, hyvä että manuaalejakin vielä tehdään niitä halajaville. Askista riippumatta olisi kiva nähdä näitä enemmän liikkeellä. Työmatkalla olen nyt bongannut useamman kerran valkoisen Giulian, ajellut perässäkin - ja kyllä se näyttää hyvin virkistävältä täällä työsuhdeoctavioiden seassa!

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

alamajy kirjoitti:Vähän päälle kolmekympin näyttää jo jonkun verran Nettiautossa olevan käytettyjä Giulioita tarjolla.
Minulla on hakuagentti kyttäämässä ehdoilla Giulia ja < 35 kEur.
Harmittavasti vain automaatteja ja dieseleitä on ollut tarjolla tähän asti mutta kai bensa-manuaalejakin on liikkeellä?

Onko joku hakekenut ulkomailta bensaa polttavan manuaali-Giulian? Onko ne missäpäin halvimpia?
Mulla samansuuntaisia ajatuksia, onkos tähän aloitukseen kokemuksia tai valistuneita arvioita verojen suuruudesta 200hv ja 280hv autoihin jos Ruotsista tai Saksasta hakis?

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Bensa Veloceen (280hp) näyttäisi noin 14 000 olevan veropäätökset.
Pienempää bensakonetta ei näkynyt listoilla, eikä manuaalia (QV).
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ Eli vähän vois saada hakupalkkaa kun hakis itse ton Ruotsista https://www.kamux.fi/vaihtoautot/alfa-r ... ia/kta8700
Tosin on mun makuun hiukan liikaa rullattu kun nykyisessä QV:ssä on vähemmän ja sisustakin sais olla värikkäämpi.

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

^Eikös tämä ole samoissa hinnoissa, hilpeämmän värinen ja vähemmän ajettu: https://www.blocket.se/jonkoping/Alfa_R ... ?ca=11&w=3
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jep, tän hetkisellä kurssilla n.5t€ kalliimpi mutta kilsat kohillaan, sisustassa sais olla jotain väriä.
Mut joo, aikas ahkerasti Saksan ja Ruotsin tarjontaa ja jopa Japanin huutokauppoja tulee seurattua...linkkasin ton kamuxin auton vaan esimerkiks kun niillä on ruotsissa oleva auto myynnissä myös suomessa ja verotetulla hinnalla. Hintaeroa pyynnöissä n.18t€

Kuten ketjun aloittajalla niin mullakin bensaversio kiikarissa ja tarjontaa niukasti kotimaan yksilöissä.. Tosin myös hieman kissakuumetta on ilmassa ja niitäkin tulee vilkuiltua. Kuume voi parantua tai olla parantumatta, jos joku maukas yksilö sopivasti hinnoiteltuna napsahtaa eteen niin on mahdollista nopeatkin peliliikkeet mutta voi olla että nykyisilläkin kurvaillaan pitkään :shock:

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Näköjään manuaaleja (MT6) löytyy dieseleistä. Pitää käydä kokeilemassa tuollaista.
Liitteet
Alfa Romeo Giulia (952) MT6 - Wikipedia.jpg
Alfa Romeo Giulia (952) MT6 - Wikipedia.jpg (138.89 KiB) Katsottu 7769 kertaa

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Unique »

alamajy kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Onko joku täällä ajanut manuaalia? Automaattihan toimii hienosti, mutta onko tuossa manuaalissa joku erityinen juttu miksi haluta sellainen? Toki ymmärrän, että osa ihmisistä tykkää manuaalista ja se on syy haluta sellainen.
Minulla syy on se, että tykkään manuaalista. Automaatti on niin hankala kaupungeissa ja manuaalilla voisi ajaa radallakin. Ja kun se tomaatti on koko ajan väärällä vaihteella...
Ajattelen myös niin, että jos laittaa noin paljon rahaa autoon niin sitten se hankitaan sellaisilla spekseillä mitkä miellyttää ilman kompromissejä.
Minulle tärkeimmät ovat bensa, manuaali, ei nahkapenkkejä, ilmastointi, ei musta, ei valkoinen, nopea, takavetoinen (tai 4) ... :-D
Giulian automaatti toimii kuin ajatus - parempaa automaattia tuskin markkinoilta löytyy. Ja parhaimmillaan tuo on nimenomaan kaupungissa. Suosittelen koeajamaan Giulian bensakoneella ja automaatilla. Unohdat nopeasti nuo haaveet manuaaleista - ne nyt eivät vain ole Giulian kanssa nykypäivää.

Avatar
Jönez
Viestit: 68
Liittynyt: 11 Loka 2015, 19:40
Car(s): GTV
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jönez »

Jönsson kirjoitti:
Juza kirjoitti:Tämä on mielenkiintoinen keskustelu :-D Ei kai se kyse pitäisi olla siitä kumpi laatikko on teknisesti parempi, vaan nimenomaan siitä fiiliksestä. Henkilökohtaisesti ottaisin myös esimerkiksi Porschen tai vaikka M3:n manuaalina, olipa automaatti kuinka paljon nopeampi tahansa. Onko foorumilaisilla suunnitelmissa siirtyä myös itseajavan auton käyttäjiksi siinä vaiheessa kun se on kehittynyt omaa ajamista turvallisemmaksi ja taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi? :wink:

Siitä ei pääse mihinkään että ZF 8HP on aivan loistava automaattilaatikko. Omastakin käyttiksestä ko. laatikko löytyy, eikä ole kyllä pahaa sanottavaa.
Otan sen verran takaisin, että kyllä siinä hammasrattaiden siirtelyssäkin voi olla viehätystä. Aikoinaan mulla oli kaksikin 156 Selespeediä, ja kyllähän niitä oli nautinnollista viedä mutkissa ja vaihdella napeista painamalla tai myöhemmin vivuista vetämällä. Mutta se vaatii sen 7000 kiertävän bensiinimoottorin ja vaihteiston, joka on nopea ja ottaa kiinni nopeasti. Kuminauhamainen momentinmuunninvaihteisto yhdessä dieselkoneen kanssa ei mielestäni saa mitään lisäarvoa käsivalintavaihtoehdosta, varsinkin jos aski kuitenkin tottelee pyyntöjä hitaasti ja jopa omapäisesti *. Tosin ei ole paljoakaan kokemusta Giulian rattiläpyköistä ja sen moottori-voimansiirtoyhdistelmästä. Vielä. Palataan asiaan.

Bemarissa tuota ZF:ää on kehuttu lehdistössä iät ja ajat maasta taivaisiin. Itse en ole ihan niin sen lumoissa. Se on OK, ehkä jopa Jees, mutta ei missään nimessä Wow! Yleensä se vaihtaa nätisti, mutta toisinaan nykii ja joskus vaihtaminen tuntuu hitaalta. Ja ne korkeat kierrokset... En tiedä, ovatko samoja kuin muilla... Joko asetuksissa on eroja tai sitten toivomuksissa.

Automaateissa yleisemminkin häiritesee tuo joskus 90-luvun lopulla yleistymään lähtenyt oppiminen. Vaihteisto muka oppii toimimaan kuljettajan ajotyylin mukaan. Ei opi ainakaan toimimaan kuljettajan mielen mukaan. Paremmin vastaa toiveitani tehdasasetuksissa kuin yritettyään lukea ajatuksiani. Tämän tietää siitä, että kun ajetaan huollossa vaihteiston kalibrointi, niin taas vähän aikaa tuntuu mukavalta *.

*ei koske vain ZF:ää, vaan myös esim. Volvon Aisinia ja vieläkin enemmän esim. Renaultin Borg-Warneria(?).
Tämä manuaali/tomaatti keskustelu on aina hauska...

Omassa käytössä oli 3v firman autona tuo bemarin paljon kehuttu tomaatti 2L dieselin jatkona. Ihan jees loota, varmasti yksi automaattien parhammistoa mutta ei silti sitä Wau-efektiä. Kehä 1 ruuhkassa ajaa asiansa. Giuliaa oon pari kertaa koittanut bensa automaattina mutta ei sekään oikein sykäyttänyt. Aski toimi ok automaatiksi mutta ei taaskaan Wau efektiä...

Sitten luovuin firman autosta koska halusin päättää koneen, varustetason, käyttövoiman jne. itse ja hankin käyttöautoksi jo ikääntyneen, viimeisen vapaastihengittävän BMW 330i M-sportina manuaaliaskilla ja en ole tomaattia kaivannut. Korkealle kiertävä vaparibensa, itse valittu vaihde ja kiinteä linja koneelta pyörille on mahtava yhdistelmä jota ei enää nykyisin kaupasta saa. Harva ajteelee samoin, mutta respect heille jotka vielä haluaa itse vaihtaa vaihdetta :-D

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Nyt näyttää Kamuxille Lohjalle tulevan manuaali giulia:
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/10336213

Joku (Rauta?) voisi käydä koeajamassa tuon niin saisi vähän infoa minkälainen tuollainen on manuaalina.
On hiukka kaukana täältä Imatralta katsottuna.

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Uusi Giulia (>=2016) hakusessa

Viesti Kirjoittaja Rauta »

^Jos tulee sopiva hetki niin mikä ettei, ja nimimerkki Streider voi varmasti myös käydä. Katsellaan ja raportoidaan 8)

Vastaa Viestiin