Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Liekö sitten automatiikka ollut paskempi aiemmin. Kyllä tuossa on aina valot silloin kun niitä tarvitsee. Sumulla ja sateella toki pitää ymmärtää itse varmistaa, että on valoa joka suuntaan tarpeeksi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vai onko ollut joku D-A säästöversio ilman valoautomatiikkaa? Mutta tosiaan about edellis-viime talvena asiaa hämmästelin kun paljon liikuin. Hyvä jos omituisuutta ei ole enää ainakaan uudemmissa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

-HH- kirjoitti:Ei kai 95% niistä ajanut valokytkin jossain muussa kuin AUTO asennossa?
Todennäköisesti kyllä, koska "eihän automatiikkaan voi luottaa", "sehän hajoaa", "kyllä minä hallitsen", "huoltaja/katsuri jätti 0-asentoon" jne kootut selitykset.

Pakko myöntää, että ehdin itsekin eilen katsastusaseman hallista ulos asti, ennenkö hoksasin/muistin inssin vääntäneen valot parkeille ja lykkäsin takaisin automagia-asennolle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Yleisimmät pimeät omalle kohdalle osuneista: Toyota, Kia, Renault ja Honda.

Ongelma ei ole välttämättä siinä automatiikassa, vaan siinä, että viiksestä monesti löytyy myös 0-asento, jossa päivikset palaa, eikä kuskin äly riitä kääntämään valoja päälle. Tämä ongelma tosin eliminoituisi, ehkä, just sillä, ettei 0-asennossa palaisi mittarivalot.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Alfissimo kirjoitti:Yleisimmät pimeät omalle kohdalle osuneista: Toyota, Kia, Renault ja Honda.

Ongelma ei ole välttämättä siinä automatiikassa, vaan siinä, että viiksestä monesti löytyy myös 0-asento, jossa päivikset palaa, eikä kuskin äly riitä kääntämään valoja päälle. Tämä ongelma tosin eliminoituisi, ehkä, just sillä, ettei 0-asennossa palaisi mittarivalot.
Minun harmaassa tojotassa ei edes ole mitään automatiikkaa. Löytyy vaihtoehdot: Nollat, parkit ja lähivalot
Nollat taulussa palaa päiväajovalot edessä, takana ei mitään (ja toki nuo pahamaineiset mittarivalot).
VMP

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

-HH- kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:^ joo, jos autojen ominaisuudet ei yhtään kiinnosta niin toyo ja kalliimmassa hintaluokassa mese on kyllä hyvä combo
Oon kyllä samaa mieltä Toi otan osalta - jos ominaisuudet pikkasenkin kiinnostaa Toi ota ei ole silloin se vaihtoehto :wink: . En olis niiden tojota markkinoitipuheiden jälkeen sulta uskonut moista kuulevani että myönnät asian. Menikö provikat? :mrgreen: Millään muulla sitä tojota-hehkutusta ei voi ymmärtää että siitä on pakko jonkun jotain maksaa...
Ei menny provikat kun niitä ei koskaan ole tullutkaan.

Edelleen olen sitä mieltä kaikesta huolimatta, että
tietyt Toyotan mallit ovat helppoja ja luotettavia pitää ns. blondiautoja, joita tarvitsee vain tankata ja öljyt vaihtaa kerran vuodessa. Siksi meilläkin on ollut aina yksi tälläinen, jotta saan laatuharrasteaikaa Alfoille, prätkille ja radio-ohjattaville lennokeille ( joo, meillä on muksut jo aikuisia ja "lentäneet" pois pesästä)
Käyttöautoja en rassaa ollenkaan, kun se ei ole niin mukavaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Dam »

Lohjan hienoa liikennekulttuuria taas koettu. Onneksi tänään liikennettä ei ollut kovinkaan paljoa ja motarilta rampista pois ja siitä länteen menevälle onnenpyörälle ei tullut kuin yksi kolmion takaa eteen ja sentään käytti vilkkua poistumiseen. Muuten taas kohtuu perinteistä ajelua, rampilta alas ja kun taajamamerkki on ohitettu, vajaa 60 km/h nopeutta ja heti sulkuviivan jälkeen kaistalle ja ilmeisesti metrilakulla tai vastaavalla painetaan kaasua ja parissa kilometrissä onkin jo päästy 65 nopeuteen. Kameran kohdalla turvallinen 60 km/h 80 alueella. Huomasin sitten myöhemmin peileistä jonkun ohittelevan takana muutaman kerran ja kun tie leveni nelikaistaiseksi näin tuon ohittelijan olevan poliisiauto joka oli kait hieman kyllästynyt ajonopeuteen. Ei kait ihan hätä ollut kun vilkkuvaloja ei ollut käytössä.
mattijus kirjoitti: Minun harmaassa tojotassa ei edes ole mitään automatiikkaa. Löytyy vaihtoehdot: Nollat, parkit ja lähivalot
Nollat taulussa palaa päiväajovalot edessä, takana ei mitään (ja toki nuo pahamaineiset mittarivalot).
Palaako mittaristossa kuitenkin merkkivalo siitä että on valot päällä? Monia autoja ajanut missä on automatiikkaa ja muistaakseni kyllä kaikissa on ollut mittaristossa joku tapa selvittää mitkä valot palaa. Toki niitäkin tulee välillä vastaan jotka ajaa päivälläkin pitkillä huomaamatta ollenkaan niin tekevänsä ja kun vilauttan itse pitkiä niin kuskit usein näyttävät kuten peurat samassa tilanteessa...

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Dam kirjoitti: Palaako mittaristossa kuitenkin merkkivalo siitä että on valot päällä? Monia autoja ajanut missä on automatiikkaa ja muistaakseni kyllä kaikissa on ollut mittaristossa joku tapa selvittää mitkä valot palaa. Toki niitäkin tulee välillä vastaan jotka ajaa päivälläkin pitkillä huomaamatta ollenkaan niin tekevänsä ja kun vilauttan itse pitkiä niin kuskit usein näyttävät kuten peurat samassa tilanteessa...
Parkeista eteenpäin palaa merkkivalo, mutta tämän tajuaminen/huomaaminen edellyttääkin jo auton kuljettamista, eikä kuskin paikalla matkustamista.
VMP

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Polforea kirjoitti:
-HH- kirjoitti:Ei kai 95% niistä ajanut valokytkin jossain muussa kuin AUTO asennossa?
Todennäköisesti kyllä, koska "eihän automatiikkaan voi luottaa", "sehän hajoaa", "kyllä minä hallitsen", "huoltaja/katsuri jätti 0-asentoon" jne kootut selitykset.

Pakko myöntää, että ehdin itsekin eilen katsastusaseman hallista ulos asti, ennenkö hoksasin/muistin inssin vääntäneen valot parkeille ja lykkäsin takaisin automagia-asennolle.
Mä ajelin 407 pösöllä parisen viikkoa automaattiasennossa tuulilasinvaihdon jälkeen. Siis riittävän valoisalla ei ollut valoja ollenkaan, pimeässä/hämärässä sytytti. Valitaan sieltä auton valikon syövereistä ja oli ehkä anturisäädön tms takia vaihtunut automaatille. Huomasin vasta kun ajoin parkkiin seinää vasten varjoon, sytytti valot vasta seinän vieressä. Jokunen vastaantulija huomautti asiasta, mutten ymmärtänyt, tarkastin jopa onko jompikumpi ajovalo pimeä.
Vaimon yariksella saatan hyvinkin syyllistyä päivävaloilla ajamiseen, senverran harvoin tulee ajettua sillä. Pääkäyttäjä on yksinkertaistanut asian, kääntää aina valot päälle lähtiessään, ei aja päivävaloilla ollenkaan.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Edelleen olen sitä mieltä kaikesta huolimatta, että
tietyt Toyotan mallit ovat helppoja ja luotettavia pitää ns. blondiautoja, joita tarvitsee vain tankata ja öljyt vaihtaa kerran vuodessa.


Näinpä, mutta kansan suussahan ne KAIKKI ovat pomminvarmoja. Itse en sekaantuisi D4D dieseleihin, etenkään 1.4:seen. Jotkut bensakoneet ja vaihteistot porsii myös. Nykyajan Toyota laatu ei ihan vastaa aiempaa, vaikkakin itse aikoinaan tein enemmän remonttia KE 20 Corollaan kuin mihinkään muuhun ja senhän piti olla pomminvarma laite. Ja siis aikaa sitten, kun auto oli 7 vuotias. Lähes kaikki on suhteellista.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... heikkenee/

"Toyota porskuttaa edelleen kahdessa vanhimmissa ikäryhmissä hyvillä tuloksilla, mutta kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä Toyota on pudonnut 10 kärjestä -listoilta."

Onko Toyotan (katsastus)laatu jäämässä kilpailijoita jälkeen?

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Eipä ole aikoihin ollut niin jännittynyt olo autossa kun tuossa välipäivinä. Eräs noin 30 v naisihminen heitti mut kotiin yksi ilta. Käsittääkseni hänellä on kuitenkin ollut kortti koko täysikäisyytensä ajan ja oma autokin kymmenkunta vuotta. Tosin ajot olleet etupäässä kaupunkia ja ajosuorite muutaman tuhat vuodessa. Talvikeli tietty ja kytkimen käyttö oli sellaista jalka sivuun-tyylistä. Valitteli kaupungissa liukkautta kun auto suti suht reilusti kokoajan eikä risteyksistä meinannut päästä liikkeelle. Kysyin siinä ohimennen renkaista, niin kuulemma ihan talvirenkaat. Lumi-räntää sateli ja siinä isommalle tielle siirryttäessä kun valitteli ettei meinaa nähdä, niin ehdotin tuulilasinpyyhkimien käyttöä - heti auttoi kunhan ne ensin löytyi. Isommalla tiellä siinä myös vinkkasin, että pitkät valot voisi olla ihan asiaa jos ei tule vastaan muita. Nopeus sentään pysyi kokoajan lähempänä taajamanopeuksia mitä yleisrajoitusta. Puhetulvan katkaisi välillä vain ohitse menneet autot jotka selvästi aiheuttivat aika lailla jännittyneisyyttä. En kuitenkaan kehdannut kysyä josko minä ajaisin.. Isommalta tieltä kun piti mennä rampista pois, niin toivoin vaan mielessäni, että se 180-asteinen ramppi olisi suolattu. Sen verta reippasti siihen tultiin = samaa vauhtia kun isoakin tietä. Oli se.. Meidän kotiristeyksestä sitten meinattiinkin mennä ohi kun tie oli luminen vaikka ajoissa sanoin jo moneen kertaan, että kohta tuolta pitäisi kääntyä. Oli aika helpottunut fiilis kun pääsi kotipihaan. Muutama ajotunti olisi kyllä enempi kun paikallaan ennekuin sattuu jotain. Hirvittää vaan kun vastaavia on varmasti tuolla liikenteen seassa muitakin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Raimo Miettinen kirjoitti:https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... heikkenee/

"Toyota porskuttaa edelleen kahdessa vanhimmissa ikäryhmissä hyvillä tuloksilla, mutta kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä Toyota on pudonnut 10 kärjestä -listoilta."

Onko Toyotan (katsastus)laatu jäämässä kilpailijoita jälkeen?
Eli Porsche 911 olis se "autojen auto" jos tätä tilastoa pitää tulkita? Ei ole huolenhäivää senjälkeen vaikka olis vanhempikin 911 :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^IMS. Nuf said.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tässä taas moottoritietä ajelleena jaksaa hämmästyttää, kuinka iso osa autoilijoista reagoi uuteen tilanteeseen painamalla vaistomaisesti lisää kaasua. Ajan auton kiinni moottoritiellä vakkari päällä, tärkeän näköinen rouva isossa Audissa lisää nopeutta kunnes edellä ajava auto katkaisee kiihdytyksen. Uskoakseni ei tarkoituksella yrittänyt blokata ohitusta. Ajan Golfin perässä moottoritiellä, kun liittymäkaistalle tulee auto rampista ja Golf lisää nopeutta. Jälleen tuli vahva vaikutelma, että ei tarkoituksella yritetty blokata toista autoa, vaan reaktio uuteen liikennetilanteeseen on vaistomainen kaasupolkimen painaminen.

Näitä tilanteita näkyy jatkuvasti, että jokainen liikennetilanne tulee yllätyksenä ja vaistomainen reaktio on tahaton nopeuden muutos, yleensä ylöspäin. Pelottavaa ajatella kuinka unessa tuolla iso osa autoilijoista ajaakaan.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Hki-Tre -motari. A5-Audi lähestyy perä edellä. Kiulu vasemmalle kaistalle ja laiskanpulskea ohitus vakkari päällä. Audi lisää vähän nopeuttaan, joten pari napsua lisää omaan, jottei turhaan kuluteta vasenta kaistaa. Audi lisää taas nopeuttaan, joten lisänapsuja reippaammin ja ohi. Sen jälkeen rauhallinen siirtyminen oikealle kaistalle, nopeuden palautus alkuperäiseksi.
Hetken päästä huomaan, että vihollinen on siirtynyt vasemmalle kaistalle takasektoriin, mutta ei mene ohi. Edessä alkaa tulla seuraavan auton perä eteen. Pelin henki on selvä, A5-kuski haluaa pussittaa. Sopivassa kohdassa painan lisää kaasua, juuri ratkaisevasti aiemmin kuin A5, ja ehdin vasemmalle kaistalle. Sen jälkeen vihollinen onkin takapuskurissa kiinni. Rauhallinen ohitus hötkyilemättä ja siirtyminen oikealle, ja A5 painaa mielenosoituksellisesti kohti horisonttia.
Aika velikultia.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Suorastaan hellyttäviä söpöliinejä.

Tässä jouluviikolla ärsyynnyin pelastuslaitoksen toiminnasta.

Ohittelin jotakuta motarilla, ihan rauhassa ja takaa lähestyi hitaasti ajoneuvo.

Olin itse juuri päässyt ohitettavan keulalinjan ohitse, niin takaa turvallisen +50m etäisyyden päästä läväytettiin lisäksenoneilla taustapeiliin.

Pitäisikö tässä ohitettavan keulan eteen kiilata, WTF?

Hiukan lisää nopeutta ja vähimmän oikeasti siedettävän turvavälin turvin oikealle kaistalle.

Palolaitoksen ensivasteauto rullaili rauhallisesti ohitse.

Vittuako vilkuttelevat verovaroin ostettuja valoja jos ei ole kiire? Olisi pitänyt vissiin ajaa ohitettavan kylkeen?

Tämä taisi olla tapaninpäivänä rauhallisessa liikenteessä. Samalla reissulla motarilla Hyvinkään ja Riihimäen välillä ohitin sivuvaunullisen Moto Guzzin mukavassa pakkaskelissä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Samaista Hämeenlinnan motaria veivasin välipäivinä eestaas. Poikkeuksellisen iloinen havainto oli että liikenne sujui eikä tarvinnut ärsyyntyä tai hämmästellä muiden liikkujien suorituksia. Välillä näinkin - tästä hyvä jatkaa!

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Onkohan auton renkaan sutiminen liikennevaloista lähtiessä joku kuolemansynti ja menettää taivaspaikan jos keltainen luistoneston valo vilahtaa kojetaulussa?
Tuntunut olevan tänään joillakin henkilöautoilla liikkeellelähdöt liikennevaloista niin hitaita ja vaikeita kun yrittävät lähteä sutimatta liikkeelle lumimössössä ettei valoista ehdi menemään kuin yksi auto. 12-tiellä näkyy ainakin täysperä rekkoja lähtevän paljon ripeämmin samoista valoista kuin muutamat henkilöautot :-D

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Tähän usein liittyy myös ns. VAG kiihdytys jossa sallittu 50/40 km/h km/h nopeus saavutetaan noin 2450 metrin matkalla ja sen jälkeen nopeutta nostetaan vielä samaa käyrää noudattaen 70/60 tasoon.

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Perinteisesti tähän aikaan vuodesta itserakkaat, muita ihmisiä paremmat qua^H^H^Hnelivetokuskit manaa "ne vajaavetoiset" maanrakoon tuon takia. Sama porukka haukkuu valehteijaksi, jos kertoo että ei se johdu vajavetoisuudesta, kun niitä saa odotella avoperätakavedonkin kanssa.

Lisäksi on kuulemma aivan mahdotonta, että talvella vajaaveto ohittaisi nelivedon. Tämä saattaa liittyä - tai olla liittymättä - JT Newmanin kokemaan, muutenkin varsin normaalinkuuloiseen moottoritiekäytökseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Vainio kirjoitti:Onkohan auton renkaan sutiminen liikennevaloista lähtiessä joku kuolemansynti ja menettää taivaspaikan jos keltainen luistoneston valo vilahtaa kojetaulussa?
Tuntunut olevan tänään joillakin henkilöautoilla liikkeellelähdöt liikennevaloista niin hitaita ja vaikeita kun yrittävät lähteä sutimatta liikkeelle lumimössössä ettei valoista ehdi menemään kuin yksi auto. 12-tiellä näkyy ainakin täysperä rekkoja lähtevän paljon ripeämmin samoista valoista kuin muutamat henkilöautot :-D
Kun tajuaisivat pysähtyä risteykseen lumen päälle. Mutta ei. Pitää jäädä kiillottuneen jään päälle. Hupaista seurattavaa kun lippishemmo yritti bimmerillään liikkeelle.

Persessäroikkujat. :evil: Ymmärrän 159:n takaluukun muotoilun aiheuttavan ihailua. Ei kuitenkaan tarvitse pöperöisessä rampissa ihailla niin ettei valot sisäpeilistä näy.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

nipaka kirjoitti:Kun tajuaisivat pysähtyä risteykseen lumen päälle. Mutta ei. Pitää jäädä kiillottuneen jään päälle.
He tietävät, ettei kitkarenkailla voi pärjätä, ellei risteyksiä karhenneta nastarenkain. Nastarenkailijan pyhä velvollisuus on tähdätä niihin uriin, missä edellisetkin nastarenkailijat ovat suditelleet, ja pyrkiä saattamaan työ loppuun.

:silly:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nautitaan nyt kaikki liukkaista omalla tavallamme! Tämä on se aika vuodesta kun tylsä virkamiesperheauto herää henkiin ja piiiitkiä luisuja voi viedä suorastaan hassunhauskasti. Vaikka ei tässäkään aidosta nelikosta napalukkoineen/alennusvaihteineen tietenkään puhuta. Sentään keski- ja takalukot, edessä jarrutellaan ”elektronisella lukolla”. :oops: Tervetuloa naureskelemaan risteyksiin, hyvää mieltä lupaan jakaa! :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

insinörtti kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Kun tajuaisivat pysähtyä risteykseen lumen päälle. Mutta ei. Pitää jäädä kiillottuneen jään päälle.
He tietävät, ettei kitkarenkailla voi pärjätä, ellei risteyksiä karhenneta nastarenkain. Nastarenkailijan pyhä velvollisuus on tähdätä niihin uriin, missä edellisetkin nastarenkailijat ovat suditelleet, ja pyrkiä saattamaan työ loppuun.

:silly:
Giulietassa on ihan kiva laittaa D päälle ja painaa vaan kaasua. Kyllä toi vedonpoistaja ihan riittävän hyvin vakauttaa, niin sitten katselee niitä nastaraapijoita. Tai lippispäitä ylipäänsä. Muutama vanhempi ukkeli (siis ehkä jotain 50-60v, ei vielä vanhus eli seniori) näytti lippispäille, miten lähdetään ihan järkevää tahtia.

Hauska oli katsella, kun joku farkkubiimeri raapii edestä ja takaa, vaan ei liiku mihkää. Renkaat vai lippis syynä?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:Sentään keski- ja takalukot,
Soon muuten keskellä kytkin, ei lukko. ;)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tavoite on näillä keleillä aina päästä vapaalle kaistalle valoihin ja lähteä ripeästi nelivedolla. Nuo sekunnit sitä luulee olevansa entistä parempi parempikuski, kun rinnakkainen kaista jää sutimaan!

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Raimo Miettinen kirjoitti:Tavoite on näillä keleillä aina päästä vapaalle kaistalle valoihin ja lähteä ripeästi nelivedolla. Nuo sekunnit sitä luulee olevansa entistä parempi parempikuski, kun rinnakkainen kaista jää sutimaan!
Kunnes seuraavaan risteykseen saavuttaessa luulee vieläkin se parempi kuski joka voi hyvän pidon ansiosta jättää jarruttamisen muita myöhempään.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tazio kirjoitti:^
Tähän usein liittyy myös ns. VAG kiihdytys jossa sallittu 50/40 km/h km/h nopeus saavutetaan noin 2450 metrin matkalla ja sen jälkeen nopeutta nostetaan vielä samaa käyrää noudattaen 70/60 tasoon.

-Tazio
Tähän genreen menevää toimintaa just tarkoitin :-D
Väittäisin, että huonoilla renkailla varustetun henkilöauton saa valoista paljon ripeämmin liikkeelle kuin tukkirekan kunhan vaan jatkaa kaasun painamista vaikka rengas pikkuisen lipsuukin.

Toinen varsin ärsyttävä piirre on se kun pitää kameran kohdalla pudottaa vauhtia reippaasti vaikka liikenne kulkee muutenkin paljon alle nopeusrajoituksen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vainio, me ajellaan samoja reittejä :lol: . Nyt en VT12:sta avaudu enempää...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

VT12 vertaistukiryhmä on siis olemassa :lol:
Toi on kyllä outo pätkä ajella välillä soramäki-uusikylä.
Syksyn muotiin on kuulunut myös "kaksi etanaa rinnakkain". Tiedät varmaan mistä puhutaan :wink:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mitenniin vain syksyn muoti... :roll:

nimimerkillä: työmatka Soramäki-Nastola.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Sentään keski- ja takalukot,
Soon muuten keskellä kytkin, ei lukko. ;)
Fuusk. Noh, leluja ostamalla saa leluja. Eihän tää tosiaan jää paikalleen keskiakselin ympäri pyörimään jos renkaat kääntää linkkuun ja tarjoilee jalkaa kaasupolkimelle. Eipä tosin itsellä ole ollut kuin yksi auto joka sen teki - 1gen ML, siinä oli 3 lukkoa, ei toki napalukkoja. Ja low range, joten sillä ihan oikeesti pääsi paikkoihin, toki renkaiden rajoissa. Mutta siis F34, takalukkokin on vaan (muistinvaraisesti) joku 36% hienosteluvekotin. Toimii ajossa yllättävän hyvin, mutta jos alkaa ihan akuismaisesti testaamaan, niin - noh, on se parempi kuin suurin osa niistä leluista joita nelivedoiksi jotkut kutsuvat. Mutta asiaa edes vähän ymmärtäville tulee suupieliin söpöstä yrityksestä pieni hymynkare. Oh well, perheautoksi ihan riittävä meidän käyttöön. Ja sähköaivo-avustettuun pieneen iloitteluun tällaiselle autoilun monilahjattomuudelle ihan vallan mainio.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, onhan se keskilinkki käytännössä yhtä puuta, kun kytkin on kiinni (eli kutakuinkin aina kun kaasu on pohjassa), aivan kuin lukkokin olisi. Teknisesti se silti on kytkin :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

"Ei napalukkoja"

Eikös napalukko meinaa vaan että on niin ikivanha vehe ettei saa nelivetoa kytkettyä kabiinista, vaan joutuu kömpimään pihalle kytkemään navat jatkuvasti pyöriviin vetareihin jotta saa nelivedon käyttöön?


Turussa ovat kai jo muutama vuosi sitten saaneet päähänsä suolata paria pyörätietä. Sisko kiroaa kun rattaat ja ketjut pilalla suunnilleen talvessa ja muualla kuitenkin liukasta/loskapaskaa että ei sitä kuitenkaan ilman talvirenkaita olis fiksua fillaroida.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ei ikivanha - tosimiesten neliveto. Juppimallit erikseen! :silly:

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja arv »

Garmund kirjoitti:Eikös napalukko meinaa vaan että on niin ikivanha vehe ettei saa nelivetoa kytkettyä kabiinista, vaan joutuu kömpimään pihalle kytkemään navat jatkuvasti pyöriviin vetareihin jotta saa nelivedon käyttöön?
Ei, vaan sillä erotetaan vetoakselit navoista ettei etuperä pyörisi turhaan mukana takavedolla. Napalukot laitetaan ennen maastoajoa lukkoon ja sitten kytketään neliveto tarvittaessa ohjaamosta.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

ˆToksia korjauksesta. Näin käy kun ei jaksa tarkistaa vähän sinnepäin muistamaansa&ymmärtämäänsä asiaa, mitä en ole tainut edes livenä nähdä :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Vainio kirjoitti:VT12 vertaistukiryhmä on siis olemassa :lol:
Toi on kyllä outo pätkä ajella välillä soramäki-uusikylä.
Syksyn muotiin on kuulunut myös "kaksi etanaa rinnakkain". Tiedät varmaan mistä puhutaan :wink:
Pääseekö ryhmään mukaan? Lahdessa en asu muttä työt pitää siellä hoitaa. Jopa työyhteisön jäsenelle aiheutin herneen sieraimeen hänet matelevana oikealta ohittaessani. Autosta tunnisti :lol: .
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sekaan vaan, mahtuu kyllä 8) .

Eikä tossa Lahti-Hollola välissä mikään kiellä oikealta ohi ajamasta, kaksi kaistaa suuntaansa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

nipaka kirjoitti: Pääseekö ryhmään mukaan? Lahdessa en asu muttä työt pitää siellä hoitaa. Jopa työyhteisön jäsenelle aiheutin herneen sieraimeen hänet matelevana oikealta ohittaessani. Autosta tunnisti :lol: .
Vertaistukea aina tarvitaan :-D
Kaistanvaihto on erityisen herkkää hommaa ko. seudulla. Jostain syystä sillä saa pahoitettua kovin usein autolijatoverin mielen vaikka kuinka kohteliaasti yrittäisi sen suorittaa. Kehäkolmosen ruuhkissa kaistanvaihto onnistuu paljon helpommin.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Vainio kirjoitti:
Tazio kirjoitti:^
Tähän usein liittyy myös ns. VAG kiihdytys jossa sallittu 50/40 km/h km/h nopeus saavutetaan noin 2450 metrin matkalla ja sen jälkeen nopeutta nostetaan vielä samaa käyrää noudattaen 70/60 tasoon.

-Tazio
Tähän genreen menevää toimintaa just tarkoitin :-D
Väittäisin, että huonoilla renkailla varustetun henkilöauton saa valoista paljon ripeämmin liikkeelle kuin tukkirekan kunhan vaan jatkaa kaasun painamista vaikka rengas pikkuisen lipsuukin.
Jep, mutta rajansa kaikella. Pistäydyin ruokatunnilla Puuilossa ja paluumatkalla oli ryssät vauhdissa. Olivat pysähtyneet Oktaaviallaan valoihin ylämäkeen ja ilmeisesti liikkeellelähtö tuotti vaikeuksia; Vanja ja Volotja olivat tuuppaamassa takaa, vihreän tipahtaessa Nadja survaisi neljän tuuman korolla läpykän tiskiin ja lipsautti kytkyttimen ylös. :lol: Kyllä se yllättäen siitä nousi, hitaasti mutta epävarmasti. Onpahan iivanoista jotain hupiakin välillä.
Operating at the speed of dark

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Lahden "vasentakaistaaperilleasti"-ryhmään liittyneenä pelottaa liikenne Renkomäestä keskustaan kun tie valmistuu.
Ei (onnekkaille) Lahtelaisille: https://vayla.fi/vt12letke/mt167-hankeo ... C9aupfgqHt
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vihditien tauti on lähettänyt etäpesäkkeen Lahteen. Osanottoni.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Peki »

Kaikilla on omat tietyöriesansa. Espoolaisilla kehä I ja helsinkiläisillä Mechelininkatu. Kumpikaan ei ilmeisesti tule valmistumaan koskaan, ja ruuhkat ehkä helpottavat vasta sitten, kun kaikki rupeavat autojen sijasta lentelemään sähkötoimisilla drooneilla.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:^IMS. Nuf said.
IMS ongelmaan on jo olemassa melko hyvät ratkaisut jotka eivät maksa edes aivan totaalisen kauheita summia. Ja samalla kun vaihtaa kytkimen ja päivittää IMS:n voi laittaa myös tehtaan uuden mallisen RMS:n sisään niin sielläkin pysyvät öljyt oikealla puolella.

Bore Scoring ilmiötä taas esiintyy hieman uudemmissa ja isomman tilavuuden koneissa koska ilmeisesti Nikasil -> Alusil sylinterin päällystemateriaalin vaihto aiheutti ongelmia joidenkin mäntien kanssa jotka olivat alunperin suunniteltu ja testattu Nikasil ympäristössä. Ja ilmeisesti "iso-lohko" 3.8 M98 koneen suurempi vääntö ja lämmöntuotto, varsinkin bank 2 (sylinterit 4-5-6) puolella ovat johtaneet useaan konerikkoon.

Jos hommaa Possun niin kannattaa katsoa että koneena on "Mezger" samalla lailla kun Alfassa "Busso"...

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Peki kirjoitti:Kaikilla on omat tietyöriesansa. Espoolaisilla kehä I ja helsinkiläisillä Mechelininkatu.
Tähän jotain positiivistakin eli Tuomarilan liittymän levennys Kehä II liittymään asti on nyt valmis ja selkeästi keventää Turun tien pullonkaulaa. Elän myös toivossa että tänä keväänä Espoon IKEA:n kohdalla ex-Kirkkojärvi ei tulvi tielle saakka kun ovat saaneet tien korotuksen tehtyä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

nipaka kirjoitti:Lahden "vasentakaistaaperilleasti"-ryhmään liittyneenä pelottaa liikenne Renkomäestä keskustaan kun tie valmistuu.
Ei (onnekkaille) Lahtelaisille: https://vayla.fi/vt12letke/mt167-hankeo ... C9aupfgqHt
Kyllä se jo joiltain osin käytössä oleva vasen kaista on jo löydetty. Länsiauton kohdalla tosin joutuu vielä koukkaamaan oikean kaistan kautta, kun risteys kesken. Samalla lailla pätkälle on jo ehtinyt muualta tuttu ”mun eteen et ainakaan tule”-tekniikka ja valoista lähdössä kisaaminen tapahtuu siitä, kuka on ekana siinä vaiheessa, kun Länsiauton kohdalla on pakko ajaa samaa kaistaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

FinPat kirjoitti:
Peki kirjoitti:Kaikilla on omat tietyöriesansa. Espoolaisilla kehä I ja helsinkiläisillä Mechelininkatu.
Tähän jotain positiivistakin eli Tuomarilan liittymän levennys Kehä II liittymään asti on nyt valmis ja selkeästi keventää Turun tien pullonkaulaa. Elän myös toivossa että tänä keväänä Espoon IKEA:n kohdalla ex-Kirkkojärvi ei tulvi tielle saakka kun ovat saaneet tien korotuksen tehtyä.
Viikonloppuna tuli tuosta kolmasti ajettua. Kakkoskehälle menevät ajavat keskikaistaa ja tunkevat vasta liittymän lähestyessä sinne uudelle. :eggface:

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti:^IMS. Nuf said.
IMS ongelmaan on jo olemassa melko hyvät ratkaisut jotka eivät maksa edes aivan totaalisen kauheita summia. Ja samalla kun vaihtaa kytkimen ja päivittää IMS:n voi laittaa myös tehtaan uuden mallisen RMS:n sisään niin sielläkin pysyvät öljyt oikealla puolella.

Bore Scoring ilmiötä taas esiintyy hieman uudemmissa ja isomman tilavuuden koneissa koska ilmeisesti Nikasil -> Alusil sylinterin päällystemateriaalin vaihto aiheutti ongelmia joidenkin mäntien kanssa jotka olivat alunperin suunniteltu ja testattu Nikasil ympäristössä. Ja ilmeisesti "iso-lohko" 3.8 M98 koneen suurempi vääntö ja lämmöntuotto, varsinkin bank 2 (sylinterit 4-5-6) puolella ovat johtaneet useaan konerikkoon.

Jos hommaa Possun niin kannattaa katsoa että koneena on "Mezger" samalla lailla kun Alfassa "Busso"...
Joo - noh olen välillä mietiskellyt 996 omistamista. Sinänsä väliakselin kannatinlaakerin tai vaihteiston ja lohkon tiivisteen tai edes sylinterien kulumisen "haasteet" eivät ole pitäneet etäällä, vaan lähinnä se että en ole oikeastaan varma tykkäänkö Possusta kumminkaan. Toki se, että kone voi pamahtaa ilman varoitusta, on vähän ikävä feature - rms:n nyt huomaa ennalta jos viitsii katsoa auton alle välillä ja bore scoring esittelee itsensä eriasteisesti suttaantuneilla pakoputkenpäillä tai "venttiilinnostajan" vikaäänenä. Tietty ketjun nimenkin mukaan 966 on ainoa urheiluauto, joka on hankintahinnaltaa haarukassa ja oikeasti liikenteessä käytettävissä ympäri vuoden käyttöharrasteena - mutta sen ajaminen kovaa vaatii metodisuutta ja suunnitelmallisuutta eikä niinkään riehumista tuntumalla. Possulla räppäämällä tehdään vain leskiä.

Vastaa Viestiin