159 vaihdelaatikot?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tapioHapanpaa
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01

159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja tapioHapanpaa »

Kun kohta kevätauringon myötä audin leima lähestyy niin pitää taas päättää tehdäänkö siitä auto vielä vuodeksi vai hylkäänkö uskollisen ratsun uuden tieltä. Tämä johdatuksena varsinaiseen kysymykseen alfa 159 mallin vaihteistojen maineeseen.
Lyhyesti, että mistä sen p..skalaatikon tunnistaa? Vuosimalli, moottoriversio?

Tämä kai on käsitelty moneen otteeseen ennestään mutta rönsyilee nuo keskustelut niin näin vähemmän vihkiytyneeltä katoaa se punanenlanka.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eikös TBi ole yksi hyvä tunnusmerkki.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

M32:sta kyse, manuaali. Löytyy kaikista muista paitsi 2.4d ja 3.2 v6:sta, vuosimallilla ei väliä.
M32:seen on tehty parannus uudempiin mutta ei ole tullut tehtaalta yhteenkään Alfaan. Laatikkoahan on muillakin merkeillä.
Mutta esim. itsellä jos alkaa oirehtimaan tässä -10 1.9:ssä, niin laatikon päädyn pystyy vaihtamaan vahvemmilla laakereilla varustettuun, myös öljykanavia on parannettu.
Pystyy tekemään jopa kone ja laatikko paikallaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

mää en tiiä mikä se öljykanava homma on, kun se laakeri joka hajoaa on jokseenkin ummessa öljyssä.
Ne autot mistä laatikko on joskus huolellisesti korjattu, pitäis olla vaarattomia.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

tapioHapanpaa
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja tapioHapanpaa »

Onko noissa moottorivaihtoehdoissa joku pomminvarma?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

kovan onnen soturi kirjoitti:mää en tiiä mikä se öljykanava homma on, kun se laakeri joka hajoaa on jokseenkin ummessa öljyssä.
En minäkään mutta ei se haittaakaan. Päätylaakerit on kai jotain sentin halkaisijaltaan isommat.
Olihan näissä joku shimmaushpmma, liekö niissäkin sanomista tehtaan jäljiltä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JiiTeeÄssä kirjoitti:M32:sta kyse, manuaali. Löytyy kaikista muista paitsi 2.4d ja 3.2 v6:sta, vuosimallilla ei väliä.
Eikös TBi:tä ollut tehty sekä M32, F40 että C635(?) -askeilla?

Mitäs salkkuja muuten 2.0JTDm:n perään on pulttailtu?
tapioHapanpaa kirjoitti:Onko noissa moottorivaihtoehdoissa joku pomminvarma?
Menee toistepäin - GM-sukuisten jakopää on varma pommi :silly:.

Dieselit on pääsääntöisesti vahvaluonteisia suorittajia, niistä lie eniten hajonnut noita viispyttyjä (2.4), muttei siinäkään ole mitään tyypillistä "nää kaikki hajoo tästä" -kohtaa. Bensakoneista tosiaan GM-sukuiset jakopäät (1.9JTS, 2.2JTS ja 3.2JTS) venyttelee ketjujaan. 1750TBi:n pitäisi olla vahva suorittaja, niistä on kuulunut todella vähän tyyppiharmeja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Sen verran korjaan että 2.0JTDm on ollut F40 2011 asti, ja sen jälkeen C635.
Ainakin tämän sivun mukaan:
http://www.rvcorse.nl/alfa-159-brera-spider-tuning/
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

tapioHapanpaa
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja tapioHapanpaa »

1,9diesel automaatilla on sitte suht turvallinen valinta?
Ei kai nuo ihan käsiin ruostu 159:t?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eiköhän ne 159 TBi:t ollut kaikki M32:lla. Kohtuullisen lyhyt oli elinkaari koko mallilla. Muissa malleissa 1.8 TBi:n jatkona lie ollut eri laatikko?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

M32 kai hajoaa aika pian, jos on hajotakseen ja kaikki ei menekään rikki. Näin olen antanut itselleni kertoa. Itsellä taitaa olla nyt 123tkm lasissa, eikä oireile mitenkään.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

142750 km ja edelleen sama M32. Öljyt vaihdatettu kerran.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

tapioHapanpaa kirjoitti:1,9diesel automaatilla on sitte suht turvallinen valinta?
Ei kai nuo ihan käsiin ruostu 159:t?
Jep. Omaa ko. komboa farkkuna ja valmiilla webastolla hain pitkään... en löytänyt.
Se sama 159- Aisinin 6-lovinen HDI -C5:ssä rokkaa hyvin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja oidipus »

h_lauri kirjoitti:142750 km ja edelleen sama M32. Öljyt vaihdatettu kerran.

159 vm. 2006 2.2 JTS , 278589 km ja vaihdelaatikko M32 toimii edelleen , myös talvella , öljyt vaihdettu kaksi kertaa .

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja oidipus »

tapioHapanpaa kirjoitti:1,9diesel automaatilla on sitte suht turvallinen valinta?
Ei kai nuo ihan käsiin ruostu 159:t?
Kori on sinkitty helmoista eikä ruostumisvaaraa ole , apurunko edessä ja takana on ruostuvaa aluetta ja kannattaa tarkistaa ennen ostoa .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä 159 ruostuu. On se kestävämpi kuin 156, mutta jos jätetään muoviosat huomiotta, niin kyllä siinä näillä vuosilla on ruostumisvaara ihan joka paikassa :)

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Mun entisella 1.9 JTS:llä ajettu noin 150 tkm. Viime kesänä heräsi jo epäilys laatikon kunnosta, kun alkoi täristämään kiihdytettäessä. Selvittiin onneksi vetoakseleiden vaihdolla. Otin samaan riemuun perämurikan irti ja kokeilin laatikon akseleiden välykset sitä kautta. Kunnossa oli ja matka jatkuu, eli ei ne automaattisesti kaikki hajoa...
rakkaudesta rautaan...

tapioHapanpaa
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja tapioHapanpaa »

Tahtoo olla tuo 200-500tkm väli kun mua autoissa huolettaa..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos se laatikko on kestänyt 200tkm, se on joko korjattu tai ei edes hajone (todennäköisesti, siis).
Nuo leviää jo alle 100tkm jos ns. hyvä tuuri ollut (sai takuuseen) ja sitten jossain 150-200tkm välillä tullee yleisesti ne loput.
Jos on yli 200tkm ajettu ilman oireita, eli esim. veto päälle/pois ei keppi heilu, ei ulise tai jollota, niin öljyjen vaihto järkevällä välillä ja varsin todennäköisesti laatikko kestää pitkiä pitkiä aikoja.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Tuomas K kirjoitti:Kyllä 159 ruostuu. On se kestävämpi kuin 156, mutta jos jätetään muoviosat huomiotta, niin kyllä siinä näillä vuosilla on ruostumisvaara ihan joka paikassa :)
Marraskuussa syynättiin 159 vm. 2006 katsastuksessa tosi tarkasti ja pyysin katsastajaa tutkimaan helmat , pyöränkaaret ja pohjan . Sanoi katsastaja että maalipinta on ehjä ja pohjan pinta ehjä joten hänen mielestä voidaan sanoa että auto on ruosteeton , ainoastaan apurungot edessä ja takana ovat pintaruosteessa , tosin niitäkin on käsitelty jokunen vuosi sitten .

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^ Mukava kuulla. Eräs toinen 160 tonnia ajettu -06 on ainakin pyöränkoteloiden seudulta ihan hyvällä alulla, ei vielä mätä, mutta pikkuhiljaa saumoista turpoilee ja siellä sun täällä pintasemmosta. Kotelosuojaa roiskimalla yritetään ostaa vähän lisäaikaa.

Melkein kyllä tekis mieli väittää, ettei yksikään tämän ikäluokan ympärivuotisessa ajossa ollut auto ole ruosteeton, jos ei ole tehtaan jälkeen ollenkaan massailtu. Ei nämä nyt kuitenkaan taida happeenyhtymisnopeudessa päästä lähellekään 156 -tasoa.
Operating at the speed of dark

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Teddy kirjoitti:^ Mukava kuulla. Eräs toinen 160 tonnia ajettu -06 on ainakin pyöränkoteloiden seudulta ihan hyvällä alulla, ei vielä mätä, mutta pikkuhiljaa saumoista turpoilee ja siellä sun täällä pintasemmosta. Kotelosuojaa roiskimalla yritetään ostaa vähän lisäaikaa.

Melkein kyllä tekis mieli väittää, ettei yksikään tämän ikäluokan ympärivuotisessa ajossa ollut auto ole ruosteeton, jos ei ole tehtaan jälkeen ollenkaan massailtu. Ei nämä nyt kuitenkaan taida happeenyhtymisnopeudessa päästä lähellekään 156 -tasoa.
Se , että maalipinta irtoilee ja saumoista turpoilee ei tarkoita että alla on pelti ruostunut , mikään kotelonsuoja ei tuo lisäaikaa , paras hoitokeino on että pinta puhtaaksi ja maalia päälle .

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Joo, eipä tietenkään. :lol: Se ruskee hilseilevä tavara on varmaan vaan semmosta värjäytymää, vähän niinku mun hampaissani...

Ja ne kaikki autoihin hitsatut peltineliöt oli vaan pelkkää painajaista.
Operating at the speed of dark

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Teddy kirjoitti:Joo, eipä tietenkään. :lol: Se ruskee hilseilevä tavara on varmaan vaan semmosta värjäytymää, vähän niinku mun hampaissani...

Ja ne kaikki autoihin hitsatut peltineliöt oli vaan pelkkää painajaista.
Selvä , Lemillä ruosteinen Alfa 159 ja Kouvolassa katsastajan mukaan ruosteeton saman ikäinen Alfa 159 .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Eipä ne leimalla noita niin tarkkaan syynää että tuollaiselle lausunnolle voisi juurikaan painoa laittaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Tuomas K kirjoitti:^Eipä ne leimalla noita niin tarkkaan syynää että tuollaiselle lausunnolle voisi juurikaan painoa laittaa.
Kiitos kaikkitietävästä kommentista , on se vaan kumma kun kaikki pinnat missä on peltiä alla on maali tai pinnoite ehjä , ehkä ruoste on ehjän pinnan ja sinkityn pellin välissä ; lopetan väittelyn tähän .

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Katsastajan sanaan ei voi luottaa.
Läpimätä 156 "eihän tää ole paha edes". Oikeesti tervettä peltiä oli vaan siellä täällä vahingossa etsimällä löydettävissä. Terveen paperit se anto kuitenkin...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

oidipus kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:^Eipä ne leimalla noita niin tarkkaan syynää että tuollaiselle lausunnolle voisi juurikaan painoa laittaa.
Kiitos kaikkitietävästä kommentista , on se vaan kumma kun kaikki pinnat missä on peltiä alla on maali tai pinnoite ehjä , ehkä ruoste on ehjän pinnan ja sinkityn pellin välissä ; lopetan väittelyn tähän .
Niin, en ota mitään kantaa mainitsemasi auton ruosteen määrään kun en ole autoa nähnyt. Sanoinpahan vain, että leimalla niitä autoja ei tutkita läheskään riittävän tarkkaan että sillä leimamiehen arviolla ruosteettomuudesta olisi kummoistakaan pohjaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Sanotaan näin että katsastusasemien ja jopa yksittäisten katsastajien kesken on eroja. Aiemmin "ihan hyvä" edesmennyt Opel Kadett lahosi vajaassa vuodessa katsastusasemaa vaihtaen niin pahaan kuntoon ettei yksi paperi riittänyt hitsauspaikkojen listaamiseen... :lol:

Voi miettiä että maksaako sitä käyttöluvasta joka annetaan liki riippumatta auton todellisesta liikennekelpoisuudesta vaiko rehellisestä arviosta (aikarajoitusten puitteissa, toki) auton kunnosta.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Minulta lähtenyt -06 159 paikattiin helmakotelon läpireiän takia takapyörän edestä. N. 155tkm ajettuna ja 11v. ikäisenä. Siellä helmakotelossa on välilevy n. 40cm takakaaren etupuolella, ja jostain syystä siihen takapyörän eteen pääsee hietaa, jossa kondenssivesi muhii ja syö kotelon puhki sisältä. Kuvia löytyy.

Topicciin liittyen nykyisessä 1.9 käyttiksessä on tehdaskunnostettu laatikko 101tkm kohdalla vaihdettu. Nyt kuunnellaan laatikon ääniä ja mietitään pitkälleköhän pääsee. Liekö kunnostettu huonosti tai sitten ääntää eri paikasta kuin mistä kunnostettu (perä vs. päätylaakerit). Tosin auto tuntuu niin pirteältä 8-tappiseksi että saattaa olla että konetta on hieman kutiteltu ja voimansiirtoa ahdistaa.
No harrastus jatkuu.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Omassa 150 hv 1,9:ssä alkaa 250 tkm olla ja M32 on ainakin toistaiseksi oireeton. Apurunkoja olen koittanut aina välillä vähän hapotella, maalailla ja suojailla. Noin muuten ei taida ainakaan suurempaa sanomista olla kun kontinluukun alareunassa. Farkku..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

https://gm.oemdtc.com/2519/transmission ... l-vauxhall

Ei ne F40 lootatkaan ilmeisesti aivan ongelmattomia ole - tuon esiastetta on omassa kai havaittavissa, kun kylmänä (lue: talvikeleillä ensimmäiset kilometrit) 1 -> 2 vaihto pitää tehdä verkkaisesti jottei rusahtele. Samoin ykköstä ei kylmänä saa päälle ellei auto ole täysin pysähtynyt. Kakkonen viheltää myös hieman veto päällä, mutta muut vaihteet äänettömiä. Ehkäpä en ala yöunia menettämään noiden kanssa vaan kerrytän kilometrejä.

Samalla voin siis vahvistaa, että kyllä, 2010 vuosimallin 2.0JTDm:ssä on F40 laatikko perässä. Eperistä tuon voi auton valmistenumerolla varmistaa jos ei konehuoneen puolelta osaa tunnistaa.
Viimeksi muokannut Ruokoton, 08 Tammi 2019, 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Vähemmän sulavat synkrot taitaa olla F40:n "ominaisuus". M32:ssa synkrot on paremmat. Poikkeavaa itsetuhoisuutta F40:ssä ei kyllä ole.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

En tiedä onko nuo Vauxhall / Opel murheet sitten saatu aikaan runnomalla vaihdot rutinasta välittämättä?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

oidipus kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:^Eipä ne leimalla noita niin tarkkaan syynää että tuollaiselle lausunnolle voisi juurikaan painoa laittaa.
Kiitos kaikkitietävästä kommentista , on se vaan kumma kun kaikki pinnat missä on peltiä alla on maali tai pinnoite ehjä , ehkä ruoste on ehjän pinnan ja sinkityn pellin välissä ; lopetan väittelyn tähän .
Yksilöitä Alfatkin ( ja varsinkin Alfat ) on, mutta tällä saitilla on vakaa uskomus, että ruosteettomia vanhoja Alfoja ei olekaan omien kokemusten ( Alfissimo esim ) pohjalta. Ja suomalainen ei usko ennen kuin näkee. Sovitaan niin, että meillä on sitten saitin "lähes" ruosteettomat 159 ja 156.
Pohjanvaihtohuoltoa odotellessa 350 tkm odometrissä :mrgreen:

( oman -03 Saksantuonnin olen ruostesuojannut itse 2 kertaa, ja hyvältä näyttää muuten paitsi pyöränkoteiden reunoista ja konepellin etureunasta ja SW:n takaluukun alareunasta kesii noin 2-3 vuodessa aina maali pois pelliltä )
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ruokoton kirjoitti:https://gm.oemdtc.com/2519/transmission ... l-vauxhall

Ei ne F40 lootatkaan ilmeisesti aivan ongelmattomia ole - tuon esiastetta on omassa kai havaittavissa, kun kylmänä (lue: talvikeleillä ensimmäiset kilometrit) 1 -> 2 vaihto pitää tehdä verkkaisesti jottei rusahtele. Samoin ykköstä ei kylmänä saa päälle ellei auto ole täysin pysähtynyt. Kakkonen viheltää myös hieman veto päällä, mutta muut vaihteet äänettömiä. Ehkäpä en ala yöunia menettämään noiden kanssa vaan kerrytän kilometrejä.

Samalla voin siis vahvistaa, että kyllä, 2010 vuosimallin 2.0JTDm:ssä on F40 laatikko perässä. Eperistä tuon voi auton valmistenumerolla varmistaa jos ei konehuoneen puolelta osaa tunnistaa.
Vilkaisin nopeasti vain linkin kuvia mutta kytkentähampaita ne tuossa taisi vaihdella. Ne menevät ruvelle juuri silloin kun vain rusautellaan menemään. Se rusahtava ääni kuuluu juuri niistä hampaista kun synkronointi ei ole ehtinyt jarruttaa pyörintänopeuksia samaksi.

Ihan ehjänäkin se F40 loota on aika kankea ylöspäin vaihdettaessa ja tarvitsee tietynlaisen otteen että tottelee rutisematta. Toiset tykkää toiset ei. Itse en niin hirveästi perusta. Ei ne kuintekaan yleisesti normaalilla käytöllä hajoa. Jos reuhdotaan rutinoista piittaamatta niin kaikkihan hajoaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuossa kun ajelin tuota 310tkm ajettua 2.4d varaosa autoa joulukuun alussa kotiin niin ihmettelin suuresti jouhevaa vaihdelaatikkoa. Väittäisin että toimi paremmin kuin puolet vähemmän ajetussa edellisessä 2.4:ssa jolla ajoin 6 vuotta. Ja siinä oli ostaessa 100tkm kohdalla pyrkimystä rusatteluun ennenkuin vaihdoin öljyt.
Eli ts. voisi olla jopa mahdollista että kankea F40 notkistuu vanhetessaan, ainakin oikeilla öljyillä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kakkosen synkro-ja kytkentärengas siinä vaihdettiin. Mielenkiintoinen juttu on lopussa eli kyseisiä osia näyttäisi olevan kolmea eri versiota eli osia lienee parannettu joko toimivuuden, kestävyyden tai molempien vuoksi.
Giulia Super -69

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jiitee kirjoitti: Yksilöitä Alfatkin ( ja varsinkin Alfat ) on, mutta tällä saitilla on vakaa uskomus, että ruosteettomia vanhoja Alfoja ei olekaan omien kokemusten ( Alfissimo esim ) pohjalta. Ja suomalainen ei usko ennen kuin näkee.
Tsoptsop, eipäs nimitellä puhtaan vitsailun perusteella :wink: . On niitä ruosteettomiakin, nähnyt itsekin. Olen nähnyt myös muutaman hitokseen ruosteisen 159:n, eli niitäkin on.

Edit: Ja 156 kyllä on ihan itse antanut aiheen ruosteesta vitsin vääntämiselle, kuten myös 159 aiheen vaihdelaatikko- ja jakoketjujännittämiselle :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Gasolina kirjoitti:Kakkosen synkro-ja kytkentärengas siinä vaihdettiin. Mielenkiintoinen juttu on lopussa eli kyseisiä osia näyttäisi olevan kolmea eri versiota eli osia lienee parannettu joko toimivuuden, kestävyyden tai molempien vuoksi.
Voi myös johtua siitä että näkyisi löytyvän 49, 51 ja 53 hampaisena tuota 2 vaihteen ratasta. Ei mitään käryä mikä versio Alfoissa on, jos joskus tarve tulisi.

tapioHapanpaa
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja tapioHapanpaa »

Mikä oikeasti on 159 kiisselin hihnanvaihtoväli?
Kilometrit ja aikaväli..nopea googlaus tuotti melko oraakkelimaisia vastauksia

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

tapioHapanpaa kirjoitti:Mikä oikeasti on 159 kiisselin hihnanvaihtoväli?
Kilometrit ja aikaväli..nopea googlaus tuotti melko oraakkelimaisia vastauksia
Riippunee kiisselistä. Eikös näitä ole 1.9 2.0 ja 2.4?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ruokoton kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Kakkosen synkro-ja kytkentärengas siinä vaihdettiin. Mielenkiintoinen juttu on lopussa eli kyseisiä osia näyttäisi olevan kolmea eri versiota eli osia lienee parannettu joko toimivuuden, kestävyyden tai molempien vuoksi.
Voi myös johtua siitä että näkyisi löytyvän 49, 51 ja 53 hampaisena tuota 2 vaihteen ratasta. Ei mitään käryä mikä versio Alfoissa on, jos joskus tarve tulisi.
Hmm, tarkoitatko kytkentärenkaan hammaslukua vai vaihdettiinko siellä 2.vaihteen rataspari myös? 2. vaihteen välitys voi toki olla eri eri vaihteistoissa, mutta jatkuvakosketuksisessa vaihteistossa rattaat ei juuri kulu tai hajoa joten niitä ehkä ei vaihdettu. Ero kytkentärenkaan hammasluvussa selittäisi eri versiot osista.
Giulia Super -69

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tietämys vaihdelaatikoista loppuu kesken kommentoida - tämän näköistä settiä niillä osanumeroilla löytyy: https://www.ebay.com/itm/Vauxhall-Opel- ... 3583245209 - hammasluku vaihtelee osanumeron mukaan, muuten samat.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ja kyllähän siinä 2. vaihteen ratas on mukana. Olisiko kytkentärengas samaa puuta rattaan kanssa sitten.
Giulia Super -69

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Täydellinen kytkentärumpu, napoineen ja 1 ja 2 synkronirengaspakkojen kanssa näkyisi olevan toinen vaihtoehto ja toinen näkyy olevan 2-v ratas synkronirenkaiden kanssa. Tehtaalta sai vielä useampia vaihtoehtoja, joista pitää valita sopivan laaja vaurioiden mukaan. Esim. hammaspyörä on vaihdettava jos sen pienet kytkentähampaat ovat hakkautuneet huonon synkronoinnin seurauksena. Rengaspakka on 1-2vaihteilla kolmikartioinen, josta syystä ne uusitaan aina sarjana joko hammaspyörän kanssa tai kytkentälaitteen kanssa (siis olisi syytä uusia). Osat näyttää olevan kohtuullisen hintaisia!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 159 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hyvää tietoa ja on tosiaan edulliset osat.
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin