Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti:Uutta asuntoa tässä etsiskellyt, ja hiukan alkaa tökkiä asuntoilmoitusten puutteet ja typeryydet. Ei kiinnosta pätkääkään jonkun "valokuvaajan" tunnelmakuvat kahvikupeista saati porraskaiteen pystypienoista. Mua ei kiinnosta nähdä kuvaa vastakkaisen talon katosta eikä shampoopullosta. Miksi helvetissä kolmasosa kuvista on ihan täyttä sontaa, jotka ei kerro mitään siitä myytävästä asunnosta?
-Sängystä pitää ehdottomasti olla kuva, koska minua potentiaalisena ostajana kiinnostaa kaikista eniten, millaisella punkalla nykyiset/poistuvat/viimeisimmät asukkaat nukkuvat ja harrastavat muita yöllisiä aktiviteetteja. Myönnetään, mitä pienempi makkari, sitä vaikeampi on ottaa kuvaa jossa sänky ei näy, mutta hämmentävän usein se on pääosassa. jopa niin että koko muu makkari on rajattu pois.

-Pihan linnunpöntöistä on myös hyvä olla kuvia, koska mikäpä talosta kertoisi enemmän kuin pihan pulubordellit.

-Jostain puskasta pitää olla kuva. Ellei ole marjapensaita tai siistejä istutuksia, niin oksakasa käy korvikkeeksi. Kunhan on jotain, mitä voi silmät kiinni pimeässä kuvitella puskaksi.

-Mitä isompi kämppä, sitä turhempaa on piirrellä minkäänlaista pohjapiirrosta, edes viitteellistä. Reilu 200m² näyttää olevan merkittävä rajapyykki.

-Edelliseen liittyen, kiinteistöstä ei missään nimessä pidä olla minkäännäköistä tonttipiirrosta tai kartanpalaa. Siihen voi jollakulla olla vaikka tekijänoikeudet.

-Jos kiinteistöön kuuluu minkäänlaisia varastotiloja, autotallia tahi vastaavia, niin on suuri virhe ottaa kuvia tai ilmoittaa mittoja. Jos mitat kuitenkin ilmoitetaan, ne ilmoitetaan kätevästi automäärällä, joka on laskettu joko ovien perusteella (auto per ovi) tai laskien, että miten lievästi kuutioituja Fiat 600:ia saisi sisään pinottua.

-Jostain pistorasiasta pitää olla kuva. Vähintään yksi pistorasia on kuitenkin vaihdettu ja joku lisätty (johto on irti tai vähintään kiero kuin poliitikko) joten sen kuvaaminen kertoo modernisoinnista ja remontoinnista.

Välittäjillä on myös paljon hyviä remppaideoita. Yksi hiljattain kertoili, mitkä seinät sisältä voisi kaataa (jäi kyllä epäselväksi, että miksi ne sisäseinät pitäisi kaataa), miten vessan voisi laajentaa kylppäriksi (tämäkin jäi vähän epäselväksi, kun saunan yhteydessä on kylppäri) ja että saunan lattia (waaaanha betonilattia, aika... elämää nähnyt) olisi hyvä piikata ja maalata (minä siinä laskeskelin, että turha sitä on vähempää kaivaa kuin maahan asti ja tehdä kokonaan uudestaan).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Ei ne ostajat sen parempia ole. Vanhaa taloa ostaessa kiinnostaa tapettien kuosi, eikä vaikkapa rossipohjan tai ylävintin kunto.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Polforea kirjoitti: Välittäjillä on myös paljon hyviä remppaideoita. Yksi hiljattain kertoili, mitkä seinät sisältä voisi kaataa (jäi kyllä epäselväksi, että miksi ne sisäseinät pitäisi kaataa), miten vessan voisi laajentaa kylppäriksi (tämäkin jäi vähän epäselväksi, kun saunan yhteydessä on kylppäri) ja että saunan lattia (waaaanha betonilattia, aika... elämää nähnyt) olisi hyvä piikata ja maalata (minä siinä laskeskelin, että turha sitä on vähempää kaivaa kuin maahan asti ja tehdä kokonaan uudestaan).
Tuli ihan mieleen kun käytiin anopille katsomassa yhdestä parivuotiaasta kerrostalosta kämppää tällä vuosikymmenellä. Kämpän ensiostaja oli jostakin syystä päättänyt että saunan paneelit täytyy lakata, ja niinpä saunan seinäpaneelit oli kaikki kiiltolakattu. Tästä kun välittäjälle mainitsin, niin hän totesi että lakathan voi näppärästi vain hioa pois, jos ne häiritsee... Kai ne tuollaiset älyttömät projektit menee sitten ajatuksena läpi sellaiselle joka ei ole itse koskaan mitään remonttia tehnyt. Mahtavatkohan välittäjätkään noita esittää ilkeyttään, pikemminkin pelkästään tyhmyyttään, mutta joku vastuu varmaan pitäisi heilläkin puheistaan olla. Keskimääräinen asunnonostaja saattaa hyvinkin kuvitella että välittäjä jotakin aihepiiristä ymmärtäisi ja heillä olisi jotain vastuuta.

Itse olisin sen saunan paneloinut uudestaan, aikaa olisi mennyt varmaan kymmenesosa tästä välittäjän ideasta ja lopputulos olisi ollut siisti...

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Täällä välittäjän kommentit korreloi varmaan aika hyvin ostajien kanssa, eli jotkin erittäin pienet ongelmat ja yksityiskohdat kiinnostaa, mutta sellaiset mistä itse tietää että ovat oikeasti työläitä laittaa ei tunnu haittaavan yhtään.

Esimerkiksi jos salaojien puutteen takia kellari on kostea se on normaalia. Talon täysmaalauskaan ei ole kovin iso asia. Mutta 5 naulaa peltikatossa jotka pitää naputtaa alas on erittäin tärkeitä ja vaikuttaa myyntihintaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Täältä löytyy taloudesta huono ostaja. Rouva kun katsoo myyntikuvista sisustusta ja seinien värejä, tilaratkaisut, neliöt, hinta ja kunto eivät ole oleellisia.

No, taas kerran kun mun esittelemät vaihtoehdot eivät kelvanneet tyylisyistä pyysin rouvaa etsimään muutaman hänelle kelpaavan esimerkin. Kohta on viikko odoteltu eikä ole löytynyt. Edellisellä kerralla kun esitin saman tehtävänannon oli rouva löytänyt mieleisen kämpän, eikä hinta ollut kuin 100000 euroa yli budjetin. Vielä kun tuon saisi ymmärtämään, että vika ei ole niissä esitellyissä kämpissä, vaan kriteereissä joilla hän niitä arvioi.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »


sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ihanaa tekstiä. Ainoastaan kansalaispalkan vaikutuksista olen eri mieltä. JOS se tehtäisiin oikein, se säästäisi kuluja. (ja toisi rutkasti lisää työttömiä)

Itse taidan olla poikkeus, kun meidän "perhe" on vaatimattomista tuloista huolimatta nettomaksaja.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Miksi perustulo lisäisi työttömiä? Koko ajatushan siinä taustalla on tehdä työnteosta kannattavampaa kuin nykysysteemissä, jossa esimerkiksi määräaikaisen työn ottaminen vastaan on iso taloudellinen riski ja keikkatyö kalliimpaa kuin kotona istuminen.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Mikael J »


Aina puhutaan että ollaan velkaa, mutta ikinä poliitikot eivät halua/osaa kertoa että kenelle tässä oikein ollaan velkaa? Ketkä ovat Suomen velkojia? Kummalla on enemmän valtaa? Velkojalla vai velallisella?
https://www.youtube.com/watch?v=OJqgdZTENlo

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuomas K kirjoitti:Täältä löytyy taloudesta huono ostaja. Rouva kun katsoo myyntikuvista sisustusta ja seinien värejä, tilaratkaisut, neliöt, hinta ja kunto eivät ole oleellisia.
No eikö nuo ole sellainen seikka, jonka voi laittaa tai laitattaa itse kuntoon, ja saa vieläpä paremmin sellaisen, kuin on halunnut? Kaameaa tapettia tässäkin tönössä oli edellisten jäljiltä, mutta siihen löytyi ratkaisu sisustusliikkeestä. Todennäköisesti meidän valintaa taas keskiverto asunnonostaja pitäisi kaameana, kun on muutakin väriä, kuin valkoista, mutta ihan sama, kun ei olla nyt myymässä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tänään katsotussa tönössä on käytetty varsin vähän hedelmäistä sisustushenkeä "valkoinen ja kiiltävä" - ja senkin kaapiston voi vaikka siirtää autotalliin tai Jonkun Toisen Ongelmaksi, jos tuohon päätyy. Itse tönön sisällä näkyy rehellistä hirsipintaa (ei siis mitään paneelia, vaan hirttä) ja puuta, kuten asuintalossa kuuluukin. No, saunamökin tuvassa on valkoista seinää ja valkolakattua kattopaneelia, mutta ne on kosmeettista ja helposti korjattavissa. Vähän isompina hommina jätevesikäsittely pitäisi uusia, pihaa pitäisi harkitusti ojittaa, autotallin eristystä sopisi ehkä parantaa, saunamökin katto menee jollain aikavälillä vaihtoon ja pari muuta pikkuseikkaa, mutta ei mitään mistä tulisi yli viisinumeroinen hintalappu :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »

[quote="Mikael J"][quote="kurppa"]Heh heh.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4 ... 62fda28d90
http://velkakello.fi[/quote]


Aina puhutaan että ollaan velkaa, mutta ikinä poliitikot eivät halua/osaa kertoa että kenelle tässä oikein ollaan velkaa? Ketkä ovat Suomen velkojia? Kummalla on enemmän valtaa? Velkojalla vai velallisella?
https://www.youtube.com/watch?v=OJqgdZTENlo[/quote]
Kiitti. Olen etsinyt tuota pätkää mutta ollut ilmeisesti poistettuna tarjonnasta jotta tuulipukukansa jatkaisi vaellustaan.

Avatar
catharsis
Viestit: 114
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
Järki-pallosalama -17
S80 2.4 -00
Paikkakunta: Helsingin MLK

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja catharsis »

Rouvan huutokauppa- s80 jäi viikolla ruutuun. Kuulemma startti pyöritti, mutta nyt kun kävin ällistelemässä, oli tietty akku sippi.
Eihän tuohon 156:n plussaan normi kaapelin leuka mahdu, pitää näköjään viritellä :evil:

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

catharsis kirjoitti:Rouvan huutokauppa- s80 jäi viikolla ruutuun. Kuulemma startti pyöritti, mutta nyt kun kävin ällistelemässä, oli tietty akku sippi.
Eihän tuohon 156:n plussaan normi kaapelin leuka mahdu, pitää näköjään viritellä :evil:
Pussan puolella kansi auki, josta löytyy se lirpake, siihen mä olen antanut lisähöökää 156:sessa.

Avatar
catharsis
Viestit: 114
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
Järki-pallosalama -17
S80 2.4 -00
Paikkakunta: Helsingin MLK

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja catharsis »

A Bart kirjoitti:
catharsis kirjoitti:Rouvan huutokauppa- s80 jäi viikolla ruutuun. Kuulemma startti pyöritti, mutta nyt kun kävin ällistelemässä, oli tietty akku sippi.
Eihän tuohon 156:n plussaan normi kaapelin leuka mahdu, pitää näköjään viritellä :evil:
Pussan puolella kansi auki, josta löytyy se lirpake, siihen mä olen antanut lisähöökää 156:sessa.
Ei noilla bilhelveten leuoilla saanut mistään otetta. Kannen alta toki hieman muokatulla perinteisen mallisella leualla onnistui virrananto, mutta ilman toivottavaa menestystä. Täytyy kääriä hihat..

Bebbu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

"Tiedotusvälineet: Uusien autojen päästörajoja kiristetään tuntuvasti – bensa- ja dieseltekniikka pian entistä isommissa vaikeuksissa".

Ota kantaa
Iloitsetko jo näin etukäteen myös Suomen liikenteessä odottavista päästövähennyksistä?
Kyllä
11%
En
85%
Vaikea sanoa
5%
Ääniä yhteensä 13313

Olen niin iloinen. So gay etten sanoisi!

https://www.is.fi/autot/art-2000005939335.html

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Luulin, että tämä lakupiippujuttu on vitsi, mutta se ei ollutkaan. Oikein sääntösuomea parhaimmillaan :evil:

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

JiiPee kirjoitti:Luulin, että tämä lakupiippujuttu on vitsi, mutta se ei ollutkaan. Oikein sääntösuomea parhaimmillaan :evil:
Kehnoa journalismia, kun "pieni" yrittäjä pääsee yksinään julistamaan miten sääntöorientoitunut Suomi onkaan ja miten kauheita virkamiehiä meillä on. Yrittäjälle kylläkin kullanarvoinen mediahuomio!

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Lakupiiput nyt on aika marginaalijuttu, mutta tämä veturikeissi on jo jännä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005957244.html

Pitää ostaa sääntöjen mukaan yhteensopimattomalla kulunvalvontajärjestelmällä vaikka sellaiset pikkujutut kuten vaikka raideleveys täsmää kuitenkaan. Jos noita on nyt 2016 alkaen viritelty käyttökelpoisiksi, niin kiinnostaisi vaan tietää että mitä lie tuo touhu on maksanut ja tietty bonuksena ei ne toimi vieläkään. Ja lisää vaan vetureita tulee :lol: Tietty ei Siemensillä ole tuossa osaa eikä arpaa koska veturit on pyydetyn mukaisia. Onhan heillä sentään avoin piikki ongelmia setviä, niin ei ihme jos siinä jokunen vuosi menee :silly:

Tämä paikallinen MTBE-keissi sentään saatiin tutkittua. Toki 50 säiliövaunua voi jättää kahden maalatun pysäytyskengän varaan viettävälle raiteelle. Koko historiahan meni jotenkin siten, että VR olisi halunnut romuttaa vanhaa kalustoa (kun tämä kilpailu vapautuu niin nehän jäisi muuten mahdollisesti kilpailijoille..) säilytystilojen puuteeseen vedoten. Tällöin VR:lle osoitettiin säilytyspaikaksi mm. tuo Kinni. Sitten keksittiin, että samallahan siellä voi säiliövaunujakin jemmata mitään sen enempää miettimättä.

https://yle.fi/uutiset/3-10579862
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kaupat ei Suomalaisilla Siemensin kanssa onnistu:
https://yle.fi/uutiset/3-10432607
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Gasket kirjoitti:Pitää ostaa sääntöjen mukaan yhteensopimattomalla kulunvalvontajärjestelmällä vaikka sellaiset pikkujutut kuten vaikka raideleveys täsmää kuitenkaan.
No, jos mitään alkuvaikeuksia ei sallita, niin aika vähäistä olisi edistys millään elämän osa-alueilla. Tietääkseni tuossa ei ole kyse yhteensopimattomuudesta, vaan siitä, että systeemillä on ongelmia talvikelissä.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuo on 2010 tullut veturi joka on mm. Ruotsissa ajanut 2012-> Sikäli alkuvaikeuksista puhuminen on vähän hupaisaa. EU määrittelee veturien kulunvalvontajärjestelmän keski-eurooppalaiseksi jotta ne voi ajaa maasta toiseen. Täältä vaan ei mene kiskoja sinne eikä tosiaan edes raideleveys täsmää. Tuossa järjestelmien rajapinnassa on se ropleema nyt mitä Siemens ”selvittelee”. Talvitestit on sinällään olleet mittavat ja sen puoleen ne pelaa. Jotain edes opittu pendolinoista.. VR:llä ei vaatimuksia Siemensin suuntaan eli veturit on just kun pitää. Jotenkin kyllä ihmettelen millä ammattitaidolla noita toimitussopimuksia tehdään kun nuo toimitusrajapinnat on ihan mitä sattuu. Tuo länsimetrohan on hieno esimerkki tuosta.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

En syvällisemmin asiaa vielä tunne, mutta hätäjarrutuksia on aiheutunut maanopeustutkan sokeutumisesta talvikelissä. Tuohon on sittemmin tehty monenlaisia muutoksia tilanteen korjaamiseksi.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Olihan tuosta näemmä tullut vielä eilen lisätietoa: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005958120.html

"Joka tapauksessa tiuhemman jarruttelun syynä ovat Sr3-veturiin valitun ETCS (European Train Control System) kulunvalvontajärjestelmän ja suomalaisen junien kulunvalvonta JKV:n kommunikaatio-ongelmat."
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jostain syystä olen taipuvainen uskomaan Tuomasta enemmän kuin toimittajan arpomaa uutistekstiä aiheessa.

Lasketaan kuitenkin positiiviseksi asiaksi, että ongelmaa selvitetään jotta ne veturit saadaan ajoon, eikä vaan sysätä taka-alalle odottamaan että ne voi poistaa hiljaisuudessa tai "ratkaista" ongelmaa lahjoittamalla ne pois.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Minä lähinnä ihmettelen, miksi ETCS:ään piti lähteä, kun ei siitä ole edes teoreettista hyötyä, kun Suomen raideleveys poikkeaa muusta Euroopasta. Ei ne EU-vaatimukset ole ennenkään olleet kiveen hakattuja.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Käsittääkseni tuossa kilpailutuksessa oli ihan oikeasti yritetty saada täällä toimivat junat ja jo aiemmin kuulin tuosta rajapintajutusta vähän toisaalta. Tiedä sitten totuutta vai onko tuo VR:n tiedotusta vaan. Helpompi lie nopeustutka olisi päivittää hyväksi jos se muissakin vetureissa toimii paremmin. Mutta joka tapauksessa ei tuo se pointti ole. Ropleemia kuitenkin on jo useamman vuoden ajalta ja piikki on auki kun noita selvitellään.

Tuo ETCS:n mukaanotto on tosiaan melko hölmöä, mutta jos mallioppilaita halutaan aina olla oli siinä järkeä tai ei... Jos siellä on mietitty noiden veturien jälleenmyyntiarvoa sitten joskus :roll: Laajemmat markkinat nääs tai sitten haluttu hankaloittaa tulevaa kilpailua kotimaassa. Ei tiedä, mutta epäilen jälkimmäistä... Nyt voi tavallaan valtion piikkiin tehdä pioneerityön ja myöhemmin sitten yksityiset joutuu tuohon samaan. Vähän kun vanha TVH/Tielaitos joka vähän ehkä epäreilusti kilpaili yksityisten kanssa ilman pääoma/kalustokuluja noin karkeasti. Töiden puolesta olen nyt noiden junien kanssa ollut vähän tekemisissä, tainno en varsinaisesti junien, mutta raideliikenteen. Ehkä saatte vielä joskus siellä PK-seudulla nauttia mun työn hedelmistä :lol: Joko pelottaa :silly:

Aika oma maailmansa tuo raidepuoli kyllä on näin normiteollisuuteen tottuneelle. Stressin saa niillä kaikenmaailman standardeilla itselleen. Esimerkiksi raidepuolen 24 VDC voikin olla 16,8 V, tai sitten 30 V. Ei ihan normi teollisuuskama oikein moista jännitealuetta ongelmitta hanskaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Standardiosien käytön luulisi olevan myös maan sisäistä kilpailua tukeva tapa, verrattuna kustomoituihin ratkaisuihin. Kilpailijat saavat omaan kalustoonsa kulunvalvonnan suoraan kaupan hyllyltä, kunhan systeemi vaan on valmis. Toiminnallisuuden puolesta kiirettä uudelle systeemille ei kyllä ole, kun vanhakin systeemi on iästään huolimatta niitä parempia järjestelmiä Euroopassa. ETCS tosin taitaa lupailla jatkuvatoimisuutta nykyisen pistemäisen järjestelmän sijasta, mikä olisi kyllä tervetullut uudistus. Se, millä aikavälillä tuo sitten toteutuu lienee arvoitus.
Gasket kirjoitti:Ropleemia kuitenkin on jo useamman vuoden ajalta ja piikki on auki kun noita selvitellään.
Niin, kenen piikki? Eiköhän se ole toimittaja joka vastaa siitä, että laitteet toimivat niin kuin on tarkoitus.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Höh. Kamera välähti eilen Ikaalisissa 60 km/h rajoituksen kohdilla. Nopeus taisi olla noin 75 km/h. Säkkipimeässä noin klo 22 ajelin ajatuksissani ja räps.

Taitaa tulla parin sadan euron pikavoitto. Prkl. Ensimmäinen yli 15 vuoteen.

Syyllinen löytyy peilistä. :puppydogeyes:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:^Standardiosien käytön luulisi olevan myös maan sisäistä kilpailua tukeva tapa, verrattuna kustomoituihin ratkaisuihin. Kilpailijat saavat omaan kalustoonsa kulunvalvonnan suoraan kaupan hyllyltä, kunhan systeemi vaan on valmis. Toiminnallisuuden puolesta kiirettä uudelle systeemille ei kyllä ole, kun vanhakin systeemi on iästään huolimatta niitä parempia järjestelmiä Euroopassa. ETCS tosin taitaa lupailla jatkuvatoimisuutta nykyisen pistemäisen järjestelmän sijasta, mikä olisi kyllä tervetullut uudistus. Se, millä aikavälillä tuo sitten toteutuu lienee arvoitus.
Gasket kirjoitti:Ropleemia kuitenkin on jo useamman vuoden ajalta ja piikki on auki kun noita selvitellään.
Niin, kenen piikki? Eiköhän se ole toimittaja joka vastaa siitä, että laitteet toimivat niin kuin on tarkoitus.
Niin, kenen? Jos Tieto olisi toimittaja, niin tilaaja maksais. Niinhän se on kerta toisensa jälkeen ollut. Onko tässä taas se, että Siemensille maksetaan jotta korjaavat ongelman? Tietysti jos tilattu on systeemi (ETCS) ja se toimii, niin silloinhan tilaaja lie maksaa...

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Maksajaa arpoessa tutkitaan (mahdollisesti oikeuden kautta):
-Mitä on tilattu
-Mitä on toimitettu
-Mitä on laskutettu

Jos nämä kolme täsmäävät toisiinsa, on lisätöiden maksaja aika helposti tilaajan puolella. Tämän jälkeen keskustellaan aiheesta julkisesti niin, että pohjana on:
-Mitä on julkisuuteen kerrottu ja mitä media on siitä tulkannut
-Mitä media on omintakeisesti arponut
-Mitä kansa on median tekstistä tulkannut
-Mitä kansa on omintakeisesti arponut

Koska mikään ei anna yhtä suurta asiantuntemusta kuin täysi tietämättömyys aiheen sisällöstä, on julkinen keskustelu yleensä juuri sen tasoista kuin sopii odottaa.

Disclaimer: minulla ei ole mitään suhdetta VR:n, Ratahallinnon (tms), Siemensin tai Tiedon kanssa pl. erittäin harvakantainen junamatkustaminen (viimeksi Cyriaa hakemaan) ja siitä syntyvä asiakassuhde.

Siltä varalta, että joku on päässyt unohtamaan, miten tietojärjestelmät speksataan, niin tuossa klassinen kuutioprojekti: http://www.evvk.com/kuutioprojekti.html
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Polforea kirjoitti:Siltä varalta, että joku on päässyt unohtamaan, miten tietojärjestelmät speksataan, niin tuossa klassinen kuutioprojekti: http://www.evvk.com/kuutioprojekti.html
...josta tuli tämä huikea sketsi samasta aiheesta!
https://youtu.be/BKorP55Aqvg

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ciancarlo kirjoitti:Höh. Kamera välähti eilen Ikaalisissa 60 km/h rajoituksen kohdilla. Nopeus taisi olla noin 75 km/h. Säkkipimeässä noin klo 22 ajelin ajatuksissani ja räps.

Taitaa tulla parin sadan euron pikavoitto. Prkl. Ensimmäinen yli 15 vuoteen.

Syyllinen löytyy peilistä. :puppydogeyes:
Tuo tolppa taitaa olla kova rahasampo. Säädetty myös ns. 0 toleranssille. Itelle kans räpsähti vaikka olin täysin varma, että max 1-2 yli sallitun. Ei kumminkaan tullu edes huomautusta, koska 3 km/h on se vähennys. Siin on aina kamera.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Aivan loistava. Niin wanha, etten tiedä miten olen tuon voinut aiemmin missata, mutta aivan loistava, kiitos :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Jotenkin juuri tuollainen on oma arvio tuosta VR:nkin hommasta.. Valitettavasti. Mikäs konsultti se nyt tuota länsimetroakin kommentoi tyyliin, että tilaaja ei tiedä mitä on tilannut ja toimittaja ei tiedä mitä sen pitäisi toimittaa eikä kukaan tiedä mikä pitäisi olla lopputulos. Hyvin ne vetää.

Mutta nyt on sentään jo ministeri jyrähtänyt, eli homma on siirtynyt seuraavalle tasolle :lol:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005959076.html

Perinteisesti:
Kun VR on tehnyt tämän kaupan, se on olettanut että veturi on toimiva siihen käyttötarkoitukseen, mihin se on hankittu
Pidän aika selkeänä, että tämä on Siemensin vastuulla. He ovat tietäneet, että tässä on se yhteensovittamisen ongelma ja ovat sitoutuneet sen ratkaisemiseen yhteistyössä osapuolten kanssa, Lintilä sanoo.
Eli sopimuksessa ei ole, että Siemens vastaisi tuosta yhteensopivuudesta/rajapinnasta. Mielestäni on aika selkeää, että jos tuo olisi sopparissa ja siinä olisi vaikka perus 10% sakko päällä, niin tuohon ei olisi vuosia mennyt tai sitten Siemens on kohtuullisen jännä yritys. Jos tuo olisi sopparissa, niin silloin VR vaatisi että tuo homma saadaan kuntoon. Aika jännää VR:ltä jos on ihan ok, että tuohon ny menee muutama vuosi.. Tai sitten otetaan se 10% eli jotain 30 miljoonaa kaupasta pois, niin kyllä joku tuolla rahalla saa homman toimimaan. Ei tuota toimintaa mikään muu selitä kun se, että Siemens touhuilee hommaa kaikessa rauhassa ja VR kuittaa laskut.

Homma on tietty selkeää, koska:
Valtionhallinnon sisällä kitkaa aiheuttaa se, että rataverkon kulunhallinta on liikenne- ja viestintäministeriö alaisen Liikenneviraston vastuulla, mutta Sr3-vetureilla operoivat VR-Yhtymä vastaa tuloksestaan kauppa- ja teollisuusministeriölle. Liikenne- ja viestintäministeriön linjauksen mukaan operaattori VR vastaa junakalustossa olevista kuluvalvonnan järjestelmän osista.
Eli perinteisesti ei ole kenenkään vika että homma ei nyt vaan toimi.

Ja tietty:
Suomi olisi periaatteessa voinut hakea maantieteellisen asemansa ja erilaisen raideleveytensä vuoksi poikkeusta ETCS:ään liittymisestä, mutta niin ei tehty.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Olen nyt muutaman vuoden seurailllut julkishallinnon ICT-tilauksia. Pääsääntö on, että kun toimittajan edustaja vie laitteen loppukäyttäjälle, tämä kysyy esim. "miksi minulle tuli väritulostin, tulostustarve on kaksi arkkia viikossa mustavalkoisena". Tämä osaltaan osoittaa tilaajaorganisaation olevan täysin kädetön. Ehkä paras esimerkki kuitenkin on se, kun asiakas sai uuden läppärin. Aiemmissa koneissa oli ollut SIM-korttipaikka, jolla sai 3G-yhteyden. Uudessa ei ollut, ja kun kysymykseen "miten mä nyt saan etäyhteyden" vastattiin "älykännykällä", asiakas näytti jotain 3310-mallin työpuhelintaan.

Selitä siinä sitten, että "ota yhteys helpdeskiin ja avaa keikka kirjoittimen vaihtamiseksi" ja "sun täytyy tilata uusi puhelin". No puhelintilausvastaukseen tuli vastakysymys "keneltä".

Arvatkaapa, auttaako moisiin työpäivän pidentäminen kuudella minuutilla ja lomarahojen leikkaus. Täälläkin kun on joskus hehkutettu KIKY-sopimuksen pelastavan Suomen. :crazyeyes:

Sitten saa lukea jonkun kumipää-Korkmanin höpisevän hyvinvointivaltion kriisistä. No ei kriisi mikään ihme ole, kun rahaa palaa sellaisiin asioihin, jotka olisi ratkaistavissa kunnollisella suunnittelulla ja rutiinien korjaamisella.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

palkus kirjoitti:
Ciancarlo kirjoitti:Höh. Kamera välähti eilen Ikaalisissa 60 km/h rajoituksen kohdilla. Nopeus taisi olla noin 75 km/h. Säkkipimeässä noin klo 22 ajelin ajatuksissani ja räps.

Taitaa tulla parin sadan euron pikavoitto. Prkl. Ensimmäinen yli 15 vuoteen.

Syyllinen löytyy peilistä. :puppydogeyes:
Tuo tolppa taitaa olla kova rahasampo. Säädetty myös ns. 0 toleranssille. Itelle kans räpsähti vaikka olin täysin varma, että max 1-2 yli sallitun. Ei kumminkaan tullu edes huomautusta, koska 3 km/h on se vähennys. Siin on aina kamera.
Juu, niinpä. Ja minä puupää vielä tiesin tuon tolpan, mutta nyt kävi puhdas vahinko - en keskittynyt tarpeeksi ajamiseen ja näin kävi. Oppiraha on siis taas maksettava ja otettava opiksi - liikenteessä on oltava tarkkana, myös ja etenkin pimeässä.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

VR:llä ei ole mitään tekemistä julkishallinnon tai Suomi-EU sopimusten kanssa. Myös: Valtionrautateitä ei ole ollut olemassa enää pitkään aikaan, on VR Group joka on itsenäinen liikelaitos. Vuoden 2017 voitto oli 110 Meur - joka tilittyi suoraan omistajalle, i.e. Suomen Valtiolle (joka voi tietty harjoittaa omistaja-ohjausta niin halutessaan). Hyvä muistaa että kun "jonkun" eturyhmän lobbauksesta VR pilkotaan ja se häviää kilpailutukset tuokin raha jää kerättäväksi veronmaksajien pussista.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Gasket kirjoitti:Perinteisesti:
Kun VR on tehnyt tämän kaupan, se on olettanut että veturi on toimiva siihen käyttötarkoitukseen, mihin se on hankittu
Niin? Harva ostaa tuotetta josta olettaa että se ei sovi käyttötarkoitukseensa.
Gasket kirjoitti:
Pidän aika selkeänä, että tämä on Siemensin vastuulla. He ovat tietäneet, että tässä on se yhteensovittamisen ongelma ja ovat sitoutuneet sen ratkaisemiseen yhteistyössä osapuolten kanssa, Lintilä sanoo.
Eli sopimuksessa ei ole, että Siemens vastaisi tuosta yhteensopivuudesta/rajapinnasta.
Jos sitä ei ole sopimuksessa, niin silloinhan se ei olisi yhtään selkeää että homma on Siemensin vastuulla. Oletko tutustunut kyseiseen sopimukseen?
Gasket kirjoitti:Jos tuo olisi sopparissa, niin silloin VR vaatisi että tuo homma saadaan kuntoon.
Mistä olet päätellyt ettei VR olisi vaatimassa hommaa kuntoon?
Gasket kirjoitti:Ei tuota toimintaa mikään muu selitä kun se, että Siemens touhuilee hommaa kaikessa rauhassa ja VR kuittaa laskut.
Missä on sanottu että VR kuittaa laskut?
Gasket kirjoitti:Ja tietty:
Suomi olisi periaatteessa voinut hakea maantieteellisen asemansa ja erilaisen raideleveytensä vuoksi poikkeusta ETCS:ään liittymisestä, mutta niin ei tehty.
Olisit toki voinut jatkaa lainausta sen verran pidemmälle että olisi selvinnyt miksi poikkeusta ei haettu, sekin kun siellä luki heti lainaamasi pätkän perässä.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Sopimusjutuissa on se, että ei pidä olettaa vaan nuo pitää olla siellä sopimuksessa.

Sama homma jos "sitoudutaan ratkaisemaan asia yhteistyössä", niin se on ihan yhtä tyhjän kanssa. Tuo yleensä toimii niin kauan hyvin, kunnes joku kysyy laskutusnumeroa. Eri puolilla pöytää on yleensä eri näkemykset miten tuo yhteistyö menee.

Ei auta vaikka VR kuinka vaatisi hommaa kuntoon, jos keissi on tuo, että VR:n mielestä Siemens hoitaa omaan piikkiinsä ja Siemens ei tee mitään jos ei saa laskuttaa. Sopimuksessa jos ei ole, niin silloin tilaajan on aika turha huudella. Ihan siihen perustan näkemyksen, että tässä on jo jokunen vuosi mennyt liki 0-edistyksellä.

Mutta seuraillaan mielenkiinnolla mitä tästä tulee kun nyt ilmeisesti vähän jotain on tuulettimen räpsähtänyt kun homma on julkisuudessa :lol:

VR on juu periaatteessa oma yhtiönsä, mutta tosiaan valtio-omisteinen ja alallaan täysi monopoli. Vaikka kuinka on liikevoittoa euroissa, mutta esimerkiksi ykkösprosentteja oleva ROI tuntuu vähän jännältä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Gasket kirjoitti:Sopimusjutuissa on se, että ei pidä olettaa vaan nuo pitää olla siellä sopimuksessa.
Onko jossain sanottu että ei olisi sopimuksessa?
Gasket kirjoitti:Ei auta vaikka VR kuinka vaatisi hommaa kuntoon, jos keissi on tuo, että VR:n mielestä Siemens hoitaa omaan piikkiinsä ja Siemens ei tee mitään jos ei saa laskuttaa.
Ja missä näin on sanottu?

Olisi ihan positiivista että et pitäisi omia olettamuksiasi faktoina.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Taidat olla julkisella duunissa kun meni noin nahan alle.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Hämis kirjoitti:Taidat olla julkisella duunissa kun meni noin nahan alle.
Seuraavaksi joudut kertomaan perustelut tuolle olettamukselle. :lol:
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Hämis kirjoitti:Taidat olla julkisella duunissa kun meni noin nahan alle.
Ihan tuolla VR:llä.

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jamper »

Gasket kirjoitti:Sopimusjutuissa on se, että ei pidä olettaa vaan nuo pitää olla siellä sopimuksessa.

Sama homma jos "sitoudutaan ratkaisemaan asia yhteistyössä", niin se on ihan yhtä tyhjän kanssa. Tuo yleensä toimii niin kauan hyvin, kunnes joku kysyy laskutusnumeroa. Eri puolilla pöytää on yleensä eri näkemykset miten tuo yhteistyö menee.

Ei auta vaikka VR kuinka vaatisi hommaa kuntoon, jos keissi on tuo, että VR:n mielestä Siemens hoitaa omaan piikkiinsä ja Siemens ei tee mitään jos ei saa laskuttaa. Sopimuksessa jos ei ole, niin silloin tilaajan on aika turha huudella. Ihan siihen perustan näkemyksen, että tässä on jo jokunen vuosi mennyt liki 0-edistyksellä.

Mutta seuraillaan mielenkiinnolla mitä tästä tulee kun nyt ilmeisesti vähän jotain on tuulettimen räpsähtänyt kun homma on julkisuudessa :lol:

VR on juu periaatteessa oma yhtiönsä, mutta tosiaan valtio-omisteinen ja alallaan täysi monopoli. Vaikka kuinka on liikevoittoa euroissa, mutta esimerkiksi ykkösprosentteja oleva ROI tuntuu vähän jännältä.
Ainakin vuosia sitten VR:llä oli hyvin kyllä hanskassa speksit ja sopimukset. Kalustovastaava ja ostopuolen kaverit oli erittäin hyvin kärryillä heidän laitteista. Ja hyvin osasivat kuristaa myös toimittajia jollei yhteistyö mennyt heidän pillinsä mukaan. Vajaa 10 vuotta tuli VR:n(ja laitteiden valmistajien) kanssa väännettyä asioita kalustoon tulevissa hankinnoissa, loppuasiakkaana kun yleensä oli VR vaikka meidän tuotteiden ostaja olikin kaluston toimittaja.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^Monasti siellä kentällä/alemmassa portaassa nuo hankinnat onkin hyvin hanskassa. Isot hankinnat sitten taas :roll: Tämän perustan ihan omaan kokemukseen. Toki jossain firmoissa homma toimii paremmin, jossain huonommin, että sikäli ei täysin voi yleistää. Juuri tuossa hiljan peruuteltiin yksiä nostinhankintoja kun juuri ennen enterin lyömistä joku onneksi tajusi mennä kysymään nostimien käyttäjiltä, että onko nämä hyviä ja tarvitsetteko tällaisia. Tarvitsee juu, mutta ei todellakaan tällaisia..

Tuomas K kirjoitti:
Gasket kirjoitti:Sopimusjutuissa on se, että ei pidä olettaa vaan nuo pitää olla siellä sopimuksessa.
Onko jossain sanottu että ei olisi sopimuksessa?
Gasket kirjoitti:Ei auta vaikka VR kuinka vaatisi hommaa kuntoon, jos keissi on tuo, että VR:n mielestä Siemens hoitaa omaan piikkiinsä ja Siemens ei tee mitään jos ei saa laskuttaa.
Ja missä näin on sanottu?

Olisi ihan positiivista että et pitäisi omia olettamuksiasi faktoina.
Mitäs hauskaa sitä spekuloinnissa olisi jos kaikki pitäisi perustua faktoihin? Toisaalta mitä olen ehdottomaksi faktaksi väittänyt. Jos nuo on sopparissa, niin miksi VR ei sitten reilusti tiedota, että näin on sovittu ja Siemens hoitaa eikä VR:lle tule lisälaskua? Olisi aika hieno kasvojen pelastus. Nyt joku ministeri huutelee, että "kyllä me ollaan oletettu". Toki siellä voi joku NDA olla takana, mutta aika ihme jos se ulottuu teknisen puolen ulkopuolelle etenkin kun on valtionyhtiö kyseessä ja siten edes jonkinlainen moraalinen vastuu veronmaksajille. Tosin jos VR:llä ei kerta ole mitään vaateita Siemensin suuntaan, niin aika jännä jos vaateeksi ei lasketa sitä, että veturien pitäisi toimia siten kuten on sovittu :roll: Aiemminhan tuolla oli tietoa, että kilpailutuksessa tuo ETCS oli kriteerinä. Tuosta voisi rivien välistä lukea, että toimituksen rajapinta on silloin siinä. On sitten tilaajan asia miten kytkee ne siitä eteenpäin.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että korjausten/virittelyn aikataulu on kyllä ollut vähän hemmetin pitkä. Vai ollaako tästä yhtä mieltä? Jos nuo olisi täysin selviä asioita ja sakkoineen sopparissa, niin kuvittelisin, että asiat ei etenisi ihan noin. Tai enhän minä tiedä miten VR:llä on tapana asiat hoitaa. Nuo veturit on nopeasti laskien vajaat 4 miljoonaa kappale ja niitä on Suomessa nyt noin 20 kpl eli noin 75 miljoonalla. Yleensä jos joku menee käsille, niin ensin kysytään että milloin se saadaan kuntoon. Toiseksi aletaan puhua, että mitä se maksaa ja kuka maksaa. Vaikkei puhuta kun jostain ykköstonneista, niin silti säästetään vaikka päivä aikaa jos se vain onnistuu. Nyt VR:llä ei ole edes mitään aikataulua esittää. Eikä taida olla sisäinenkään tiedotus sen parempaa..

En tunne sen tarkemmin tuota ETCS:ää tai JKV:tä, mutta jos tosiaan ETCS on jatkuvampi järjestelmä ja JKV pistemäinen kuten mainitset, niin en ihmettele jos ei täysin juttele. Sitten vielä kun puhutaan turvajutuista, niin sinne väliin ei voi kovin karvalakkimallisia muistikiikkuja oikein laitella. Noita ongelmia saa aikaan ihan jo teollisuusmallin PLC:lläkin jos sinne pitäisi lukea vaikka muuttuvaa mittatietoa oikealla hetkellä. Sitten vielä jos tuohon lisätään langattomuutta johonkin väliin, niin varmasti on homma sekaisin eikä kukaan halua koskea ainakaan millään sitoumuksella. Tämä on taas ihan omaa spekulaatiota eikä pohjaa mihinkään syvällisempään tietoon kyseisestä sovelluksesta.

Mutta toivotaan että homma olisi hanskassa ja saataisiin pikaisesti kuntoon. Sitten ei enää tarvitsisi kehittää kun aikataulutusta ja tiedotusta :mrgreen:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Osui tuossa lounaalla paperilehdestä silmään ja löytyy näemmä verkostakin tuosta Kinnin kemikaaliturmasta:

https://www.pitajanuutiset.fi/2019/01/0 ... liikkelle/
Otkes kertoo VR-Yhtymän sisäisen työryhmän raportista, jossa käytiin läpi pysäytyskenkien määrä eri raidekaltevuuksille. Sen mukaan mukaan yli 4000 tonnin painoisen junan paikallaan pysymiseen 10 promillen kaltevuudella tarvitaan yhdeksän pysäytyskenkää, jotka ohjeistetaan sijoitettavan eri akseleille. Kinnin säiliövaunuletkan paino oli 4275 tonnia.
VR ei ole kuitenkaan lisännyt tätä ohjetta omiin virallisiin sisäisiin ohjeisiinsa, koska yhtiön mukaan ”raiteiden kaltevuustietoja ei ole saatavilla kaikista paikoista”.
– Luotettavien kaltevuustietojen saaminen henkilöstölle tai esimiehille ymmärrettävässä muodossa ei ole ollut vielä mahdollista, VR-Yhtymän työryhmän raportissa todetaan.

Otkesin raportin mukaan Kinnin kaltevuustiedot ovat olleet saatavissa esimerkiksi Ratahallinnon Extranet palvelusta. VR:n mukaan palvelusta saatuja tietoja ei kuitenkaan voinut käyttää.
– VR ei voi vastuullisena toimijana luottaa viranomaisenkaan epäviralliseen tai suunnittelutason tietoon

Jos varmaa tietoa Kinnin liikennepaikan kaltevuudesta ei ollut, miksi VR sitten päätti kiinnittää vaunuletkan minimimäärällä (2 kpl) pysäytyskenkiä?
– Kyseinen pysäytyskenkien käyttömäärä oli yleinen käytössä ollut määrä
Hyvin ne vetää. Ne muuten jotka on korvauksia hakeneet, niin siellä on VR:llä pykälä, että jos hyväksyy korvauksen (100..2500 e) niin samalla sitoutuu luopumaan kaikista jatkovaatimuksista. Mökkivuokraajat vaan vähän pelkää tuoko kevättulvat jotain tullessaan kun tuolla olevat patoaltaat alkaa vuotaa yli. Woikoskella on vissiin muutaman sadan tuhannen vaatimukset sisässä kun joutuivat ajamaan tehtaan alas vedenlaadun takia pitemmäksikin aikaa ja pitkään olivat tankkiveden varassa. Edelleen seuraavat veden laatua tarkasti. Woikoskelle on tarjottu tuota samaa pykälää.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Peki »

Tuomas K kirjoitti:
Hämis kirjoitti:Taidat olla julkisella duunissa kun meni noin nahan alle.
Ihan tuolla VR:llä.
Italian rautateilläkin (Ferrovie dello Stato) on - kuten tunnettua - aina ollut kaikenlaisia ongelmia. Mussolinin aikana junat saatiin kulkemaan ajallaan, kun ammuttiin pari veturinkuljettajaa ja sitten kysyttiin kulkevatko junat jatkossa aikataulun mukaan? Sì, kyllä kulkevat, oli yksimielinen vastaus.

VR:ltakin voi muuten jo tänä päivänä saada potkut, jos henkilö osoittautuu täydelliseksi toopeksi. Tästä on joillakin jo omakohtaisiakin kokemuksia. Vielä 1970-luvulla VR koostui lähinnä kepulaisten ja demarien suojatyöpaikoista. :wink:

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

^Eikös veturikuskin hommat mene vielä tänäkin päivänä issältä pojalle.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Gasket kirjoitti:Osui tuossa lounaalla paperilehdestä silmään ja löytyy näemmä verkostakin tuosta Kinnin kemikaaliturmasta:

https://www.pitajanuutiset.fi/2019/01/0 ... liikkelle/
Otkesin raportin mukaan Kinnin kaltevuustiedot ovat olleet saatavissa esimerkiksi Ratahallinnon Extranet palvelusta. VR:n mukaan palvelusta saatuja tietoja ei kuitenkaan voinut käyttää.
– VR ei voi vastuullisena toimijana luottaa viranomaisenkaan epäviralliseen tai suunnittelutason tietoon

Jos varmaa tietoa Kinnin liikennepaikan kaltevuudesta ei ollut, miksi VR sitten päätti kiinnittää vaunuletkan minimimäärällä (2 kpl) pysäytyskenkiä?
– Kyseinen pysäytyskenkien käyttömäärä oli yleinen käytössä ollut määrä
:mrgreen: Loistavaa, tokihan mieluummin musta tuntuu, kuin ns. varmalle puolelle johtavaan dataan luotetaan. Varsinkaan jos aineisto on suunnitelmatasoista, ei ne suunnittelijat mistään mitään tiedä, tulisivat vittu ite laittamaan. Hiukan oudolta kuulostaa, etteikö raiteiden pituuskaltevuuksista olisi riittävää tietoa, vai olikohan ongelma nimenomaan siinä riittävän paksun rautalangan löytämisessä.
Operating at the speed of dark

Lukittu