Totuus 2,0JTS koneesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja marpet »

Alun perin ne omistajat ovat pilaneet sen moottorin, öljyllä ei ole mitään merkitystää siihen. No mietikää ihan itse se........

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja marpet »

Alun perin ne omistajat ovat pilaneet sen moottorin, öljyllä ei ole mitään merkitystää siihen. No mietikää ihan itse se........tarkoitan sitä että vaikka se onkin alfa romeo. Ei se 160hv tai mitä siinä onkin. Ei tarkoita että se on jokin ohjus. Ne vain revittiin uuteena joo liikaa, pitäisi olla jonkin näköinen sisän ajokin olla.. mutta se on alfa romeo, heti vain kaikki ulos... mitä löytyi....siinä se sitten näkyy...öljyn kulutuksena.......eikä mitä selitystäää.....

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuo nyt selittää korkeintaan jonkun yksittäistapauksen.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Nojoo näkeehän noita 156:ia paljon loppuun ajettuina ja laiminlyötyinä, mutta on niillä ikääkin ja laatu vaihtelevaa. Nyt oli näemmä etiketit uusittu, mutta vielä kesällä jopa Biltemassa myytiin erikseen synteettistä 10w60 öljyä Alfa Romeoon, niin melko yleisestä ongelmasta tuon öljynpolton kanssa on oltava kyse. Ja kyllä, olen vaihtanut Castrolista halvempaan merkkiin, koska öljynkulutuksessa ei ilmennyt mitään eroa ja monet huokeammat merkkituotteet pullotetaan kaikki samalla Naantalin jalostamolla ihan samasta hanasta, mitättömillä lisäaine-eroilla. Mieluiten siis periaatteesta vaikka Biltemasta kuin Nesteen öljyjä, joista on ollut (kauan sitten) huonoja kokemuksia, kerrankin oli lisäaineet nousseet tuoreessa tynnyrissä pintaan.

Tarttis nyt saada pakosarja palautettua ja jos saisin tilalle oikeanlaisen niin pääsisin niputtamaan. Varmaan remontoidaan jakopää samalla kun vaihdan jäähdyttimen ja helmat täytyy askarrella aiempaa tekijää paremmin.

Eikös joskus ollut juttua, että joku rohkea oli saanut öljynkulutuksen kuriin teettämällä mittavan koneremontin melkein uuteen JTS:ään, mitähän kyseiselle Alfalle oli tehty? Alkavat vain nämäkin olla hintakuopassa, jossa moinen vaatii jo todellista halua pitäytyä pitkään saman yksilön omistajana, itsellänikin on uponnut jo aivan liikaa omaan JTS:ään suhteessa sen arvoon sitten kun se on vihdoin katsastettuna käyttöautona. No, tällaisessa harrastamisessa ainakin tietää millä ajaa, kun korin rakenteetkin tulee tutkittua.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Männänrenkaiden välistä taitaa sylintereihin päätyä hukkuva öljy. Eli hoonaus ja uudet männänrenkaat pitäisi auttaa. Muistelisin myös lukeneeni että ulkomailla joku paja muokannut mäntiä, jotta niihin saisi paremmat(?) männänrenkaat. Itsellä yksi jts kone irrallaan(kanneton) odottamassa uuden koneen tekoa jts seleeni (alkup koneesta kai suutin levisi mikä sulatti männän ja jätti jäljet sylinteriinkin).
Tuohon irtolohkoon olen kipannut hieman öljyä sylintereihin mäntien päälle ja voidellut sylinteriseinät aina silloin tällöin, jotta ei ruostu. Siinä öljy katoaa 3. syl päältä eli siinä syl taitaa olla kuluneet männänrenkaat. (Tuntuu aina olevan tuo 3. syl missä ongelmat. Esim. tuossa tuo öljynsyönti, alkup. koneessa puola meni siitä syl ja samoin siitä syl mäntä suli. :D )
Tiedä sitten onko väärät öljyt, huono laatu, isot toleranssit vai mikä alunperin syyllinen tuohon öljynsyöntiin.

Myös kannen ja imusarjan alumiiniosan välinen tiiviste voi kai hieman vuotaa ja sieltä päätyä öljyä venttiilien päälle.
Suoraan vaan suoraa

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

Nyt olis kansi pois paikoiltaan ja ”pahvi” on kyllä aika haperon näköinen.
Ykkös pystyyn oli nesteet päässyt.
Koneella ajettu n.164tkm.
Suuttimet lähtee finjectorille huoltoon niin onpahan nekin sitten iskussa kun menee kasaanpäin.
Imusarja hyvin vähän karstoittunut, lähtee varmaan ihan Teijossa pesemällä, selviää viikonloppuna kun alkaa osia pesemään.
Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Ei ole totta, parin kuukauden tappelun jälkeen sain ATP-Autoteilestä toisen pakosarjan sekä tällä kertaa myös pakettiiin kuuluneet tiivisteet ja tarvikkeet, mutta se pakosarja taitaa olla edelleenkin väärä!
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ai siekiin oot jötsiin seonnu. Harmi ei ole mullekaan tullut yhtään pakosarjaa, koneen osia olisi sekalaisesti. Kai mä oman otan joskus talvella ajoon, jos sellainen tulee. Taas sellainen kesä että ainoa syy kesärenkaisiin oli katsastus.

Noista männänrenkaistahan esitettiin täysin päinvastainen näkemys, että olisi ajettu uutena liian kevyesti, jolloin ei tule painetta renkaitten taakke eikä ne hioudu kunnolla sylintereihin kun hoonit on vielä iskussaan.

Pitäisi omaankin suuttimet huollattaa tai vaihtaa. Olisi kierros ylimääräisiä, saako ne tosiaan finjektorilla tehtyä noille muuta kuin testin? Käsitin että noi joko toimii tai ei.

Toisaalta niiden vaihto on tällä käytöllä melko järjetöntä, kun on sellainen homma kasassa olevaan koneeseen että joka rystynen ruvella ja hermot riekaleina. Olisi pitänyt tehdä kun kansi oli irti, mutta ei kukkaro taipunut uusiin suuttimiin ja alkoi jo muutenkin vituttamaan kun kolmen viikon vapaat oli mennyt siihenkin pikkuremonttiin. On se vaan tällaiseen kansiremppa työmäärältään ihan jotain muuta kuin johonkin 20-30 vuotta vanhaan twincamiin. Nytten työn alla CR-V:n kansiremppa ja ihan yhtä työläs sekin on.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

sämpy kirjoitti:
Pitäisi omaankin suuttimet huollattaa tai vaihtaa. Olisi kierros ylimääräisiä, saako ne tosiaan finjektorilla tehtyä noille muuta kuin testin? Käsitin että noi joko toimii tai ei.
Omat suuttimet kävi finjektorilla testissä. Pystyvät kyllä purkamaan ja vaihtamaan suodattimet, mutta sanoi että eivät ole saaneet sen jälkeen niitä toimimaan.
Mutta kyllä ne kannattaa varuiksi testata ennenkuin koneeseen laittaa takaisin paikoilleen, säästyy ainakin isommilta ongelmilta.

Oli puhetta noista forte, ym. suuttimien puhdistusaineista, niin sanoi että niillä saa kyllä pilattua suuttimista suodattimet.



Sent from my iPhone using Tapatalk

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

AVe kirjoitti:
sämpy kirjoitti:
Pitäisi omaankin suuttimet huollattaa tai vaihtaa. Olisi kierros ylimääräisiä, saako ne tosiaan finjektorilla tehtyä noille muuta kuin testin? Käsitin että noi joko toimii tai ei.
Omat suuttimet kävi finjektorilla testissä. Pystyvät kyllä purkamaan ja vaihtamaan suodattimet, mutta sanoi että eivät ole saaneet sen jälkeen niitä toimimaan.
Mutta kyllä ne kannattaa varuiksi testata ennenkuin koneeseen laittaa takaisin paikoilleen, säästyy ainakin isommilta ongelmilta.

Oli puhetta noista forte, ym. suuttimien puhdistusaineista, niin sanoi että niillä saa kyllä pilattua suuttimista suodattimet.
:shock:


Sent from my iPhone using Tapatalk
No täällä on sitten yksi suodattimet tukossa oleva JTS ja jostain kumman syystä se meni päästöistä läpi vaikka olen sinne koneeseen ängennyt fortea oikein urakalla vuosien saatossa. :shock:
Myöskin tukossa ollut imusarja sai aikoinaan saman valmistajan tököttiä ja sen vaikutuksen kyllä huomasi tyhmempikin.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

1300ti kirjoitti:Ei ole totta, parin kuukauden tappelun jälkeen sain ATP-Autoteilestä toisen pakosarjan sekä tällä kertaa myös pakettiiin kuuluneet tiivisteet ja tarvikkeet, mutta se pakosarja taitaa olla edelleenkin väärä!
Mä tilasin aikoinaan kanssa tarvikekatin JTS.ään mutta se laippa joka tulee kantta vasten oli 3mm keskeltä irti kun laittoi tasaiselle.
Ostin sen kanssa ebaystä, bandel autoteilestä ja palautuksella ei ollut ongelmia.
Lopulta laitoin 200 tuhatta ajetun alkuperäisen paikoilleen, kun tuossa "paremmassa" vaihdetussa oli hitsuusaumat auki katin jälkeen=> seokset vähän sinnepäin josta luulin että nyt se katti on pastana.

Eli mulla oli/on monivammainen JTS johon oli vaihdettu katti=>vikavalo paloi samalla lailla kuin ennenkin => kaveri hermostui ja laittoi myyntiin jolloin sen ostin viallisena 5-6 vuotta sitten.
Nythän tuo on jo tullut tutuksi, niinkuin asiaa auttavat forten tuotteetkin. Tai ainakin noitten kanssa minä olen päässyt kohtuuhelpolla, jos vain olisi heti ostanut uuden imuputken ja pakoputken haitarijoustovälikappaleen.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

A Bart kirjoitti:
AVe kirjoitti:
sämpy kirjoitti:
Pitäisi omaankin suuttimet huollattaa tai vaihtaa. Olisi kierros ylimääräisiä, saako ne tosiaan finjektorilla tehtyä noille muuta kuin testin? Käsitin että noi joko toimii tai ei.
Omat suuttimet kävi finjektorilla testissä. Pystyvät kyllä purkamaan ja vaihtamaan suodattimet, mutta sanoi että eivät ole saaneet sen jälkeen niitä toimimaan.
Mutta kyllä ne kannattaa varuiksi testata ennenkuin koneeseen laittaa takaisin paikoilleen, säästyy ainakin isommilta ongelmilta.

Oli puhetta noista forte, ym. suuttimien puhdistusaineista, niin sanoi että niillä saa kyllä pilattua suuttimista suodattimet.
:shock:


Sent from my iPhone using Tapatalk
No täällä on sitten yksi suodattimet tukossa oleva JTS ja jostain kumman syystä se meni päästöistä läpi vaikka olen sinne koneeseen ängennyt fortea oikein urakalla vuosien saatossa. :shock:
Myöskin tukossa ollut imusarja sai aikoinaan saman valmistajan tököttiä ja sen vaikutuksen kyllä huomasi tyhmempikin.
Suodattimet ei mene tukkoon noilla forteilla ja muilla, vaan ne häviää sieltä pois eli käytännössä sulaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

No niin..omaan GT JTS:sään lopultakin saatiin kaikki suuttimet vaihdettua :-D

Siinä katos käyntihäiriöt...ja antaa tehojakin nyt yli 4000 kiekan mitä ei aiemmin oikein tehnyt
Oli kuulemma karstaiset ne vanhat.
Nyt on autossa
-uudet tulpat
-uusi ilmamäärämittari
-uudet suuttimet + imusarjan tiiviste
-uusi jakohihna + vesipumppu

Yhden JTS:n (ja samalla ekan alfani) kokemuksella sanoisin että
1) etsi HETI korjaamo jossa noista jotain tiedetään
2) vaihda/vaihdata korjaa kaikki mitä kohtuudella saat/kannattaa, ei kannata jäädä arpomaan missä se vika on..kuitenkin jokainen osa joskus pitää vaihtaa :mrgreen:

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 467
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Hienoa että ratkesi suutinjumpalla ongelma :-D
Money well spent? Well, money spent...

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Nyt kun on JTS kunnossa (?) niin täytyy sanoa että ihan kelpo käyttömoottori. Helvetin hitaasti lämpenee pikkupakkasilla (ei oo lämppäriä), mutta on lähteny käyntiin ainakin n. -10 pakkasilla. Mahdottomia ei näillä tehoilla tehdä mutta kokoisekseen ja turbottomaksi on ihan hyvin vääntävä vekotin. Öljyäkään ei oo tarvinnu lisätä kuin silloin tällöin (10-60 tietty). Ei ainakaan hörsimällä hörsi.

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Joo, en ole kellosta katsonut mutta ihan perstuntumalta TS lämpenee selvästi nopeammin kuin JTS, ja myös kabiinin puolelle riittää paremmin lämpöä.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Itsellä vaikutti JTS:n termostaatin vaihto lämpenemisnopeuteen aika paljon.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Turre kirjoitti:^ Joo, en ole kellosta katsonut mutta ihan perstuntumalta TS lämpenee selvästi nopeammin kuin JTS, ja myös kabiinin puolelle riittää paremmin lämpöä.
Tämä on aivan totta.
Molemmissa saman merkkinen uusi termari, ja ts paljon nopeampi lämpenemään.
Itse asiassa vaihdoin turhaan ehjän termarin jts:ään kun luulin että se on viallinen (Myydään toimiva ehjä termari :) )
dnapekko kirjoitti:Itsellä vaikutti JTS:n termostaatin vaihto lämpenemisnopeuteen aika paljon.
Tämä on helppoa tsekata ylävesiletkusta ennenkuin termari aukeaa, vaikkapa mittarin 70 pykälän kohdalla=> pitää olla kylmä letku.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

jts lähtee lämpenemään tosi paljon hitaammin kuin ts (tyhjäkäynnillä). Siis korostuu tyhjäkäynnillä tuo homma. Jts käy niin laihalla, ettei sitä lämpöä kertakaikkiaan tule. Sitten tuoola tien päällä kyllä lämpenee. Vähän sama homma kuin tupaöljyt. Sitten termari taisi olla kylmempi kuin ts ja viallisia halpatermareita on liikkeellä jotka päästää liian alas lämpöjä
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Just näin, kyllä sitä lämpöä löytyy kun jenkaa antaa, mutta taajamassa liikennevaloissa seistessä vähän nihkeästi. Viat, kuten vuotava termari, on sitten ihan oma lukunsa.

Nimim. itsekin yhden termarin turhaan JTS:ään vaihtaneena...
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vaihdettu on täälläkin termari, ei auttanut mitenkään. Onneksi on webasto, saa tyhjäkäynnin bensankulutuksen korjattua kohdilleen.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

Minulla taitaa olla oikeasti termari vaihdon tarpeessa kun esim valoihin tullessa mittari tippuu vaakatasosta pykälän alaspäin. Ja melko verkkaiseen tuo sen normaalilämmön saavuttaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

En itse epäile omassa autossani termarissa vikaa. Lämpöä riittää kun sitä ensin on saanut kerättyä. Edellinen autoni "ei-kovin-laihalla" käyvä WRX Impreza lämpeni 1-3 km:n matkalla normilämpöihin kaupungissakin, ei oo mikään muu auto ollut yhtä vauhdikas lämpenemään. Samalla matkalla (helppo verrata kun ajelen samaa reittiä) Alfan lämmöt on nousseet vain ihan vähän.
Eka autoni Uno Fire lämpeni nopasti ja siinä riittikin yllättävästi lämpöä.

Autossa ei siis ole minkäänlaista esilämmintintä. Oisin hankkinut jos ei ois kaikki rahat menny muuhun... Toisaalta ei oo pakko lähteä kovilla pakkasilla mihinkään niin ehkä tämän talven kitkutan ihan näin.
Viimeksi muokannut GTJu, 05 Tammi 2019, 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Turre »

AVe kirjoitti:Minulla taitaa olla oikeasti termari vaihdon tarpeessa kun esim valoihin tullessa mittari tippuu vaakatasosta pykälän alaspäin.
Tutki ennenkuin vaihtamaan lähdet. Jos lämmöt ylipään nousee 90:een niin ei termarissa kovin kummoista vuotoa voi olla. Liikennevaloissa JTS putoaa laihaseokselle jolloin sitä lämpöä ei paljon tuoteta, 80-90 välillä vaihteluhan kuuluu näiden normaaliin käytökseen.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

Turre kirjoitti:
AVe kirjoitti:Minulla taitaa olla oikeasti termari vaihdon tarpeessa kun esim valoihin tullessa mittari tippuu vaakatasosta pykälän alaspäin.
Tutki ennenkuin vaihtamaan lähdet. Jos lämmöt ylipään nousee 90:een niin ei termarissa kovin kummoista vuotoa voi olla. Liikennevaloissa JTS putoaa laihaseokselle jolloin sitä lämpöä ei paljon tuoteta, 80-90 välillä vaihteluhan kuuluu näiden normaaliin käytökseen.
Ok, eli jos sen kuuluu elää tuossa niin sittenhän asia taitaa olla selvitetty, eli ei siinäkään vikaa. :)
Eli jatkan tyytyväisenä ajamista.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tuntuu tuo GT päästävän tyhjäkäynnillä aikamoiset pakokaasut.(Voi olla luulotautiakin.) Onko ihan normaalia ja johtuuko esim siitä että on laihaseosmoottori? Pakokaasu ei haise oudolta eikä ole epänormaalin väristä. Vaikuttaisi enemmänkin sankalta höyryltä pakkasessa. Nesteet pysyy sisällä ja on ihan puhtaat. Moottorin lämmettyä täysin ei ole mitään epäilyttävää enää näkynyt.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

^ ihan normaalia taitaa olla kun itsellä tekee samaa. Ennen kansipahvin vaihtoa oli vielä asteen verran enemmän höyryä ilmassa. Nyt kuitenkin nesteet kestää sisällä mutta höyry vaan jatkuu.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

AVe kirjoitti:^ ihan normaalia taitaa olla kun itsellä tekee samaa. Ennen kansipahvin vaihtoa oli vielä asteen verran enemmän höyryä ilmassa. Nyt kuitenkin nesteet kestää sisällä mutta höyry vaan jatkuu.
Sama täällä, isojötsikin teki samaa, kun syksyn pakkaskeleillä ajeli. Rouva motkottaa, että tämähän on aivan kamala saastepommi, eikä usko selitystä vesihöyrystä :D . Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, kun saanee enemmän kakkua, ei tule valkoista höyryä, mutta pian sen jälkeen kyllä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja mutt »

GTJu kirjoitti:En itse epäile omassa autossani termarissa vikaa. Lämpöä riittää kun sitä ensin on saanut kerättyä. Edellinen autoni "ei-kovin-laihalla" käyvä WRX Impreza lämpeni 1-3 km:n matkalla normilämpöihin kaupungissakin, ei oo mikään muu auto ollut yhtä vauhdikas lämpenemään. Samalla matkalla (helppo verrata kun ajelen samaa reittiä) Alfan lämmöt on nousseet vain ihan vähän.
Eka autoni Uno Fire lämpeni nopasti ja siinä riittikin yllättävästi lämpöä.

Autossa ei siis ole minkäänlaista esilämmintintä. Oisin hankkinut jos ei ois kaikki rahat menny muuhun... Toisaalta ei oo pakko lähteä kovilla pakkasilla mihinkään niin ehkä tämän talven kitkutan ihan näin.
Miten nestekierto on toteutettu JTS:sä? Lybran 5-sylinterisessä bensakoneessa termostaatin ollessa suljettuna on paluukierto koneen ulkopuolella letkussa ja alumiiniputkessa, mikä tehokkaasti vie lämpöä koneesta ulos. Varmaan nuo eristämällä saisi koneen lämpenemistä nopeutettua huomattavasti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Miten nestekierto on toteutettu JTS:sä? Lybran 5-sylinterisessä bensakoneessa termostaatin ollessa suljettuna on paluukierto koneen ulkopuolella letkussa ja alumiiniputkessa, mikä tehokkaasti vie lämpöä koneesta ulos. Varmaan nuo eristämällä saisi koneen lämpenemistä nopeutettua huomattavasti
En oo niin perehtynyt että osaisin tähän sanoa mitään, viisaammat vastakoot.

Sen sijaan komeasti "höyryttää" kyllä omanikin kylmänä. Lapset sille on joskus naureskelleet. Hyvä tietää että likipitäen normaalia tai luonteeseen kuuluvaa.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Tyttären ajopeliin jakopään vaihto, kilsoja ei ollut kuin parikymppiä mutta vuodet vierivät ohi tuolta hihnalta.
Huoltokirja asianmukaisesti täytetty ja vielä erikoismaininta kiristinrullat vaihdettu. Eivät muuten olleet.
Ulkoistin tämän vaihdon viisammalle jos onnistumiprosentti olisi lähempänä 100%:a. Samalla tsekattiin nuo nokat ja kappas vaan Minttu sekä Ville. Noista nenäkeppien kulumisesta on ollaan montaa mieltä, itse olen täysin vakuuttunut että ensin lakkaa kuppi pyörimästä pesässään ja vasta sitten kuluu keppi. Nostajissä näkyy selvästi tähtikuvio nokan kosketuksesta, eli tämäkin tapettiin väärillä öljyillä.
Liitteet
Imu JTS.jpg
Imu JTS.jpg (65.32 KiB) Katsottu 6829 kertaa
Imu 2.jpg
Imu 2.jpg (51.58 KiB) Katsottu 6829 kertaa
Imu 3.jpg
Imu 3.jpg (65.69 KiB) Katsottu 6829 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Joo,o , oikein kiristäjät vaihdettu ja munkkirasva :roll:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

no niin, remmilöinen vaihettu. 224tkm täynnä ja edellisestä vaihdosta 60tkm ja 4,5 vuotta. wanha remmilöinen murtumaton ja perusehjä, kiristimien ja rullien laakerit välyksettömiä. Tasapainoremmi löysä, olisi pian korkannut. 2 remmiä nähnyt vesipumppu vuotamaton. Löin gatesin täyssarjan pumppuineen + 2 uutta hihnapyörää tasapainoremmille. Tällä kertaa käytin kelloa ja paloja. Nenissä en havainnut korkeuseroja, joten suht kulumattomat taitavat olla.
paska moottori siis :)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

palkus kirjoitti:no niin, remmilöinen vaihettu. 224tkm täynnä ja edellisestä vaihdosta 60tkm ja 4,5 vuotta. wanha remmilöinen murtumaton ja perusehjä, kiristimien ja rullien laakerit välyksettömiä. Tasapainoremmi löysä, olisi pian korkannut. 2 remmiä nähnyt vesipumppu vuotamaton. Löin gatesin täyssarjan pumppuineen + 2 uutta hihnapyörää tasapainoremmille. Tällä kertaa käytin kelloa ja paloja. Nenissä en havainnut korkeuseroja, joten suht kulumattomat taitavat olla.
paska moottori siis :)
Oliko tuo tasapainohihna vaihdettu myös 60tkm sitte?
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu, tietenkin. Tuli silloin kiirukin vaiholle, koska tasapainoremmistä lähti hampaat. Tuolloin jo oli nuo 2 hammaspyörää kuluneet selvästi, jotka nyt sitten uusin.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Onko joku kokeillut JTS:sän karstanpoistoon CRC:n mömmöä?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000819/C ... ner-500-ml

Onko ollut mitään vaikutusta?

Onhan saatavilla myös korjaamoilla BG:n monimutkaisempi käsittely joka taitaa kustantaa jotain 250€..

Miten tuo Imupuolen karstaisuus yleensäkkin ilmenee?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Ei ole kokemusta JTS koneessa, mutta pösön THP moottoriin tuota tuli ruutattua kaksi pullollista tarkistettua tilanne ennen ja jälkeen käsittelyn.
Sanoisin, että tuosta on apua jos karstoittuminen ei ole ehtinyt kauhean pahaksi. Useamman millin paksuisen karstakerroksen putsailu on toivoton homma. Kyllä tuohon muutenkin helposti irtoava karsta liukenee, mutta mitään ihmeitä en odottaisi ko. liemeltä.

Päädyin lopulta soodapuhaltamaan pökötin imukanavat litkuilla leikkimisen jälkeen :wink:

E:eiku muovirouheella ne tuli puhallettua kun tarkemmin muistelee.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mandeprkl kirjoitti:Onko joku kokeillut JTS:sän karstanpoistoon CRC:n mömmöä?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000819/C ... ner-500-ml

Onko ollut mitään vaikutusta?

Onhan saatavilla myös korjaamoilla BG:n monimutkaisempi käsittely joka taitaa kustantaa jotain 250€..

Miten tuo Imupuolen karstaisuus yleensäkkin ilmenee?
Ei tuosta, mutta forten vastaavasta kyllä.

Ilmenee haluttomuutena kiertää yläkierroksille/voima loppuu sitä enemmän mitä ylemmäs kieppimittari nousee.
Vähän niinkuin wolkkaria ajaisi :roll:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vainio kirjoitti:E:eiku muovirouheella ne tuli puhallettua kun tarkemmin muistelee.
Hyi, hyi, ei muovia luontoon. Luontoystävällistä pähkinänkuorta kehiin vain!

Kuva

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

A Bart kirjoitti:
Mandeprkl kirjoitti:Onko joku kokeillut JTS:sän karstanpoistoon CRC:n mömmöä?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000819/C ... ner-500-ml

Onko ollut mitään vaikutusta?

Onhan saatavilla myös korjaamoilla BG:n monimutkaisempi käsittely joka taitaa kustantaa jotain 250€..

Miten tuo Imupuolen karstaisuus yleensäkkin ilmenee?
Ei tuosta, mutta forten vastaavasta kyllä.

Ilmenee haluttomuutena kiertää yläkierroksille/voima loppuu sitä enemmän mitä ylemmäs kieppimittari nousee.
Vähän niinkuin wolkkaria ajaisi :roll:
Mielestäni tuo minun JTS tuntuu juurikin siltä että 5000 kierroksen jälkeen tekee mieli vaihtaa vaihdetta koska sitä ylempänä kone ei tunnu enää vetävän..

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Vainio »

FinPat kirjoitti:
Vainio kirjoitti:E:eiku muovirouheella ne tuli puhallettua kun tarkemmin muistelee.
Hyi, hyi, ei muovia luontoon. Luontoystävällistä pähkinänkuorta kehiin vain!
Noo, eipä tuota luontoon juurikaan karkaa. Imusäiliöön nuo päätyy ja sieltä joskus ekokemille vai mikä fortumi se nykyään on.
Imusarjaan sopivat puhallus/imuyhteet sai onneksi laadukkaina BMW alkuperäisosina jotka sopi todella hienosti imukanavaan kiinni :mrgreen:
Taitaa volsultakin löytyä OEM osina vastaavat putsausvälineet kun tommonen mainos löytynyt :-D
On muuten kovin optimistinen kuva tuo "before". Otettu varmaankin alle 5tkm ajetusta TSI koneesta?

Mut joo ei saastuteta JTS ketjua muiden merkkien murheilla tän enempää.

Vastaa Viestiin